Transports un loģistika

Konkurence kurjerpasta tirgū notur zemas cenas

Oskars Prikulis [email protected], 13.03.2006

Jaunākais izdevums

Šobrīd augošā konkurence kurjerpasta un ekspressūtījumu nozarē Latvijā liek uzņēmumiem «turēt» salīdzinoši zemas cenas saviem pakalpojumiem. Cenu krišanās konkurences iespaidā gan neesot prognozējama, jo inflācija un izmaksas katru gadu aug. Gluži otrādi — eksperti uzsver, ka no cenu paaugstināšanas nevarēs izvairīties mūžīgi. Neskatoties uz straujo lokālā tirgus attīstību šajā nozarē, tiek prognozēts, ka pakalpojumu cenas varētu ar laiku arī augt. Viens no galvenajiem izmaksu posteņa pieaugumiem kurjerpasta uzņēmumu ikdienā ir degvielas cenas. Lai arī tās šobrīd ir kritušās salīdzinot ar cenas augstāko punktu, degvielas cenas nevar neatstāt iespaidu uz pakalpojuma cenu vai kvalitāti. Parasti neviens nevēlas zaudēt to pakalpojuma izpildes kvalitāti, pie kuras pierasts iepriekš, tāpēc cenu pieaugums nozarē degvielas cenu kāpuma laikā esot loģisks. Šobrīd gan par iespējamo pakalpojumu cenu kāpumu prognozēt ir grūti — tirgus dalībnieki uzmanīgi «vēro viens otru», uzsver zinātāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Kurjerpasta sūtījumus turpmāk varēs noformēt arī attālināti

Lelde Petrāne, 06.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atvieglotu un paātrinātu muitošanas procesu, Valsts ieņēmumu dienests (VID) informē, ka turpmāk fiziskām personām ir iespēja noformēt saņemtos kurjerpasta sūtījumus ne tikai līdzšinējā kārtībā, bet arī attālināti, organizējot dokumentu apriti elektroniski un neapmeklējot VID Lidostas muitas kontroles punktu klātienē. Jaunā iespēja attiecas gan uz komerciāliem, gan nekomerciāliem kurjerpasta sūtījumiem.

Lai persona, saņemot uzaicinājumu no kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja par pasta sūtījuma saņemšanu, ar to saistītās muitas formalitātes varētu nokārtot attālināti, tai ir jānosūta VID Lidosta muitas kontroles punktam uz e-pasta adresi [email protected]šādi dokumenti (skenēti vai fotografēti): kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja aicinājums un tam pievienotie dokumenti muitas formalitāšu kārtošanai; preču iegādi apliecinošs dokuments (preču rēķins/invoice, internetveikala pirkuma orderis), kurā ir norādīts pasūtītājs, informācija par preci, daudzums, preces vērtība, transporta un apdrošināšanas izmaksas; maksājuma izdruka (internetbankas pārskaitījums, PAYPAL, WESTERN UNION izdruka vai tml.); pases vai ID kartes kopija ar apliecinājuma tekstu uz kopijas vai e-pastā: «Piekrītu, ka mani personas dati tiek izmantoti pasta sūtījumu deklarēšanai», norādot datumu, vārdu, uzvārdu (1). E-pasta temata laukā jānorāda kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja nosaukums un gaisa transporta pavadzīmes (AWB) numurs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijā pieaug darījumi ārpus EEZ, īpaši ar Brazīliju, Dominiku un Nigēriju

Līva Melbārzde, 19.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā būtiski pieaudzis kurjerpasta sūtījumu skaits ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstu robežām, kas nozīmē, ka mūsu valsts uzņēmējiem pieauguši darījumi ar valstīm ārpus Eiropas.

Tā secinājuši DHL Express eksperti, vadoties pēc kurjerpasta sūtījumiem, kas visā pasaulē tiek izmantots kā viens no indikatoriem uzņēmējdarbības aktivitātes noteikšanā.

Populārākie kurjerpasta sūtījumu galamērķi ārpus ES robežām ir Krievija, Ukraina, ASV un Ķīna. Interesanti, ka pēdējā laikā kurjerpasta sūtījumi pieauguši uz tādām attālam valstīm kā Brazīliju, Dominiku un Nigēriju, kas liecina par eksporta attīstīšanu uz šiem reģioniem.

«Pēc kurjerpasta sūtījumiem var secināt par zināmiem procesiem uzņēmējdarbībā un ekonomikā kopumā gan Latvijas, gan globālā mērogā. Piemēram, līdz ar ekonomikas lejupslīdi palielinājās kurjerpasta sūtījumi uz jaunām valstīm, kas norādīja, ka mūsu uzņēmēji meklē jaunus sadarbības partnerus un apgūst jaunus eksporta tirgus. Pēdējo divu gadu laikā pieaudzis sūtījumu skaits uz valstīm ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm, kas nozīmē, ka uzņēmējdarbībā pieaug interese par eksporta tirgiem ārpus Eiropas Savienības,» tā DHL Express pārstāve Ilze Vītiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Kurjerpasti izveido pakalpojumu, ļaujot izvairīties no birokrātijas sūtījumu saņemšanā

Ritvars Bīders, 07.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk sūtījumus privātpersonām no valstīm ārpus Eiropas Savienības (ES) klienta vārdā varēs atmuitot arī kurjerpasts, piemēram, pa faksu aizsūtot pilnvaru kurjerpastam, kas tad tālāks veic nepieciešamo procedūru sūtījuma atmuitošanai klienta vietā, Db.lv paskaidroja DHL Latvia Pārdošanas daļas vadītāja Ilze Vītiņa.

Šāda iespēja gan patlaban pieejama par maksu. DHL Latvia par šo pakalpojumu prasa 20 latus, taču, kā norāda I. Vītiņa, pakalpojuma maksa varētu mainīties, iespējams, samazināties, jo sistēma ir tikko ieviesta. Kurjerpasta kompānija TNT ir nolēmusi, ka par šo pakalpojumu no klienta prasīs samaksu 10 latus, savukārt Fedex Express pagaidām šādu pakalpojumu vēl nesniedz.

I. Vītiņa arī skaidro, ka šis ir pagaidu risinājums, kas būs spēkā līdz brīdim, kad pilnībā tiks izstrādāta sistēma, kas atvieglos privātpersonu sūtījumu saņemšanu no valstīm ārpus ES.

Lai izmantotu pagaidu pakalpojumu, sūtījuma saņēmējam pa faksu vai kādā citā veidā jānosūta pases kopija ar lappusēm, kur redzami personas dati un pilnvarojuma raksts, ka persona, nosaucot vārdu, uzvārdu, personas kodu un dzīves vietu, pilnvaro kurjerpasta kompāniju veikt nepieciešamās muitas procedūras ar attiecīgo sūtījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Kurjerpasts uzņēmēju vidū ir cieņā

Oskars Prikulis [email protected], 13.03.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa Latvijas uzņēmumu lielākā vai mazākā mērā savu preču piegādē izmanto kurjerpasta pakalpojumus, bet pašas kurjerpasta kompānijas norāda, ka vieta kur augt vēl ir. Loģistikas kompānijas «Baltic Logistic System-Latvija» un tirgus izpētes kompānijas «Gallup Latvija» veiktā aptauja liecina, ka kurjerpasta pakalpojumus izmanto vairāk nekā 76% uzņēmumu Latvijā. Arī pašas kurjerpasta kompānijas norāda, ka Latvijā kurjerpasts ir «cieņā», tomēr līdz Rietumeiropas valstu līmenim kur augt vēl ir.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uz ārvalstīm ar kurjerpastu visbiežāk sūta dokumentus un produktu paraugus

Elīna Pankovska, 18.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā, pieaugot starptautisko sūtījumu apjomam, Latvijas uzņēmēji kurjerpasta pakalpojumus ir izmantojuši arvien biežāk.

Latvijas uzņēmēji saviem sadarbības partneriem ārvalstīs visbiežāk sūta dokumentus un produktu paraugus, liecina DHL Express kurjerpasta dati. Savukārt šo sūtījumu populārākie galamērķi ir Vācija, Zviedrija un Apvienotā Karaliste, bet ārpus ES robežām Krievija un Ukraina.

Pērn no visiem DHL Express starptautiskajiem kurjerpasta sūtījumiem apmēram 60% bijuši dokumenti vai to saturošās paciņas. Savukārt nosūtītie produktu paraugi un gatavā eksporta produkcija kopā veidoja attiecīgi 40%.

Visbiežāk dokumentus saviem klientiem ārpus Latvijas robežām nosūta banku sektors, savukārt sīkpaciņas un produktu paraugus ar DHL Express kurjerpasta starpniecību visvairāk nosūta Latvijas elektropreču un pārtikas produktu importētāji, kā arī apģērbu ražotāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Iedzīvotāji kurjerpastā vairāk novērtē ērtumu, mazāk - drošību

Gunta Kursiša, 22.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākajai daļai (58%) aptaujāto Latvijas iedzīvotāju kā labāko kurjerpasta īpašību uzskata tā ērtumu, savukārt piektā daļa (20%) iedzīvotāju norāda uz šāda pakalpojuma augsto cenu, liecina TNT Latvija un Snapshots veiktais pētījums.

58% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju norādījuši, ka kurjerpasta izmantošana ir ērta, jo pašam nav jādodas uz pastu, savukārt nedaudz vairāk par piektdaļu aptaujāto (23%) akcentējuši kurjerpasta drošumu.

Pārliecība par kurjera pakalpojumu dārdzību visbiežāk uzsvēruši jaunieši vecumā no 15 līdz 19 gadiem (46%). Tajā pašā laikā jaunieši bijuši arī vispārliecinātākie par šī pakalpojuma ērtumu.

Sievietēm vidēji biežāk (64%) nekā vīriešiem (53%) svarīgas ir ērtības, kādas sniedz kurjerpasta izmantošana. Tikmēr vīriešiem nedaudz biežāk (25%) nekā sievietēm (21%) ir raksturīgi akcentēt pakalpojuma drošību, liecina Snapshots un TNT Latvija aptaujas dati,

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atklāj lielāko sūtījumu šķirošanas termināli Baltijā

, 07.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

DPD Latvija, kurjerpasta pakalpojumu sniedzējs un nozares līderis Latvijā, 7.maijā Rīgā atklāja jauno kurjerpasta sūtījumu šķirošanas termināli, kurš platības, kapacitātes un jaudas ziņā būs lielākais Baltijā, informē

Termināla maksimālā sūtījumu apstrādes jauda ir 140 000 pakas diennaktī; pašreiz DPD Latvija apstrādā līdz 10000 sūtījumiem diennaktī. Jaunā termināla kopējā platība ir 2900 m². Šobrīd uzņēmumā strādā vairāk kā 160 darbinieki un kurjeri.

Sūtījumu apstrādē tiek izmantota moderna konveijera līnija, kura izgatavota tieši šī termināla vajadzībām un plānotajiem apjomiem. Līdzīgi konveijeri jau veiksmīgi darbojas citos DPD sistēmas terminālos Viļņā, Kauņā un Tallinā. Jaunajā šķirošanas centrā ir 71 sūtījumu pieņemšanas un izsniegšanas vārti, kas, apvienojumā ar uzstādīto konveijera līniju, nodrošinās šobrīd ātrāko sūtījumu apstrādi un šķirošanu Baltijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

DHL Express Latvijā atzīst par veiksmīgāko DHL struktūrvienību

Egons Mudulis, 13.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasta un loģistikas pakalpojumu grupas uzņēmuma Deutsche Post DHL kurjerpasta struktūrvienība SIA DHL Latvia par 2011. gadā sasniegtajiem rezultātiem un augsto klientu servisa kvalitāti saņēmusi apbalvojumu Country of the Year 2011 Eiropas vidējo un mazo valstu vidū.

Pērn DHL Express Latvijas struktūrvienība sasniegusi līdz šim lielāko sūtījumu apjomu pieaugumu un nodrošinājusi piegādes rekordlielam sūtījumu skaitam, pārvadājot par 34% vairāk sūtījumu nekā 2010. gadā. Tikmēr starptautisko sūtījumu svars ir pieaudzis par 66%. Country of the Year 2011 ir augstākais novērtējums kurjerpasta pakalpojumu jomā grupas ietvaros. Galvenie faktori, kas tiek ņemti vērā minētā titula piešķiršanai, ir sasniegtie darbības un izaugsmes rādītāji un servisa kvalitātes standarti.

«Ar titulu Country of the Year 2011 noteikti varam lepoties ne tikai Baltijas līmenī. Mūsu panākumu atslēga ir pērn būtiski palielinātais starptautiskā kurjerpasta apjoms, kas bija lielāks nekā periodā pirms ekonomiskās recesijas, kā arī teicama servisa kvalitāte,» saka DHL Express pārdošanas vadītāja Latvijā Ilze Vītiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot tramvaju parka atjaunošanu, Rīgas satiksme ir noslēgusi līgumu ar Čehijas kompāniju Škoda Transportation par 20 jaunu zemās grīdas tramvaju piegādi, informē Rīgas satiksme.

Pirmie zemās grīdas tramvaji no šīs piegādes Rīgā parādīsies 2017.gada pirmajā pusē, savukārt visu Škoda 15T Riga tramvaju piegādei jānotiek līdz 2017.gada beigām. Jaunais tramvaju iepirkums neietekmēs sabiedriskā transporta biļešu cenas Rīgā, taču būtiski palielinās pasažieru pārvadājumu kvalitāti – īpaši to pasažieru, kuri ikdienā izmanto tramvajus. Paredzēts, ka jaunie zemās grīdas tramvaji kursēs 4.tramvaju maršrutā Imantas virzienā.

Visi jaunie zemās grīdas tramvaji tiks aprīkoti ar kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, video novērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamajām rezerves daļām, kā arī citu aprīkojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzinot ar gada sākumu, pašlaik būtiski samazinājies to klientu skaits, kas atsakās no pasūtītajām precēm muitošanas procesa dēļ, turklāt jaunā papildu muitošana nav samazinājusi pasūtījumu skaitu no trešajām valstīm, norād kurjerpasta kompāniju pārstāvji.

DHL pārdošanas daļas vadītāja eksprespārvadājumu grupā Ilze Vītiņa aģentūrai BNS skaidro, ka kopumā situācija muitojamo sūtījumu ziņā ir normalizējusies. «Saņēmēji ir samierinājušies ar jaunajiem noteikumiem un veic atmuitošanu vai arī pilnvaro kurjerpasta kompāniju veikt deklarāciju,» viņa sacīja.

I. Vītiņa arī informē, ka patlaban no visiem muitojamiem sūtījumiem muitošanas procedūras dēļ tiek atteikti 1,84% sūtījumu, kas ir daudz mazāk nekā gada pirmajās nedēļās, kad tika atteikti 30–40% sūtījumu. «Acīmredzot cena par pirkumu ir tik saistoša, ka, arī maksājot nodokļus un ievedmuitu, kas stājušies spēkā no 2011.gada, tie joprojām ir izdevīgi,» lēš DHL pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ar cenu kurjerpasta pakalpojumos vairs «neizbraukt»

Oskars Prikulis [email protected], 13.03.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Loģistikas un kurjerpasta nozares eksperti šobrīd vienbalsīgi norāda, ka Latvijas tirgus ir nonācis stadijā, kad klientiem pakalpojuma cena jau vairs neesot galvenais rādītājs. Būtiskākais kurjerpasta tirgū šobrīd esot pakalpojuma kvalitāte — piegāžu ātrums un precizitāte, kā arī serviss. «Klienti kļuvuši gudrāki, izglītotāki un līdz ar to arī daudz prasīgāki. Ar labu cenu vairs nepietiek – ir jānodrošina atbilstoša kvalitāte,» norāda «DHL Latvija» pārstāve Mārīte Virbala. Arī citas kurjerpasta kompānijas uzsver, ka šobrīd pakalpojuma cena nav pats svarīgākais rādītājs tirgū, un «ar cenu vien izbraukt nevarēs.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pusotrā gadā kopš SIA API Sūti.lv darbības sākuma tā spējusi uzaudzēt apgrozījumu līdz 300 tūkst. eiro; līdz 2020. gadam ambīcijas ir sasniegt 1,2 milj. eiro slieksni.

SIA API Sūti.lv ir pilna servisa noliktava, kur zem viena jumta nodrošina sūtījuma iepakošanu, uzglabāšanu un izsūtīšanu. «Mūsu priekšrocība iepretim lielajiem kurjerpasta uzņēmumiem ir tā, ka esam mazi, efektīvi un IT jomā attīstīti, jo noliktavas sistēma ir salāgota ar klientu interneta veikaliem, līdz ar to esam noderīgi ne tikai preces izsūtīšanā, bet arī uzskaites veidošanā un vajadzības gadījumā arī dažādu papildu produktu piepakošanā, ko bieži vien lielās kurjeru kompānijas dara nelabprāt. Tā ir mūsu pievienotā vērtība, kas ļauj cerēt, ka mums ir potenciāls Latvijā kļūt par sava veida Amazon. Kad sasniegsim viena milj. apgrozījuma slieksni, tad, visticamāk, būsim interesanti arī kādam lielākam tirgus dalībniekam, kurš varētu iegādāties mūsu portfeli,» spriež SIA API Sūti.lv komercdirektors Edgars Rēboks. Tā tas noticis, piemēram, TNT Express NV gadījumā, kad to nopirka ASV loģistikas un kurjerpasta kompānija FedEx. Šis darījums notika 2015. gadā, un tā vērtība bija 4,4 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

DPD piegādā sūtījumus uz Grieķiju

, 17.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kurjerpasta pakalpojumu sniedzējs DPD Latvija ir uzsācis jaunu sūtījumu piegādes maršrutu uz Grieķiju. Kompānija sola, ka sūtījumi uz šo valsti no Latvijas tiks nogādāti 7-8 dienās.

"Mūsu klientiem pēc iespējas plašāks piegāžu tīkls Eiropā ir ļoti svarīgs. Nodrošinot sūtījumu piegādes arī uz Grieķiju, mēs tādejādi dodam iespēju uzņēmumiem efektīvāk sadarboties ar biznesa partneriem nu jau 22 Eiropas valstīs. Grieķija ir diezgan pieprasīts sūtījumu piegādes virziens, jo tur dzīvo, atpūšas un strādā pietiekami daudz cilvēku no bijušajām Padomju Savienības republikām. Savukārt Latvijas uzņēmumi veic diezgan aktīvu preču apmaiņu ar šo saulaino olimpiādes dzimteni. Tieši sūtījumu piegāde uz Grieķiju ir galvenais mūsu klientu intereses objekts" skaidroja DPD Latvija mārketinga un pārdošanas vadītājs Ainārs Gilis.

Šā gada sākumā DPD Latvija uzsāka sūtījumu piegādi uz jaunajām Eiropas Savienības dalībvalstīm - Bulgāriju un Rumāniju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā 6 no 10 (63 %) konfiscētajiem viltojumiem ir atklāti mazajos sūtījumos – izmantojot pasta vai kurjerpasta pakalpojumus, atklāj ES Intelektuālā īpašuma biroja (EUIPO) un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) jaunākā pētījuma dati.

EUIPO un OECD pētījumā tiek analizēta mazo pasta sūtījumu ļaunprātīga izmantošana viltotu un pirātisku preču tirdzniecībā, aplūkojot kurjerpasta un pasta pakalpojumu darbības tiesiskos un ekonomiskos aspektus.

Aizturētajos pasta sūtījumos tiek atklātas tādas preču kategorijas, kā, piemēram, apavi (84 %), optiskie līdzekļi (77 %), informācijas un sakaru tehnoloģiju (IKT) ierīces (66 %) un aksesuāri (63 %) – tai skaitā viltoti rokaspulksteņi un juvelierizstrādājumi, ādas izstrādājumi un rokassomas.

Viltotu preču sūtījumi nāk galvenokārt no Ķīnas (Honkongas), Indijas, Singapūras, Taizemes un Turcijas. Ķīna, Indija un Taizeme ir atzītas par potenciālām viltotu un pirātisku preču ražotājvalstīm, savukārt Honkonga un Singapūra ir galvenie tranzīta punkti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pieaug ārpakalpojumu popularitāte

, 15.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielākā daļa (75%) Latvijas uzņēmumu izmanto specializētu kurjerpasta kompāniju sniegtos pakalpojumus, liecina kurjerpasta uzņēmuma DPD Latvija sadarbībā ar tirgus izpētes kompāniju TNS veiktā aptauja visās Baltijas valstīs. Lietuvā šādus pakalpojumus izmanto 82% uzņēmumu, savukārt Igaunijā - vairāk kā puse (51%) uzņēmumu veic sūtījumus ar kurjerpasta kompāniju starpniecību.

Aptaujas dati rāda, ka Baltijas valstīs līdere kopējo loģistikas pakalpojumu izmantošanas ziņā ir Igaunija. Tikai 23% Igaunijas kompāniju piegādā preces ar savu transportu. Latvijā savu transportu sūtījumu piegādei joprojām izmanto 50% uzņēmumu, bet Lietuvā- 46% uzņēmumu.

Šobrīd ārpakalpojumu popularitāte Latvijā arvien pieaug, taču aptauja norāda uz tiem iemesliem, kāpēc uzņēmumi vēl arvien izmanto savu transportu, nevis uztic veikt pārvadājumus ārpakalpojumu sniedzējiem. Katrs trešais aptaujātais uzņēmums Latvijā atzīst, ka viņu vajadzība nogādāt sūtījumus ir pārāk maza, tādēļ joprojām tiek izmantots pašu transports. Lietuvā daļa uzņēmumu uzskata, ka izmantojot savu transportu, netiek tērēts papildus laiks un finansu līdzekļi. Savukārt Igaunijā lielākā daļa kompāniju, kas izmanto savu transportu nav pārliecināti par tā funkcijām nākotnē, jo transporta uzturēšanas izmaksas palielins, bet noslogojums nav pietiekams.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šā gada sākuma būtiski mainījusies pievienotās vērtības nodokļa (PVN) iekasēšanas kārtība, radot haosu sūtījumu piegādē.

No 2011. gada 1. janvāra ir stājušies spēkā grozījumi likumā «Par pievienotās vērtības nodokli», kas paredz pa pastu importēto preču aplikšanu ar PVN. Izmaiņas paredz no PVN atbrīvot preces, kas importētas pa pastu kā nelielas vērtības preču sūtījumi un kuru kopējā vērtība nepārsniedz 10 eiro vai ekvivalentu summu latos. No muitas nodokļa atbrīvotas pa pastu importētas preces līdz 150 eiro vai tā ekvivalentu summu latos. Šie atbrīvojumi gan neattiecas uz tabaku, tabakas un alkohola izstrādājumiem, kā arī uz smaržām un tualetes ūdeņiem.

Līdz šā gada sākumam no PVN bija atbrīvotas preces, kuru vērtība nepārsniedza 150 eiro vai ekvivalentu summu latos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

DHL Express starptautisko sūtījumu skaits audzis par 17%

Žanete Hāka, 29.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kurjerpasta pakalpojumu sniedzēja DHL Express datiem, salīdzinot ar 2013. gada pirmo pusgadu, šogad par 17% pieaudzis Latvijas uzņēmēju starptautisko sūtījumu skaits, bet sūtījumu svars - par 67%, kas ir augstākais sūtījumu svara pieauguma rādītājs Baltijas valstu starpā.

DHL Express dati liecina, ka kopš 2012. gada nemainīga tendence ir sūtījumu svara straujš pieaugums. No 2012. gada janvāra līdz 2014. gada jūnijam vidējais DHL Express starptautisko sūtījumu svars ir palielinājies par 85%.

DHL Express pārstāve Ilze Vītiņa norāda, ka kurjerpasta pakalpojumus visvairāk izmanto finanšu sektors – tas veido aptuveni 12% no kopējā apgrozījuma, tāpat arī izdevniecības un poligrāfijas kompānijas, būvniecības nozares un vairumtirdzniecības uzņēmumi. Šogad starptautisko sūtījumu skaita un svara ziņā visstraujākais kāpums ir tieši vairumtirdzniecības uzņēmumiem, kuri savu sūtījumu apjomus ir gandrīz divkāršojuši kopš 2013. gada pirmās puses. Sūtījumu svara pieaugumu var skaidrot ar vairumtirgotāju aktivitāti un restrukturizāciju – tiek paātrināta preču plūsma un samazināts noliktavās uzglabāto preču apjoms. Šo sūtījumu piegādēm sauszemes transporta vietā tiek izmantots DHL Express aviotransports.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurence būvniecībā ir, vienlaikus vairākos segmentos novērojams strādājošo uzņēmumu skaita sarukums, kura iemesli meklējami neprognozējamā nākotnē vairāku gadu periodā. Piegādātāju apvienības var būt viens no veidiem, kā palielināt konkurenci, bet jādomā arī par produktivitātes celšanu nozarē.

Tādi secinājumi skanēja Dienas Biznesa rīkotajā tiešsaistes diskusijā Konkurence būvniecības jomā: panākumi un izaicinājumi.

Lejupejoša tendence

“Konkurence pastāv, bet ir duāla sajūta. Publisko iepirkumu dati rāda, ka 2019., 2020. un 2021. gadā uz vienu iepirkumu būvniecībā bija pieci piedāvājumi, 2022. gadā tie bija četri un šogad jau vien trīs. Tātad konkurence 2023. gadā salīdzinājumā ar situāciju, kāda bija pirms Covid-19 pandēmijas, ir sarukusi,” situāciju analizē Latvijas Būvuzņēmēju apvienības vadītājs Gints Miķelsons. Viņš norāda uz pašu būvuzņēmēju secināto, ka lielajos un komerciāli interesantajos būvprojektos konkurence ir, jo pretendentu skaits ir seši – septiņi, savukārt vidēja lieluma projektos (līdz 5 milj. eiro) konkurence ir būtiski mazāka, jo tie dažādu iemeslu dēļ nav tik pievilcīgi. “Iespējams, ka vāja konkurence ir privātmāju būvniecības segmentā, taču tajā mūsu biedri nestrādā, tāpēc ir grūti izdarīt secinājumus,” tā G. Miķelsons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daži interesenti pauž bažas, ka nupat izsludinātā Rīgas satiksmes zemās grīdas tramvaju iepirkuma nolikums, iespējams, rakstīts vienam konkrētam uzņēmumam, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pašvaldības uzņēmums Rīgas satiksme nule kā izsludinājis iepirkumu par 20 jaunu zemās grīdas tramvaju iegādi. Paredzēts, ka jaunie zemās grīdas tramvaji Rīgā varētu sākt kursēt jau nākamā gada otrajā pusē pa 4. tramvaja maršrutu Imantas virzienā. Orientējošā iepirkuma summa pēc uzņēmuma norādītā ir 70 milj. eiro. Patlaban Rīgas satiksmei kopumā ir 189 tramvaji, no kuriem 26 ir zemās grīdas. Tie kursē 6. un 11. tramvaja maršrutos. Iepriekšējais zemās grīdas tramvaju iepirkums noslēdzās 2008. gadā. Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts starp Rīgas satiksmi un tramvaju piegādātāju Škoda Transportation, Rīga ir saņēmusi 26 zemās grīdas tramvajus, no kuriem 20 ir trīs sekciju un seši – četru sekciju tramvaji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Kurp virzās naftas cenas?

Latvijas Bankas ekonomiste Krista Kalnbērziņa, 29.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenu straujās pārmaiņas pēdējo desmit gadu laikā esam jau pieredzējuši vairākas reizes.

2009. gadā naftas cenas, reaģējot uz globālo finanšu krīzi, saruka no gandrīz 140 līdz 40 ASV dolāriem barelā, lai atkal atgrieztos līdz 120 ASV dolāriem jau 2011. gadā. Šobrīd naftas cenas turpina būt ļoti zemā līmenī. 2014. gada otrajā pusē cenas saruka par 70%, sasniedzot zemāko punktu jeb 29 ASV dolārus barelā, kopš tā laika naftas cenu līmenis bijis zems.

Šobrīd naftas cenu līmenis ir nedaudz kāpis, tomēr tas turpina svārstīties tuvu 40-50 ASV dolāru līmenim un neuzrāda noturīgu kāpuma tendenci. Īsumā rakstā stāstīšu par to, kas šo naftas kritumu noteicis un kā zemais naftas cenu līmenis ir ietekmējis globālo izaugsmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā vienus no lielākajiem pacientu izdevumiem par veselības aprūpes pakalpojumiem veido tieši maksa par zālēm

Lai spriestu, kā zāles padarīt pieejamākas pacientiem, DB uz apaļā galda diskusiju Kā veidojas cenas zālēm aicina farmācijas jomas pārstāvjus. Diskusijā piedalās Veselības ministrijas Farmācijas departamenta direktore Inese Kaupere, Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama, holdinga Repharm ģenerāldirektors Dins Šmits, Farma Balt aptieka valdes priekšsēdētājs Ilgvars Ķipēns, Starptautisko inovatīvo farmaceitisko firmu asociācijas valdes loceklis Imants Sinka, Aptieku biedrības valdes priekšsēdētāja Agnese Ritene.

Starptautiskās organizācijas Health Action International 2014. gada pētījuma, kurā analizētas dažādu zāļu cenas astoņās ES dalībvalstīs, tostarp Latvijā, secinājums ir gana skarbs – Latvijā ģimene maksā desmit reizes dārgāk par ārstēšanu ar oriģinālām amoksicilīna zālem nekā ģimene Francijā un 20 reizes dārgāk nekā ģimene Vācijā. Mājsaimniecība Latvijā no saviem ikmēneša ienākumiem par medikamentiem tērē vairāk nekā mājsaimniecības citās ES valstīs. Kā jūs komentētu pētījuma secinājumus?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Naftas cenu ietekme uz Latvijas patēriņa cenām

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Krasnopjorovs un Andrejs Bessonovs, 09.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenai pieaugot par 10%, patēriņa cenu līmenis Latvijā vidējā termiņā palielinās par 0.6%, liecina pētījuma rezultāti. (Raksts balstīts uz Latvijas Bankas ekspertu veikta pētījuma, kas pilnā apjomā tiks publicēts vēlāk.)

Pēdējo mēnešu laikā tirgus vairākas reizes pārskatīja naftas cenu prognozes uz leju. Investoru bažas noteica gan lēnāks globālās ekonomikas attīstības temps (kas nozīmē arī mazāku pieprasījumu pēc naftas produktiem), gan arvien pieaugošā naftas ieguve ASV. Šķita, ka situācija būtiski mainījās 14. septembrī, kad uzbrukumā cieta vairāki Saūda Arābijas naftas rūpniecības objekti, tajā skaitā pasaules lielākā naftas pārstrādes rūpnīca Abkaikā. Jau pirmajās stundās pēc biržas atvēršanas tas noteica naftas cenas kāpumu par vairāk nekā 10%.

Trīs nedēļu laikā pēc uzbrukuma naftas cena atgriezās iepriekšējā līmenī. Saūda Arābijai atjaunojot naftas ieguves apjomu ātrāk, nekā to gaidīja investori. Tomēr šīs gadījums uzskatāmi parāda, cik svārstīga var būt naftas cena. Ja naftas cenas kāpums izrādītos noturīgs, cik lielā mērā tas ietekmētu patēriņa cenu dinamiku Latvijā? Kādu produktu un pakalpojumu cenas visvairāk reaģē uz naftas cenas svārstībām? Caur kādiem kanāliem un cik ātri naftas cenu dinamika izpaužas Latvijas patēriņu cenās? Vairāk par to – šajā rakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Arvien ērtāka, ātrāka un lētāka iepirkšanās internetā ir devusi iespēju ne tikai iedzīvotājiem un dažādu nozaru kompānijām tikt pie iekārotajām precēm un izdevīgākiem darījumiem, bet arī paku sūtījumu apkalpojošām kompānijām paplašināt savu biznesu un nopelnīt.

Pērn salīdzinājumā ar 2015. gadu Latvijā tika apkalpots apmēram par piekto daļu vairāk paku, un kurjerpasta kompāniju teiktais liecina, ka e-komercijas bums tuvākajā laikā nemitēsies. Vai Latvijas kompānijas šādai iepirkšanās paradumu maiņai ir gatavas?

Ja ir runa par globālo spēlētāju meitas kapitālsabiedrībām, tad droši vien var teikt, ka jā, jo savu saimnieku uzdevumā tās dara visu, lai efektivizētu darbību un aizņemtu pēc iespējas lielāku paku sūtījumu tirgus daļu gan šeit, gan citviet pasaulē. Nav gan gluži tā, ka pašiem komersantiem nekas nebūtu jādara un nauda tecētu kā pa reni. Nozares uzņēmumiem izaicinājumu netrūkst. Tā kā paku skaits aug griezdamies, kompānijām jādomā par piemērotas infrastruktūras izveidi. Tām ir attīstības plāni, bet ne visām viss projektu virzībā iet uz priekšu tik raiti, kā gribētos, citu iesaitīto pušu dēļ. Piemēram, izrādās, ka nav nemaz tik vienkārši tikt pie vajadzīgā zemes gabala loģistikas centra izveidei vispiemērotākajā vietā. Kurjerpasta uzņēmumiem nākas saskarties arī ar citu nozaru kompānijām raksturīgajiem šī brīža izaicinājumiem. Tā kā konkurence liela un klienti prasa zemas cenas, piesaistīt darbiniekus kļūst arvien grūtāk. Līdz ar to ir kompānijas, kas sliecas nākotnē dot priekšroku automatizācijai un robotizācijai. Lai neatpaliktu no konkurentiem, iedzīvotāju iepirkšanās paradumu maiņa liek nozares spēlētājiem investēt arī paku saņemšanas un nosūtīšanas automātu izveidē un ik pa reizei pavilkt uz zoba citus paku apkalpotājus par neloģiskas vietas izvēli.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dobeles dzirnavnieks pēc īpašnieku maiņas gatavojas vērienīgām investīcijām līdz 6 miljoniem eiro, kas kompānijai ļaus sabalansēt izmaksas un kļūt vēl konkurētspējīgākai.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Dainis Dominieks tuvākajā laikā paredz ļoti asu konkurenci starp miltu piegādātājiem un lopbarības ražotājiem.

Lai spētu konkurēt, plāno vērienīgas investīcijas

Publiski esat paziņojuši, ka sakarā ar graudu iepirkumu cenu samazinājumu par 3—5 % saruks miltu un kombinētās lopbarības pārdošanas cena. Maiznieki un citi tirgus spēlētāji domā, ka dzirnavnieku produkcijas cenai būtu jāsamazinās teju proporcionāli graudu iepirkumu cenai, kas šogad ir par 20—30 % zemāka nekā pērn. Vai šāds variants maz iespējams?

Komentāri

Pievienot komentāru