Lai gan hibrīdautobusa Volvo 7905 LH jeb Volvo Hybrid testēšanas rezultāti ir pozitīvi no degvielas ekonomijas un ietekmes uz vidi viedokļa, tā ieviešana pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā sadārdzinās pakalpojumu, uzskata a/s Liepājas autobusu parks valdes priekšsēdētājs Māris Ārbergs.

«Viss atkarīgs no pasūtītāja. Ja būs vēlme pilsētā redzēt videi draudzīgākus autobusus, tad jārēķinās, ka pakalpojums kopumā būs dārgāks. Manuprāt, videi draudzīgāku transporta projekta ieviešanu nevar panākt bez pašvaldības vai cita pasūtītāja atbalsta, lai visu izmaksu kopums nebūtu jāsedz iedzīvotājiem,» savu viedokli skaidro M. Ārbergs.

No 9. līdz 16. jūlijam a/s Liepājas autobusu parks (LAP) sadarbībā ar Volvo Bus Corporation veica Volvo hibrīdautobusa izmēģinājuma braucienus LAP maršrutos. Volvo 7905 LH jeb Volvo Hybrid darbojas gan ar elektrību, gan degvielu un ir videi daudz draudzīgāks un klusāks transporta līdzeklis nekā dīzeļdegvielas autobuss. Testa braucieni bija nepieciešami, lai uzzinātu hibrīdautobusa efektivitāti pilsētā – degvielas ietaupījumu un citus datus, kā arī reālos darba apstākļos saprast, kādas komplektācijas un aprīkojuma autobusi ir nepieciešami pilsētai.

Vērtējot iespēju dīzeļdegvielas autobusus pilsētas ielās aizstāt ar hibrīdautobusiem, pašvaldības aģentūras Liepājas sabiedriskais transports direktors Gints Lūsis norāda uz degvielas cenu ietekmi. «Šā brīža prognozes rāda, ka degvielas cena nepārtraukti pieaugs. Lielu daļu no sabiedriskā transporta izdevumiem veido tieši degvielas izmaksas. Esošo alternatīvu loks nav nemaz tiks plašs. Teorētiski var lietot autogāzi, bet arī tai tuvākajos gados iespējams cenas pieaugums. Ja mēs skatāmies uz hibrīdautobusu, tad tam pēc tehniskajiem datiem degvielas patēriņš ir no 30% līdz 37% mazāks kā tādas pašas specifikācijas un komplektācijas dīzeļa autobusam. Šī ir viena iespēja, kā samazināt degvielas izdevumu izmaksas. Protams, jāņem vērā arī autobusa iegādes izmaksas,» norāda G. Lūsis.

Liepājā izmēģinātā Volvo hibrīdautobusa cena ir ap 300 tūkstošiem eiro (cena bez PVN), bet bāzes modeļa cena – 250 tūkstoši eiro. Savukārt tāds pats dīzeļdegvielas autobuss maksā no 190 līdz 205 tūkstošiem eiro. Protams, autobusu cena ir atkarīga no pasūtītāja izvēlētās specifikācijas un aprīkojuma. Jau vairāk nekā 730 šādu hibrīdautobusu brauc 18 pasaules valstīs, taču Latvijā Volvo hibrīdautobuss izmēģināts tikai otro reizi.

Šis videi draudzīgais autobuss aprīkots ar klimatkontroli, apsildāmo grīdu, elektriski vadāmām jumta lūkām, papildu durvju apgaismojumu, info sistēmu un citām «ekstrām». Pēc izmēģinājuma braucieniem Liepājas autobusu parks secina, ka šādas transporta līdzekļa priekšrocības un komfortu novērtē gan autobusa vadītāji, gan pasažieri.

Volvo Bus Corporation pārstāvis Baltijas valstīs Jānis Rorbaks stāsta, ka hibrīdautobusa uzdevums nav braukt vienīgi, izmantojot elektroenreģiju. Tā pamatuzdevums ir samazināt degvielas patēriņu un izmešus. To panāk ar kombinēto motoru darbību. Elektromotors veic smagāko darbu – uzsāk autobusa kustību. Kad braukšanas ātrums palielinās virs 20 km/h, tad Volvo hibrīdautobusam abi motori darbojas paralēli. Savukārt akumulatori tiek uzlādēti, autobusam bremzējot. Ja braukšanas ātrums nepārsniedz 20 km/h, tad ar elektroenerģiju vien, atkarībā no autobusa noslogotības, var nobraukt no 400 līdz 600 metriem. Savukārt, ja akumulatori ir tukši un autobuss darbojas vienīgi ar degvielu, tad mazā motora dēļ, kas šim hibrīdautobusam ir 5 l, degvielas patēriņš ir lielāks nekā parastajam dīzeļdegvielas autobusam. Izmēģinot šo autobusu Liepājā, viens no pamatmērķiem bija radīt sapratni par alternatīvas enerģijas izmantošanas iespējām un šāda autobusa pareizas izmantošanas būtību.

Šobrīd Liepājas autobusu parks izmanto trīs līdzīgas konstrukcijas autobusus - Volvo B7L, kas ražoti 2000. gadā. Laika periodā no 1. jūlija līdz 17. jūlijam viens no šiem autobusiem veica 5885 km garu ceļu, patērējot 38.37 l uz 100 km. A/s Liepājas autobusu parks Transporta nodaļas vadītājs Žanis Burkevics akcentē, ka hibrīdautobusiem degvielas ekonomija ir ievērojami augstāka – 37 procenti.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra