Jaunākais izdevums

Pašreizējā situācijā nodokļu samazināšana Latvijā nav iespējama. Tā intervijā laikrakstam Dienas bizness pauž iekšlietu ministrs Ivars Godmanis, kurš nereti ticis minēts kā reālākais nākamās valdības vadītāja kandidāts.

Cik reāla ir iespēja, ka par premjera amata kandidātu atkal varētu tikt virzīts jūs?

Visu tomēr nosaka Valsts prezidents — valdības vadītāju izvēlas viņš. Prezidenta izvēle daudz ko nosaka. Būtiski ir tas, cik liels atbalsts premjera kandidātam ir no eventuālās jaunās koalīcijas, kā nobalsos Saeima. Nevajag lietas likt otrādi. Mums ir sajūta, ka darbojas Bizantijas sistēma, ka visu nosaka cilvēks, kurš vada, bet šoreiz ir citādāk — vispirms vajadzētu būt skaidrībai, ko valdībai vajadzētu darīt. Ja tas ir skaidrs, tad var domāt tālāk, kas varētu vadīt valdību, un kas būs ministri, nevis otrādi.

Kādus redzat nākamās valdības galvenos uzdevumus?

Vispirms jārunā par to, kā papildināt, uzlabot, turpināt jau uzsāktos darbus. Vispirms runa ir par inflācijas apkarošanas plāna tālāku realizēšanu dzīvē. Tas, ka šī programma sāk nest augļus, dot rezultātus, ir skaidrs. Protams, nevar teikt urā! un apgalvot, ka mēs uzreiz esam «noķēruši» precīzi visus nepieciešamos inflācijas apkarošanas punktus. Taču daži aspekti ir ļoti būtiski, un tie ir indikatori, kas ir samērā grūti apstrīdami. Mazumtirdzniecības apgrozījumam ir mazāks pieaugums, kas ir viens no pierādījumiem, ka ekonomikas sakaršana pamazām samazinās. Tāpat jāmin kredītu apjomu samazinājums. Visu laiku tas bija pāri par 50 %, bet šobrīd tas ir ap 40 %. Kāpušas ir arī kredītlikmes gan eiro, gan arī latos.

Diemžēl šīs programmas ietvaros viens pasākums nav īstenojies — nav izdevies apturēt vidējās algas pieaugumu. 2007. gadā algas ir būtiskāk kāpušas, salīdzinot ar 2006. gadu, nekā 2006. gadā, salīdzinot ar 2005. gadu.

Bet vai jūs redzat iespēju šīs algas necelt?

Nē! Es tagad runāju par faktu — algas ir kāpušas par vairāk nekā 20 %. Antiinflācijas programma ir jāturpina kvalitatīvi pilnveidot. Mums ir daudzi fakti, kas nav sezonāli izskaidrojami. Piemēram, pakalpojumu sfērā pieaug tādas cenas, kam nav sezonāla skaidrojuma, turklāt šis pieaugums ir ļoti nopietns — 20 līdz 30 %. Savukārt pārtikas cenu pieaugumu var izskaidrot, jo tas ir aktuāls jautājums šobrīd visā Eiropā, jo strauji cēlās graudu cenas, kam uzreiz sekoja arī piena cenas.

Vai uzskatāt, ka šajā inflācijas apkarošanas programmā ir nepieciešams kaut ko būtiski mainīt?

Es domāju, ka ne. Drīzāk to vajag pilnveidot. Vajag noskaidrot, vai ir pietiekami daudz indikatoru, kas parādītu, ka šī programma darbojas.

Būtisks jautājums ir par to, kā tiks turpināta valsts budžeta politika nākamajā gadā. Man ir pārliecība, ka proficīta programma, kad budžets ir ar pārpalikumu, ir jāīsteno arī 2009. gadā. Partijām, kas veidos valdību, ir jāvienojas, uz kādu mērķi būtu jāiet. Manuprāt, mums ir jāiztur vismaz 1 % lielu proficītu. Vajadzētu iet uz to, lai šo pārpalikumu būtu iespējams palielināt. Turklāt runa ir par valsts pamatbudžeta deficīta likvidēšanu — šis mērķis mums ir jāsasniedz. Ļoti svarīga ir arī stabilizācijas fonda darbība. Pašreizējā valdība jau ir pieņēmusi lēmumu par tā izveidi, un tajā ir jānovirza līdzekļi, kas ir uzkrājušies budžeta pārpalikuma veidā. Pašlaik uzkrājušies ir apmēram 300 miljoni latu. Tajā tiks novirzīti arī līdzekļi no privatizācijas.

Ilgu laiku tiek diskutēts par to, vajag vai nevajag veikt izmaiņas nodokļu politikā. Kāds ir jūsu skatījums šajā sakarā?

Tajā brīdī, kad ekonomikas pieaugums ir tāds, kāds tas šobrīd ir novērojams Latvijā, kad IKP ir divciparu skaitlis, darbojas dzelžains likums — nodokļus šādā fāzē nesamazināt! Tas neizslēdz iespēju tos savā starpā pārdalīt, taču samazināt tos noteikti nedrīkst.

Kāpēc?

Ekonomika ir cikliska, un pēc buma fāzes obligāti seko recesijas fāze, un jautājums ir tikai par to, kad tas notiek. Tajā brīdī, kad sāk izveidoties tendence IKP mazināties, ir jāsamazina nodokļi. Parasti valdības rīkojas otrādi: kad ir labi laiki, tad samazina nodokļus, tādējādi ne ar ko neriskējot, jo nauda tāpat nāk iekšā, bet, pienākot sliktiem laikiem, nodokļus ceļ. Šiem procesiem ir jānotiek pilnīgi pretēji, bet nav daudz valdību, kas spētu to izdarīt, tāpēc nevajag vismaz veikt loģikai pretējas darbības.

2008. gadu mēs uzsāksim ar trīs atšķirīgām lietām nodokļu jomā. Pirmkārt, tiks iedarbināts jauns Nekustamā īpašuma nodoklis, palielinot bāzi, no kuras tiks iekasēts šis nodoklis. Tā ir jauna situācija. Otrkārt, pārdalīsiess sadalījums starp pašvaldībām un valsti attiecībā uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) veidā iekasēto naudu, palielinot procentus par labu pašvaldībām. Treškārt, tiek palielināts akcīzes nodoklis, un ir jāskatās, kādu iespaidu tas atstās uz ieņēmumiem. Ja darbojas antiinflācijas plāns un ekonomika lēnām nosēžas, tad būtu ļoti svarīgi neieviest papildu izmaiņas nodokļu jomā, par kuru sekām mēs tā īsti nevaram pateikt, kāds tām būs iespaids uz ekonomiku. Mēs gribam palielināt proficīta apmēru valsts budžetā, bet jebkuras nodokļu izmaiņas var radīt situāciju, kad mēs to nevaram izpildīt. Ja ir vēlme mainīt nodokļus, tad ne ātrāk par 2009. gadu.

Kas attiecas uz piedāvājumu samazināt PVN atsevišķām precēm, ir jāsaprot viena lieta — katram cilvēkam ir iespēja patērēt tikai tik daudz neelastīgo produktu, piemēram maizi un kartupeļus, cik viņš to spēj. Ja cilvēkam būs vairāk naudas, viņš nesāks ēst vairāk kartupeļu, taču šāda PVN samazināšana nebūs solis inflācijas samazināšanas virzienā — tas būs pretējs.

Viennozīmīgi pozitīva ir Igaunijas pierdze attiecībā uz kapitāla nodokli jeb UIN. Tur ir princips, kas paredz reinvestētās peļņas atbrīvošanu no šā nodokļa, un tas ir mērķis, uz kuru mums vajadzētu iet.

Latvijas uzņēmēji gan vairāk iestājas par to, lai tiktu samazināts IIN no pašreizējiem 25 līdz 15 %...

Igaunijā tas ir tikpat liels kā Latvijā. Šajā sakarā ir divi jautājumi. Pirmkārt, vai palielināsies bāze, no kuras iekasēt šo nodokli. Otrkārt, kādas ir fiskālās iespējas. Uzskatu, ka pirmais ejamais solis tomēr ir neapliekamā minimuma palielināšana, nevis strauja IIN samazināšana.

Ir jau partijas, kas uzskata, ka būtu jāievieš progresīvais nodoklis, taču šeit mums jābūt ļoti uzmanīgiem. Latvijā faktiski ir pārrobežu ekonomika. Tikko mēs sāksim palielināt kādus nodokļus, šie uzņēmumie var aiziet. Rezultātā tā vietā, lai nodokļu veidā saņemtu lielāku naudu, mēs nesaņemsim neko. Piemēram, tekstilizstrādājumu jomā vien ap 90 % produkcijas pamet Latviju. Arī kokapstādē ir maksimāls eksports, un arvien vairāk palielinās ievesto izejvielu apjoms. Pamēģiniet uzlikt lielāku nodokli, un šie uzņēmumi vairs neatradīsies Latvijā. Mēs tur neko nevarēsim izdarīt.

Kādus jūs redzat risinājumus saistībā ar elektroenerģijas piegādēm Latvijai?

Regulatorā ir iesniegti pieteikumi par tarifu pieaugumu Latvenergo un siltumapgādei. Turklāt abi šie pieaugumi tiek pamatoti ar jau notikušu gāzes cenas kāpumu, kas bija 2007. gada sākumā, ar importētās elektroenerģijas cenu pieaugumu. Tāpēc jaunajai valdībai šajā sakarā ir vairāki uzdevumi. Attiecībā uz valsts energouzņēmumiem, tostarp Latvenergo, jāteic, ka tie nevar strādāt ar mīnusiem. Ja kāds politiski mēģina tarifus piebremzēt, tādējādi radot zaudējumus šādiem uzņēmumiem, tad rezultātā mēs riskējam panākt, ka attiecīgais resurss var pazust. Elektrība vienkārši var sākt mums pienākt ar pārtraukumiem, kā tas savulaik bija piemēram, Kalifornijā ASV. Tas, starp citu, attiecas ne tikai uz Latvenergo un siltumapgādes uzņēmumiem, bet arī Latvijas Gāzi.

Bet tas atkal būtiski skar inflācijas jautājumu…

Jā, tā tas ir. Antiinflācijas plānā nebija plānoti tik lieli algu kāpumi, kā tas būs. Taču sakarā ar lielo energoresursu cenu kāpumu šī situācija izlīdzināsies.

Tātad faktiski gaidāmie tarifu kāpumi noēdīs algu pieaugumu?

Daļēji tā būs — no tā nevajag slēpties. Ja ir liels importēto resursu cenu pieaugums, tad tarifiem ir jāliek klāt tā daļa, kas ir nepieciešama arī, piemēram, amortizācijai, infrastruktūras uzturēšanai un pat rekonstrukcijai.

Būtiski ir tas, lai mēs šajā jomā atkal nenonāktu debitoru stadijā, kādā mēs savulaik ilgstoši atradāmies. Tādējādi attīstība daļēji varētu notikt uz tarifu, bet daļēji arī uz kredītu rēķina, lai nemazinātos patērētāju maksātspēja. Esot tik lielam tarifu kāpumam, es redzu tikai kreditēšanas iespējas. Vai nu šādus nepieciešamos kredītus ņemtu uzņēmumi paši, vai arī ar valdības garantiju. Vispirms vajadzētu racionāli izplānot, kā energoresursu cenu pieaugumu pārvarēt. 2008. gadā gāzes cenas atkal augs, un mēs joprojām atpaliekam no Eiropas vidējā līmeņa.

Gazprom pārstāvji gan apgalvo, ka līdz ar nākamā gada tarifu kāpumu mūsu gāzes cenas būs izlīdzinājušās ar Eiropas vidējo līmeni…

Bet tas jau nenozīmē, ka ES šajā jomā stāvēs uz vietas. Cenas var izmainīties vēl, jo tās tiek saistītas ar mazuta kotācijām.

Valdības uzdevums šādā gadījumā būtu pārstrukturizēt 2009. gada budžeta iespējas, plānojot darbību tā, lai valsts struktūras, ministrijas energoresursu kāpuma rezultātā radušos izdevumus segtu no iekšējām rezervēm. Tas nozīmē, ka darba algu pieaugumi vairs nebūs realizējami tik strauji kā 2008. gadā, jo komunālo maksājumu sadaļa proporcionāli pieaugs. Tas var būt gan uz algu pieauguma, gan arī attīstības, jaunu lietu palaišanas rēķina.

