Dienas Bizness

  • 2 piektdiena,
    decembris

    Meta, Sniedze

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8410

    USD: 1.0627

Ražošana

Latvijas Dzelzceļā atklāj būtiskus pārkāpumus  2

Valsts kontrole pašreizējo valsts akciju sabiedrības Latvijas Dzelzceļš restrukturizāciju vērtē kā nepārdomātu un aicina Satiksmes ministrijas vadību ekonomiski pamatot turpmākās restrukturizācijas nepieciešamību.

Sasteigti un nekvalitatīvi ir izstrādāts Satiksmes ministrijas(SM) 2005.gada maijā Ministru kabinetā iesniegtais ziņojums Par valsts akciju sabiedrības Latvijas Dzelzceļš restrukturizācijas pabeigšanu, revīzijā par SM dzelzceļa nozares kapitālsabiedrību izveidošanas un likvidācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām konstatējusi Valsts kontrole (VK).

VK norāda, ka ziņojumā nav skaidri noteikti restrukturizācijas mērķi un ieguvumi. Tajā iekļautās idejas par holdinga izveidi nav iepriekš pētītas. SM neizpildīja Ministru kabineta noteikto: līdz 2005.gada 31.decembrim neizveidoja akciju sabiedrības, kas veic infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas un kravu pārvadājumu funkcijas. Strādājot gandrīz divus gadus, LDZ darba grupai un starptautiskās auditoru firmas - SIA Ernst & Young Baltic konsultantiem, 2005.gada maija restrukturizācijas ideja par holdinga izveidi tā arī netika realizēta.

Līdztekus VK secinājusi, ka, uzsākot LDZ tālāku restrukturizāciju, Satiksmes ministrija izvēlējusies visneizdevīgāko LDZ reorganizācijas veidu, pieņemot pāragru lēmumu un vispirms nodibinot trīs iegūstošās kapitālsabiedrības -SIA LDZ Infrastruktūra, SIA LDZ ritošā sastāva serviss un SIA LDZ Cargo, bet tikai pēc tam risinot jautājumus par to, ar ko tās nodarbosies, nevis otrādi.

2005.gada decembrī nodibinātās kapitālsabiedrības jau vairāk kā gadu nodarbojās tikai ar organizatoriskiem pasākumiem, bet nebija uzsākušas saimniecisko darbību.
Visus reorganizācijas izpētes un sagatavošanas izdevumus - Ls 21 850 000 apjomā Satiksmes ministrija uzdeva segt LDZ tajā skaitā Ls 18 milj. īpašumu tiesību administratīvai sakārtošanai.

VK konstatējusi, ka SM amatpersonas jau ilgu laiku neuzrauga restrukturizācijas gaitu. LDZ restrukturizācijas izpildes uzraudzības vadības komiteja no 2006.gada 15.marta līdz 2007.gada 1.janvārim nav pieņēmusi nevienu lēmumu.

VK atklāja, ka Ministru kabineta 2006.gada 5.janvāra rīkojumā Nr.6 Par valsts akciju sabiedrības Latvijas dzelzceļš reorganizācijas uzsākšanu nav norādīti izpildes termiņi. Ministru kabineta rīkojuma izdošanas brīdī SM nebija pilnīgas skaidrības par reorganizācijas ceļā nododamiem resursiem un darbu veidiem nepamatoti nodibinātajām iegūstošajām kapitālsabiedrībām.

Savukārt LDZ meitas uzņēmums akciju sabiedrība Starptautiskie pasažieru pārvadājumi strādā ar zaudējumiem un maksātnespējas pazīmju dēļ tai draud likvidācija. AS tika izveidota LDZ restrukturizācijas rezultātā līdz 2005.gadam koncerna iekšējo struktūru izmaiņu rezultātā.

Lai izpildītu Eiropas Savienības Ministru Padomes direktīvas līdz 2005. gadam tika izveidota Infrastruktūras pārvalde, Kravu pārvadājumu pārvalde, Ritošā sastāva pārvalde, Nekustamā īpašuma pārvalde un jauni meitas uzņēmumi - akciju sabiedrība Pasažieru vilciens, akciju sabiedrība VRC Zasulauks, akciju sabiedrība Starptautiskie pasažieru pārvadājumi un SIA Dzelzceļa apsardze. VK revīzijā secinājusi, ka šie LDZ meitas uzņēmumi izveidoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Revīzija veikta par laika periodu no 2001.gada līdz 2006.gada 31.decembrim.

Reklāma