Dienas Bizness

  • 21 otrdiena,
    februāris

    Eleonora, Ariadne

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8572

    USD: 1.0650

Ražošana

Eiropas transporta tīkla neattīstīšana dārgi maksātu  1

Neveiktas investīcijas, neradītas darbavietas un zaudēts ceļā pavadītais laiks

Tādi secinājumi izriet no EK pasūtītā pētījuma par to, kādas būtu sekas, ja līdz 2030. gadam netiktu pilnībā pabeigta deviņu Eiropas transporta tīkla (TEN-T) pamattīkla koridoru ieviešana. Proti, kas tiktu zaudēts vai netiktu iegūts, ja tūkstošiem projektu realizācijas pakāpe saglabātos 2015. gada līmenī.

«Cena», ko ES valstis un citas iesaistītās puses samaksātu par pamattīkla neieviešanu, būtu negūta 1,8% (294 miljardi eiro) ekonomikas izaugsme, kā arī neiegūti 10 milj. cilvēku darba gada laikā, tāpat arī neveiktas investīcijas (tostarp pārrobežu projektos un inovatīvās tehnoloģijās) 623 mljrd. eiro apmērā. Tas arī nozīmētu ap trīs triljonu eiro zaudējumu (jeb neiegūtu IKP) 15 gadu laikā. Citiem vārdiem sakot, katrs ieguldītais eiro TEN-T pamattīklā līdz 2030. gadam ģenerētu papildus aptuveni piecus eiro. Pārrobežu projektu gadījumā, cita starpā novēršot t. s. pudeles kaklus, ieguvums IKP būtu pat 17 eiro uz katru ieguldīto naudas vienību. Turklāt katrs investētais miljards eiro radītu teju 20 tūkst. jaunu darbavietu.

Savukārt transporta sektoram pamattīkla neattīstīšana nozīmētu, ka 2030. gadā transporta izmaksas būtu par 370 milj. eiro lielākas. Augstāku izmaksu pamatā būtu nerealizētie dzelzceļa projekti un lielākas (dārgākas) autopārvadājumu daļas saglabāšanās.

Plašāk lasiet rakstā Eiropas transporta tīkla neattīstīšana dārgi maksātu pirmdienas, 20. jūlija, laikrakstā Dienas Bizness (7. lpp.)!

Reklāma