Kopš gada sākuma dīzeļdegvielas cena kāpusi par 10 santīmiem litrā, bet naftas cenu kāpuma dēļ cenas varētu augt arī turpmāk.
«Ja naftas cenas pasaulē turpinās tikpat strauji augt, arī degvielas tirgotājiem Latvijā nāksies atkārtoti pārskatīt degvielas tirdzniecības cenas,» norāda degvielas tirgotāja VIRŠI-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš. Viņš uzsver, ka vietējie tirgotāji, pērkot degvielu ārvalstīs, ir tieši saistīti ar starptautiskā tirgus aktivitātēm un naftas cenu pieaugumu.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norāda, ka iemesls dīzeļdegvielas cenu straujajam kāpumam ir pieaugošais pieprasījums pēc tās un ar to saistītās spekulācijas. «Pieprasījums ir audzis gan pasaulē, gan arī Latvijā, kur gada pirmajā ceturksnī dīzeļdegvielas patēriņš auga par 14%, savukārt kritās pieprasījums pēc benzīna par 2% un gāzes par 5%,» skaidro O. Karčevskis. Šis pieprasījums tad arī radot iespējas spekulēt ar cenu - to celt. Tāpat pastarpināti tikšot ietekmēta inflācija, jo degvielas izmaksas veido aptuveni 40% no pārvadājumu izmaksām. Pagājušās nedēļas beigās dīzeļdegvielas cenas Latvijas degvielas uzpildes stacijās (DUS) pārsniedza 80 santīmu robežu un dažās DUS cena šobrīd sasniedz pat 84 un vairāk santīmus.
Arvien piesardzīgāk
Tiesa, augot dīzeļdegvielas cenām, arvien piesardzīgāk cilvēki iegādājas vieglās automašīnas, kas apgādātas ar dīzeļa dinējiem. «To plusu dīzelim paliek arvien mazāk. Ja savulaik to iegādājās, lai ietaupītu, tad šobrīd situācija ir izlīdzinājusies, un automašīnas ar dīzeļdzinēju jau šobrīd pērk mazāk,» norāda Inchcape Motors Latvija vadītājs Juris Bogdanovičs. Arī citi eksperti uzsver, ka dīzeļdegvielas cenas kāpums atstās iespaidu uz cilvēku ieradumiem. Ja agrāk cilvēki domāja, ka, samaksājot vairāk par automašīnu ar dīzeļdzinēju, šī investīcija ar laiku atpelnīsies, tad šobrīd to jau nākoties īpaši rūpīgi izvērtēt. «Un kas attiecas uz to, vai cilvēki brauks mazāk - manuprāt, viņi jau tagad brauc mazāk nekā kādreiz,» tā O. Karčevskis. «Izmaiņas dīzeļdegvielas cenās šobrīd ir vērojamas visā pasaulē. Ne tikai citviet, bet arī Latvijas tirgū vēl pirms dažiem gadiem cenu atšķirība bija pretēja, dārgāk litrā maksājot par benzīnu. Tad būtiski palielinājās pieprasījums pēc automašīnām ar dīzeļdegvielas dzinējiem un tam sekoja loģisks dīzeļdegvielas patēriņa kāpums,» uzsver J. Riekstiņš.
Turpina augt
Neskatoties uz ilgstoši novērojamo dīzeļdegvielas cenas pieaugumu, pieprasījums pēc dīzeļdegvielas Latvijā turpina pieaugt, jo turpina attīstīties tautsaimniecība - infrastruktūras attīstības projektos, transportā u.c. nozarēs, kur izmanto smago kravas tehniku, dīzeļdegvielai alternatīvas nav. Par dīzeļdegvielas popularitāti liecina arī Centrālās statistikas pārvaldes dati - benzīna imports Latvijā turpina samazināties, kamēr ievestās dīzeļdegvielas apjoms pieaug. Tā Latvijā ievestā motorbenzīna apjoms šogad pirmajos trīs mēnešos samazinājies par 17.3%, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo laika periodu, bet dīzeļdegviela ievesta par 5.4% vairāk, atsaucoties un CSP, ziņo BNS.
Ekonomikai svarīgi
«Smagā kravas tehnika, kravas auto un daudzi mehāniskie līdzekļi darbojas ar dīzeļdegvielu. Ekonomikai augot, attīstot jaunus infrastruktūras projektus, loģiski, ka aug pieprasījums pēc dīzeļdegvielas. Paralēli pēdējos gados strauji pieauga arī pieprasījums pēc vieglajām automašīnām ar dīzeļdegvielas dzinējiem ? tā ir visas pasaules tendence, ko sāpīgi izjūtam arī Latvijā,» tā Nordea Markets vadītājs Ritvars Kumpiņš. Viņš uzsver, ka naftas pārstrādes rūpnīcas nav spējušas tikt līdzi straujajam pieprasījuma pieaugumam pēc dīzeļdegvielas, jo tās lielākoties būvētas, lai ražotu benzīnu. Lai dīzeļdegvielas cena kristu, būtu jāsagaida, kad kritīsies naftas cenas pasaulē, tā O. Karčevskis.