Atsakoties no Baltkrievijas dīzeļdegvielas, Latvijas degvielas tirgū būtiski samazināsies konkurence, šodien raksta Dienas Bizness.

Tas secināms, aplūkojot Latvijas Centrālās statistikas pārvaldes datus par 2011. gadā Latvijā importēto dīzeļdegvielu. Pēc dīzeļdegvielai iztērētās naudas summas sanāk, ka pērn Latvija no Baltkrievijas importējusi 33% dīzeļdegvielas. Līdz ar to Baltkrievija ir otra lielākā dīzeļdegvielas piegādes valsts Latvijai uzreiz aiz Lietuvas.

«Viss atkarīgs no tā, vai mēs atradīsim alternatīvu. No Baltkrievijas nāk ievērojams dīzeļdegvielas daudzums, vai mēs to visu varēsim kompensēt, piemēram, no Norvēģijas? Diemžēl pastāv risks, ka šādu alternatīvu meklējumi vēl straujāk var celt degvielas cenu Latvijā,» DB sacīja Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācija Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš.
«Lielai daļai degvielas tirgotāju ir noslēgti piegādes līgumi par dīzeļdegvielas importu no Baltkrievijas. Gadījumā, ja tiks noteikts embargo un dīzeļdegvielu no Baltkrievijas ievest vairs nevarēs, degvielas tirgotāji būs spiesti to iepirkt citur un pārskatīt savu loģistikas sistēmu. Tā būs ārkārtas situācija,» DB sacīja lielākā pašmāju degvielas tirgotāja SIA Virši- A valdes loceklis Andris Priedītis. Viņš uzsver, ka būtisks ir jautājums, cik veiksmīgi un uz kādiem nosacījumiem degvielas tirgotājiem būs izdevies vienoties ar jaunajiem piegādātājiem.«Ja viens no piegādātājiem vairs nebūs pieejams, būtiski samazināsies konkurence. Iespējams, jaunie līguma nosacījumi liks pārskatīt dīzeļdegvielas cenas uzpildes stacijās, tomēr šobrīd ir pāragri spriest kādos apmēros,» tā A. Priedītis. Citi lielākie Latvijas degvielas tirgotāji ar saviem komentāriem ir atturīgāki un DB norāda, ka dīzeļdegvielu no Baltkrievijas neieved.

«Kamēr degvielai ir brīvais tirgus, tikmēr mums tā nepietrūks, bet degvielas cenas jau nenosaka reģionāli faktori. Kaut kādas izmaiņas varētu just tikai degvielas tirgotāji, kam būs varbūt jāmaina sava degvielas piegādes loģistika un tādējādi varētu sarukt peļņas daļa, taču tas neattiecas uz galapatērētājiem,» vērtē neatkarīgais degvielas nozares eksperts Uldis Sakne. Viņš gan piebilst, ka attiecību saasinājumam ar Austrumeiropas reģionu tomēr uzmanība ir jāpievērš, jo domstarpību eskalācija degvielas cenas nākotnē varētu ietekmēt diezgan būtiski.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra