Transports un loģistika

ES palīdz aviokompānijām pārdzīvot krīzi

Madara Fridrihsone, Db, 25.03.2009

Jaunākais izdevums

Eiropas Savienība (ES) nolēmusi vērsties pie gaisa satiksmes kontroles kompānijām, lai aicinātu tās samazināt maksu, ko tās iekasē no aviokompānijām, kuras šobrīd cīnās ar pasažieru skaita samazināšanos un cenšas pielāgoties jauniem vides piesārņojuma ierobežojumiem, ziņo independent.ie.

Eiropas Parlaments atbalstījis normatīvos aktus, kas paredz skaidrākus nosacījumus gaisa navigācijas pakalpojumu sniedzējiem ES valstīs. To mērķis ir nepieļaut pārmaksu par šiem pakalpojumiem, kā arī ierobežot nacionālo pakalpojumu sniedzēju apvienošanos starptautiskās kompānijās, tādējādi sagraujot nacionālās robežas.

Jaunos ierobežojumus augstākajās instancēs varētu apstiprināt jau tuvāko nedēļu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Krīze nāk?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 27.12.2019

1. attēls. Vācijas, Spānijas, Francijas un Itālijas IKP pieauguma temps pa ceturkšņiem pret iepriekšējo ceturksni (%), sezonāli un kalendāri izlīdzinātie

Avots: Eurostat

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pazīstamais ASV sociologs, notikumu vērotājs un komentētājs Neits Silvers savā grāmatā "Signāls un trokšņi: kāpēc tik daudz prognožu nepiepildās, bet dažas piepildās" raksta, ka signāls ir patiesība, bet trokšņi mūs novirza no tās.

Pamatjautājums ir līdzīgs tam, ar ko ikdienā sastopas ārsti, – prast orientēties daudzo rādītāju kopumā un izcelt tos, kuriem konkrētajā situācijā ir lielākā ietekme. Tas palīdz labāk noteikt diagnozi un īstenot sekmīgāku ārstēšanu.

Šīs pārdomas ir būtiskas arī tiem Latvijas iedzīvotājiem, uzņēmējiem un politikas veidotājiem, kuriem ir vēlme veidot savu darbību un prognozēt finanses ilgtermiņā, piemēram, pieņemot lēmumus par nekustamā īpašuma pirkumu, izmaiņām ģimenē, darba maiņu. Vieni vēlētos pēc iespējas sekmīgāk pārdzīvot krīzi (piemēram, uz to laiku samazinot parādus), savukārt citiem tā var būt lielā iespēja (piemēram, cerot uz nekustamā īpašuma cenu krišanos u.tml.).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finansējums

ALTUM krīzes skartajiem uzņēmējiem nodrošinās atbalsta instrumentus

Lelde Petrāne, 19.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Attīstības finanšu institūcija ALTUM uzņēmējiem, kuriem radušās objektīvas grūtības ar kredītiestādēs uzņemto saistību izpildi, piedāvās kredīta garantijas, kas ļaus bankām atlikt pamatmaksājumu summas uz laiku līdz diviem gadiem, kā arī piesaistīt garantiju esošiem finanšu pakalpojumiem. Savukārt uzņēmumiem, kuriem būtiski mazinājies darbības apjoms un nepieciešami papildu resursi darbības uzturēšanai, tiks piedāvāti apgrozāmo līdzekļu aizdevumi ar atvieglotiem nosacījumiem.

Atbalsta programmas noteikumus, kurus izstrādāja Ekonomikas ministrija un ALTUM, šodien, 19. martā, apstiprināja Ministru kabineta ārkārtas sēdē.

Plānots, ka abi finanšu instrumenti sāks darboties pēc saskaņošanas ar Eiropas Komisiju, orientējoši līdz marta beigām. Garantijām paredzēts finansējums 50 miljonu eiro apmērā, kas ļaus bankām restrukturizēt aizdevumus par kopējo summu par vairāk nekā 700 miljoniem eiro. Savukārt tiešo aizdevumu programma būs pieejama visu veidu uzņēmumiem, kuriem šā brīža krīzes apstākļos mazinājušies ikdienas darbības nodrošināšanai nepieciešamie līdzekļi. Aizdevumos uzņēmumiem ALTUM piešķirs kopumā 200 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Salesforce Latvijā: kā atrast, piesaistīt un noturēt klientus

Jurģis Bakans, Bluelark Pārdošanas nodaļas vadītājs, 14.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Panākumi ir labi pārdomātu lēmumu sekas.

Nav svarīgi, vai pārdodat dimantus vai izstrādājat datorprogrammatūru; vai pārdodat tieši uzņēmumiem vai piedāvājat pakalpojumus tūkstošiem privāto klientu, visi veiksmīgie uzņēmumi ievēro dažus vienotus noteikumus.

Tātad, kas mūsu Salesforce klientiem Okavango dimantu raktuvēs ir kopīgs ar vienu no Eiropas lielākajiem telekomunikāciju operatoriem?

