Transports un loģistika

Kazahstāna — nozīmīgs faktors «zīda ceļam»

Oskars Prikulis [email protected], 14.06.2006

Jaunākais izdevums

Nozīmīga lomu «zīda ceļa» projektā, kas paredz izveidot tranzīta maršrutu no Ķīnas līdz Latvijai, ir Kazahstānai — un nevien kā jaunā maršruta sastāvdaļai, bet arī kā potenciālai kravu nodrošinātājai. Šīs valsts dabas resursi ir «gards kumoss» pasaules tirgiem, un uz savu daļu no šī pīrāga cer arī Latvija — caur Latvijas ostām varētu pārkraut lielu daļu kazahu naftas. Tiesa, šajā jautājumā liela loma būs Krievijai un cauruļvadu operatoam Transņeft. Arī Kazahstānas pilnvarotais lietvedis Latvijā Žalgas Adilbajevs sarunā ar Db atzina, ka Kazahstāna tranzīta jomā gatava sadarboties ar visām valstīm, nevis tikai ar Latviju, tāpēc runas par to, ka kazahi pēc «kurvīša» Mažeiķu naftas privatizācijā vēloties īpaši pievērsties Latvijai, esot nepamatotas. Kazahstānas valsts naftas kompānija Kazmunaigaz gan sola apjomīgu tranzītu caur Latvijas ostām — šobrīd Latvija un Kazahstāna jau strādājot pie noteikumiem naftas eksportam, bet izšķirošai vārds šeit arvien piederēs Transņeft. Svarīga šeit varētu būt jūlijā paredzētā Kazahstānas prezidenta Nursultana Nazarbajeva vizīte Latvijā, kad jau varētu panākt konkrētas vienošanās. Šobrīd Kazmunaigaz tranzīta ceļš galvenokārt ved caur Ukrainu, Krieviju un Lietuvu, taču pati kazahu puse ir ļoti ieinteresēti Latvijas maršruta attīstībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Par Latvijas uzņēmēju iespējām un neiespējām Kazahstānā

Alberts Sarkanis, Latvijas vēstnieks Kazahstānā, 24.05.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kazahstāna ir viena no visstraujāk attīstītām valstīm Centrālāzijā. Tanī pašā laikā valsts ģeogrāfiskais stāvoklis (kontinentāla valsts, tālu no lieliem pasaules tirgiem) jau nosaka, ka tā nav tradicionāla tirdzniecības nācija.

Der zināt, ka vārds kazahs senturku valodā nozīmē brīvs un neatkarīgs nomads. Latvijas uzņēmējiem, kas nu jau vairāk pieraduši pie skandināvu uzņēmējdarbības modeļa, vajadzētu atcerēties, ka Kazahstāna ir Āzijas valsts un tā jau ir «smalka lieta». Lai arī tiek reklamēts Zīda Ceļš, taču pagātnes romantikas te ir daudz vairāk nekā īstenībā. Pašlaik apkārt Zīda Ceļam tomēr ir valstis ar vēl joprojām sliktu transporta infrastruktūru un nedrošiem ekonomiskās attīstības rādītājiem. Bet Kazahstāna vairs nav gluži nabagais brālis, kas izmisīgi gaida palīdzību no bagāta onkuļa. Salīdzinājumam var minēt, ka 1999.gadā IKP uz vienu iedzīvotāju bija 1 138 $, bet 2009.gadā jau 9 340 $. Tas dabiski rada lielāku nacionālo pašapziņu un kritiskāku attieksmi pret ārzemnieku piedāvājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Organiskās sintēzes institūta zinātnieki nupat saņēmuši ES fondu atbalstu 561 tūkst. eiro apjomā, lai turpinātu pētniecību mākslīgā zirnekļu zīda iegūšanai

Zirnekļu zīds ir viens no augstvērtīgākajiem un izturīgākajiem dabas materiāliem. Tā džemperis varētu būt pat ložu necauršaujams, tai pat laikā ļoti viegls. Zirnekļu zīda augstvērtīgo īpašību dēļ tā pielietojuma amplitūda būtu no biomedicīnas līdz būvniecībai, taču zīda daudzums, ko tie saražo, ir gaužām niecīgs. Miljons zirnekļu četru gadu laikā rada tik daudz zīda, lai precīzi pietiktu vienam džemperim.

Turklāt šos dzīvniekus nevar audzēt krātiņos un izslaukt zīdu, kad rodas tāda vajadzība. Tie ir agresīvi un kanibāliski plēsēji, kas, ievietoti kopējā kastē, cits citu apēdīs. Tomēr zirnekļu zīda ieguve aizvien šķiet vilinoša, tāpēc atliek meklēt alternatīvu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par jauno Zīda ceļa iniciatīvu un to, kādēļ DHL vēlas sadarboties ar Latviju, intervijā DB stāsta DHL Global Forwarding Greater China pievienotās vērtības pakalpojumu vadītājs Zafers Engins

Fragments no intervijas, kas publicēta 21. septembra laikrakstā Dienas Bizness:

Kā jaunā Zīda ceļa un jostas (road and belt) iniciatīva ir izmainījusi starptautisko pārvadājumu ainavu? Kādas pārmaiņas tā sola kravu pārvadātājiem un klientiem?

Jaunā iniciatīva ir nozīmīga starptautiskās ekonomikas veicinātāja, tā palīdz valstīm attīstīt savstarpējos transporta savienojumus, padarot ātrāku un efektīvāku preču plūsmu starp tām. Kopsavelkot, jaunais modernais Zīda ceļš savieno Āziju un Eiropu, izmantojot dzelzceļu. Senos laikos tirdzniecība starp Āziju un Eiropu notika, izmantojot kamieļus, tagad mēs to darām pa dzelzceļu. Zīda ceļš ir veicinājis nozīmīgas pārmaiņas, jo tas sniedz papildus alternatīvas iespējas klientiem. Pašlaik no Ķīnas uz Eiropu jūras pārvadājumi no durvīm līdz durvīm ilgst piecas līdz septiņas nedēļas, gaisa pārvadājumi – vienu nedēļu, savukārt dzelzceļa pārvadājumi – divas līdz trīs nedēļas. Klienti nevēlas gaidīt teju septiņas nedēļas, preci vedot pa jūru, bet nevēlas maksāt arī augsto cenu par gaisa pārvadājumiem, tādēļ izvēlas dzelzceļu, kas ir ātrāks par kuģi, bet lētāks par lidmašīnu. Zīda ceļa dzelzceļa pārvadājumu mērķis ir pārvadāt kravas viena miljona TEU apmērā 2020. gadā, kas, manuprāt, ir viegli sasniedzams.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ķīna nākotnē var kļūt par vērienīgāko Krievijas gāzes pircēju

Dienas Bizness, 26.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī šogad maijā Maskavā, stiprinot Krievijas un Ķīnas ekonomisko sadarbību, tika parakstīti vairāki stratēģiski nozīmīgi dokumenti, daudzi eksperti par svarīgāko sarunu rezultātu uzskata abu lielvalstu līderu kopējo paziņojumu, ka Krievija un Ķīna koordinēs sadarbību, Maskavai virzot Eirāzijas Ekonomiskās savienības (EES), bet Ķīnai – Zīda ceļa ekonomiskās joslas (Silk Road Economic Belt) jeb Jaunā Zīda ceļa plānus, otrdien raksta laikraksts Diena.

Jāatgādina, ka Jaunā Zīda ceļa plānus 2013. gada septembrī izvirzīja tobrīd tikko Ķīnas līdera posteni ieguvušais Sji Dziņpins. Grandiozā projekta, kura īstenošanas kopējās izmaksas tiek lēstas 22 triljonu dolāru (19,71 triljona eiro) apmērā, ietvaros ir paredzēts izveidot transporta, tirdzniecības un enerģētiskos koridorus, kas savienotu Ķīnu ar Eiropu, kā arī ar Tuvajiem Austrumiem un Āfriku, kaut gan nozīmīgākais, protams, ir Eiropas virziens. Tirdzniecības apgrozījums starp Ķīnu un Eiropas Savienību pašlaik ir 700 miljardi dolāru gadā, un tiek prognozēts, ka jau 2020. gadā tas sasniegs triljonu dolāru gadā.

Zīda ceļa ekonomiskās joslas trīs topošie maršruti tiek dēvēti par XXI gadsimta Jūras Zīda ceļu, Dienvidu ceļu un Ziemeļu ceļu. Jūras Zīda ceļš vedīs caur Malakas šaurumu bet nākotnē – caur kuģniecības kanālu Birmā, Indijas okeānu un Suecas kanālu savienos Ķīnu ar Vidusjūru, Dienvidu ceļš vedīs caur Vidusāziju un Irānu vai Kaukāza valstīm un sniegsies līdz Turcijas piekrastei, bet Ziemeļu ceļš vedīs caur Kazahstānu un Krieviju – līdz Sanktpēterburgai, bet tā otrs atzars caur Baltkrieviju – līdz Vācijai. Pēdējais maršruts ir interesants arī Latvijas ostām un kravu pārvadātājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Uģis Magonis: Kāda būs Latvijas loma jaunajā zīda ceļā?

Uģis Magonis,
VAS Latvijas dzelzceļš prezidents, 20.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rekonstruēt leģendāro zīda ceļu mūsdienu versijā – tieši tik ambiciozi ir Kazahstānas un Ķīnas valdību plāni, kas efektīva sauszemes tranzīta koridora izveidi starp Centrālāziju un Rietumeiropu pēdējos gados padarījuši par vienu no nozares karstākajām tēmām.

Entuziastiskākie to pat salīdzinājuši ar potenciālu zelta dzīslu un nosacīts zelta drudzis pārņēmis daudzu valstu transporta nozarē strādājošos, kas nupat, pirms dažām dienām pulcējās Kazashtānas galvaspilsētā Astanā notikušajā starptautiskajā transporta un loģistikas forumā Jaunais zīda ceļš.

Kazahstāna vēlas kļūt par ievērojamu tranzīta mezglu uz globālās tranzīta skatuves un viņi ir sapratuši, ka ekonomikas uzplaukums nav iespējams bez valsts transporta artēriju stiprināšanas, tādēļ lielas ir ne tikai ambīcijas, bet arī plānotās investīcijas infrastruktūrā - līdz 2020. gadam ostās, lidostās, dzelzceļa infrastruktūrā Kazahstāna plāno investēt vairāk nekā 60 miljardus dolāru. Jaunā zīda ceļa reģionā dzīvo ap 3 miljardiem cilvēku, tādēļ visas valstis, caur kurām tas vijas, jau tērē un vēl plāno tērēt milzīgas naudas summas, lai modernizētu savu transporta infrastruktūru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jolanta Karele turpina latviskās identitātes iedzīvināšanu un zīda lakatiem ar etnogrāfiskiem zīmējumiem piepulcina arī apģērbu kolekciju

Savu biznesa ideju imidža dizainere Jolanta Karele sāka attīstīt 2015. gadā, kad kopā ar vīru izveidoja zīmolu Karels JJ un bagātīgo latviešu rakstu un zīmju pūralādi stilizētā veidā pārnesa uz zīda auduma, no kura pēc tam tiek šūti dažāda izmēra lakati. Kopš tā laika Jolantai lakatu zīmola attīstīšana no hobija pāraugusi par biznesu. «Lakatu darināšanu jau varu saukt par biznesu, bet apģērbu līnija ir attīstības stadijā, un šis projekts pagaidām peļņu nenes, jo visu nopelnīto ieguldām attīstībā, lai atgūtu sākotnējās investīcijas. Abi biznesi ir sadalīti – lakati ir tikai un vienīgi mans un vīra bizness, bet apģērba uzņēmumu attīstu ar vēl divām līdzīpašniecēm, ar kurām kopā esam dibinājušas uzņēmumu SIA Karels un partneri. Viņas nāca ar finansējumu, es – ar gatavu zīmolu Karels JJ, klientu bāzi un savu dizainu,» teic zīmola Karels JJ (SIA Jooole) īpašniece Jolanta Karele.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvieši copē ķīniešus

Dienas Bizness, 08.10.2015

Tiek prognozēts, ka Ķīnas-Baltkrievijas industriālais parks Lielais akmens būs viens no svarīgākajiem punktiem Zīda ceļā. Vērienīgā projekta izmaksas tiek lēstas astoņu miljardu eiro vērtībā, un to īsteno kompānija China Merchants Group. Lielais akmens mājvietu gatavs dot uzņēmumiem, kas pārstāvēs jebkuru no transporta veidiem. Latvijai šis projekts ir nozīmīgs, jo, iespējams, tieši mēs šiem uzņēmumiem būsim izeja uz Eiropas Savienību.

Foto: EPA/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnieši ar jaunu sparu sākuši attīstīt savu jauno Zīda ceļu. Ar milzīgām investīcijām projektos Baltkrievijā tā tālāk meklē izeju uz Baltijas jūru. Latvijas ostām un dzelzceļam jo īpaši svarīgi šajā momentā ir parādīt savu pievilcību, jo pastāv reāla iespēja, ka gardākos kumosus mums varētu nocelt Lietuva, ceturtdien vēsta laikraksts Diena.

Baltkrievijas galvaspilsētā Minskā šajās dienās notiek ikgadējā starptautiskā izstāde Transports un loģistika. Tajā piedalījās arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība), va/s Latvijas dzelzceļš valdes loceklis Ēriks Šmuksts un citi loģistikas nozares uzņēmumu pārstāvji. Dienaskārtībā šogad īpašu vietu ieņēma arī dažādas tikšanās ar Ķīnas pārstāvjiem, tomēr arī Lietuva nesnauda - izstādē kaimiņvalsts dzelzceļa stendā iespaidīgu šovu sniedza trīs izskatīgas vijolnieces, arī biznesa sarunās ar ķīniešiem lietuvieši mēģināja būt tikpat pamanāmi. Kā Dienai norādīja Lietuvas Dzelzceļa pārstāvji, tad pirmie sadarbības protokoli jau esot parakstīti. Tajā pašā laikā Latvijas amatpersonas mierina - šādiem protokoliem neesot izšķirošas nozīmes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvijas ekoloģiski tīro tehnoloģiju uzņēmumiem ir iespēja iekarot Kazahstānas tirgu

Dina Eglīte, CleanTech Latvia jeb Latvijas Tīro tehnoloģiju klastera vadītāja, 08.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kazahstānas tirgū notiekošās aktivitātes liecina, ka tas ir potenciāls un pateicīgs tirgus gan Latvijas pakalpojumu eksportam, gan Latvijā un citviet pasaulē ražoto tehnoloģiju inovācijām ūdens attīrīšanas, vides tehnoloģiju vai citās «zaļās ekonomikas» nozarēs. Ikvienam uzņēmumam Latvijā ir visas iespējas pierādīt sevi un uzsākt savu darbību šajā tirgū, ja vien ir stipra apņemšanās, finanšu līdzekļi, vēlme ieguldīt daudz darba kontaktu dibināšanā un uzņēmuma kompetences pierādīšanā. Bet ar ko īsti ir jārēķinās ikvienam Latvijas komersantam, kas skatās šīs valsts virzienā?

Ikviens zina, ka Kazahstāna ir dabas resursiem bagāta valsts ar milzīgiem naftas, ogļu un derīgo izrakteņu ieguves un pārstrādes uzņēmumiem, taču šī valsts ir mantojusi arī nozīmīgu vides piesārņojumu. Gandrīz visā valstī pastāv tīra dzeramā ūdens trūkums, dažādo smago metālu un naftas produktu piesārņojums to ieguves vietās, kā arī valsts atkritumu apsaimniekošanas sistēmu izveide ir sākumposmā. Tomēr Kazahstāna ir nospraudusi pretenciozu mērķi – līdz 2050.gadam pilnībā pāriet uz «zaļu» ekonomiku un sagatavoties pasaules mēroga izstādei EXPO 2017, kas notiks Astanā par tēmu «Nākotnes Enerģija».

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Darbību uzsākusi Parex Asset Managament pārstāvniecība Kazahstānā

, 24.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alma-Atā (Kazahstāna) darbību uzsākusi Parex Asset Managament (PAM) pārstāvniecība, kas oficiāli reģistrēta šī gada vasaras sākumā. Tās galvenie darbības virzieni būs tirgus izpēte un klientu piesaiste, informējot par PAM sniegtajiem pakalpojumiem un investīciju iespējām Latvijā, Baltijā un citās valstīs, kurās darbojas Parex grupas uzņēmumi.

Parex Asset Management prezidents Roberts Idelsons: „Parex Asset Management

pārstāvniecības atvēršana Kazahstānā ir loģisks turpinājums mūsu kompānijas

paplašināšanās stratēģijai NVS valstu tirgos. Tā, piemēram, šogad saviem

investoriem sākām piedāvāt jaunu fondu, kurā var investēt Centrālās un

Vidusāzijas kompāniju akcijas. Kazahstānas tirgus ļoti strauji attīstās, un mēs to uzskatām par perspektīvu un interesentu gan no klientu piesaistes viedokļa,

gan ņemot vērā vietējo aktīvu cenas pieaugumu. Tāpēc jaunās pārstāvniecības

attīstībā plānojam ieguldīt lielas investīcijas, lai iekarotu pienācīgu tirgus

daļu. Mūsu ilgtermiņa mērķis ir kļūt par stabiliem un uzticamiem dalībniekiem

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijas ekonomisko pārstāvniecību ārvalstīs īstenotie projekti

, 12.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārstāvniecība Zviedrijā (Stokholmā)

Pārstāvniecību vada Guntis Rubīns

MIO (otra lielākā mēbeļu tirdzniecības ķēde aiz IKEA) sākusi sveču eksportu no Latvijas ražotāja, kā arī paneļmāju eksportu. Latvijas uzņēmumi, kas Zviedrijā piedalījās dažādās marketinga aktivitātēs pagājušā gada beigās š.g. sākumā ir uzsākuši jaunus eksporta projektus - Primekss, Arčers, UPB, vairāki pārtikas pārstrādes uzņēmumi - projekta Go Sweden dalībnieki.

Pārstāvniecība turpina sadarbību ar General Motors (SAAB Automobile). Divi Latvijas uzņēmumi ir sākuši strādāt pie specialā autobūves sertifikāta TS 16949 iegūšanas, kas ir priekšnoteikums kļūšanai par tiešo piegādātāju autoražotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

FKTK brīdina Jauno Zīda ceļu par akciju neatļautu tirgošanu

Agnese Margēviča, 16.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padome 16. aprīļa sēdē izteikusi brīdinājumu biedrībai Jaunais Zīda ceļš par Finanšu instrumentu tirgus likuma pārkāpumiem.

FKTK pieprasījusi akciju sabiedrībai Ūdens enerģētikas un transporta sistēma Rīga-Hersona-Astrahaņa un biedrībai Jaunais Zīda ceļš izbeigt reklamēt akciju publiskā piedāvājuma izteikšanu publiskās sanāksmēs un masu informācijas līdzekļos. Kā nosacījums, lai cilvēks tiktu uzņemts biedrībā, izvirzīta prasība vispirms iegādāties akcijas, bet šāda akciju publiskā piedāvājuma izteikšanai nav saņemta FKTK atļauja.

Projekts Daugava-Latvijai paredz elektroenerģijas ražošanu no atjaunojamiem resursiem un kuģojama ūdens ceļa izveidi, kas savienos Baltijas, Melno un Kaspijas jūru pa Daugavas, Dņepras un Volgas upēm, mākslīgi izveidotiem ūdens ceļiem un hidrotehniskām būvēm. Projekta realizācijai izveidota akciju sabiedrība Ūdens enerģētikas un transporta sistēma Rīga-Hersona-Astrahaņa un biedrība Jaunais Zīda ceļš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spītējot racionālismam, mēs rudens un ziemas 2008/2009 modes sezonas karstumā meklējam risinājumus, kā šosezon vēl paspēt apģērbties atbilstoši pasaules modes galvenajām tendencēm. Nevienam nav iespējams paslēpties no ziņām par krīzes stāvokli gan valsts, gan personiskajā budžetā, tieši tādēļ ir vērts noskaidrot, vai, lieki nepārmaksājot un iekļaujoties saprātīgās izmaksās, tomēr varam atļauties vēl izskatīties stilīgi.

Eksperimenta ietvaros vispirms noskaidrojām, kādas ir šīs sezonas galvenās modes tendences, un apstaigājām Rīgas dizaineru veikalus, lai atrastu tām atbilstošākos garderobes priekšmetus un salīdzinātu to cenas ar mūsu iespējām. Visinteresantākais apmeklējums izrādījās nesen atvērtajā modes veikalā Roberto Verino uz Brīvības ielas 39. Bet vispirms par to, kā vīrietim un sievietei būtu jāizskatās šosezon.

Stila motīvi un krāsas

Viņam: gan pagājušā gada dizaineru gatavs valkāšanai skatēs rudenim un ziemai 2008/2009, gan šobrīd dizaineru veikalos redzamajās kolekcijās redzams, ka vīriešu mode atgriežas pie vīrieša birojā. Atkal modē ir klasiskais stils, galvenais motīvs šoreiz aizgūts no XIX gadsimta beigu britu un Šerloka Holmsa laikiem. Bet pretstatā Holmsa kunga striktajam un ieturētajam raksturam, šīs sezonas vīrietis ieguvis galēji romantisku tēlu. Modē ir rūtaini apģērbu gabali – žaketes, vestes, bikses, bet uzvalku topā atgriezies trīsdaļīgais komplekts, kur uzvalka auduma vestes vietā var un ir pat ieteicams izmantot trikotāžas vai cita auduma vesti. Vismaz uz kādu laiku trīs pogu žaketes nomainījušas žaketes ar divu vai vienas pogas aizdari. Ļoti aktuāli ir šaurie krekli un pār tiem valkātas adītas pieguļošas jakas jeb kardigāni, kuri dizaineru piedāvājumā nevis padara vīrieti vecāku, kā varētu sākotnēji šķist, bet tieši atsvaidzina tā ārieni un piedod tam pēc modes tendencēm nepieciešamo romantiskā džentlmeņa izskatu. Līniju ziņā vīrieša apģērbam jābūt noteiktam, precīzam un klasiski nevainojamam. Kungiem, kuri savu neatkārtojamo gaumi parāda apģērbu kombinācijās, patiks, ka šosezon modē ir ģērbšanās kārtu kārtās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) Ķīnas izveidotās «jaunā Zīda ceļa» iniciatīvas ietvaros aicina uzņēmējus izmantot iespēju, lai uzsāktu eksportu uz Ķīnu, informē LTRK.

Latvijas lielākā uzņēmēju biedrība Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) Ķīnas izveidotās Jaunā Zīda Ceļa Iniciatīvas ietvaros aicinauzņēmējus izmantot situāciju, lai uzsāktu eksportu uz Ķīnu. Lai to realizētu, jau nodrošināti veiksmīgi transporta kanāli, kā arī parakstīti nozīmīgi starpvalstu sadarbības līgumi nodokļu, investīciju un citos jautājumos.

LTRK informēja, ka pašreiz Latvija ir viena no aktīvākajām projekta dalībniecēm, kur savu atbalstu sadarbības veicināšanai ar austrumu valsti sniedz arī LTRK.

Lai nodrošinātu maksimāli ērtu partnerību, Ķīna un Latvija ir parakstījušas sadarbības līgumus par neierobežotu tirdzniecību, investīciju aizsardzību, nolīgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas novēršanu, tehnoloģisko sadarbību, gaisa satiksmes pakalpojumu nodrošināšanu u.c. Salīdzinājumā ar laiku, kad iniciatīva vēl nebija spēkā, importa preču skaits no Latvijas uz Ķīnu pieaudzis par 77%, padarot Ķīnu par otro lielāko tirdzniecības partneri ārpus Eiropas Savienības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvijas un Kazahstānas dzelzceļu vadītāji vienojas paplašināt sadarbību

Žanete Hāka, 06.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas dzelzceļš valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš Kazahstānā ir ticies ar Kazahstānas dzelzceļa kompānijas Kazakhstan Temir Zholy prezidentu Askaru Maminu, informē uzņēmums.

Kazahstāna ir Latvijas lielākais ekonomiskais partneris Centrālāzijā, savukārt Kazahstānas dzelzceļš ir stratēģiski nozīmīgs tranzīta partneris Latvijas dzelzceļam, sadarbībā ar kuru izveidots transporta koridors ar Dienvidaustrumu Āzijas valstīm.

Starp abām valstīm jau kopš 2003.gada kursē regulārs konteinervilciens Baltika Tranzit.

Pa Latvijas dzelzceļa infrastruktūru 10 gadu laikā pārvadāti 18,62 miljoni Kazahstānas izcelsmes kravu. Šo gadu laikā no un uz Kazahstānu pārvadāti dažādi kravu veidi, no kuriem pārsvarā dominē naftas produkti, metāli un ferosakausējumi, kā arī pārtikas rūpniecības produkti, graudi un citas kravas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīnā prezentēs Latvijas tranzīta un loģistikas piedāvājumu

Dienas Bizness, 19.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš no 18. līdz 26. maijam vadīs Satiksmes ministrijas (SM) organizēto uzņēmēju vizīti Ķīnā, lai veicinātu sadarbības iespējas abu valstu uzņēmumu starpā, informē ministrijas Komunikācijas nodaļa.

Vizītes ietvaros paredzēti vairāku industriālo, ekonomisko un tehnoloģisko zonu un loģistikas parku apmeklējumi Šanhajā, Čengdu un Čuncinas apgabalos un tikšanās ar tādiem uzņēmumiem, kā, piemēram, Hewlet Packard, Asus, Sony, Toshiba u.c.

Ministrijā norāda, ka starp Latviju un Ķīnu jau ilgstoši pastāv aktīvs politiskais dialogs un Ķīna šobrīd ir viens no nozīmīgākajiem Latvijas valsts ārējās tirdzniecības partneriem. Vērtējot esošās sadarbības iespējas, Latvijas transporta nozares uzņēmumiem šobrīd ir aktīvi jādarbojas, lai uzsāktu praktisku dažādu projektu realizāciju. Tādēļ šobrīd sevišķi svarīgas ir Latvijas valsts pārstāvju, ekspertu un uzņēmēju vizītes Ķīnā, lai prezentētu Latvijas tranzīta un loģistikas sektora piedāvājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Kazahstāna dubulto izvedmuitas nodokli jēlnaftai

Ritvars Bīders, 06.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar šā gada 1. janvāri Kazahstāna nolēmusi dubultot jēlnaftas izvedmuitas nodokli no līdzšinējiem 20 ASV dolāriem līdz 40 dolāriem par tonnu, citējot portāla Kazakhstan Today informāciju, ziņo Lenta.

Kopš 19. decembra Kazahstāna mainījusi izvedmuitas nodokļus naftas produktiem – vieglajiem naftas produktiem noteikts nodoklis 98,13 dolāru apmērā, bet mazutam 65,13 dolāru apmērā.

Izvedmuitas nodokļus Kazahstāna pirmo reizi ieviesa 2008. gadā. 2009. gadā tie tika atcelti, bet no jauna ieviesti 2010. gadā.

Atšķirībā no Kazahstānas, lai stimulētu naftas pārstrādi, Krievijā izvedmuitas nodoklis naftas produktiem ir ievērojami mazāks nekā jēlnaftai.

Kazahstānā naftas nozare ir viens no lielākajiem rūpniecības segmentiem. 2009. gadā šī nozare veidoja 21% no valsts iekšzemes kopprodukta. Ir sagaidāms, ka Kazahstāna turpmāko gadu laikā palielinās naftas ieguvi un kļūs par vienu desmit pasaulē lielākajiem naftas ražotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Parex Asset Managament ieiet Kazahstānā

, 23.07.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alma-Atā darbību uzsākusi Parex Asset Managament (PAM) pārstāvniecība, kas oficiāli reģistrēta šī gada vasaras sākumā. Tās galvenie darbības virzieni būs tirgus izpēte un klientu piesaiste, informējot par PAM sniegtajiem pakalpojumiem un investīciju iespējām Latvijā, Baltijā un citās valstīs, kurās darbojas Parex grupas uzņēmumi, Db.lv informēja uzņēmuma korporatīvo komunikāciju speciālists Viktors Zaķis.

Parex Asset Management prezidents Roberts Idelsons: "Parex Asset Management pārstāvniecības atvēršana Kazahstānā ir loģisks turpinājums mūsu kompānijas paplašināšanās stratēģijai NVS valstu tirgos. Tā, piemēram, šogad saviem investoriem sākām piedāvāt jaunu fondu, kurā var investēt Centrālās un Vidusāzijas kompāniju akcijas. Kazahstānas tirgus ļoti strauji attīstās, un mēs to uzskatām par perspektīvu un interesentu gan no klientu piesaistes viedokļa, gan ņemot vērā vietējo aktīvu cenas pieaugumu. Tāpēc jaunās pārstāvniecības attīstībā plānojam ieguldīt lielas investīcijas, lai iekarotu pienācīgu tirgus daļu. Mūsu ilgtermiņa mērķis ir kļūt par stabiliem un uzticamiem dalībniekiem aktīvu pārvaldīšanas tirgū Kazahstānā."

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Olainfarm martā palielinājis realizāciju par 65%

Gunta Kursiša, 16.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Olainfarm provizoriskie konsolidētie 2012. gada marta rezultāti liecina, ka produktu realizācija pieaugusi par 65%, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, un veido 4,65 milj. Ls.

Lielākais realizācijas pieaugums novērojams Tadžikistānā - par 342%, Latvijā - par 319%, Gruzijā - par 142%, Krievijā - par 57%, Ukrainā un Moldovā - par 34%. 2012.gada martā veiktas ievērojamas piegādes arī uz Taivānu.

A/s Olainfarm lielākie noieta tirgi 2012. gada martā bija Krievija, Ukraina, Latvija, Baltkrievija, Kazahstāna un Taivāna.

2012. gada trīs mēnešos provizoriskais konsolidētais a/s Olainfarm realizācijas apjoms sasniedzis 12,03 miljonus latu (17,11 miljonus eiro) - tas ir pieaugums par 47%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2011. gadā. Visstraujākais realizācijas pieaugums šā gada trīs mēnešos vērojams ASV, kur tās apjoms palielinājies 267 reizes, Taivānā - 13 reizes, Latvijā - vairāk kā 4 reizes, Gruzijā - vairāk kā 3 reizes un Ukrainā, kur tās apjoms palielinājies par 81%. A/s Olainfarm lielākie noieta tirgi 2012. gada trīs mēnešos ir Krievija, Ukraina, Latvija, Baltkrievija, Kazahstāna un Lielbritānija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto stāsts

Kā top?: Binders asfalts

Gunta Kursiša, 02.09.2013

Iebraucot asfaltbetona rūpnīcas teritorijā, var nojaust, ka šobrīd notiek ražošana, jo rūpnīca klāta putekļu dūmakā.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Asfalta ražošanu var salīdzināt ar zupas vārīšanu vai rosola gatavošanu - gluži kā pavārmākslā arī asfalta ražotājiem jāzina pareizā recepte, ar piedevu un sastāvdaļu attiecību palīdzību iegūstot «asāku vai maigāku» - izturīgāku vai mazāk izturīgu - asfaltu. Turpinot aizsākto tradīciju ielūkoties Latvijā ražotu produktu virtuvē, Db.lv šonedēļ piedāvā aplūkot, kā top asfalts Binders ražotnē Vangažos.

Asfalta ražošanā un ceļu būvē visiem ir skaidri spēles noteikumi - ja neizturīgs asfalts uzklāts ceļam, uz kura ir liela braukšanas intensitāte, tad drīz vien ceļam radīsies visi iespējamie defekti un ceļš kalpos varbūt pat tikai gadu, norāda Binders sabiedrisko attiecību speciāliste Vita Noriņa, skaidrojot, ka asfalts nevar būt slikts vai labs - tas, gluži kā apģērbs piemērojams laikapstākļiem, ir jāpieskaņo ceļam un tā braukšanas intensitātei. «Ir gadījumi, kad pasūtītājs prasa desmit gadu garantiju ceļam, un tad mēs kā būvnieki esam ieinteresēti to izpildīt, jo jebkuru defektu šajā laikā novērsīsim par saviem līdzkeļiem un tas atsauksies uz mūsu ekonomisko situāciju,» stāsta V. Noriņa. Viņa norāda, ka ceļu būvē nozīmīgi ir arī tas, kā ceļš tiek kopts, piemēram, vai ir sakārtotas grāvmalas. «Tas ir kā ar jebkuru lietu - ja nopirksim jaunu skapi un ja to nepareizi ekspluatēsim, tad tas sabojāsies,» norāda uzņēmuma pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Jānis Endziņš: Latvijas paviljons Dubaijā būs!

Jānis Goldbergs, 03.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

EXPO 2020 Dubai Latvijas paviljonu organizē Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK), kas veiksmīgi uzcēla paviljonu mazajā EXPO Astanā 2017. gadā, neizmantojot ne centa valsts naudas

Lielo EXPO pieredze Šanhajā 2010. gadā un Milānā 2015. gadā, kas vispār nenotika, liecina, ka riski ir. Par to arī jautājumi EXPO 2020 Dubai komisāram un LTRK valdes priekšsēdētājam Jānim Endziņam.

Fragments no intervijas, kas publicēta 3. janvāra laikrakstā Dienas Bizness:

Pasakiet vispirms, kādēļ Jānis Endziņš šobrīd jāsauc par komisāru?

Tāda ir EXPO vispārējā kārtība. Latvijas profesiju klasifikatorā jau laikam komisāru nav, bet EXPO pieredze, strādājot ar dažādām valstīm, kurās ir visdažādākā iekšējā struktūra, ir novedusi pie izvēles, ka viņi vēlas runāt ar vienu konkrētu cilvēku, kas par visu atbild. Šo cilvēku arī sauc par EXPO komisāru, tā esmu ticis pie komisāra nosaukuma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Latvija var!

Latvija var! Nīcenieki investē Anglijā

Vēsma Lēvalde, 09.07.2010

Tonus Elast adīšanas mašīnas atšķirībā no līdzīgiem uzņēmumiem, apkalpo galvenokārt vīrieši. Viņi vienlaikus ir gan operatori, gan mehāniķi, kas spēj novērst tehniskas kļūmes.Šis gads sācies jau daudz optimistiskāk – ir cerības atgūt 2008. gada apjomus un varbūt pat tos pārsniegt, lēš valdes priekšsēdētājs Aleksandrs Čečotkins.

Vēsma Lēvalde, Dienas Mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elastīgo medicīnisko izstrādājumu ražotājs SIA Tonus Elast savu produkciju izplata 30 valstīs. Šogad uzņēmums kļuvis par investoru Anglijā, atverot kopuzņēmumu Tonus Europe Limited.

Kad 1995. gadā bijušais a/s Lauma speciālists Aleksandrs Čečotkins ar dažiem darbiniekiem un pāris iekārtām nomātās telpās sāka patstāvīgu uzņēmējdarbību, viņam pašam bijis grūti iedomāties, ka pēc 15 gadiem zīmols Tonus Elast būs pazīstams 30 pasaules valstīs. Zināšanas par uzņēmējdarbības specifiku un pieprasījumu NVS valstīs ļāva veiksmīgi startēt, iegūstot noieta tirgu Krievijā, Ukrainā, Kazahstānā u.c. Taču attīstība un uzņēmuma izaugsme jau bija rūpīgas plānošanas un mērķtiecīga darba rezultāts, savukārt veiksmes formulu veido trīs saskaitāmie: gudra un tālredzīga vadība, nozares profesionāļi un rūpīga kvalitātes standartu kontrole.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Kā top? Amoralle apģērbs

Ilze Žaime, 06.03.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ rubrikā "Kā top?" portāls Db.lv piedāvā aplūkot, kā top zīmola "Amoralle" dabīgā zīda samta kimono "Vivid".

"Varbūt reti kurai tā ir ikdiena, bet pilnīgi noteikti tas ir iedvesmas avots," par saviem tērpiem saka Inese Ozola, uzņēmuma "Glamoralle" jeb zīmola "Amoralle" izveidotāja. Viņas darbs aug kopā ar klientu atbalstu un spēku, jo "Amoralles" pamatā ir sievišķība un mīlestība.

Šobrīd lielākais pieprasījums esot tieši pēc sievišķības apzināšanās, par ko zīmols dedzīgi iestājas. Tās ir gan sievišķīgas kleitas, plīvojoši zīda svārki, mežģīņu peņuāri, gan trenči, ar ko iedvesmot savu sievišķību un sagaidīt pavasari.

Zīmols jaunas kolekcija rada divas līdz astoņas reizes gadā. Papildus "Pavasaris/Vasara" un "Rudens/Ziema" kolekcijām top arī kapsulas kolekcijas limitētā daudzumā. Pēdējā no tām tapa sadarbībā ar veselīga dzīvesveida vēstnesi Annu Rozīti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā nedēļā Azerbaidžānas Kultūras un Tūrisma ministrs Abulfazs Garajevs Romā, muzejā Museo della Civiltà Romana atklāja izstādi Azerbaidžāna – uguns zeme un Zīda ceļš (Azerbaigian - La Terra di Fuochi sulla Via della Seta). Izstādes koncepcijas un realizācijas autors ir Latvijas uzņēmums Dd studio.

Izstāde izveidota starptautiskās kultūras biennāles Romā Zīda ceļš ietvaros un būs skatāma līdz 15. aprīlim.

Azerbaidžānas izstāde muzejā Museo della Civiltà Romana iekārtota četrās pastāvīgās ekspozīcijas zālēs, tā ir veltīta Azerbaidžānas vēsturei, kultūrai un tautas lietišķajai mākslai. Azerbaidžāna ir viena no valstīm, caur kuru 5.-15. gs. gāja Zīda ceļš – starptautiskais tirdzniecības ceļš, kas savienoja Āziju un Eiropu, tādēļ arī biennāles organizatori uzaicināja Azerbaidžānu prezentēt valsts kultūrvēsturisko mantojumu.

Pirmās biennāles izstādes tika atklātas jau pagājušā gada oktobrī un notiek dažādos Romas muzejos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No katra zīdtauriņa kāpura kokona iegūst ap kilometru pavediena.

Zīda iegūšanas process ir pietiekami sarežģīts un arī nežēlīgs. Mātīte, kas neredz un nelido, pēc pārošanās vairākas dienas dēj olas, pēc tam no olām izšķiļas kāpuri, kāpuri sāk baroties, ēdot zīdkoka lapas, bet pēcāk iekūņojas. Kāpurs groza galvu pa apli, tinot sev apkārt pavedienus. Pēc dažām dienām kokons ir gatavs, bet, lai pavedienu atritinātu, kokons ar visu kāpuru ir jānobeidz. Arī paši tauriņi iet bojā.

Patlaban atdzimušas cerības par Itālijas 1000 gadus senās zīda nozares atdzimšanu. Fotogrāfijas no Veneto reģiona skatieties raksta galerijā!

Zīdtauriņi savvaļā vairs nav sastopami.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Matīss: Latvija ir gatava aktīvi strādāt jaunā Zīda ceļa attīstīšanā

Dienas Bizness, 07.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 7.oktobrī satiksmes ministrs Anrijs Matīss Minskā uzstājās ar runu plenārdiskusijā Baltkrievijas perspektīvas līdzdalībai projektā Zīda ceļa ekonomiskā josla, kurā uzsvēra Eirāzijas savienojamības nozīmi, informē Satiksmes ministrijā.

Ministrs dalījās ar Latvijas redzējumu par multimodālā transporta tīkla attīstību starp Eiropu un Āziju, uzsverot šo reģionu savienojamības lielo nozīmi, kas tiešā veidā ietekmē abu reģionu ekonomisko labklājību un ilgtspējīgu attīstību.

«Latvijas un Baltkrievijas attiecības tranzīta un dzelzceļa pārvadājumu jomā jau tradicionāli ir bijušas ļoti cieši saistītas. Abām kaimiņvalstīm ir ļoti līdzīgas intereses – attīstīt Eirāzijas sauszemes transporta koridoru un piedalīties jaunā Zīda ceļa veidošanās, tāpēc aicinu abas valstis sadarboties ciešāk šo mērķu sasniegšanai,» atzina Matīss.

Komentāri

Pievienot komentāru