Eiropas Komisija šodien pieņēma priekšlikumu direktīvai par aviācijas drošības nodevām Eiropā, kas paredz stingrāku to geulēšanu.
Tās nolūks ir garantēt, lai, nosakot drošības maksājumu apjomu, tiktu ievērota pārredzamība, lai nebūtu diskriminācijas, lai notiktu apspriešanās ar aviokompānijām, kā arī lai garantētu drošības nodevu saistību ar izmaksām. Tajā arī ietverts priekšlikums katrā dalībvalstī izveidot neatkarīgu pārraudzības iestādi.
Ieskicējot vispārējās sarežģītās ekonomiskās situācijas apstākļus, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Antonio Tajani sacīja: «Ir sperti nozīmīgi soļi, lai nodrošinātu ar gaisa transportu ceļojošo personu aizsardzību. Tas savukārt ir palielinājis pasažieriem izmaksas. Mums ir jārīkojas, lai drošības pakalpojumus varētu nodrošināt tādā veidā, kas izmaksu ziņā būtu visefektīvākais.»
Pašlaik aviācijas drošības izmaksu atgūšana tiek regulēta valstu līmenī. Tomēr pasažieriem sniegtā informācija par šīm izmaksām nereti nav atbilstoša, un ne visās ES lidostās notiek sistemātiska apspriešanās ar aviokompānijām. Šīs situācijas dēļ starp lidostām un gaisa pārvadātājiem nav patiesi līdzvērtīgas konkurences, kas ir ļoti nevēlams šajā laikā, kad visai aviācijas nozarei ir jārisina tik būtiskas problēmas.
Nesen pieņemtā Komisijas ziņojumā ir secināts, ka nediskriminējošas, kā arī tikai un vienīgi ar izmaksām saistītas drošības nodevas ir priekšnosacījums godīgai un netraucētai aviokompāniju un lidostu konkurencei. Tāpēc, iekasējot drošības nodevas Kopienas lidostās, Eiropas Komisija ierosina ievērot turpmākos kopējos principus:
Nediskriminācija: Drošības maksājumi nedrīkst radīt diskrimināciju starp pasažieriem vai aviokompānijām.
Apspriešanās: Jautājumā par drošības maksājumiem obligāti, regulāri, vismaz vienreiz gadā ir jārīko apspriešanās ar aviokompānijām. Pirms lēmumu pieņemšanas lidostām ir jāņem vērā aviokompāniju viedoklis un gadījumos, kad neizdodas vienoties, tas ir jāpamato.