Uzņēmējdarbības panākumu pamatā ir skaidri definēti uzņēmējdarbības procesi un efektīva uzņēmuma datu izmantošana.

Ir pagājuši laiki, kad CRM kalpoja kā piezīmju grāmatiņa klientu kontaktiem vai uzņēmējdarbības piezīmēm. Mūsdienās CRM ir vissvarīgākais instruments uzņēmējdarbības procesu vadīšanai un nenoteiktības novēršanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gada pavasarī vidēji 95% aptaujāto respondentu (15 līdz 74 gadu vecumā) ir lasījuši vai caurskatījuši vismaz viena pētījumā iekļautā preses izdevuma kādu no pēdējiem 6 numuriem, liecina TNS Latvia preses auditorijas pētījums.

Salīdzinot ar 2009. gada ziemas periodu, kopējais lasītāju skaits ir palicis nemainīgs.

Preses izdevumu patēriņš pa grupām (% Latvijas iedzīvotāju, kas lasījuši vai caurskatījuši vidēji vienu preses izdevumu)

2009.gada pavasara pētījuma periodā rezultāti tika apkopoti par 276 drukātajiem preses izdevumiem. Pētījumā iekļauto izdevumu skaits, salīdzinot ar 2009. gada ziemas periodu, ir samazinājies par 21 izdevumu, ieskaitot pielikumus. Vairāki drukātie preses izdevumi vairs neiznāk, bet vairāki pielikumi ir integrēti laikrakstos kā rubrikas.

Aplūkojot drukāto preses izdevumu patēriņu pa grupām, redzams, ka patērētākās preses izdevumu grupas 2009.gada pavasara periodā ir saglabājušās līdzšinējās. Kopumā vislielākais lasītāju īpatsvars joprojām ir reģionālajiem preses izdevumiem (46 %), nedēļas laikrakstiem (43 %) un nedēļas žurnāliem (40 %).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Eiropas Komisija stingrāk regulēs aviācijas drošības nodevas

, 11.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija šodien pieņēma priekšlikumu direktīvai par aviācijas drošības nodevām Eiropā, kas paredz stingrāku to geulēšanu.

Tās nolūks ir garantēt, lai, nosakot drošības maksājumu apjomu, tiktu ievērota pārredzamība, lai nebūtu diskriminācijas, lai notiktu apspriešanās ar aviokompānijām, kā arī lai garantētu drošības nodevu saistību ar izmaksām. Tajā arī ietverts priekšlikums katrā dalībvalstī izveidot neatkarīgu pārraudzības iestādi.

Ieskicējot vispārējās sarežģītās ekonomiskās situācijas apstākļus, Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Antonio Tajani sacīja: «Ir sperti nozīmīgi soļi, lai nodrošinātu ar gaisa transportu ceļojošo personu aizsardzību. Tas savukārt ir palielinājis pasažieriem izmaksas. Mums ir jārīkojas, lai drošības pakalpojumus varētu nodrošināt tādā veidā, kas izmaksu ziņā būtu visefektīvākais.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

No šodienas četras valstis, arī Latvija, var elastīgāk un efektīvāk izmantot gaisa telpu

Lelde Petrāne, 12.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 2015. gada 12. novembrī stājas spēkā būtiskas izmaiņas gaisa telpas struktūrā un gaisa satiksmes vadības sistēmās, kas ļauj gaisa telpas lietotājiem četrās valstīs - Igaunijā, Latvijā, Norvēģijā un Somijā - elastīgāk un izmaksu ziņā efektīvāk izmantot gaisa telpu, liecina medijiem sniegtā informācija.

Brīvo maršrutu gaisa telpu - risinājumu, kas aviokompānijām ļauj pašām plānot un izmantot sev izdevīgus maršrutus atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, valdošajiem vējiem, maršruta garuma vai ierobežojumiem gaisa telpā sakarā ar militārām mācībām, - ir izstrādājis un ievieš Ziemeļeiropas funkcionālais gaisa telpas bloks (NEFAB).

Šo izmaiņu galvenais rezultāts būs lidojuma laika, degvielas patēriņa un līdz ar to izmaksu samazinājums, kā arī mazāka ietekme uz vidi.

Brīvo maršrutu gaisa telpa ir daļa no NEFAB izstrādātā koncepta, kura mērķis ir palielināt operacionālo elastīgumu un radīt papildu priekšrocības gaisa telpas lietotājiem, kā arī uzlabot koordināciju starp gaisa satiksmes vadības centriem, tādējādi paaugstinot gaisa telpas kapacitāti un nodrošinot nemainīgi augstu drošuma līmeni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

EK ierosina jaunu aviācijas drošības nodevu regulējumu

, 11.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija pieņēma priekšlikumu direktīvai par aviācijas drošības nodevām Eiropā, kura nolūks ir garantēt, lai, nosakot šo maksājumu apjomu, tiktu ievērota pārredzamība, lai nebūtu diskriminācijas, lai notiktu apspriešanās ar aviokompānijām, kā arī lai garantētu drošības nodevu saistību ar izmaksām.

Priekšlikumā ietverts ierosinājums katrā dalībvalstī izveidot neatkarīgu pārraudzības iestādi, informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa.

Pašlaik aviācijas drošības izmaksu atgūšana tiek regulēta valstu līmenī. Tomēr pasažieriem sniegtā informācija par šīm izmaksām nereti nav atbilstoša, un ne visās ES lidostās notiek sistemātiska apspriešanās ar aviokompānijām. Šīs situācijas dēļ starp lidostām un gaisa pārvadātājiem nav patiesi līdzvērtīgas konkurences, kas ir ļoti nevēlams šajā laikā, kad visai aviācijas nozarei ir jārisina tik būtiskas problēmas.

Nesen pieņemtā Komisijas ziņojumā ir secināts, ka nediskriminējošas, kā arī tikai un vienīgi ar izmaksām saistītas drošības nodevas ir priekšnosacījums godīgai un netraucētai aviokompāniju un lidostu konkurencei. Tāpēc, iekasējot drošības nodevas Kopienas lidostās, Eiropas Komisija ierosina ievērot turpmākos kopējos principus - drošības maksājumi nedrīkst radīt diskrimināciju starp pasažieriem vai aviokompānijām, kā arī jautājumā par drošības maksājumiem obligāti, regulāri, vismaz vienreiz gadā ir jārīko apspriešanās ar aviokompānijām. Pirms lēmumu pieņemšanas lidostām ir jāņem vērā aviokompāniju viedoklis un gadījumos, kad neizdodas vienoties, tas ir jāpamato.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visu Aināra Šlesera (LPP/LC) satiksmes ministrēšanas laiku īru zemo cenu aviokompānija Ryanair ir atbalstīta no valsts puses, kā bijis reti kuram biznesa modelim Latvijā.

«Un, ja vēl tad šī aviokompānija dziļā pateicībā neveido bāzi, tad Šlesera kungam vaina nav jāmeklē citos, bet gan jāskatās, kur pats ir pārrēķinājies,» tā portālam Diena.lv A.Šlesera pārmetumus Konkurences padomei (KP) par Ryanair lēmumu bāzi veidot Kauņā, nevis Rīgā komentēja KP vadītāja Ieva Jaunzeme.

Jau ziņots, ka pēc Ryanair paziņojuma par plāniem veidot bāzi Kauņā A.Šlesers pauda viedokli, ka kompānija izlēmusi veidot to kaimiņvalstī, jo KP «izmisīgi cīnījās», lai atceltu aviokompānijām noteiktās atlaides.

Tās KP 2006.gada novembrī lika atcelt, jo tās bijušas pretrunā Eiropas Savienības dibināšanas līgumā noteiktajam. Cenu politika paredzēja, ka aviokompānijām atlaides tiek piešķirtas atkarībā no pārvadāto pasažieru skaita - lidostas nodevas samazinājums bija lielāks aviokompānijām, kas garantēja lielāku pārvadāto pasažieru skaitu. Atlaide bija robežās no 10% līdz 80%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Par vienu rezerves daļu cīnās desmit pretendentu

Armanda Vilciņa, 26.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas karš Ukrainā ļoti sarežģījis visas līdzšinējās piegādes ķēdes, kuras jau bija ietekmētas Covid-19 ierobežojumu dēļ, tādēļ aviācijas nozare pašlaik saskaras ar milzīgu rezerves daļu trūkumu, atzīmē Deniss Žilkins, SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs.

Šī problēma bija aktuāla arī pirms kara sākuma, taču šobrīd cīņa par detaļām ir sīvāka nekā jebkad agrāk, norāda D.Žilkins, uzsverot, ka pašlaik uz katru pieejamo rezerves daļu pretendē aptuveni desmit aviokompānijas. Rezerves daļu krājumi izsīkst, un tirgū pieejamās detaļas savā īpašumā iegūst tikai tie komersanti, kas piegādātājam var piedāvāt augstāku cenu vai izdevīgākus līguma nosacījumus, teic SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs, prognozējot, ka šī problēma nozarē, visticamāk, būs aktuāla vēl vismaz divus, trīs gadus.

Risinājuma nav

Aviācija ir stingri regulēta joma, kas pakļauta dažādām prasībām, tajā skaitā tehniskām, pauž D.Žilkins. “Pat pilnīgi jaunai lidmašīnai atsevišķas detaļas ir jāmaina pēc iepriekš noteikta stundu skaita vai nolidotajiem cikliem, kas nozīmē, ka arī jaunām lidmašīnām ir nepieciešamas rezerves daļas, bet to šobrīd ļoti trūkst. Gatavojoties lidojumu skaita pieaugumam pavasarī, aviokompānijas sāka pārbaudīt un apkopt lidmašīnas, kas Covid-19 laikā stāvēja dīkstāvē, kas nozīmē, ka rezerves daļas bija kritiski nepieciešamas, taču to vienkārši nebija, tādēļ daudzas lidmašīnas nevarēja atsākt lidojumus,” norāda D.Žilkins, piebilstot, ka šobrīd aviācijas nozare saskaras arī ar strauju degvielas cenu pieaugumu, kā arī darbinieku trūkumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Darboties, izmantojot valdību naudu, turpina kompānijas, kurām bija jābankrotē

Jānis Šķupelis, 07.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īrijas aviokompānija Ryanair jau pirms laika ziņoja par plāniem investēt 200 miljonus ASV dolāru lidmašīnu bāzes izveidē starptautiskajā lidostā Rīga. Šo bāzi plānots atklāt oktobrī. Kompānija nupat arī norādījusi, ka Rīgu cer attīstīt kā galamērķi, nevis vien pārsēšanās punktu.

Ryanair izpilddirektors Edijs Vilsons liek noprast, ka šis brīdis paplašināšanās plāniem esot pareizais, jo pandēmijas ietekmē konkurenti esot novājināti. Viņš DB arī pauž sašutumu par, viņaprāt, negodīgu atsevišķu biznesu balstīšanu no valdību puses. Tāpat viņš runā par nozares izmaiņām Eiropas Zaļā kursa ietvaros.

Kā jūs raksturotu pašreizējo stāvokli aviācijas industrijā?

Ir cerības, ka tā uzlabosies. Kāda krīze notiks katrus piecus līdz septiņus gadus. Tas bija, piemēram, 11. septembris un arī – Islandes vulkāna izvirdums. Vienmēr būs notikumi, kas ietekmē šo industriju, piemēram, jauni drošības noteikumi. Pandēmija vienmēr bija kaut kas tāds, par ko mēs bažījāmies. Piemēram, mēs jau 2003. gadā pieredzējām SARS epidēmiju. Tomēr neviens nebija gatavs kam šādam. Nedomāju, ka negatīvā ietekme šim visam uz nozari jau ir sasniegusi savu zemāko punktu. Daudzām aviokompānijām ir bezcerīgi lieli parādi. Turklāt ir kauns, ka Eiropas Komisija nav darījusi vairāk, lai visiem nozarē nodrošinātu vienādus spēles nosacījumus, ja ir runa par atbalstu uzņēmumiem. Vienotais tirgus ir par visiem un par konkurenci pie vienādiem noteikumiem, nevis par to, no kuras valsts tu nāc. Mēs visi sacenšamies par starptautiskajiem pasažieriem. Godīgāks ceļš, aviācijas nozarei atkopjoties, būtu stimulēt tās aviokompānijas, kas piegādā pasažierus, nevis dot naudu kompānijām, kur tā pazūd, kas patiesībā tā arī notika. Turklāt tas notiek katru reizi, kad aviokompānijām, kuras pieder valstij, piešķir naudu. Piemēram, Alitalia 10 gados saņēmusi aptuveni 13 ar pusi miljardus eiro, un kompānija ir kļuvusi arvien mazāka un mazāka. Tas pats notiks ar TAP Portugālē. Tas tādēļ, ka šādi uzņēmumi nekad nebūs konkurētspējīgi un pat kļūs mazāk konkurētspējīgi. Tā ir nodokļu maksātāju naudas izniekošana. Daudz labāk būtu, ja teiktu, ka jebkura kompānija, kas spēj dabūt atpakaļ pasažierus, kaut ko arī saņem atpakaļ, piemēram, mazākus nodokļus. Tas būtu vienlīdzīgi un nediskriminējoši. Tādēļ arī turpināsim šādu politiku apšaubīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Amerikāņu lidmašīnām varētu liegt lidot uz ES

Jānis Rancāns, 01.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Kongress gatavojas balsot par jaunu likumprojektu, kas aizliegs šīs valsts lidaparātiem piedalīties Eiropas Savienības (ES) pretrunīgi vērtētajā izmešu tirdzniecības sistēmā.

Db.lv jau iepriekš vēstīja, ka izmešu tirdzniecības shēma stājās spēkā šā gada 1. janvārī. Pret to asi iebildušas Indija, Krievija un Ķīna.

Noteikumi paredz, ka aviokompānijām jāmaksā par noteiktu skaitu izmešu, kas radīti lidojumos no un uz ES valstīm. Tomēr citas pasaules valstis un aviokompānijas apgalvo, ka jaunā kārtība var izraisīt tirdzniecības karu.

«Ja Eiropas Savienība var savu gribu uzspiest visai pasaulei, nevarētu tad teikt, ka to nedarīs arī citas valstis,» sacījis anonīms ASV senators, vēsta Euobserver.

Tikmēr Vašingtonā notiek ES izmešu sistēmai opozīcijā esošu valstu tikšanās, kuras laikā plānots pārrunāt veidus, kādos iespējams izveidot globālu ietvaru siltumnīcas gāžu samazināšanai. Pret alternatīviem plāniem ES ir noskaņota skeptiski.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

EK izmeklē, vai aviobiļešu rezervēšanas sistēmas Amadeus un Sabre pārkāpj konkurences noteikumus

LETA, 23.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) piektdien paziņoja, ka sākusi izmeklēšanu, lai noskaidrotu, vai vienošanās starp lidojumu rezervēšanas platformu uzņēmumiem «Amadeus» un «Sabre», no vienas puses, un aviokompānijām un ceļojumu aģentūrām, no otras puses, pārkāpj Eiropas Savienības (ES) konkurences noteikumus, liekot aviokompāniju pasažieriem maksāt augstākas cenas par biļetēm.

«Amadeus» un «Sabre» ir pasaulē vadošie datorizēto rezervācijas sistēmu piegādātāji. Šīs sistēmas apkopo datus par lidojumu grafikiem, sēdvietu pieejamību un biļešu cenām, ļaujot ceļojumu aģentiem un mājaslapām veikt biļešu rezervāciju.

EK izmeklēšanas nolūks ir noskaidrot, vai konkrēti nosacījumi «Amadeus» un «Sabres» līgumos ar aviokompānijām un ceļojumu aģentūrām ierobežo to iespējas izmantot alternatīvus piegādātājus, tādējādi apgrūtinot šo alternatīvo piegādātāju ienākšanu tirgū un palielinot biļešu izplatīšanas izmaksas aviokompānijām, kā rezultātā patērētājiem ir jāmaksā vairāk par aviobiļetēm, teikts EK paziņojumā.

Spānijas «Amadeus» un ASV bāzētais «Sabre» globālajai ceļojumu nozarei nodrošina rezervēšanai nepieciešamo programmatūru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālā aviokompānija airBaltic vērsusies tiesā un Konkurences padomē ar prasību pret Starptautisko lidostu Rīga, prasot tai samaksāt 6 milj. Ls

DB informē uzņēmuma Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags, airBaltic «ir pamats uzskatīt, ka 2010.gada laikā Starptautiskā lidosta Rīga iekasējusi pazeminātu maksu par pakalpojumiem no Ryanair, kura nemaksā saskaņā ar apstiprinātajiem Ministru Kabineta tarifiem. Savukārt no airBaltic iekasējusi paaugstinātu maksu».

Jaunie tarifi spēkā stājušies pērnā gada novembrī un tie atcēla līdz tam piemērotās apjoma atlaides lidsabiedrībām. airBaltic norāda, ka «aviokompānijai ir pamats uzskatīt», ka par lidostas pakalpojumiem tā maksājot divreiz vairāk nekā Ryanair, savukārt par Latvijas gaisa satiksmes pakalpojumiem īru zemo cenu lidsabiedrība neesot maksājusi jau kopš pērnā gada novembra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

British Airways un Iberia pēc apvienošanās noskatījušas 12 citas aviokompānijas

Lelde Petrāne, 06.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar apvienošanās noslēgšanu aviokompānijas British Airways (BA) un Iberia izstrādājušas sarakstu ar 12 citām aviokompānijām, kuras tās cer iegādāties, ziņo BBC.

BA boss Vilijs Volšs (Willie Walsh) gan nav nosaucis nevienu no šīm aviokompānijām vārdā, taču, visticamāk, tie ir pārvadātāji no jaunajiem tirgiem, piemēram, Indijas un Ķīnas.

V. Volšs vēlas, lai noskatītās aviokompānijas nonāktu jaunizveidotās International Airlines Group (IAG), kuru veido BA un Iberia, paspārnē.

«Mums ir bijušas vairākas tikšanās, kuru ietvaros mēs esam aplūkojuši aviokompānijas visā pasaulē un noteikuši tās, kuras varētu būt mums pievilcīgas,» viņš stāstījis.

Sarakstā sākotnēji bijuši 40 pārvadātāji, pēcāk tas samazināts līdz 12 pārvadātājiem, no kuriem vēl tiks atlasīti labākie.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Eiropai aviācijā briest nepatikšanas

Didzis Meļķis, 07.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas sākumā oficiālā Ķīna nākusi klajā ar aizliegumu savām aviokompānijām pakļauties ES Izmešu tirdzniecības sistēmas (ITS) prasībām civilajā aviācijā. Saspīlējums radies laikā, kad Eiropa jau tā no Ķīnas prasa daudz – gan atbalstīt Irānas naftas embargo, gan dot naudu eirozonas glābšanai.

Būtu dīvaini, ja Ķīna kā tradicionāla sava ceļa gājēja no 1. janvāra Eiropā spēkā nākušajai normai nepretotos. Šai jautājumā konfliktē principiālas atšķirības prioritātēs starp ES un Ķīnu, kur pēdējā uzsvaru liek uz izaugsmi, kam tiek pakārtots viss pārējais.

