2006. gadā par tabakas izstrādājumiem plānots iekasēt akcīzes nodokli Ls 45,79 milj. apmērā, kas ir par 6% vairāk kā 2005.gada faktiskie nodokļa ieņēmumi, ņemot vērā kārtējo akcīzes nodokļa likmes palielināšanu ar šī gada 1.janvāri, liecina VID dati.
2006. gada 9 mēnešos iekasētie Ls 36,52 milj. sastāda 79,8% no visa gada plāna, un, salīdzinājumā ar pērnā gada attiecīgo periodu, ieņēmumu pieaugums sastāda Ls 7,71 milj. jeb 26,8 %.
2006. gada 9 mēnešos kopumā Latvijā realizēti 2416,7 milj. cigarešu, kas ir par 9% vairāk kā pērnā gada attiecīgajā periodā. Ņemot vērā iepriekšējo gadu pieredzi (skat.5.attēlu) pirms ikgadējā akcīzes nodokļa likmes palielinājuma un fakts, ka komersanti būtiski palielina pasūtāmo akcīzes nodokļa marku apjomus, prognozējams, ka gada beigās būtiski palielināsies brīvā apgrozījumā patēriņam Latvijā izlaisto preču apjoms, tādējādi pārsniedzot pērnā gada apjomus.
Attiecībā uz cigarešu tirgus struktūru jāatzīmē, ka vietējā ražojuma cigarešu īpatsvars kopējā Latvijā realizējamo cigarešu struktūrā šī gada 9 mēnešos sastāda tikai 14%, pērn tas bija dauz lielāks – 34%.
Vēl šajā periodā kopumā realizēti 3668 tūkst. gab. cigāru un cigarillu, k arī 12369 kg smēķējamās tabakas.
Jāatzīmē gan, ka kopumā realizēto cigarešu apjomi neatspoguļo reālo tabakas izstrādājumu patēriņu Latvijā, jo tā pēdjos gados cigarešu aprite Latvijas tirgū tiek veidota, ņemot vērā valstī realizēto akcīzes nodokļa politiku, kad katru gadu (līdz 2010.gadam) pakāpeniski tiek palielināts cigaretēm piemērojamais akcīzes nodoklis, jo tā galvenais mērķis ir samazināt tabakas izstrādājumu, kā videi un cilvēku veselībai kaitīgas vielas, izplatību.
Visprecīzāk tirgus attīstības tendences raksturo tabakas izstrādājumu patēriņš valstī, tas ir daudzums, kas novirzīts realizācijai mazumtirdzniecības tīklā - 2006.gada 9 mēnešos mazumtirdzniecībai novirzīti 3619,5 milj. cigarešu, kas ir par 8% vairāk kā pērnā gada attiecīgajā periodā un par 7% pārsniedz pērnā gada vidējo mēneša rādītāju. Patērētāju vidū populārākās ir L&M, Marlboro un Monte Carlo markas cigaretes, bet ceturtajā un piektajā pozīcijā atrodas pašmāju ražojumi Elita un Wall Street. Kā jau tas bija vērojams iepriekš, patstāvīgi turpina pieaugt arī pārējo tabakas izstrādājumu apjomi, pateicoties sortimenta dažādībai, kas piesaista patērētāju interesi izvēloties arī citus tabakas izstrādājumus.
Populārākās cigaretes pēc kopumā valstī brīvā apgrozījumā laistā cigarešu apjoma 2006.gada 9 mēnešos:
1. MARLBORO
2. L&m
3. Red&white
4. Monte Carlo
5. Winston
6. Bond
7. Partner
8. More
9. Barclay
10. Slim Agenda
Lielākie tabakas izstrādājumu ražotāji un importētāji 2006.gada 9 mēnešos (pēc realizētās produkcijas vērtības Ls):
1. "PHILIP MORRIS LATVIA" SIA