Jauno pasažieru vilcienu līgums ar CAF pēc ES brīdinājuma par iespējamo visa līdzfinansējuma - 100 milj. Ls - zaudēšanu bīstami pietuvojies denonsēšanai; Spānijas vēstniecība sūta vēstuli Ārlietu ministrijai.
Ārlietu ministrijas preses sekretārs Jānis Sīlis apstiprināja, ka Ārlietu ministrija šādu vēstuli no Spānijas vēstniecības ir saņēmusi. «Esam pārsūtījuši šo vēstuli tālāk premjeram un atbildīgai ministrijai informācijai un tālākai rīcībai,» uzsvēra J. Sīlis. Viņš gan atzina, ka vēstules saturu nevar komentēt. Tādējādi vēstules saturs pašlaik nav zināms. «Varam pateikt, ka šādas vēstules no vēstniecībām tiek rakstītas un ietilpst «business as usual» praksē,» tā J. Sīlis. Tādējādi jauno pasažieru vilcienu konkursa lietā līdzās Finanšu un Satiksmes ministrijai, un Ministru prezidentam ir ievilkta arī Ārlietu ministrija.
Vakar Latvijā vizītē ieradās CAF pārstāvji, kuri, pēc publiski pieejamās informācijas, tikās gan ar a/s Pasažieru vilciens (PV) vadību, gan ar šo uzņēmumu pārraugošās Satiksmes ministrijas lielāko priekšniecību - ministru Aivi Roni.
Lai arī kopš noslēgtā Spānijas kompānijas CAF un PV līguma par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu piegādēm un to apkopi 30 gadu laikā par kopējo summu 610 milj. eiro ir pagājis tikai pusotrs mēnesis, tomēr par šajā konfidenciālajā dokumentā ietvertajiem nosacījumiem Finanšu ministrija jau paudusi bažas par to, ka jauno vilcienu iepirkums par 144 milj. Ls gulsies uz Latvijas pleciem, jo ES līdzfinansējums ne tikai daļēji, bet pat pilnībā 100 milj. varot tikt liegts.
Vakar arī publiskajā telpā Finanšu ministrija apstiprināja, ka šāda brīdinājuma vēstule no Eiropas Komisijas ir saņemta un tajā esot norādīts uz publisko iepirkumu pārkāpumiem noslēgtajā līgumā, un šī informācija esot nosūtīta attiecīgajām amatpersonām. Lai skaidrotu situāciju, nākamnedēļ PV speciālisti kopā ar Satiksmes un Finanšu ministrijas pārstāvjiem došoties uz Briseli un sniegšot skaidrojumus par noslēgto līgumu ar CAF, tādējādi kliedējot bažas. Iespējams, no šīs vizītes varot būt ļoti daudz kas atkarīgs. Tomēr šķiet, ka, iespējams, vispirms, būtu nepieciešams apciemot ES pārstāvniecību Latvijā.
Lai arī šobrīd publiski gan Satiksmes ministrija, gan PV vadība izvairās ne tikai no tālāko iespējamo scenāriju komentēšanas, bet pat no vērtēšanas, tomēr situācijā, kad neizdodas «pārliecināt» pašmāju skeptiķus un vēl jo vairāk Eiropas Komisiju, faktiski ir iespējami trīs risinājumi.