Svarīgs jautājums būs arī par rezerves fonda izmantošanu. Šajā sakarā būtisks aspekts ir Lattelecom privatizācijas ceļā iegūtie līdzekļi. Ir skaidrs, ka šā fonda līdzekļus nedrīkst «noēst», un viens no iespējamajiem tā izlietojuma veidiem varētu būt saistīts ar kofinansējumu energoefektivitātei, enerģijas veidiem. Turklāt, ja visā Eiropā energoresursu cenas kļūs vēl augstākas, aktuāls jautājums kļūs par Eiropas fondu naudas pārstrukturēšanu, zināmu procentu vairāk novirzot energoproblēmu risināšanai.

Pieļaujat, ka valsts varētu atbalstīt jaunas gāzes stacijas celtniecību?

Te ir jārunā par pilnu darbības kompleksu. Ja cenu kāpums tarifiem būs vēl straujāks, aktuāls jautājums būs gan par jaunu jaudu celtniecību, gan energotaupību, gan alternatīviem avotiem, kas nav saistīti ar šo cenu kāpumu.

Bet tātad varētu būt runa par to, ka pie Latvenergo tiek būvēta jauna gāzes stacija?

Te ir viena nianse — to nevar izdarīt Latvija viena pati. Ir jārunā ar pārējām Baltijas valstīm, ar ES, jo Latvija nevar voluntāri mainīt ES fondu sadalījumu. Taču šādu iespēju valdībai vajadzētu paredzēt.

Jūs pieminējāt līdzekļus no Lattelecom gaidāmās privatizācijas. Līdz šim gan izskanējis, ka šie līdzekļi būtu novirzāmi Nacionālās bibliotēkas jeb Gaismas pils celtniecībai. Vai, jūsuprāt, šis objekts tuvākajā nākotnē ir jārealizē?

Šo jautājumu mēs esam pārrunājuši to partiju starpā, kas eventuāli pretendē uz jaunās koalīcijas veidošanu. Ir skaidrs, ka šobrīd runa ir tikai par vienu lielu objektu — bibliotēku. Ja paskatās, cik liels šis objekts ir naudiskā izteiksmē kopējo objektu skaitā, ko šajā valstī ir plānots realizēt, izmantojot dažādus resursus, procentuāli tas neveido lielu daļu no kopējā celtniecības apjoma. Šeit nevar kaut kā emocionāli izspriest — būvēsim vai nebūvēsim. Tas ir celtniecības objekts, kuru ir uzsākts realizēt, kam katru gadu ir tērēti valsts budžeta līdzekļi.

Ir iztērēti vairāki miljoni latu, neiedzenot pat pirmo pāli…

Jā, ir iztērēti līdzekļi. Jautājums ir par to, vai šo objektu apturēt. Neviena no partijām, kas piedalījās diskusijā par šo jautājumu, neuzstāja, ka tas būtu jādara.

Ir skaidrs, ka bibliotēkas celtniecību nevar veikt uz parāda, jo tas sanāk pārāk dārgi. Vēl paliek budžeta līdzekļi, bet tas nozīmētu ļoti ilgu celtniecību, kas ir saistīta ar jauniem sadārdzinējumiem. Taču vēl var izmantot papildu līdzekļus, tostarp daļu no rezerves fonda. Patlaban ir vienošanās šo projektu neapturēt, uz parāda nebūvēt un attiecīgo līdzekļu daudzumu atrast vai nu no valsts budžeta vai jau minētā rezerves fonda — par to jālemj valdībai.

Iestrēdzis ir jautājums par Lattelecom privatizāciju. Kādu redzat tā risinājumu?

Partiju vidū nav domstarpību par to, ka Lattelecom būtu jāpārdod.

Atbilstoši pašreiz zināmajam modelim?

Jautājums ir par to, kam un kā pārdot. Visos gadījumos ir riski. Ja Lattelecom tiks pārdots TeliaSonera, kam ir pirmpirkuma tiesības, tad, novienas puses, tiek iegūts vairāk naudas, no otras puses — varam būt droši, ka Lattelecom būs ticis kompānijai, kas ir zināma, un kas zina, ko darīt tālāk. Problēma slēpjas faktā, ka tādējādi tiek mazināta konkurence un notiek sevis pakļaušana lielākai monopola dominantei. Protams, var teikt, ka mēs sūdzēsimies Briselē un tā mums palīdzēs pret TeliaSonera eventuālo dominanci. Taču tā ir samērā emocionāla lieta, un man tā īsti nav skaidrs, kas izriet no šīs Briseles palīdzības.

Ja Lattelecom tiks pārdots Blackstone, kas ir finanšu investors, uzreiz rodas jautājums — kā mēs varēsim ierobežot šo kompāniju attiecībā uz iespējamo Lattelecom pārdošanu tālāk. Protams, nevar izslēgt iespēju, ka tālāku pārdošanu varētu veikt arī TeliaSonera.

Kādu modeli jūs pats uzskatāt par optimālo?

Nevajag dabūt monopolu pašiem uz sava kakla. Ir trīs iespējas — vai nu kāda no minētajām, vai arī nedarīt neko, bet par pēdējiem no gadījumiem Lattelecom vadība apgalvo, ka tādējādi kritīsies uzņēmuma vērtība, un par to jau ir jānes atbildība. Ir jāizvēlas viens no šiem trīs variantiem, vērā ņemot gan ekonomiskos, gan arī politiskos riskus.

Bet kuru modeli jūs personīgi uzskatāt par optimālo?

Uz šo jautājumu nevaru atbildēt precīzi. Zinu tikai to, ka nevaram vairs ilgi vilcināties, jo šie līdzekļi mums ir vajadzīgi stabilizācijas fondam.

Kādas redzat iespējas palielināt Latvijas uzņēmumu konkurētspēju?

Pirmām kārtām ir jāapzinās situāciju saistībā ar konkurenci katrā nozarē. Katrā sfērā situācija ir atšķirīga. Piemēram, runājot par celtniecību, pirms trīs gadiem pētījumā, ka tapa profesora J. Vīksniņa vadībā, bija teikts, ka valdībai vajag pēc iespējas vairāk cīnīties par savu pasūtījumu izvietošanas efektivitāti. Faktiski tas nozīmē ģeogrāfijas palielināšanu — pasūtot kādu jaunu, piemēram, infrastruktūras objektu, izpildīt attiecīgos darbus ir jāpiedāvā ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās. Palielināsies cīņa par tiesībām izpildīt pasūtījumu, kas varētu samazināt cenu.

Kāda ir situācija šodien. Mūsu būvkompānijas nav tik stipri kapitalizētas, lai varētu uzņemties lielu objektu realizāciju vienas pašas, konkurējot ar pārējām. Tādējādi tiek izveidotas būvnieku apvienības, un tādas ir ne vairāk par divām. Es nevaru apgalvot, ka šādas grupas vienojas savā starpā par cenu, bet beigās sanāk divi piedāvājumi, un iespējas izvietot savu pasūtījumu ir stipri vien ierobežotas.

Jau ilgāku laiku aktuāla ir darbaspēka problēma Latvijā.

Kādus redzat tās risinājumus?

Latvijā ir 5,4% bezdarbnieku, taču ir viena problēma — šie cilvēki var aizbraukt strādāt citur. Mēs neesam ierobežotā, komunikatīvā telpā. Plus vēl mēs joprojām iekasējam ļoti nopietnu nodevu no uzņēmējiem, kuri vēlas ievest darbiniekus, turklāt vēl jāpierāda, ka attiecīgos strādniekus viņiem tiešām ļoti vajag.

Uzskatāt, ka šie nosacījumi būtu jāatvieglo?

Uzskatu, ka būtu vismaz jāsamazina šī nodeva. Šobrīd šādā veidā iegūtā nauda tiek izmantota bezdarbnieku pārkvalifikācijai, bet nav skaidrs, kādus rezultātus tas dod. Ir svarīgi, lai mūsu uzņēmējiem šajā jomā situācija būtu līdzīga ar uzņēmējiem Lietuvā un Igaunijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

I. Godmanim atkal dod iespēju vadīt valdību

Madara Fridrihsone, Db, 17.12.2007

Bizness cer uz Ivara Godmaņa pieredzi un spēju strādāt sarežģītos, arī stingras taupības apstākļos. Viņu daudzi joprojām atceras kā taupības jeb tautā saukto Godmaņa krāsniņu idejas autoru.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Db

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Fizikas zinātņu doktoram Ivaram Godmanim, kurš pērn trešo reizi iesaistījās aktīvajā politikā, ir izredzes atkārtoti kļūt par premjeru.

Dzirdot pašreizējā iekšlietu ministra Ivara Godmaņa vārdu, daudzi pirmkārt iedomājas par taupības krāsniņām, ko Latvijā jau piecpadsmit gadus parasti mēdz dēvēt par Godmaņa krāsniņām. Vēl tautā leģendāru statusu iemantojis teiciens: «Kā saka Godmanis, BET...!»

Tas tādēļ, ka pašlaik 56 gadus vecajam bijušajam Latvijas Valsts universitātes vecākajam pasniedzējam un Latvijas Tautas frontes (LTF) aktīvistam bija lemts kļūt par pirmo valdības vadītāju pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas un vadīt valdību 1990. - 1993. gadā, laikā, kad valsts ekonomika pamazām sāka pārtapt no plānveida ekonomikas par tādu, kurā noteikumus diktē brīvais tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sarunās ar Starptautisko Valūtas fondu Latvijai jāpanāk ap 7 % budžeta deficīts, un tam ir argumenti, uzskata ekspremjers Ivars Godmanis.

Finanšu ministrs Einārs Repše devies uz Vašingtonu, lai sarunās ar Starptautisko Valūtas fondu (SVF) vienotos par iespējamo budžeta deficīta apjomu Latvijā. I. Godmanis iesaka sarunās kā argumentu izmantot situāciju citās Eiropas valstīs. Saskaņā ar The Economist publicētajiem aktuālajiem datiem Eiropas Savienības valstīs pie līdzīga IKP krituma kā Latvijā budžeta deficīta apjoms ir lielāks, norādīja Ivars Godmanis LNT raidījumā 900 sekundes. Tam, viņaprāt, jābūt argumentam sarunās ar Starptautisko Valūtas fondu.

"Cik mums reāli jāsamazina, salīdzinot ar 2008. gadu? Tie ir 15 % no visiem izdevumiem, turklāt daļa jau samazināta 2008. gada decembrī. Tagad vēl jāsamazina par 8 %," norādīja I. Godmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mani «vienkārši absolūti kaitina» runas par lata devalvāciju, šorīt intervijā LNT raidījumam 900 sekundes sacīja bijušais ministru prezidents Ivars Godmanis.

I. Godmanis minēja vairākus argumentus pret lata iespējamo devalvāciju.

«Es nerunāšu par to, par ko visi ir runājuši, ka lata devalvācija sadārdzinās energoresursus, visas izejvielas, ka lata devalvācija katastrofālā stāvoklī noliks tos, kas ir ņēmuši eiro kredītus. Tas viss jau ir runāts, bet ir vēl argumenti. Viens no argumentiem ir tas, ka mēs - trīs Baltijas valstis - turam kursu, mēs visas gribam ieiet eiro. Un, ieejot eiro, mēs būsim mierā. Tie investori, kas liks naudu, nomierināsies, nebūs lata likmei atšķirības divas reizes kā tagad ir ar eiro,» stāstīja bijušais premjers.Godmanis nosauc argumentus pret lata devalvāciju

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Glābšanas riņķa nebūs

Madara Fridrihsone, 67084402, 09.10.2008

Pašreizējā ekonomiskajā situācijā valdība uzņēmējus spēj atbalstīt minimāli, vienīgi var apsolīt – nodokļi palielināti netiks. «Biznesam īpaši liela uzmanība jāpievērš produktivitātes paaugstināšanai,» norādīja premjers Ivars Godmanis.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašreizējā ekonomiskajā situācijā valdība uzņēmējus spēj atbalstīt minimāli, vienīgi var apsolīt, ka nodokļi palielināti netiks.

Stimulēs ražošanu

Tomēr, kā uzsvēra gan I. Godmanis, gan Finanšu ministrijas valsts sekretārs Dāvids Tauriņš, vienlaikus ar 2009. gada valsts budžeta likumprojektu tiek virzīti grozījumi likumā «Par uzņēmumu ienākuma nodokli», kam vajadzētu stimulēt investīcijas kā ražošanas tehnoloģijās, tā inovācijās un jaunu produktu ražošanā. Proti, paaugstinātu amortizācijas koeficientu 1.5 no nākamā gada varēs piemērot ne tikai norakstot jauniegādātās ražošanas iekārtas, bet arī samazinot ar uzņēmumu ienākuma nodokli apliekamo ienākumu par ieguldījumiem, kas saistīti ar jaunu produktu izstrādi. Vienīgais nosacījums - ieguldījumu rezultātā jātiek reģistrētiem jauniem patentiem vai preču zīmēm. Produktu ar augstāku pievienoto vērtību radīšanu, iespējams, kaut nedaudz varētu veicināt arī tas, ka no nākamā gada tiks dubultoti iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumi par izdevumiem, kas saistīti ar izglītību. Attaisnoto izdevumu limitu plānots dubultot - tas pieaugs no 150 Ls līdz 300 Ls gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidents Ivars Godmanis neizslēdz, ka pirmdien, tiekoties ar Valsts prezidentu Valdi Zatleru, prezidents varētu pieprasīt premjera demisiju.

"Tas ir sāpīgi. Jo paliek grūtāk, jo mazāks ir atbalsts," intervijā LTV raidījumam Panorāma atzina pats I. Godmanis, piebilstot, ka pagaidām politisko situāciju ar V. Zatleru pārrunājis tikai pa telefonu.

I.Godmanis gan skaidroja, ka no savas ieceres samazināt ministriju skaitu no 16 līdz 12, nav atteicies, taču valdības reorganizācijas plāna īstenošana esot atlikta līdz brīdim, kad būs pieņemti 2009.gada valsts budžeta likuma grozījumi. Tieši šī koalīcijas partiju šodien panāktā vienošanās ir saniknojusi V. Zatleru, kurš piektdienas vakarā paziņoja, ka I. Godmanis pēdējo dienu laikā ir diametrāli mainījis savas domas par valdības reorganizāciju un tādējādi zaudējis V. Zatlera uzticību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Godmanis patiesībā nemaz nav atsevišķs Godmanis, bet gan – Šlesers! Kad skatos uz premjeru, tad vienmēr paturu prātā, ka viņš ar Šleseru abi ir dvīņi ar ūdens lāšu līdzību, lai gan ne no vienas olšūnas," intervijā laikrakstam Latvijas Avīze sacījis partijas Sabiedrība citai politikai līderis Aigars Štokenbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis nezin, vai šodienas sarunām ar TeliaSonera un The Blackstone Group būs rezultāts

, 06.02.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šorīt intervijā LNT raidījumam 900 sekundes Ministru prezidents Ivars Godmanis sacīja, ka pagaidām nav zināms, vai šodien sarunās ar SIA Lattelecom akcionāra TeliaSonera un ASV privātā kapitāla fonda The Blackstone Group pārstāvjiem tiks panākts kāds kompromiss. Runājot par nebūšanām Latvijas Pastā, I. Godmanis norādīja, ka nez vai esošā pasta vadība spēs tikt galā ar izveidojušos situāciju uzņēmumā.

Šodien notiks premjera sarunas ar SIA Lattelecom akcionāra TeliaSonera un ASV privātā kapitāla fonda The Blackstone Group pārstāvjiem. Uz jautājumu: "Vai mēs jau varam gaidīt kādu vienošanos, kādu rezultātu?", I. Godmanis atbildēja: "Intereses mums stipri vien atšķiras, ceru, ka atradīsim kādu kompromisa variantu." Taču I. Godmanis nevarēja pateikt, cik reāla ir iespēja, ka tiks panākts kāds kompromiss, jo tas neesot atkarīgs tikai no viņa. Izsole ir īstais kritērijs, pēc kura var pateikt, cik kompānija ir vērta, norādīja I. Godmanis.

Uz jautājumu: "Ar dažu dienu intervālu ir sašķēlušas divas partijas. Kā tas varētu ietekmēt koalīcijas darbu?", I. Godmanis atbildēja:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais premjers Ivars Godmanis uzskata, ka atstājis nākamajam valdības vadītājam sabalansētu budžetu un konkrētus priekšlikumus par līdzekļu samazināšanu.

Intervijā laikrakstam Neatkarīgā Rīta Avīze Ivars Godmanis norāda, ka iepriekšējā valdība kritusi, jo koalīcijas partneri redzējuši I.Godmaņa gatavību novest vairākas lietas līdz konsekvencei. “Tas zināmā mērā ir politiski pašnāvnieciski partijām, kas piedalās valdībā. Jo bija skaidrs, ka vēlreiz nāksies koriģēt budžetu. [..] Vēl – atbildība un nevēlēšanās to uzņemties. Jo viss, ko tu dari, tev plusus nenesīs. Mums ir vēlēšanas sestā jūnijā. Ja izdarām to, ko es teicu, ko vēl darīsim, tas nenesīs nevienu punktu,” norāda I.Godmanis.

Ekspremjers izsakās arī par lata kursa stabilitāti. "Turot augstu lata kursu, tiek veicināta pievilcīga vide investīcijām no ārpuses. Jo augstāka valūta, jo vairāk tevī investēs. Es prasīju darba devējiem – vai ejam uz kādām specifiskām nozarēm kā prioritārām? Viņi visi sauca – no Dieva puses, nē! Principā es viņiem piekrītu. Bet, tikko mēs prioritarizējam vienas nozares, mēs nogalinām nozares, kuras nav prioritārā sarakstā. Mums – maziem, fleksibliem, jābūt tādiem, kad nevajag iezīmēt, nevajag iekalt klintī – tieši tie un ne citi," tā viņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai nevajag ņemt kredītus no Skandināvijas valstīm, lai pēc tam šo naudu noguldītu Skandināvijas bankās, uzskata bijušais premjerministrs Ivars Godmanis.

Latvijas TV raidījumā Labrīt, Latvija! I.Godmanis iztiecās, ka Skandināvijas valstis var pašas uzturēt savas bankas.

Ivars Godmanis. (Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB)Viņš arī atzina, ka arī lielās Eiropas Savienības valstis būs spiestas drastiski samazināt izdevumus, jautājums ir tikai par tempu, kādā izdevumi tiek samazināti. «Tas, ko darām mēs, ir tas, ko nāksies darīt visiem,» norādīja I.Godmanis

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis: tur, kur bijām, mēs nekad neatgriezīsimies

Atis Rozentāls, Db, 04.09.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tik straujš algu kāpums un nekustamā īpašuma cenu lēciens kā aizvadītajos «treknajos» gados Latvijā nebūs vairs nekad, norāda bijušais premjers Ivars Godmanis.

Viņaprāt, atbildību par savlaicīgu situācijas neprognozēšanu jāuzņemas visām valdībām, sākot no 2000. gada. Tagad, pieņemot straujus lēmumus, valstij jāpiedzīvo ļoti asas kolīzijas, I.Godmanis izteicās LNT raidījumā 900 sekundes.

I.Godmanis arī aicināja koalīciju būt vienotai un kritizēja domstarpības valdošo partiju vidū par Antas Rugātes neievēlēšanu Saeimas prezidijā. «Kāda ir starpība, kas strādā prezidijā gadu pirms vēlēšanām?» izteicās I.Godmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Ja gribam paturēt to budžeta deficītu, kāds bija paredzēts (nepilni 5%), tad vajadzētu to samazināt vēl par 700 miljoniem LVL, kas pēc manām domām nav reāli," intervijā LNT raidījumam 900 sekundes, norādīja demisionējušais Ministru prezidents Ivars Godmanis.

Komentējot Latvijas pašreizējo ekonomisko situāciju, I. Godmanis norāda, ka Latvijai jādomā, kā palielināt budžeta ieņēmumus, tāpēc, visticamāk, tiks apsvērta nodokļu palielināšana. "Ar nodokli turpmāk varētu aplikt uzņēmumu kapitāla pieaugumu un izmaksātās dividendes, kas līdz šim darīts netika. Šis lēmums neskars uzņēmuma ienākumus, bet gan uzņēmuma īpašnieku, akcionāru ienākumus. Savukārt otra pozīcija nodokļu palielināšanas plānā ir ieviest nekustamā īpašuma platības nodokli," sacīja I. Godmanis.

I. Godmanis iestājas par to, lai uz cilvēku būtu nekustamā īpašuma platības neapliekamais minimums, lai tādējādi no šīs nodevas atbrīvotu tos, kas dzīvo mazās dzīvojamajās platībās un nodokli maksāt nevar atļauties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis: Vājais punkts aizdevuma saņemšanai ir Einars

, 12.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais premjers Ivars Godmanis norāda, ka vājais punkts aizdevuma saņemšanai ir Einars. I. Godmanis video, kas ievietots portālā Collective Memory, nesaka, kas tas ir par Einaru, bet visticamāk, ar to domāts pašreizējais finanšu ministrs Einars Repše.

«Es runāju ar I. Rimšēviču. Es saku, Ilmār, nu tad vismaz tu pagarināsi to kredītlīniju, viņš saka - to kredītu viņi pagarinās. Bet ar to pietiks tikai līdz jūnijam. Tas nozīmē, ka viņiem tagad uz 10. maiju ir jābūt visam saskaņotam ar fondu. Ja viņi aizbrauks bez saskaņojuma, tad ir finišs,» norāda I. Godmanis.

Vērojot pasaules ekonomiku, I. Godmanis uzskata, ka atveseļošanās būs jūtama 2010. gada pirmajā pusē, kas, savukārt, Latvijai varētu nozīmēt tās pārvarēšanu 2010. gada septembrī vai vēlākais decembrī.

«Labā ziņa ir tā, ka Finanšu sistēma nav sabrukusi Eiropā. Viņa arī reāli nav sabrukusi Amerikā, bet Amerikā viņa tomēr bruka. [...] Tur pazuda vairākas bankas, bet Eiropā nepazuda neviena. Ar tām milzīgajām lietām, kas tika darīts, ar milzīgu naudas pumpēšanu tās bankas tika saglābtas un arī Latvijā mes viņas saglābām. ERBD ir iekšā un par Parex banku man galva vairs nesāp. Nu tā uz 99.90%, 100% es vēl nesaku,» norāda I. Godmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban visi nodarbojas ar Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) minēšanu, taču valdības un banku speciālistu prognozes ir krasi atšķirīgas. Ir jāuzmanās, lai valdībai netiktu dots nepareizs signāls, kā rīkoties. Šādu uzskatu intervijā Neatkarīgajai paudis bijušais premjers Ivars Godmanis.

«Tagad ir skriešanas sacensības - visi sacenšas, cik mums tā IKP prognoze varētu būt slikta. Tas, uz ko Dombrovska valdība taisa budžeta grozījumus, ir 12% kritums, bet Latvijas Banka un nu jau arī Finanšu ministrija sāk mums zīmēt, ka tas kritums varētu būt lielāks. Arī banku speciālisti sāk teikt, ka kritums varētu būt 18–20%,» tā I. Godmanis, piebilstot, ka ir jābūt skaidrībai, nevis sacensībai minēšanā.

«Pagājušā gada maijā CSP publicēja datus par kopprodukta izmaiņām pirmajā ceturksnī 2008. gadā. Var pataisīt vaļā jebkuru avīzi un ieraudzīt, ka cipars bija 3,3% plusā pret 2007. gada pirmo ceturksni. Un tad, kad beidzās pirmais pusgads, CSP dati liecināja, ka esam to beiguši ar plus 1,6%. 2009. gada sākumā CSP koriģēja šos rezultātus. Un pateica, ka diemžēl 2008. gada pirmais ceturksnis bijis nevis plus 3,3%, bet tikai plus 0,5%. Savukārt otrais – jau mīnus 1,4%. Kādas tas atstāj graujošas sekas? Mēs jūlijā samazinājām budžetu par 4,2%. Bet, ja mums būtu bijuši dati, ka krītam jau pirmajā pusgadā, mēs grozītu daudz lielāku skaitli,» skaidro ekspremjers.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis: Lēmums par Parex pieņemts, lai neradītu lavīnu banku sektorā

Dienas Bizness, 08.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau diennakti pirms valdības lēmuma pieņemšanas par 51% akciju pārņemšanu Parex bankā, Latvijas atbildīgās institūcijas informējušas Eiropas komisiju u.c. institūcijas par radušos situāciju.Godmanis: lēmums par Parex pieņemts, lai neradītu lavīnu banku sektorā

To Latvijas TV nakts ziņu raidījumā paziņoja Latvijas Ministru prezidents Ivars Godmanis. Valdības lēmums pārņemt Parex bankas kontrolpaketi pieņemts, lai stabilizētu situāciju valsts banku sektorā, atzina Ministru prezidents. Turklāt esot jāatceras, ka Parex bankai ir arī bizness ārvastīs, ''tādēļ darbosimies, lai stabilizētu situāciju'', teica premjers. Ivars Godmanis

Jautāts par bankas jauno vadītāju, I.Godmanis izteicās, ka jau jaunnedēļ publika to uzzināšot.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais premjers Eiropas Parlamenta deputāts Ivars Godmanis uzskata, ka valsts budžeta deficītu vajadzētu mēģināt samazināt tiktāl, lai nebūtu vairs nepieciešams starptautiskais aizdevums. Intervijā laikrakstam Diena viņš klāsta, ka vajadzētu mēģināt nosacījumus, par kuriem saņemts aizdevums, taču vienlaicīgi brīdina, ka pastāvošos nodokļu atvieglojumus vajadzētu pārskatīt.

Viņš uzskata, ka par nodokļiem «ir jādomā». Kamēr Latvijā dividenžu nodoklis ir 10%, Igaunijā tas ir 26,6%, 20% ir Lietuvā. «Mums tas ir par mazu. Bet mums ir jāpaliek Baltijas līmenī. Tikko mēs sākam stūrēt tos nodokļus uz vienu vai otru pusi, jo īpaši akcīzes nodokli, tā beidzas ļoti slikti. Bet, kas attiecas uz tādu variantu kā pazeminātām PVN likmēm, lietuviešiem vispār tādu nav - ne elektrībai, ne siltumam, ne publiskajam transportam, ne zālēm. Igauņiem pazeminātā likme ir žurnāliem, avīzēm, zālēm un viesnīcām. Mums ir siltumam, elektrībai, zālēm, zīdaiņu pārtikai...to nevarēs,» ir pārliecināts I. Godmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Godmanis: eirozonā Latviju sagaida zemūdens akmeņi

Jānis Rancāns, 03.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iestājoties eirozonā, Latviju sagaida zemūdens akmeņi. Negatīvie aspekti ir saistīti ar to, ka situācijā, kad valsti piemeklē dziļa krīze, nav iespējams to risināt ar devalvāciju un gaidāma cenu celšanās, kādu pieredzējusi Igaunija, raidījumā Dienas rīts sacīja Eiropas parlamenta deputāts Ivars Godmanis.

Raidījumā politiķis atzīmēja, ka kopš Latvijas neatkarības atgūšanas valsti piemeklējušas trīs nozīmīgas problēmas – pārāk maza bagātu cilvēku līdzdalība sabiedrības dzīves līmeņa celšanā, Eiropas Savienības brīvā tirgus divējāda ietekme un nespēja konkurēt ar ārvalsu kompānijām.

Padomju pēdējos gados dzīves līmenis bijis zināmā mērā vienāds. Pēc neatkarības atgūšanas daļa cilvēku stāvus kļuvuši bagāti, bet viņu iesaiste sabiedrības dzīves līmeņa celšanā bijusi maza, sacīja I. Godmanis. Viņš arī atzīmēja, ka personīgi uzskata, ka vispirms nepieciešams sasniegt zināmu dzīves līmeni un pēc tam varot pāriet uz sociāldemokrātisku sistēmu. Pašlaik, bagātajiem piemērojot lielus nodokļus, var panākt, ka tie aizies strādāt citur.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Lielos vilcienos es esmu absolūti pārliecināts, ka mēs [visu] darām pareizi», tā, runājot par Latvijas centieniem samazināt budžeta deficītu, intervijā Latvijas Radio sacīja ekspremjers Ivars Godmanis.

I. Godmanis min divas lietas, kas, pēc viņa domām, parāda, ka Latvija neiet nepareizo ceļu. Pirmkārt, tādu pašu rīcības plānu piekopj Igaunija un Lietuva, atšķirība vienīgi ir tā, ka abiem kaimiņiem nav starptautiskās aizņēmuma programmas. Ka otru lietu ekspremjers min Latvijas stingro budžeta politiku, kas paredz samazināt izdevumus. Viņš skaidro, ka citu valstu pieredze liecina, ka izejai no krīzes labākais variants nav nesamazināt izdevumus, jo šādā gadījumā krasi palielinās valsts parāds.

«Mums, par laimi, šāda parādu eskalācija nedraud. Mums ir garantēts aizdevums, bet tas nenozīmē, ka mums visa nauda ir jāņem un jātērē,» uzsver I. Godmanis, piebilstot, ka Latvijai ir jāiemācās sabalansēt savi ieņēmumi un izdevumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais premjerministrs Ivars Godmanis prognozē, ka Latvijā, visticamāk, tiks ieviests progresīvais ienākumu nodoklis un nekustamā īpašuma nodoklis.

I. Godmanis prognozēja, ka «diezvai varēs palikt pie tā, ka neatkarīgi no tā, cik jūs saņemat, nodoklis paliek tas pats.»

Tāpat Godmanis arī uzsver, ka «nekustamo īpašumu nodoklis būs jāiebīda,» piebilstot, ka nodoklis uz nekustamajiem īpašumiem noteikti tikšot ieviests, lai arī daudziem tas nepatiks.

I. Godmanis arī norāda, ka šobrīd neko nevar pārmest premjeram, jo tiekot darīts viss iespējamais, lai situāciju stabilizētu, tomēr problēma esot tāda, ka sarunās ar SVF nepiedalās ministri, kas rada lielus strīdus pēc tam, kad lēmumi jau pieņemti.

«Ja jūs gribiet, lai ir normālas pensijas, un pabalsti, tam pretim jābūt ir nodokļiem,» tā bijušais premjers.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis: Valdību veidos 10 ministrijas

Līva Melbārzde, Māris Ķirsons, Db, 15.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Premjers Ivars Godmanis informējis, ka valdības restrukturizācijas plānu iesniegs Saeimai pēc nedēļas, to veidos 10 ministrijas esošās koalīcijas ietvaros.

To Db apstiprināja Ministru prezidenta padomnieks Edgars Vaikulis, norādot, ka Tautas partijai paredzēti 5, Zaļajiem un zemnieku savienībai 3, TB/LNNK 1 un LPP/LC 1 ministru portfelis un Ministru prezidenta postenis.

Par to, tieši kādas ministrijas pēc notikušās reformas varētu izveidoties, partiju starpā pagaidām nav vienprātības. Visskaidrāk savu viedokli ir formulējusi LPP/LC, kas vēlētos premjera un jaunapvienotās Transporta un Sakaru ministra portfeli. Savukārt Zaļie norāda, ka iebilst pret Vides un Zemkopības, kā arī Izglītības un Kultūras ministriju apvienošanu, tēvzemieši — pret Tieslietu un Iekšlietu ministriju apvienošanu. Tautas partija vispār nevēlējās komentēt savus ministriju variantus, taču visas pašlaik valdībā pārstāvētās partijas norādīja, ka pie esošajām ministru kandidatūrām neturas un esošo savu ministru darbību vērtēšot ļoti kritiski.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidents Ivars Godmanis piesardzīgi izsakās par kopējo naudas apjomu, ko valstij varētu nākties ieguldīt Parex bankas darbības nodrošināšanā, raksta Diena. Db.lv jau vēstīja, ka 11. novembrī Valsts kase noguldīja Parex bankā 200 miljonus latu. Depozīta termiņš ir viens gads ar likmi 20.27%.

"Tas vai būs nepieciešams aizdot vai guldīt, šis jautājums būs atkarīgs no tā, kā risināsies tālāk maksājumu plūsma, tāpēc neuzņemos pateikt, cik un kā. Mūsu numur viens ir panākt, lai finanšu plūsmas neapstājas," intervijā telekanālam LNT uzsvēra I. Godmanis.

I. Godmanis arī uzsvēra, ka Parex injicētie 200 miljoni ir ņemti no Valsts kases nevis no valsts budžeta. "Es negribētu šeit vairāk finanšu tehnikā ieiet, tas nav tik vienkārši. Tad mums būtu jāsasauc seminārs, jāņem baņķieris," sacījis premjers.

Premjera nosauktie četri punkti, kas būtu veicami turpmāk:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Šī krīze nebūs ilgstoša. Ekonomiskā atveseļošanās varētu sākties 2010. gada pirmajā ceturksnī," LTV raidījumam Labrīt, Latvija!, norādīja Ivars Godmanis.

I. Godmanis uzsver, ka Latvijā šis process būs ar 2-3 mēnešu kavēšanos un pozitīvi uzlabojumi gaidāmi 2010.gada otrajā pusē. Tomēr viņš arī piebilda, ka lielas problēmas var sagādāt šogad un nākamgad gaidāmās vēlēšanas.

Viņš aicināja pašreizējo premjeru Valdi Dombrovski un finanšu ministru Einaru Repši nepārcelt šā gada budžeta grozījumu pieņemšanu, kas nepieciešama naudas saņemšanai no starptautiskajiem aizdevējiem, pēc Eiropas Parlamenta un pašvaldību vēlēšanām.

"Tas būtu ļoti liels risks, jo 1.aprīlī budžeta deficīts bija gandrīz 200 miljoni latu, kas ir par 50 miljoniem latu vairāk nekā prognozēts. Tas nozīmē, ka jūnijā šis rādītājs varētu pārsniegt 300 miljonus latu. Ja budžeta grozījumus veiks tikai 17.jūnijā, tad kamēr tiks nokārtotas formalitātes un viss saskaņots ar starptautiskajiem aizdevējiem, kavēsies ārvalstu finansējuma piesaistīšana," prognozē I. Godmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Godmanis: Kargins un Krasovickis neizpildīja viņiem uzticētos uzdevumus

Valdis Vikmanis, Db.lv, 03.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Valsts no savas puses izpildījusi visus līgumā noteiktos uzdevumus, savukārt bankas īpašnieki gan nē," intervijā LNT raidījumam 900 sekundes, uzsvēra ministru prezidents Ivars Godmanis.

I. Godmanis norādīja, ka viņš neredz loģiku, kāpēc sindicēto kredītu devēji varētu nepiekrist valdības priekšlikumam pilnībā pārņemt banku, tomēr, ja tā notiks, tad piepildītos negatīvākais scenārijs - bankas slēgšana. Tas nozīmētu, ka stāsies spēkā valdības sniegtās garantijas par līdz 50 000 eiro noguldījumu atgriešanu katram noguldītājam.

Finanšu ministrs Atis Slakteris norādīja: "Pēc tam, kad valdība apņēmās pārņemt 51% no Parex bankas akcijām, līdzšinējie bankas akcionāri neizdarīja visu iespējamo, lai novērstu finanšu resursu aizplūšanu gan no rezidentu, gan nerezidentu kontiem. Rezultātā bankas likviditātes līmenis turpināja samazināties, apdraudot klientu un noguldītāju uzticību, tādēļ šajā situācijā bija nepieciešama strauja un kardināla rīcība."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Valdis Zatlers tagad risinās referendumu par Saeimas atlaišanu, viņš destabilizēs situāciju valstī, uzskata bijušais premjerministrs Ivars Godmanis.

"Ir kategoriski nepieļaujami atlaist Saeimu pašreizējā situācijā," LNT raidījumā 900 sekundes norādīja Ivars Godmanis. Viņš atzina, ka "grāmtvediski" varbūt arī neesot izpildītas Valda Zatlera ultimātā izvirzītās prasības, taču konceptuāli tās tiekot pildītas.

Vērtējot jauno valdību, ekspremjers bija skeptisks, atzīstot, ka līdz galam nav izpratis Dombrovska valdības plānus. Tomēr, salīdzinot ar Godmaņa valdības plānoto, kad martā vajadzēja pieņemt budžeta grozījumus un jūnijā saņemt kārtējos starptautiskos aizdevumus, šī valdība jau ir nokavējusi budžeta grozījumus, un Valsts kasei nākšoties plānot, kā "noturēt valsti sarkanajās līnijās" jūnijā bez kārtējā aizdevuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības izvirzītais mērķis ir panākt šī gada valsts budžeta deficītu tuvu pie 1,7%, kas visnotaļ neesot vienkārši. Tā intervijā LNT raidījumam 900 sekundes norādījis premjers Ivars Godmanis.

Tāpat I. Godmanis norādīja, ka pašlaik rūpīgi tiek strādāts pie mehānisma izstrādes, kā palīdzēt mūsu valsts uzņēmējiem apgūt Eiropas Savienības fondu naudu, jo bankas pašreizējā situācijā atsakās izsniegt kredītus.

Runājot par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) priekšnieka amata kandidātiem, I. Godmanis bija izvairīgs un uz jautājumu, vai KNAB jaunais priekšnieks tiks izvēlēts līdz Ziemassvētkiem, atbildēja: "Tas ir atkarīgs, kā mums izdosies atrisināt tos jautājumus, ar kuriem mēs pašlaik nodarbojamies 24 stundas diennaktī."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Premjers Ivars Godmanis LTV ziņu raidījumā jautāts par to, kuram būtu jāuzņemas atbildība par grautiņiem pie Saeimas nama, minēja vien organizatorus un pašus vandāļus.

I.Godmanis izteica vislielāko sašutumu par faktu, ka grautiņos ievainoti arī policisti. Tādejādi neviens no 97 aizturētajiem netikšot atlaists tāpat vien.

Taujāts, vai viņam ir zināma rītdienas darba kārtībā pēc šīvakara negaidītajiem notikumiem, I. Godmanis vien norādīja, ka „valstī ir pavisam cita situācija.”

Komentāri

Pievienot komentāru