Pagaidām piedāvātās izmaiņas visai neskaidras; komersantiem svarīga tarifu nepaaugstināšana

Atsaucoties uz Eiropas Savienības (ES) direktīvām, valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) nācis klajā ar restrukturizācijas plāniem. Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas slēgtajā sēdē prezentētie ierosinājumi bijuši visai zaļi, DB norādīja atsevišķi tās dalībnieki un nozares eksperti.

Šobrīd koncernā ietilpst valdošais uzņēmums LDz un piecas meitas sabiedrības: a/s LatRailNet veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA LDz Cargo nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus; SIA LDz Infrastruktūra būvē un uztur infrastruktūru; SIA LDz Ritošā sastāva serviss remontē un uztur vagonus; SIA LDz Apsardze veic apsardzes funkcijas. Savukārt LDz Cargo meitas sabiedrība SIA LDz Cargo loģistika sniedz kravu ekspedīcijas un loģistikas pakalpojumus.

Patlaban pie Dzelzceļa likuma grozījumiem strādā darba grupa, kurā iekļauts gan LDz, gan citi nozares pārstāvji, norāda Satiksmes ministrijas (SM) Dzelzceļa departamenta direktora vietnieks Māris Riekstiņš. Uz to, ka, lai ievērotu ES normatīvo aktu prasības, būtu vēlams veidot nedaudz savādāku organizācijas struktūru, LDz norādījis jau iepriekš. Komentēt tikko kā prezentētos LDz priekšlikumus, viņaprāt, būtu priekšlaicīgi, jo par tiem vēl nav lemts, tāpat arī likums vēl nav grozīts. Tai pašā laikā LDz kā saimnieks savā koncernā varot veikt nepieciešamās pārmaiņas, ja vien tās ir likuma ietvaros un nerada risku pārkāpumu procedūrai pret Latviju.

Pēc dažu DB avotu teiktā, restrukturizācija būtiski skars infrastruktūras maksas noteicēja un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadalītāju LatRailNet (LRN), kuram tiktu atņemtas jaudas sadalīšanas funkcijas, uzticot tās jaunai LDz meitas sabiedrībai. Iespējams, tas iecerēts tādēļ, lai samazinātu minēto funkciju veicēja neatkarību. LDz, acīmredzot, vēlas veidot vēl vienu būtisko funkciju veikšanas uzņēmumu, norāda kāds nozares eksperts.

Kopumā esot iecerēts dibināt vairākus jaunus uzņēmumus, saka kāds dzelzceļa biznesā iesaistītais. Jaudas sadalītājam jābūt reāli neatkarīgam, uzsver LTBA vadītājs, un asociācija tam sekošot īpaši.

Plašāk lasiet rakstā Diskutē par Latvijas dzelzceļa reorganizāciju piektdienas, 30. janvāra, laikrakstā Dienas Bizness (5. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra