Transports un loģistika

Eiropas piloti nevēlas apbruņoties

Aivars Mackevics [email protected], 26.09.2002

Jaunākais izdevums

Db-online jau ziņoja, ka ASV piloti drīkstēs savā kabīnē turēt šaujamieroci, ja lidmašīnu vadītāji izies ieroču lietošanas apmācības kursu. Savukārt Eiropas piloti kategoriski noliedz šo iespēju. Ieroču klātbūtne un pašaizsardzības kursi neatrisina problēmu. Piloti iesaka lidsabiedrībām pasažieru salonā pārvadāt speciālu drošības personālu, kā arī ieviest speciāli nostiprinātas pilotu kabīnes durvīs ar video novērošanu. Liela nozīme ir zemes drošības dienestu kvalitatīvai darbībai un drošības jautājumu semināriem. Avots: FAZ

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kādu dienu Igaunijas Nordica vairāk nebūs, mēs būsim gatavi veikt vairāk lidojumu no Igaunijas, par kaimiņvalsts konkurenti intervijā DB norāda Latvijas nacionālās lidsabiedrības AirBaltic valdes priekšsēdētājs Martins Gauss.

Runājot par globālajiem procesiem, vai Brexit kaut kā ietekmē AirBaltic?

Šodien nav nekādas ietekmes.

Ryanair ir visai neapmierināts.

Jā, jo viņiem tur ir bizness. Man personīgi nepatīk Brexit, es domāju, ka tā ir muļķība. Taču briti tā izlēma. Domāju, ka beigās viņi izdomās, kā to nedarīt. Nevaru iedomāties, kā aviācijas nozarē Eiropa atriezīsies 30 gadu senā pagātnē pie kādas vecas sistēmas. Varbūt viņi īstenos Brexit, taču saglabās divpusējos lidojumus.

Vai mēs beidzot nevarētu tikt pie vienas kopīgas Baltijas valstu lidsabiedrības?

Kopš šeit strādāju, laiku pa laikam šādas sarunas notiek. Latvijas valdība vienmēr ir bijusi atvērta tam, lai būtu viena Baltijas lidsabiedrība. Jautājums ir par to, kur atrastos šādas kompānijas spēcīgākā daļa. Acīmredzot tā būtu Rīga, jo tā ir attīstījusies par centru. Kāpēc lai to pārceltu uz Tallinu vai Viļņu? Neatkarīgi no valstu teiktā mēs gadu pēc gada palielinām lidojumu skaitu no Viļņas un Tallinas. Mēs to darīsim pat spēcīgākas konkurences apstākļos. Igaunijā tagad Nordica ar poļu LOT ir lielas aktivitātes. Tas gan mums nekaitē, bet redzam, ka viņiem pieaug pasažieru skaits Tallinā. Taču viņi nerisina problēmu, jo tas, ko jūs vēlaties, ir savienojamība. Šobrīd tā ir, bet vienā mirklī var izzust, ja Nordica vairāk nelidos. Tagad viņi ir atkarīgi no LOT attiecībā uz investīcijām Nordica. Taču kāpēc gan lai poļi to darītu, ja vien viņi neizdomā, ka Igaunija viņiem ir galvenais tirgus? Tādēļ, manuprāt, mūsu pieeja nodrošināt no Igaunijas tik daudz lidojumu, cik varam, ir pareiza. Ja kādu dienu Nordica vairāk nebūs, mēs būsim gatavi veikt vairāk lidojumu no Igaunijas. Līdz tam mēs darīsim to, kam ir pamatojums. Līdzīgi arī Lietuvā. Pagājušajā gadā mums bija lielākā izaugsme lidsabiedrību starpā, taču mēs tur neesam lielākā kompānija, jo tur ir plaša zemo cenu aviolīniju klātbūtne. Taču viņiem nav savienojamības. Mēs to piedāvājam. Mēs esam pievienojuši pēdējo sektoru, lidojumus starp Tallinu un Viļņu, un tas nozīmē, ka mums ir spēcīgs maršrutu tīkls, ko grūti pārsist, jo tad to vajadzētu dublēt. 2018. gadā mums būs jau 38 lidmašīnas. Kādam vajadzētu nolikt šeit tikpat daudz lidmašīnu, lai mūs pārspētu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Aviokompānija Ryanair pilotu šaubas par drošības politiku uzskata par safabricējumu

Jānis Rancāns, 13.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas zemo cenu lidsabiedrība Ryanair apstrīdējusi pilotu aptaujas rezultātus, kuros paustas bažas par zemajiem drošības standartiem, nosaucot tos par safabricētiem, bet kompānijas vadītājs Maikls O’Līrijs to nodēvējis par joku.

Organizācija Ryanair Pilot Group veikusi lidsabiedrības pilotu aptauju, kurā esot noskaidrots, ka lielākajai daļai aviokompānijas gaisa kuģu vadītāju neesot pārliecības par Ryanair drošības standartiem un tie vēlas, lai gaisa satiksmes regulatori veiktu pārbaudes. Piloti atklājuši, ka Ryanair regulāri lidojusi ar minimālu degvielas daudzumu, bet no kabīnēm pazuduši sarunu ieraksti, kuros bijušas norādes uz dažādiem negadījumiem.

Pilotu grupas vadītājs Everts van Cvolts sarunā ar CNBC skaidrojis, ka Ryanair piloti negribīgi atklāj drošības problēmas lidsabiedrībā. «Nav ne mazākā iemesla uzskatīt, ka šie piloti ir mazāk profesionāli nekā citās lidsabiedrībās strādājošie. Tomēr Ryanair iekšienē valdošā kārtība ir novedusi līdz šādai situācijai. Mēs regulatorus aicināsim to izskatīt ļoti nopietni,» klāstījis E. van Cvolts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības Air France lidmašīnas piloti, pēc ārkārtas nolaišanās Sīrijas galvaspilsētā Damaskā, lūguši pasažierus aizdot naudu, lai samaksātu par degvielas uzpildi.

Incidents noticis trešdien, kad no Parīzes uz Libānas galvaspilsētu Beirūtu lidojošā lidmašīna, lidlauka tuvumā esošo nekārtību dēļ, bija spiesta mainīt savu kursu. Piloti vispirms gribējuši lidot uz Jordānijas galvaspilsētu Ammānu, taču tam neesot pieticis degvielas un nācies nosēsties Damaskā, vēsta britu laikraksts The Daily Telegraph.

Pēc nosēšanās Damaskā, piloti vēlējušies uzpildīt lidmašīnu, lai dotos uz Kipru, taču izrādījies, ka pret Sīriju vērsto sankciju dēļ, nav iespējams norēķināties ar maksājumu kartēm. Rezultātā piloti vērsušies pie pasažieriem, ar lūgumu aizdot 17 tūkstošus ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas zemo cenu aviosabiedrības «Ryanair» piloti Lielbritānijā septembrī rīkos vairākus streikus, tādējādi cenšoties pieprasīt labākus darba līguma nosacījumus un atalgojuma palielināšanu, trešdien paziņoja arodbiedrība BALPA.

Piloti plāno streikot septiņas dienas laika periodā no 18. līdz 29.septembrim.

«»Ryanair» pieprasa tādus pašus nosacījumus un vienošanās, kas pastāv citās aviokompānijās - mūsu prasības nav nesaprātīgas,» norāda BALPA.

Lidsabiedrības piloti jau streikoja 20. un 23.augustā, un viņi atteikušies strādāt arī šonedēļ, taču būtiski neietekmējot aviokompānijas darbību.

Jau ziņots, ka septembrī piecas dienas streikus plāno rīkot arī «Ryanair» piloti Spānijā, lai protestētu pret četru bāzu slēgšanu valstī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuviešu pilotu apmācību skola Baltic Flight Academy (BFA) realizējusi «traku» projektu un paplašinājusi savu floti ar pieciem jauniem lidaparātiem. Lai nokļūtu BFA bāzē Paluknis, kas atrodas netālu no Viļņas, lidmašīnas mēroja vairāk nekā astoņu stundu garu ceļu no to ražotnes Tecnam Itālijā.

BFA, kas apmāca pilotus, kuri vēlas paaugstināt savu klasifikāciju, kā arī pilotus, kas vēlas iegūt privāto licenci, šā gada vasarā no Itālijas lidaparātu ražotāja Tecnam iegādājusies četras divvietīgas Tecnam P2002-JF un vienu četrvietīgu Tecnam P2006T lidmašīnu, kas tiks izmantotas pilotu apmācībai.

Šīs lidmašīnas lido ar ātrumu vidēji 120 kilomteri stundā un vidējais lidošanas augstums ir aptuveni divi kilometri. Pārlidojums no lidaparātu ražotnes uz pilotu apmācību skolu BFA ilgst astoņas stundas ar vienu apstāšanos Ungārijas Gioras lidostā. Lidojuma laikā tiek šķērsota Itālija, Horvātija, Ungārija, Slovākija, Polija un ielidots Lietuvā, kur jaunajiem lidaparātiem būs jāpalīdz realizēt pilotu sapnis par kvalifikācijas paaugstināšanu vai privātās licences iegūšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas zemo cenu aviokompānija «Ryanair» ceturtdien paziņoja, ka panākusi vienošanos ar pilotus pārstāvošo Īrijas arodbiedrību, kas varētu izbeigt pilotu streikus, kuru dēļ ietekmēti vairāku desmitu tūkstošu pasažieru ceļojumu plāni.

«»Ryanair« šodien apstiprina, ka naktī tā panākusi vienošanos ar arodbiedrību FORSA un tās Īrijas pilotu komiteju, kas pārstāv Īrijas Republikā bāzētos pilotus,» norāda aviokompānija.

Medijos izskanējusi informācija, ka arodbiedrība ieteikusi pilotiem atbalstīt šo vienošanos, kuras detaļas gan pagaidām nav atklātas.

«Ryanair šos ierosinājumus nodos izskatīšanai [uzņēmuma] padomē pēc tam, kad Īrijā bāzētie piloti būs nobalsojuši par šo vienošanos,» skaidro lidsabiedrība.

Jau ziņots, ka augusta sākumā «Ryanair» piloti vairākās Eiropas valstīs rīkoja koordinētu 24 stundu streiku, ietekmējot desmitiem tūkstošu pasažieru plānus.

Streiku rīkoja «Ryanair» piloti Īrijā, Vācijā, Beļģijā, Nīderlandē un Zviedrijā, un tādēļ aviosabiedrībai bija jāatceļ aptuveni 400 no ieplānotajiem 2400 reisiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandināvijas lidsabiedrības SAS piloti otrdien streiko piekto dienu pēc kārtas, liekot aviokompānijai atcelt vēl 504 lidojumus, kas paredzēti trešdien.

Šo reisu atcelšana ietekmēs aptuveni 47 000 pasažieru.

Piloti Dānijā, Norvēģijā un Zviedrijā streiko jau kopš piektdienas, pieprasot kompensācijas par atalgojumu samazinājumiem un citiem taupības pasākumiem, kurus bija nepieciešams īstenot 2012.gadā, kad aviokompānija piedzīvoja smagus laikus.

Pārrunas ar arodbiedrībām, kas norisinājās kopš marta, izjuka piektdienas rītā bez vienošanās, un piloti pieteica streiku.

Līdz šodienai streika dēļ atcelti jau aptuveni 3300 reisi, ietekmējot gandrīz 327 000 pasažieru.

Šobrīd nav arī informācijas, kad pārrunas ar arodbiedrībām varētu atsākties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas zemo cenu aviokompānijas «Ryanair» piloti Īrijā piektdien gatavojas rīkot kārtējo streiku, aizsākot jaunu streiku vilni Eiropā.

Tādējādi šis Īrijā jau būs ceturtais «Ryanair» darbinieku streiks, un tas ietekmēs 20 no piektdien 300 ieplānotajiem lidojumiem.

Trešdien publiskotā paziņojumā aviokompānija piedāvāja tikties ar Īrijas pilotiem sestdien vai nākamajā nedēļā, lai atrisinātu pašreizējās domstarpības.

Tikmēr Zviedrijas pilotu arodbiedrība «Svensk Pilotforening» (SPF) trešdien pavēstīja, ka tās dalībnieki streiku plāno rīkot 10.augustā.

Arodbiedrība norāda, ka «Ryanair» vadības pārstāvji pastāvīgi atteikušies no sarunām ar ar SPF pārstāvjiem. SPF piebilda, ka Skavstas lidostā 100 kilometru attālumā no Stokholmas streikā piedalīsies aptuveni 40 piloti.

Arodbiedrība gan nesniedza informācija, cik daudz lidojumus šis streiks ietekmēs, bet «Ryanair» sīkākus komentārus nesniedz.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Estonian Air pēdējā brīdī uzsāk sarunas pilotu streika novēršanai

Gunta Kursiša, 03.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas nacionālā aviokompānija Estonian Air uzsākusi sarunas ar pilotu apvienību ELA cerībā apturēt briestošo streiku, kura sākums paredzēts jau 7. janvārī un kas ļaunākajā gadījumā varētu novest pie lidsabiedrības maksātnespējas, citējot Äripäev, raksta BBN.

Šo sarunu rezultāts lielā mērā varētu noteikt turpmāko aviokompānijas likteni, ziņo medijs. «Ja mēs nespēsim vienoties un piloti uzsāks streiku, aviokompānijai varētu būt sarežģīti saglabāt biznesu un tā varētu bankrotēt,» atzina Estonian Air izpilddirektors Jans Palmers.

Paziņojums par pilotu streiku jau tagad ir negatīvi iespaidojis lidsabiedrības finanses, samazinoties biļešu pārdošanas apjomiem.

Aviokompānijas un pilotu arodbiedrības vidutājs Henns Parns (Henn Pärn) pauda, ka attiecības starp abām pusēm ir juceklīgas.

Piloti pieprasa 2008. gada kolektīvā nolīguma noteikumu pieņemšanu. Piloti un aviokompānija sarunas uzsāka 2008. gadā, taču 2010. gadā tās tika pārtrauktas. Pašlaik gaisa kuģu vadītāji uzstādījuši ultimātu aviokompānijai parakstīt jaunu nolīgumu, tomēr, saskaņā ar J. Palmera teikto, tas nekad nenotiks, jo kompānijai nav nekādu iespēju piekāpties un parakstīt šādu vienošanos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Estonian Air piloti draud ar streiku

Gunta Kursiša, 25.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas nacionālās aviokompānijas Estonian Air vadība un piloti līdz šim nav bijuši spējīgi vienoties par jaunu līgumu, un lidsabiedrība pavisam drīz varētu pieredzēt pilotu streiku, citējot Postimees, raksta BBN.

Pilotus neapmierina aviopārvadātāja noteikumi, kas paģēr lielāku darba apjomu, un viņi pavēstījuši, ka ir gatavi doties streikā.

Saskaņā ar pilotu teikto lidsabiedrības vadība vēlas sagādāt pilotiem vairāk darba un ieviest stingrāku atpūtas laika režīmu, tai pašā laikā nepaaugstinot pilotu algas. Līdzšinējais darba koplīgums beidzās jau šā gada martā.

Pilotu prasība radījusi Estonian Air, kas pērn darbojās ar 17,3 milj. eiro zaudējumiem, sarežģītu situāciju.

«Ja kompānija vēlas paaugstināt produktivitāti, tai ir arī jāpalielina algas,» norādīja Rauno Mennings (Rauno Menning), Civilās aviācijas pilotu arodbiedrības pārstāvis. Arodbiedrībā ir aptuveni 70 Estonian Air strādājoši piloti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas zemo cenu lidsabiedrības Ryanair piloti nosēdinājuši lidmašīnu Alikantes lidostā Spānijā, nebrīdinot par to gaisa satiksmes kontrolierus. Piloti atzinuši, ka bija vienkārši aizmirsuši paziņot par lidmašīnas nolaišanos.

Lidmašīnas Boeing 737, kas lidoja no Lielbritānijas Īstmidlendas lidostas uz Spāniju, apkalpe savu kļūdu aptvērusi tikai tad, kad gaisa kuģis bija jau nolaidies un devās uz pasažieru izkāpšanas vietu, vēsta express.co.uk.

Apkalpe atvainojusies gaisa satiksmes kontroles operatoriem, kas, savukārt, paziņoja, ka situācijas novērošanu jau pārņēmuši Spānijas bruņotie spēki. Gaisa satiksmes kontrole arī norādīja, ka nepārtraukti centusies sazināties ar lidaparātu, tomēr apkalpe bija izslēgusi skaņu rācijām.

Lidmašīnas apkalpe skaidrojusi, ka, tuvojoties Alikantes lidostai, sazinājušies ar Valensijas lidostu, kur gaisa satiksmes kontrole viņiem ļāvusi doties uz nosēšanos. Taču pēc tam piloti aizmirsuši sazināties ar Alikantes lidostu. Lidmašīnas kapteinis izmeklētājiem stāstījis, ka kļūdu izraisījis kāds notikums kabīnē, kas novērsis viņa uzmanību. Izmeklētāji nav atklājuši, kas tas bijis par notikumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Estonian Air izdodas novilcināt pilotu streiku, kas var izraisīt lidsabiedrības bankrotu

Gunta Kursiša, 07.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Igaunijas nacionālās lidsabiedrības Estonian Air vadības un pilotu arodbiedrības sarunām, pilotu apvienība pavēstījusi, ka streiks, kurš, saskaņā ar Estonian Air vadības pausto, ļaunākajā gadījumā varētu izraisīt aviokompānijas bankrotu, tiks atcelts par vienu dienu, informē BBN.

Piloti norādīja, ka streiks dienu vēlāk nekā plānots - otrdien, 8. janvārī - sāksies gadījumā, ja līdz tam laikam netiks parakstīts jauns kolektīvais nolīgums starp lidsabiedrības vadību un pilotu apvienību. Pirms nolīguma parakstīšanas to jāapstiprina Estonian Air padomei.

Jau vēstīts, ka Igaunijas nacionālās aviokompānijas piloti solīja streiku sākt jau 7. janvārī. Paziņojums par pilotu streiku jau pagājušajā nedēļā negatīvi iespaidoja lidsabiedrības finanses, samazinoties biļešu pārdošanas apjomiem. Turklāt Estonian Air izpilddirektors Jans Palmers norādīja, ka gadījumā, ja streiks notiks, aviokompānijai varētu būt sarežģīti saglabāt biznesu un tā varētu bankrotēt. Kompānijas padomes priekšsēdētājs Erki Rāsuke norādīja, ka streiks vēl nenozīmētu maksātnespējas iestāšanos, tomēr varētu izveidoties ārkārtīgi sarežģīta situācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielbritānijas nacionālās aviokompānijas «British Airways» piloti trešdien atcēluši 27.septembrī ieplānoto streiku, paziņojusi Lielbritānijas Lidsabiedrību pilotu asociācija (BALPA).

«Kādam ir jāuzņemas iniciatīva, lai atrisinātu šīs atalgojumu nesaskaņas, un, tā kā pazīmes neliecina, ka to varētu uzņemties «British Airways», piloti nolēmuši rīkoties atbildīgi,» skaidro BALPA.

Asociācija pauda cerību, ka «British Airways» un mātesuzņēmums «International Airlines Group» (IAG) demonstrēs tikpat lielu atbildību, cik piloti.

Taču, ja aviokompānija atteiksies veikt jaunas saprātīgs sarunas, BALPA patur tiesības izziņot jaunus streikus.

«British Airways» 9. un 10. septembrī atcēla visus uz un no Lielbritānijas plānotos reisus saistībā ar pilotu streiku, kas bija pirmais aviokompānijas pastāvēšanas vēsturē.

BALP lēš, ka šis 48 stundu streiks «British Airways» izmaksājis 80 miljonus sterliņu mārciņu (90 miljonus eiro).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

airBaltic lidmašīna nosēdināta, darbojoties tikai vienam dzinējam

Elīna Pankovska, 16.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānijas airBaltic pasažieru lidmašīna 11.septembrī Tallinas lidostā nosēdināta, darbojoties tikai vienam dzinējam, jo bija radušās problēmas ar eļļas spiedienu otrā dzinējā.

«Tā nebija ārkārtas situācija. Mūsu piloti izpildīja visus drošības noteikumus,» portālam postimees.ee norādījis airBaltic viceprezidents komunikāciju jautājumos Jānis Vanags.

Pēc viņa teiktā, piloti netālu no Tallinas pamanījuši, ka vienā dzinējā radušās problēmas un tāpēc to atslēguši. «Viņi novērsa iespējamās briesmas Piloti tiek sagatavoti šādām situācijā,» skaidroja J.Vanags.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Boeing izdevumi 737 MAX lidojumu aizlieguma dēļ pieaugs vēl par sešiem miljardiem eiro

LETA, 19.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» paziņojis, ka problēmas ar modeļa «737 MAX» lidmašīnām radīs vēl 6,6 miljardu ASV dolāru (5,9 miljardu eiro) papildu izmaksas, vēl vairāk samazinot uzņēmuma peļņu.

«Boeing» norādīja, ka otrā ceturkšņa finanšu rādītājus ietekmēs vienreizējās izmaksas, kas pēc nodokļu nomaksas sasniedz 4,9 miljardus ASV dolāru. Izmaksas veido kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX» pēc divām aviokatastrofām.

Tāpat vēl 1,7 miljardu ASV dolāru izmaksas saistītas ar «737 MAX» ražošanas samazinājumu, piebilda kompānija.

Lidmašīnu «Boeing 737 MAX» lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības. Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas «Boeing» reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ar kosmētiskiem labojumiem datorprogrammās Boeing var nepietikt

Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs, 19.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav gan zināmas visas detaļas, bet abi – Etiopijas un Indonēzijas lidsabiedrību – gadījumi ir ļoti līdzīgi. Proti, neilgi pēc pacelšanās Boeing 737 MAX 8 lidmašīnas sāka strauji mainīt – uzņemt un zaudēt – augstumu. Abu katastrofu rezultātā ir apturēta visu Boeing 737 MAX darbība, taču jau pēc pirmā gadījuma Boeing izsūtīja obligāto servisa biļetenu, bet Federālā Aviācijas administrācija (FAA) – direktīvu, kā lidojumu apkalpei pareizi rīkoties šādos gadījumos.

Atšķirībā no iepriekšējiem modeļiem, Boeing MAX ir lielāki, jaudīgāki dzinēji, kas mainīja lidmašīnas konfigurāciju un aerodinamiskās īpašības, līdz ar to arī veiktspēju. Iepriekš minēto īpatnību dēļ šim modelim parādījās tendence celt gaisā priekšgalu, palielinoties dzinēju jaudai. Lai izslēgtu gadījumus, kad kāda iemesla dēļ piloti savas neuzmanības dēļ savlaicīgi nenoreaģē uz šo tendenci, tika ieviesta automātiska sistēma (MCAS), kuras uzdevums ir nepieļaut lidmašīnas iekrišanu grīstē (plūsmas norāvums no spārna virsmas un sekojošs cēlējspēka zudums). Abi negadījumi norāda, ka pati sistēma savas kļūdainas darbības gadījumā arī var izraisīt katastrofālas sekas, kaut gan tās uzdevums ir tādas situācijas novērst. Tā kā ir notikuši divi gadījumi ar salīdzinoši jaunām lidmašīnām līdzīgā lidojuma etapā (augstuma uzņemšanas laikā), tas jau varētu liecināt par sistēmiskām problēmām, kas varētu būt saistītas ar projektēšanas, sertifikācijas, pilotu apmācības u. c. aspektiem. Tāpēc ir svarīgi noteikt, kas tieši izraisīja šīs katastrofas un kādi bija to veicinoši faktori. Tas arī izskaidro, kāpēc ir tik asa reakcija no daudzām valstīm, pilnībā aizliedzot šī modeļa lidmašīnu lidojumus savās gaisa telpās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Nokia 5.3" piemīt budžeta klases tālruņiem neraksturīgs svarīgāko sastāvdaļu līdzsvars un tas pat aprīkots ar sejas atpazīšanas sistēmu.

Pēc ieilgušiem identitātes meklējumiem, atjaunotais "Nokia" zīmols, šķiet beidzot ir atradis vietu pasaules viedtelefonu hierarhijā. Tā īpašniekiem "HMD Global" izdodas radīt tehniski kvalitatīvus produktus un cenas ziņā iekļauties starp budžeta un vidējo klasi. Jaunākais pienesums "Nokia 5.3" precīzi atbilst šim aprakstam, un ir gana interesanta ierīce lietotājiem, kuri nevēlas tērēt viedtelefonam īpaši vairāk par 200 eiro.

Dizains

(Raksta autora vērtējums: 7 punkti no 10)

Kamēr citi ražotāji cenšas līdzināties viens otram, aizmugurējās kameras izkārtojot vienā vertikālā virtenē vai plašākos blokos pa pāriem, "Nokia 5.3" pieturas pie no pērnā gada "Nokia 9 PureView" aizgūtā apaļā dizaina. Četras simetriski izkārtotas kameras ar zibspuldzi pa vidu saskan ar mazliet zemāk novietoto mazāko apli – pirkstu nospiedumu lasītāju. Kā ierasts, kameras bloks ir izvirzīts uz āru, taču tā apmales ir mata tiesu augstākas par lēcas klājošo stiklu, tādēļ tas ir relatīvi pasargāts no skrāpējumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic investēs vairāk nekā piecus miljonus eiro Pilotu akadēmijā, kurā bez priekšzināšanām par attiecīgo jomu kandidāti varēs iegūt nepieciešamo sertifikāciju darbam par komercpilotu, pastāstīja lidsabiedrības lidojumu vadības viceprezidents Pauls Cālītis.

Viņš norādīja, ka ideja par šādu akadēmiju uzņēmumam bijusi jau vairākus gadus. «Plāns ir tāds - mēs veidojam pilotu skolu sākotnējai apmācībai. Šī būs profesionāla pilotu skola. Neapmācīsim tikai tā sauktos privātpilotus, kas to dara prieka pēc, bet jau komercpilotus. Mēs gatavosim pilotus tieši aviokompānijas vajadzībām ar domu, ka šie piloti pēc apmācību beigšanas būs sagatavoti darbam aviokompānijā. Nodoms ir, ka viņi tālāk strādā pie mums airBaltic,» klāstīja Cālītis.

Akadēmija tiks veidota uz esošās airBaltic mācību organizācijas bāzes. «Mums jau kopš 2010.gadā ir atsevišķs meitasuzņēmums airBaltic Training. Līdz šim šīs mācības bijušas jau sagatavotiem aviācijas profesionāliem, jau esošiem pilotiem. Tāpat apmācām pilotus un arī citus aviācijas jomas speciālistus. Tagad mēs paplašināsim mācību darbības jomu. Mēs ņemsim nesagatavotus kandidātus un no nulles apmācīsim tādā līmenī, lai pēc skolas pabeigšanas viņi atbilstu darbam aviokompānijā,» skaidroja aviokompānijas lidojumu vadības viceprezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Rūpniecībai vīruss gan traucē, gan palīdz

"Luminor" bankas ekonomists Pēteris Strautiņš, 03.06.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bija ārkārtīgi viegli uzminēt, ka statistiķi ziņos par rūpnieciskās ražošanas samazināšanos aprīlī. Tā notika, taču rezultāts ir nedaudz labāks par gaidīto.

Ir nozares, kas ir smagi cietušas. Pēc tam, kad martā jaunu auto pārdošana vairākās Eiropas valstīs gandrīz apstājās, ir loģisks arī auto daļu ražošanas kritums vairāk nekā uz pusi. Taču ir nozares, kas ir izrādījušās ieguvējas ar pandēmiju acīmredzami saistītu iemeslu dēļ.

Ķīmiskajai rūpniecībai, kurā ievērojama daļa ir spirta un mazgāšanas līdzekļu ražošana, šī ir brīnišķīga krīze - aprīlī ražošana auga par 27,5% (šeit un tālāk norādītas izmaiņas gada griezumā). Elektrisko iekārtu ražotājiem (+10%) palīdz līdzšinējās īpaši straujās attīstības inerce, gan produktu specializācija, kas ir saistīta ar publiskajiem pasūtījumiem (ielu apgaismojums, elektriskā transporta iekārtas, energoefektivitātes risinājumi). Diezgan labs rezultāts (-2,5%) ir C28 nozarē jeb "citas iekārtas", kur ir gan ražošanas iekārtas, gan citi produkti. Arī šīs nozares portfelī ir vairāki anticikliski produkti. Piemēram, "Caljan" ražo konveijerus, kurus plaši izmanto "Amazon" un līdzīgi uzņēmumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

500 tonnu starptautisko sūtījumu iestrēguši Vnukovas muitā, un tas ir tikai sākums.

Krievijas Pasts (KP) brīdina klientus, ka tiem nāksies apbruņoties ar pacietību, gaidot savus internetā veiktos ārzemju pirkumus. Krieviem pievērsties akūtajai situācijai nu jau prasa arī vācu Deutsche Post, ziņo laikraksts Kommersant, kā rīcībā nonākusi attiecīgā korespondence.

Kravas mašīnas ar pasta sūtījumiem no Vācijas ilgstoši stāv rindā uz muitas «papīru» noformēšanu, un ne KP, ne diemžēl pati muita pagaidām fiziski nespēj kaut ko darīt lietas labā. Tāpēc arī prognozes, ka šis preču plūsmas «pudeles kakls» kļūs aizvien pilnāks. Vnukovas lidosta nav vienīgais problemātiskais gadījums – tādas ir visas Maskavas lidostas un muitas punkti, ziņo laikraksts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompaktai kamerai Sony DSC-HX90V dots neapskaužams uzdevums – pārliecināt viedtelefonu paaudzi, ka tai vispār nepieciešams atsevišķs fotoaparāts

Kopš mobilo telefonu ražotāji par vienu no sāncensības jomām pasludināja fotokameras, kompakto fotokameru pārdošanas apjomi stabili gājuši uz leju. Ja tā labi padomā, kālab nesāt līdzi «ziepju trauku», ja tā attēlu kvalitāte ir līdzīga telefona kameras iespētajam? Šis uzskats stiprinājis tendenci, dodoties tuvākos vai tālākos ceļojumos, apbruņoties ar viedtelefonu un spoguļkameru vai labu tās alternatīvu no prāvo hibrīdu vidus. Telefons «ātrajām» bildēm, spogulene, lai iemūžinātu skaistākās vietas lieliskā izpildījumā.

Jaunā situācija mudina ražotājus meklēt jaunus attīstības ceļus kompaktkamerām, lai šo segmentu nebūtu jālikvidē pavisam. Un šie meklējumi ved pie mazām kamerām ar tālu izbīdāmu «stobru» un augstu pietuvinājuma spēju. Klasiskajām telefonkamerām bez īpašiem palīglīdzekļiem pagaidām tas nav pa spēkam. Šovasar šo lauciņu papildināja arī jaunā Sony kompaktkamera DSC-HX90V.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas ieroču ražošanas grupa "Rheinmetall" ceturtdien paziņoja, ka plāno izveidot vismaz četras ieroču rūpnīcas Ukrainā.

Krievijas iebrukums Ukrainā ir veicinājis Vācijas ieroču rūpniecību, valstīm cenšoties apbruņoties pieaugošu Krievijas draudu apstākļos. Augošs pieprasījums pērn noveda pie "Rheinmetall" akciju kotēšanas Frankfurtes biržā.

Uzņēmums paziņoja, ka rūpnīcas Ukrainā būs paredzētas artilērijas šāviņu, militārās autotehnikas, šaujampulvera un pretaviācijas ieroču ražošanai.

"Ukraina tagad mums ir svarīgs partneris, kur mēs redzam potenciālu apgrozījumu no diviem līdz trim miljardiem eiro gadā," sacīja "Rheinmetall" ģenerāldirektors Armīns Papergers uzņēmuma 2023.gada rezultātu prezentācijā.

Diseldorfā bāzētā grupa ziņoja par rekordlielu apgrozījumu pērn 7,2 miljardu eiro apmērā, un tās mērķis ir palielināt apgrozījumu šogad līdz 10 miljardiem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elkor tirdzniecības vietās jauno Apple planšetdatoru iPad varētu iegādāties vasarā, vēsta Dienas bizness.

Apple produkcijas mīļotājiem, kas īpašumā vēlas iegūt iPad, kas pārdošanā ASV ir kopš 3.aprīļa, ir iespējas to iegādāties ASV vai eBay, vai apbruņoties ar pacietību un gaidīt, kad iPad būs pārdošanā citās valstīs, tostarp Latvijā. «Pašreiz Apple iPad produkcija ir izziņota un tās izplatīšana notiek tikai ASV,» norādīja Capital pārstāvis Hardijs Sametis.

Capital pārstāvis zināja teikt, ka Apple plānus attiecība uz citiem reģioniem varētu izziņot ap 26.aprīli. Tiesa, pagaidām oficiālas informācijas, nedz apstiprinājums par to nav. Tāpēc līdz tam ir neiespējami nosaukt nedz pieejamību, nedz produkta cenu. Savukārt Elkor grupas valdes loceklis Ronalds Feldmanis iepriecināja, atklājot, ka iPad Elkor tirdzniecības vietās varētu iegādāties vasarā.

Komentāri

Pievienot komentāru