Ar Drošas braukšanas skolas apmācību direktora Artura Priednieka pētījumu par braukšanas iemaņām un Ceļu policijas biroja priekšnieka Edmunda Zivtiņa stāstu par šoferu manierēm, izmantojot CSDD statistiku, ir tapis latviešu šofera nacionālo īpatnību portrets - dokumentāla karikatūra par to, kāds tad ir "vidējais" latviešu šoferis, Db.lv informēja Drošas braukšanas skola.
LATVIJAS ŠOFERA PORTRETS
- Vīrietis, apmēram 35 gadu vecs; ( lai arī procentuāli pieaug sieviešu autovadītāju skaits, apmēram 2/3 vadītāju ir vīrieši);
- Braucot automašīnā Viņš sēž pārāk tālu atgāzies pie stūres (tātad ekstremālā situācijā palēnināta reakcija); pie stūres nepareizi sēž 79% autovadītāju;
- Viņš ir piesprādzējies, taču visticamāk nepareizi (tātad trieciena gadījumā var nevajadzīgi savainoties); jostu nepareizi nostiprina 65% autovadītāju;
- Neievēro pareizu distanci ar citām automašīnām (tātad palielinās avārijas risks); (šajā pozīcijā parādās vislielākās atšķirības dažādās vecuma grupās. 75% autovadītāju vidējā vecumā neievēro pareizu distanci, taču ar gadiem šoferi kļūst apdomīgāki.
Tipiskākie pārkāpumi un manieres
- vistipiskākais Viņa pārkāpums - ātruma pārsniegšana;
- raksturīgākās īpašības (negatīvas, taču ar pozitīvu potenciālu):
* vieglprātīgs (optimisms, taču muļķīgs),
* viltīgs (vienlaikus izdomas bagāts, īpaši "paskaidrojumos"),
* agresīvs (enerģisks).
Fakti & rekordi:
- visbiežāk gada laikā sodu par CSN pārkāpumiem saņēmis kāds autovadītājs, kas sodīts 28 reizes!;
- saskaņā ar Latvijas valsts ceļi automātiski fiksētajiem pārkāpumiem uz galvenajiem ceļiem, šī gada janvāra pirmajā nedēļā ātrumu 180 km/h un ātrāk visbiežāk "sasniedza" automašīnas posmā Rīga - Sigulda;
- par ātruma pārsniegšanu policijas apstādināta autovadītāja pirmā reakcija pārsvarā gadījumu ir pilnīgs vainas noliegums un mēģinājums situāciju klasificēt kā "pārpratumu".
*Drošas braukšanas skola sadarbībā ar Statoil akcijas Drošs paliek Drošs laikā 2006. gada rudenī apsekoja gandrīz 800 autovadītājus, vērtējot vadītāju prasmes un zināšanas par pieciem drošas un ekonomiskas braukšanas principiem.
Pētījuma rezultāti liecinot, ka pārsteidzoši liela daļa autovadītāju nepārzina drošas braukšanas pamatprincipus un potenciāli palielina savu un citu ceļu satiksmē iesaistīto risku.