Latvijas aviācijā operacionālā līmenī valda stabilitāte, bažas rada neskaidrā nākotnes stratēģija, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Vasara Latvijas nacionālajai aviokompānijai AirBaltic, salīdzinājumā ar citām reģiona aviokompānijām, ir iesākusies veiksmīgi. 2014. gads ir noslēgts ar 10,7 milj. eiro lielu peļņu, un vasarā AirBaltic no Rīgas piedāvās piecus jaunus galamērķus – uz Alborgu, Dubrovnikiem, Rodas salu, Salonikiem un Pizu. Savukārt no Tallinas AirBaltic ir sācis lidojumus uz Berlīni, Vīni un Parīzi. Igaunijas aviokompānijai Estonian Air joprojām klājas diezgan grūti – nav pozitīvi izbeigta Eiropas Komisijas izmeklēšana par ieguldīto valsts naudu aviokompānijā, un pērnais gads tika noslēgts ar 6,4 milj. eiro zaudējumiem. Tāpēc par AirBaltic aktivitātēm Tallinā Estonian Air nepriecājas, un tās vadītājs Jans Palmers publiski pārmetis AirBaltic negodīgu konkurenci, izvēloties tos pašus maršrutus, kuros jau lido Estonian Air. Par pārmetumiem AirBaltic vadītājs Martins Gauss tikai paraustījis plecus, piebilzdams, ka Latvijas tirgus ir limitēts, tāpēc aviokompānijai, kas par savu mājastirgu jau tradicionāli uzskata visu Baltiju, ienākumi jāgūst citviet. Turklāt situācija tirgū ir tāda, ka «vai nu konsolidē kādu, vai tiec konsolidēts». Maija vidū jaunu iespēju AirBaltic radīja arī darbību pārtraukusī Lietuvas aviokompānija Air Lituanica. DB jau rakstīja, ka 2012. gadā pēc bijušā Viļņas mēra Artura Zuokas iniciatīvas dibinātajai aviokompānijai Air Lituanica kapitāla nepietiekamības, tirgus piesātinātības un izvēlētās stratēģijas dēļ ilgs mūžs nav prognozējams. AirBaltic bija pirmā aviokompānija, kas paziņoja, ka pārņem daļu no Air Lituanica maršrutiem.

Izaicinājumu netrūkst

Tomēr arī Rīgā AirBaltic joprojām ir par ko saspringt. Krievijas un Ukrainas krīze radījusi zaudējumus AirBaltic ienesīgākajos maršrutos. Turklāt vasarā no Rīgas jaunus lidojumus sākušas SAS, Ukraine International Airlines un Swiss International Air Lines. Savukārt zemo cenu aviokompānija Ryanair paziņojusi, ka oktobrī sāks lidot uz vēl vienu līdz šim pilnībā AirBaltic pārvaldītu galamērķi – Berlīni. «Berlīne AirBaltic nav tik svarīga kā Stokholma, kuru zaudēt noteikti ir katastrofa. Uz Stokholmu no Rīgas bez AirBaltic tagad lido vēl divas aviokompānijas – SAS un Norwegian. Tik mazā tirgū, kāds ir Baltija, ir ļoti grūti vietējai aviokompānijai ilgtermiņā strādāt ar peļņu,» DB atzina aviācijas eksperts, bijušais AirBaltic viceprezidents ārējo sakaru jautājumos Ginters Solingers.

Visu rakstu Jaunās aviācijas stratēģijas gaidās lasiet 18. jūnija laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra