Jaunākais izdevums

Viņa pirmais darbs Statoil pirms 13 gadiem bija izmazgāt grīdu veikalā. «Tas izrādījās vērtīgs uzdevums, jo 10 gadus vēlāk bija vieglāk par vieglu uzstādīt Eiropas standartu grīdas tīrībai.» Nu jau ceturto gadu Guntis Āboltiņš-Āboliņš strādā Norvēģijā. Vispirms Statoil mazumtirdzniecības Eiropas Kompetences centrā Oslo, bet kopš šī gada oktobra - StatoilHydro galvenajā mītnē Stavangerā Norvēģijas dienvidrietumos, Nākotnes enerģijas risinājumu departamentā.

Kā benzīns aptiekā

Ierodoties Stavangerā, es uzreiz nokļūstu 20 gadus pēc tagadnes (tā prognozē Guntis), iekāpjot Toyota Prius - nevis tajā hibrīdmodelī, kas brauc ar degvielu un elektrību, bet vēl lielākā retumā - ūdeņraža darbinātā auto. Norvēģijā ir tikai divas ūdeņraža uzpildes stacijas, Skandināvijā kopā - trīs. Bet tas ir tikai pagaidām. Laikā, kad Bencs dibināja savu autouzņēmumu, benzīnu vajadzēja pirkt aptiekā, zina stāstīt Gunta tētis, inženierzinātņu doktors Gintauts Āboltiņš-Āboliņš. Un Tomasa Edisona laikā ar elektrību apgaismotajās telpās pie sienas bija brīdinājums nemēģināt spuldzīti iedegt ar sērkociņu. Šis aptuveni 120 gadus vecais plakāts kā atgādinājums par progresa lokiem tagad ir iekļauts StatoilHydro prezentācijā. Ir ļoti laba sajūta, braucot ar šo auto un apzinoties, ka apkārtējā vidē no tā nonāk tikai tīrs ūdens, saka Guntis. «Ja visas automašīnas būtu tādas, mēs pilsētās varētu elpot lauku gaisu.»

Būvē nākotnes lielceļus

Ūdeņraža izmantošana ir tikai daļa no StatoilHydro nākotnes enerģijas programmas. Biodegvielas ražošana, atjaunojamās enerģijas avoti (vējš, viļņi, paisums un bēgums), ogļskābās gāzes savākšana no atmosfēras, energoefektivitāte? ir ļoti plašs un vēl neizzināts darba lauks. «Mans uzdevums ir identificēt veiksmīgākos nākotnes «lielceļu» virzienus jauno enerģijas risinājumu pasaulē un atrast labākos veidus, kā StatoilHydro var piedalīties šo ceļu būvēšanā,» skaidro Guntis. Šie jaunie risinājumi ir īpaši svarīgi šobrīd, kad gan naftas cenas, gan atmosfēras piesārņotība sasniedz rekordus. The Inconvenient Truth jeb «Neērtā patiesība» ir filma par globālā klimata izmaiņām, kuru Guntis Āboltiņš-Āboliņš iesaka noskatīties katram. Tā atstāj iespaidu un mudina rīkoties - kaut vai piecelties un izslēgt gaismu priekšnamā. Filmas iniciators ir bijušais ASV viceprezidents un Klimata aizsardzības alianses dibinātājs Als Gors. «Daudzi mani motivatori ir līdzīgi, tādēļ esmu priecīgs, ka man ir tā retā izdevība strādāt ar lietām, kam es patiesi ticu un kas var padarīt mūsu dzīvi labāku,» vēl pirms labās ziņas par Alam Goram piešķirto Nobela Miera prēmiju e-pastā raksta Guntis.

Dream team

Nākotnes enerģijas risinājumu departamentā Guntis ir nokļuvis, piesakoties uzņēmuma iekšienē izsludinātajā konkursā, un ir viens no nedaudzajiem ārzemniekiem StatoilHydro galvenajā mītnē. Arī iepriekšējā darbavietā, Statoil Eiropas Kompetences centrā, pārsvarā strādā norvēģi. Stokholmas Ekonomikas augstskolas profesors Šells Nordstrēms saka, ka esot tikai divi ceļi, kā veidot karjeru lielā skandināvu uzņēmumā - ir jābūt vai nu skandināvam, vai telepātam. Guntis acīmredzot tomēr ir gājis citu ceļu. «Ja nebūtu bijis labu darba rezultātu Latvijā (un tie bija un ir patiešām labi), nekas tāds nebūtu noticis. Jāsaka paldies arī Baibai Rubesai, kura mani izvirzīja.» Latvijas Statoil vadības komandā nostrādātos gadus G. Āboltiņš-Āboliņš raksturo ar vārdiem dream team jeb sapņu komanda. Guntim ir ļoti labas atmiņas no laikiem, kad viņš bija viens no tiem, kas Statoil radīja tādu, kāds tas Latvijā ir šobrīd. «Tas nenozīmē, ka mums nebija domstarpību. Mēs bijām ļoti dažādi, bet to apzinājāmies un atradām veidus, kā izmantot katra stiprās puses un viens otram palīdzēt. Neko tādu es citur neesmu pieredzējis.»

Pārmaiņas redzamas

Šobrīd StatoilHydro, kur strādā vairāk nekā 30 tūkstoši darbinieku 40 pasaules valstīs, Guntim ir gan eksperta, gan projektu vadītāja loma. Tas nav darbs klasiskā hierarhiskā organizācijā, ir jāiemācās sastrādāties matricā gan pa horizontāli, gan vertikāli. «Tas nav viegli, ir vajadzīgs laiks, pacietība un sistemātiska pieeja, taču, atrodot pareizo «koda atslēgu», ātrums un spēks šai «mašīnai» ir milzīgs.» Pārmaiņas notiek, un StatoilHydro no kādreizējās tradicionālās naftas kompānijas ir pārvērtusies par ambiciozu alternatīvās enerģijas projektu attīstītāju Ziemeļeiropā. Guntis atceras, kā pirms sešiem gadiem Rīgā uzņēmis toreizējo Statoil vadītāju Olavu Fjellu. «Man bija izdevība pavadāt viņu pa Rīgu savā auto, kas tika darbināts ar simtprocentīgu biodīzeli - toreiz tā bija kas jauns, jaunums arī Statoil šefam.» Uzņēmuma vadītājs vien noteicis, ka «principā» jau biodegviela ir laba lieta, ko vajadzētu attīstīt. Bet no toreiz iesētās sēklas izaudzis viens no galvenajiem Statoil attīstības virzieniem. «Tas bija pareizs solis pareizā laikā,» saka Guntis.

Tūkstošiem detaļu

Kā panākt, lai no mazumiņa attīstās kaut kas liels? «Domāju, ka man piemīt liela pacietība un izturība milzīgus, garus projektus novest līdz galam. Ne visi to spēj. Daudzi cilvēki mēģina šo darbu vienkāršot, veikt epizodiski vai izraut no konteksta un tādā veidā izdarīto pasniegt kā lielu sasniegumu, bet beigās tas izrādās vien burbulis.» Te Guntis velk paralēles ar antīko automobiļu restaurācijas procesu, kas ir viens no viņa hobijiem. Automašīnai ir tūkstošiem detaļu, un, kad tās visas ir izliktas uz galda, tad var sēdēt saķertu galvu, domājot, ko ar to visu iesākt. Taču katra detaļa pati par sevi ir ļoti vienkārša, parasts dzelzis. Katra no tām ir jāpaņem, jāapstrādā un jānoliek, lai sagaida savu laiku, kad viss tiks likts atkal kopā. Tā, solīti pa solītim, astoņu gadu laikā Guntis ir salicis vienu no padomju armijas pirmajiem džipiem. Kad šis darbiņš bijis pabeigts, antīko automobiļu rallijā viņa auto izpelnījās aplausus un tika parādīts daudzos televīzijas kanālos. «Tas nebija tāpēc, ka mana mašīna būtu īpaši labāka par citām, bet tāpēc, ka tas bija rūpīgi līdz galam novests projekts, kurš ietrāpīja īstajā laikā. Ieguldīto darbu vienkārši nevar neredzēt.»

Sākas ar vērtībām

Arī biznesā daudzi procesi un stratēģijas sastāv no vienkāršām lietām, kuras tikai jāsaliek pareizajās kombinācijās. Tomēr stratēģija nav milzīgs puzlis, kas jāsaliek noteiktā rāmja ietvaros. Tas drīzāk ir milzīgs lego, no kura var izveidot jebko. Ir liela starpība, vai tu restaurē automašīnu, vai radi to no jauna. Stratēģija ir jaunrade, saka Guntis. Ir jāspēj atrast to, ko citi neredz vai arī vēl nav pamanījuši. Stratēģiskā plānošana sākas ar vērtībām. «Ja tās ir zināmas, es zinu, kurā virzienā varu iet. Tas ir būtisks atbalsts,» Guntis parāda grāmatiņu, kurā aprakstītas četras StatoilHydro pamatvērtības - Courageous, Open, Hands-on, Caring (drosmīgs, atvērts, izdarīgs, iejūtīgs). Ar šīm vērtībām Guntis jūtoties labi. «Esmu pamanījis, ka tās jau ir iegājušas manī iekšā, un arī mājās, zāli pļaujot, es vados pēc tām pašām vērtībām, kas ir svarīgas uzņēmumam. To nevar tā vienkārši «izņemt ārā» un ārpus darba būt citam cilvēkam. Ja es citos redzu tādu attieksmi, tad zinu, ka šis cilvēks nav patiess - vai nu viņš māna pats sevi, vai savu darba devēju. Nevar vienlaikus stāvēt divās laivās.»

Arhitekta skats

Guntis neizceļ nevienu no kompānijas vērtībām kā sev tuvāko, taču atzīst, ka drosme stratēģim ir vajadzīga, lai pastāvošos rāmjus un priekšstatus neuztvertu kā absolūtus. Protams, biznesā ir vajadzīgi standarti, tomēr tajā pašā laikā daudzām lietām ir jāpieiet radoši un jāmēģina saskatīt jaunas iespējas, ko attīstīt un realizēt. Lai to spētu, ir jābūt nedaudz māksliniekam. «Jo dziļāk tu esi kādā lietā iekšā, jo vairāk barjeru saskati, tāpēc dažreiz ir labi atkāpties un paskatīties uz problēmu no malas. Tad to var ieraudzīt citā gaismā.» Pēc izglītības inženieris, Guntis atzīst, ka dažreiz viņā mākslinieciskā puse ar inženiertehnisko saķildojas - ja mākslinieks saredz skaisto un ideālo, tad inženieris šajā vīzijā iejaucas ar skaitļiem un faktiem. Savulaik Guntis ir gājis Mākslas akadēmijas kursos un vēlējies studēt arhitektūru. Arhitektūra viņam ļoti patīkot joprojām. «Arhitekts manī nekur nav pazudis, un mājās man ir daudz vairāk grāmatu par arhitektūru nekā par alternatīvajām degvielām.» Arhitekta redzējums noder ne tikai, būvējot stratēģijas «lego». Guntis saskata tiešu sakarību starp arhitektūru un savu darbu alternatīvās enerģijas «frontē». «Arhitektūrā vēl ir milzīgs neizpētīts lauks, kas skar enerģijas efektivitāti. Pamazām cilvēki sāk saprast, ka mājas var būvēt citādi - tā, lai ietaupītu enerģiju, piemēram, izmantojot saules siltumu. Tomēr joprojām tiek būvētas milzīgas «kastes», kurās sabāzti tūkstošiem kondicionieru, kas rij elektrību. Tā nav ilgtermiņā dzīvotspējīga koncepcija, jo energoresursu cenas tikai augs.»

Ilgtspējīgai attīstībai

Viesojoties StatoilHydro birojā, ielūkojos arī naftas treideru zālē, kas ir trešais lielākais naftas tirdzniecības punkts pasaulē. Šobrīd degvielas cenas ir augstākas, nekā bijušas jebkad agrāk. Šīm cenām būs kritumi un kāpumi, tomēr tajā pasaulē, kur būsim pēc 20-30 gadiem, vairs nevarēsim atļauties tērēt enerģiju tā kā šodien. Ar šo atbildību Guntis būvē arī pats savu ģimenes māju Cēsu rajonā. Tās būvniecībai tiek izmantoti pēc iespējas videi draudzīgi materiāli. Guntis cer, ka kādu dienu viņa saimniecība varēs funkcionēt enerģētiski neatkarīgi un ar iespējami mazu iespaidu uz vidi. Jau tagad lietā likts gravitācijas spēks, un ūdens mājās no avota «nāk» pats, bet māju silda zemes siltums.

Tālums nav tālu

Topošā māja Latvijā apliecina, ka Guntis negrasās visu mūžu pavadīt Norvēģijā, lai kādas piena upes ķīseļa krastos tā piedāvā. «Manas mājas ir Latvijā, tur ir viss, kas man tuvs un svarīgs.» Bet viņš arī neslēpj, ka dažkārt sāp sirds par sašķobītajām vērtībām dzimtenē. «Šobrīd nav pārliecības, ka visi strīdi Latvijā tiks izskatīti taisnīgi, ka, vēršoties pašvaldībā ar kādu projektu, netiks saņemts signāls, ka jāmaksā, vai ka tava biznesa ideja netiks nozagta.» Labā ziņa ir tā, ka sabiedrība vairs nav vienaldzīga. «Man arī pašam ir gribējies kāpt lidmašīnā, lai stāvētu ar plakātu pie Saeimas.» Kad vakarā dzeram tēju Āboltiņu-Āboliņu ģimenes lokā, Gunta sieva Aija ieminas: «Labi, ka no rīta sanāca tik daudz cilvēku.» Viņa nerunā par kādu pasākumu Stavangerā, bet par piketu Latvijā. Caur satelīttelevīziju Latvijas klātbūtne jūtama arī fjordu ielokā. Ir tā, ka tālums vairs nav tāls. Gunta vadītajos projektos iesaistās cilvēki no daudzām pasaules valstīm. «Izrādās, ka attāluma robežas ir iedomātas, es tās vairs nejūtu. Tā ir interesanta atklāsme.»

CV

Guntis Āboltiņš—Āboliņš

a/s StatoilHydro biznesa attīstības un projektu vadītājs

Dzimis 1969. gadā

Iepriekšējā darba pieredze Statoil Mazumtirdzniecības Eiropas kompetences centra darbības attīstības vadītājs, Latvija Statoil mazumtirdzniecības vadītājs, Ferrosan Latvijas pārstāvniecības vadītājs

Izglītība Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolas MBA grāds, biznesa vadības pamati Helsinku Universitātē, elektroinženiera diploms Rīgas Tehniskās universitātē

Ģimene precējies, ir meita

Hobiji arhitektūra, lidaparātu vadīšana, antīku automobiļu restaurācija, daba

Viedoklis

Baiba Rubesa, Statoil Latvija izpilddirektore:

Guntim ir divas lieliskas rakstura īpašības, kas viņam ir līdzinājušas ceļu attīstībai Statoil. Pirmkārt, viņu interesē cilvēki un procesi. Turklāt viņš mēdz iedziļināties gan vienā, gan otrā. Tādējādi Guntis ir spējīgs konstruktīvi virzīt procesus, iesaistot pareizos cilvēkus pareizā laikā. Otrkārt, viņu interesē viss tehniskais (kas, kā, kāpēc?), īpaši, ņemot vērā ietekmi uz vidi. Manuprāt, pašreizējais darba uzdevums viņam ir pilnīgi atbilstošs.

Balsot un uzdot jautājumus var šeit.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nosaukti valstī augstākā nozares apbalvojuma Būvindustrijas lielā balva 2018 - Pamatakmens saņēmēji, informē Latvijas Būvinženieru savienība.

Būvindustrijas lielo balvu «Pamatakmeni» kategorijā «Mūža ieguldījums būvindustrijā» saņēma Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Būvkonstrukciju katedras asociētais profesors «emeritus» Guntis Andersons, pensionēts inženieris Uldis Krūskops, SIA «Norma - S» valdes loceklis Andrejs Loze, SIA «Markvarta ģeotehniskais birojs» ģeotehniskās izpētes un ģeotehniskās uzraudzības būvniecībā galvenais ģeotehniķis Valdis Markvarts, pensionēts arhitekts Teodors Nigulis un AS «Yaico», «Aeroc» un «Bauroc» valdes un padomes priekšsēdētājs Igaunijā un Latvijā Jāzeps Paplavskis.

Savukārt būvindustrijas lielo balvu «Pamatakmeni» un gada laureātu titulus kategorijā «Gada inženieris/arhitekts» saņēma: «Gada jaunais inženieris» - AS «UPB» būvinženieris Matīss Sakne, «Gada jaunais arhitekts» -«Mailītis Arhitekti» arhitektu biroja arhitekts, uzņēmuma vadītājs, dibinātājs Austris Mailītis, «Gada inženieris»- LLU Arhitektūras un būvniecības katedras vieslektors, SIA «Vimbas MF» valdes loceklis Mārtiņš Fībigs, «Gada inženieris» - AS «UPB» stikloto risinājumu projektēšanas inženieris Guntars Roga, «Gada inženiere» - SIA «Rere būve» projektu vadītāja Natālija Peņugalova, «Gada būvuzraugs» - SIA «CMB» valdes loceklis, sertificēts ēku un inženiertīklu būvuzraugs Māris Briška.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektromotori automašīnās kļuvuši par realitāti, un bagātās Eiropas valstis cenšas straujā tempā ieviest tos ikdienā. Tomēr šodien ne tikai enerģētikas kompānijas, bet arī autoražotāji investē ievērojamus resursus, lai radītu inovatīvus produktus, kas spēj samazināt kaitīgos izmešus un fosilo izejmateriālu izmantošanas īpatsvaru iekšdedzes dzinējos

2040. gads ir slieksnis, kad Parīzes, Londonas vai Oslo ielās vairāk būs elektroautomašīnu, bet Rīgā, visticamāk, vēl būs daudz iekšdedzes dzinēju, kas brauks ar videi draudzīgāku degvielu.

Vairākas Eiropas valstis nospraudušas ambiciozus mērķus strauji mainīt automašīnu iekšdedzes dzinējus uz elektromotoriem, liecina Eiropas Komisijas DB sniegtā informācija, piebilstot, ka CO2 izmešu mazināšanas plāns ir katras dalībvalsts iekšēja lieta. Eksistē alternatīvas, kuras ir mazāk dārgas un pietiekami efektīvas. Autoražotāji investē ievērojamus līdzekļus, lai mazinātu kaitīgos izmešus, kā arī fosilo materiālu izmantošanas īpatsvaru. Viens no nākotnes risinājumiem ir atjaunojamā dīzeļdegviela, kuras loma turpmākajās desmitgadēs Latvijā pieaugs, bet elektroautomašīnas vienlaikus ir lielpilsētu nepieciešamība un iespēja, uzskata degvielas tirgotāja Neste Latvija ģenerāldirektors Artu Airiainens (Arttu Airiainen).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūlijs Madernieks aizgāja mūžībā 85 gadu vecumā, nekad nenovecojis.

Pirmais projekts — pazīstamā Berga bazāra īpašnieka, būvuzņēmēja Kristapa Berga znota advokāta Friãa Alberta dzīvokļa iekārtojums jūgendstilā 1903. gadā. Nopietnākā atzinība — augstākais novērtējums starptautiskajā izstādē Parīzē 1928. gadā viņa dizainētajam krēslam meistara Jāņa Skultāna izpildījumā. Piedāvājums ikdienai — nacionālais stils mēbeļrūpniecībā. Rakstura īpašība — kautrība.

— Jūlijs Madernieks propagandē savu stilu ne tikai ar zīmējumiem, viņš to dara arī ar savu personu. Mākslinieku sastopam, ziema vai vasara, aizvien Rīgā, visbiežāk Jaunāko Ziņu un piena paviljonu rajonos. Galvā viņam žokejnīca, pretēji Zaļkalnam, kas tikai ziemā pataupa matus, galvu apsegdams. Kājās gandrīz stūrainas, smagas kurpes. Mugurā īss savāda griezuma mētelis. Apakšā, ja ne samta svārks, tad vismaz tāda veste, gluži mazu priekšu. Bet visīpatākais ir — pēc paša zīmējuma darinātā apkaklīte. Tā sasniedz vismaz divu apkaklīšu augstumu, un zem tās savādi atlocītajiem stūriem kvēlo neliela, bet krāsās ļoti grezna kakla saite. (..) Man pat šķiet, ka taisni tajā meklējams viņa nenovecošanas noslēpums. Augstā apkakle neļauj galvai ierauties krūtīs, un spilgtais pušķis zem zoda piešķir vaigam daudz svaiguma, — suminot Madernieku 70. dzimšanas dienā, rakstīja Jānis Jaunsudrabiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Būvnieku pratināšanas ēnā sadalītas Būvindustrijas lielās balvas

Zane Atlāce - Bistere, 04.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceremonijā VEF Kultūras pilī 3.septembra vakarā 12 būvniecības nozares profesionāļi saņēmuši Būvindustrijas lielo balvu – «Pamatakmeni».

Simboliskās balvas darinājuši māksliniece Katrīna Vasiļevska un arhitekts Andris Vītols. «Te viss ir īsts. Latvijas laukakmeņi, kurus palīdz lasīt mazie talcinieki, egles pamatne, uz kuras stiprināts akmens. Tikpat īsts un pamatīgs kā balvu saņēmēji – gan seniori, gan gada titula ieguvēji,» saka Latvijas Būvinženieru savienības valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Straume.

Kategorijā «Mūža ieguldījums būvindustrijā» «Pamatakmeni», diplomu un nozīmīti saņēma: Jānis Krastiņš, Dr. habil. arch, RTU Arhitektūras fakultātes Arhitektūras vēstures un teorijas katedras profesors; Andris Krēsliņš, RTU Būvniecības un inženierzinātņu fakultātes Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas institūta Siltuma inženierijas un tehnoloģijas katedras vadošais pētnieks; Ija Niedole, „IMINK» un „IMINK1» valdes locekle; Juris Tervits, «LBS – konsultants» izpilddirektors, prokūrists; Sergejs Gridņevs, «TILTS» valdes priekšsēdētājs; Andrejs Magaznieks, «Būvalts R» valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Izveidota RTU žurnāla Jaunais Inženieris iPad aplikācija

Lelde Petrāne, 09.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) žurnāls Jaunais Inženieris kļuvis par pirmo Latvijas augstākās izglītības iestāžu periodisko izdevumu, kuram ir sava iPad aplikācija.

To izveidojis un universitātei uzdāvinājis RTU IT Lietotāju atbalsta centra vadītājs Kaspars Auzarējs-Auzers.

Aplikācijā iespējams lasīt gan jaunākos RTU žurnāla numurus, gan arī arhīvu, sākot no 2000. gada.

K. Auzarējs-Auzers stāsta, ka gadu sācis ar jaunu brīvā laika hobiju – iOS aplikāciju veidošanu, un šobrīd viņa kontā ir trīs iPad un viena iPhone aplikācija. Žurnāla Jaunais Inženieris aplikācija veidota kā dāvana studentiem, mācībspēkiem un darbiniekiem universitātes 150. dzimšanas dienā. Aplikācijas izstrāde aizņēmusi aptuveni 20 stundas – tik daudz laika vajadzēja, lai iepazītos ar Apple izstrādes platformu Xcode un īstenotu ideju par iPad aplikāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Piebalgā ražo traukus no kaprīzākā un vienlaikus cēlākā materiāla

Laura Mazbērziņa, 10.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Porcelāns ir pats kaprīzākais un vienlaikus cēlākais materiāls ar visilgāko mūžu, lepojas Piebalgas porcelāna fabrikas īpašnieks Jānis Ronis.

SIA Porcelāna galerija, kas strādā ar zīmolu Piebalgas porcelāna fabrika, 2002. gadā izveidoja J.Ronis kopā ar savu sievu Zani. Savu ceļu mākslā viņš sācis Rēzeknes lietišķās mākslas skolas Keramikas nodaļā. «Esmu strādājis ar dažādiem keramiskajiem materiāliem. Mākslas akadēmijas laikā piesaistīja porcelāns, skolotājs Pēteris Martinsons tuvināja smalkajam materiālam. Porcelāns ir pats kaprīzākais un vienlaikus cēlākais materiāls ar visilgāko mūžu. Diplomdarba porcelāna servīze ar melni metalizētajām glazūrām, kas tapa paša gatavotā krāsnī, iezīmēja manu radošo ceļu. Piedaloties izstādēs, plenēros un simpozijos, krāju savu mākslinieka pieredzi, bet organizatoriskā darba iemaņas pilnveidoju, organizējot un vadot starptautiskos keramikas simpozijus Dzirnas 1993. un 1994. gadā Inešos,» stāsta J. Ronis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvindustrijas lielo balvu jeb Pamatakmeni svinīgajā apbalvojuma ceremonijā VEF Kultūras pilī šogad saņēmuši desmit 2023.gada laureāti, informē konkursa rīkotāji.

Kategorijā "Mūža ieguldījums būvindustrijā" Pamatakmeni šogad ieguvuši četri laureāti. Nozares augstāko vērtējumu ieguvušie profesionāļi ir Cēsu novada būvvaldes vadītāja Vija Gēme, Rīgas Tehniskās universitātes Ceļu un tiltu katedras vadītājs, Transportbūvju institūta direktors, profesors Ainārs Paeglītis, Būvmateriālu ražotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Leonīds Jākobsons un arhitekts, pilsētplānotājs, SIA "Uģis Šēnbergs, arhitekts" vadītājs Uģis Šēnbergs.

Kategorijā "Gada inženieris/arhitekts 2023" Pamatakmeni saņēma seši laureāti. Par gada jauno inženieri atzīts SIA "Merks" būvdarbu vadītāja palīgs Gints Krasausks, par gada inženieri - AS "LNK Industries" Tehniskās nodaļas vadītājs Aleksandrs Stasens un SIA "Merks mājas" projektēšanas vadītājs Ivo Dzenis, par gada restaurācijas būvdarbu vadītāju - AS "Būvuzņēmums restaurators" Būvniecības nodaļas vadītājs Dāvis Priede, par gada būvkonstruktoru - SIA "Arenso" galvenais inženieris Matīss Apsītis, bet par gada projektu vadītāju - VAS "Starptautiskā lidosta Rīga" termināļa paplašināšanas 6. kārtas projekta vadītājs Mihails Peščinskis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

FOTO: Sadalītas Būvindustrijas lielās balvas

Dienas Bizness, 04.09.2015

Ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola sveic "Būvindustrijas lielās balvas 2015" laureātu kategorijā "Gada inženieris" - SIA "A.Ābeles inženieru birojs" valdes locekli - projektētāju enerģētiķi Armandu Ābeli

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Nacionālās bibliotēkas Ziedoņa zālē Latvijas Valsts prezidents Raimonds Vējonis, Ekonomikas ministre Dana Reizniece - Ozola un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards pasniedza balvas Latvijas divpadsmit labākajiem inženieriem, arhitektiem, būvmateriālu ražotājiem, mācībspēkiem un zinātniekiem, kurus būvindustrijas sabiedriskās organizācijas un profesionāļi ir atzinuši par prestižās Būvindustrijas lielās balvas cienīgiem.

Būvindustrijas lielo balvu kategorijā Mūža ieguldījums būvindustrijā saņēma seši būvindustrijas veterāni, kuru darba stāžs pārsniedz četrdesmit un pat piecdesmit gadus, bet kuri joprojām ir aktīvi nozarē: LBS - Konsultants eksperts, būvinženieris, lektors Rodrigo Pelsis par ekspertīzi nozīmīgos projektos un aktīvu līdzdalību nozares normatīvo aktu izstrādē; SIA 8. CRB tehniskais direktors, ceļu inženieris Juris Anitens par ieguldījumu Latvijas ceļu būves attīstībā un apjomīgu un sarežģītu objektu vadību; bijušais AS Liepājas metalurgs valdes priekšsēdētājs Valērijs Terentjevs, būvmateriālu ražotājs, kurš uzņēmumā nostrādājis 45 gadus, no liešanas operatora kļūstot par uzņēmuma vadītāju; Latvijas Lauksaimniecības Universitātes emeritētā profesore Silvija Štrausa par pašaizliedzīgu darbu jauno būvniecības speciālistu sagatavošanā; SIA Graf-X īpašniece, arhitekte Ruta Krūskopa par daudzu sabiedriski nozīmīgu ēku projektēšanu un ieguldījumu Latvijas arhitektūras attīstībā; SIA Zenico arhitekts Viktors Valgums par nozīmīgiem projektiem, jauno arhitektu izglītošanu un sabiedrisko darbu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apbalvojuma "Būvindustrijas lielā balva 2020" galveno balvu kategorijā "Gada arhitekts" saņēmuši Ilze un Reinis Liepiņi no SIA "Sudraba arhitektūra," informē Latvijas Būvinženieru savienība.

Viņi arī apbalvoti kategorijā "Gada inženieris". Kopumā būvindustrijas lielo balvu – "Pamatakmeni" - saņēma 12 būvniecības nozares profesionāļi.

Kategorijā "Mūža ieguldījums būvindustrijā" balvu saņēma: pensionēts arhitekts, arhitektūras doktors Gunārs Asaris; SIA "Celmiņa būvkonstrukciju projektēšanas birojs" valdes priekšsēdētājs Valters Celmiņš; Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) Arhitektūras un būvniecības katedras asociētais profesors Andris Šteinerts; SIA "Inženierbūve" valdes loceklis, tiltu inženieris Andris Gailis; Rīgas domes Īpašuma departamenta Būvniecības pārvaldes priekšnieka vietnieks, galvenais būvuzraugs Leonards Dubkevičs; Rīgas Celtniecības koledžas kursa Būvkonstrukcijas docētāja, studentu pētījumu vadītāja, būvnieku grupu kuratore Rūta Vanaga.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

FOTO: Gada balvu Rīgas arhitektūrā 2019 saņem River Breeze Residence

Zane Atlāce - Bistere, 07.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules arhitektūras dienā, kas šogad tiek atzīmēta 7.oktobrī, pasniegta Gada balva Rīgas arhitektūrā 2019.

To par līdzsvaru starp privāto un publisko ārtelpu ekskluzīvā un inovatīvā mājokļu projektā šogad ieguva daudzdzīvokļu ēka Kuģu ielā 28 - River Breeze Residence, balvas pasniegšanā informēja Rīgas pilsētas arhitekts Gvido Princis.

Projektētājs: SIA «Didrihsons un Didrihsons», pasūtītājs: SIA «Klīversala RE», būvētājs: AS «LNK Industries».

Autori: būvprojekta vadītājs un arhitekts: Ventis Didrihsons. Arhitekti: Kaspars Lauga, Ivo Kalvelis, Līva Banka, Alise Jēkabsone, Andris Gudiņš, SIA «Didrihsons un Didrihsons». Labiekārtojums: ainavu arhitekti Helēna Gūtmane, Māris Bušs, SIA «ALPS ainavu darbnīca». Transporta risinājumi: Mārtiņš Roops, Mārtiņš Ābols, Reinis Kivliņš, SIA «Projekts 3». Būvkonstrukcijas: inženieris Kaspars Ozers, SIA «AAEKK Consulting». Apkure, vēdināšana, gaisa kondicionēšana, siltummezgls: inženieri Ojārs Baltiņš, Dmitrijs Palujanovs, Olga Krečetova, SIA «Efiko». Ūdensapgāde un kanalizācija iekšējie un ārējie tīkli: inženieri Ojārs Baltiņš, Dmitrijs Judincevs, SIA «Efiko». Elektroapgāde, ugunsdzēsības automātikas sistēmas, elektronisko sakaru sistēmas: inženieris Jānis Zvilna SIA «Latpro Ltd». Ārējā elektroapgāde: inženieris Jānis Karpovičs, SIA «Enserv». Ugunsdzēsības sistēmas: inženieri Vilnis Puļķis, Raimonds Roga, SIA «VPM Latvia». Ēkas energoefektivitātes aprēķini: inženieris Andris Vulāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Tikai kopā Latvijas projektētāji ir spēks

Jānis Goldbergs, 28.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Projektēšanas inženieru trūkums katrā uzņēmumā atsevišķi ir atrisināms, veidojot spēcīgu projektēšanas inženieru biroju, kas spēj apkalpot desmitiem dažādu pieprasījumu no ražotājiem un jaunu produktu radītājiem, vienlaikus noturot labākos profesijas pārstāvjus Latvijā. Tieši to ir paveicis vēja tuneļu projektētājs Kristians Rimkus, dibinot un izveidojot industriālo iekārtu projektēšanas biroju WEMPS

Secinājums ir viens – no visa tā inženieru pulka, kas Latvijā ir, īstu projektētāju ir pavisam neliels segments. Lielākā daļa ir ražošanas inženieri. Tādu, kuri spēj iekārtas izgudrot, katastrofāli trūkst. Šāda problēma Skandināvijā pastāvēja jau pirms 20 gadiem, un šobrīd inženieru trūkuma vilnis ir sasniedzis arī Latviju gandrīz visos tautsaimniecības segmentos.

Projektētāju biroja objektīvā nepieciešamība

“Viņu vienkārši nav! Līdzīgi kā ar programmētājiem, kad pirms desmit gadiem sākās cīņa par labajiem, kas spēj izdarīt, šobrīd trūkuma vilnis ir sasniedzis projektēšanas inženierus mašīnbūvē. Loģiski, ka visiem nepietiek, un WEMPS risinājums, veidojot projektētāju biroju, ir mēģinājums šo problēmu risināt,” stāsta K. Rimkus, piebilstot, ka viņi nav izgudrojuši divriteni, bet rīkojušies pēc skandināvu parauga, kad jauna produkta vai risinājuma radītājs nav tas pats uzņēmums, kas šo produktu piedāvā tirgū. Specializēts projektēšanas uzņēmums ar daudz lielāku inženieru skaitu un kapacitāti šo funkciju var paveikt ātrāk un kvalitatīvāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Policijas pieaicinātais somu eksperts uzskaita sabrukušā Zolitūdes veikala Maxima vainas

Nozare.lv, 10.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zolitūdes Maxima veikalā 55,5% no konstrukcijām izmantotā materiāla nav pildījuši nekādu slodzes nešanas funkciju, ziņojumā Valsts policijai par Zolitūdes traģēdijas apstākļiem secina somu kompānijas Rak-Tek Solutions galvenais inženieris Tomass Kaljass.

Ziņojumā, kas ir biznesa portāla Nozare.lv rīcībā un ko Kaljass rīt plāno iesniegt policijai, inženieris uzrādījis aprēķinus, kas viņam liek secināt, ka Zolitūdes "Maxima" veikalā 55,5% no konstrukcijām izmantotā materiāla nav pildījuši nekādu slodzes nešanas funkciju. Šis risinājums esot bijis ne tikai absurds no inženiertehniskā viedokļa, bet arī ekonomiski pilnīgi nepamatots un izšķērdīgs.

Tāpat Kaljass kritizē arī savienojumos izmantotos DIN 934 tipa uzgriežņus, kurus nekādā gadījumā nedrīkstēja izmantot vietās, kas pakļautas stiepes slodzei. DIN 934 tipa uzgriežņi esot izmantojami tikai skrūvju savienojumos, kas pakļauti nobīdes deformācijai. Sabrukušajā ēkā izmantotajos savienojumos esot bijis jāizmanto vai nu cita tipa uzgriežņi, vai savienojumi jāpastiprina, pievienojot vēl vienu tādu pašu DIN 934 uzgriezni, kas konstrukcijas nestspēju paaugstinātu par 30%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autosportists, inženieris un uzņēmējs Andris Dambis Ogrē būvē pasaules klases sporta auto un ir iegādājies Mitsubishi rūpnīcu Lielbritānijā.

Ar automašīnām Andris Dambis ir cieši saistīts jau no agras bērnības, kad tētis, šoferis būdams, ņēmis mazo līdzi uz garāžu. Tehnika ieinteresējusi tik ļoti, ka ar apskatīšanu un pabraukāšanos nepietika. Neviena nemudināts, puika pats ķēries pie dažādu aparātu konstruēšanas. Aizraušanās mūža garumā sākusies ar mopēdu un automodelīšu būvēšanu.

«Man bija skaidrs, ka gribu darboties ar mašīnām. Sagadīšanās pēc togad, kad man bija jāstājas augstskolā, pirmo gadu Rīgas Tehniskajā universitātē uzņēma autotransporta specialitātē. Uz to bija liels konkurss, bet tiku iekšā.»

Otru dzīves daļu kopš padsmitnieka vecuma paņēmis autosports. «Piedalījos visās sacensībās pēc kārtas ar kādām mašīnām vien varēju. Tepat Ogrē pats sāku būvēt autokrosa mašīnu. Kolhozs piešķīra vienu norakstītu žigulīti, es to sametināju, un tā sākās manas autokrosa gaitas.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Sadalītas Lielā Kristapa balvas

Zane Atlāce - Bistere, 13.11.2019

Par labāko pilnmetrāžas spēlfilmu atzīta Oļegs (režisors Juris Kursietis, Tasse Film, lota Productions, In Script, Arizona Production).

Foto: Paula Čurkste/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālās kino balvas Lielais Kristaps pasniegšanas ceremonijā apbalvotas labākās filmas, filmu veidošanā iesaistītie profesionāļi, mūža balvas laureāts par ieguldījumu filmu mākslā, kā arī atsevišķi tikai pasniegtas FIPRESCI (Starptautiskā kino kritiķu federācija) un citas īpašās balvas.

Balva par mūža ieguldījumu filmu mākslā pasniegta režisoram Varim Braslam.

Par labāko pilnmetrāžas spēlfilmu atzīta Oļegs (režisors Juris Kursietis, Tasse Film, lota Productions, In Script, Arizona Production).

Pārējie Nacionālās kino balvas Lielais Kristaps 2019 laureāti:

Īpašā žūrijas atzinība par oriģinālas vēsturiskās atmosfēras radīšanu uz ekrāna filmai 1906, rež.G.Šmits, Tanka

Labākā pilnmetrāžas dokumentālā filma - Putina liecinieki, rež. Vitālijs Manskis, Vertov.

Īpašā žūrijas atzinība par pārliecinošu māksliniecisko redzējumu dokumentālajā kino filmai Karote, rež. L.Pakalniņa, Kompānija Hargla. Īpašā žūrijas atzinība par Latvijas dokumentālā kino tradīciju turpināšanu filmai 2018, rež.D.Kļava,VFS Films

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taivānas mākslinieks Čens Frongs-šens (Chen Forng-shean) prezentējis savu jaunāko veikumu, kas pēc viņa apgalvojuma, ir pasaulē vismazākā pūķa skulptūra.

Skulptūra ir veltīta Pūķa gadam, kurš saskaņā ar ķīniešu zodiaku pienāks nākamgad. Pūķa skulptūriņas radīšana māksliniekam aizņēmusi trīs mēnešus, tās garums ir puse no collas (apmēram 1,3 centimetri), bet augstums tikai 0,9 centimetri, vēsta Reuters.

Mākslinieks skulptūru radījis no zelta folijas un melnajiem sveķiem. Miniatūrajam pūķim ir pilnībā izstrādāta galva, ķepas un citas ķermeņa daļas. Taivānas mākslinieks atzīst, ka visgrūtākais bijis pūķa ūsu izveidošana.

«Pēc tam, kad pūķis tika pabeigts es uzlaboju viņa ķermeni, lai izskatītos, ka viņš lido virs mākoņiem,» stāsta mākslinieks. Čens sāka veidot miniatūras skulptūras pirms trīsdesmit gadiem un izveidojis vairākus citus ķīniešu zodiaka pārstāvjus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālais mākslinieks Kails Lamberts (Kyle Lambert) ar iPad palīdzību rada gleznojumus, kas spēj līdzināties fotogrāfijām, raksta CNN.

Tā, piemēram, video iemūžināts Morgana Frīmena (Morgan Freeman) attēla tapšanas process. Galarezultāts ir tāds, ka grūti pat noticēt, ka neraugāties uz fotgrāfiju.

Lamberts ir Lielbritānijā dzīvojošs vizuālais mākslinieks, kura specializācija ir veidot gleznas un ilustrācijas, par pamatu ņemot filmas, televīziju un reklāmu. Kā saka pats mākslinieks viņa darbi apvieno viņa aizraušanos ar mākslu, tehnoloģijām un stāstiem.

Britu mākslinieks sākotnēji strādājis ar otu, bet tagad viņa klientu vidū ir Apple, Adobe, BBC Television, GQ Magazine un Paramount Studios.

Pats Lamberts saka, ka nav liela atšķirība, vai viņš darbojas ar planšetdatoru vai parastajām krāsām, taču pirmajā variantā visu radošo procesu var «patīt atpakaļ» un vērot no sākuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Db.lv publicē atklātu vēstuli jaunās valdības veidotājiem, Latvijas sabiedrībai un medijiem - Jaunajā valdībā Helēnai Demakovai ir jāturpina strādāt kultūras ministres amatā!.

Vēstules teksts: "Izsakām bažas par Tautas partijas priekšsēdētāja Aigara Kalvīša izteikumiem medijos, no kuriem secināms, ka jaunajā valdībā Kultūras ministrijas vadība varētu mainīties. Uzskatām, ka tādā gadījumā līdzšinējā kultūrpolitikas virzība un iesāktie projekti tiktu pakļauti nopietnam riskam. To nedrīkst pieļaut!

Iepriekšējās valdības darbību var vērtēt dažādi, tomēr paveiktais kultūras jomā pelna atzinību. Tiek reāli īstenota tāda politika, kas kultūrā saredz nevis „patērējošu” nozari, bet gan radošu, vitālu un lielu spēku, kuram ir milzīga loma modernās Latvijas veidošanā. Valsts finansējums kultūras mantojumam, kultūras jaunradei un procesam, kultūras darbinieku atalgojumam un infrastruktūras projektiem pēdējos gados ir palielinājies vairākkārt. Kultūras joma valsts budžetā vairs netiek finansēta pēc „pārpalikuma” principa. Valsts pozitīvais piemērs ir iedvesmojis pašvaldības pievērst lielāku vērību kultūras lietām. Eiropas Komisijas nesen veikts pētījums rāda, ka Eiropas Savienības dalībvalstu vidū tieši Latvijas iedzīvotāji visvairāk interesējas par kultūras dzīvi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Atklāj Latvijas paviljona 57. Venēcijas mākslas biennālē nosaukumu un ideju

Lelde Petrāne, 14.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 14. decembrī, Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ar īpašu performanci mākslinieks Miķelis Fišers piesaka Latvijas ekspozīcijas nosaukumu Kas slikts var notikt (What Can Go Wrong).

Mākslinieks saka, ka ekspozīcijas nosaukumu katrs var lasīt, kā vēlas – kā izbrīnu, jautājumu vai pareģojumu. Taču tas nemainīs to, ko viņš apņēmies: parādīt, kā dzīve uz Zemes tiek izniekota.

Latvijas paviljona stāsts līdz skatītājam nonāks Miķelim Fišeram raksturīgā veidā - «provokatīvos mākslas darbos, kuros ir mistiskas pasaules, sazvērestības teorijas, ezotērisku piedzīvojumu ilustrācijas, kas izmanto reālajā dzīvē labi pazīstamus nereālus tēlus – ķirzakcilvēkus, citplanētiešus, teiksmainus pusdievus, kā arī dokumentālus personāžus». Latvijas ekspozīcijas apmeklētāji Venēcijā šos tēlus iepazīs kokgrebumos, gaismas-skaņas instalācijā un lielizmēra gleznā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Operas Mīlas dzēriens pirmizrāde

, 03.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

12. februārī Latvijas nacionālajā operā notiks Gaetano Doniceti komiskās operas Mīlas dzēriens pirmizrāde.

Iestudējumu veido starptautiska radošā komanda. Pēc ilgāka pārtraukuma pie Latvijas Nacionālās operas orķestra diriģenta pults atkal stāsies Aleksandrs Viļumanis. Iestudējuma režisors ir Erfurtes Teātra mākslinieciskais vadītājs Gijs Montavons, kurš strādājis daudzos opernamos visā pasaulē, tostarp Ņujorkas Metropolitan, darbojas kā prestižu starptautisku vokālistu konkursu žūrijas un dažādu režisoru organizāciju valdes loceklis, bet pagājušajā gadā saņēmis Francijas goda apbalvojumu Chevalier des Arts et des Lettres. Savukārt scenogrāfs un kostīmu mākslinieks ir Erfurtes Teātra galvenais mākslinieks Henks Irvins Kitels, kurš pazīstams ne tikai kā veiksmīgs skatuves ietērpa veidotājs, bet arī kā gleznotājs un instalāciju mākslinieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Krievu mākslinieks apceļo pasauli, zīmējot portretus

Dienas Bizness, 09.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viņš nav slavenība un nepulcē ap sevi tūkstošus, tomēr interesentu loks ir pietiekami liels, lai uzsāktā akcija - portrets pret ēdienu vai kādu citu noderīgu lietu - ļautu viņam apceļot pasauli. Uz vairākām dienām mākslinieks Sergejs Balovins ieradies arī Latvijā - Daugavpilī un Rīgā - un tālāk dosies uz Pērnavu, vēsta laikraksts Diena.

29 gadus vecais mākslinieks līdz šim esot apceļojis jau apmēram 30 valstu, lielākoties Eiropā.

Ziņai par to, ka Daugavpilī viesosies mākslinieks, kurš apņēmies dzīvot bez naudas un, pasauli apceļojot, zīmē portretus apmaiņā pret pārtiku vai noderīgiem pakalpojumiem, Dienas žurnālists Atis Rozentāls esot uzdūries sociālajos tīklos. To, kā notiek portreta zīmēšana apmaiņā pret ēdienu, pārbaudījis arī viņš, uzaicinot Sergeju uz vakariņām kroga Vecmeita ar kaķi vasaras terasē, tā sagādājot rūpes oficiantam, kam palūgta glāze ūdens - otas skalošanai. Sergejs ēdiena izvēli atstājis uzaicinātāja ziņā - tā esot spēles sastāvdaļa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvijā radīta robota masveida ražošanai Kickstarter kampaņā cer savākt 100 000 eiro

Dienas Bizness, 24.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā radīts jauns, inovatīvs start-up uzņēmums Robot-Nest, kas ražo programmējamus cīņas mini robotus SumoBOY. Uzņēmums nupat uzsācis Kickstarter kampaņu ar mērķi savākt 100 000 eiro finansējumu masveida ražošanas uzsākšanai un produkta atpazīstamības veicināšanai globālā mērogā, informē SumoBOY projektu vadītājs Egdars Dudko.

