Civilajai aviācijai Eiropas Savienības vienpusēji uzliktais izmešu nodoklis jeb izmešu tirdzniecības shēma (ITS) aizvien nopietnāk draud ar tirdzniecības kariem.

«Kad ES pieņēma lēmumu par īpašo nodokli, tas acīmredzot bija vides interešu lobiju panākums, un ar avio industrijas pārstāvjiem tas netika pietiekami diskutēts. Attiecīgi industrijā neviens nav laimīgs par šādu izkārtojumu,» par ITS saka aviācijas eksperts Tālis Linkaitis. Līdz ar Ķīnas paziņojumu, ka tā iesaldē Eiropā ražoto Airbus lidmašīnu importu, pēdējā laikā šādu izteikti nelaimīgo skaits ir vairojies.

Lidmašīnu ražotājs ir vērsies pie četru Eiropas valstu valdību – britu, franču, vācu un spāņu – vadītājiem, lai izteiktu pretestību kopš 1. janvāra spēkā esošajam noteikumam. Līdz ar Airbus vēstuli parakstījuši sešu ES lielo aviokompāniju vadītāji no attiecīgajām valstīm.

Prasībā šīs četras uzrunātas tāpēc, ka tieši tās savulaik stāvējušas pie Airbus šūpuļa. Nu, pēc prasītāju vārdiem, «Eiropas aviācijas bizness piedzīvojis īstu un konkrētu rīcību», ne vairs tikai ieroču žvadzināšanu vien. Tāda lielā mērā notika vēl nesen Maskavā, kur tikās divi duči ar ITS neapmierināto valstu pārstāvju, lai lemtu par organizētiem pretpasākumiem.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra