Mainīsies dzelzceļa infrastruktūras maksas aprēķināšanas metodika; lēmuma pieņēmējus gaida grūtas izšķiršanās, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Līdz ar gaidāmajiem Dzelzceļa likuma grozījumiem, kam pamatā ir Eiropas Savienības direktīva, kas paredz vienotas Eiropas dzelzceļa telpas izveidošanu, Latvija ir pārmaiņu priekšā, sarunā ar Dienas Biznesu norāda a/s LatRailNet (LRN) valdes priekšsēdētājs Ainis Stūrmanis. Proti, dzelzceļa infrastruktūras maksas aprēķināšanā ir plānotas izmaiņas. Jau tuvākajā laikā tiks izveidota darba grupa no iesaistīto pušu pārstāvjiem, kurā tiks spriests par šiem jautājumiem, apstiprina Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.

Šobrīd LRN kā valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) meitas uzņēmums saskaņā ar Dzelzceļa likumu veic dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtiskās funkcijas – nosaka dzelzceļa infrastruktūras maksu (IMA), sadala jaudas, kā arī lemj par konkrēta pārvadātāja vilcienu nozīmēšanu. DB jau rakstījis, – par to, vai arī nākotnē vajadzētu saglabāt tikai vienu funkciju veicēju, vai tā pienākumus sadalīt, iesaistīto pušu domas dalās. Patlaban IMA tiešā veidā skar piecus dzelzceļa operatorus – valsts a/s Pasažieru vilciens un SIA Gulbenes–Alūksnes bānītis, LDz meitas uzņēmumu SIA LDz Cargo un privātos kravu pārvadātājus a/s Baltijas Tranzīta Serviss un a/s Baltijas Ekspresis.

Būtiska komponente
Saskaņā ar LRN rīcībā esošo informāciju, kopējā tarifā IMA, kas tālāk tiek pārskaitīta infrastruktūras pārvaldītājam (LDz), veido aptuveni 30–40%, pārējais ir dažādas citas izmaksas, piemēram, pārvadātāja strādājošo darba algas, degviela, nodokļi, peļņa u.tml., skaidro A. Stūrmanis. LRN nosaka IMA, balstoties uz 2011. gadā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) pieņemto metodiku. Topošie Dzelceļa likuma grozījumi paredz, ka šo metodiku (līdz 2017. gada 16. jūnijam) izstrādās LRN. Tāpat būs jāsagatavo arī metodika maksas iekasēšanai, kas aizvietos šobrīd spēkā esošo SPRK izstrādāto norēķinu kārtību. Ministru kabineta noteikumi par dzelzceļa jaudas sadali būs jāizstrādā vēl ātrāk, bet uz jaunajiem noteikumiem balstīta jaudas sadales shēma jāno-
drošina vismaz četrus mēnešus pirms jauna jaudas sadales procesa uzsākšanas. Savukārt regulatīvās iestādes funkcijas tiks uzticētas Valsts dzelzceļa administrācijai, kam būs arī jāizskata visi pirmstiesas strīdi, kas varētu rasties iesaistītajām pusēm attiecībā uz maksas aprēķināšanas shēmu piemērošanu, infrastruktūras jaudas sadali, iespējamu diskrimināciju. Valsts dzelzceļa administrācija kā regulatīvā iestāde varēs arī veikt auditus, tostarp LDz.

Visu rakstu Dzelzceļa infrastruktūras tarifi pārmaiņu priekšā lasiet 15. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra