Tehnoloģijas

Exigen: ārzemju partneri šokā par iepirkumu prasībām pie tik niecīga finansējuma

Sanita Igaune, 09.06.2011

Jaunākais izdevums

Ir bijuši gadījumi, kad mūsu potenciālie ārzemju sadarbības partneri atsakās piedalīties kopā ar mums informācijas sistēmu izstrādes un uzturēšanas iepirkumos, atklāti pasakot, ka nekur neesot redzējuši tādas prasības kā Latvijā pie tik niecīga finansējuma, DB norāda Exigen Services Latvia izpilddirektors Ivars Puksts.

Kā liecina Exigen Services Latvia novērojumi, vai valsts no savas puses pietiekami iegulda līdzekļus IS uzturēšanā?

Pozitīvi, ka valsts iepirkumos pakāpeniski izveidojusies izpratne par to, ka sistēmu izstrāde nav nošķirama no uzturēšanas, kas no ieguldījumu viedokļa ir skatāms kā vienots veselums. Tajā pašā laikā dažādu iemeslu dēļ līdzekļi uzturēšanas jomā tiek ieguldīti nepietiekami. Pēdējā laikā radikāli aug informācijas sistēmu kvalitātes, pieejamības un drošības prasības, taču prasībām jābūt samērojamām ar finansējumu. Piešķirot līdzekļus izstrādes projektiem, piemēram, būtu jāpiešķir līdzekļus arī uzturēšanai pienācīgā apmērā, jo atkarībā no sistēmas ikgadējai finansējuma summai vajadzētu būt no 10% līdz 50% no sākotnējās izstrādes cenas.

Ir bijuši gadījumi, kad mūsu potenciālie ārzemju sadarbības partneri atsakās piedalīties kopā ar mums informācijas sistēmu izstrādes un uzturēšanas iepirkumos, atklāti pasakot, ka nekur neesot redzējuši tādas prasības kā Latvijā pie tik niecīga finansējuma. Piemēram, esam iesnieguši piedāvājumu divu nebūt ne lielu un sarežģītu sistēmu uzturēšanai vienai organizācijai ES finansētā iepirkumā Luksemburgā, kur plānotais finansējums katras šīs sistēmas uzturēšanai bija 2,3 miljoni eiro 4 gadu laikā, lai gan pie mums tās pēc sarežģītības pielīdzināmas programmatūras apakšsistēmai. Jāņem vērā, ka, mēģinot nodrošināties pret sistēmas kļūdām, pasūtītāji nereti cenšas savu atbildību novelt uz piegādātājiem un prasa pildīt nesamērīgus līguma nosacījumus, kā rezultātā palielinās uzņēmumu risks un uzturēšanas izmaksas likumsakarīgi palielinās, jo tiek rezervēti resursi prasību izpildei.

Latvijā joprojām trūkst izpratnes par informācijas sistēmu izstrādes un uzturēšanas nozīmi un izmaksām, turklāt bieži vien tiek uzskatīts, ka uzturēšana ir naudas izšķiešana un visam jāstrādā pašam par sevi, lai gan sistēmu darbspēja un attīstība nozīmē valsts procesu efektivitāti un ieguvumus valsts klientiem – privātpersonām un uzņēmumiem. Uzturēšana nozīmē sistēmu un IT infrastruktūras kļūdu novēršanu, kas garantijas periodā ir bez maksas, konsultācijas un izmaiņu veikšanu, kad nepieciešams pielāgoties jaunām prasībām klienta uzņēmumā vai normatīvajos aktos – tieši izmaiņu pieprasījumi veido lauvas tiesu no uzturēšanas izmaksām. Uzturēšana nozīmē plašu darbības lauku, kas nodrošina sistēmu darbspēju un attīstību ilgtermiņā, tāpēc tai nepieciešams ieplānot līdzekļus jau izstrādes laikā. Iepērkot informācijas sistēmas, reizēm netiek ņemts vērā, cik viegli un cik lēti būs uzturēt veidojamās sistēmas. Nepietiekami novērtēta un finansēta ir arī informācijas tehnoloģiju drošības joma, turklāt medijos dzirdamie paziņojumi par šķietami augstām cenām liecina, ka trūkst zināšanu par uzturēšanas pakalpojumu saturu un lomu.

Ja par uzturēšanu netiek domāts, meklējot palīdzību tikai problēmu vai izmaiņu brīdī, tiek nelietderīgi izmantots laiks un līdzekļi, kā arī problēmas var izraisīt sistēmu izmaiņu veikšanas juridiskie jautājumi. Uzturētāja pienesums ir arī regulāri ierosinājumi sistēmu drošības veicināšanai, optimizācijai un ērtībai, taču te ir no svara, lai klients patiešām pakalpojumu sniedzējā ieklausās.

Kādas ir valsts visbiežāk pieļautās kļūdas saistībā ar IS uzturēšanu?

Bieži vien tiek pieņemti lēmumi par izmaiņām normatīvajos aktos, nerēķinoties ar nepieciešamo finansējumu un laiku, lai nodrošinātu izmaiņas attiecīgajās informācijas sistēmās. Ja nerēķināmies ar nepieciešamo laiku izmaiņu veikšanai, tas neizbēgami var negatīvi ietekmēt sistēmu kvalitāti visplašākajā nozīmē. Informācijas sistēmu efektīvam darbam par labu nenāk arī pastāvošā dalītā atbildība par informācijas sistēmu uzturēšanu. Informācijas sistēmu uzturēšana ir komplekss jautājums, kurš sevī ietver gan infrastruktūras (datortehnikas, datu pārraides tīklu, standarta programmatūras), gan arī lietojumprogrammatūras un datu bāžu uzturēšanu. Tas nozīmē ekspluatācijas nodrošināšanu (monitorings, problēmu identifikācija, konfigurācija un parametrizācija), kā arī problēmu novēršanu un izmaiņu pieprasījumu realizāciju. Vairumā gadījumu infrastruktūras uzturēšanu un sistēmas ekspluatāciju veic pasūtītājs (valsts institūcija), bet lietojumprogrammu uzturēšanu, problēmu novēršanu un izmaiņu realizāciju veic izpildītājs (kāda no komercsabiedrībām). Dalītā atbildība jau pati par sevi izraisa konflikta situāciju, kad kļūme vispirms tiek meklēta nevis savā, bet gan lietojumprogrammas pusē, un dažkārt nākas veltīt laiku tam, lai izpētītu, ka patiesībā problēma ir pie pasūtītāja. Šāds atbildību dalīšanas modelis būtu dzīvotspējīgs, ja visās valsts institūcijās tiek nodrošināts pietiekami augsti kvalificēts IT personāls ar konkurētspējīgu atalgojumu, nodrošinot personāla ieinteresētību kvalitatīvu rezultātu sasniegšanā, jo pretējā gadījumā kvalitātes kritēriju izpilde gulstas tikai uz komercsabiedrības pleciem. Nepieciešams arī veikt uzturēšanas projektu pārvaldību atbilstoši labākajai praksei, pilnvērtīgi izmantojot projektu vadības mehānismus vai izmaiņu vadības padomes.

Ko valstij būtu jāņem vērā, lai uzlabotu IS uzturēšanu? Un kā valsts varētu padarīt efektīvāku līdzekļu izlietojumu, kas ir saistīts ar IS uzturēšanu?

Paliekot pie dalītas atbildības par sistēmu uzturēšanu, būtu nepieciešama uzturēšanas funkciju un resursu (gan tehnisko, gan cilvēkresursu) centralizācija, katrā atsevišķā valsts institūcijā nodrošinot tikai tos informācijas tehnoloģiju cilvēkresursus, kuri ir kritiski specifisko biznesa procesu nodrošināšanai (projektu vadītāji, biznesa analītiķi). Šāda pieeja paaugstinātu gan kvalitāti, gan arī ekonomisko efektivitāti, it sevišķi kvalificētu resursu trūkuma apstākļos. Būtu nepieciešams konsolidēt datu centrus, serverus un licences, kā arī standartizēt un centralizēt biznesa procesus, dodot iespēju samazināt atsevišķo sistēmu skaitu un līdz ar to uzturēšanas izmaksas.

Es uzskatu, ka pakāpeniski visas uzturēšanas funkcijas būtu jānodod ārpakalpojumā, kas noteikti paaugstinātu kvalitāti, samazinātu problēmu novēršanas laikus un novērstu minēto konflikta iespējamību, ko problēmu gadījumos izraisa dalītā atbildība, jo pie šāda modeļa sistēmām būtu viens skaidri definēts atbildīgais. Arī uzturēšanas sadārdzināšanās pie šāda modeļa ir mīts - uzturēšanas izmaksas samazināsies, jo pakalpojumu sniedzējs saņem samaksu tikai par faktiski patērēto laiku augstāk minēto funkciju nodrošināšanai, nevis par astoņām stundām katru darba dienu, kas ir jāapmaksā valsts institūciju štata darbiniekiem. Protams, krasa pāreja uz šo modeli nav iespējama, tāpēc, iespējams, pirmais solis būtu resursu centralizācija un tikai pēc tam - pilna ārpakalpojuma izmantošanas efektivitātes izvērtēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Exigen Services Latvia stāsta, kā attīstīsies ar jauno vadītāju «pie stūres»

Linda Zalāne, 29.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Exigen Services Latvia ar jaunu vadītāju pie stūres attīstīs biznesa inteliģences, publisko e-pakalpojumu un moderno sistēmu izstrādi

Exigen Services Latvia ir viens vadošajiem IT uzņēmumiem Latvijā. Šā gada martā Exigen Services Latvia tika iecelts jauns uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Māris Dreimanis, kurš amata grožus pārņēma no ilggadējā uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Ivara Puksta, kurš turpmāk uzņēmumā darbosies kā padomes priekšsēdētājs. Darbu Exigen Services Latvia vadībā turpina tās valdes priekšsēdētāja vietnieks, finanšu un administratīvais direktors Uldis Smilts un biznesa attīstības direktore Ivonna Bibika.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mājokļu kreditēšanas aktivitāte kopumā bijusi samērā noturīga pret pēdējos gados mājokļu tirgu būtiski ietekmējošajiem notikumiem, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomisti Andrejs Semjonovs, Jānis Strazdiņš un Nadežda Siņenko.

Gan dzīvokļu, gan māju iegādes ar kredīta finansējumu aktivitāte Covid-19 pandēmijas pirmā viļņa ietekmē strauji samazinājās 2020.gada otrajā ceturksnī, taču ļoti spēji atguvās 2020.gada otrajā pusē. Turklāt neskatoties uz "pandēmijas šokam" sekojošo "izmaksu un pandēmijas šoku", aktivitāte kopumā saglabājās noturīgi augsta arī 2021.gadā un 2022.gada sākumā.

Ekonomisti uzskata, ka aktivitātes atgūšanos varētu būt sekmējuši pandēmijas laikā pieaugošie mājsaimniecību uzkrājumi, ko tostarp sekmējuši valsts atbalsta pasākumi pandēmijas pārvarēšanai un energoresursu cenu sadārdzinājuma kompensēšanai, kā arī zemesgrāmatas nodevas samazinājums.

Savukārt 2022.gada nogalē, būvniecības izmaksu pieaugumam jau būtiski sadārdzinot jaunu mājokļu cenas un procentu likmēm vēl vairāk pasliktinot aizņēmēju kredītspēju, kopējā aktivitāte sākusi mazināties. "Likmju šoka" periodā dzīvokļu un dzīvojamo māju pirkumu skaits samazinājās par 22%, salīdzinot ar "izmaksu un pandēmijas šoka" laikā īstenoto pirkumu skaitu, taču dzīvojamo māju pirkumu skaits aizvien bija augstāks nekā bāzes periodā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Desmit gados pieckāršojies IT pakalpojumu eksports; nozarē sevi pieteikuši servisa centri un startup jomas uzņēmumi

Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) nozare attīstās strauji, un šobrīd neviens nav jāpārliecina par tās ilgtspēju un nākotnes potenciālu. Lai gan nozarē vēl aizvien ir dažādi stereotipi un ne visa sabiedrība izprot tās specifiku, pēdējos desmit gados šī joma piedzīvojusi lielas izmaiņas, arī rezultāti redzami – to apliecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Latvijā IKT sektorā strādājošo skaits ir palielinājies par 58%. 2008.gadā nozarē strādāja 18,9 tūkst. cilvēku, 2015. gadā – 28,3 tūkst., bet pērn vairāk nekā 30 tūkst., DB pamato Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa. Palielinājies arī IKT uzņēmumu skaits – Latvijā 2008.gadā to bija 2,6 tūkst., bet 2015.gadā – vairāk nekā 6 tūkst. Novērojams arī IKT sektora pievienotās vērtības īpatsvara pieaugumus iekšzemes kopproduktā – no 3,6% 2008. gadā līdz 4,2 % 2015. gadā. Jāatzīmē, ka IKT nozarē atalgojums ir viens no augstākajiem valstī. Īpaši jāizceļ IT pakalpojumu eksporta lēciens. Atbilstoši Latvijas Bankas datiem, 2000. gadā IT attiecīgais rādītājs bija 16,34 milj. eiro, bet 2015. gadā – 256,98 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Publiskais iepirkums un inovācija – vai pietiek vien ar labiem spēles noteikumiem?

Aleksandrs Cepilovs, Finanšu ministrijas ES fondu stratēģijas departamenta vecākais eksperts, 15.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības dalībvalstīm nacionālajā likumdošanā jāpārņem jauno publisko iepirkumu direktīvu prasības. No tām vairākas radītas, lai atvieglotu mazo un vidējo komersantu dalību iepirkumos, kā arī veicinātu ilgtspējīgu un inovatīvu risinājumu publiskajos pasūtījumos.

Olborgas universitātes Dānijā profesors Makss Rolfstams (Max Rolfstam) – viens no inovāciju publiskā iepirkuma pētniekiem – secinājis, ka, lai gan veiktās izmaiņas kopumā vērtējamas kā pozitīvas, pastāv virkne institucionālu faktoru, kas traucē pieejamo instrumentu izmantošanu publiskajos iepirkumos. Arī analizējot Latvijas situāciju, var secināt, ka direktīvas vai nacionālais publiskā iepirkuma regulējums nebūt nav galvenais faktors, kas ierobežo publisko iepirkumu budžetu efektīvāku un radošāku izmantošanu. Kā viens no būtiskākajiem šķēršļiem arvien ir zemākā cena kā galvenais kritērijs piedāvājumu vērtēšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Programmatūra

VID informācijas sistēmas par četriem miljoniem latu pilnveidos Exigen Services Latvia

BNS, 26.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas sistēmas par četriem miljoniem latu bez pievienotās vērtības nodokļa pilnveidos elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) izstrādātājs informācijas tehnoloģiju (IT) kompānija Exigen Services Latvia (Exigen), liecina paziņojums Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā.

VID konkursā par dienesta informācijas sistēmu pilnveidošanu, uzturēšanu un autoruzraudzības nodrošināšanu kopumā saņemts viens piedāvājums.

Dienesta Sabiedrisko attiecību daļā pastāstīja, ka iepirkuma ietvaros pilnveidošana, uzturēšana un autoruzraudzība tiks nodrošināta nodokļu informācijas sistēmai (NIS), datu pārsūtīšanas sistēmai (DPS), pašvaldību datubāzei (PvDB), SEED – nodokļu informācijas sistēmas Eiropas Savienības (ES) akcīzes preču apritē iesaistīto personu reģistrācijas datu apmaiņas sistēmai, kā arī krimināllietu uzskaites sistēmai (KLUS) un valsts amatpersonu deklarāciju informācijas sistēmai (VADIS).

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Būs valsts pasūtījumu gudrāka kontrole - būs godīgāks piegādātājs

Māris Butāns, ZAB "PricewaterhouseCoopers Legal" Konkurences prakses grupas vadītājs, 15.06.2020

Māris Butāns, ZAB "PricewaterhouseCoopers Legal" Konkurences prakses grupas vadītājs

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju, Iepirkumu uzraudzības biroju, Konkurences padomi un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju 2019.gada nogalē izstrādāja informatīvo ziņojumu, un vēlāk arī uz tā balstītu rīcības plānu par publisko iepirkumu sistēmas uzlabošanu.

Šo dokumentu izstrādes laikā gan iepriekšminētās iestādes, gan arī citas iestādes un nevalstiskās organizācijas kopā identificēja vairākus trūkumus, pašreizējā publisko iepirkumu regulējumā.Norādot, ka problēmas un būtiski izaicinājumi ir visā publisko iepirkumu sistēmā, sākot no iepirkuma dokumentācijas sagatavošanas līdz pat līguma izpildes kontrolei. Institūcijas identificēja vairākas pastāvošās problēmas iepirkumu procesā un visā sistēmā, tai skaitā gan normatīvo aktu piemērošanas kļūdas, gan sistēmas negatīvo ietekmi uz konkurenci, iepirkumu sadārdzinājumi, kā arī iepirkumu izpildes zemā kvalitāte.

Tādēļ informatīvais ziņojums un pēcāk arī rīcības plāns koncentrējās uz mērķi panākt iepirkuma procesa atklātumu, piegādātāju brīvu konkurenci, piegādātāju godprātību, vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret piegādātājiem, kā arī pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Exigen Services Latvia piešķīrusi pirmo mērķstipendiju, kuru konkursa kārtībā ieguvis Liepājas Universitātes studiju programmas Datorzinātnes 3. kursa students Egils Vernavs.

Stipendija pasniegta Exigen Services Latvia organizētā tikšnās reizē ar Liepājas Universitates studentiem, lai diskutētu par informācijas tehnoloģiju attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē.

A/s Exigen Services Latvia valdes priekšsēdētāja vietnieks Uldis Smilts iepazīstinājis studentus ar informācijas tehnoloģiju attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, uzsverot, ka Latvijas speciālisti ir nopietni spēlētāji pasaules tirgū. Ar savu darba pieredzi un ieteikumiem jaunajiem speciālistiem dalījās a/s Exigen Services Latvia Liepājas filiāles projektu vadītājs Indulis Māķēns.

Db.lv rakstīja, ka Exigen Services Latvia tikko atvēra biroju Liepājā. uzņēmuma biroju Liepājā. Lēmums par biroja atvēršanu Liepājā pieņemts pieaugošā pieprasījuma dēļ pēc IT risinājumiem. Tuvāko gadu laikā ir iecerēts Liepājas birojā darbinieku skaitu palielināt līdz 20–30 speciālistiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Exigen Services Latvia «copēs» IT speciālistus Liepājā

Sanita Igaune, 08.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IT uzņēmums Exigen Services Latvia rudenī plāno atvērt uzņēmuma biroju Liepājā. «Tā kā Liepājas Universitāte gatavo labus IT speciālistus, mēs vēlamies piesaistīt tieši vietējos resursus un saskatām Liepājā potenciālu stabilai izaugsmei,» pamato Exigen Services Latvia valdes loceklis Uldis Smilts.

Lēmums par biroja atvēršanu Liepājā pieņemts pieaugošā pieprasījuma dēļ pēc IT risinājumiem. Tuvāko gadu laikā ir iecerēts Liepājas birojā darbinieku skaitu palielināt līdz 20–30 speciālistiem. Šobrīd ir izsludinātas vakances Microsoft .NET programmētājiem. Jāatzīmē, ka Exigen Services Latvia Rīgas birojā strādā vairāk nekā 300 IT speciālisti.

Liepājā jau iepriekš bijusi Exigen Services Latvia filiāle, taču, pienākot krīzes gadiem, tās darbība tika apturēta. Exigen Services Latvia apgrozījums 2011. finanšu gadā bija 8,9 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā lielie informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumi piesaistīs darbiniekus no ārvalstīm, īpaši tādēļ, ka darba samaksas jomā mēs strauji tuvojamies Eiropas Savienības līmenim un IT jomā ir iespēja strādāt attālināti, norāda Accenture Latvijas filiāles vadītājs Maksims Jegorovs. Uzņēmumi jau iepriekš pauduši, ka šobrīd lielas rūpes IT jomā sagādā augsti kvalificētu speciālistu piesaiste.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

FM: Neviena publiskā iepirkuma veikšana nav apdraudēta vai aizliegta

Dienas Bizness, 28.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neviena publiskā iepirkuma veikšana nav apdraudēta vai aizliegta, paziņojusi Finanšu ministrija (FM), reaģējot uz ceturtdien medijos publicēto informāciju par lielo iepirkumu apturēšanu nesakārtotu likumu dēļ.

Jaunais Publisko iepirkumu likums un Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likums valsts sekretāru sanāksmē izsludināti jau pērn, tomēr aizvien nav pieņemti. Tādejādi līdz noteiktajam termiņam - 18.aprīlim - Latvijas likumos nav pārņemtas Eiropas Savienības (ES) jauno iepirkumu direktīvu prasības. Lai nezaudētu ES fondu līdzfinansējumu, valsts un pašvaldību iestādēm ieteikts uz nenoteiktu laiku atlikt visus iepirkumus, kuros paredzamā līgumcena pārsniedz noteikto slieksni - 5,225 miljonus eiro.

Šā gada 18. aprīlī Finanšu ministrija (FM) sadarbībā ar Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) ir publicējusi ieteikumus rīcībai pārejas periodā, kamēr turpinās darbs pie atsevišķu iepirkumu direktīvu pakotnes normu pārņemšanas nacionālajā likumdošanā. Jāuzsver, ka šajā laikā neviena iepirkuma veikšana nav apdraudēta vai aizliegta. Papildus FM ir atradusi risinājumu to normu, kas ir saistītas ar direktīvu pārņemšanu, ātrākai virzībai un pieņemšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valstī izsludinātais ārkārtas stāvoklis licis pārskatīt iepirkumu procesus, meklējot iespējas tos organizēt attālināti, novērojis elektronisko iepirkumu platformas SIA "Mercell Latvia" vadītājs Ainārs Liepa.

Attālinātais darbs no mājām un sociālās distancēšanās noteikumi radījuši grūtības vairākos iepirkuma procesa soļos tām organizācijām, kas savus iepirkumu konkursus joprojām organizē papīra formātā, viņš piebilst.

"Kopš ārkārtas stāvokļa izsludināšanas jūtam pastiprinātu interesi par iespējām iepirkumus organizēt elektroniski. Redzam, ka valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības meklē risinājumus, lai varētu nodrošināt drošu iepirkumu procesu, bez nepieciešamības fiziski iesniegt piedāvājumus, kā arī tiek atceltas piedāvājumu atvēršanas sēdes un piegādātājiem tās vairs nav pieejamas", skaidro A. Liepa.

"Pie mums pārsvarā vēršas publiskie pasūtītāji, kam nepieciešams drošs risinājums, lai organizētu iepirkumus, kas nepārsniedz valstī noteiktos iepirkumu sliekšņus. Ir gan tādas iestādes, kas interesi izrādījušas jau iepriekš, bet dažādu iemeslu dēļ to nebija realizējušas, gan tādas, kam šis jautājums aktualizējies tikai tagad. Tā kā mūsu sistēma atbilst visiem nepieciešamajiem kritērijiem, cenšamies palīdzēt", situāciju raksturo "Mercell" pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Saeimas komisija noslēdz darbu pie jaunā Publisko iepirkumu likuma

Žanete Hāka, 30.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija trešdien, 30.novembrī, noslēdza darbu pie jaunā Publisko iepirkumu likuma. Jaunā iepirkumu kārtība paredz virkni izmaiņu un jauninājumu, kā arī iepirkumu organizēšanā plānots ieviest Eiropas Savienības (ES) prasības, informē Saeimas Preses dienests.

Tautsaimniecības komisija lūgs Saeimu šo likumprojektu galīgajā lasījumā skatīt 15.decembra parlamenta sēdē, šodien lēma deputāti.

Jaunais Publisko iepirkumu likums paredz piemērot regulējumu pakalpojumiem un piegādēm no 10 000 eiro un būvdarbiem no 20 000 eiro. Patlaban pakalpojumiem un piegādēm iepirkumu procedūra ir jāpiemēro no 4000 eiro, bet būvdarbiem - no 14 000 eiro.

Turpmāk vienkāršāka kārtība attieksies arī uz iepirkumiem, kuru cena būs zem 42 000 eiro piegādēm un pakalpojumiem un zem 170 000 eiro būvdarbiem. Tāpat kā līdz šim iepirkuma procedūra būs jāpiemēro, ja pakalpojuma līgumcena būs 42 000 eiro vai lielāka, bet publisku būvdarbu līgumcena - 170 000 eiro vai lielāka.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien stājas spēkā jaunais Publisko iepirkumu likums, kas paredz virkni izmaiņu iepirkumu procedūrās, kā arī Eiropas Savienības prasību ieviešanu iepirkumu organizēšanā.

Jaunais Publisko iepirkumu likums paredz piemērot regulējumu pakalpojumiem un piegādēm no 10 000 eiro un būvdarbiem no 20 000 eiro. Patlaban pakalpojumiem un piegādēm iepirkumu procedūra ir jāpiemēro no 4000 eiro, bet būvdarbiem - no 14 000 eiro, informēja Saeimas Preses dienestā.

Turpmāk vienkāršāka kārtība attieksies arī uz iepirkumiem, kuru cena būs zem 42 000 eiro piegādēm un pakalpojumiem un zem 170 000 eiro būvdarbiem. Tāpat kā līdz šim iepirkuma procedūra būs jāpiemēro, ja pakalpojuma līgumcena būs 42 000 eiro vai lielāka, bet publisku būvdarbu līgumcena - 170 000 eiro vai lielāka.

Plānots ieviest vienkāršāku iepirkumu kārtību plašākam pakalpojumu klāstam veselības, sociālajā, kā arī citās īpašu pakalpojumu jomās. Šādiem pakalpojumiem to piemēros jau no 42 000 eiro. Savukārt no vienkāršās iepirkumu veikšanas kārtības tiks izslēgti, piemēram, komandējumu, tulkošanas un fotografēšanas pakalpojumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

VID informācijas sistēmas uzturēšanas divu miljonu latu iepirkums tiek Exigen

Gunta Kursiša, 23.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) informācijas sistēmas uzturēs, pilnveidos un uzraudzīs uzņēmums a/s Exigen Services Latvia, kas uzvarējis atklātā iepirkumu konkursā, liecina informācija iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā.

Exigen Services Latvia bija vienīgais uzņēmums, kas pieteicās konkursā.

Exigen Services Latvia reģistrēta 1995. gadā, un tās 2012. gada apgrozījums veidoja vairāk nekā desmit miljonus latu, savukārt peļņa bija 836 tūkstoši latu.

Kompānijā, kurā strādā 322 darbinieki, valdē darbojas Uldis Smilts, Pēteris Krastiņš un Ivars Pukss (valdes priekšsēdētājs).

Jau rakstīts, ka informācijas tehnoloģiju uzņēmums Exigen Services Latvia turpina paplašināt savu darbību reģionos un šā gada aprīlī atklāja jaunu biroju Jelgavā, bet pērn tika atvērts birojs Liepājā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Vai jaunais publisko iepirkumu likums veicinās inovācijas un ilgtspēju?

Aleksandrs Cepilovs, Finanšu ministrijas ES fondu stratēģijas departamenta vecākais eksperts, 07.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunās publisko iepirkumu direktīvas tika izstrādātas, cita starpā, lai vienkāršotu publisko iepirkumu procedūras. Tātad arī ar mērķi padarīt publisko iepirkumu atvērtāku maziem un vidējiem komersantiem, kā arī radīt vairāk iespēju pasūtītājiem iepirkt ilgtspējīgas un inovatīvas preces un pakalpojumus.

Jaunās direktīvas tika pieņemtas arī ciešā saistībā ar Apvārsnis 2020 ietvarprogrammu, kuras ietvaros publiskam iepirkumam ir nozīmīga loma kā inovāciju politikas instrumentam, kas jau vairāk nekā dekādi tiek aktīvi diskutēts un arī īstenots vairākās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs. Ņemot vērā publisko iepirkumu budžetu, kas saskaņā ar aplēsēm vidēji sastāda ap 20% no iekšzemes kopprodukta (1), publiskais iepirkums var un arī spēlē nozīmīgu lomu kā viens no instrumentiem inovāciju stimulēšanai. Tāpat tas var tikt efektīvi izmantots, lai veicinātu ilgtspējīgu attīstību.

Arī Latvijā inovāciju iepirkums var sekmēt ne tikai publisko resursu efektīvāku izmantošanu, bet arī inovācijas uzņēmumos un publiskajā sektorā. Tāpat inovāciju publiskais iepirkums var veicināt uzņēmumu ieguldījumus pētniecībā, attīstībā un inovācijā. Šajā jomā Latvija būtiski atpaliek no vidējā Eiropas līmeņa, pēc pēdējā Inovāciju savienības tablo datiem ieņemot 26.vietu starp 28 ES dalībvalstīm. Kādas tad priekšrocības sniedz jaunās direktīvas, salīdzinot ar 2004.gada direktīvām, un kā tās var sekmīgi izmantot, lai veicinātu inovatīvā un ilgtspējīgā iepirkuma aktīvāku izmantošanu?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizsardzības ministrijas (AM) iepirkums par loģistikas pakalpojumu par pārtikas piegādi Nacionālo bruņoto spēku (NBS) vajadzībām ir organizēts, pārkāpjot aizsardzības resorā noteikto kārtību iepirkumu plānošanai un organizēšanai, secināts Valsts kontroles (VK) veiktajā finanšu revīzijā par AM 2023.gada pārskatu.

Pārskatā VK vērtēja, vai jaunā pārtikas iegādes modeļa plānošana, iepirkuma īstenošana un noslēgtais līgums atbilst normatīvo aktu prasībām.

VK padomes locekle Kristīne Jaunzeme norāda, ka iepirkuma rezultātā iegādātais pakalpojums nebalstās NBS vajadzībās un neatbilst aizsardzības resora un nacionālās drošības interesēm. Lai arī iepirkums veikts un līgums slēgts par loģistikas pakalpojumu visaptverošai pārtikas piegādei NBS vajadzībām miera un krīzes laikā, kā arī atsevišķu pārtikas produktu grupu rezervju uzglabāšanu, iepirkumā un līgumā nav noteiktas prasības par pārtikas piegādi un rezervju glabāšanu krīzes laikā.

VK min, ka plānotā līguma summa līdz 220 miljoniem eiro ar tiesībām to palielināt par 50% līdz 110 miljoniem eiro, kopējo maksimālo līguma summu paredzot līdz 330 miljoniem eiro piecos līguma darbības gados, pirmo reizi norādīta, iepirkuma komisijai lemjot par līguma slēgšanu ar iepirkuma procedūras uzvarētāju SIA "Zītari LZ".

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien, 15.decembrī, galīgajā lasījumā pieņēma jaunu Publisko iepirkumu likumu. Jaunā iepirkumu kārtība paredz izmaiņas un jauninājumus, kā arī iepirkumu organizēšanā plānots ieviest Eiropas Savienības (ES) prasības.

«Šis ir viens no mūsu valsts tautsaimniecībai svarīgākajiem likumprojektiem, kuram jābūt pietiekami efektīvam, un sabiedrībai no tā jāgūst maksimāls labums. Regulējums faktiski nosaka, cik atbildīgi un efektīvi ir ieguldīta nodokļu maksātāju nauda, lai tā valsts tautsaimniecības attīstībai dotu maksimālu labumu arī ilgtermiņā. Tādējādi jaunajam Publisko iepirkumu likumam jābūt vērstam uz kvalitatīvu preču un pakalpojumu saņemšanu,» norāda par likumprojektu atbildīgās Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš.

Jaunais Publisko iepirkumu likums paredz piemērot regulējumu pakalpojumiem un piegādēm no 10 000 eiro un būvdarbiem no 20 000 eiro. Patlaban pakalpojumiem un piegādēm iepirkumu procedūra ir jāpiemēro no 4000 eiro, bet būvdarbiem - no 14 000 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pandēmijas izraisītas pārdomas Vecgada vakarā

Līva Zorgenfreija, "Swedbank" galvenā ekonomiste Latvijā, 29.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtēt 2020.gadu pirmajā brīdī šķiet vienkāršāk nekā tas patiesībā ir. Gads daudziem šķitis kā viens no "sliktākajiem" ja ne visas dzīves laikā, tad pēdējā desmitgadē noteikti.

Tomēr tas nesis arī iespaidīgus zinātnes sasniegumus un saprāta atgriešanos starptautiskajā politikā, par ko liecina ASV vēlēšanu iznākums un Brexit vienošanās. Tas ļauj domāt, ka 2021. gadā pasaule varēs nedaudz uzelpot. Skaidrs, ka riski vēl joprojām saglabājas augsti, jo vīruss var mūs vēl pārsteigt ar jaunām un bīstamākām mutācijām, kas nozīmē, ka vajadzēs pielāgot vakcīnas, attālinot Covid-19 uzveikšanu. Taču, pat pieņemot, ka viss rit kā pa diedziņu, proti, pandēmija atkāpjas un 2021. gads ir pirmais no vairākiem izaugsmes gadiem, Covid-19 stāsts vēl nebūs beidzies. Jau daudz runāts par krīzes ietekmi uz globalizāciju un digitalizāciju, bet, iespējams, mazāk diskutēts par to, ka tā ir neatgriezeniski izmainījusi valsts un privātā sektora attiecības, saasinājusi eksistējošās nevienlīdzības problēmas, un mudinājusi aktīvāk ķerties pie klimata pārmaiņu draudu risināšanas. Šie ir daži no faktoriem, kuru dēļ varam sacīt, ka Covid-19 ietekme pasaules un Latvijas ekonomikā būs jūtama vēl daudzus gadus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Exigen Services Latvia ģenerāldirektoru Ivaru Pukstu

Lelde Petrāne, 22.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Exigen Services Latvia ģenerāldirektors Ivars Puksts. «Uzskatu, ka esam pirmais (jeb «pionieris») privātais datorprogrammēšanas pakalpojumu sniedzējs Latvijā, kura pirmsākumi meklējami jau 1989.gadā, kad tika nodibināts kooperatīvs Biržas sabiedrība, vēlāk, mainoties īpašniekiem, pārtopot par a/s Softwarehouse Rīga, a/s DATI un a/s Exigen Services Latvia. Kā pirmie Latvijā 1990.gadā sākām eksportēt IT sistēmu izstrādes pakalpojumus, iegūstot Vācijas Brēmenes pavalsts pašvaldības pasūtījumu brīvās profesijas pārstāvju sociālās apdrošināšanas sistēmas izstrādei. Savus pakalpojumus esam snieguši klientiem gandrīz visos kontinentos. Vienīgi Antarktīda ir mūsu «neieņemtais» kontinents,» stāsta I. Puksts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka, 05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA "Titled" kā nepamatotas noraida Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra izteiktās pretenzijas par piegādātajiem respiratoriem un prasījumu par izdevumu atlīdzināšanu, aģentūrai LETA pavēstīja "Titled" īpašnieks un valdes loceklis Nauris Grosu.

Viņš informēja, ka "Titled" ir saņēmis Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra 11.novembra vēstuli, kurā centrs informē kompāniju par tās piegādāto respiratoru pielīdzināšanu jaunām Eiropas Savienības standarta EN 149:2001 prasībām.

"Rūpīgi izvērtējot Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra vēstules saturu, tostarp izteiktās pretenzijas kopsakarā ar objektīvi pastāvošajiem faktiskajiem apstākļiem, savstarpēji noslēgtā līguma noteikumiem, Latvijā spēkā esošo tiesību aktu normām, varu teikt, ka Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra pretenzijas, kā arī pieteiktais prasījums par izdevumu atlīdzināšanu pilnībā tiek noraidīti kā nepamatoti," uzsvēra Grosu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Exigen Services Latvia mātes uzņēmums apvienojas ar Emergn

Anda Asere, 18.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienotais IT uzņēmums mērķē būt globāls spēlētājs, piedāvājot programmatūras izstrādni, konsultācijas un apmācības.

«Šis ir apvienošanās darījums, kur Exigen Services Latvia mātes uzņēmums Return on Intelligence un Emergn apvieno savus spēkus. Latvijā mēs mainām tikai zīmolu, un korporatīvās restrukturizācijas rezultātā par mūsu mātes uzņēmumu kļūst Emergn holdinga uzņēmums Īrijā,» norāda Māris Dreimanis, AS Exigen Services Latvia valdes priekšsēdētājs. Vaicāts par kopīgajām nākotnes ambīcijām, apvienotā Emergn vadītājs Alekss Adamopoulos (Alex Adamopoulos) joko, ka mērķis ir «pārņemt pasauli». «Mēs vēlamies veidot pasaules klases IT pakalpojumu kompāniju, par kuru iedomātos klienti, domājot par digitalizāciju. Tāpat vēlamies būt ne vien pakalpojumu sniedzējs, ko izvēlas klienti, bet arī iekārojams darba devējs,» viņš uzsver.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Maina apkalpojošo banku no Swedbank uz UniCredit Bank

Sanita Igaune, 15.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas IT uzņēmums Exigen Services Latvia pieņēmis lēmumu par apkalpojošās bankas maiņu. «Jau šobrīd varam informēt, ka mūsu uzņēmumu apkalpojošā banka pēc šā gada 15.jūnija būs UniCredit Bank,» DB norāda Exigen Services Latvia viceprezidents Finanšu un administratīvajos jautājumos Uldis Smilts.

Šāds lēmums tika pieņemts, izvērtējot potenciālos nākotnes sadarbības aspektus dažādo uzņēmumam nepieciešamo bankas pakalpojumu jomā. Vienlaikus U. Smits izsaka pateicību Swedbank par sadarbību vairāk nekā desmit gadu garumā.

Izmaiņas arī bijušas iemesls, kāpēc 9.jūnijā reģistrēta komercķīla 1,8 milj. Ls apmērā. Ķīlas devējs ir Exigen Services Latvia, bet kā ķīlas ņēmējs norādīts UniCredit Bank.

Exigen Services Latvia 2010. finanšu gadā, kas ilga no 2009.gada 1.oktobra līdz 2010.gada 30.septembrim, strādāja ar 9,76 milj. Ls apgrozījumu, kas ir par aptuveni 3 milj. Ls jeb 24% mazāk nekā pirms gada. Uzņēmuma auditētā peļņa pirms nodokļiem bija 813 tūkst. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

DB viesojas: Exigen Services Latvia jaunajās biroja telpās bijušajā Latvijas Krājbankas ēkā

Linda Zalāne, 25.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Exigen Services Latvia birojā gādāts ne tikai pa ērtām darba vietām, bet arī atpūtas zonām. Vienā no tām var uzspēlēt dažādas galda sporta spēles

Kopš šī gada pavasara informāciju tehnoloģiju uzņēmums AS Exigen Services Latvia sāka apdzīvot jaunas biroja telpas, kas ir iekārtotas bijušajā Latvijas Krājbankas ēkā LNK centrā Jāņa Daliņa ielā. «Mēs īrējam 5., 6., 7. un 8. stāvu, kur ir darba telpas. Katrā stāvā pa 1000 kvadrātmetriem. Vēl esam aizņēmuši pusi no ēkas pirmā stāva un pagrabstāva,» stāsta AS Exigen Services Latvia valdes priekšsēdētāja vietnieks, finanšu un administratīvais direktors Uldis Smilts.

«Pirms tam krīzes laikos uzņēmuma birojs atradās Mežciemā. Tas ir tālu no pilsētas centra, un tur telpu kvalitāte nebija vislabākā. Mēs esam gana liels un nopietns uzņēmums, un domāju, ka esam pelnījuši atrašanos labā biznesa rajonā pilsētas centrā,» teic U. Smilts. Viņaprāt, lielākais ieguvums, ievācoties jaunās un modernās telpās, esot to ekonomiskais pielietojums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

IT uzņēmumam Exigen Services Latvia jauns valdes priekšsēdētājs

Lelde Petrāne, 13.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IT uzņēmums AS Exigen Services Latvia informē par izmaiņām uzņēmuma vadībā - valdes priekšsēdētāja amatā oficiāli apstiprināts Māris Dreimanis.

Savukārt, līdzšinējais uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Ivars Puksts darbosies kā uzņēmuma padomes priekšsēdētājs. Darbu Exigen Services Latvia vadībā turpina tās valdes priekšsēdētāja vietnieks, finanšu un administratīvais direktors Uldis Smilts un biznesa attīstības direktore Ivonna Bibika.

M. Dreimanis informācijas tehnoloģiju sektorā strādā 20 gadus, no kuriem 11 gadus ir nostrādājis Exigen Services Latvia. Pēdējo piecu gadu laikā M. Dreimaņa karjeras izaugsme ir turpinājusies tirgus un sociālo pētījumu kompānijā GfK.

«Valdes priekšsēdētāja amats ir Māra atgriešanās uzņēmumā ar jaunu pieredzi un redzējumu,» norāda I. Puksts.

Komentāri

Pievienot komentāru