Transports un loģistika

Jauni tiesību iegūšanas nosacījumi mopēdu un motociklu vadītājiem

Līva Melbārzde, 10.05.2011

Jaunākais izdevums

Mazjaudas motociklu varēs sākt vadīt no 18 gadu vecuma, bet citus motociklus un autobusus- no 24 gadu vecuma.

To paredz grozījumi noteikumos par transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtību, kas izdarīti, lai pārņemtu ES direktīvu par vadītāju apliecībām, veikti vairāki grozījumi noteikumos un par vadītāja apliecībām.

Noteikumi papildināti ar divām jaunām transportlīdzekļu vadītāju apliecību kategorijām – AM un A2. Vienotā ES kategorija AM aizvietos Latvijas nacionālo kategoriju M, kas apzīmē mopēdus, bet A2 kategorijā ietilps motocikli, kuru jauda nepārsniedz 35 kilovatus, jaudas attiecība pret svaru nepārsniedz 0,2 kilovatus uz kilogramu un kuri nav atvasināti no transportlīdzekļiem, kuru jauda ir vairāk nekā divas reizes lielāka.

Precizēts arī vecums, no kāda var iegūt attiecīgas transportlīdzekļa kategorijas vadītāja apliecības: A2 kategorijas vadītāja apliecība no 18 gadu vecuma, bet A kategorijas (ja nav iepriekš iegūta A2 kategorijas vadītāja apliecība) un D kategorijas vadītāja apliecību – no 24 gadu vecuma. Pārējās kategorijās vecuma cenzs nav mainīts savukārt, ieviešot jaunās kategorijas, līdz šim izdotās vadītāja apliecības nevajadzēs mainīt un tās būs spēkā līdz to derīguma termiņa beigām.

Paredzēts, ka grozījumi attiecībā uz jaunajām kategorijām un to iegūšanas vecumiem stāsies spēkā 2013.gada 1.janvārī.

Kārtojot teorētisko eksāmenu A2 kategorijas transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanai, pretendentam būs jāatbild uz 20 pamatjautājumiem par ceļu satiksmes noteikumiem un 10 papildjautājumiem, kas paredzēti tieši motociklu vadītājiem.

Tiesību aktā precizēta vadīšanas eksāmena pieņemšana, tāpat arī noteikumu teksts papildināts ar prasībām, ko eksāmenā pārbauda inspektors, proti, vai pretendents kontrolē transportlīdzekli, vada to atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, brauc ekonomiski un videi draudzīgā veidā utt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

CSDD risinājumi mopēdistu savaldīšanai: braukšanas eksāmens, vecuma palielināšana un stingrāki sodi

Lelde Petrāne, 17.05.2013

Mopēdu un motociklu paraugdemonstrējumi ceļu satiksmes drošības kampaņas "Mopēds – mazs un neaizsargāts" atklāšanas pasākumā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar mopēdu skaita dubultošanos pēdējos piecos gados palielinājies ne vien pārkāpumu, bet arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. Pārgalvība, bravūra, neuzmanība un savu spēju pārvērtēšana – tie esot tikai daži no iemesliem, kas pagājušajā gadā bijuši par pamatu 131 mopēdu ceļu satiksmes negadījumam.

Cietuši 150, bet gājuši bojā trīs mopēdisti.

Lai mazinātu šo traģēdiju skaitu, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju uzsāk kampaņu mopēdistu drošībai – Mopēds – mazs un neaizsargāts.

Latvijā reģistrēti vairāk nekā 23 tūkstoši mopēdu, kas ir par 25% vairāk nekā motociklu, liecina CSDD apkopotā informācija. Vienlaikus mopēdu vadītājiem par pārkāpumiem ceļu satiksmē pērn sastādīts divas reizes vairāk protokolu nekā motociklu vadītājiem.

Gandrīz puse jeb 47% no visiem pērn avārijās cietušajiem ir gados jauni mopēdisti vecumā no 14 līdz 20 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Drīz tiks atklāta motosezona, taču liela daļa autobraucēju ar bažām gaida Brīvo vanagu uzlidojumu galvenokārt nekorektas motociklistu braukšanas kultūras dēļ.

Latvijas Motoklubu asociācijas valdes loceklis, motociklu būvētājs un braukšanas instruktors Uģis Spēlmanis atzīst, ka pēdējā laikā tā ir krietni vien uzlabojusies. Turklāt statistikas dati liecina, ka pērn no 148 bojā gājušajiem ceļu satiksmes dalībniekiem tikai trīs ir bijuši motociklisti, kas atspēko sabiedrības aizspriedumus. Motobraukšana ir dzīvesveids, taču arvien vairāk cilvēki motociklu uzskata par transporta līdzekli, tā nav tikai spēļmantiņa, kas domāta izklaidēm, teic U. Spēlmanis.

Fragments no intervijas, kas publicēta 8.marta laikrakstā Dienas Bizness:

Kurā vecumā pirmo reizi uzkāpāt uz motocikla? Kā sākās jūsu aizraušanās ar šo spēkratu?

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Neapdrošināti mazlitrāžas motocikli vai mopēdi avārijas izraisa visbiežāk

Zane Atlāce - Bistere, 30.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starp visiem neapdrošinātajiem mototransportlīdzekļiem, ar kuriem izraisīti ceļu satiksmes negadījumi (CSNg), pārliecinoši dominē mazlitrāžas (līdz 50 cm3) spēkrati, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika par 2013. – 2017.gadu.

No pēdējos piecos gados notikušajiem 102 gadījumiem, ko izraisījuši neapdrošināti mototransportlīdzekļi, lielākajā daļā (54,9%) vainojami mazlitrāžas motocikli vai mopēdi. «Šī ir ļoti svarīga atziņa, kas apliecina, ka daudzu mazlitrāžas mototransportlīdzekļu vadītāji joprojām aizmirst, nezina vai ļaunprātīgi ignorē to, ka kopš 2011.gada arī šādiem spēkratiem jāiegādājas OCTA,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

2017.gadā ar neapdrošinātu mototransportlīdzekli kopumā izraisīti 25 negadījumi, kas ir otrs lielākais skaits pēdējo piecu gadu laikā. «Lai arī kopējais CSNg skaits, kuru izraisītājs bijis motocikla vai mopēda vadītājs, pēdējos gados samazinās, tomēr joprojām, īpaši motosezonas sākumā, novērojam motobraucēju vieglprātību attiecībā uz savas atbildības apdrošināšanu,» skaidro J.Abāšins, piebilstot, ka šogad (līdz 25.aprīlim) jau reģistrēti 4 CSNg, ko izraisījis neapdrošināts mototransportlīdzeklis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) aicina motobraucējus neaizmirst savlaicīgi iegādāties OCTA, lai pasargātu sevi un citus satiksmes dalībniekus no nevajadzīgām likstām un tēriņiem, kas var rasties ceļu satiksmes negadījuma (CSNg) rezultātā.

Pagājušajā gadā apdrošinātājiem pieteikti 427 CSNg, kuros bijis iesaistīts mototransporta līdzeklis. No tiem 208 gadījumos mototransportlīdzekļa vadītājs bijis CSNg izraisītājs, bet 219 gadījumos – cietušais. Šie ir statistiski zemākie rādītāji pēdējos piecos gados, kas saistīti ar CSNg, kuros bijuši iesaistīti mototransportlīdzekļi.

Šie dati ļauj cerēt, ka mototransportlīdzekļu vadītāji kļuvuši apzinīgāki, un arī citi satiksmes dalībnieki rīkojas uzmanīgāk, redzot uz ceļa motociklu vai mopēdu. «Tomēr iepriekšējo gadu statistika rāda, ka arī mototransporta izraisītie negadījumi var būt ar pietiekami smagām sekām. Tā 2016.gadā apdrošinātājiem pieteiktas trīs no piecām vēsturiski lielākajām atlīdzībām par mototransportlīdzekļa nodarītiem zaudējumiem. Tāpat aizpērn bijusi arī statistiski lielākā vidējā atlīdzība par mototransportlīdzeklim nodarītajiem zaudējumiem,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Mopēdu vadītājiem būs jākārto vadīšanas eksāmens; būs izmaiņas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmena vērtēšanā

Lelde Petrāne, 10.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai uzlabotu mopēdu vadītāju praktiskās zināšanas, prasmes un iemaņas, tiek ieviesta prasība šiem vadītājiem kārtot vadīšanas eksāmenu, informēja Satiksmes ministrijas pārstāvis Rolands Rumba.

To paredz otrdien, 10.decembrī, valdībā apstiprinātie grozījumi Ministru kabineta (MK) 2010.gada 2.februāra noteikumos Nr.103 Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība.

Mopēdu vadītājiem vadīšanas eksāmens sastāvēs no transportlīdzekļa tehniskās pārbaudes un figūru izpildes eksāmenu laukumā. Braukšanu ceļu satiksmē pagaidām nav paredzēts ieviest. Teorijas eksāmens mopēdu vadītājiem būs jākārto kā līdz šim.

Tāpat MK noteikumu projekts arī paredz izmaiņas vadīšanas eksāmena vērtēšanas kārtībā, ieviešot t.s. «kompetences vērtēšanas» sistēmu, kas ir uzskatāma par augstāka līmeņa vērtēšanas sistēmu. Jaunā vērtēšanas sistēma attieksies uz visām transportlīdzekļu vadīšanas kategorijām. Atšķirībā no iepriekšējas vērtēšanas kārtības, vadīšanas eksāmena vērtējums būs atkarīgs nevis no pieļautajām kļūdām, bet no kopējā pretendenta snieguma. Tas dos iespēju novērtēt tādus svarīgus elementus kā satiksmes situācijas izpratni, atbilstošu lēmumu pieņemšanu, iekļaušanos satiksmes plūsmā, izturēšanos pret pārējiem satiksmes dalībniekiem u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Motociklu avārijas: BTA apkopojusi lielāko apdrošināšanas atlīdzību TOP 3

Lelde Petrāne, 18.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrība BTA Insurance Company SE (BTA), apkopojot pēdējo trīs gadu KASKO apdrošināšanas atlīdzību statistiku par negadījumiem, kuros cietuši motociklu vadītāji vai radīti bojājumi motocikliem, secinājusi, ka visbiežāk – 25 % no visiem pieteikumiem – negadījumos iekļuvuši Honda markas motociklu vadītāji. Līdzvērtīgā skaitā – 17 % no visiem pieteiktajiem negadījumiem – cietuši Kawasaki un Yamaha markas motociklu vadītāji. Visbiežāk motociklisti cietuši ceļu satiksmes negadījumos Rīgā, Rīgas reģionā un Kurzemē.

Saskaņā ar biedrības Auto Asociācija sniegto informāciju šī gada pirmajā pusgadā motociklu pirmreizējo reģistrāciju skaits ir sasniedzis 384 vienības, kas ir par 14 % vairāk nekā 2013. gada pirmajā pusgadā, kad tika reģistrēti 336 motocikli. Populārākie reģistrētie motociklu zīmoli šogad bijuši BMW, Harley Davidson un Honda.

Analizējot informāciju par pieteiktajiem apdrošināšanas gadījumiem, kuros cietuši motociklisti vai radīti bojājumi motociklam, BTA secinājusi, ka visbiežāk – 67 % no visiem motociklu KASKO atlīdzību pieteikumiem – negadījumi notikuši, motociklam saskrienoties ar automašīnu. 13 % gadījumu motociklam radīti bojājumi, uzbraucot stāvošam transportlīdzeklim, 7 % gadījumu, iebraucot bedrē un 3 % gadījumu, apgāžoties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Plāno celt sodus par mobilo tālruņu lietošanu pie stūres, drošības jostu nelietošanu un citiem pārkāpumiem

Db.lv, 14.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeimas Juridiskā komisija ceturtdien, 14.jūnijā, trešajam lasījumam parlamentā atbalstīja izmaiņas Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz palielināt administratīvo atbildību par atsevišķiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.

Par nepiesprādzēšanos ar drošības jostu, kā arī par tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies, paredzēts izteikt brīdinājumu vai uzlikt naudas sodu no 30 līdz 70 eiro. Tādu pat sodu paredzēts piemērot motociklu, triciklu, kvadriciklu un mopēdu vadītājiem par aizsargķiveres nelietošanu vai pasažiera vešanu, kuram galvā nav aizsprādzēta aizsargķivere. Šobrīd par šādu pārkāpumu izsaka brīdinājumu vai piespriež naudas sodu 30 eiro apmērā.

Par tālruņa, planšetdatora, piezīmjdatora vai citas viedierīces lietošanu, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, likuma grozījumi paredz piemērot naudas sodu no 25 līdz 100 eiro šobrīd spēkā esošā brīdinājuma vai 15 eiro naudas soda vietā. Sodu nepiemēros, ja ierīci lietos brīvroku režīmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Stāsies spēkā bargāki sodi par pārkāpumiem ceļu satiksmē

Zane Atlāce - Bistere, 04.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 5.jūlijā stājas spēkā grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot bargākus sodus par vairākiem būtiskiem pārkāpumiem ceļu satiksmē, tostarp arī par viedierīču lietošanu, transportlīdzeklim esot kustībā, atgādina Valsts policija (VP).

Statistika liecina, ka mobilā telefona lietošana pie stūres joprojām ir aktuāla problēma - šogad sešos mēnešos par šo pārkāpumu policija ir noformējusi 1744 administratīvā pārkāpuma protokolus. Ja iepriekš par šādu pārkāpumu piemēroja brīdinājumu vai naudas sodu līdz 15 eiro, tad no 5.jūlija autovadītājiem par tālruņa, piezīmjdatora, planšetdatora vai viedierīces lietošanu, transportlīdzeklim esot kustībā, tiks piemērots sods no 25 līdz 100 eiro. Jāpiebilst gan, ka šis neattiecas uz brīvroku sistēmas izmantošanu.

Par nepiesprādzēšanos ar drošības jostu, kā arī par tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies, šogad likumsargi ir sastādījuši 8826 administratīvo pārkāpumu protokolus. Līdz šim par šādu pārkāpumu izteica brīdinājumu vai piemēroja naudas sodu 30 eiro apmērā. No 5.jūlija par šādu pārkāpumu tiks izteiks brīdinājums vai piemērots naudas sods no 30 līdz 70 eiro. Tādu pat sodu piemēros motociklu, triciklu, kvadriciklu un mopēdu vadītājiem par aizsargķiveres nelietošanu vai pasažiera vešanu, kuram galvā nav aizsprādzēta aizsargķivere.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nereti var dzirdēt apgalvojumus, ka transportlīdzekļu skaits Latvijā ik gadu pieaug, tomēr Ceļu satiksmes un drošības direkcijas statistika pēdējos 12 gados liecina pretējo.

Kā kravas automašīnu, tā vieglo transportlīdzekļu kopš 2010. gada ir kļuvis mazāk. Tiesa, krietni pieaudzis mopēdu skaits, jaunreģistrētu automašīnu skaits, bet elektroautomašīnu skaits pēdējos piecos gados septiņkāršojies.

Auto skaits attiecībā uz iedzīvotāju skaitu atkarīgs no ekonomikas

Divas nozīmīgākās sadaļas, kuras norāda uz transportlīdzekļu skaitu, ir kravas un vieglais transports, un saprotams ir arī mīts, ka mašīnu kļūst aizvien vairāk un vairāk, kas balstās Centrālās statistikas pārvaldes datos par to, cik vidēji ir transportlīdzekļu uz 1000 iedzīvotājiem Latvijā. Proti, rēķinot vidēji uz iedzīvotāju, palaikam tiešām var šķist, ka automašīnu kļūst vairāk. Tomēr arī šajā sadaļā aina nav tik viennozīmīga, lai teiktu, ka viennozīmīgi uz sabiedrības turību norāda mašīnu skaits uz 1000 iedzīvotājiem. Proti, labajos gados starp krīzēm šis vidējais skaitlis tiecas uz 400 vieglajām automašīnām uz 1000 iedzīvotājiem, bet krīzes laikos samazinās. Tā, piemēram, 2008. gadā Latvijā bija 431 vieglā automašīna uz 1000 iedzīvotājiem, bet 2010. gadā vairs tikai 307 automašīnas. 2021. gadā vēl neesam sasnieguši pirmskrīzes rādītājus 2008. gadā, proti, uz 1000 iedzīvotājiem ir vien 404 mašīnas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Apstiprina jaunos Ceļu satiksmes noteikumus

Dienas Bizness, 02.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 2. jūnijā, valdība apstiprināja Ministru kabineta noteikumu projektu Ceļu satiksmes noteikumi (CSN), kas uzlabos satiksmes drošību uz ceļiem, īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem, informē Satiksmes ministrijas pārstāvis Rolands Rumba.

Noteikumu projektā iekļauts plašs regulējums attiecībā uz velosipēdu vadītājiem nepieciešamo infrastruktūru, ieviesta un definēta ceļa infrastruktūras sastāvdaļa - velojosla, kas paredzēta braukšanai ar velosipēdu.

Precīzāk noteikta arī velosipēdu atrašanās vieta uz ceļa – velosipēda vadītājiem jābrauc pa tiem paredzēto infrastruktūru, taču, ja šīs infrastruktūras nav vai tā ir attālināta no ceļa, velosipēda vadītājiem atļauts braukt pa brauktuvi.

Braukšana pa ietvi atļauta kā izņēmuma gadījums - ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus, nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēda vadītājiem jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai gājēji netiktu apdraudēti vai traucēti. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un to pavadītājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Mopēda vadīšanas eksāmens notiks ceļu satiksmē; maksās dārgāk

Lelde Petrāne/LETA, 19.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nolūkā pilnvērtīgi pārliecināties par mopēdu vadītāju iemaņām un prasmēm, no šā gada 1. aprīļa tiks ieviests eksāmena posms - transportlīdzekļa vadīšana ceļu satiksmē.

To paredz Ministru Kabineta (MK) otrdien, 19. martā, atbalstītie grozījumi «Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība», informē Satiksmes ministrija.

Grozījumi paredz arī speciāla apģērba vai aizsargu, kā arī cimdu un piemērotu apavu lietošanu eksāmena laikā. Šāda prakse pastāv lielākajā daļā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu un tas rosinās mopēdu un motociklu vadītājus lietot atbilstošu apģērbu un apavus arī ikdienā, tādējādi parūpējoties par savu drošību, skaidro ministrijā.

Aģentūra LETA ziņo, ka AS «Ceļu satiksmes drošības direkcijā» (CSDD) par mopēda vadīšanas eksāmenu būs jāmaksā 19,69, kas ir 2,5 reizes vairāk nekā pašreiz, paredz valdības šodien apstiprinātie grozījumi CSDD publisko maksas pakalpojumu cenrādī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autoražotājs BMW pārdos motociklu un mopēdu ražotāju kompāniju Husqvarna Motorcycles, lai varētu veiksmīgāk pievērsties sava zīmola motorolleru ražošanai un nostiprinātu pozīcijas šajā tirgū.

Par jauno Husqvarna Motorcycles īpašnieku kļūs Austrijas investora Stefana Pierera (Stefan Pierer) holdings Pierer Industrie, kuram pieder arī 51% motociklu ražotāja KTM daļu. Darījuma vērtība netiek atklāta, vēsta Bloomberg.

BMW Husqvarna Motorcycles iegādājās 2007. gadā, lai iekarotu bezceļu un rallija motociku tirgu. Tomēr vēlāk BMW mainīja savas domas, uzskatot, ka nākotne pieder motorolleriem, kurus viegli izmantot pilsētās. «Pārkārtošanas galvenā uzmanība tiks pievērsta mobilitātei pilsētās un e-mobilitātei,» komentējot darījumu, norādīja BMW pārstāviji.

Aizvadītajā gadā Husqvarna Motorcycles pārdeva 10,7 tūkstošus motociklu, kas, salīdzinot ar gadu iepriekš, ir pieaugums 16 procentu apmērā. Tikmēr ar BMW zīmola motociklu tirdzniecība gada laikā augusi par 2%, sasniedzot 106,3 tūkstošus transportlīdzekļu. Analītiķi norāda, ka BMW un Husqvarna savienībai bija ierobežotas izaugsmes iespējas, jo abas kompānijas uzrunājušas pavisam atšķirīgas klientu grupas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Ar mopēdu un motociklu varēs braukt pa sabiedriskā transporta joslu

Lelde Petrāne, 28.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk sabiedriskā transporta joslas varēs izmantot arī motociklu un mopēdu vadītāji.

To paredz šodien, 28. maijā, Ministru kabinetā (MK) izskatīti grozījumi «Ceļu satiksmes noteikumos».

Saskaņā ar Saeimā atbalstītajiem grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, Satiksmes ministrija sagatavoja un iesniedza izskatīšanai MK noteikumu projektu «Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 2.jūnija noteikumos Nr. 279 «Ceļu satiksmes noteikumi»». Līdztekus autobusiem, trolejbusiem un taksometriem sabiedriskā transporta joslu varēs izmantot arī motociklu un mopēdu vadītāji. Savukārt velosipēdi attiecīgajos gadījumos jau iepriekš varēja izmantot sabiedriskā transporta joslu.

Vienlaikus ar grozījumiem noteikumos precizētas un saskaņotas likuma normas, ieviešot jaunus ceļa apzīmējumus, kā arī precizēta ceļu satiksmē lietotā terminoloģija attiecībā uz personām ar invaliditāti atbilstoši «Invaliditātes likumam».

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

OCTA polises mototransportam šogad visaktīvāk varētu iegādāties pirms Lieldienām

Gunta Kursiša, 12.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošinātāji mēdz jokot, ka pirmie pavasara vēstneši ir nevis gājputni, kas atgriežas no siltajām zemēm, bet gan motociklisti, kas katra gada marta sākumā sāk aktīvāk iegādāties apdrošināšanas polises, stāsta Seesam Insurance Latvijas filiāles pārstāve Dace Raciborska, savukārt uzņēmuma sauszemes transporta līdzekļu apdrošināšanas risku parakstītājs Pēteris Lečmanis norāda, ka šogad OCTA pirkšanas «bums» mototransportam sagaidāms pirms Lieldienām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošināto motociklu skaits šogad varētu augt par 10%

Žanete Hāka, 11.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gada sezonas vidū kopsummā OCTA apdrošināšana bija 43% jeb vairāk nekā 18 tūkstošiem no visiem 42 tūkstošiem reģistrētajiem motocikliem (tajā skaitā tricikli, kvadricikli un mopēdi), liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Saskaņā ar OCTA likumu OCTA apdrošināšana nepieciešama ne tikai motocikliem, bet kopš 2011. gada rudens arī mopēdiem, kuriem motora tilpums nepārsniedz 50 kubikmetrus, skaidro LTAB. Līdz ar to arī gadījumos, kad satiksmes negadījumu izraisa šāda mopēda vai motorollera vadītājs, negadījuma rezultātā cietušajiem ir tiesības saņemt apdrošināšanas atlīdzību no zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa OCTA apdrošinātāja. Tomēr ne visi šādu spēkratu īpašnieki ir informēti par OCTA nepieciešamību.

Sods par braukšanu bez OCTA motociklu īpašniekiem ir 60-80 lati, bet mopēdu īpašniekiem – 20 lati, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

A un D kategoriju vadītāja apliecības varēs iegūt no 24 gadu vecuma

Lelde Petrāne, 16.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka no 2013.gada 1.janvāra Latvijā stājas spēkā izmaiņas A un D kategoriju transportlīdzekļu vadītāju tiesību iegūšanas kārtībā, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) aicina topošos motociklu un autobusu vadītājus savlaicīgi veikt visas nepieciešamās darbības, lai līdz 2012.gada beigām iegūtu šīs apliecības.

Izmaiņas normatīvajos aktos nosaka, ka no 2013.gada sākuma attiecīgo kategoriju vadītāja apliecības būs iespējams iegūt no 24 gadu vecuma līdzšinējā 21 gada vietā, savukārt eksāmenu likšanas kārtībā un izmaksās izmaiņas nav plānotas.

Rūpējoties gan par pašu transportlīdzekļu vadītāju drošību, gan par pārējo ceļu satiksmes dalībnieku drošību, atbildīgās ES līmeņa institūcijas diskusiju rezultātā pieņēmušas attiecīgu Direktīvu. Šīs izmaiņas ir saistošas ikvienai ES dalībvalstij, arī Latvijai.

CSDD iesaka cilvēkiem, kuri pašlaik sasnieguši 21 gada vecumu, bet vēl nav 24 gadus veci, savlaicīgi uzsākt mācības autoskolā vai – ja tās jau ir uzsāktas, turpināt, eksāmenus nokārtojot līdz šā gada beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmoreiz Baltijas valstīs ir pieejams BMW Motorrad Rent A Ride motociklu nomas pakalpojums, kas dod iespēju iznomāt BMW zīmola motociklus uz ierobežotu laiku.

Latvijā interesentiem būs iespēja iznomāt kādu no vairākiem platformā pieejamajiem motocikliem oficiālajā BMW Motorrad pārstāvniecībā Inchcape Motors Latvia.

“Domājot gan par saviem esošajiem, gan potenciālajiem klientiem, mums kā oficiālajam BMW Motorrad pārstāvim Latvijā ir svarīgi palīdzēt saviem klientiem arvien pilnīgāk atklāt BMW sniegtās iespējas. Šoreiz to nodrošinām paplašinot pieejamo pakalpojuma klāstu un ieviešot jaunu pakalpojumu – ekskluzīvo BMW motociklu nomas iespēju Latvijā. Esam pagodināti, ka esam pirmie starp Baltijas valstu dīleriem, kas ir ieviesuši šo pasaules popularitāti guvušo pakalpojumu arī mūsu klientiem,” saka Andris Ustups, BMW Motorrad autocentra direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā radīts ekskluzīva dizaina motocikls Night Nomad, informē rīkotājsabiedrības BT1 pārstāve Inese Libere.

Motocikla pārveide veikta Latvijā motociklu dizaina meistardarbnīcā Metalhammers ar tā idejisko virzītāju un dizaineri Juhanu Losop jeb Aleksandru Blūmentālu priekšgalā.

Dizaina motocikla pamatā izmantots 2012. gada Harley Davidson motocikla modelis Road Glide. Tiesa, no tā teju nekas vairs nav palicis.

Lai izjustu atšķirību, vajag aplūkot sākotnējo motociklu, un tad saskatīsiet dizainera darbu. Motocikls ir kļuvis garāks, tam ir speciāli pielāgoti spārni, somas, bāka, un lielākoties viss ir roku darbs, stāsta Juhans.

Motociklu rotā 26 collu liels priekšējais ritenis, īpaši veidota stūre, pašu taisīts metāla kāju balsts čūskas veidolā, kā arī speciāli darināts ādas sēdeklis ar gladiatora tēlu un latīņu uzrakstu Aut vincere, aut mori (Uzvarēt vai mirt). Sēdekli gatavojis motobraucējiem zināmais ādas meistars Hotabičs, bet motociklu krāsojis Vilnis Krilovskis. Braucamais papildināts ar sešiem skaļruņiem, kuru kopējā jauda ir 660 W. Turklāt audioierakstu atskaņošanai ir ierīkots bluetooth.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

OCTA polises jāiegādājas arī mopēdu un motorolleru īpašniekiem

Lelde Petrāne, 22.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī oficiālā motosezonas atklāšana šogad ieplānota 26.aprīlī, salīdzinoši siltie laikapstākļi sekmējuši to, ka motobraucēji OCTA polises pastiprināti sākuši iegādāties jau martā. «Šā gada martā motobraucēju noslēgto OCTA līgumu skaits sasniedzis 6388, kas ir par gandrīz 10% vairāk nekā pērn un pieckārt vairāk nekā 2013.gadā,» informē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Šā gada pirmajos trīs mēnešos motociklu, mopēdu un motorolleru īpašnieki bija noslēguši 7851 OCTA polišu iegādes līgumus.

2014.gadā motobraucēji pavisam kopā iegādājās tuvu 34 000 OCTA polises. «Moto transporta vadītāju iegādāto OCTA polišu skaits pieaug no gada uz gadu. Jāatzīmē, ka proporcionāli lielākais noslēgto līgumu skaita pieaugums vērojams 2012. un 2013.gadā, kas skaidrojams ar to, ka no 2011. gada 26. oktobra spēkā ir likuma norma, ka OCTA polise jāiegādājas arī mopēdu un motorolleru īpašniekiem,» skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs.

«Pēdējos gados novērojam, ka motosezona aizvien pagarinās, kas skaidrojams ar salīdzinoši siltajiem pavasara un rudens mēnešiem. Piemēram, pērn septembrī tika noslēgti 2027 līgumi, bet oktobrī 1155 līgumi. Savukārt šā gada februārī noslēgto līgumu skaits sasniedza 1076,» informē J.Stengrevics, piebilstot, ka lielākā daļa OCTA polišu mototransportam tiek iegādāta uz 6 mēnešiem, savukārt visam gadam polisi iegādājas gandrīz 20% mototransporta līdzekļu īpašnieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Cilvēktiesību tiesa pasludinājusi lēmumu lietā "Rimšēvičs pret Latviju", izbeidzot tiesvedību šajā lietā.

Savā 2018.gada 26.jūnija iesniegumā Tiesai iesniedzējs, atsaucoties uz Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 6.panta 2.punktu (nevainīguma prezumpcija), apgalvoja, ka vairākas valsts augstākās amatpersonas ir pārkāpušas viņa nevainīguma prezumpciju, publiski izsakoties un komentējot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) pret iesniedzēju ierosināto kriminālprocesu.

Vispirms Tiesa noraidīja valdības izvirzīto argumentu, ka iesniedzēja sūdzība bija ārpus Konvencijas 6.panta 2.punkta materiāltiesiskā tvēruma, jo sūdzības iesniegšanas laikā kriminālprocess pret iesniedzēju bija pirmstiesas izmeklēšanas stadijā, nevis tiesā, kas varētu lemt par iesniedzējam izvirzītās apsūdzības pamatotību. Tiesa atzīmēja, ka Konvencijas 6.panta 2.punktā ietvertais jēdziens "persona, kas apsūdzēta noziedzīga nodarījuma izdarīšanā" Konvencijas izpratnē ir autonoms un ir attiecināms arī uz situācijām, kad personas stāvokli būtiski ietekmē tiesībsargājošo iestāžu darbības, kas ir saistītas ar aizdomām pret šo personu. Tiesa uzskatīja, ka šajā lietā iesniedzēja stāvokli būtiski ietekmēja pret viņu uzsāktais kriminālprocess, aizturēšana un piemērotie drošības līdzekļi. Līdz ar to Tiesa secināja, ka uz iesniedzēju bija attiecināma Konvencijas 6.panta 2.punktā ietvertā aizsardzība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Izieta tehniskā apskate vien 23% motociklu

Ieva Mārtiņa, 05.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā kopumā reģistrēto motociklu skaits sasniedz gandrīz 38 tūkstošus, no kuriem ar izietu transportlīdzekļa apskati ir tikai aptuveni ap 23%.

Šādus datus Db.lv sniedza ERGO, vienlaikus informējot, ka, saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja apkopotiem datiem, tikai katram trešajam (36,6%) motociklam Latvijā šobrīd ir iegādāta OCTA. Tiesa, apdrošināšanas kompānija, ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi prognozē, ka, aprīlī sākoties motociklu sezonai, piecas reizes pieaugs iegādāto OCTA polišu skaits motocikliem.

ERGO Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktore Lilita Linde skaidroja, ka gatavojoties motociklu sezonas atklāšanai, aprīlī tiek iegādāti aptuveni 40% no kopējā OCTA skaita motocikliem. Savukārt maijā tie ir 14%, bet jūnijā un jūlijā – 21% no kopējā gada laikā iegādāta OCTA polišu motocikliem skaita.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Iespējams, šī krīze nav tāda, kā visi iedomājas

Jānis Goldbergs, 14.12.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no pēdējos gados straujāk augošajām kompānijām Austrumeiropā ir finanšu tehnoloģiju uzņēmums Eleving Group, kas darbojas 14 valstu tirgos trīs kontinentos un kuras galvenais birojs atrodas Rīgā.

Kā izdodas audzēt peļņas rādītājus par spīti pandēmijai un šā gada krīzei, Dienas Bizness jautāja Eleving Group valdes priekšsēdētājam Modestam Sudņum (Modestas Sudnius).

Jau pieejama informācija, ka esat viens no straujāk augošiem uzņēmumiem reģionā, esat gan Eiropas, gan citu kontinentu tirgos. Pastāstiet par Eleving Group, kas ir jūsu specializācija?

Eleving Group pirmsākumi meklējami Latvijā pirms nedaudz vairāk kā desmit gadiem, kad uzsākām lietotu automašīnu iegādes finansēšanu. Pamatideja bija palīdzēt cilvēkiem, kuriem nav iespējas saņemt kredītu bankā, kā arī veicināt tādu automašīnu iegādi, ko tradicionālās bankas nefinansē. Kā zinām, bankas labprātāk finansē jaunu automašīnu iegādi, tomēr ne visi tās var atļauties. Šo gadu laikā esam apguvuši daudzus pasaules tirgus un šobrīd pakalpojumus sniedzam ne vien Eiropā, bet arī tādās relatīvi eksotiskās valstīs kā Kenija, Uganda, Uzbekistāna u.c.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līderība ir māksla, kas ļauj ietekmēt cilvēku un organizāciju rīcību, procesu un ierasto lietu kārtību, lai tie virzītos uz vienu konkrētu ilgtermiņa mērķi. Tā ir prasme, kas mūsdienās ir ārkārtīgi nepieciešama uzņēmumu vadītājiem. Vadītājs – tas ir formāls amats, ko cilvēks ir ieguvis no saviem formālajiem vadītājiem. Tomēr jāsaprot, ka amats pats par sevi negarantē, ka vadītāja darbinieki, komanda vai organizācija strādās pēc tā iecerēm un izvirzītajiem mērķiem. Vadītājam ir nepieciešams virzīt un pārliecināt komandu ārpus viņa amata, ka viņa izvirzītie mērķi, stratēģijas un metodes ir efektīvas.

Līderība vai vadīšanas rīki?

Vadošās biznesa augstskolas īpaši pēdējos 20 gadus ir sapratušas, ka, no vienas puses, ir ļoti svarīgi palīdzēt vadītājiem apgūt, kā sistematizēt darbu un organizācijas, kā sistematizēt dažādus tirgus, saprast finanšu rīkus, kas nepieciešami, lai izpildītu viņu formālo amatu. Tomēr ir saprotams, ka ar to nepietiek. Ir jāpalīdz vadītājiem apgūt arī tās iemaņas, kas nepieciešamas, lai minētos vadības rīkus izmantotu pareizā veidā, uz organizācijas mērķi.

Nav šaubu, ka attīstīt līderības prasmes ir daudz grūtāk kā iemācīties vadīšanas rīkus. Tas ir tāpēc, ka šajā procesā daudz jāsaskaras ar jautājumiem, kas nav taustāmi, kam nav viennozīmīgu tehnisku risinājumu. Ir jārisina jautājumi, kas no vadītājiem prasa kritiskās domāšanas spējas, radošumu, elastīgumu, emocionālo stabilitāti un inteliģenci, zināšanas psiholoģijā. Šīs prasmes nav iespējams apgūt un iemācīties ar grāmatu palīdzību, lekciju klausīšanos no brīnišķīgiem lektoriem vai uzdevumu pildīšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Papildināts - Plāno bargākus sodus braukšanas ātruma pārsniedzējiem

LETA, 13.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbildīgās iestādes ir sagatavojušas grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK), kas paredz bargākus sodus par ātruma pārsniegšanu.

Aģentūras LETA rīcībā esošie Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi, kas iesniegti Saeimas Juridiskajā komisijā, paredz, ka par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz desmit kilometriem stundā izteiks brīdinājumu vai piemēros naudas sodu 10 eiro apmērā.

Par ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 kilometriem stundā motociklistiem, vieglo automašīnu vadītājiem un kravas automašīnu vadītājiem, kuru spēkrata masa nepārsniedz 7,5 tonnas, draudēs brīdinājums vai naudas sods 20 eiro apmērā. Šobrīd APK paredz, ka par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 20 kilometriem stundā var piemērot brīdinājumu vai septiņu eiro naudas sodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazais bizness

Mana pieredze: Pievelk motobraucējus un dēkaiņus

Linda Zalāne, 25.01.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Atjaunojot pussagruvušu koka ēku Pārdaugavā, izveido viesnīcu Two Wheels, kurā mīt piedzīvojumi, motociklu rūkoņa un romantika.

Atjaunojot pussagruvušu koka ēku Pārdaugavā, izveido viesnīcu Two Wheels, kurā mīt piedzīvojumi, motociklu rūkoņa un romantika

Biznesa idejas autors ir Mārtiņš Sils, kurš sevi dēvē par dēkaini, jo pašam patīk doties vairāku tūkstošu kilometru garos ceļojumos ar motociklu. Pirms pieciem gadiem viņš braucienā pa ASV devās kopā ar Agnesi, kurai, guļot teltī, pačukstēja savu ideju. «Garo ceļojumu laikā esmu apskatījis daudz pasaules vietu un saticis dažādus cilvēkus, bet mājās man pietrūka tikšanās ar citiem dēkaiņiem. Reizēm viņi cauri Rīgai brauca, bet es to nezināju. Gribēju izveidot vietu, kas būtu kā tauriņu ķeramais tīkliņš ceļotājiem avantūristiem,» stāsta Mārtiņš. Atgriežoties no ASV, viņš uz karstām pēdām vēlējās savu ideju realizēt.

Komentāri

Pievienot komentāru