30. martā pusnaktī stājās spēkā jauns Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu atvērto debesu nolīgums. Pirmo reizi Eiropas un Amerikas aviosabiedrības varēs šķērsot Atlantijas okeānu bez ierobežojumiem attiecībā uz gaisa kuģu lielumu, lidojumu biežumu, galamērķiem vai cenām.
Turpmāk aviosabiedrības, kas veic lidojumus tālsatiksmes maršrutos, varēs lidot uz ASV no jebkuras vietas Eiropā, ne vien no savas mītnes valsts. Air France plāno atklāt jaunu tiešo lidojumu starp Londonas Hītrovas lidostu un Losandželosu. British Airways drīz saviem pasažieriem piedāvās iespēju nokļūt Ņujorkā no Parīzes vai Briseles, izmantojot aviosabiedrības apakšuzņēmumu Open Skies.
Vairāk nekā 50 miljonu pasažieru, kas katru gadu ceļo starp Eiropu un ASV, varēs baudīt šīs mobilitātes priekšrocības. Daudzkāršosies preču pārvadājumu iespējas. Nedrīkst aizmirst, ka katru gadu vairāk nekā puse no visiem kravu pārvadājumiem starp Eiropu un ASV tiek pārvadāti pa gaidu, un šo pārvadājumu vērtība ir 450 miljardu euro. Visiem, kas izmanto transatlantiskos lidojumus, jaunais līgums piedāvā lielāku konkurenci, kas uzlabos pakalpojumu kvalitāti un cenas — gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem.
Gaisa pārvadājumu nozarē arvien aktuālāks kļūst jautājums par līdzdalību cīņā pret klimata pārmaiņām, gaisa piesārņojumu un trokšņu piesārņojumu. Nolīgums ir viens no pirmajiem pasākumiem, kurā ņemta vērā vides saglabāšanas būtiskā nozīme. Uzskatāms piemērs Eiropas un ASV sadarbības priekšrocībām ir AIRE projekts, kas veicina pārvadājumu maršrutus ar mazāku degvielas patēriņu. Minētais projekts papildina Eiropas pētniecības pasākumus par gaisa satiksmes efektīvāku pārvaldību (SESAR), mazāk piesārņojošiem gaisa kuģiem (CLEAN SKY), jauniem degvielas veidiem, kā arī Eiropas centienus starptautiskā mērogā ietvert aviotransporta līdzdalību emisiju kvotu tirdzniecībā.
Nolīgums paredz iespēju izstrādāt līdzīgus noteikumus par konkurenci, lidojumu drošību un aviācijas drošumu.
Spēcīgāka konkurence, sekmīgāk saskaņoti tiesību akti un kopīgu vides aizsardzības projektu īstenošana ir jauns atspēriena punkts transatlantiskajā gaisa satiksmē.
Tomēr darāmā vēl ir daudz. Atvērto debesu nolīgumā paredzēts, ka abas puses iesaistās sarunās, lai vienotos par jaunu otrā posma nolīgumu. Turpmākais mērķis ir vēl vairāk atvērt gaisa pārvadājumu tirgu, piedāvājot papildu priekšrocības patērētājiem, aviosabiedrībām, iedzīvotājiem un uzņēmumiem abās Atlantijas okeāna pusēs.
Eiropa jau ir darījusi zināmas savas vēlmes, par ko tās gribētu risināt sarunas otrajā posmā — dot Eiropas un ASV aviosabiedrībām iespēju darboties otras puses vietējā tirgū tikpat brīvi kā transatlantiskajos lidojumos.
Patlaban tas nav iespējams. Iemesli meklējami vēsturē un agrāk populārajā protekcionisma politikā, kas citās ekonomikas nozarēs, jo īpaši tehnoloģiski attīstītajos sektoros, jau ir aizmirsta. Eiropa ir likvidējusi iekšējā tirgus šķēršļus starp dalībvalstīm, ļaujot Eiropas iedzīvotājiem baudīt brīva tirgus priekšrocības, piemēram, ļaujot tirgū ienākt zemo cenu aviosabiedrībām vai tādiem pasaules čempioniem kā Air France – KLM. Taču turpmākai attīstībai vajadzīga savstarpēja sadarbība ar starptautiskiem partneriem — kā ASV.
Nolīguma rezultātā ieguvēji būs ne vien patērētāji. Uzlabosies arī nodarbinātība, jo Eiropas un ASV aviosabiedrības varēs piedāvāt pakalpojumus ārpus savas valsts tirgus. Līdz šim centieni piedāvāt pasažieriem labākos savienojumus izpaudās kā atsevišķu uzņēmumu sadarbība aliansēs, taču šāda sistēma nav pilnīga.
Otrais posms būs tikpat svarīgs kā pirmais. Katru gadu Eiropā un ASV ceļo vairāk nekā miljards pasažieru. Ja mums izdosies pilnībā novērst konkurences šķēršļus šajos divos tirgos, kas kopā veido vairāk nekā 50 % starptautiskās gaisa satiksmes, modernajā aviācijā sāksies jauna ēra, kuras radītās priekšrocības stiprinās Eiropas Savienību, Amerikas Savienotās Valstis un to savstarpējās attiecības, ekonomikas dinamismu un ilgtspējīgu mobilitāti, kas ir šā gadsimta galvenās vērtības.