Transports un loģistika

ES pagarina valsts garantijas lidsabiedrībām

Aivars Mackevics [email protected], 07.10.2002

Jaunākais izdevums

ES satiksmes ministru sanāksmē (03.10.2002) tika panākta vienošanās par valsts garantiju pagarināšanu lidsabiedrībām. Sākumā šī riska garantija pret kara vai terorisma sekām tika noteikta līdz 31.oktobrim 2002. gadam. Avots: Bulletin

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Daļu riska uzņēmējs var atdot valstij

, 27.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kādos veidos Attīstības finanšu institūcija Altum palīdz Latvijas uzņēmējiem stiprināt un attīstīt savu biznesu, intervijā stāsta Altum kredītu garantiju vadītājs Māris Vasiļjevs un korporatīvo darījumu eksperts Emīls Raiks. Šoreiz konkrētāk par kredītu garantijām.

Kādiem nolūkiem uzņēmumiem parasti nepieciešamas kredītu garantijas?

Māris Vasiļjevs: Tas var būt jebkurš pakalpojums bankā, kur banka var pieprasīt nodrošinājumu – ilgtermiņa kredīti, apgrozāmo līdzekļu kredīti, kredītlīnijas, overdrafti, faktoringa līnijas, finanšu līzingi, banku garantiju produkti, to skaitā kredītvēstules utt.

Uzņēmuma ieguvumi ir ļoti racionāli. Pirmkārt, uzņēmums var saņemt aizdevumu, kas bez garantijas nebūtu iespējams. Otrkārt, to var saņemt vajadzīgajā apmērā. Straujāk attīstoties, ne vienmēr ir racionāli brīvos līdzekļus investēt, ir jādomā arī par papildu apgrozāmiem līdzekļiem. Treškārt, saņemot šādu garantiju, banku risks būtiski samazinās, tāpēc uzņēmums var saņemt aizdevumu uz labākiem nosacījumiem. Risks ir zemāks, un cena ir zemāka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā

, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdarīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2004, nr.65.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā tekstā vārdu "inspekcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "aģentūra" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā tekstā vārdus "ceļu satiksmes negadījumu izraisīt (izraisītājs, izraisījušais)" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarīt (nodarījušais)" (attiecīgā locījumā).

3. 1.pantā:

izslēgt 3. punktā vārdu "rakstveida";

izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8) cietusī persona -- fiziskā persona, kurai ceļu satiksmes negadījumā nodarīts veselības kaitējums, izņemot ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju;"

izslēgt 9. punktu;

izteikt 11. punkta a) apakšpunktu šādā redakcijā:

"a) tās valsts teritorija, kur transportlīdzeklim piešķirts valsts reģistrācijas numurs un izsniegta atbilstoša valsts reģistrācijas numura zīme (turpmāk - numura zīme), neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai pagaidu,";

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi Latvijā bieži saskaras ar situāciju, ka tiem nav pietiekama nodrošinājuma un iespēju ieķīlāt aktīvus pietiekamā apjomā, lai bankā saņemtu finansējumu biznesa attīstībai vai saņemtu to nepieciešamajā apjomā. Īpaši raksturīgi tas ir uzņēmumiem izaugsmes fāzē, arī jauniem uzņēmumiem, to skaitā pārtikas ražotājiem, tirgotājiem, pakalpojumu sniedzējiem, būvniekiem, kokrūpniekiem un citiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

No LTAB Garantijas fonda atlīdzībās izmaksāti 23,13 miljoni eiro

Žanete Hāka, 14.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepilnu 19 gadu laikā no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda atlīdzībās izmaksāti 23,13 miljoni eiro, liecina LTAB dati.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu veido izmaksas par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg), kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Tāpat ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par CSNg cietušo personu zaudējumiem, ko CSNg rezultātā nodarījis autovadītājs, kas nav identificēts, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka 2015.gadā Garantijas fonds par 788 apdrošināšanas gadījumiem ir pieņēmis 963 lēmumus par summu 2,24 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Nippon Auto šefs: Ko paredz garantijas saistības

Nippon Auto (Honda) direktors Dainis Zālītis, 17.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāpēc tehniskās apkopes automašīnas garantijas periodā no patērētāju aizsardzības viedokļa ieteicams veikt pie ražotāja autorizēta pārstāvja?

Ikdienā katrs no mums ir patērētājs. Mēs savu vēlmju un vajadzību apmierināšanai iegādājamies dažādas preces un izstrādājumus. To darot mums visiem ir viena vēlme – lai šis pirkums mums kalpotu pēc iespējas ilgāk un kalpošanas laikā apmierinātu mūsu vajadzības, neradot papildus problēmas. Katra izstrādājuma ražotājs, savukārt, uzņemas saistības pret tā lietotāju, tas ir pret mums, ka noteiktu laika periodu, sauktu par garantijas laiku, dotais izstrādājums kalpos atbilstoši mūsu vēlmēm un vajadzībām.

Tiktāl viss būtu skaidrs. Taču kā jau tas parasts, katrai lietai ir divas puses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

OCTA LATVIJĀ - 10 GADUS

, 05.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No Garantijas fonda izmaksāti 5 miljoni latu

Desmit gadu laikā kopš transportlīdzekļu īpašnieku obligātā civiltiesiskā apdrošināšanas ieviešanas Latvijā no OCTA Garantijas fonda izmaksāti 5 milj. latu. No tiem lielāko daļu 92 % veido maksājumi ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem un transportlīdzekļu īpašniekiem, savukārt 8% tika izlietoti OCTA polišu atlaižu kompensēšanai lauksaimniekiem un I, II un III grupas ar kustību traucējumiem invalīdiem.

Garantijas fonds ir nodrošinājums, ka ikviens ceļu satiksmes negadījumā cietušais saņems likumā noteikto kompensāciju. Gadījumi, kad izmaksas tiek veiktas no Garantijas fonda gandrīz vienmēr ir saistīti ar rupjiem autoīpašnieka vai autovadītāja pārkāpumiem, piemēram, ceļu satiksmes negadījumu izraisījušais transportlīdzeklis nav apdrošināts, pametis notikuma vietu, bet traumas guvis kājāmgājējs vai velosipēdists, u.tml., tad no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzības tiek piedzītas no vainīgā ar regresa prasībām. Tomēr ne visos gadījumos tas ir iespējams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

«Star Alliance» vienojas ar «Amadeus» par kopīgu informācijas tehnoloģiju platformu

Aivars Mackevics [email protected], 12.09.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrību savienība Star Alliance kopā ar biedru lidsabiedrībām Lufthansa un United Airlines attīstīs jaunu IT sistēmu paaudzi lidsabiedrību pasažieru apkalpošanas nozarē. Iesaistītie dalībnieki kopā ir devuši uzdevumu IT apgādātājam Amadeus, kas specializējas ceļojumu tehnoloģijās, izstrādāt aliansei kopīgu IT platformu (Common IT-Platform). Tās ietvaros Lufthansa un United Airlines aizvietos šobrīd esošo veco IT sistēmu sastāvdaļas. Tiek plānots to izplatīt arī starp citām biedru lidsabiedrībām. Star Alliance vadītājs J.Albrehts atzīst, ka ar Star Alliance kopīgo IT platformu tiks īstenoti ilgtermiņa stratēģiskie mērķi. Galvenais mērķis ir uzlabot klientu apkalpošanu, ievērojami samazināt IT izmaksas, kā arī daudz ātrāk ieviest tirgū jaunus produktus. Hosē Antonio Tazons (José Antonio Tazón), Amadeus prezidents un vadītājs: “Mēs esam lepni par to, ka esam izvēlēti no slavenāko IT piedāvātāju vidus. Šis paziņojums izceļ "Altea suite" unikālo vērtību IT risinājumu nozarē lidsabiedrībām un aliansēm patreizējos konkurences apstākļos.” Lufthansa un United Airlines aizvietos savas līdzšinējās vecās sistēmas ar vienu kopīgu tehnoloģiju platformu, kas balstīsies uz nozares vadošajiem produktiem, kā arī jaunākajām tehnoloģijām. Jauno sistēmu pielāgos, lai labāk izpildītu klientu prasības mainīgajos tirgus apstākļos un vienlaicīgi tā ļaus partneru lidsabiedrībām ievērojami samazināt izdevumus. „Jaunā kopīgā IT platforma ir nozīmīgs solis gan pasažieriem, gan Star Alliance un Lufthansa, kas piedāvās klientiem vēl labāku apkalpošanu sākot ar rezervēšanu un līdz pat biļešu reģistrēšanai“, skaidro W.Meirhūbers (Mayrhuber), Deutschen Lufthansa AG valdes priekšsēdētājs. Viņš arī atzīst, ka kopīga IT produkta izveide liecina par padziļinātu sadarbību Star Alliance ietvaros, attīstot kopīgus produktus un Star Alliance nav pārdošanas un mārketinga apvienība, bet gan alianse, kas strādā klientu labā. Šobrīd lidsabiedrību izmantotās IT sistēmas balstās uz dažādām tehnoloģijām, bet jaunā platforma būs balstīta uz vienotu tehnisko infrastruktūru un programmatūru. Jaunās sistēmas būtība ir uzlabota klientu apkalpošanas darbība, gan pārdošanas nozarē, gan arī lidostas reģistrācijas nodaļā un tā ietver tādus darījumus kā lidojumu plānu, pieejamību, regularitāti, rezervēšanu, lidojumu cenas, biļešu izsniegšanu un piereģistrēšanu. Labāku klientu apkalpošanu sasniegs, pateicoties vienkāršākai lietošanai, kā arī pateicoties kopīgai datu bāzei un uzlabotai datu kvalitātei, kas būs pieejami lidsabiedrības apkalpošanas personālam, apkalpojot Star Alliance klientus. G.Tiltons, United priekšsēdētājs uzskata, ka Star Alliance kopīgā IT platforma ļaus piedāvāt klientam tādu pakalpojumu, kādu viņš vēlas: ērti un vienkārši. Tāpat kā United, tā arī Star Alliance koncentrējas uz to, lai visefektīvākajā veidā sasniegtu vislabāko iespējamo klientu apmierinātības līmeni. Pateicoties kopīgajai IT platformai, kas balstās uz jaunāko tehnikas stāvokli, lidsabiedrības dažādos veidos spēj ietaupīt izdevumus. Tas ietver sevī sākotnējās attīstības, apkalpošanas un turpmākās attīstības izmaksas. Automatizējot darījuma procesus, ir iespējams vēl papildus ietaupīt izmaksas. Turklāt platforma ļaus lidsabiedrībām ātrāk tirgū ieviest jaunus produktus un paplašināt darbību. „Kopīgā IT platforma ir piemērs tam, kādu mēs iedomājamies sadarbību nākotnē Star Alliance ietvaros. Līdz šim ļoti bieži mums bija jānodarbojas ar to, lai padarītu pieejamos produktus atbilstīgus aliansei. Kopīgās IT platformas gadījumā jau no paša sākuma runa bija par to, lai ieviestu vienu produktu mūsu sadarbības lidsabiedrībām“, tā uzsver J. Albrehts, Star Alliance vadītājs. 2006. gada 2. pusē Lufthansa uzsāks pārnest patreizējās sistēmas pirmās funkcijas uz kopīgo IT platformu. Pilnīga sistēmas pārveide ir jāpabeidz līdz 2007. gada beigām. United patreiz strādā pie tā, lai galīgi noteiktu sistēmas pār

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lidsabiedrības sagaida pilotu trūkums

Jānis Rancāns, 13.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV lidsabiedrības apdraud nopietnākais pilotu trūkums kopš 1960. gada, ko veicinās stingrāki pieredzes noteikumi jauniem pilotiem un sagaidāms pensionēšanās vilnis nozarē, raksta Wall Street Journal.

Jaunpieņemti noteikumi paredzēs, ka no nākamās vasaras ASV lidsabiedrības darbā varēs pieņemt pilotus ar 1,5 tūkstošu nolidotu stundu pieredzi, kas ir sešas reizes vairāk nekā patlaban spēkā esošais minimums.

Tas palielinās arī izdevumus jaunu pilotu apmācībām. Tikmēr tūkstošiem lielāko lidsabiedrību pilotu drīzumā sasniegs 65 gadus, kas ir obligāts pensionēšanās vecums.

Savukārt 2014. gadā ASV stāsies spēkā noteikums, kas paredzēs ilgāku pilotu atpūtas laiku. Tas varētu likt lidsabiedrībām palielināt savu pilotu skaitu 5% apmērā. Daļa ASV pilotu arī pāriet uz Eiropas lidsabiedrībām.

Saskaņā ar dažādiem aprēķiniem – nākamo astoņu gadu laikā ASV lidsabiedrībām vajadzēs darbā pieņemt 60 līdz 90 tūkstošus pilotu, lai aizstātu pensionējušos un segtu trūkumu, kas radīsies jaunu regulāciju rezultātā. Aplēses liecina, ka gandrīz puse ASV pilotu ir vecāki par 50 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas un Šveices garantijas fondi noslēdz savstarpējās atzīšanas līgumu

, 07.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics un Šveices Nacionālā garantijas fonda vadītājs Martins Metzlers Rīgā parakstīja līgumu par abu valstu Garantijas fondu savstarpējo atzīšanu.

Pateicoties šim līgumam, turpmāk Latvijas iedzīvotāji nokļūstot Šveicē varēs saņemt Šveices likumā paredzētās zaudējumu atlīdzības par ceļu satiksmes negadījumiem, par kuriem izmaksas cietušajiem tiek segtas no Garantijas fonda. Piemēram, gadījumos, ja avāriju izraisījušajam transportlīdzeklim nav bijusi OCTA.

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Šveices Garantijas fonda vadītāja vizītes mērķis bija noslēgt savstarpējo līgumu ar Garantijas fondu Latvijā par abu valstu pilsoņu un pastāvīgo iedzīvotāju tiesībām saņemt zaudējumu atlīdzības par ceļu satiksmes negadījumiem, kas saskaņā ar likumdošanu tiek izmaksātas no tās valsts Garantijas fonda, kur notika negadījums. Piemēram, ja Latvijas iedzīvotājs ir cietis ceļu satiksmes negadījumā Šveicē, bet ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs nav apdrošinājis savu obligāto civiltiesisko apdrošināšanu, tad cietušajam Latvijas iedzīvotājam ir tiesības prasīt un saņemt kompensāciju no Šveices Nacionālā garantijas fonda."

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

LTAB uzlabojis līdzekļu atgūšanu no neapzinīgajiem autovadītājiem

Žanete Hāka, 06.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), kas administrē OCTA Garantijas fondu, pilnveidojis līdzekļu atgūšanas veidus no tiem autovadītājiem, kas izraisījuši CSNg bez OCTA apdrošināšanas, bet kavē vai izvairās no zaudējumu segšanas Garantijas fondam.

«Mūsu mērķis ir rast efektīvākas metodes, kā sabalansēt Garantijas fonda ienākumus un izdevumus, kas ir visu autoīpašnieku interesēs, jo obligātie atskaitījumi Garantijas fondā tiek veikti no ikviena spēkrata īpašnieka iegādātās OCTA polises,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Lai sekmētu ātrāku un efektīvāku līdzekļu atgūšanu Garantijas fondā, LTAB turpmāk ciešāk sadarbosies ar apdrošinātājiem, apmainoties ar informāciju par tiem klientiem, kuri pretendē uz OCTA apdrošināšanas atlīdzību un vienlaikus ir arī Garantijas fonda parādnieki.

«Esam izstrādājuši mehānismu, kā tiesiskā ceļā saņemt Garantijas fondā līdzekļus no autoīpašniekiem - likumpārkāpējiem, kas iepriekš izraisījuši CSNg bez OCTA un radījuši zaudējumus Garantijas fondam un paralēli arī pretendē saņemt no apdrošinātāja OCTA atlīdzību,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nosaka garantiju izsniegšanas kārtību komersantiem

Madara Fridrihsone, Db, 17.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība šodien pieņēma noteikumus, kas regulēs kārtību, kādā Latvijas Garantiju aģentūra (LGA) izsniedz garantijas finanšu pakalpojumiem, kurus komersantiem sniedz bankas.

LGA garantijas uzņēmēji varēs saņemt tādu pakalpojumu kā aizdevumi investīcijām un apgrozāmajiem līdzekļiem saņemšanai, kā arī faktoringa izmantošanai.

Finanšu pakalpojumu sniedzēji, kas komersantiem izsniegs kredītus ar LGA garantijām, par to slēgs civiltiesiskus līgumus ar LGA. Pamatojoties uz noslēgtajiem sadarbības līgumiem, finanšu pakalpojuma sniedzēji LGA iesniegs pieteikumu garantijas saņemšanai, kā arī citus LGA pieprasītos dokumentus kredītriska novērtēšanai.

Savukārt LGA, pamatojoties uz finanšu pakalpojumu sniedzēju pieteikumu un iesniegtajiem dokumentiem, izsniegs garantiju vai noraidīs garantijas pieprasījumu.

Par garantijas izsniegšanu LGA aprēķinās vienreizēju vai ikgadēju garantijas prēmiju. Garantijas prēmiju apmaksās finanšu pakalpojuma sniedzējs, kas, savukārt, garantijas prēmiju iekasēs no komersanta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstības finanšu institūcija ALTUM no 5. janvāra sāk piešķirt garantijas mājokļu iegādei Nacionālo bruņoto spēku (NBS) karavīriem.

Aizsardzības ministrija un ALTUM ir abpusēji vienojušies par garantiju sniegšanu NBS karavīriem banku aizdevumiem pirmās iemaksas veikšanai mājokļa iegādei vai tā būvniecībai. Pirmā banka, kas sāks nodrošināt kredītus ar valsts garantijām, ir Swedbank. Tuvākajā laikā programmai gatavojas pievienoties arī citas bankas, kuras strādā ar ALTUM garantiju programmām. Klienti aicināti interesēties savās bankās.

NBS karavīriem atbalsta programmas ietvaros būs pieejami aizdevumi nekustamā īpašuma iegādei līdz 250 000 EUR ar garantijas termiņu līdz 10 gadiem. Savukārt garantijas apmērs ir līdz 25% no aizdevuma pamatsummas - līdz 20 000 EUR apmērā. Garantiju varēs saņemt arī atkārtoti, ja būs pagājuši trīs gadi kopš iepriekš piešķirtās garantijas un saistības ir izbeigušās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

ES vēlas lidsabiedrību "pārlidošanas" nodokļa atcelšanu Krievijā

Aivars Mackevics [email protected], 28.04.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienība pieprasa, lai Krievijā tiktu atcelts tā saucamais “royalties” jeb nodoklis, ko lidsabiedrības maksā par atļauju pārlidot Krievijas teritorijai. Šis nodoklis gadā sasniedz 200 miljonus ASV dolāru. ES apgalvo, ka tā ir atradusi abām pusēm piemērotu risinājumu, taču Krievijas Satiksmes ministrija atsakās to pieņemt. “royalties” vēsture aizsākās 1970. gadā, kas Padomju Savienība atļāva ārvalstu lidsabiedrībām lidot pāri Sibīrijai ar degvielas uzpildes iespēju Maskavā. Par to lidsabiedrībām bija jāmaksā nodeva krievu nacionālajai lidsabiedrībai Aeroflot. Ārvalstu lidsabiedrības piekrita šādam lēmumam, jo vienīgā alternatīva Sibīrijai bija lidojums pāri Ziemeļpolam, kas ir par astoņām stundām ilgāks. Taču lidsabiedrībām sākot izmantot tālo lidojumu lidmašīnas, kas varēja veikt pārlidojumu bez degvielas uzpildes Maskavā (non-stop lidojumi), radās zaudējumi Krievijai. Rezultātā Maskava astoņdesmito gadu vidū ieviesa jaunus noteikumus, proti, ārvalstu lidsabiedrībām ir jāmaksā pārlidošanas nodoklis, neatkarīgi no tā vai tiek veikta nolaišanās Krievijā vai nē. Tagad ES norāda, ka šim pārlidošanas nodoklim varētu aizkavēt Krievijas pievienošanos Pasaules Tūrisma organizācijai (PTO). Krievijas puse ir izteikusi paskaidrojusi ES, ka tā vēlas šo nodokli paturēt vēl līdz 2013. gadam, jo no šīs naudas, ko iekasē tikai Aeroflot, tiek finansēta Krievijas lidojumu drošības sistēmas modernizācija. Aeroflot viceprezidents Levs Košhļakovs ES piedāvājumu pielīdzina “politiskai izspiešanai”. Pēc viņa atzinuma ES piedāvājums ir tikai par labu vienai pusei un līdz ar to šī jautājuma izskatīšana vēl varētu palikt neskarta līdz pat 2013. gadam. Arī Krievijas Gaisa satiksmes federālā aģentūra uzskata, ka “royalties” atcelšanas noteikumi nedrīkstētu ietekmēt Krievijas pievienošanos PTO, bet tie ir vairāk orientēti uz Krievijas gaisa telpas atvēršanu ārvalstu lidsabiedrībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātājiem būs papildus izmaksas

Žanete Hāka, 27.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada vasarā apdrošinātājiem būs jāatsāk veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fondā, kā to paredz normatīvie akti gadījumā, ja tā apmērs samazinās zem 20 miljoniem eiro, informē LTAB.

Garantijas fonds izveidots 1997.gadā un kalpo kā aizsardzības garants un nodrošinājums, ka ikviens CSNg cietušais saņems likumā noteikto kompensāciju. Garantijas fonda apmērs savu maksimumu sasniedza 2009.gadā, kad tā uzkrājums bija gandrīz 27 miljonus eiro. Tomēr ekonomiskā situācija Latvijā un pasaulē atstājusi ietekmi arī uz Garantijas fondu, un tā apmērs šobrīd samazinājies līdz 20,66 miljoniem eiro.

Garantijas fonda līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par CSNg rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu ieguldīšanas. Katru gadu no Garantijas fonda līdzekļiem ceļu satiksmes negadījumos cietušajiem tiek izmaksātas ievērojamas atlīdzības summas - kopš 1997.gada tie ir 23,13 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielos iepirkumu konkursos, būvniecības projektos, kā arī citos darījumos ar ievērojamām naudas summām bieži tiek pieprasīta garantiju izsniegšana. Šajos gadījumos trešā persona (visbiežāk banka) garantē par citas personas jeb parādnieka saistībām un šo saistību neizpildes gadījumā apņemas garantijas adresātam samaksāt konkrētu naudas summu. Vasaras darbu gūzmā, iespējams, daudzi nav pamanījuši, ka no 1.jūlija spēkā stājušies jaunie ICC noteikumi par garantijām («Uniform rules for Demand Guarantees 758») («URGD 758»).

Kas ir garantija?

Zinātāji garantijas pieprasa, jo tās atvieglo garantijas pieprasītāja tiesības saņemt pieprasīto naudas summu - viņam nav ilgstoši jāpierāda pamats garantijas izmaksai un pieprasītās summas apmēru.

Maldīgs ir praksē joprojām sastopamais uzskats, ka garantija ir tas pats galvojums – tikai ar citādāku nosaukumu, un visur ir jāievēro Civillikuma noteikumi. Būtiski ir atcerēties, ka garantija pretēji galvojumam ir neatkarīga no līguma, par kuru garantija tiek izsniegta. Garantētāja pienākums maksāt nav saistīts ar parādnieka un garantijas izmantotāja attiecībām un strīdiem, kas izriet no līguma, kas ir garantijas pamatā. Īsi sakot - ja garantētajam tiek iesniegts pieprasījums izmaksāt garantijā paredzēto summu, tad garantētājam, pārbaudot un secinot, ka pieprasījums atbilstošs garantijā noteiktajam, bet nepārbaudot paša pieprasījuma pamatotību, ir pienākums bez iebildumiem izmaksāt pieprasīto naudas summu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Vidējā izmaksa no apdrošināšanas Garantiju fonda augusi par 46,6%

Žanete Hāka, 23.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn pieņemti 1137 lēmumi par atlīdzību izmaksu no Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) Garantijas fonda un kopējā izmaksātā summa ir par 107,7% vairāk nekā 2013. gada 12 mēnešos, liecina LTAB dati.

Palielinājums ir saistīts ar to, ka Garantijas fondam jāveic atlīdzības izmaksas LAAS Balva vietā ārvalstu ceļu satiksmes negadījumos.

Kopumā līdz šim izdevies atgūt vairāk nekā 9 miljonus no līdzekļiem, kas kopš 1997. gada izmaksāti no Garantijas fonda, stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Zaudējumu atlīdzība no Garantijas fonda tiek izmaksāta saskaņā ar OCTA likuma un starptautisko normatīvo aktu prasībām. Lielāko Garantijas fonda atlīdzību izmaksu daļu sastāda atlīdzību izmaksas par CSNg, kurus ir izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Ievērojama daļa no Garantijas fonda izmaksām ir par personas veselībai vai dzīvībai nodarītajiem kaitējumiem un autovadītājs, kas izraisījis CSNg, nav identificēts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jauni atbalsta instrumenti uzņēmējiem

, 06.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Garantiju aģentūra piedāvā jaunus atbalsta instrumentus - aizdevuma garantijas apgrozāmiem līdzekļiem, kas papildinās līdzšinējās aizdevumu garantijas investīciju kredītiem, un finansu līzinga garantijas, kas tiks izmantotas industriāliem darījumiem sadarbībā ar līzinga sabiedrībām, Db.lv informēja aģentūra.

Valsts atbalsta programmu ietvaros to īstenošanu un finansējumu nodrošina Latvijas valsts kopīgi ar finansējumu no Eiropas Reģionālā attīstības fonda.

"Kredītu garantijas kļūst arvien pieprasītāks pakalpojums gan no uzņēmēju, gan no Latvijas komercbanku puses, kas piesaistot LGA garantijas, ļaujot realizēt iesniegtos uzņēmēju projektus. Jau agrāk daudzkārt uzņēmējiem griežoties bankā pēc investīciju kredīta, papildus piesaistāmo investīciju ķīlai tika prasīts arī citāda veida nodrošinājums, kā piemēram, komersanta personīgais galvojums vai hipotēka uz personīgo īpašumu, tad šobrīd bankas jau labprātāk izmanto LGA garantijas, kas pēc savas drošuma pakāpes un formas tiek pielīdzināti valsts galvojumiem. Turpretim līzinga garantijas ideja ir ar savām garantijām samazināsim uzņēmumiem pirmo iemaksu ražošanas iekārtu iegādei ar līzingu, kā arī mazināsim zaudējumus līzinga sabiedrībām neveiksmīgu projektu gadījumos," uzskata LGA valdes priekšsēdētāja Lita Kalniņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesaņemot eksporta garantijas, "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcai" (DLRR) var nākties atlaist pusi jeb aptuveni 300 darbinieku, sacīja uzņēmuma akcionārs un patiesais labuma guvējs Igaunijas uzņēmējs Oļegs Osinovskis.

Viņš skaidroja, ka Daugavpils uzņēmuma gadījumā liela problēma ir tā, ka konkurenti Lietuvā, Polijā, Ukrainā, Krievijā, Čehijā un Vācijā ļoti aktīvi izmanto valsts atbalstu eksportam.

"Tā pat bieži nav nauda, bet eksporta garantijas. Latvija pašlaik zaudē konkurencē. Ja Latvija tāpat kā citas valstis piemērotu atbalsta pasākumus eksportam, es pat neredzētu lielas problēmas Daugavpils uzņēmumam. Taču šodien mēs konkurencē reāli zaudējam. Es nezinu, kā ir ar citiem uzņēmumiem, bet DLRR eksporta garantijas nepiešķir," stāstīja Osinovskis.

Viņš pauda neizpratni par DLRR pirms dažām nedēļām pavēstīto, ka eksporta garantijas atteiktas tieši tiesas procesa dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz šī gada 31.oktobri OCTA Garantijas fonda apmērs ir 15,82 miljoni eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Šobrīd fonds samazinājies līdz vēsturiski zemākajam slieksnim kopš 2015.gada, kad tas pārsniedza likumā noteiktos 20 milj. eiro, kas lielā mērā saistīts ar pēdējos gados veiktajām ievērojamām atlīdzību izmaksām maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības "Balva" (MAAS "Balva") vietā, izmaksājamajām OCTA atlaidēm lauksaimniekiem un personām ar invaliditāti, kas jāfinansē no OCTA Garantijas fonda, kā arī citiem faktoriem.

Neskatoties uz to, ka apdrošināšanas sabiedrības regulāri veic iemaksas OCTA Garantijas fondā, tā apmērs samazinās gadu no gada.

"Ņemot vērā pēdējos pāris gados raksturīgo lēno ekonomikas izaugsmes tempu, OCTA vidējās atlīdzības pieaugumu jau vairākus gadus pēc kārtas, kā arī citus būtiskus faktorus, Garantijas fonds šogad pirmo reizi samazinājies jau zem 16 milj. EUR atzīmes," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins, piebilstot, ka apdrošinātāji pauž pamatotas bažas, ka OCTA Garantijas fonda apmērs turpinās samazināties arī turpmāk, ja netiks pieņemti nopietni risinājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Balvu izslēdz no LTAB sastāva; ja pasludinās tās maksātnespēju, atlīdzības maksās no OCTA Garantijas fonda

Žanete Hāka, 29.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pamatojoties uz jūnijā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padomes pieņemto lēmumu anulēt visas AAS Balva licences, kā arī ņemot vērā, ka Balva atrodas likvidējamas sabiedrības statusā, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nolēma izslēgt AAS Balva no LTAB biedru sastāva.

Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, šobrīd LAAS Balva turpina pildīt visas savas saistības un OCTA izmaksas tiek veiktas, bet gadījumā, ja tiks pasludināta kompānijas maksātnespēja, apdrošināšanas atlīdzības cietušajiem tiks izmaksātas no OCTA garantijas fonda.

Saskaņā ar OCTA likumu Latvijā ir izveidots OCTA garantijas fonds, kura primārais uzdevums ir nodrošināt nozares stabilitāti valstī, tai skaitā regulāri tiek veiktas izmaksas CSNg cietušajiem, kuri cietuši no neapdrošināta transportlīdzekļa. Līdz 2008. gada pavasarim OCTA garantijas fondā līdzekļi pamatā tika uzkrāti no apdrošinātāju veiktajām vienreizējām iemaksām un regulārajiem ikmēneša atskaitījumiem no OCTA prēmijām. Šobrīd OCTA garantijas fonda līdzekļu papildinājums veidojas no LTAB regresa kārtībā atgūtajiem līdzekļiem, ieņēmumiem no fonda līdzekļu glabāšanas un ieguldīšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošinātājiem OCTA Garantijas fondā iemaksās būs jāveic vēl daudzus gadus

Žanete Hāka, 27.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada oktobrī apdrošinātāji uzsākuši veikt iemaksas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) administrētajā OCTA Garantijas fondā, informē LTAB.

To paredz normatīvie akti gadījumā, ja Garantijas fonda apmērs samazinās zem 20 milj. EUR.

LTAB pašreizējie aprēķini liecina, ka iemaksas Garantijas fondā apdrošinātājiem būs jāveic daudzus gadus, turklāt ļoti iespējams, ka pēc pāris gadiem tas būs jādara dubultā apmērā, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Galvenais iemesls Garantijas fonda apmēra samazinājumam ir ievērojamās atlīdzību izmaksas maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības Balva vietā. Divarpus gados no Garantijas fonda MAAS Balva vietā jau izmaksāti 3,7 milj. EUR, no kuriem maksātnespējīgais apdrošinātājs ir spējis atlīdzināt vien 1 miljonu EUR, turklāt jāņem vērā, ka izmaksas joprojām turpinās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāji tiek maldināti par Latvijas neatkarīgo auto servisu kompetenci un tiesībām veikt automašīnu servisa un remontu darbus to garantijas periodā, atzinis atzina Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.

Jau ziņots, ka Konkurences padome (KP) secinājusi, ka klienta pienākums automobiļu remontu un tehniskās apkopes veikt autorizētajos servisos ir tikai papildu jeb importētāja vai pārdevēja sniegtās garantijas laikā un klientam, lai saglabātu ražotāja garantiju, nav pienākuma veikt remontu un tehniskās apkopes tikai autorizētajos servisos auto ražotāja garantijas laikā.

LPAA uzskata, ka ne vienmēr automobiļa pircējs precīzi saprot auto visu garantiju veidus, to nosacījumus un līdz ar to arī savas tiesības un pienākumus, portālam Nozare.lv sacīja V. Kulbergs.

Asociācijā norādīja, ka garantijas var iedalīt trīs grupās - likumā garantētās tiesības patērētājam (tikai fiziskai personai) atgriezt preci divu gadu laikā, ja tiek konstatēti likumā noteiktie gadījumi; automobiļa ražotāja sniegtā garantija, kas parasti ir līdz piecu gadu termiņam un automobiļa importētāja vai pārdevēja sniegtā papildus garantija parasti no piecu līdz 12 gadu termiņam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Ja OCTA atlīdzības Balvas klientiem būs jāsedz no Garantiju fonda, sekas jutīs visi autoīpašnieki

Žanete Hāka, 08.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja AAS Balva līdzekļi obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) atlīdzību izmaksām aptrūksies un izmaksas apdrošinātāja klientiem būs jāsedz no Garantijas fonda, sekas vēlāk jutīs visi autoīpašnieki, prognozē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Trīsarpus mēnešu laikā no AAS Balva līdzekļiem OCTA atlīdzībās izmaksāti jau vairāk nekā 1,9 miljoni latu, liecina LTAB dati. Šobrīd apdrošinātājs atrodas likvidācijas procesā un turpina pildīt savas saistības, tāpat pastāv iespēja, ka AAS Balva apdrošināšanas portfeļa daļa tiks nodota citai apdrošināšanas kompānijai, tomēr, kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, gadījumā, ja tiks pasludināta AAS Balva maksātnespēja, OCTA atlīdzības cietušajiem tiks izmaksātas no OCTA Garantijas fonda.

Saskaņā ar OCTA likumu Latvijā ir izveidots Garantijas fonds, kura primārais uzdevums ir nodrošināt nozares stabilitāti valstī. Garantijas fonda līdzekļus veido apdrošinātāju veiktās vienreizējās iemaksas, regulāri ikmēneša atskaitījumi no OCTA prēmijām, apdrošinātāju veiktās papildu iemaksas, LTAB regresa kārtībā atgūtie līdzekļi par ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) rezultātā nodarītajiem zaudējumiem, kā arī ieņēmumi no fonda līdzekļu glabāšanas un ieguldīšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

airBaltic draud uzkāpšana uz tā paša grābekļa, tāpat kā jau bankrotējušajām lidsabiedrībām Malev un Spanair, tāpēc Latvijas nacionālajai.

Eirozonas krīze, pieaugošas degvielas izmaksas un lielais nodokļu slogs Eiropas lidsabiedrībām šogad radīs 600 miljonus dolāru lielus zaudējumus, prognozējusi Straptautiskā Aviotransporta asociācija (IATA). Eiropas reģionālajiem gaisa pārvadātājiem, pie kuriem pieskaitāms arī airBaltic, situācija ir sevišķi sarežģīta.

Konkurence savā starpā un ar zemo cenu lidsabiedrībām ir nežēlīga, ieņēmumi ir nepietiekami, bet Eiropas Komisija arvien stingrāk raugās uz valsts piešķirtajiem aizdevumiem lidsabiedrībām, nereti kvalificējot tos kā neatļautu valsts atbalstu un liekot atmaksāt.

Skumjākais no nesenajiem piemēriem tam ir ungāru lidkompānija Malev, kam Eiropas Komisija (EK) janvāra sākumā piesprieda atmaksāt teju 400 milj. dolāru lielo valsts atbalstu, tādējādi pieliekot punktu 66 gadus ilgušajai Malev darbībai. Malev nebūt nav vienīgā lidkompānija, kas pašlaik ir zem EK lupas - ir uzsākta izmeklēšana par 172 milj. dolāru lielo iespējamo Maltas valdības restrukturizācijas atbalstu Air Malta, izmeklēšana turpinās Czech Airlines, arī Slovēnijas Adria Airways dzīvo no valsts fondu atbalsta - pērn Slovēnijas valdība lidsabiedrībā ieguldīja 49,5 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Konkurences padome lidostai piemērojusi 50 tūkstošu latu sodu

Elīna Pankovska, 21.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Starptautiskā lidosta Rīga pārkāpusi dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu, lidsabiedrībai Ryanair piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā lidsabiedrībai airBaltic, atklājusi Konkurences padome.

Padome lidostai piemērojusi sodu 50 tūkst. Ls apmērā, kā arī uzlikusi par pienākumu par saviem pakalpojumiem piemērot pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.

Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP atklāja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem – bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas u.c. – airBaltic lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā Ryanair. Turklāt airBaltic vēl papildus bijis jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas Ryanair nebija jāmaksā, tā minēto procentuālo atšķirību vēl palielinot, atzīmē padome.

Komentāri

Pievienot komentāru