Transports un loģistika

Ķīniešu 40 miljardu dolāru plāns: viens no visu laiku lielākajiem infrastruktūras projektiem

Gunta Kursiša, 14.06.2013

Jaunākais izdevums

Nikaragva ir apstiprinājusi kāda iepriekš nezināma, Honkongā bāzēta uzņēmuma plānus būvēt kanālu, kas šķērsotu visu valsti un savienotu Kluso okeānu ar Karību jūru. Kanāla izmaksas tiek lēstas 40 miljardu ASV dolāru apmērā, un tādējādi kanāls Nikaragvā būs viens no visu laiku vērienīgākajiem infrasruktūras projektiem, kādi jebkad radīti, vēsta Associated Press (AP).

Ūdensceļš būs trīs reizes garāks nekā 81,6 kilometrus garais Panamas kanāls, kas savieno Panamas līci Klusajā okeāna ar Atlantijas okeānu.

Honkongas uzņēmums HK Nicaragua Canal Developement Investment Co (HKND Group) neatklāj detaļas par kanāla būvi un nesniedz komentārus par projekta investīcijām un to, kas būs projekta finansētāji.

Zināms, ka jaunais kanāls noteikti šķērsos Nikaragvas ezeru un tādējādi pastāv iespējamība, ka kanāla ūdeņi varētu noārdīt ūdenstilpni.

«Mēs pašlaik stāvam krustcelēs – ir jāizlemj, vai vēlamies izmantot ezeru burāšanai un kuģošanai vai arī, lai iegūtu dzeramo ūdeni. Tomēr mēs nevaram iegūt abas lietas vienlaicīgi,» norādīja Humbolta centra vides organizācijas direktora asistents Viktors Kamposs (Victor Campos).

Tapat pastāv bažas, ka zemākais pieprasījums pēc lielizmēra konteineru pārvadājumiem, kā arī pieaugošā konkurence starp dažādiem kuģu ceļu maršrutiem varētu padarīt vērienīgo projektu ekonomiski neiespējamu, AP norādīja starptautiski inženiernozares un pārvadajumu nozares eksperti.

«Patlaban nav nepieciešamības pēc šāda kanāla, un es neesmu pārliecināts, ka tāda parādīsies nākotnē,» norādīja Rosalina Vilsone (Rosalyn Wilson), Toronto bāzētās transporta nozares konsultāciju kompānijas Delcan Corporation analītiķe.

Tikmēr Nikaragvas politiķis Hakinito Suaress (Hacinito Suarez) pauda, ka «globālā tirgus pieprasījums liecina, ka kanālu ir jāuzbūvē, jo tas ir nepieciešams». «Dati liecina, ka jūras transportam ir tendence pieaug un tas rāda, ka šis projekts ir iespējams,» norādīja politiķis.

Tikmēr kanāla būvnieki HKND Group pauž, ka pasaules ekonomikas izaugsme un Ķīnas kā ražošanas centra attīstība nodrošinās starptautisko konteineru kravu plūsmu vairāku gadu desmitu ilgā nākotnē.

R. Vilsone gan pauž pretējo, sakot, ka mazāks pieprasījums pēc lieliem konteineru pārvadājumiem un klimata izmaiņas nozīmē, ka par kuģošanas alternatīvu kļūs Ziemeļu ledus okeāns.

Panamas kanāla būve izmaksāja 375 miljonus ASV dolāru, un tika izbūvēts 1914. gadā. Tā būvi nodrošināja ASV. 2011. gadā pa kanālu tika pārvadāti 6,6 miljonu konteineru un kravu.

Panamas uzņēmumu vadītāju asociācijas prezidents Roberto Tronkoso (Roberto Troncoso) uzskata, ka Nikaragvas kanāla būvē «nauda ir mazāk svarīga», un tā ir saistīta ar Ķīnas vēlmi kļūt par dominējošo ekonomisko spēku. «Tas, kurš dominē tirgū, dominē visā pasaulē,» norādīja R. Tronkoso.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Panamas kanāla konkurents izmaksās 50 mljd. ASV dolāru , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pēc nākamajā mēnesī gaidāmās priekšizpētes pabeigšanas jau šā gada 22. decembrī plānots uzsākt Nikaragvas kanāla (NK) būvniecību, paziņojusi projektu uzraugošā komiteja, vēsta Reuters.com. Iepriekš jūlijā tika akceptēts 278 kilometrus garš maršruts, tādējādi NK būs garāks, dziļāks un platāks nekā tā konkurents – Panamas kanāls, kas ir 77 kilometrus garš. DB jau rakstījis, ka vērienīgā projekta celtniecību īstenos Honkongā bazētais uzņēmums HK Nicaragua Canal Development Investment Co (HKND Group). Kluso okeānu ar Karību jūru savienojošo projektu paredzēts nodot ekspluatācijā 2020 gadā. Interesanti, ka vēl pirms pusotra gada kanāla izmaksas tika lēstas 40 mljrd. ASV dolāru apmērā. HKND Group pērn ieguva 50 gadu koncesijas tiesības kanāla būvniecībai un pārvaldīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

FOTO: Paplašinātais Panamas kanāls svinīgi sagaida pirmo tranzītkuģi

Zane Atlāce - Bistere, 28.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Paplašinātais Panamas kanāls, kas tagad var uzņemt kuģus ar divreiz lielāku vestspēju nekā līdz šim, oficiāli tika atklāts svētdien. Pirmais cauri jaunajām kanāla slūžām devās Ķīnas kuģniecības COSCO Shipping Neopanamax klases kuģis, kas veda 9000 konteinerus.

Panamas kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru. Kanāla garums ir 81,6 kilometri. Iepriekš kanāla slūžu maksimālais platums bija 32 metri. Pēc paplašināšanas jaunais kuģu ceļš ir 55 metrus plats.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aģentūra Reuters fotogrāfijās iemūžinājusi Panamas kanāla paplašināšanas projekta gaitu. Panamas kanāls ir viens no pasaulē svarīgākajiem mākslīgajiem ūdensceļiem.

Paplašināšanas projekts pavērs ceļu lielākiem kuģiem.

To, kā notiek Panamas kanāla paplašināšana, skatieties raksta galerijā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

FOTO: Panamas kanāla paplašināšanas darbi tuvojas beigām

Zane Atlāce - Bistere, 13.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēgumam tuvojas viena no pasaulē svarīgākā mākslīgā ūdensceļa – Panamas kanāla – paplašināšanas darbi. Tā atklāšana gaidāma šovasar, 26.jūnijā.

Panamas kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru. Kanāla garums ir 81,6 kilometri. Iepriekš kanāla slūžu maksimālais platums bija 32 metri. Pēc paplašināšanas jaunais kuģu ceļš būs 55 metrus plats.

Kanāla paplašināšanas izmaksas tiek lēstas vairāk nekā piecu miljardu dolāru apmērā.

Plašāk skatiet raksta galerijā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Turpinās centieni atbrīvot Suecas kanālā iestrēgušo milzīgo konteinerkuģi

LETA--AP, 26.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Velkoņi un specializēts bagarētājs cenšas piektdien atbrīvot Ēģiptē Suecas kanālā iestrēgušo vienu no pasaules lielākajiem konteinerkuģiem "Ever Given", kas pilnībā nobloķējis kustību globālajai ekonomikai vitāli svarīgajā transporta artērijā.

Vismaz 150 kuģi gaida, kad "Ever Given" atbrīvos kanālu, paziņoja kompānija "Leth Agencies", kas sniedz pakalpojumus kanālā.

Piektdienas rītā kuģis joprojām ir iestrēdzis un nav zināms, kad to izdosies atbrīvots, pavēstīja "Leth Agencies".

Suecas kanāla pārvaldes amatpersona sacīja, ka darbs ir sarežģīts un tajā iesaistītās kompānijas cenšas izvairīties no sarežģījumiem, kā dēļ kanāls varētu palikt slēgts vēl ilgāk.

Suecas kanāla pārvalde ceturtdienas vakarā pavēstīja, ka nepieciešams aizvākt no 15 000 līdz 20 000 kubikmetru smilšu, lai sasniegtu 12 līdz 16 metru dziļumu, kas ļaus "Ever Given" atkal brīvi peldēt.

Zem Panamas karoga kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais kuģis "Ever Given" otrdien sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptes varasiestādes panākušas vienošanos strīdā saistībā ar Suecas kanāla nobloķēšanu, ko martā izraisīja konteinerkuģis "Ever Given".

"Ever Given" īpašnieks - Japānas uzņēmums "Shoei Kisen Kaisha" - norāda, ka varasiestādes arestu konteinerkuģim atcels trešdien.

"Shoei Kisen Kaisha" sīkāku informāciju par panākto vienošanos ar Suecas kanāla pārvaldi gan neatklāj.

Kā ziņots, ar Panamas karogu kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais kuģis "Ever Given", kura operators ir Taivānas kompānija "Evergreen Marine", 23.martā sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.

29.martā to izdevās novikt no sēkļa.

Ēģiptes varasiestādes arestu "Ever Given" noteica aprīlī un "Shoei Kisen Kaisha" pieprasīja kompensāciju 916 miljonu dolāru apmērā, kas vēlāk tika samazināta līdz 550 miljoniem dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptes tiesa otrdien atļāvusi atbrīvot konteinerkuģi "Ever Given", kas tika arestēts par Suecas kanāla nobloķēšanu.

Tiesa apstiprināja Suecas kanāla pārvaldes lūgumu atcelt arestu "Ever Given", ziņoja laikraksts "al-Ahram".

Gan Suecas kanāla pārvalde, gan "Ever Given" īpašnieks - Japānas uzņēmums "Shoei Kisen Kaisha" - šonedēļ paziņoja, ka panākta vienošanās strīdā par Suecas kanāla nobloķēšanu un kompensāciju, ko pieprasījušas Ēģiptes varasiestādes. Abas puses arī pavēstīja, ka kuģis trešdien tiks atbrīvots.

Kā ziņots, ar Panamas karogu kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais kuģis "Ever Given", kura operators ir Taivānas kompānija "Evergreen Marine", 23.martā sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iestrēgušo milzu konteinerkuģi, kas kopš otrdienas bloķējis Suecas kanālu, beidzot izdevies pagriezt, bet tas vēl nav dabūts nost no sēkļa, ziņo uzņēmumi "Inchcape Shipping" un "Shoei Kisen Kaisha".

Kopš šī rīta kuģi velk 11 velkoņi, atklāja "Shoei Kisen Kaisha" amatpersona.

Kā ziņots, ar Panamas karogu kuģojošais 400 metrus garais un 59 metrus platais kuģis "Ever Given" otrdien sliktos laikapstākļos sagriezās sāniski un iestrēga, pilnībā apturot kuģošanu Suecas kanālā.

Kuģis, kas pieder Japānas uzņēmumam "Shoei Kisen Kaisha" un kura operators ir Taivānas kompānija "Evergreen Marine", bija ceļā no Tandžungpelepasas Malaizijā uz Roterdamu Nīderlandē.

"Ever Given" priekšgals tika bojāts brīdī, kad kuģis iestrēga, bet par jauniem bojājumiem ziņots nav, atklāja "Shoei Kisen Kaisha" preses pārstāvis.

Pirms vairāk nekā 150 gadiem izraktais Suecas kanāls ir viens no svarīgākajiem pasaules tirdzniecības ceļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēģiptes varasiestādes uzlikušas arestu konteinerkuģim "Ever Given", kas pagājušajā mēnesī bija nobloķējis satiksmi Suecas kanālā, turpinoties finanšu domstarpībām ar kuģa īpašniekiem, pavēstīja kanāla pārvaldes priekšnieks un tieslietu amatpersona.

Kuģis "Ever Given" nevarēs pamest Ēģipti, līdz nebūs panākta vienošanās par kompensācijas apjomu ar kuģa īpašniekiem Japānas uzņēmumu "Shoei Kisen Kaisha Ltd", sacīja Suecas kanāla pārvaldes priekšnieks leitnants Osama Rabie.

"Kuģis tagad oficiāli ir arestēts," viņš sacīja Ēģiptes valsts telekanālam. "Viņi neko negrib maksāt."

Rabie neatklāja, kādu summu kanāla pārvalde vēlas saņemt, savukārt Ēģiptes tieslietu amatpersona norādīja, ka runa ir par 900 miljoniem dolāru (769 miljoniem eiro). Arī valdības laikraksts "Ahram" minējis šādu summu.

Šajā summā iekļautas izmaksas operācijai, lai kuģi noceltu no sēkļa, apturētās kanāla satiksmes izmaksas un tranzīta ieņēmumu zaudējumi, kas radās nedēļas laikā, kad "Ever Given" bija nobloķējis kanālu.

Komentāri

Pievienot komentāru