SumoBoy ir programmējams, uz Arduino mikorkontrolieri balstīts mini sumo robots, kura pamatuzdevums ir piedalīties robotu sumo sacensībās. Robota programmēšanā tiek izmantota C un C++ programmēšanas valoda. Montāžas plate paredzēta elektronikas un programmēšanas pamatu apguvei. Komplektā iekļauti vairāki desmiti komponenšu, kas ļauj izprast un apgūt robotu darbības pamatprincipus, kā arī iemācīties programmēt.

Visi SumoBOY komandas dalībnieki pārstāv Latvijas robotikas kopienu un ir ilggadēji robotikas entuziasti ar daudzu gadu pieredzi. «Esam uzvarējuši teju visās vietējās un starptautiskajās sumo robotu sacensībās, tāpat esam organizējuši vairākus jauniešu pulciņus un pasākumus. Uzkrātā pieredze un zināšanas ļāvušas radīt pasaules mērogā pirmo profesionālo mini sumo robotikas komplektu,» stāsta uzņēmuma Robot-Nest valdes priekšsēdētājs Agris Nikitenko.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts uzņēmuma Ignalinos atomine elektrine (IAE) 2014.gadā rīkotā radioaktīvā vara lūžņu izsole, kuras dēļ par atkāpšanos paziņojis aizdomās par amata pilnvaru ļaunprātīgu izmantošanu turētais IAE ģenerāldirektors Darjus Janulevičs, var izvērsties starptautiskā skandālā, vēsta portāls 15min.lt.

Proti, viens no pārējiem pieciem šajā lietā aizdomās turētajiem - Vācijas pilsonis Pēters Zivs - gatavojas vērsties tiesā pret Lietuvas valsti, apsūdzot to nelikumīgā īpašuma atsavināšanā.

Pēc portāla rīcībā esošās informācijas, vācu inženieris Zivs apturētajā Ignalinas atomelektrostacijā samontējis īpašu iekārtu, kas bija paredzēta ar radioaktīvajām vielām piesārņotu vara caurulīšu tīrīšanai. Iekārta joprojām tur atrodas, tā netiek izmantota, bet viņš nevar ne to atgūt, ne arī saņemt naudu par paveikto darbu.

«Lietuvas vārds plaši izskanēs pasaulē, jo es šo iekārtu esmu radījis un samontējis, bet tagad nevaru atgūt. Vēl vairāk, tieku turēts aizdomās. Es jums pats piedāvāju metodi, kā radioaktīva metāla virsmu nuslīpēt, pats investēju īpašā iekārtā, bet nu esmu zaudējis visu,» izdevumam stāstījis Zivs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas Oskara Kalpaka tiltam ir svarīga loma transporta kustības nodrošināšanā ikdienā, kā arī bagāta vēsture. Tas ir vienīgais šāda veida izgriežamais tilts Latvijā un visās Baltijas valstīs.

Oskara Kalpaka tilts būvēts 1906. gadā, lai savienotu cariskās Krievijas kara flotes bāzi Karostu ar pilsētu un būtu iespēja ērti pārvietoties gan kuģiem, gan arī tā laika transportam, piemēram, zirgu pajūgiem, un ļaudīm. To projektējis vācu inženieris Haralds Halls, un tā garums ir 132.28 metri, augstums virs ūdens līmeņa 8.32 metri. Tilts pārdzīvojis divus pasaules karus un dažādus saimniekus, kas ietekmējis arī tā ekspluatāciju.

Kara flotes bāzei bija nepieciešama osta, tāpēc tika rakts kanāls. Visa Karosta jeb imperatora Aleksandra III osta tika uzbūvēta vien 16 gadu laikā. Tika izrakts kanāls un bija nepieciešams tilts, kas varētu nodrošināt piegādes satiksmi pa sauszemi uz Karostu, kā arī tajā pat laikā varētu notikt kuģu kustība - tātad tilts bija jābūvē atverams. «Inženieri domāja, vai to būvēt paceļamu vai izgriežamu. Tika nolemts būvēt izgriežamu, jo, ja tilts būtu paceļams, tad vējš to lauztu. Atlases konkursā uzvarēja tas uzņēmējs, inženieris, būvnieks, kas varēja objektu uzbūvēt par valstij visizdevīgāko naudu,» biznesa portālam db.lv stāsta vēsturnieks Juris Raķis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Nē, Staburags nav pazudis, tas tikai ir zem ūdens,» laikrakstam Latvijas Avīze sacījis Jānis Jermacāns. Viņam ir ap astoņdesmit, un viņš esot pārņemts ar ideju apskatei atsegt Staburagu.

32 gadu vecumā viņš strādājis par darbu vadītāju pie Pļaviņu HES betonēšanas un bijis liecinieks leģendārās klints applūdināšanai.

Nodoma nopietnību apliecinot viņa diploms – viņš ir inženieris un vēl joprojām strādā Energoremontā pie hidrostaciju rekonstrukciju projektiem. Turklāt kā hidroelektrostaciju būvnieks viņš joprojām aktīvi iestājoties par to būvniecību Jēkabpilī un Daugavpilī.

Viena ideja esot iztaisnot Daugavas gultni labajā krastā, kur tā met līkumu augšpus un lejpus Staburaga, nosprostojot Daugavu ar betona dambi. Reālāks šķietot Jermacāna priekšlikums Staburagu apjozt ar pusapaļu betona dambi 100 metru rādiusā un izpumpēt ūdeni, tādējādi atsedzot klinti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lady Gaga jauno albumu iedzied Latvijā ražotos mikrofonos

Jānis Rancāns, 29.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada 23. maijā izdotais dziedātājas jaunākais Lady Gaga albums Born This Way tapis izmantojot Latvijā ražotos JZ Microphones mikrofonus, informē uzņēmuma pārstāvji.

Albumu Born This Way producēja mūzikas industrijā pazīstamais skaņu inženieris Rafa Sardina, kura studija ir aprīkota ar JZ Microphones mikrofoniem, un jaunā Lady Gaga albūma ierakstā tika izmantoti Vintage sērijas mikrofoni V47 un V67.

Lady Gaga jaunā albuma ierakstīšanas procesā vairākas dziesmas tikušas ierakstītas tieši ar JZ Microphones Vintage sērijas mikrofoniem, norāda skaņu inženieris.

«Ierakstu sesijas ar Lady Gaga bija ļoti aizraujošas, un tajās es izmantoju dažus no maniem jaunajiem instrumentiem – JZ Microphones V47 un V67 mikrofonus. Tie bija pārāki daudzos veidos, sākot no akustiskā līdz elektriskajam basam, vokāliem, stīgām un ģitārām. Es izvēlējos tos, lai arī manā īpašumā ir daudzi ekskluzīvi citu ražotāju mikrofoni,» stāsta Rafa Sardina.

Komentāri

Pievienot komentāru