Transports un loģistika

Iereibis leitis mēģinājis šķērsot valsts robežu

Miks Stroža [email protected], 21.10.2005

Jaunākais izdevums

Meitenes robežkontroles punkta robežsargi uz aizdomu pamata par automašīnas Peugeot Boxer vadīšanu alkohola reibumā aizturējuši 1977. gadā dzimušo Lietuvas pilsoni, 1977. gadā dzimušo Stasi. Automašīnas vadītāja izelpā konstatētas 1.23 promiles. Persona ar automašīnu nodota Jelgavas pilsētas rajona policijas pārvaldes Ceļu policijas amatpersonām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu avotu Latvijai. Laikraksts Diena iepriekš jau aprakstīja Baltkrievijas uzņēmējdarbības ciešo saikni ar prezidentu Aleksandru Lukašenko. Tagad uzmanības centrā nelegālās imigrācijas ierocis, kuru arī ne bez Lukašenko ziņas izmantoja gan pret Latviju, gan Lietuvu un Poliju, pērn novembrī izraisot ļoti saspīlētu situāciju uz Baltkrievijas–Polijas robežas.

Baltkrievijas acīmredzami mākslīgi veidotā migrantu krīze 2021. gada nogalē kļuva par neatņemamu mediju dienaskārtības sastāvdaļu. Notikumi, kas norisinājušies uz Baltkrievijas robežas un kur klātesoši bija tūkstošiem spēka struktūru pārstāvju, nav klasificējami kā klasisks militārs konflikts, lai arī brīžiem šķita, ka tas teju sāksies. Pietiks ar apzīmējumu "hibrīdagresija".

Lasi arī:

Kā Baltkrievija kļuva par cigarešu kontrabandas centru 

Īsā laikā Baltkrievija no mūsu sadarbības partnera kļuvusi par krīzes un draudu...

Kā iepatikties Lukašenko. Neaizskaramais oligarhs Topuzidis 

Laikraksts Diena turpina rakstu sēriju Cita Baltkrievija, kurā atklāj, kā Baltkrievijas biznesa,...

Pāvela Topuzida biznesa īpatnības: turpinājums 

Laikraksts Diena turpina pētīt Baltkrievijas uzņēmējdarbības specifiku, uzmanības centrā izvirzot...

Šī krīze, kura migrantus pārvērtusi par instrumentu dažnedažādu mērķu sasniegšanai, vienlaikus eksportējot koronavīrusu uz Eiropas Savienību, spilgti izgaismo arī vienu no šo hibrīdagresiju provocējušajām dimensijām, proti, ekonomiskos un biznesa ieguvumus, kā arī zaudējumus. Finanšu pasaules mūžīgais jautājums "kam tasizdevīgi?" īsti vietā, aplūkojot Tuvo Austrumu migrantu tranzītu caur Baltkrieviju.

Mucai spunde vaļā

2021. gada pavasarī uz pasliktinošos attiecību ar Baltkrieviju fona Lietuva vērš uzmanību uz pieaugošo nelegālo migrantu straumi, kas valstī ieplūst pāri Baltkrievijas robežai. Visa 2020. gada laikā Lietuvā aiztur tikai 81 nelegāli, bet līdz 2021. gada aprīlim – jau pavisam 90.Par atskaites punktu, kas mucai atrāvis spundi vaļā, tradicionāli tiek minēta 2021. gada 24. maijā notikusī Ryanair lidmašīnas, uz kuras borta atradās opozīcijas žurnālists Romāns Protasevičs, piespiedu nosēdināšana Minskas lidostā. A. Lukašenko apvainojas par šim notikumam sekojušo Rietumu sektorālo sankciju paketi un paziņo, ka pārtrauks kontrolēt nelegālo migrantu plūsmu. 26. maijā viņš apsola Eiropu pārpludināt ar migrantiem.22. jūnijā sakot runu Brestas cietoksnī saistībā ar 80. gadadienu, kopš trešā reiha karaspēks šķērsoja PSRS robežu, A. Lukašenko skaidri akcentē, ka migrantu plūsmas ir atriebība Rietumiem par sankcijām, kas vērstas pret Baltkrieviju: "Uz Lietuvu, Latviju un Poliju metās nelegālo migrantu tūkstoši un tūkstoši. Viņi [kolektīvie Rietumi] mums prasa sevi aizsargāt pret kontrabandu, pret narkotikām (..) Mēs tērēsim simtiem miljonu dolāru gadā, tāpat kā agrāk, lai aizstāvētu jūsu ģeopolitiskās intereses?"

Šā izteikuma detaļu patiesumu apšauba baltkrievu Nacionālās antikrīzes pārvaldes līderis Pāvels Latuško: "Valsts robeža tika uzlabota, lielā mērā pateicoties ES, kā arī Krievijas palīdzībai. Es to saku kā bijušais Baltkrievijas sūtnis Polijā, kurš ņēmis dalību lielākās daļas uz Polijas robežas esošo caurlaides punktu organizēšanā. Es zinu, no kādiem avotiem tie tika finansēti, par kādu naudu tika pirktas iekārtas, tehnika. Resursi tika gūti, pateicoties Frontex.

"Plašas nelegālo migrantu plūsmas caur Baltkrieviju uz ES nav novērotas pat lielās tautu staigāšanas laikā 2015.– 2016. gadā un tādas it kā nevar būt principā. ES austrumu spārnā gandrīz neviens ko tādu nav arī prognozējis. Saskaņā ar Frontex statistiku pēdējos 10 gados maksimālais ES austrumu robežu šķērsojušo nelegālo imigrantu skaits nav pārsniedzis 280 cilvēku mēnesī. Visaugstākie rādītāji attiecināmi uz 2015. gadu, kad Eiropa uzņēma vairāk nekā miljonu migrantu, galvenokārt no Sīrijas un Irākas.

Slepenā operācija Slūžas

Tomēr A. Lukašenko samelojas ne vien attiecībā uz detaļām, bet arī būtību – nelegāļu straume ES virzienā paplašinājās vēl pirms Ryanair lidmašīnas nosēdināšanas. Zināma, kaut arī neliela un slepenībā turēta pieredze Tuvo Austrumu migrantu nosūtīšanai uz ES Baltkrievijai jau eksistēja, un A. Lukašenko nevarēja nezināt, ka šis maršruts jau aprobēts.

Baltkrievija vienmēr bijusi tranzīta valsts. Migranti no Afganistānas, Pakistānas un citām Āzijas valstīm nereti nokļuva tās teritorijā. Cīņas ar organizēto noziedzību un korupciju Galvenās pārvaldes (CONKGP) Trešā nodaļa, ko vadījis Aleksandrs Azarovs, ķēra nevis migrantus, bet gan starptautisko noziedzīgo grupējumu dalībniekus, kuri veidoja plūsmu.

Baltkrievijas robeža patiesībā izsenis nav bijusi aiz atslēgas. Valsts drošības komiteja (VDK) regulāri īstenoja operāciju Slūžas, tīmekļa vietnes Ukr.net žurnālistam pastāsta A. Azarovs: "Tādas operācijas notika, lai vara nopelnītu naudu. Kad Valsts robežas komitejas struktūrvienību OSAM vadīja Terteļs, VDK pašreizējā priekšsēdētāja brālis, šī operācija tika plaši īstenota. OSAM darbinieki ieveda nelegāļus un sūtīja pāri robežai. Viņi taču zina situāciju uz robežas, vienību pārvietošanās shēmas. Un ņēma par to naudu, kas nonāca pie varas esošo kabatās. "OSAM ir atsevišķs pusslepens aktīvo pasākumu dienests ar neierobežotām pilnvarām, kas darbojas visā Baltkrievijas teritorijā un pakļaujas vienīgi A. Lukašenko.

Šajā specnodaļā dienējuši arī A. Lukašenko dēli Viktors un Dmitrijs. V. Lukašenko savulaik bija arī Baltkrievijas Drošības padomes loceklis, tagad viņš ir rezerves ģenerālmajors. Nauda, ko elites specnodaļas OSAM virsnieki saņēma par nelegālo migrantu plūsmas organizēšanu, tika nopelnīta absolūti nelegālā veidā, akcentē A. Azarovs.

"Nelegāļi pēc iebraukšanas Baltkrievijā maksāja naudu. Tas bija fiksēts, CONKGP bija operatīvās uzskaites lietas, ko pēc tam savāca VDK – un vēlāk šīs lietas pazuda. Šī bija nelegāļu pārsūtīšanas oficiālā valsts politika. Un tagad, kā es saprotu, šī operācija Slūžas atsākusies. Taču daudz pastāvīgākā mērogā," komentē A. Azarovs.

Atstrādāta shēma

Pēc A. Lukašenko skaļajiem izteikumiem Viļņa sāk fiksēt strauju nelegāļu skaita pieaugumu: jūlija sākumā viņu skaits sasniedz ap 800, augustā – jau vairāk nekā 4000 (1. augustā aizturēts rekordskaits – 289).

Vēl gada sākumā 768 kilometru garās Baltkrievijas– Lietuvas robežas infrastruktūra kā tāda praktiski neeksistē, tā ir izteikti caurumaina. Lietuvas iekšlietu ministre Agne Bilotaite maija beigās precizē, ka videonovērošanas sistēma aptver mazāk nekā 40% no šīs robežas, un, lai situāciju uzlabotu, nepieciešami divi gadi un 38 miljoni eiro. Jūnija beigās A. Bilotaite portālam Delfi.lt paziņo: "Nelegālā migrācija no Baltkrievijas uz Lietuvu – organizēts un pelnošs bizness, kurā iesaistīti baltkrievu ierēdņi un virsnieki."

Vasarā Irākas iedzīvotājs uz anonimitātes principa pastāsta medijprojektam Reform.by, ka A. Lukašenko teikto, ka Baltkrievija pārtrauc aizšķērsot migrantu plūsmas, vairākas dienas pēc kārtas translējusi Irākas televīzija. Par Baltkrieviju plašāk sākuši vēstīt arī citi Irākas plašsaziņas līdzekļi, kas seko līdzi migrācijas tēmai. Līdztekus tam informācija par iespējām caur Baltkrieviju nonākt Lietuvā sāk iekarot savu vietu dārknetā. Simtiem analoģisku piedāvājumu parādās WhatsApp, reģionā vispopulārākajā saziņas vietnē. Ceļojumu biroju reklāmas ar izcenojumiem un prasībām klientiem izraibina Instagram.

Viens pēc otra savairojas sociālo tīklu kanāli ar tūkstošos mērāmu auditoriju, kur var saņemt padomus, kā šķērsot Baltkrievijas robežu. Tajos publicē pavadoņu kontaktus un ērtas vietas robežas pāriešanai, iesaka, kā ģērbties un ko ņemt līdzi. Dažās sarakstes grupās piedāvā izgatavot viltotus dokumentus, tostarp ES valstu pases, piemēram, par 2400 ASV dolāriem.

Pēkšņi ceļu uz ES caur Baltkrieviju Irākā un Tuvajos Austrumos sāk uzskatīt par visātrāko un drošāko, secina lietuviešu portāls 15min.lt, pieminot, ka par nokļūšanu ES pār Baltkrievijas–Lietuvas robežu tiek prasīti 5–15 tūkstoši eiro. Salīdzinājumam 2021. gada vasarā nelegāla iekļūšana Eiropā pāri Egejas jūrai izmaksā 8–9 tūkstošus dolāru, caur Balkāniem – astoņus tūkstošus eiro, savukārt pāri Vidusjūrai – 3–5 tūkstošus eiro. Par parastu tūrisma ceļojumu no Irākas uz Baltkrieviju saskaņā ar Reform.by sniegto informāciju ceļojumu biroji prasa 500–1500 dolāru. Vasarā, pateicoties ievērojamam pieprasījuma pieaugumam, šādas tūres cena jau ievērojami kritusies.

Ieceļotāji no Tuvajiem Austrumiem Minskā drīz kļūst par jauniem acu tīksmināšanas objektiem, kas raisa lielāku interesi nekā pilsētas arhitektūra, secina ziņu aģentūra Lenta.ru. Lai arī 2021. gada vasarā Baltkrievijas galvaspilsētā gandrīz neparādās ierastie tūristi, Minskas un Grodņas hoteļus līdztekus migrantiem palīdz pārpildīt arī žurnālisti, kuri filmē un fotografē nelegāļus. Migrantu plūsmu var uzskatīt par lielu, lai arī pārsvarā neformālu ekonomikas sektoru, kura izaugsmi nodrošina pat plašsaziņas līdzekļi.

Pateicoties Baltkrievijai, 2021. gadā otro elpu guvis pārrobežu bizness ar migrantiem, kas krāšņi uzplauka 2015.–2016. gadā. Attiecībā uz šo laikposmu Eiropols secinājis, ka vairāk nekā 90% Eiropā ieceļojušo migrantu izmantojuši kriminālās pasaules atbalstu. Lielākā daļa no viņiem par šiem pakalpojumiem maksājusi 3,2–6,5 tūkstošus dolāru. Piemēram, ceļojuma paketes, kurā iekļauti pārlidojumi no Turcijas uz Lībiju un pēc tam no Lībijas uz Itāliju, cena ir 3700 dolāru. Pārvešanas pāri Vidusjūrai neoficiālās izmaksas: pieaugušajiem – 1000 dolāru, bērniem – 500. Rezultātā šī starptautiskā biznesa apgrozījums sastādīja 5–6 miljardus dolāru, tajā iesaistījās vairāk nekā 100 valstu pilsoņi.

Zina, ko ved

2021. gada vasarā Irākas un Sīrijas tūrisma tirgū jau nostabilizējies jauns, vilinošs produkts nodrošinātai publikai: iekļūšana ES kā bēglim. Šādā paketē parasti iekļauta Baltkrievijas grupas vīza (individuālā – par atsevišķu piemaksu), lidojums ekonomiskajā klasē uz Minsku (biznesa klasē – par atsevišķu piemaksu), dzīvošana Minskas viesnīcā, piemēram, uz trim diennaktīm, aizvešana līdz robežai, kuras šķērsošana esot 20 minūšu jautājums. Skaistos vārdos tiek aprakstīta pat dzīvošana un darbā iekārtošanās ES.

Tāpat par atsevišķu samaksu var saņemt instrukciju, kā šķērsot Baltkrievijas robežu ar GPS navigāciju vai pat tiek piedāvāta robežas pāriešana pavadoņa pavadībā. Depozītā atstājamās summas zemākais slieksnis ir 3000 dolāru, augstākais var pietuvoties 20 000 dolāru.

"Cenu variāciju nosaka tas, līdz kādam punktam pavadonis aizvedīs," uz anonimitātes nosacījuma izdevumam Novaja Gazeta savā pieredzē dalās kādas baltkrievu tūrfirmas darbiniece. "Visbiežāk tā ir Vācija – 95% gadījumu. [Ceļotājs] atlido uz Minsku, iekārtojas viesnīcā un norunātajā dienā ierodas noteiktā vietā. Tur pulcējās grupa, visbiežāk no 10 līdz 45 cilvēkiem. Viņus ved līdz robežai, parāda virzienu, bet tālāk migranti dodas paši.

"Izcelsmes zemēs daudzi migranti pārdod visu savu īpašumu, lai samaksātu par nokļūšanu ES. Baltkrievijas pusē ceļazīmes migrantiem pārdod Prezidenta lietu pārvaldes paspārnē esošā iestāde Centrkurort, kā arī citas tūrfirmas, kuru starpā aktīvi darbojas arī Oscartur un Jood Land.Svarīgs aspekts – opozīcijas informācijas resursi ziņo, ka migranti koronavīrusa pandēmijas situācijā pēc ierašanās Minskā nebūt neievēro izolācijas režīmu. Savdabīgi, ka Baltkrievijas likumdošana paredz iespēju neievērot karantīnu, ja ārzemnieks ieradies komandējumā ar atbilstošu vīzu.

Lietuvas ārlietu ministra vietnieks Arnolds Abramavičus augusta sākumā oficiāli pauž, ka valsts noskaidrojusi galvenos ceļus līdz savai robežai. Savdabīgā popularitātes saraksta pašā virsotnē – tiešais reiss Bagdāde–Minska, lidojumi četrreiz nedēļā: otrdien, trešdien, piektdien, svētdien. Pēc A. Abramavičus vārdiem, migranti, kas izlido no Irākas un Turcijas, līdztekus pašam ceļojumam pērk arī kontrabandistu, kuri ieceļojušos pavada jau Baltkrievijas teritorijā, pakalpojumus.

Lielisks migrantu aktivitāšu indikators ir aviokompāniju reisu skaits. Iraqi Airways lidojumi no Irākas uz Baltkrieviju, sākot no 2017. gada, notiek divreiz nedēļā. Augusta sākumā aviokompānija uzsāk vēl trīs reisus no dažādām Irākas pilsētām. 2021. gada maijā arī Fly Baghdad sāk lidot uz Baltkrieviju – divreiz nedēļā. Katra aviokompānija vienā reisā var uzņemt 200– 300 pasažieru.

Līdztekus sevi nopietni piesaka arī maršruts caur Stambulu, ko apkalpo Belavia un Turkish Airlines. Izdevuma The Moscow Times publicētā reportāža no kāda Belavia reisa skaidri liecina – lielākā daļa pasažieru izrādās migranti, bet ekipāžas locekļi korespondentam pastāstījuši, ka skaidri zina, ko ved, lai arī izlidošanas vietās identificēt pasažierus kā migrantus praktiski nav iespējams. Viņiem ir nauda, ar dokumentiem viss kārtībā, viņu apģērbs ne ar ko neatšķiras – aviokompānijām nav nekāda pamata šos pasažierus nelaist uz borta, pat ja tām pašām rastos iebildumi.

Dzeramnauda diplomantiem

"Protams, viņi saņēma vīzas," izdevumam Novaja Gazeta pastāsta Baltkrievijas tūrfirmas darbiniece. "Tika noformēti kā tūristu grupas, un pirmajām šādām grupām dežurējošais konsuls no Ārlietu ministrijas lidostā štancēja vīzas pēc atlidošanas. Pēc tam viņi sāka saņemt vīzas jau konsulātos arābu valstu, Sīrijas, Turcijas teritorijā. Iespējams, lai arī Ārlietu ministrijas darbinieki varētu nopelnīt. Baltkrievu vīza maksā 120 dolāru."

"Vienlaikus konsuli dažās austrumu zemēs – man par to stāstīja tie, kas Baltkrievijas vīzu saņēma dzimtenē un atbrauca uz Minsku, – papildus pilnai dokumentu paketei – ielūgums, hoteļa rezervācija, biļetes abos virzienos – ņēma 300 dolāru no katra "par pozitīvu vīzas jautājuma risinājumu". Bakšišs (dzeramnauda, kukulis – red.) – austrumos ar to nevienu nepārsteigsi, visi pie tā pieraduši un arvien gatavi izvilkt maku. Un tagad iedomājies, cik daudz tādu "tūristu" ik dienu izgāja caur baltkrievu konsulu. Domāju, daudzi no šiem konsuliem atpakaļ Baltkrievijā vairs neatgriezīsies. Pārcelsies, piemēram, uz Emirātiem, būdami nodrošināti vairākus gadus uz priekšu,|" stāsta darbiniece.

Kļūst arvien grūtāk

Pēc ierašanās Minskā "tūristu" atkarībā no iegādātās paketes vai nu aizved uz viesnīcu, vai arī viņš uzreiz dodas uz noteiktu gaidīšanas vietu. Kad savācas komplekts, grupu iesēdina autobusā un aizved uz rietumu robežu. To pašu dara taksometru vadītāji, taču viņi uzņem ne vairāk kā četrus pasažierus.

"Taksisti arābiem aktīvi piedāvā "aizsviest" līdz robežai," raksta Lenta.ru. "Jautājuma cena bieži ir 250 dolāru. Tāpat taksometru šoferi mīl piebilst, ka par migrantu vešanu līdz Polijas robežai iespējams tikt pie līdz pat pieciem gadiem cietumā. (..) Pilsētā klaiņo baumas par vadītājiem, kuri veselas ģimenes aizved uz Polijas robežas vājajām vietām: nevis uz zināmajiem robežkontroles punktiem, bet gan uz slepenām pārejām. Taču tas maksā ievērojami dārgāk.

Daži veiksmīgi robežu pārgājušie ceļotāji no Tuvajiem Austrumiem Vācijas policistiem izstāstījuši, ka baltkrievu robežsargi viņiem palīdzējuši pāriet otrā pusē – izgriezuši ejas dzeloņdrāšu žogā vai arī ar dronu palīdzību uzmeklējuši drošu robežas šķērsošanas vietu.

Viegluma pakāpe, ar kādu "tūristi" no Tuvajiem Austrumiem šķērso robežlīniju (līdz ar tās pusēs atrodošos valstu attieksmi), 2021. gadā mainās strauji. Migrācijas krīzes sākumā Lietuvas, Polijas un Latvijas robežsargi pieņem "tūristus" no Tuvajiem Austrumiem un tālāk nosūta uz speciālām iestādēm. Kad robežu sāk šķērsot jau simtiem un vēlāk – tūkstošiem dienā, ES valstis pārstāj viņus ielaist, vienlaikus veidojot garus dzeloņdrāšu žogus.

Cilvēki, kuriem nav izdevies pāriet robežu, var doties atpakaļ uz Grodņu, Minsku un citiem apdzīvotiem punktiem, lai atpūstos un pēc kāda laika atkal izmēģinātu laimi. Novembrī baltkrievu robežsargi migrantus piespiedu kārtā jau ved uz robežas tuvumā izveidotām nometnēm, "lai cilvēki neatgrieztos pilsētā un tur ilgi neuzturētos, bet gan censtos no jauna šķērsot robežu", interneta izdevums The Bell citē cilvēktiesību organizācijas Human Constanta darbinieci Aļonu Čehoviču.

Ceļotāja portrets

Kas ir šie migranti? "Pirmām kārtām tie ir irākiešu kurdi," satriecošā reportāžā no Baltkrievijas robežas novembrī pauž izdevums Kommersant. "Irākas Kurdistāna – tie ir Irākas ziemeļi, daļēji autonoma valsts daļa. Ir cilvēki no pašas Irākas, no dienvidiem, kur šobrīd ne īpaši labvēlīga situācija. Satiku arī dažus sīriešus. Kolēģi sastapa vēl libāniešus un afgāņus, taču man viņi nepatrāpījās. 90–95% ir Irākas kurdi. Demogrāfiskais sastāvs – vīrieši 20–30 gadu vecumā. Taču daudz arī ģimenes cilvēku, ar maziem bērniem. Topošās māmiņas un bērni, burtiski no zīdaiņiem pāris mēnešu vecumā. Ir arī ļoti lielas ģimenes, cilvēki ar pieciem bērniem. Lielākā daļa no viņiem – vidusšķiras pārstāvji. Daudzi saka, ka viņiem ir augstākā izglītība. Tomēr daži puiši ir jaunāki: uzreiz pēc skolas vai vienkārši kaut kur strādājuši. (..) Kurp doties, viņi uzzina čatos. Kurš vada čatus, kurš pauž vajadzīgo [robežpārejas] vietu, saprast nav iespējams.""Pirmajā dienā tur bija kaut kādas ēdamā rezerves, taču nelielas," turpina Kommersant.

"Otrajā dienā Baltkrievijas varas iestādes, Baltkrievijas Sarkanais Krusts, citas sabiedriskās organizācijas atveda humāno palīdzību. Tas ir piens, gaļas konservi, es redzēju cīsiņus, ūdens, segas, minimāls medikamentu daudzums."

Ap migrantu nometni burtiski ik pēc pusmetra stāv cilvēki formastērpos, ķiverēs, pilnā bruņojumā. Daļa telšu atrodas jau poļu teritorijā – aiz poļu robežstabiem, bet vēl pirms dzeloņdrātīm. Bet visi poļi stāv uzreiz aiz dzeloņdrātīm. "Daži bēgļi stāstīja, ka viņiem sūta SMS. Izskaitļo pēc irākiešu numuriem un atsūta ziņojumus: baltkrievi jūs māna, brauciet prom, atgriezieties mājās. Bēgļi izbrīnīti un šokēti, ka robeža ir slēgta. Viņi nav paredzējuši atrasties slēgtas robežas priekšā. Viņiem var pārmest naivumu, taču viņiem ir pilnīgi cita psiholoģija, citi priekšstati par pasauli," raksta Kommersant.

"Baltkrievijas varas iestāžu atbildība – vieglums, ar kādu šie cilvēki saņem vīzas. Viņi saņem caur firmu, paši nedodas tieši uz vēstniecību vai konsulātu. Šeit viņus lidostā sagaida cilvēki, sakot: "Mēs jums palīdzam." Tādi kā brīvprātīgie. Taču acīmredzami, ka tie ir diasporas pārstāvji, kuri sen jau dzīvo šeit, Baltkrievijā".

Likumu devalvācija

Laikrakstā Novaja Gazeta publicētajā intervijā tūrfirmas pārstāve uz jautājumu, cik atsevišķi maksā tieši robežas šķērsošana, atbild: "No 700 dolāru, taču ar garantiju – 800–900 dolāru. Un maksāts tiek vienīgi pēc fakta. Ņemot vērā, ka parasti pāriet ne pa vienam, bet tomēr grupās, katrā reizē pavadonis ļoti labi nopelna."

Uz jautājumu, vai «vienīgi pēc fakta nozīmē, ka tajā pusē un tur mani satiek vietējā pavadoņa poļu kolēģis, viņa atbild: "Nē, tu ar pavadoni ej tieši uz Poliju. Un tikai, kad tu jau saproti, ka atrodies Polijas teritorijā, pieņemsim, pēc ģeolokācijas, viņam samaksā, un viņš cauri mežiem dodas atpakaļ uz Baltkrieviju."

Lietuvas aizsardzības ministrs Arvīds Anušausks paziņo, ka noskaidroti gan robežas nelegālas šķērsošanas organizētāji, gan izpildītāji, kuri izmanto baltkrievu oficiālo iestāžu labvēlību. Migranti paši atzīstot, ka cilvēki kamuflāžā viņiem sniedzot ļoti detalizētas instrukcijas: kā iznīcināt dokumentus, kā notiek iztaujāšana, kādas atbildes sniegt. "Tas, ko mēs patlaban vērojam, ir īsts bandītisms un robežsargu darbības jēgas un pienākumu apgriešana kājām gaisā," situāciju izdevumam Naša Ņiva komentē patlaban dienošs robežapsardzes virsnieks.

"Vismaz vēl pirms pusgada darbiniekiem izmaksāja prēmijas 200 rubļu apmērā par nelegālas migrācijas kanāla aizšķērsošanu, daudzi paātrinātā kārtā saņēma jaunas dienesta pakāpes par afrikāņu un irākiešu grupu aizturēšanu. Desmit cilvēku grupa uz robežas tika uzskatīta par ārkārtēju notikumu, par kuru informēja Valsts robežas komiteju. Nedod dievs, ja kāds no viņiem izlauztos – momentāni sekoja zvans poļiem, lai viņi savā pusē pārtvertu un atgrieztu, citādi lieta varēja nonākt līdz rājienam, pazeminājumam, pārcelšanai. Patlaban notiekošais – pilnīga likumu un zvēresta devalvācija."

Medijprojektam Reform.by divi citi robežsargi uz anonimitātes nosacījuma pastāsta, kā migranti neoficiāli kļuvuši "neredzami" un viņiem uz robežas tiek veidoti "logi" – pēkšņi parādās nepieskatītas zonas. Viens no intervētajiem pauž, ka pret nelegāļiem agrāk izturējās stingrāk, sastādīja administratīvo protokolu un ievietoja speciālos izvietošanas punktos sekojošai deportācijai. Tagad viņus vienkārši atlaiž.

"No priekšniecības nāca mutiska pavēle – pievērt acis uz nelegālajiem migrantiem, aizturēt vienīgi tajos gadījumos, kad kļūst pavisam nekaunīgi un cenšas iziet bezmaz caur robežkontroles punktu," pauž viens no avotiem. "Starp citu, tagad robežsargu vietā robežas kontrolei un patrulēšanai izmanto Robežapsardzības spēku speciālo nodaļu, un pilnīgi iespējams, ka cilvēki no specnodaļas parāda migrantiem, kur jādodas."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets (MK) otrdien atkārtoti izsludināja pastiprinātā robežapsardzības sistēmas darbības režīmu no trešdienas, 13.marta, līdz 12.septembrim.

Pastiprinātais robežapsardzības sistēmas darbības režīms darbosies Ludzas novadā, Krāslavas novadā, Augšdaugavas novadā, Rēzeknes novada Kaunatas pagastā un Daugavpilī.

Rīkojums izdots, lai nodrošinātu valsts robežas neaizskaramību un valsts apdraudējuma novēršanu, kā arī ņemot vērā šī brīža konstatēto Latvijas-Baltkrievijas valsts robežas nelikumīgas šķērsošanas mēģinājumu skaitu un to pieaugošo tendenci.

Jau šobrīd Valsts robežsardze (VRS) nodrošina nepārtrauktu austrumu robežas aizsardzību. Taču, ņemot vērā pieaugošo nelikumīgas robežšķērsošanas mēģinājumu skaitu, Valsts policijai (VP) un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS) ir uzdots sniegt nepieciešamo atbalstu VRS valsts robežas robežapsardzības nodrošināšanā, lai nepieļautu valsts robežas nelikumīgu šķērsošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Saeimā deputātiem aizdomas par kolēģa Kabanova iespējamu atrašanos alkohola reibumā

LETA, 25.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Valstiskās audzināšanas apakškomisijas deputāti šodien žurnālistiem izteica aizdomas, ka viņu kolēģis Nikolajs Kabanovs (SC) uz sēdi varētu būt ieradies iereibis.

Kā novēroja aģentūra LETA, šodien apakškomisijas sēdē Kabanova izturēšanās varēja radīt aizdomas, ka viņš ir «kunga dūšā». Arī vairāki deputāti pēc sēdes izteica neapmierinātību ar to, ka kolēģis uz darbu ir ieradies iereibis.

Viens no apakškomisijas deputātiem neoficiāli atzina, ka teorētiski var pieļaut arī situāciju, ka Kabanovs ir lietojis stipras zāles. Tomēr deputāts atzīmēja, ka ir redzējis, kā izskatās cilvēki alkohola reibumā, tāpēc viņš uzskata, ka Kabanovs bija dzēris. Viņš uzskata, ka šāda situācija ir pazemojoša pārējiem kolēģiem, un domā, ka apakškomisijas sēdi šī iemesla dēļ varbūt vajadzēja pārtraukt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

No 1.maija jauna mērniecības kārtība

, 20.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar šā gada 1.maiju stāsies spēkā 2007.gada 20.martā pieņemtie Ministru kabineta noteikumi Nr. 182 Noteikumi par nekustamā īpašuma objekta noteikšanu, kas reglamentē zemes un būvju kadastrālās uzmērīšanas procedūru, raksturojošos datus, to precizitāti, pieļaujamo nesaisti, raksturojošo datu grozīšanas kārtību, kadastrālās uzmērīšanas dokumentu saturu un saskaņošanas kārtību,Db.lv informēja Valsts zemes dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Goba.

Noteikumi aizstāj līdz šim šo jomu reglamentējošās Valsts zemes dienesta izdotās instrukcijas Zemes vienību robežu uzmērīšanas instrukcija un Tehniskās inventarizācijas instrukcija, tādējādi šo jomu pirmo reizi regulējot Ministru kabineta noteikumu līmenī.

Noteikumos ietvertās prasības pielāgotas pašreizējai situācijai, kad zemes reforma tuvojas noslēgumam un arvien retāk tiek veikta zemes vienību pirmreizējā uzmērīšana, bet biežāk ir nepieciešama zemes robežu plānu aktualizācija, zemes vienību sadalīšana vai apvienošana.

Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz iepriekš pastāvējušo kārtību, un tie neparedz būtiskas izmaiņas zemes robežu plāna noformēšanā un izgatavošanā. Tāpat kā līdz šim, tam ir jāsatur informācija par zemes gabala robežām, zemes lietošanas veidiem un nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumiem. Šīs ziņas reģistrē Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

16 miljoni eiro Latvijas ārējās robežas stiprināšanai

, 01.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) ir pieņēmusi Ārējo robežu fondā 2007.–2013. gadam paredzēto daudzgadu programmu Latvijai aptuveni 16 miljonu eiro apmērā, kā arī pirmās divas ikgadējās programmas (2007. un 2008. gadam).

EK priekšsēdētāja vietnieks Žaks Barro, kas atbild par tiesiskuma, brīvības un drošības jautājumiem, pauda gandarījumu par to, ka ir pieņemta Latvijas daudzgadu programma Ārējo robežu fondā paredzēto pasākumu īstenošanai. "Apstiprinot šo daudzgadu programmu, Latvija pēc pievienošanās Šengenas zonai pagājušā gada decembrī ir apliecinājusi savu apņemšanos izveidot kopēju integrētu robežu pārvaldības sistēmu. Šī programma papildinās Šengenas programmas finansētos pasākumus un pastiprinās Latvijas spējas ES uzdevumā risināt ar robežkontroli saistītās problēmas, kas rodas strauji mainīgā globalizētā pasaulē."

No piecām fonda stratēģiskajām prioritātēm Latvija ir nolēmusi īstenot četras.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ar nelegāliem tirgoņiem cīņa nesekmīga

Valters Grīnvalds, [email protected], 7504128, 15.06.2007

«Latvijā legālo degvielas tirgotāju uzraudzībai tiek pievērsta lielāka uzmanība nekā nelegālo apkaro - šanai,» secina degvielas tirgotāju pārstāvis Uldis Sakne.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdzšinējie uzņēmēju centieni panākt, lai valsts apkaro degvielas ievešanu un nelegālu tirdzniecību, cietuši neveiksmi.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA), atsaucoties uz Ministru prezidenta Aigara Kalvīša pausto atbalstu asociācijas izteiktajam priekšlikumam ar likumu noteikt degvielas deklarēšanu uz Latvijas un trešo valstu sauszemes robežām, Finanšu ministrijai (FM) iesniegusi likumprojektu. LDTA par likuma mērķi norādījusi novērst ar administratīviem pavaddokumentiem akcīzes precēm nenoformētas un citādi nedeklarētas degvielas pārvietošanu pāri Latvijas Republikas un to valstu robežām, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis. Likumprojektā kā kompetentās iestādes norādītas Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Valsts robežsardze. Atspoguļota arī degvielas deklarēšanas kārtība un norādīts, kādai būtu jābūt iegūtās informācijas izmantošanas un apmaiņas kārtībai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Pieprasa bargus sodus nelegālajiem tirgoņiem

Valters Grīnvalds, [email protected], 7504128, 02.12.2006

«Nākamais gads, kad gaidāma akcīzes nodokļa paaugstināšana, kontrabandistiem būs kā saldais ēdiens,» ir pārliecināts firmas Virši A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

4 — 5

Eva Šavdine, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar stingrākām likuma normām, ko plānots ieviest nelegālo spirta tirgotāju apkarošanai, stingrāk jākontrolē arī nelegālā degvielas tirdzniecība. Tā uzskata Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA), kura plāno rakstīt vēstuli ministru prezidentam Aigaram Kalvītim, lai vērstu uzmanību uz to, ka jāpaplašina likuma normas, kas skar arī nelegālās degvielas ievešanu un tirdzniecību, Db informēja LDTA valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne.

Vēstule jau nosūtīta iekšlietu ministram Ivaram Godmanim. Atbilde gan pagaidām vēl neesot saņemta. Komentāru no I. Godmaņa Db diemžēl neizdevās iegūt.

Vismaz 500 automašīnu gada laikā regulāri šķērso Latvijas robežu, ievedot degvielu, kura pēc tam tiek nelegāli realizēta. LDTA ir aprēķinājusi, ka šādi gada laikā Latvijā tiek ievesti aptuveni 63 milj. litru degvielas. Nenomaksājot akcīzes un pievienotās vērtības nodokli vien, šāda nelegāla degvielas tirdzniecība valstij gada laikā rada vismaz 14 milj. latu zaudējumus.

Citādi aprēķini ir Finanšu ministrijai. "Teorētiski iespējamā, neiekasētā akcīzes nodokļa īpatsvars par iekšzemē patērēto (izlietoto) degvielu salīdzinājumā ar iekasēto akcīzes nodokļa summu, visticamāk, nepārsniedz 1 - 2%," Db informēja finanšu ministra padomnieks Modris Sprudzāns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekoloģiski tīru pārtiku mūsdienās var atļauties tikai bagāti cilvēki, turklāt lielākoties izvēle par labu zaļiem produktiem notiek modes ietekmē, nevis, domājot par savu veselību, liecina pētījums.

Vienlaikus lauku iedzīvotāji ar samērā zemiem ienākumiem, kas patērē savu audzēto produkciju, pašiem to neapzinoties, atrodas ekskluzīvas produkcijas apritē. Tā secināts komunikācijas, tirgus un sabiedriskās domas izpētes aģentūras A.W.Olsen & Partners veiktajā aptaujā par ekoloģiskās pārtikas pieprasījumu un pieejamību Latvijā.

Arī psihologi, sociologi un sociālantropologi secinājuši, ka cilvēku tieksmi pēc ekoloģiskas pārtikas ietekmē modes tendences un ienākumu līmenis. „Ja cilvēki nopelna maz, pats svarīgākais ir vismaz kaut ko apēst. Tie, kas nopelna vairāk, sāk aizdomāties par savu veselību un apkārtējo vidi,” norāda socioloģe Irina Žemčugova.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Cafè Osiris ilgdzīvošanas recepte

Monta Glumane, 31.03.2020

Dalies ar šo rakstu

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

"Cafè Osiris" ir vieta, kur lielākā daļa klientu – politiķi, mākslinieki, mūziķi, uzņēmēji un aktieri – cits citu pazīst. Tā ir vieta, kas kopš savas atvēršanas 1994. gadā ir palikusi nemainīga un pastāvīga. Svarīgākais elements šajā stāstā ir cilvēks.

To intervijā žurnālam "Dienas Bizness" pauž "Cafè Osiris" vadītājs Lauris Leitis, kurš pārņēmis mūžībā aizgājušā kafejnīcas saimnieka Andreja Žagara stafeti.

"Jebkurš mans atlūgums nesa man paaugstinājumu. Šo trīspadsmit gadu laikā es no "Osiris" esmu gājis prom divas reizes," viņš atzīst.

"Andrejs man iemācīja mīlestību pret savu darbu un to, ko daru. Viņš iemācīja atdot sevi visu, ja kaut kam tici, ja kaut kas ir svarīgs, tad atdoties tam līdz galam. Tā ir pati svarīgākā lieta," akcentē L. Leitis.

Viņš arī teic: "Es jums godīgi pateikšu – man garšo rasols un kotletes. Man ļoti patīk brīvas un nepiespiestas vietas. Un man ļoti nepatīk stīvums, kas ir balto galdautu restorānos."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēgušās pirmās alus saliešanas sacensības Aldara kauss 2011, kuru dalībniekiem bija pēc iespējas ātrāk un kvalitatīvāk jāpārlej alus no pudeles glāzē.

Vairāk nekā divdesmit dalībnieku konkurencē, (kuru vidū bija arī divas daiļā dzimuma pārstāves), par sacensību uzvarētāju kļuva Toms Erviks no Saldus, kurš finālā trīs 0,5 l alus glāzes piepildīja 56,4 sekundēs. Ātrākais laiks, kādā tika piepildīta viena 0,5 l glāze, bija 14,1 sekunde.

Sacensības notika 14 kārtās, kurās tika noskaidroti pieci pusfinālisti, bet finālā iekļuva tikai trīs labākie – Toms Erviks, Lauris Leitis un Ivars Rutkovskis. Finālā dalībniekiem bija pēc iespējas ātrāk un kvalitatīvāk ar alu jāpiepilda trīs 0,5 l tilpuma glāzes. To vislabāk paveica Toms Erviks, otro vietu ieguva Ivars Rutkovskis, bet trešo – Lauris Leitis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Stokholmā iereibuši vadītāji nevarēs iedarbināt autobusus

Lelde Petrāne, 08.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Stokholmas sabiedriskā transporta operators SL nākamo divu gadu laikā visos savos autobusos uzstādīs aizdedzes slēdzenes, nodrošinot, ka vadītāji, kas ir lietojuši alkoholiskos dzērienus, nevar iedarbināt transportlīdzekļus, vēsta thelocal.se.

Lai gan SL par šādu soli izlēma jau 2006.gadā, projekts ticis atlikts daļēji saistībā ar bažām, ka vadītāji varētu justies aizvainoti.

Ir bažas, ka vadītāji varētu uzskatīt - tas aizskar viņu privātumu, un viņiem varētu būt neērti pūst kaut kādā ierīcē, stāstījis SL drošības inženieris Ēriks Stenbeks.

Līdz ar jauninājuma ieviešanu visiem vadītājiem tomēr būs jāpūš ierīcēs, kas neļaus iedarbināt transportlīdzekli, ja tiks konstatēts, ka vadītājs ir iereibis.

SL pārstāvis mierinājis, ka ierīce tiks uzstādīta vadītāja krēsla kreisajā pusē un tikai nedaudzi pasažieri redzēs, kā vadītājs to lieto. Tādējādi operators vēloties apliecināt pasažieriem, ka neviens no vadītājiem nav iereibis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstis no 15.maija atvērs iekšējās robežas iedzīvotāju brīvai kustībai, mikroblogošanas vietnē "twitter" pavēstījis Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV).

Šodien Kariņš videokonferencē ar Igaunijas premjerministru Jiri Ratasu un Lietuvas premjerministru Sauļu Skverneli vienojušies par iekšējo robežu atvēršanu no 15.maija un brīvu Baltijas valstu iedzīvotāju kustību.

Vienlaikus Kariņš piebilda, ka tiem iedzīvotājiem, kuri ieradīsies no citām valstīm, arī turpmāk būs jāievēro 14 dienu pašizolācija.

Jau rakstīts, ka ārkārtējās situācijas laikā robežkontrole no Latvijas puses uz Eiropas Savienības (ES) iekšējām robežām nav atjaunota, kas nozīmē, ka uz robežas ar Lietuvu un Igauniju nekādi ierobežojumi vai ceļošanas aizliegumi no Latvijas puses nav ieviesti.

Lai arī kopš 17.marta Latvija ir atcēlusi starptautiskos pasažieru pārvadājumus, šķērsot Latvijas robežu ar privāto transportu vai kājām nav aizliegts. Aizliegums šķērsot robežu attiecas tikai uz ārējo robežu, proti, ar Krieviju un Baltkrieviju, tomēr atbildīgas amatpersonas var lemt par izņēmumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidostas infrastruktūra nav pietiekama ES pilsoņu pastiprinātai pārbaudei, neradot ievērojamas rindas

LETA, 05.02.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Atsevišķos laika periodos pirms pārbaudes kabīnēm veidojas līdz pat 100 pasažieru garas rindas.

Lidostas Rīga infrastruktūra nav pietiekama, lai intensīvās noslogojuma stundās nodrošinātu Eiropas Savienības (ES) regulā noteiktās sistemātiskas pārbaudes visām ārējo robežu šķērsojošajām personām, neradot nesamērīgu ietekmi uz pasažieru plūsmu, kas veicina ievērojamu rindu veidošanos pirms robežpārbaudes, secinājusi Iekšlietu ministrija (IeM).

Ministrijas sagatavotajā ziņojumā valdībai skaidrots, ka pagājušā gada aprīlī stājās spēkā ES regula attiecībā uz pārbaužu pastiprināšanu pie ārējām robežām, proti, ieviešot sistemātiskas pārbaudes datu bāzēs ieceļošanas un izceļošanas brīdī ES dalībvalstu, Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstu un Šveices Konfederācijas pilsoņiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 28. jūnijā Valsts sekretāru sanāksmē izskatīja Satiksmes ministrijas izstrādāto Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu par kravas transportlīdzekļu rindas organizēšanu pirms Terehovas un Grebņevas robežkontroles punktiem, Db.lv informēja Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā referente Tija Ezeriņa.

Noteikumu projekts paredz, ka autotransporta rindas pirms Terehovas un Grebņevas robežkontroles punktiem tiks organizētas izmantojot izveidotos stāvlaukumus, kuros iebraukšana būs obligāta visiem kravas transportlīdzekļiem, kuri gatavojas šķērsot Latvijas robežu un kuru pašmasa pārsniedz 3,5 tonnas.

Par rindas organizēšanu ir noteikta maksa - Ls 12,00 (iekļaujot PVN). Kravas transportlīdzeklim, iebraucot stāvlaukumā, piešķir rindas kārtas numuru - šādā secībā kravas automašīnas arī izbrauc no stāvlaukuma.

Iebraucot stāvlaukumā, kravas automašīnas tiks sadalītas divās plūsmās - ārpuskārtas kravu plūsmā (ātri bojājošās kravas u.c. kravas atbilstoši 2001.gada 10.jūlija MK noteikumiem Nr.310 "Kārtība, kādā personas šķērso Latvijas Republikas valsts robežu") un pārējo kravu plūsmā. Tādējādi ārpus kārtas kravas varēs operatīvi šķērsot robežu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satvermes tiesa ir atzinusi, ka parakstītais Latvijas - Krievijas robežlīgums atbilst Satversmei.

Satversmes tiesa spriedumā izvērtēja vēstures faktus, bez kuru rūpīgas analīzes nebūtu iespējams izlemt lietā ietvertos prasījumus, piemēram, notikumus, kas ir saistīti ar neatkarīgas Latvijas valsts nodibināšanu un atjaunošanu, 1920. gada Miera līguma noslēgšanu, Latvijas valsts turpināšanos. Spriedumā ir ietverta arī 1940. gada notikumu juridiska kvalifikācija. Satversmes tiesa secināja, ka PSRS 1940. gadā ir veikusi agresiju pret Latvijas valsti un iejaukusies tās iekšējās lietās. Tam sekoja prettiesiska – tā laika starptautisko tiesību normām neatbilstoša – Latvijas okupācija un aneksija. Tikpat prettiesiski PSRS veica Latvijas teritorijas daļas atsavināšanu par labu Krievijas PFSR 1944. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir jau saprotams, ka ekonomiskās lejupslīdes apstākļos visi cenšas pieķerties pie katra «salmiņa», lai tikai izdotos sadabūt vēl kādu ienākumu avotu. Tomēr visam ir

savas robežas.

Katrā ziņā izskanējušo Rīgas domes ieceri daļu galvaspilsētas tiltu, piemēram, Salu un Vanšu tiltu, ļaut šķērsot tikai par maksu, var nosaukt par nepārdomātu, absurdu un nelietīgu pret iedzīvotājiem un pilsētā strādājošajiem uzņēmumiem.

Vispirms jau jāņem vērā, ka pilnīgi visi tilti, kas šobrīd atrodas Rīgā, ir būvēti par nodokļu maksātāju naudu. Tas nozīmē, ka šo tiltu lietotāji par tiesībām tos šķērsot jau sen ir samaksājuši. Tagad prasīt vēl papildus samaksu būtu apmēram tas pats, kas likt cilvēkam, kurš iziet pa veikala durvīm, norēķināties par tām precēm, par kurām viņš jau ir samaksājis pie kases. Taču tāpat attiecīgās iniciatīvas autori acīm redzami nav padomājuši par to, kas notiks jau nākamajā brīdī pēc šādas maksas ieviešanas. Jāņem vērā, ka cilvēka dabā ir skaitīt savu naudu, it īpaši, ja tās nav pārāk daudz.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vācijā "iesprūdušie" Latvijas valstspiederīgie varēs atgriezties arī ar Stena Line

LETA, 17.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valstspiederīgie, kuri saistībā ar jaunā koronavīrusa dēļ noteiktajiem ceļošanas ierobežojumiem ir "iesprūduši" pie Vācijas-Lietuvas robežas, mājās varēs atgriezties arī ar "Stena Line" prāmi Trāveminde-Liepāja, informēja Ārlietu ministrijā (ĀM).

Patlaban ir zināmi trīs šādi prāmju reisi - 17.martā plkst.23.59, 23.martā plkst.10 un 24.martā plkst.23.59. Uz prāmja varēs uzbraukt arī ar vieglo automašīnu. Biļetes šiem prāmju reisiem nopērkamas interneta mājaslapā "Stenaline.lv".

Uz reisu 17.martā visas biļetes jau ir izpārdotas, savukārt uz reisiem 23.martā un 24.martā biļetes vēl ir pieejamas. Piemēram, vienam pieaugušajam bez transportlīdzekļa biļete ekonomiskajā klasē maksā 26 eiro, bet vienam pieaugušajam ar vieglo automašīnu biļete ekonomiskajā klasē maksā no 102,50 eiro.

Kā ziņots, Vācijā "iesprūdušie" pasažieri ar privātajām automašīnām mājupceļam var izmantot arī prāmi no Zasnicas uz Klaipēdu Lietuvā. Uz pirmo šādu prāmja reisu ceļotājiem, kuri iepriekš piereģistrējušies, ar automašīnām būs jāierodas Zasnicā 17.martā plkst.11. Tomēr ĀM preses sekretārs Jānis Beķeris Latvijas Televīzijai sacīja, ka pirmais prāmja reiss otrdienas rītā jau ir piepildīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV elektroautomobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla" valstī atsauks gandrīz 54 000 automobiļu, lai tajos deaktivizētu funkciju, kas ļauj tiem šķērsot krustojumu ar "Stop" zīmi bez automašīnas pilnīgas apstādināšanas.

Šī funkcija automašīnās, kas aprīkotas ar pilnībā automatizētas braukšanas programmatūru, ļāva automašīnām šķērsot krustojumu ar "Stop" zīmi, pilnībā neapstādinot transportlīdzekli, tādējādi palielinot ceļu satiksmes negadījuma riskus, norāda ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde (NHTSA).

Sākot no 2020.gada oktobra, "Tesla" šo funkciju iekļāva savas izstrādātās programmatūras izmēģinājuma versijā, ļaujot automobiļiem šķērsot šāda veida krustojumus, ja braukšanas ātrums ir zem deviņiem kilometriem stundā un netālu neatrodas citi kustīgi transportlīdzekļi, riteņbraucēji vai gājēji.