Tas gan nenozīmē, ka lielā Vidusvalsts barokālās pārmērībās būtu nodomājusi dzīvot bezgalīgi. Tā laikraksts China Daily ziņo, ka 12. piecgades plāna ietvaros līdz 2015. gadam valstī tiks izveidota reģionālā ITS. Tas Āzijas Attīstības bankas vadībā jau notiek, sākot ar Tiaņdzjiņas pilsētu un apkārtni. Tomēr Ķīna to līdzīgi citām ekoloģijas iniciatīvām dara ārpus Kioto protokola rāmjiem pati savā veidā un tempā, un ir grūti iedomāties, ka tā savu plānošanu varētu pakārtot ES aktualitātēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Krievija slēdz savu gaisa telpu Baltijas valstu un Slovēnijas aviokompānijām

LETA--INTERFAX, 27.02.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija slēgusi savu gaisa telpu Baltijas valstu un Slovēnijas lidsabiedrībām, jo šīs valstis slēgušas savu gaisa telpu Krievijas aviokompānijām, pavēstījusi Krievijas federālā gaisa transporta aģentūra "Rosaviacija".

"Saistībā ar Latvijas, Lietuvas, Slovēnijas un Igaunijas aviācijas iestāžu nedraudzīgajiem lēmumiem šo valstu un/vai tajās reģistrētajiem aviopārvadātājiem tiek ieviesti ierobežojumi lidojumu veikšanai uz punktiem Krievijas Federācijas teritorijā, ieskaitot tranzīta lidojumus caur Krievijas Federācijas gaisa telpu," sacīts "Rosaviacija" paziņojumā.

Stājies spēkā Baltijas valstu lēmums slēgt gaisa telpu Krievijas pārvadātājiem 

Pēc pusnakts stājies spēkā Baltijas valstu lēmums aizliegt savu gaisa telpu izmantot...

Jau ziņots, ka Baltijas valstis un vairākas citas ES valstis slēgušas savu gaisa telpu Krievijas aviokompānijām. Atbildot uz to, Krievija slēgusi savu gaisa telpu arī Bulgārijas, Čehijas, Polijas un Rumānijas lidmašīnām.

Atsaucoties uz neoficiāliem avotiem, plašsaziņas līdzekļi vēsta, ka Eiropas Savienība gatavojas slēgt savu gaisa telpu Krievijas lidmašīnām. Līdz ar to gaidāms, ka Krievija aizliegs lidot savā gaisa telpā visu ES valstu aviokompānijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atjaunināts aviokompāniju melnais saraksts

, 10.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija pieņēmusi atjaunināto versiju tā dēvētajam aviokompāniju melnajam sarakstam, informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā.

Sarakstā iekļauj aviokompānijas, kurām drošuma apsvērumu dēļ aizliegts ielidot Eiropas Savienībā. Komisija šādu aizliegumu noteikusi sešām Kazahstānas aviokompānijām, vienai aviokompānijai, kas sertificēta Taizemē, vēl vienam Ukrainas gaisa pārvadātājam, kā arī visiem Beninā sertificētiem gaisa pārvadātājiem.

Komisijas tīmekļa vietnē jau ir pieejams jaunais saraksts, kas aizstāj 2008. gada novembrī publicēto. Pēc Aviācijas drošības komitejas vienprātīga atzinuma Komisija atjaunināja sarakstu un nolēma to paplašināt, drošuma apsvērumu dēļ nosakot darbības aizliegumu šādiem gaisa pārvadātājiem:

- Air Company Kokshetau, ATMA Airlines, Berkut Air, East Wing, Sayat Air un Starline KZ (Kazahstāna), One Two Go Airlines (Taizeme),

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas nacionālās aviokompānijas «LOT Polish Airlines» darbinieki otrdien, 1. maijā uzsāks streiku, kas tuvākajās dienās var būtiski ietekmēt aviosatiksmi reģionā - ieplānotie reisi starp Varšavas Šopēna lidostu un Baltijas valstīm var kavēties vai tikt atcelti, informē lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop».

«Skycop» vērš avioceļotāju uzmanību iespējamiem traucējumiem un aicina laikus iepazīties ar savām tiesībām, un būt gataviem iespējamām izmaiņām ceļojuma plānos.

Lielākajā riska zonā šobrīd ir lidojumi maršrutos Rīga – Varšava, Viļņa – Varšava un Tallina – Varšava, tāpat plānotais streiks ietekmēs arī ceļotājus, kam Polijā paredzēta pārsēšanās lidojumam uz citu galamērķi.

«LOT Polish Airlines» streiks ir klasificējams kā iepriekš plānots, tādēļ aviopasažieri, kuru reisi kavēsies vai tiks atcelti, nevarēs pieprasīt kompensāciju par sagādātajām neērtībām. Neraugoties uz to, aviokompānijām, balstoties uz Eiropas Savienības likumdošanu, ir pienākums nodrošināt aviopasažieriem pirmās nepieciešamības preces.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Dombrovskis: airBaltic savas saistības būtu jāpilda

Ritvars Bīders, 04.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības airBaltic un lidostas Rīga konflikts vēl ir nopietni jāizvērtē, taču Latvijas nacionālajai aviokompānijai savas līgumsaistības vajadzētu pildīt, tā, runājot par airBaltic un lidostas Rīga strīdu saistībā ar 2,5 miljonu latu lielo parādu, intervijā LNT raidījumam 900 sekundes norāda premjers Valdis Dombrovskis.

Premjers intervijā atzīst, ka pēdējo gadu laikā lidosta tiešām bijusi pretimnākošāka atsevišķām aviokompānijām, izceļot Īrijas zemo cenu pārvadātāju Ryanair, tāpēc lidostas Rīga tarifu atbilstību godīgai konkurencei, iespējams, būšot jāizvērtē konkurences uzraugam.

Intervijā Latvijas Radio Konkurences padomes (KP) priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme iepriekš norādīja, ka Satiksmes ministrijai (SM) kā aviokompānijas airBaltic un lidostas Rīga akcionāram būtu jāspēj atrisināt strīdi starp lidostu un airBaltic, nevēršoties tiesā vai KP.

Db.lv jau vēstīja, ka pēc airBaltic sūdzības ierosina lietu par dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FlightStats nominē airBaltic punktuālākās Eiropas reģionālās aviokompānijas titulam

Gunta Kursiša, 16.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic nominēta kā punktuālākā aviokompānija Eiropā starp reģionālajām aviokompānijām. Šim titulam airBaltic nominējuši FlightStats analītiķi.

FlightStats apkopo un analizē punktualitātes rādītājus par teju 150 tūkstošiem reisu, ko ik dienas pasaulē veic tūkstošiem aviokompāniju.

2011. gadā airBaltic 15 minūšu punktualitātes rādītājs bija 88,6% no visiem lidojumiem, kas savieno Rīgu ar galamērķiem Eiropā, Tuvajos Austrumos, Krievijā un NVS valstīs. Tādējādi deviņas no desmit lidmašīnām izlido laikā. Salīdzinot ar 2010. gadu, airBaltic punktualitātes rādītājs ir uzlabojies par 5,2 procentpunktiem.

2009. gadā airBaltic kļuva par pirmo aviokompāniju Eiropā, kas ieviesa laicīgas ielidošanas apdrošināšanu, kas piedāvā papildu ieguvumus gadījumos, ja lidmašīna ir aizkavējusies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vai airBaltic rīkojās gudri, kalpojot par CSeries izmēģinājuma trusīti?

Egons Mudulis, 03.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

To laikrakstam Dienas Bizness pirms 10. maijā gaidāmā Rīgas Aviācijas foruma komentē partneris MIDAS Aviation Džons Grānts, kurš nozarē darbojas jau vairāk nekā 20 gadu.

Fragments no intervijas, kas publicēta 3. maija laikrakstā Dienas Bizness:

Jums ir ļoti garš CV, darbojoties aviācijas jomā. Kas ir jūsu kompetenču jomas?

Esmu komerciālās aviācijas analītiķis ar specializāciju jaunu aviācijas pakalpojumu izstrādē lidostām, valdības institūcijām un citām ieinteresētajām pusēm visā pasaulē.

Kā jūs raksturotu situāciju aviācijā salīdzinājumā ar citām ekonomikas jomām?

Patlaban aviācija, iespējams, ir rentabilitātes cikla virsotnē un nes daudz lielāku peļņu aviolīnijām un akcionāriem pēdējos 4‒5 gados, balstoties uz zemām naftas cenām, lielu pieprasījumu, lidsabiedrību konsolidācijām Ziemeļamerikā. Reisu noslogojums bieži vien pieaudzis līdz 85‒90%. Aviācija ieguvusi arī no jauniem tirgiem Indijā un Ķīnā, kā arī no jaunām tehnoloģijām tādos modeļos kā, piemēram, Boeing 787, A350 un nesen arī Bombardier CSeries, ko veiksmīgi izmanto airBaltic. Salīdzinājumā ar citām nozarēm, aviācija ir bijis diezgan labs bizness. Taču tajā aizvien ir daudz risku, no kuriem nebūt ne mazākais ir degvielas cenas, naftas cenām gada laikā pieaugot par 35%. Līdz ar to aviācijas nozarē nav vietas pašapmierinātībai, vienmēr var notikt kaut kas negaidīts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vienotu brīvo maršrutu gaisa telpu var izmantot jau piecās Ziemeļeiropas un Baltijas valstīs

Dienas Bizness, 29.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš šā gada 23. jūnija aviokompānijas var lidot vienotā brīvo maršrutu gaisa telpā (Free Route Airspace jeb FRA) jau piecās Ziemeļeiropas un Baltijas valstīs, informē Latvijas gaisa satiksme.

Iniciatīva ir īstenota, brīvo maršrutu gaisa telpas Igaunijā, Latvijā un Somijā savienojot ar Dāniju un Zviedriju un tā radot vienotu brīvo maršrutu gaisa telpu, kurā aviokompānijām vairs nav jāievēro gaisa trases, arī šķērsojot nacionālo gaisa telpu robežas.

Brīvo maršrutu gaisa telpu, kas aviokompānijām ļauj pašām plānot un izmantot sev izdevīgus maršrutus atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, valdošajiem vējiem, maršruta garuma vai ierobežojumiem gaisa telpā sakarā ar militārām mācībām, Ziemeļeiropas funkcionālā gaisa telpas bloka (North European Functional Airspace Block jeb NEFAB) valstis un to gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēji ieviesa aizvadītajā gadā. Savukārt Dānijas un Zviedrijas pievienošanos NEFAB brīvo maršrutu gaisa telpai nodrošināja pasākumi, kas tika veikti, sadarbojoties ar Dānijas un Zviedrijas funkcionālo gaisa telpas bloku (DK/SE FAB).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta ar FOTO - Lidostā Rīga demonstrē darbībā gaisa kuģu degvielas uzpildes hidrantus; airBaltic sola biļetes par 29 EUR

Lelde Petrāne, 07.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 7.augustā starptautiskā lidosta Rīga sadarbībā ar SIA RIXJET RIGA un nacionālo aviokompāniju airBaltic oficiālā atklāšanas pasākumā demonstrēja darbībā gaisa kuģu degvielas uzpildes hidrantus, kas izbūvēti lidostas teritorijā. Lidosta Rīga ir vienīgā lidosta Baltijā ar šādu degvielas piegādes sistēmu.

«Trešā degvielas piegādes operatora SIA RIXJET RIGA darba uzsākšana lidostā padarījusi konkurētspējīgāku aviācijas degvielas tirgu, uzlabojot aviokompānijām sniegto degvielas pakalpojumu pieejamību,» sacīja lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Aldis Mūrnieks.

Degvielas uzpildes hidranti izbūvēti ar mērķi saīsināt degvielas uzpildes laiku gaisa kuģiem to apkalpošanas procesā, kas ir īpaši būtiski kravas reisu lidmašīnām. Bez tam tiek paaugstināta lidlauka drošība, kā arī, izmantojot autotransportu ar mazāku CO2 izmešu apjomu, tiek samazināts vides piesārņojums. Kopumā lidostas teritorijā izbūvēti 15 hidranti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīna liek aviokompānijām pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA, 11.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde pirmdien devusi rīkojumu iekšzemes aviokompānijām pārtraukt komerciālos lidojumus ar «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Ņemot vērā šo abu negadījumu līdzības, pārvalde paziņojusi, ka Ķīnas lidsabiedrībām ir laiks līdz plkst.18 (plkst.12 pēc Latvijas laika), lai pārtrauktu lidojumus ar visām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām.

Pārvalde norāda, ka lidojumi ar šī modeļa lidmašīnām tiks atļauti vien tad, kad tiks garantēta lidojumu drošība.

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde paredzējusi sazināties ar ASV aviobūves uzņēmumu «Boeing» un ASV Federālo aviācijas pārvaldi.

Ķīna ir nozīmīgs «Boeing» importa tirgus, un uzņēmums Ķīnas aviokompānijām piegādājis 76 lidmašīnas.

Jau ziņots, ka Etiopijā svētdien avarējusi nacionālās aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 8 MAX» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopija galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Pēc šīs katastrofas «Ethiopian Airlines» pārtrauca reisus ar visām šī modeļa lidmašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pandēmijas krīze daudzējādā ziņā bijusi visai unikāla. Tās atnestais šoks ekonomikas izaugsmei Rietumvalstīs bija ļoti straujš, lai gan šajā pašā laikā – īslaicīgs. Ātri vien ar milzīgiem stimuliem radušos caurumus steigušas lāpīt valdības un centrālās bankas.

Rezultātā Rietumvalstīs daudzu cilvēku ienākumi šīs krīzes laikā nav sarukuši, un pat pieauguši to uzkrājumi. Tādējādi šīs pandēmijas laikā turpinājies cenu pieaugums, piemēram, finanšu tirgū – turklāt tas bijis ļoti spējš. Visai burbuļojošs izskatās arī, piemēram, mājokļu tirgus. Proti, ir pasaules ekonomikas daļas, kas rada bažas par pārmērībām un viena no tām ir mājokļu tirgus.

Bums vai jau burbulis

Mājokļu cenas pasaulē 12 mēnešos līdz martam pieaugušas vidēji par 7,3%, liecina Knight Frank Global House Price indeksa dati. Šāds kāpums ir straujākais kopš 2006. gada jeb kopš brīža pirms globālā finanšu kraha. Piemēram, ASV šajā termiņā mājokļu cena ir palēkusies par 13,2%, kas ir visvairāk kopš 2005. gada. Arī, piemēram, Zviedrijā tie ir 13%. Strauji mājokļu cenas palēkušās arī Jaunzēlandē, Vācijā, Nīderlandē, Krievijā, Norvēģijā, Apvienotajā Karalistē Karalistē utt.

Komentāri

Pievienot komentāru