Transports un loģistika

Ir pamats piedzīt negūto peļņu no Latvijas valsts

Dzintars Pomers, avio pasažieru pārvadājumu jomas eksperts, 03.03.2008

Jaunākais izdevums

Eiropas Parlaments š.g. 15. janvārī pirmajā lasījumā atbalstīja likumprojektu vienādu principu noteikšanai lidostas nodevu iekasēšanā 67 Eiropas Savienības lidostās. Direktīva nosaka principus, kas būs jāievēro lidostām, iekasējot nodevas nediskriminējošā kārtībā no visām lidostā strādājošajām aviosabiedrībām.

Eiropas direktīva par lidostu nodevām pieprasa, lai lidostās korekti tiktu ievēroti trīs galvenie punkti: nedrīkst būt diskriminācija – noteikumiem attiecībā uz visiem pasažieru pārvadātājiem jābūt vienādiem, otrkārt – caurspīdīgums: ir jābūt atspoguļotai skaidrai un caurredzamai shēmai, kā veidojas no pasažieriem iekasējamās summas un kur tās tiek izlietotas; un treškārt – jāuztur drošības kvalitātes prasības, kas mūsdienās ir īpaši svarīgi. Līdz ar to var secināt, ka pašreizējā situācijā Rīgas lidosta var pieredzēt sankcijas attiecībā uz pirmo un būtiskāko jautājumu – nediskriminējoši vienāda attieksme pret visiem pārvadātājiem. Gribu uzsvērt, ka neviens neprasa, lai visām valstīm un visām lidostām šīs nodevas tiktu izlīdzinātas, tieši otrādi, - lidostu vadītāji cīnās par šīm priekšrocībām, tomēr nevar pastāvēt situācija, ka netiek piemēroti godīgas konkurences principi vienas lidostas ietvaros, un tas ir galvenais punkts, ko pieprasa šī direktīva.

Pamata problēma, kas var tikt aktualizēta Rīgas lidostā šobrīd ir lidostu nodevu piemērošanas kārtība. Diemžēl lidostā tiek praktizēta izteikti labvēlīga attieksme pret atsevišķām aviokompānijām. Nedrīkst aizmirst, ka lidostu nodokļi ir tā nauda, ko lidosta saņem no pasažiera, lai varētu eksistēt. Tā ir fiksētā summa, ko visiem vajadzētu maksāt vienādā apmērā. Rīgas lidostā bija noteikts, ka šī nodeva no pasažiera ir 12 eiro, kas varēja nodrošināt veiksmīgu lidostas attīstību, ja tiek piemērota vienādi visiem pārvadātājiem. Šī summa nodrošināja, ka nebūs nepieciešamās valsts dotācijas, un lidosta varēs attīstīties patstāvīgi. Savukārt līdz ar Ryanair ienākšanu Latvijā minētais uzstādījums mainījās, un tika noteikts, ka Īrijas aviokompānijai piemērojama atlaide 80% apmērā no aprēķinātās summas. Līdzīga atlaide tika piešķirta arī Air Baltic, savukārt pārējās aviokompānijas, var teikt, tika diskriminētas. Līdz ar atlaižu piemērošanu minētās aviokompānijas vairs nemaksāja 12 eiro par pasažieri, bet gan 3 eiro, savukārt pārējiem pārvadātājiem summa palika iepriekšējā vai nedaudz samazinājās.

Eiropā neviens nekad nepanāks, lai visā reģionā būtu vienādas lidostu nodevas. Šis skaitlis var būt sākot ar nulli, līdz, piemēram, 40 latiem, kā tas ir Londonā. Nulles tarifs var tikt piemērots gadījumos, ja valsts vai pašvaldība to kompensē, jo ir ieinteresēta tūrisma attīstībā. Mūsu situācija, savukārt, uzskatāma par atsevišķu interešu lobēšanu. Eiropā ir novērojama prakse, ka valstis mēdz lobēt savas nacionālās kompānijas ar līdzīgām nodokļu atlaidēm, savukārt Latvijā, kā vienmēr, tas notika savādāk. Mēs, sanāk, lobējām īru aviopārvadātājus(…).

Šis ir pirmais gads, kad Latvijas valsts dotē lidostu. Valsts dotācija lidostas uzturēšanai sastāda aptuveni12 miljonus latu. Ņemot vērā, ka Ryanair un AirBaltic tiek piedāvātas atlaides, sanāk, ka valsts papildus maksā, lai uzturētu lidostu no savas kabatas. Turklāt nauda tiek maksāta no mūsu nodokļu maksātāju naudas. Līdz šim visas lidostas uzlabošanas darbi tika apmaksāti no lidostas nodokļu naudām, savukārt tagad tiek piesaistīts valsts finansējums, kurš jākompensē iedzīvotājiem. Manuprāt, jāmaksā būtu tiem, kas izmanto aviokompāniju servisu, nevis visiem nodokļu maksātājiem.

Iepriekšējos gados dotācijas no valsts netika saņemtas, - līdz šim lidosta darbojās kā komerciāls uzņēmums, savukārt tagad tas saņem palīdzību no valsts. Ja reiz Latvija vēlas straujus izaugsmes tempus uz apkalpoto pasažieru skaita palielinājuma rēķina, visām aviokompānijām vajag noteikt līdzīgus, kaut vai 3 eiro nodokļu maksājumus. Un, ja Latvijai tas ir tik būtisks jautājums, iespējams, ka valsts budžets lidostai trūkstošos līdzekļus var kompensēt. (..) Atsevišķas atlaides, piemēram, var pienākties kādam jaunam maršrutam vai tikko ienākušai aviokompānijai, tomēr to drīkst darīt īslaicīgas akcijas veidā, lai piesaistītu interesi. Neviens nekad nebūs pret šādu rīcību, un neviens nekad nesūdzēsies.

Tajā pašā laikā Ryanair piemērotā atlaide nenozīmē zemāku biļešu maksu. Ja paskatāmies, cik maksā lidojums no Rīgas ar šo zemo cenu aviokompāniju, joprojām redzam, ka biļetēm, kas tiek tirgotas par 1 santīmu, nodoklis ir 19 Ls liels. Līdz ar to var secināt, ka piemērotā nodokļa atlaide nekavē šo nodokli iekasēt pilnā apmērā. Kompānija iekasē šos nodokļus, savukārt lidostai tiek maksāti 3 eiro, kas nozīmē, ka valsts piemērotā atlaide paliek aviokompānijai. No tā izriet, ka, ja šīs nodevu atlaides tiktu atceltas, pasažieriem maksa par biļeti joprojām netiktu paaugstināta, jo pašreiz, kā redzam, tas neietekmē biļetes cenu. Līdz ar to, ir pamats interesēties, kur īsti nonāk šī nauda? Uzsvēršu, ka pasažieris no tā neko nevinnē. Ir diskutējams, vai šādas atlaides vēl var būt piemērojamas nacionālajai aviokompānijai, kuras galvenais akcionārs ir valsts, un ir zināms, kā tiek virzīta nauda šīs kompānijas kontos. Savukārt neviens nezin, kā līdzekļi tiek pārvaldīti Ryanair uzņēmumā, un kur tie nonāk.

Ja Ryanair un Airbaltic atceltu nodokļu atlaides, valstij vairs nevajadzētu dotēt lidostas darbu, jo nepieciešamā summa tiktu iekasēta no aviokompānijām, nevis iedzīvotāju nodokļiem, īstenojot godīgas konkurences principu. No otras puses, ja reiz valsts (..) pasažieru aviopārvadājumus pasludinājusi par savu prioritāti, problēmas nesagādātu visām kompānijām piemērot lidostas nodokli 3 eiro apmērā,. Tas būtu lieliski, jo visiem būtu vienādi nosacījumi, neviens neprotestētu, un sankcijas pret Latviju arī nebūtu iespējamas. Tas, kā notiek pašlaik, nav korekti no biznesa viedokļa.

Līdz ar to, pašreiz ir reāls pamats pārējām aviokompānijām – British Airways, Lufthansa, LOT - vērsties tiesā un pieprasīt negūto peļņu no Latvijas valsts. Zaudētāji ir visi, izņemot AirBaltic un Ryanair. Piemēroto nodokļu atlaižu rezultātā, katrs pasažieris uzdāvina aptuveni 9 eiro šīm kompānijām. Tajā pašā laikā, citas kompānijas var apgalvot, ka šie negūtie 9 eiro ir uzskatāmi par zaudējumiem, kurus izraisījusi valsts, atbalstot negodīgu konkurenci. Ir jāmeklē atbilde uz jautājumu, kur paliek šī iekasētā nauda. (..) Tomēr šaubos, vai šāda sistēma drīzumā tiks atcelta.

Rezultāts tam visam būs nākotnē sagaidāmās sankcijas pret Latviju. Turklāt, ņemot vērā, ka Ministru kabinets ir lidostu nodokļu atlaižu piemērošanas regulators, valdība ir atbildīga par izveidojušos situāciju un iespējamām sekām. Principā šīs nodokļu atlaides būs jāatceļ. Turklāt šaubos, vai tas varētu traucēt aviokompāniju vēlmei izmantot Rīgas lidostu, jo 9 eiro no pasažiera lielajām aviokompānijām neko būtiski nemaina.

Latvijai būs jāpakļaujas Eiropas prasībām, jo tas, kā ir pašreiz, ir nekorekti un negodīgi, turklāt pretrunā ar atbalstīto direktīvas projektu. Iespējams, tie cilvēki, kas atbalsta šīs shēmas īstenošanu, vairs nebūs pie varas tad, kad par to visu Latvijai būs jāatbild. Un protams, maksās par to nodokļu maksātājs. Jau pašlaik, lai kompensētu šīs atlaides, nauda tiek ņemta no nodokļu maksātāju naudas. Jājautā, kāpēc jāņem līdzekļi no tās naudas, kas var tikt novirzīta kaut vai bibliotēkas būvei vai skolotājiem, tā vietā, lai piešķirtu šo naudu ārvalstu aviokompānijai.

Aprakstītā situācija pasažieru aviopārvadātāju nozarē Latvijā ir absolūta konkurences kropļošana, savukārt nesen atbalstītais Eiropas direktīvas projekts vērtējams pozitīvi, jo dod cerības, ka situācija Rīgas lidostā varētu uzlaboties. Es iestātos par to, lai visiem šīs nodevas būtu vienādas. (..) Tad vismaz tiks ievērots direktīvā minētais vienlīdzības princips. Iebildumu nevarētu būt arī tad, ja visiem pārvadātājiem tiek piemērots nodoklis 3 eiro par pasažieri, trūkstošo summu lidostas uzturēšanai apmaksājot no valsts budžeta. Savukārt tagad iznāk, ka tie, kuri maksā pilnu nodokli, uztur lidostu ar tās infrastruktūru (..) . Turklāt, ja tiktu realizēta godīga konkurence, pastāv iespēja, ka varētu atgriezties no Rīgas aizgājušās aviokompānijas un ātrāk parādītos jaunas…

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

VK rekomendācija armijā saprasta kā pavēle, uzsākot reiderismam līdzīgas darbības pret uzņēmēju

Jānis Goldbergs, 18.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“...lai Aizsardzības ministrijai jebkurā brīdī būtu operatīvi pieejama informācija, kas varētu kalpot par pamatu iespējai atgūt nomas objektu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resora vajadzībām, izbeidzot nomas līgumus bez būtiskiem papildu izdevumiem no valsts budžeta”.

Tā skan Valsts kontroles revīzijas ziņojuma Vai īpašumu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resors pārvaldījis valsts interesēs? būtiskākā rekomendācija Aizsardzības ministrijai un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.

SIA Arsan, kas noslēdzis neapdzīvoto telpu nomas līgumu uz 40 gadiem ar NBS pirms vairāk nekā 20 gadiem, lielākā ķeza ir, ka VK rekomendācija armijā ir uztverta kā nepārprotama pavēle. Uzņēmuma valdes loceklis Endo Lapsa pēc ilgstošas komunikācijas ar Aizsardzības ministriju un NBS sapratis, ka jāvēršas pie civilām amatpersonām pēc taisnības, un uzrakstījis vēstuli premjeram un aizsardzības ministram ar situācijas skaidrojumu, tomēr atbildi turpat divu mēnešu laikā tā arī nav saņēmis. Tikmēr objektā notiek kaut kas, ko var pielīdzināt reiderismam uzņēmējdarbības vidē ar to atšķirību, ka šajā gadījumā to realizē NBS un Aizsardzības ministrija. Dienas Bizness lūdza Endo Lapsu skaidrot situāciju īsāk un tiešāk, nekā tas darīts četru A4 formāta lapaspušu garajā vēstulē premjeram, kuru gan pilnā apmērā pievienojam intervijas noslēgumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesa 19.maijā apmierināja SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs "Possessor"" ("Possessor", iepriekš - Privatizācijas aģentūra) prasību pret Kirovu un Filipu Lipmaniem par zaudējumu piedziņu un lēma piedzīt no uzņēmējiem vairāk nekā 1,9 miljonus eiro.

Tiesa lēma piedzīt solidāri no Lipmaniem par labu Latvijas valstij zaudējumus 1 903 294 eiro apmērā, kā arī tiesas izdevumus 31 732 eiro apmērā un ar lietas vešanu saistītos izdevumus 7133 eiro apmērā, kopā piedzenot 1 942 160 eiro.

Spriedumu vēl var pārsūdzēt kasācijas kārtībā 30 dienu laikā no sprieduma pasludināšanas dienas Augstākajā tiesā (AT).

Lieta tika izskatīta pēc "Possessor" apelācijas sūdzības par Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2018.gada 22.oktobra spriedumu, ar kuru tiesa noraidīja Privatizācijas aģentūras prasību pret "Grindeks" akcionāriem Kirovu un Filipu Lipmaniem par 2017.gadā valstij piederošo "Grindeks" akciju pārdošanu, kā rezultātā valstij, prasītāja ieskatā, tika nodarīti zaudējumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Pārbauda iespējamu dokumentu viltošanu Polcktransneft Družba un LatRosTrans strīdā par 66,7 miljoniem

LETA, 01.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts policijā (VP) pēc SIA "LatRosTrans" iesnieguma ir sākts kriminālprocess par iespējamu dokumentu viltošanu par labu AS "Polcktransneft Družba" lietā par 66 744 966 eiro piedziņu no "LatRosTrans", aģentūra LETA noskaidroja pie "LatRosTrans" juridiskajiem pārstāvjiem.

Uzņēmums ar pieteikumu arī vērsies Ģenerālprokuratūrā. Tajā lūgts pie kriminālatbildības saukt personu vai personas, kas, uzņēmuma ieskatā, par labu AS "Polcktransneft Družba" tiesas sēdē uzrādīja, iespējams, viltotus 1992.gada dokumentus, kas saistīti ar naftas cauruļvadu pārvaldes "Družba" īpašuma un finanšu sadali.

Strīdīgie dokumenti kalpoja kā pierādījumi, lai tiesai pierādītu to, ka cauruļvados esošā tehniskā nafta tikusi "dalīta" nevis pēc teritoriālā, bet gan cita principa. Šajā tiesas procesā otrās instances tiesa lēma "LatRosTrans" nelabvēlīgi, piedzenot no "LatRosTrans" par labu "Polocktransneft Družba" 66 744 966 eiro saistībā ar prasītājai piederošās naftas prettiesisku izsūknēšanu un pārdošanu. Tāpat no "LatRosTrans" tika nolemts piedzīt valsts nodevu - 66 883 eiro un ar tiesvedību saistītos izdevumus - 49 800 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir noticis dabisks process – Latvijas labklājības straujais pieaugums uz dažādu kredītu, tostarp patēriņa kredīta rēķina, ir apstājies. Tie, kuru kredītsaistības pārsniedz viņu reālo nodrošinājumu, nonākuši neapskaužamā situācijā.

Kā viens no risinājumiem Latvijas ekonomikas izaugsmei tiek minēta pievienotās vērtības radīšana un tās eksporta veicināšana. Par to šobrīd daudz runā arī mūsu cienītā valdība. Bet kā tas izskatās praktiski?

Rietumos izglītības eksports ir labi iekopta joma, kur vidēji katrs desmitais students ir no ārvalstīm. Latvijā ir otrais lielākais studentu skaits pasaulē pēc Kanādas , tomēr izglītības kā eksporta potenciāls ir pilnīgi neizmantots, un tā rezultātā negūto ieņēmumu aprēķins sanāk visnotaļ iespaidīgs:

-Latvijā šobrīd ir aptuveni 130 000 studentu;

-Pieņemam, ka šim skaitam pievienotos aptuveni 14400 ārzemju studentu (veidojot 10% no kopējā studentu skaita), kuri par studijām un dzīvošanu Latvijā maksātu gadā aptuveni 7000 Ls;

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kavējot izglītības eksportu, Latvija ik gadu zaudē 100 miljonus latu

Aigars Rostovskis, 09.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir noticis dabisks process – Latvijas labklājības straujais pieaugums uz dažādu kredītu, tostarp patēriņa kredīta rēķina, ir apstājies. Tie, kuru kredītsaistības pārsniedz viņu reālo nodrošinājumu, nonākuši neapskaužamā situācijā.

Kā viens no risinājumiem Latvijas ekonomikas izaugsmei tiek minēta pievienotās vērtības radīšana un tās eksporta veicināšana. Par to šobrīd daudz runā arī mūsu cienītā valdība. Bet kā tas izskatās praktiski?

Rietumos izglītības eksports ir labi iekopta joma, kur vidēji katrs desmitais students ir no ārvalstīm. Latvijā ir otrais lielākais studentu skaits pasaulē pēc Kanādas , tomēr izglītības kā eksporta potenciāls ir pilnīgi neizmantots, un tā rezultātā negūto ieņēmumu aprēķins sanāk visnotaļ iespaidīgs:

-Latvijā šobrīd ir aptuveni 130 000 studentu;

-Pieņemam, ka šim skaitam pievienotos aptuveni 14400 ārzemju studentu (veidojot 10% no kopējā studentu skaita), kuri par studijām un dzīvošanu Latvijā maksātu gadā aptuveni 7000 Ls;

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Iereibušiem līgotājiem zaudējumi būs jāatlīdzina no savas kabatas

, 17.06.2009

Latvijā apdrošināšanas atlīdzības maksimālais iespējamais apmērs saskaņā ar likumdošanu var sasniegt 250 000LVL katrai cietušajai personai un 70 000 LVL par mantai vai īpašumam nodarīto zaudējumu, ko regresa kārtībā var piedzīt no transportlīdzekļa vadītāja, kurš reibumā izraisījis ceļu satiksmes negadījumu. (Foto: E. Brencis, Db)

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar likumdošanu par braukšanu alkohola vai narkotisko vielu ietekmē piemērojams ne tikai bargs administratīvais sods vairāku simtu latu apmērā, transportlīdzekļa konfiskācija vai pat cietumsods, bet apdrošināšanas kompānija, pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas cietušajam, visu izmaksāto summu regresa kārtībā ir tiesīga piedzīt no ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā vadītāja.

Tātad iereibušajam līgotājam būs jāmaksā no savas kabatas. Savukārt KASKO apdrošināšanas gadījumā vainīgais saņems atteikumu, tādējādi pašam apmaksājot gan sava transportlīdzekļa remontu, gan atmaksājot regresa prasību apdrošinātājam.

Apdrošināšanas speciālisti atgādina, ka Latvijā apdrošināšanas atlīdzības maksimālais iespējamais apmērs saskaņā ar likumdošanu var sasniegt 250 000LVL katrai cietušajai personai un 70 000 LVL par mantai vai īpašumam nodarīto zaudējumu, ko regresa kārtībā var piedzīt no transportlīdzekļa vadītāja, kurš reibumā izraisījis ceļu satiksmes negadījumu.

Saskaņā ar OCTA Likuma 41.pantu apdrošinātājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret transportlīdzekļa vadītāju, kas ceļu satiksmes negadījumā nodarījis zaudējumus trešajai personai, ja tas vadījis transportlīdzekli, būdams alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotoksisko, psihotropo vai citu apreibinošu vielu iespaidā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība apstiprinājusi Zemkopības ministrijas (ZM) sagatavotos noteikumus par valsts atbalstu mājputnu nozarei un cūkkopības nozarei, lai mazinātu Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi, informē ZM.

Noteikumi par valsts atbalstu mājputnu nozarei paredz piešķirt 9,35 miljonu eiro atbalstu, no šīs summas negūto ieņēmumu atbalstam - 7,6 miljonus eiro un nesegto pastāvīgo izmaksu atbalstam - 1,75 miljonus eiro.

Negūto ieņēmumu atbalstu piešķir par EBIT samazinājumu atbalsta periodā, salīdzinot ar vidējo EBIT vērtību 2017.-2019.gada attiecīgajos periodos. Savukārt nesegto pastāvīgo izmaksu atbalsts būs no 70 līdz 90 procentiem no nesegtām pastāvīgām izmaksām.

Atbalsts tiek piešķirts par periodu no 2020.gada marta līdz 2021.gada maijam.

Lai pieteiktos atbalstam, pretendentam līdz šī gada 1.augustam Lauku atbalsta dienestā (LAD) jāiesniedz iesniegums, kurā norādīta neto apgrozījuma krituma saistība ar Covid-19 izplatības ierobežošanai noteiktajiem ierobežojumiem. Kā arī jāiesniedz zvērināta revidenta apstiprinātas operatīvās bilances un informācija, kas nepieciešama atbalsta aprēķināšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

FM: Nākotnē varētu pieaugt uzņēmumu ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām

LETA, 05.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrija (FM) prognozē, ka nākotnē varētu pieaugt uzņēmumu ziedojumi sabiedriskā labuma organizācijām, izmantojot uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atvieglojumus, teikts otrdien valdības uzklausītajā informatīvajā ziņojumā.

Ziņojumā teikts, ka šobrīd uzņēmumi vēl neizmanto UIN atvieglojumus pilnā apmērā, tādējādi pastāv potenciālas iespējas veicināt ziedojumu pieaugumu.

Nākotnē tiek prognozēts ziedoto summu pieaugums, jo turpina samazināties līdz 2017.gada 31.decembrim gūtās nesadalītās peļņas apmēri, kas daļai komersantu liedza piemērot atlaidi par pārskata gadā aprēķinātajām dividendēm. To apliecina arī turpmāko gadu UIN ieņēmumu prognozes.

Kopš 2018.gada sabiedriskā labuma organizācijām ziedoto summu apmēri, kā arī to īpatsvars kopējos ieņēmumos ir samazinājušies, taču sabiedriskā labuma organizāciju kopējo ieņēmumu apmērs pēdējos gados saglabājas līdzīgā apjomā, pieaugot īpatsvaram no saņemtajām dotācijām un citiem ieņēmumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Būvnieku karteļa lieta var izgāzties drīz vai arī Eiropas Tiesā

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs, 28.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvnieku karteļa lieta iekustinājusi vairākus aspektus gan konkurences, gan iepirkumu, gan publiskās komunikācijas jomā.

Bijuši visnotaļ skaļi paziņojumi par to, ka vajadzētu piedzīt valsts pasūtītājiem radītos zaudējumus no būvniekiem, otrajā plānā paturot faktu, ka vairumā gadījumu Konkurences padomes lēmums pārsūdzēts. Ar 56 balsīm “par” otrajā lasījumā Saeimā pieņemti grozījumi Publisko iepirkumu likumā, kas pēc būtības paredz, ka uz karteļa dalībniekiem pasūtītāji var skatīties ar aizdomām, nesagaidot tiesas nolēmumu.

Zvērināts advokāts Artūrs Spīgulis ir pārstāvējis dažus būvniekus šajā lietā, to iepazinis un piekrita atbildēt uz Dienas Biznesa jautājumiem gan par likuma grozījumu trūkumiem, gan pierādījumu trūkumiem pašā karteļa lietā, gan iespējamām sekām, pāragri uzsākot piedziņas procesus pret pašmāju uzņēmumiem, a priori paredzot tirgu nodot ārvalstnieku ziņā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesamaksātos uzņēmumu nodokļu parādus varētu piedzīt no tām personām, kuras faktiski rīkojušās juridiskās personas vārdā – prokūristi, komercpilnvarnieki un atsevišķos gadījumos pat dalībnieki.

Šādu scenāriju paredz valdības sēdē izskatītais informatīvais ziņojums Par fiskālās telpas pasākumiem un izdevumiem prioritārajiem pasākumiem valsts budžetam 2020.–2022. gadam. Finanšu ministrijai jāsagatavo grozījumu projekts likumā Par nodokļiem un nodevām, paredzot pilnveidot juridiskās personas nokavēto nodokļu maksājumu atlīdzināšanas regulējumu, to attiecinot uz arī uz personām, kuras faktiski ir rīkojušās juridiskās personas vārdā. Turklāt paredzēts, ka pārskatīšanai tiks pakļauts nosacījums attiecībā uz to, ka pēc nokavēto nodokļu maksājumu izveidošanās juridiskā persona ir atsavinājusi aktīvus tādai personai, kura attiecībā pret valdes locekli atbilst ieinteresētās personas jēdzienam Maksātnespējas likuma izpratnē. Tā kā šī ir tikai ideja, tad vairāki DB aptaujātie atteicās to vērtēt, vienlaikus norādot, ka par to varētu spriest, tikai redzot konkrētu grozījumu projektu, kura vēl neesot. Tiesa, paredzēts, ka šie grozījumi būs vienotā paketē ar 2020. gada valsts budžeta projektu. Vienlaikus gan bija jautājumi par to, cik daudz līdz šim nodokļu administrācija esot piedzinusi nesamaksātos parādus no valdes locekļiem, un arī par to, vai potenciālā jauninājuma kontekstā, kad nodokļu parādus varētu piedzīt arī no prokūristiem, pilnvarniekiem, cik daudz naudas un mantas ir šiem cilvēkiem, jo nodokļu parādi ir simtos miljonu eiro mērāmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai atkal jau «Dzīvnieku ferma»? Jeb valdes atbildības par nodokļiem ideja ir pārāk plaša

Jānis Taukačs, SORAINEN partneris, 03.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen FM publicēja ziņu (1), ka plānots ieviest valdes solidāru atbildību par uzņēmuma nesamaksātajiem nodokļiem, kas izveidojušies pēc nākamā gada 1. janvāra. Drīz pēc tam publiskots arī pats likumprojekts un tā anotācija (2). Galvenā doma nav peļama – valsts vērsīsies pret negodīgajiem valdēs, kas pamet dēļ nodokļu parādiem grimstošu kuģi un izveido jaunu, ar pēc iespējas līdzīgu nosaukumu, ar no kuģa pārņemtiem aktīviem un bez satīrīšanas aiz sevis.

Piemērs

Likumprojektā paredzēts, ka jāpiepildās visiem trijiem kritērijiem, lai nodokļus varētu piedzīt no valdes. (3) Tomēr, tas var izrādīties nemaz ne tik sarežģīti. Piemēram, VID audita laikā ar informācijas pieprasīšanu ārvalstu nodokļu administrācijām uzņēmumam iespējams ilgstoši neatmaksāt PVN. Alternatīvs variants – biznesa projekts izrādījies neveiksmīgs. Tādēļ uzņēmumam izveidojas nodokļu parāds, kas pārsniedz EUR 16 000. Bankas un citi kreditori tajā pašā laikā novēršas. Arī VID nepiekrīt kavētos maksājumus sadalīt termiņos vai atlikt, jo kritēriji ir subjektīvi – VID var sadalīt vai atlikt, bet tam parasti nepieciešams kāds nodrošinājums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

No Satiksmes ministrijas pārvadātāji grib iztiesāt 170 000 latu

, 27.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skandalozajā pasažieru pārvadājumu konkursā zaudējušie pieci reģionālie pasažieru autopārvadātāji tiesas ceļā grib piedzīt no Satiksmes ministrijas 170 000 latu zaudējumus.

Tie kompānijām esot radušies negūto ienākumu u.c. zaudējumu dēļ, ko izraisīja, viņuprāt, nelikumīgi sarīkotais pasažieru pārvadājumu konkurss pasažieru pārvadātājiem maršrutu tīkla daļā Centrs 1.

Minētie pieci pārvadātāj ir SIA Tukuma auto, SIA Ogres autobuss, SIA Aizkraukles ATU, SIA AIPS un Autopārvadājumu firma Jūrmala SV, kas visi kopīgi griezušies Administratīvajā rajona tiesā. Tiesa gan iesniegumu vēl nav pieņēmis izskatīšanai - lēmums vai tiks ierosināta administratīvā lieta tikšot pieņemts 3. martā, Db norādīja Administratīvajā rajona tiesā.

SIA AIPS vadītājs Uldis Kolužs Db norādīja, ka kompānijas vēlas, lai tiek lauzti pagaidu līgumi, kurus SIA Autotransporta direkcija noslēgusi ar SIA Jelgavas autobusu parks un SIA Liepājas autobusu parks, kamēr norit tiesvedība par pārvadājumu konkursa likumību maršruta daļā Centrs 1.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Lietā par dāvinājuma līgumiem no Krasovickiem piedzen tiesas izdevumus - nepilnus 10 000 eiro

LETA, 25.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augstākās tiesas (AT) Civillietu tiesu palāta šodien pilnībā apmierināja bijušās AS Parex banka (tagad AS Reverta) prasību pret bijušo bankas akcionāru Viktoru Krasovicki un viņa dēlu Georgiju Krasovicki, atzīstot noslēgto dāvinājuma līgumu par spēkā neesošu.

Kā aģentūru informē AT preses sekretāre Baiba Kataja, tiesa atzina par spēkā neesošu no noslēgšanas brīža 2011.gada 19.maijā starp V.Krasovicki kā dāvinātāju un G.Krasovicki kā apdāvināto slēgto dāvinājuma līgumu ar uzlikumu.

AT noteica no V.Krasovicka Reverta labā piedzīt tiesas izdevumus 4800,66 eiro apmērā. Tāda pati summa piedzenama no G.Krasovicka.

Pilns spriedums būs pieejams 8.aprīlī, un pēc motivēta nolēmuma sagatavošanas dienas lietas dalībnieki to 30 dienu laikā varēs pārsūdzēt kasācijas kārtībā AT Civillietu departamentā.

Kā ziņots, Rīgas apgabaltiesa pirmajā instancē 2012.gada aprīlī prasību apmierināja, tomēr šis spriedums tika pārsūdzēts, un lieta nonāca AT.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rīgas dome par savu naudu aizbērs «svešu» būvbedri

Aisma Orupe, 17.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas dome no pašvaldības infrastruktūras fonda līdzekļiem tērēs 10 tūkstošus latu būvbedres aizbēršanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ungārijas finanšu tirgus regulators vēlas no slavenā investora Džordža Sorosa fonda Soros Fund Management LLC piedzīt 2.2 miljonus ASV dolāru par mēģinājumu manipulēt ar OTP Bank Nyrt akcijām, ziņo Bloomberg.

Dž. Soross norādījis, ka nav zinājis par šādu notikumu, tādēļ uzsācis iekšējo izmeklēšanu. Viņš arī norādīja, ka fonds sadarbojas ar Ungārijas regulatoru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa ceturtdien sākusi skatīt valsts prasību pret zāļu ražotāja AS «Grindeks» akcionāriem Lipmaniem par pagājušajā gadā valstij piederošo «Grindeks» akciju pārdošanu, kā rezultātā valstij nodarīti zaudējumi, vēsta Latvijas Televīzijas «Dienas ziņas».

Raidījums ziņoja, ka valsts cer piedzīt no akcijām negūto peļņu - vairāk nekā divus miljonus eiro.

Valsts pārstāvis tiesā, zvērināts advokāts un Privatizācijas aģentūras pārstāvis Mārtiņš Mežinskis pauda pārliecību, ka šoreiz mazākuma akcionārs ar šādu prasību Lipmaniem nezaudēs, lai gan līdzšinējā tiesvedībā ar šādu pašu prasību valsts zaudējusi. Tikmēr Lipmanu pārstāvji nešaubījās, ka arī šoreiz tiesa lems līdzīgi.

Uz ceturtdienas sēdi bija atnākuši arī citi «Grindeks» mazākuma akcionāri, kuri vēlējās saprast, vai viņiem ir jēga tiesāties ar Lipmaniem, vai nē, vēstīja raidījums. Tostarp ar šādu pat prasību tiesā vērsās arī mazākuma akcionārs Leonīds Mohovikovs, taču tiesa viņa prasību slēgtā sēdē noraidīja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rēzeknes dome: tiesības tiesāties nevienam nav liegtas

, 03.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saistībā ar SIA Latgales enerģija vēršanos Starptautiskajā šķīrējtiesā, Rēzeknes pilsētas dome norāda, ka šādas tiesības nav nevienam liegtas.

Kā norāda Rēzeknes dome, šis nebūs vienīgais tiesvedības process, kurā iesaistīts bijušais Rēzeknes siltumapgādes operators. Pret to pašvaldības a/s Rēzeknes siltumtīkli tiesā vērsusies par nenomaksāto aktīvu nomas maksu (880 tūkstoši latu), SIA Rēzeknes enerģija – par siltumenerģijas ražošanai izmantotās dabasgāzes parādu (tas jau sasniedzis 2.5 miljoni latu). Atsevišķi tiesvedības procesi ir arī ar Latgales daudznozaru sabiedrisko pakalpojumu regulatoru. Vienā no tiem (par licenču anulēšanu), tiesa lēmusi par labu regulatoram.

Ir absurdi SIA Latgales enerģija un ar to saistīto kompāniju paziņojumi par tīšu uzņēmuma izspiešanu no Rēzeknes tāpat kā apgalvojums par SIA Latgales enerģija spēju nodrošināt siltumapgādes pakalpojumus Rēzeknē, uzskata Rēzeknes dome.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Strīdā ar lidostu Rīga par 24 miljonu piedziņu Rixport jāmaksā teju 4 miljoni eiro

BNS, 13.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kurzemes apgabaltiesa piektdien noraidīja Norvēģijas investora Rixport prasību pret starptautisko lidostu Rīga par gandrīz 24 miljonu eiro zaudējumu piedziņu, apmierinot atbildētāja pretprasību par 3,704 miljonu eiro piedziņu no Rixport, aģentūrai BNS pastāstīja tiesas pārstāve Marika Jankovska.

Lidostas Rīga pārstāvis zvērināts advokāts Uģis Zeltiņš aģentūrai BNS pastāstīja, ka pretprasība tika iesniegta par Rixport nesamaksātiem rēķiniem. Šo nesamaksāto rēķinu pamatparāda summa veidoja 3,228 miljonus eiro un līgumsods ir 476,13 tūkstoši eiro.

Viņš paskaidroja, ka Rixport nebija norēķinājies par tā saukto zemes infrastruktūras maksu, nomas maksu, kā arī nekustamā īpašuma nodokli.

Rēķini par kuriem Rixport nav norēķinājies, izrakstīti laika periodā no 2007.gada 28.novembra līdz pērnā gada 16.maijam.

«2007.gadā ir tikai viens rēķins, līgumisku nianšu dēļ šis arīdzan ir pie nesamaksātiem rēķiniem, bet principiāli un tā patstāvīgi Rixport pārtrauca maksāt 2012.gadā. Un visi pārējie rēķini izrakstīti laika periodā no 2012.gada 31.jūlija līdz (..) 2014.gada 16.maijam,» Zeltiņš atzīmēja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Apgabaltiesa noraida Vestbalt pārsūdzību par prasības nodrošināšanu civilprocesā pret Latvijas kuģniecību

LETA, 01.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas apgabaltiesa vakar noraidīja SIA «Vestbalt» pārsūdzību par prasības nodrošināšanu civilprocesā pret AS «Latvijas kuģniecība» (Kuģniecība), aģentūru LETA informēja Rīgas apgabaltiesas pārstāvis Raimonds Ločmelis.

Tiesas kolēģija atzinusi, ka pirmās instances tiesas tiesnese ir pieņēmusi lietas apstākļiem atbilstošu lēmumu, bet blakus sūdzībā norādītie argumenti nevar būt par pamatu lēmuma atcelšanai. Lēmums nav pārsūdzams.

Vestabalt tiesā prasa no Latvijas kuģniecības piedzīt 101 000 eiro

Jau ziņots, ka tagad tiks lemts par tālāko civilprocesa skatīšanas gaitu Ziemeļu rajona tiesā.

«Vestabalt» cēlusi prasību Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesā pret «Latvijas kuģniecību» (Kuģniecība), lūdzot atzīt par noslēgtu starpniecības līgumu starp abām pusēm un piedzīt no «Latvijas kuģniecības» starpniecības maksu 101 000 eiro apmērā, liecina paziņojums biržai «Nasdaq Riga».

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Valdes atbildība. Vai tiešām pārmērīga?

Helmuts Jauja, komerctiesību jurists, 21.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publiskajā telpā periodiski uzvirmo diskusijas par to, vai Latvijā uzņēmumu valdes locekļu atbildība ir samērīga. Viedokļi atšķiras diapazonā no «valdes locekļi ne par ko neatbild» līdz «valdes locekļu atbildība ir tik nesamērīgi augsta, ka mums drīz nebūs neviena, kas gribēs uzņemties risku strādāt valdē». Kā tad īsti ir?

Komerclikums lakoniski paredz, ka valdes locekļiem ir jārīkojas kā krietniem un rūpīgiem saimniekiem, pretējā gadījumā ir jāsedz zaudējumi, ja tādi ir radušies valdes rīcības rezultātā. Starptautiskajā praksē valdes locekļi parasti neatbild, ja zaudējumi ir iestājušies biznesa risku dēļ, ja vien valdes locekļi ir rīkojušies labā ticībā, ir rīkojušies ar rūpību, ko no viņiem attiecīgajā situācijā varēja saprātīgi sagaidīt un valdes locekļiem ir bijis pietiekams pamats uzskatīt, ka viņu rīcība ir uzņēmuma interesēs. Tas ir t.s. business judgement rule. Latvijas Komerclikumā šāds formulējums nav atrodams, taču nedz tiesību zinātnieku vidū, nedz tiesu praksē šis princips arī netiek apšaubīts. Vairāk neizpratnes ir jautājumā, vai valdes locekļiem ir jāatbild arī uzņēmuma kreditoru priekšā, t.i. par uzņēmuma nesegtajām saistībām. Latvijas likumos ir paredzēti divi izņēmumi no vispārējā principa, ka valde neatbild par uzņēmuma saistībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Delnas nežēlastībā krīt Lembergs un Šlesers, par ZRP līderi Zatleru pamats bažām

BNS, 05.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aivars Lembergs (Zaļo un zemnieku savienība, ZZS) un Ainārs Šlesers (Šlesera Reformu partija LPP/LC, ŠRP LPP/LC) ieguvuši zemāko vērtējumu Sabiedrības par atklātību – Delna deputātu kandidātu vērtējumā, kurā iekļauti arī politisko spēku izvirzītie premjera amata kandidāti.

Pirmdien atklātā deputātu kandidātu reputācijas datubāze arī parāda, ka Zatlera Reformu partijā zemāko vērtējumu ieguvis eksprezidents Valdis Zatlers.

Organizācija izvērtēja 212 kandidātu, kas ir sešu politisko spēku sarakstu augšgalā, iedalot viņus vairākās kategorijās – kandidāti, par kuriem nav publiski pieejama informācijas, kas ļautu novērtēt viņu saistību ar korupciju; zems risks (-1); viela pārdomām (-2); pamats bažām (-3); nopietns pamats bažām (-4); bīstami (-5).

Delnas analītiķe Līga Stafecka pirmdien uzsvēra, ka Lembergam ir nepārspēts profila garums un viņš novērtēts ar zemāko vērtējumu – mīnus pieci, kas nozīmē, ka publiski pieejamā informācija par kandidātu liecina par sistemātisku neētisku rīcību un/vai iespējamu iesaisti liela mēroga korupcijas gadījumos, aizskarot sabiedrības intereses.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas 100 visvairāk nopelnījušie uzņēmēji

Kristīne Jančevska, Lato Lapsa, Baltic Screen, speciāli Db, 18.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadīts vispelnošākais gads Latvijas uzņēmējdarbības mūslaiku vēsturē: ja pirms gada desmit uzņēmēji, kuriem piederošajām kapitāldaļām atbilda vislielākā gūtā peļņa, kopā bija sapelnījuši nepilnus 73 miljonus latu, tad tagad šī summa palielinājusies līdz 100 miljoniem latu.

To, ka gada laikā veiksmīgāko uzņēmēju gūtā peļņa ir būtiski palielinājusies, uzskatāmi parāda arī cits rādītājs: vēl pirms gada uzņēmējs, kuram piederošajām kompāniju kapitāldaļām atbilda 610 tūkstošu latu liela peļņas daļa, iekļuva lielākās peļņas guvēju pirmajā septiņdesmitpiecniekā (pirms diviem gadiem slieksnis bija tikai 410 tūkstoši latu). Tagad ar šādu peļņas rādītāju nav iespējams iekļūt pat pirmajā simtniekā – 610 tūkstoši latu dod tikai 129. vietu jaunajā, pēc Lursoft datiem sastādītajā Latvijas 100 visvairāk nopelnījušo uzņēmēju sarakstā.

Reizē ar peļņas rādītāju paaugstināšanos notikusi arī būtiska vispelnošāko nozaru maiņa: pirmajā desmitniekā tranzītuzņēmēji savas pozīcijas acīmredzami atdevuši nekustamo īpašumu jomas pārstāvjiem. Līdz ar to pelnošāko uzņēmēju pirmajā desmitniekā vairs nav atrodami «Ventspils grupējuma» savstarpējos konfliktos iesaistītais Oļegs Stepanovs un kādreizējais Ventspils naftas prezidents Igors Skoks, kā arī ar Ventspils mēra Aivara Lemberga uzņēmumu kapitāldaļām apdāvinātie bērni – Līga un Anrijs Lembergi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

IUB: Bērnu slimnīcas iepirkuma komisijas lēmums nebija likumīgs

, 03.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Tika izveidota likumam neatbilstoša komisija, līdz ar to tās lēmums ir nelikumīgs,» tā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītājs Andrejs Tiknuss komentē IUB atklāto par Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) pēdējo būvdarbu iepirkuma konkursu, kurā uzvarēja korupcijas skandālā iesaistītā Rīgas firma Pamats.

IUB konstatējis arī vairākas konkursa dokumentācijas nepilnības. Diena jau rakstīja: zīmīgi ir tas, ka pēdējā BKUS būvdarbu iepirkumu konkursā iesaistītas vairākas personas un firmas, kuras ir galvenie varoņi korupcijas skandālā par senāku BKUS būvdarbu iepirkumu, ziņo diena.lv.

Jau vēstīts, novembra sākumā KNAB aizturēja iepirkuma komisijas pārstāvjus Aivaru Lisenko, Arni Kramzaku, kā arī būvuzraugu Projektu attīstības un vadības biroja (PVAB) valdes locekli Raiti Muižnieku un Rīgas firmas Pamats lielāko īpašnieku Aleksandru Kreiceru. Pēdējā konkursa tehnisko specifikāciju izstrādāja PVAB kopā ar iepirkuma komisijas sākotnējo vadītāju A.Kramzaku, komisijā darbojās A.Lisenko. Pamats uzvarēja kā lētākais piedāvājums - būvdarbus solīja veikt par 583 000 latu.

Komentāri

Pievienot komentāru