Citas ziņas

Izvērtēs koksa rūpnīcas projektu Liepājā

Vēsma Lēvalde, Db, 22.12.2009

Jaunākais izdevums

SIA CoEnCo iecerei Liepājā būvēt akmeņogļu pārstrādes rūpnīcu būs jāveic ietekmes uz vidi novērtējums.

Ietekmes uz vidi novērtējuma objekts ir akmeņogļu pārstrādes uzņēmuma ar elektroenerģijas ražotni būvniecība Liepājā, liecina informācija Vides biroja mājaslapā. SIA CoEnCo plāno pārstrādāt 450 tūkstošus tonnu akmeņogļu gadā (1233 tonnas diennaktī).

Uzņēmuma teritorijā plānots izveidot atsevišķas zonas - akmeņogļu transportēšanai,izkraušanai un uzglabāšanai; akmeņogļu pārstrādei; akmeņogļu sagatavei karsēšanai; tvaika ieguvei; elektroenerģijas ražošanai; koksa ieguvei; koksa transportēšanai un uzkrāšanai; kā arī administratīvo zonu un siltumnīcu zonu. Ražošanas procesā iegūto tvaiku (līdz 0.8 miljoniem m3 gadā) paredzēts izmantot tvaika turbīnas darbināšanai, kā arī plānots uzstādīt gāzes turbīnu elektroenerģijas un tvaika ražošanai. Uzņēmuma darbības nodrošināšanai gadā plānots patērēt līdz 0.9 miljoniem tonnu ūdens, līdz 52.6 miljoniem m3 dabas gāzes un līdz 4 tūkstošiem tonnu reaģentu. Atbilstoši iesniegumam uzņēmumā plānots gadā saražot līdz 0.3 miljoniem tonnu koksa, līdz 0.8 miljoniem m3 tvaika un līdz 567.4 tūkstošus MW elektroenerģijas.

Akmeņogļu piegāde paredzēta ar kuģiem un pa dzelzceļu. Ražošanas procesā veidojošās deggāzes paredzēts sadedzināt un iegūto siltumu izmantot krāsns temperatūras uzturēšanai, bet lieko siltumu – tvaika iegūšanai, ar kuru savukārt paredzēts darbināt tvaika turbīnu. Sadegšanas procesā neizmantoto deggāzi paredzēts novadīt uz attīrīšanas iekārtām un tālāk – skurstenī. Koksa dzesēšanai paredzēts izmantot ūdeni, izveidojot atgriezenisko dzesēšanas sistēmu. Nākotnē siltumu paredzēts izmantot arī siltumnīcu vajadzībām.

Ideja par koksa rūpnīcu Liepājā nav jauna. Jau pagājušā gadsimta 90. gadu beigās toreizējais Liepājas SEZ attīstības pārvaldes vadītājs Gundars Bojārs aktīvi lobēja koksa rūpnīcas projektu, ko gatavojās īstenot Anglijas kompānija Chartwell, ieguldot vairāk nekā 300 miljonus ASV dolāru koksa rūpnīcas būvei Karostā, jūras krastā aiz O.Kalpaka tilta.

Tomēr viedokļu sadursmē ekonomiska un finansiāla rakstura pamatojumam par siltumu, jaunām darba vietām, ostas padziļināšanu, jaunu piestātņu izbūvi tika pretnostatīts vides speciālistu uzskats, ka, ņemot vērā vietējo klimatu, valdošos vējus, kūrorta un tūrisma attīstības iespējas, Liepāju par ķīmiskās rūpniecības centru pārvērst nebūtu vēlams. SIA CoEnCo pieder Lielbritānijas uzņēmumam Maxbrook Ventures LLP un Krievijas privātpersonai Nikolajam Hodosam (Nikolay Khodos). CoEnCo reģistrēts 2009.gada janvāra beigās, un tā reģistrētais pamatkapitāls ir 2000 latu, liecina Lursoft dati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Turpina virzīt koksa projektu Liepājā

Vēsma Lēvalde, 14.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šķidro kravu apkalpotāja LSEZ SIA GI Termināls plāno pārvietot cauruļvadu, kas saista termināli ar ostu, lai atbrīvotu teritoriju koksa rūpnīcas celtniecībai.

Tāpēc Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdei bija jāpieņem lēmums atļaut GI Terminālam uz laiku iznomāt zemesgabalu no koksa projekta attīstītājas a/s HRC Libau. Apakšnomas līgums būs spēkā līdz gada beigām. Šajā termiņā cauruļvadu pārvietos, apejot koksa kompleksam atvēlēto teritoriju, bet pārvietošanas izmaksas kompensēs HRC Libau, klāstīja G. Krieviņš.

DB vēstīja, ka tiesvedības dēļ a/s HRC Libau 200 milj. eiro vērtā energokompleksa būvniecība aprīlī netiks uzsākta, līdz ar to tā nespēs īstenot plānotās piegādes 2013. gada pavasarī. Projektam jau piesaistīti 40 milj. eiro (par vēl nepieciešamo 160 milj. eiro finansējumu šobrīd notiekot sarunas), ir noslēgti līgumi par rafinētā koksa ražotnes tehnoloģiju piegādēm ar Vācijas Uhde ThyssenKrupp, tehnoloģisko vadības sistēmu piegādātāju Vācijas Siemens AG.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājā aktualizē akmeņogļu pārstrādes rūpnīcas projektu

Vēsma Lēvalde, 31.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s HRC Libau iecerētās koksa ražošanas rūpnīcas projektam 9. septembrī Liepājas domē plānota kārtējā sabiedriskā apspriešana.

Iedzīvotājiem būs iespēja iepazīties ar ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojumu, raksta laikraksts Kurzemes Vārds. Uzņēmuma pārstāve Anita Lancmane noraida jebkādas bažas par to, ka komplekss varētu radīt videi bīstamu situāciju. Rūpnīcu projektē akciju sabiedrība Palast Architekts sadarbībā ar Vācijas uzņēmumiem Uhde ThussenKrupp Technologies un Siemens. Par ogļu pārkraušanu noslēgts līgums ar uzņēmumu Marilat, lai izmantotu tā piestātni Karostas kanālā, 80 % ogļu paredzēts pievest ar kuģiem, pārējās ogles – pa dzelzceļu no Krievijas, un tas esot tikai rezerves variants.

HRC Libau analizējot iespējas, kā būtu izmantojams koksa ražošanas procesā radies ūdens tvaiks, viena no tām - piedāvāt pilsētai siltumu par velti. Uzņēmums risinot sarunas ar SIA Liepājas enerģija, un cer, ka līdz 9. septembrim jau būs noslēgta vienošanās par siltuma pieņemšanu pilsētas siltumtīklos. Pašvaldības pārstāvis Liepājas enerģijā Ronalds Fricbergs gan laikrakstam paudis pārsteigumu par frāzi «par velti», bet domes eksperts enerģētikas jautājumos Kaspars Sants skaidro, ka iekārta, lai šo siltumu pieslēgtu Liepājas enerģijai, izmaksātu vairākus miljonus. Ja pilsēta gadījumā šo siltumu atteiktos izmantot, HRC Libau izskata arī citus tā lietošanas variantus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veidosies nozīmīgs savienojums Krievija–Mongolija–Ķīna ogļu pārvadāšanai , piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Mongolijas parlaments akceptējis jaunu Nacionālo dzelzceļa politiku, kas ietver t. s. Ziemeļu dzelzceļa līniju (ZDz) no Erdenetas un Ovotas līdz pat Arts Suuri Krievijas pierobežā, izveidojot tiešu savienojumu ar Ulug-Hemas ogļu baseinu Krievijas dienvidos, vēsta Mongoliaeconomy.com. ZDz attīstība atbilst nesenajiem Mongolijas līgumiem ar Krieviju un Ķīnu, lai īstenotu liela mēroga transporta infrastruktūras projektus, lai palielinātu derīgo izrakteņu pārvadājumus no Krievijas uz Ķīnu pa Transmongolijas dzelzceļu. Minētā baseina metalurģijā izmantojamo ogļu krājumi tiek lēsti 2,5 miljardu tonnu apmērā.

Austrāļi smaida

Mongolijas valdībai tagad dotas pilnvaras, lai vienotos par koncesijas līgumu attiecībā uz 547 kilometru garā dzelzceļa (1520 mm) izbūvi starp Erdenetu un Ovotu, kas būs pirmais Ziemeļu dzelzceļa līnijas posms. Vidējā termiņā Erdenetas–Ovotas dzelzceļš veidos nozīmīgu savienojumu ar stratēģisko dzelzceļa tīklu, savienojot Krievijas ogļu baseinu ar Ķīnu, paziņojusi Austrālijas kompānija Aspire Mining Limited, kas plāno ogļu ieguvi Mongolijas ziemeļos. Ulug-Hemas koksa ogļu baseins kombinācijā ar Aspire pilnībā piederošo Ovotas koksa ogļu projektu veidošot vienu no lielākajiem jaunajiem augstas kvalitātes koksa ogļu ilgtermiņa avotiem. Tiek sagaidīts, ka Krievijas ogļu eksports nodrošinās nozīmīgu tranzīta kravu apjomu gan Erdenetas–Ovotas, gan Transmongolijas dzelzceļam. 144 miljonu ASV dolāru vērtais Ovotas projekts paredz sākotnēji iegūt piecus miljonus tonnu gadā, sākot ar 2018. gadu, vēsta Miningweekly.com.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paredzams, trešdien, 30. jūnijā Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas valdes sēdē izskatīs pirmpirkuma tiesības uz "Liepājas metalurga" nekustamās mantas - zeme un ēkas iegādi Liepājas SEZ vajadzībām.

Principā tas nozīmē darījuma starp valsti un turku investoriem izgāšanu, jo pārdošanas darījums noslēgts gan par kustamo, gan nekustamo mantu.

Darījuma fons

Šā gada 30. aprīlī SIA "FeLM", kas procesā pārstāv Latvijas valsts intereses, noslēdza līgumu par bijušā "Liepājas metalurga" elektrotēraudkausēšanas kompleksa kustamās un nekustamās mantas iegādi un izteica gatavību uzsākt darbību teritorijā, iepriekš pauda Turcijas uzņēmuma "Aslanli Metalurji" pārstāvji. Ir pilnībā izpildītas finanšu saistības atbilstoši līgumam. Proti, ir iemaksāta nauda un izteikta gatavība investēt 200 miljonus piecu gadu laikā. Investori pavasarī bija noslēguši rūpnīcas inventarizāciju kopīgi ar SIA "FeLM" un īpašums ir gatavs nodošanai. Tik tālu viss ir skaisti, atliek vien Liepājas SEZ pirmpirkuma tiesības uz zemi, kuras var izmantot un viss liecina, ka tās tiks izmantotas. Plašāk par darījumu db.lv rakstīja iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Attīsta ogļu biznesu Liepājā

Vēsma Lēvalde, 04.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā plānots jauns ogļu pārkraušanas termināls, turpina attīstīt arī koksa rūpnīcas projektu.

Liepājas būvniecības padome 9. martā gatavojas apspriest SIA Baxet Coal Terminal iesniegto būvniecības priekšlikumu - ogļu pārkraušanas termināli Karostā, Katedrāles ielā, jeb pašreizējā Karostas pludmalē. Plānotās investīcijas projektā varētu būt ap 50 miljoniem eiro. Aptuveni tikpat nepieciešams, lai šajā vietā izveidotu nepieciešamo infrastruktūru - pievadceļus, inženiertehniskos pieslēgumus, Db informēja LSEZ valdes loceklis Jānis Vilnītis. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) valde jau 20. janvārī SIA Baxet Coal terminal uz gadu rezervējusi zemi ogļu termināla projektēšanai. iepriekš šo teritoriju bija rezervējusi SIA Kurzemes degviela šķidro kravu termināla būvei, taču līgumu ar LSEZ valdi nenoslēdza un zaudēja tiesības uz teritorijas nomu. Baxet Coal Terminal saistīts ar Krievijas kapitālu, tā īpašniekiem esot līdzīgs bizness Rīgas ostā. Savukārt būvvalde sagatavojusi plānošanas un arhitektūras uzdevumu SIA CoenCo, kas gatavojas realizēt HRC Libau AG ieceri par energokompleksa būvniecību - koksa rūpnīcu un elektrostaciju.Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju SIA Baxet Coal Terminal reģistrēta 2009. gada novembrī Rīgā, tās valdes priekšsēdētājs ir kāds Aleksejs Krasjovkovs (Krasioukov Alexsei), kura vārds iepriekš saistīts ar firmām SIA Mežmalas ozols, SIA Līgatnes Nams un Security Trading Advisors, kur viņš darbojās kā Holivudas, ASV, iedzīvotājs. Savukārt koksa rūpnīcas projekta īstenotāji, kā jau Db rakstīja, iecerējuši Liepājā enerģētiskā kompleksa būvniecību, kur plānots pārstrādāt 450 tūkstošus tonnu akmeņogļu gadā, saražojot elektroenerģiju, siltumu un klinkeru. Investīciju apjoms objektā lēsts ap 170 miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban tiek meklēti investori naftas pārstrādes rūpnīcas būvniecībai Daugavpils novadā un risināti ar izejvielu piegādi ražotnei saistītie jautājumi, aģentūru LETA informēja SIA Euro Oil Refinery valdes loceklis Igors Jemeļjanovs.

Tā kā naftas pārstrādes uzņēmuma būvniecība ir sarežģīts un dārgs process, investoru piesaiste un izejvielu piegādes jautājumi ir komplicēti un to risināšana prasa daudz laika. Patlaban no pašvaldības un Vides pārraudzības valsts biroja ir saņemtas visas nepieciešamās atļaujas rūpnīcas būvniecībai un tiek vērtēti vairāki ražotnes izveidei nepieciešamā finansējuma piesaistes varianti, skaidroja Jemeļjanovs.

SIA Euro Oil Refinery naftas pārstrādes rūpnīcas ar jaudu 7,875 miljoni tonnu gadā būvniecības un ekspluatācijas Laucesas pagastā ideju Daugavpils novada dome atbalstījusi 2009.gada oktobrī. Lēmums pieņemts, balstoties uz Vides pārraudzības valsts biroja iesniegto ietekmes uz vidi novērtējuma noslēguma ziņojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni 200 miljonus eiro vērtais koksa rūpnīcas projekts Liepājā novedis pie akcionāru savstarpējā konflikta, kuru tie gatavojas risināt Vācijas tiesā.

Viens no a/s HRC Libau akcionāriem, Krievijas pilsonis Nikolajs Hodoss uzskata, ka viņš un akcionāri no Vācijas ir nelikumīgi atstādināti no projekta, aizmuguriski samazinot viņu akciju skaitu un liedzot aktuālo informāciju. Hodoss arī parakstījis pilnvaru, kas ļaus Vācijas firmai BCS Consult pārstāvēt viņu tiesā Vācijā un iesniegt septiņas prasības pret pārējiem HRC Libau akcionāriem, preses konferencē Liepājā informēja N. Hodoss, kurš bija ieradies no Krievijas, pēc paša teiktā, speciāli uz preses konferenci.

Pārējie akcionāri, kuri uzņēmumu reģistrā parādās kā divas ārzonas firmas, aizmuguriski izlēmuši par slēgtu akciju emisiju aptuveni 2,5 miljonu latu vērtībā. Emisijas rezultātā vācu investoriem akciju skaits no vairāk nekā 30% sarucis līdz niecīgai daļai, savukārt Hodosa akciju skaits no vairāk nekā 10% sarucis līdz daļai, kas mazāka par vienu procentu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājā maksās par sabiedrisko aptauju

Vēsma Lēvalde, 29.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas dome noslēgusi līgumu ar mārketinga pētījumu aģentūru Factum Group par speciālas telefonaptaujas rīkošanu, lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par koksa rūpnīcas projektu Liepājā.

Aptauja Liepājas nodokļu maksātājiem izmaksās dažus simtus latu, Db.lv informēja Liepājas domes priekšsēdētāja padomniece Ieva Puka. Pašvaldībai rīkot aptauju rekomendējis Ietekmes uz vidi novērtējuma valsts birojs. Paredzēts aptaujāt ne mazāk par 300 cilvēkiem vecumā no 18 līdz 74 gadiem. Aptauja notiek laikā no 23. novembrim līdz 7. decembrim. Intervētāji zvana gan uz nejauši izvēlētiem liepājnieku fiksētajiem tālruņu numuriem (44 % gadījumu), gan uz nejauši ģenerētiem mobilajiem numuriem (56 % gadījumu). Paredzēts aptaujāt respondentus visos Liepājas mikrorajonos proporcionāli statistikas datiem par iedzīvotāju procentuālo sadalījumu pa mikrorajoniem, kā arī pēc tautības un dzimuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot trīs milj. Ls vai vairāk, peļņas nodokļa atlaidi šogad varēs saņemt arī poligrāfisti, būvmateriālu, apģērbu, koksa un naftas produktu, kā arī tekstila, papīra, ādas un to izstrādājumu ražotāji.

Uzņēmēji un to organizācijas atzinīgi vērtē Saeimas lēmumu dot iespēju teju visām ražošanas jomām pretendēt uz iecerēto investīciju projektu atbalstu ar uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atlaidēm. Tomēr uzņēmēji ir neizpratnē par to – lai šādu atlaidi varētu izmantot 3 milj. Ls un vairāk investīciju projektiem, attiecīgais lēmums valdībā ir jāpieņem līdz šā gada 31. decembrim. Tā kā šādu (atbalstāmo) investīciju projektu izskatīšanas laiks institūcijās ir divi līdz trīs mēneši, tad poligrāfistiem, būvmateriālu, apģērbu, koksa un naftas produktu, kā arī tekstila, papīra, ādas un to izstrādājumu ražotājiem attiecīgu projektu – pieteikumu sagatavošanai un iesniegšanai Ekonomikas ministrijā ir atlikuši trīs mēneši.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kvīnslendas plūdiem varētu būt nozīmīga ilgtermiņa ietekme uz pasaules tērauda rūpniecību, vēsta BBC.

Trīs ceturtdaļas no valsts ogļu atradnēm nespējot darboties un apgādāt tirgus, jo ir applūdušas. Applūdušas esot arī dzelzceļa līnijas, pa kurām ogles tiek transportētas uz ostām eksportam.

Situāciju Kvīnslendā cieši vērojot pasaules tērauda rūpniecībā strādājošie, jo štats eksportē pusi koksa ogļu apjoma, kas nepieciešams metāla ražošanai.

Analītiķi gan pauduši viedokli, ka vēl ir pāragri veikt plūdu ietekmes aprēķinus. Viss esot atkarīgs no tā, cik ilgi plūdi turpināsies, kā arī no tā, cik apjomīgi ir tērauda ražotāju koksa ogļu krājumi.

Kvīnslendas koksa ogļu cena jau pakāpusies līdz 253 ASV dolāriem par tonnu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tiesa noraida koksa rūpnīcas attīstītāju lūgumu

Vēsma Lēvalde, 11.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Administratīvā rajona tiesa noraidījusi a/s HRC Libau lūgumu atjaunot Liepājas domes administratīvo aktu, kurā bija pausts atbalsts koksa rūpnīcas būvei Liepājā, db.lv uzzināja tiesā.

Lēmuma darbība iepriekš tika apturēta, jo tiesā bija saņemts pieteikums, kurā prasīts atcelt Liepājas domes pagājušā gada 16.decembrī pieņemto lēmumu akceptēt a/s HRC Libau energokompleksa jeb koksa rūpnīcas būvniecību Liepājā.

Db.lv jau rakstīja, ka pērn decembrī Liepājas dome nolēma atbalstīt a/s HRC Libau ieceri būvēt Liepājā akmeņogļu pārstrādes un enerģijas ražošanas kompleksu, un gada beigās pilsētas būvvalde uzņēmumam izsniedza projektēšanas un arhitektūras uzdevumu. Tomēr Liepājas domes opozīcijas deputāte Elita Kosaka, Karostas iedzīvotāja Brigita Maksimova un Ziemeļu priekšpilsētas iedzīvotājs Vladimirs Kuzņecovs trijatā domes lēmumu pārsūdzēja Administratīvajā rajona tiesā, pamatojot sūdzību ar to, ka rūpnīca varētu nodarīt liepājniekiem veselības kaitējumu, un ar to, ka sabiedriskajā apspriešanā ļoti daudzi iedzīvotāji bijuši pret šāda kompleksa būvniecību. Energokompleksa ieceres autori solīja radīt pilsētā vismaz 300 jaunu darbavietu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aptuveni 200 miljonus eiro vērto energokompleksa būvniecību a/s HRC Libau Liepājā sola būvēt jau pēc dažiem mēnešiem.

Koksa ražošanas un pārkraušanas kompleksa projekta virzītāja a/s HRC Libau sākusi būvniecības teritorijas labiekārtošanu. Šos darbus plānots pabeigt 2014.gada pirmajā pusē, kad sāksies rūpnīcas būvniecība, DB informēja projekta sabiedrisko attiecību vadītāja Natālija Daine. Tikmēr iecerētais HRC Libau sadarbības partneris ostā norāda, ka līguma par ogļu pārkraušanu nav.

Akmeņogļu izkraušana no kuģiem un vagoniem sākotnēji tika solīta slēgta tipa troksni izolējošā izkraušanas boksā. Pagaidām gan iecerētajās ostas piestātnēs atbilstoša infrastruktūra netiek plānota, liecina Liepājas būvvaldē iesniegtā projekta vizualizācija, kas atšķiras no tās, kura tika demonstrēta projekta sabiedriskās apspriešanas laikā. Gadā plānots Karostas kanāla piestātnēs pārkraut ap 360 tūkstošiem tonnu ogļu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Nekustamo īpašumu tirgus Liepājā «uz bremzēm»

Vēsma Lēvalde, 07.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomiskā krīze Liepājā skaudri izpaužas nekustamo īpašumu tirgū, kur galvenokārt notiek sīki darījumi.

Daudz nekustamo īpašumu Liepājā pieder banku grupām, kas tos pienācīgi neapsaimnieko, bet pārdot šos īpašumus izdodas reti. Tiesu izpildītāju rīkotajās izsolēs dzīvokļu sākuma cenas ir ļoti zemas, taču pircēji ir galvenokārt nekustamo īpašumu firmas. Īpašumu piedāvājums pārsniedz pieprasījumu vairākas reizes. Tikmēr jauno projektu apsaimniekotāji kā pagaidu risinājumu mēģina attīstīt īres tirgu.

Dominē bankas

Pirms pieciem gadiem vēl apdzīvotas, rekonstruētas daudzdzīvokļu un biroju ēkas, vēsturiskie īpašumi – gan rekonstruēti, gan avārijas stāvoklī – lielākoties pieder banku grupām. Par to liecina izkārtnes ar uzrakstu «Pārdod» un ar bankām saistīto nekustamo īpašumu uzņēmumu tālruņu numuriem. Piemēram, SIA Ektornet Management Latvia komercīpašumu un mājokļu portfelī Liepājā ir 33 īpašumi, no tiem 13 ir komercobjekti, 18 dzīvokļi un privātmājas, kā arī divi ievērojami investīciju objekti, DB atklāja SIA Ektornet Management Latvia valdes priekšsēdētājs Andris Kovaļčuks. Starp šiem īpašumiem ir vairākas vēsturiskas ēkas vecpilsētas centrā un Jūrmalas parka tuvumā. Jāpiezīmē, ka uzņēmuma īpašumā ir arī valsts nozīmes pieminekļi (Jāņa iela 1 un Bāriņu iela 12), kā arī vietējas nozīmes pieminekļi (Kungu iela 29, Republikas iela 13, Bāriņu iela 31). Ektornet portfelī ir arī četri lieli komercobjekti, tostarp vairāki jau minētie vēsturiskie īpašumi – piemēram, biroju centrs Roma plaza, nams Tirgoņu ielā, kā arī tirdzniecības nams Kurzeme. Astoņus īpašumus Liepājā tirgo DNB bankas grupas uzņēmums SIA Salvus, tostarp lielu dzīvokli M.P.Berči projektētā namā. Taču vēsturiskos īpašumus pārdod ne tikai banku meitasuzņēmumi. IK RS Hipo Liepājā tirgo ekskluzīvu namu – bijušo Liepājas teātra Mazo zāli, kurā pēdējos gados a/s Liepājas metalurgs akcionārs Sergejs Zaharjins bija izbūvējis augstas klases viesnīcu, bet īsi pirms Metalurga bankrota šo ēku uzdāvināja savam brālim. Ēka no pašvaldības tika pirkta 2003.gadā, par 1200 m2 zemes no pircēja tika prasīti 23 tūkstoši latu, 80 % maksājot sertifikātos, bet par ēku – 44 tūkst. latu, summu nomaksājot divu gadu laikā. Šobrīd īpašuma pārdošanas cena ir 900 tūkstoši eiro, liecina sludinājums portālā ss.lv. Pērn par to prasīja aptuveni tikpat latos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kuģa kursu nosaka kapteinis, nevis vējš

Miks Stūrītis, SIA Citrus Solutions valdes priekšsēdētājs, 14.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Projektu vadība. Ar ko gan to varētu salīdzināt? Pavisam klišejiski – ar kuģa vadību. Bet šis salīdzinājums visoptimālāk parāda šī termina nozīmīgumu. Kāpēc tā? Tūlīt paskaidrošu.

Lai arī kāds būtu uzņēmuma darbības veids, tas nevar īstenot nekāda veida projektu, ja nav atbilstošas projektu vadības. Skaidri formulēti projektu vadības standarti nosaka to, cik veiksmīgi tiks īstenoti projekti. Savukārt veiksmīgi īstenoti projekti nosaka virzienu jeb kursu, kurā uzņēmums stūrē. Ja uzņēmumā nav izstrādāti projektu vadības standarti, var visai droši apgalvot, ka tas ir tas pats, kas būtu, ja uzņēmumam nebūtu vadības. Kuģis peldētu savā vaļā – kur vēji pūš, kur straumes nes. Varbūt kādreiz paveicas un aiznes pareizajā virzienā. Bet varbūt nē. Un visticamāk, ka nē. Ilgtermiņā šāda dreifēšana atklātos ūdeņos nekam neder.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Liepājā tapis Digitālo inovāciju parks

Anda Asere, 28.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā mērķis ir apvienot informācijas tehnoloģiju speciālistus un izglītot sabiedrību, ilgtermiņā mērķējot attīstīt uzņēmējdarbību, radīt jaunas darbavietas un samazināt bezdarbu.

Tāpat iecerēts uzlabot sabiedrības digitālās prasmes, palīdzēt IT speciālistiem sākt un turpināt izaugsmi, kā arī rast iespējas attīstīties inovatīviem IT uzņēmumiem Liepājā.

Digitālo inovāciju parku dibinājusi Liepājas pašvaldība, Liepājas speciālā ekonomiskā zona, "UPB" un "Sense Media". Pirms parka izveides pašvaldība veica IT uzņēmumu aptauju, tikās ar tiem. Diskutējot par to, kādi izaicinājumi ir kompānijām, visi norādīja uz speciālistu trūkumu, kas ir šķērslis izaugsmei. "Ja trūks darbinieku, mazi uzņēmumi nekad nekļūs par lieliem. Tāpēc Digitālo inovāciju parka prioritāte ir nodrošināt profesionāļus ar piekļuvi zināšanām, prasmēm, iespējām," tā Agate Ambulte, Digitālo inovāciju parka vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

26 gadus pēc Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) izveidošanas pilsētā ir tapušas desmitiem jaunas rūpnīcas, izveidoti moderni industriāli parki, izbūvētas ielas un inženierkomunikācijas. Ja vēro šo procesu laika skalā, attīstība notiek sprādzienveidīgi.

No šodienas viedokļa skatoties, šķiet, ka pirmsākumiem nav nozīmes, bet nozīme ir un ļoti liela. Par to arī Dienas Biznesa speciālizdevumā Nekustamais īpašums jautājām Liepājas SEZ pārvaldniekam Uldim Hmieļevskim.

Fragments no intervijas

1997. gadā izveidoja Liepājas SEZ. Kāds bija mērķis, uzdevums? Sakopt pilsētu vai izveidot rūpniecību?

Īsā atbilde – radīt darbavietas, papildināt pilsētas budžetu un attīstīt pilsētu un reģionu. Industrija Liepājā bija absolūti sabrukusi. Līdzšinējā darbība uz plašo PSRS valstu saimes pieprasījumu vairs nebija aktuāla, bet vietējais tirgus bija nepietiekams izdzīvošanai, par attīstību pat nerunājot. Rūpnīcas bankrotēja cita pēc citas un Tosmares mikrorajonos pat 35-38%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA “EcoLead” piesaistījis bankas “BlueOrange” finansējumu 4,36 miljonu eiro apmērā, kas tiks izlietots nolietotu svina akumulatoru pārstrādes rūpnīcas izveidei Kalnciemā.

Projektam piesaistot Eiropas reģionālā attīstības fonda līdzekļus, kopējais investīciju apjoms pārsniedz 8 miljonus eiro. Lielākā daļa saņemtā finansējuma tiks izmantota pārstrādei paredzēto iekārtu iegādei un uzstādīšanai.

Rūpnīcas vajadzībām tiks pielāgota industriālā ēka Kalnciema rūpnieciskajā zonā, Jelgavas ielā 21. Teritorijā šobrīd jau īstenoti rekonstrukcijas, teritorijas sakārtošanas un nepieciešamās infrastruktūras izveides darbi, kā arī uzstādītas pirmās iekārtas. Tuvāko mēnešu laikā rūpnīca plāno saņemt un uzstādīt metalurģijas krāsni un dažādu pārstrādes procesu īstenošanai nepieciešamās iekārtas. Rūpnīcas nodošana ekspluatācijā plānota 2022.gada 3. ceturksnī, un 2023. gada sākumā plānots uzsākt pārstrādi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Liepājas ostā līderos graudi, Ventspilī – naftas produkti

Vēsma Lēvalde, 10.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad Liepājas ostā vislielākais kravu apjoma pieaugums bijis labībai un tās produktiem, savukārt Ventspils ostā – naftas produktiem.

Šā gada astoņos mēnešos Liepājā kravu apgrozījums ir gandrīz par pusi lielāks nekā pērn (149,6%) un sasniedzis 4,6 miljonus tonnu. Augustā Liepājas ostā apkalpoti 568,5 tūkst. t, kas ir par 65 % vairāk nekā 2011. gada augustā.

Lielākais kravu apgrozījuma pieaugums bijis labībai un labības produktiem, melnā metāla kravām, koksa smalkumiem, kokmateriāliem un ro-ro kravām, informē LSEZ pārvalde. 2012. gada augustā Liepājas ostā apkalpoti 166 kuģi, iebraukuši un izbraukuši 3 473 pasažieri. Beramkravas – labība un labības produkti, celtniecības materiāli (cements), koksa smalkumi, koksnes šķelda – arī augustā veidoja lielāko kravu īpatsvaru – 49% jeb 278,5 tūkst. tonnu. Otra lielākā kravu grupa augustā bija ģenerālkravas – 254,7 tūkst. t jeb 45 % no visām kravām. Ģenerālkravu segmentā augustā lielākā kravu grupa bija melnais metāls un tā izstrādājumi, bet pozitīvs pieaugums vērojams arī apaļkokiem, kokmateriāliem un ro-ro kravām. Augustā ievērojami samazinājies pārkrauto metāllūžņu apjoms.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Sākam biznesu: Burgerbārs paplašinās un nākotnē cer izveidot tīklu

Monta Glumane, 19.06.2019

Ventspils Burgerbāra īpašniece un vadītāja Baiba Jaņēviča un SIA Burgerbārs Liepāja īpašnieks Arturs Raževskis.

Foto: Dainis Ģelzis

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspilī dibinātais uzņēmums Burgerbārs paplašinās, atverot savu otro burgernīcu Liepājā; nākotnē cer izveidot tīklu.

Trīs draugi pirms diviem gadiem, investējot aptuveni 14,5 tūkst. eiro, atvēra savu pirmo burgernīcu. Jaunieši bija nesen pārcēlušies atpakaļ no Rīgas uz Ventspili un nolēma, ka būtu jāizveido kaut kas savs. «Puiši bija nolēmuši, ka tā būs ķīniešu ēstuve, bet man tā nelikās veiksmīga biznesa ideja,» stāsta Ventspils Burgerbāra īpašniece un vadītāja Baiba Jaņēviča.

«Tajā laikā biju sācis gatavot burgerus, nolēmām – kāpēc neatvērt vaļā bāru! Burgerus ir salīdzinoši viegli pagatavot, nav nepieciešams iziet apmācības kursus, kā, piemēram, smalkos restorānos,» teic SIA Burgerbārs Liepāja īpašnieks Arturs Raževskis. Lai īstenotu ideju, jaunie uzņēmēji sāka meklēt telpas Ventspilī, kā arī iespējas iegādāties nepieciešamo virtuves tehniku. «Braucu garām kinoteātrim un redzēju, ka tur aizvērta kebabnīca. Vairākas dienas braukāju ar auto garām, līdz satiku tās īpašnieku. Pārpirkām visu uzņēmumu, bijām izveidojuši tāmi, cik projekts izmaksās, bet jau pēc diviem mēnešiem bijām to pārsnieguši, un nekas nebija izdarīts. Matemātika nedaudz piekliboja. Remontu veicām paši, materiālus mēģinājām sadabūt no garāžām, kas nu kuram bija saglabājies. Arī tehniku centāmies dabūt par labu samaksu, zvanīju uz uzņēmumiem Rīgā ik pa trīs dienām,» uzņēmuma pirmsākumus Ventspilī atceras A. Raževskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ukrainas "Metinvest" vairākās daļās atmaksās AS "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" parādu, tostarp ir veikts pirmais maksājums 900 000 eiro apmērā, pavēstīja "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" pārstāvji.

Vienlaikus kompānijā arī informē, ka pašreiz tiek gaidīts nākamais maksājums 1,3 miljonu eiro apmērā.

Tāpat "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" pārstāvji norāda, ka maksājumu saņemšana no "Metinvest" iepriekš bija neiespējama Krievijas iebrukuma dēļ, un šī situācija būtiski apgrūtināja "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" darbību.

Pēc kompānijā skaidrotā, "Metinvest" izņēmuma kārtā ir saņēmusi Ukrainas valsts iestāžu piekrišanu maksājuma veikšanai "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcai", kas ir vienīgais pārrobežu maksājums, kāds atļauts "Metinvest".

"Ukrainas valdība, sniedzot šādu atļauju, ir apliecinājusi "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" nozīmi Ukrainas ekonomikai un loģistikas nozarei, jo bez "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas" nebūs iespējama nedz Ukrainas dzelzceļa kravu aprite, nedz valsts dzelzceļa infrastruktūras atjaunošana pēc kara beigām," pauž kompānijas padomes priekšsēdētāja Anastasija Udalova.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas dome atbalsta koksa rūpnīcas ieceri

Vēsma Lēvalde, 09.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas domes attīstības komiteja nolēmusi atbalstīt a/s HRC Libau ieceri būvēt Liepājā akmeņogļu pārstrādes un enerģijas ražošanas kompleksu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas domē pazūd sabiedriskās apspriešanas materiāli

Vēsma Lēvalde, 22.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedriskās apspriešanas laikā Liepājas domes Apmeklētāju pieņemšanas centrā nav bijuši pieejami darba ziņojumi par akciju sabiedrības HRC Libau plānoto koksa kompleksu un SIA Rapsoil plānoto vēja parku.

Par to raksta Kurzemes Vārds. Laikraksts jautājis domes Sabiedrisko attiecību un mārketinga daļā, vai daudz apmeklētāju vēlējušies iepazīties ar sabiedriskās apspriešanas materiāliem. Pārsteidzoša bijusi atbilde, ka domes Apmeklētāju pieņemšanas centrā, kur bija jābūt ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) darba ziņojumam, nav ne šī ziņojuma, ne arī otra – IVN gala ziņojuma par SIA Rapsoil iecerēto vēja elektrostaciju parku. Vēlāk izrādījies, ka ziņojumi domes ēkā ir gan, tikai kādā Būvvaldes kabinetā. Pēc tam, kad tos bija meklējis Kurzemes Vārds, abi ziņojumi atradās un tagad ir Apmeklētāju pieņemšanas centrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Koksa rūpnīcai Liepājā jau meklē būvniekus

Vēsma Lēvalde, 02.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s HRC Libau iecerēto koksa rūpnīcu jeb enerģētikas kompleksu plānots sākt būvēt 2012.gadā, bet pabeigt – divu gadu laikā.

Tā kā jau noslēgti līgumi par koksa piegādēm klientiem Vācijā, termiņi ir ļoti saspringti, apgalvo a/s HRC Libau valdes priekšsēdētājs Igors Povars. Liepājas būvvalde šā gada septembrī apstiprinājusi izvērsto skiču projektu, kā arī teritorijas labiekārtojumu. Projekta virzītājs apgalvo, ka zināms ne tikai finansēšanas modelis, bet arī noslēgušās sarunas ar finansētājiem. Nogludinātas attiecības starp akcionāriem, notiek sarunas ar potenciālo projekta ģenerāluzņēmēju, kas uzņemsies projekta tehnisko izstrādi. Projektā līdz šim esot ieguldīti trīs miljoni eiro. Uz projekta ģenerāluzņēmēja statusu pretendē somi, čehi, poļi, kā arī starptautiska ražošanas un finanšu grupa Konkord, kas ir reālākais pretendents, stāsta I. Povars. Ģenerāluzņēmēja kompetencē būs tehniskā projekta izstrāde, inženiertehniskie risinājumi, projekta vadība. Savukārt a/s HRC Libau patur tiesības izvēlēties būvniekus. Izvēle notiks pārrunu kārtībā, nerīkojot konkursu, uzsver I. Povars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) 25. augusta valdes sēdē izskatīti un pieņemti 16 lēmumi gan par ilgtermiņa nomas slēgšanu, kas saistīti ar bijušās Tosmares kuģu remonta rūpnīcas maksātnespējas procesa noslēgšanos, gan par ieguldījuma slēgšanu, gan par grozījumu izdarīšanu rezervācijas un apbūves tiesību līgumos.

Liepājas SEZ valde nolēma slēgt arī pārjaunojuma līgumu ar SIA “Liepāja Steel”.

Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā 2021. gada 4. augustā reģistrētas Liepājas SEZ pārvaldei piederošās tiesības uz nekustamo īpašumu Brīvības ielā 94, Liepājā.

Liepājas SEZ valde 2021. gada 5. jūlijā lēma par pirmpirkuma tiesību izmantošanu uz nekustamo bijušā “Liepājas metalurga” teritorijā. Pirmpirkuma tiesību izmantošana nodrošina iespēju pilsētai un Liepājas SEZ pārvaldei attīstīt bijušo “Liepājas metalurga” teritoriju kā vienotu veselumu, atbrīvojot to no vēsturiskā piesārņojuma, ar vienotu pārvaldību, infrastruktūru, kurā darbojas inovatīvi un videi draudzīgi uzņēmumi. Pirmpirkuma tiesību izmantošanu nosaka Liepājas SEZ likuma 48. pants.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Liepājas mērs atvēl koksa rūpnīcai ģimenes īpašumu

Uldis Sabulis, 01.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai pierādītu sabiedrībai, ka iecerētā koksa rūpnīca Liepājā ir videi un cilvēkiem draudzīga, un lai nebremzētu vērienīgu investīciju ieplūšanu Latvijā, Liepājas mērs Uldis Sesks nolēmis kompleksa būvniecībai atvēlēt privātīpašumu Dieva auss Otaņķu pagastā.

Kravu pārvadāšanai būs iespējams izmantot Bārtas upi, kas ietek Liepājas ezerā. Savukārt ezeru ar jūru Liepājā savieno Tirdzniecības kanāls, ko, tāpat kā Bārtas upi, iecerēts padziļināt līdz 12 m atzīmei, dodot iespēju Liepājas centrā iebraukt Panamax kuģiem. Padziļināt plānots arī Liepājas ezeru, jo to prasa arī vērienīgais iecerētais celulozes rūpnīcas projekts. Lai kuģu satiksmi nepagrūtinātu Liepājas tilti, tos iecerēts nākamgad nojaukt, bet tramvaja līnijas attīstības projektu pārveidot, paredzot gaisa tramvaju Liepājā. Vērienīgajiem infrastruktūras projektiem līdzekļus piešķirs Latvijas Zaļā partija, uzsverot mūsdienīgo tehnoloģiju un vides simbiozes iespējamību.

Komentāri

Pievienot komentāru