Autopārvadātāji aizvien vairāk izmanto iespēju pašiem iesniegt priekšdeklarāciju dažādu valstu muitas iestādēm par šajās valstīs ievedamajām precēm, izmantojot bezmaksas TIR elektroniskās iepriekšējās deklarēšanās (EPD) sistēmu. Tas saistīts ar kaimiņvalstu lēmumu, ka no šā gada 17.jūnija EPD ir obligāta preču ievešanai ar autotransportu Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas savienības teritorijā.
Pērnā gada jūnijā nedēļā tika saņemti 1416 pieteikumi, bet 2012. gada jūnijā - jau 6782, autoārvadātāju asociācijas Latvijas auto (LA) rīkotajā seminārā sacīja Starptautiskās Autotransporta savienības (IRU) TIR audita un pielaides departamenta vadītājs Julians Genkovs. Jāpaskaidro, ka visas tranzīta procedūras muitas iestādēm Latvijā tiek iesniegtas elektroniski jau no 01.05.2004., un visas TIR procedūras - no 01.01. 2009., izmantojot muitas tranzīta kontroles sistēmas komersanta moduli (TKS). Savukārt IRU veidotā TIR EPD sistēma, kas savienota ar TKS, Latvijā darbojas no 2010. gada 19. jūlija.
«Pārvadātāji līdz šim 10 gadus caur dažādiem starpniekiem iesniedza šo deklarāciju, maksājot par to apmēram 30 eiro, kaut arī darbs to nemaksāja. Starpnieku bizness izmantoja muitas darbinieku vai vietējās administrācijas protekcionismu,» līdzšinējo situāciju apraksta transporta ekspedīcijas firmas ATEK pārvaldnieks Vladimirs Butanovs. Taču viņš zinājis, ka tam reiz pienāks gals, un Latvijas auto veikusi darbu, lai pārvadātāji to varētu darīt bez maksas paši.
Taču starpnieki, kuri ilgus gadus pelnīja lielu naudu, pēkšņi ir palikuši bez ienākumiem un dara visu, lai apgrūtinātu TIR EPD sistēmas ieviešanu. Viņaprāt, pašlaik ir pārejas periods, kurš drīz beigsies, «jo gan mēs iemācīsimies strādāt, sistēmas izstrādātāji uzlabos sistēmu, un visi sapratīs, ka alternatīvas TIR EPD sistēmai nav». Turklāt ir jau parādījsies konkurence, piemēram, Lietuvā tas maksā pieci eiro, bet Latvijā pagaidām ir dārgāk - tiek prasīti pat 15 Ls.
«TIR EPD izmantojam bez brokeru starpniecības, jo cenu politika nav saprotama un nav arī nekāda normatīva, lai kaut kādā veidā cenas kontrolētu,» saka transporta kompānijas SIA Roleks T valdes priekšsēdētāja Jeļena Muzikina. Viņa TIR EPD sistēmu izmanto jau kopš pērnā gada beigām divu iemeslu, proti, līdzekļu un laika ekonomijas dēļ, šķērsojot robežu. Cenas gan esot dažādas. «Taču pirms trīs nedēļām nobruka sistēma, un visi tika spiesti izmantot brokeru pakalpojumus. Tad par trīs preču kodiem samaksājām ap 32 eiro,» neizpratnē ir uzņēmuma vadītāja.
Lai kādi arī būtu sistēmas uzkāršanās iemesli, citu valstu muitas to izmanto, bet Latvijas pārvadātāji, protams, nekādi nevar ietekmēt kaimiņvalstu muitas likumdošanu. Tad nākas izmantot Krievijas vai Baltkrievijas muitas brokeru kantorus, kur datus ievada ar roku. TIR karnešu datu ievadīšana un nosūtīšana muitas iestādēm mūsu uzņēmumā maksā no četriem latiem, saka SIA Parex brokeru sistēma valdes priekšsēdētājs Raimonds Krasnais un piebilst ka tirgū piedāvātās cenas pārvadātājiem tomēr būs izdevīgākas nekā pašiem algot darbiniekus.