Taču pēc divām sanāksmēm ar NHTSA "Tesla" 20.janvārī nolēma šo funkciju deaktivizēt, un 27.janvārī informēja regulatoru par automašīnu atsaukšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vairākkārt pārsniegta Terehovas un Grebņevas caurplūsmas kapacitāte

, 10.04.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie Latvijas – Krievijas robežas Latvijas pusē periodiski veidojas garas izbraucošā kravu autotransporta rindas, kas aizņem pilnībā visu izbraucošā transporta joslu un tādejādi apgrūtina citu transportlīdzekļu kustību šajā ceļa posmā, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Reģiona ekonomiskās aktivitātes pieauguma rezultātā ir izveidojusies situācija, kad Latvijas un Krievijas robežu šķērsojošo kravas transportlīdzekļu apjoms vairākkārt pārsniedz 90.gadu vidū izbūvēto autoceļu robežkontroles punktu (RKP) Terehova un Grebņeva caurplūsmas kapacitāti. Pēdējos gados ir būtiski pieaudzis caur Latvijas teritoriju uz Krieviju pārvietoto citu ES valstu kravu apjoms. Kā liecina muitas informācija, vairāk nekā puse no robežu šķērsojošiem transportlīdzekļiem ir Lietuvas un Polijas kravas automašīnas.

Garākās izbraucošā kravu autotransporta rindas izveidojās 2007.gada decembrī: pie Terehovas RKP rindā gaidīja 1600, bet pie Grebņevas RKP – 950 automašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Rinkēvičs: Situācija pie Latvijas-Lietuvas robežas ir normalizējusies

LETA, 03.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Situācija ar kravas automašīnu rindu pie Latvijas-Lietuvas robežas Grenctālē šorīt ir normalizējusies, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Rīta panorāma" sacīja ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (JV).

Viņš stāstīja, ka rinda izveidojās, jo Covid-19 draudu dēļ Lietuvas atbildīgie dienesti pieņēma lēmumu visām iebraucošajām kravas automašīnām veikt papildu dokumentu pārbaudi un mērīt šoferu ķermeņa temperatūru.

Latvijas Ārlietu ministrija centusies ar Lietuvas kolēģiem panākt vienošanos par elastīgāku medicīnisko pārbaužu procesu.

"Šobrīd vairs netiek prasīti dokumenti, vienkārši tiek mērīta temperatūra. Tagad, cik man ir zināms, varu teikt, ka tā situācija ir normalizējusies, (..) to lielo rindu vairs nav," stāstīja ministrs.

Viņš pauda cerību, ka Lietuvas puse atradīs papildu risinājumus, lai nekavētu kravu plūsmu pāri robežai. Prasība mērīt kravas auto vadītāju temperatūru gan tiks saglabāta, bet, iespējams, tiks atvērti kādi papildu robežšķērsošanas punkti, pieļāva Rinkēvičs, uzsverot, ka tas būs Lietuvas, nevis Latvijas lēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Starp Baltkrieviju un Latviju būs daļējs bezvīzu režīms

Vēsma Lēvalde, Db, 08.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji, kuru dzīvesvietas ir ne tālāk kā 35 km no Latvijas - Baltkrievijas robežas, iespējams, tuvākajā laikā varēs robežu šķērsot bez vīzām.

Par to Db informēja Baltkrievijas vēstnieks Latvijā Aleksandrs Gerasimenko. Pēc viņa teiktā, abu valstu diplomāti jau vienojušies par starpvalstu dokumenta saturu, kas apstiprinās iespēju šķērsot robežu bez vīzām, taču nelielus tehniskus labojumus dokumentā jāveic pēc Briseles norādījumiem. Iespējams, ka šo dokumentu abas valstis parakstīs 22. aprīlī. Parakstītais dokuments varētu veicināt abu valstu ekonomisko sakaru attīstību, uzskata A. Gerasimenko. 2008. gadā Baltkrievija izsniegusi 5883 biznesa vīzas ceļošanai uz Latviju, savukārt 2007. gadā šādu vīzu skaits bijis tikai nedaudz vairāk par trīs tūkstošiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds iereibis pasažieris mēģinājis nolaupīt Turkish Airlines lidmašīnu, kura bija ceļā no Antālijas uz Sanktpēterburgu, ziņo Bloomberg.

Vīrietis piecēlies kājās un lidmašīnas apkalpei paziņojis, ka viņam ir bumba. Jāatzīmē vīrieša triumfs bija īss, jo drīz pēc šī paziņojuma lidmašīnas pasažieri sagūstījuši nolaupītāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lūdz izsludināt ārkārtējo situāciju Latvijas-Baltkrievijas pierobežā

LETA, 09.08.2021

Iekšlietu ministre Marija Golubeva (AP) ierosina valdībai izsludināt ārkārtējo situāciju Latvijas-Baltkrievijas pierobežā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai aizsargātu Latvijas un Eiropas Savienības ārējo robežu pret "nelegālās migrācijas ieroča" pielietošanu, iekšlietu ministre Marija Golubeva (AP) ierosina valdībai izsludināt ārkārtējo situāciju Latvijas-Baltkrievijas pierobežā, informē Iekšlietu ministrija (IeM).

Gadījumā, ja Ministru kabinets izsludinās ārkārtējo situāciju, tā tiks noteikta daļā Augšdaugavas un Krāslavas novadu teritorijas un paplašinās Valsts robežsardzes pilnvaras atturēt nelegālo migrāciju un atgriezt robežšķērsotājus, kas nelikumīgi pārkāpuši valsts robežu.

IeM arī norādīja, ka Lietuvas valdība ir noteikusi īpašu robežu apsardzības režīmu, kā rezultātā nelegālie migranti no Baltkrievijas teritorijas pēdējo dienu laikā arvien biežāk mēģina šķērsot Latvijas un Polijas robežas.

Trešdien, 11.augustā, ministre dosies uz Latvijas-Baltkrievijas pierobežu.

Valdības lēmumam par ārkārtējās situācijas izsludināšanu vēl būs nepieciešams Saeimas akcepts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Advokāts: Buimisters ilgstoši bija KNAB aģents un mēģināja izprovocēt Rimšēviču maksāt par liecību maiņu

LETA, 25.08.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušais "Trasta komercbankas" lielākais akcionārs Igors Buimisters bijis Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) aģents un mēģinājis izprovocēt Latvijas Bankas bijušo prezidentu Ilmāru Rimšēviču samaksāt jebkādu naudas summu par iepriekš sniegto liecību maiņu, lai KNAB to varētu klasificēt kā liecinieka ietekmēšanu, apgalvoja Rimšēviča aizstāvis Normunds Duļevskis.

Buimisters bijis Rimšēviča apsūdzības galvenajiem lieciniekiem. Aģentūras LETA rīcībā esošā informācija liecina, ka Buimisters nesen devies mūžībā.

Duļevskis sacīja, ka Buimisters ilgstoši esot mēģinājis sazināties ar Rimšēviču un izprovocēt viņu. Savukārt Rimšēvičs esot "apliecinājis, ka par apzināti nepatiesu liecību atsaukšanu un patiesu liecību sniegšanu nav jāmaksā un nedrīkst maksāt". Tāpēc šī provokācija neesot izdevusies, apgalvoja advokāts.

"Zinot, ka Buimisters caur vairākām dažādām personām ir mēģinājis sameklēt iespēju Rimšēviču uzrunāt, lai prasītu maksu par patiesām liecībām, vēlamies noskaidrot un pierādīt patiesību," teikts Duļevska paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru