Desmitiem cilvēku ik dienu mēro ceļu uz Krieviju pēc degvielas, cigaretēm un šņabja, gādājot iztikšanu savām ģimenēm. Laikraksts Latvijas Avīze noskaidrojis, cik vedējiem izdodas nopelnīt un kādas ir viņu viltības.
«Lai arī āra temperatūra ir tuvu nullei, mašīnas te neviens nesilda. To aizstāj staigāšana un tīstīšanās segās. Uz Krieviju braucošo automašīnu bākas ir maksimāli tukšas. Atstāts tikai nepilns litrs, lai varētu šķērsot robežu un tūlīt vienā no trim benzīntankiem iepildītu maksimāli atļauto degvielas daudzumu - pilnu bāku - un tad dotos atpakaļ. Un tā katru dienu,» tā Igaunijas–Krievijas šķērsošanas un muitas punktā Luhamā novēroto apraksta Latvijas Avīze.
Andris, kuru Latvijas Avīzes žurnālists sastapis rindā pie robežas, ir Apes novada iedzīvotājs un cauri Igaunijai pēc degvielas dodas jau vairāk nekā gadu. Pirms tam viņš robežu šķērsojis Pededzē.
«Šobrīd bez darba esam abi ar sievu. Ir divi skolas vecuma bērni. Nauda ļoti vajadzīga. Uz Krieviju pēc degvielas, cigaretēm un šņabja braucu katru dienu, ja tikai ir pircēji. Lieku degvielu mājās neturu, jo nav apgrozījuma naudas. Nopelnīto tērējam izdzīvošanai, bet pamatnaudu atstāju, lai atkal dotos pēc kārtējās kravas uz Krieviju.»
Gados samērā jaunais vīrietis neslēpis – pateicoties vājajam rublim, šobrīd gan degvielas, gan alkohola ievešana Latvijā esot ļoti izdevīga: «Krievijā mēs par latu kādreiz varējām dabūt 48 rubļus, bet tagad jau 60. Latvijā pārsvarā ievedu tikai 92. un 95. markas benzīnu, kas Krievijā attiecīgi maksā 22.10 un 24.10 rubļus (35 un 38 santīmus) litrā. Turklāt man kā pastāvīgam pircējam ir atlaižu karte un es degvielu pērku vēl par 7% lētāk. Praktiski uz katru benzīna kannu, ko pārdodu paziņām Latvijā par 11 latiem, es vinnēju 4 latus.»
Mēnesī Andris Krievijā esot vismaz 20 – 25 reizes. Ar savu Volkswagen Passat, kura bākā iespējams iepildīt 110 litrus degvielas, viņš mēnesī Latvijā ieved 2750 litru benzīna, kamēr paša auto brauc ar Krievijā pirktu gāzi.
«Vēl ļoti izdevīgi ievest ir šņabi. Puslitra pudele lētākā alkohola tur maksā aptuveni vienu latu, bet uz katru cigarešu paciņu es vinnēju 70 santīmus. Par Krievijas vīzas nopirkšanu starpniekam maksāju 100 latus. Tā kā uz Krieviju braucu bieži, tad man vismaz divreiz gadā ir jāmaina pase, jo trūkst vietas zīmogiem. Tur atkal jālūdz palīdzība starpniekiem un jāmaksā 50 lati, lai pārlīmētu un apstiprinātu vīzu. Man katrs brauciens no mājām līdz benzīntankam Krievijā un atpakaļ iznāk 150 kilometri. Taču ir arī tādi braucēji, kas ceļā iztērē divtik degvielas, bet benzīna cena pircējam paliek tā pati – aptuveni 11 lati par benzīna kannu. Vienīgi, cik zinu, Alūksnē par dīzeļdegvielas kannu tirgotāji prasa tikai 9 latus. Tas tāpēc, ka šajā pilsētiņā, pēc maniem aprēķiniem, ar degvielas ievešanu no Krievijas nodarbojas vismaz 50 cilvēki,» laikrakstam stāstījis vīrietis.
Kā stāstījis kāds igaunis Heiki, vislabākais auto degvielas ievešanai ir Ford Econoline: «Šai mašīnai ir milzīga degvielas bāka – vienā reizē iespējams ievest līdz 200 litriem degvielas! Piemērots ir arī Volkswagen Passat, kurā ietilpst līdz 110 litru degvielas, kā arī Chrysler Voyager, kurā var ieliet 95 litrus.»
«Katram ievestajam degvielas litram ir liela nozīme,» savā pieredzē dalījusies Apes novada iedzīvotāja Aiga. «Tādēļ es Krievijas pusē nopērku trīs lielās trīslitru alus pudeles, kuras turpat izleju. Tā vietā iepildu 9 litrus benzīna un kā alu nevērīgi izmētāju pudeles uz mašīnas sēdekļa. Vienmēr var izdomāt, kur noslēpt arī liekās cigaretes un šņabi. Arī šodien, kaut igauņi neļauj ievest vairāk par divām paciņām, es ievedu bloku. Ja pratīsi runāt, arī ar igauņiem sapratīsies,» viņa skaidrojusi.