Dzelzceļa kravu pārvadājumi kā valstij ļoti būtiska tautsaimniecības nozare var pakāpeniski nonākt citas valsts pilnīgā kontrolē, vēstulē Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai (TAVRP komisija) un Satiksmes ministrijai (SM) raksta (VDA) direktors Juris Iesalnieks, piebilstot, ka «šāda notikumu attīstība varētu radīt apdraudējumu valsts interesēm».

Runa ir par nesen dibināto a/s Euro Rail Trans (ERT), kura solījusi ienākt Latvijā ar savām kravām. DB jau rakstīja, ka uzņēmums, kas pārvadātāja licenci cer saņemt gada laikā, plāno koncentrēties uz ogļu, naftas produktu un ķīmisko minerālmēslu pārvadājumiem pa dzelzceļu no Latvijas robežas līdz ostām. ERT akcionāri ir Krievijas dzelzceļa kompānijas meitasuzņēmums RŽD Logistika ar 51% un SIA Transtrade Riga ar 49%.

Veicot analīzi, VDA secinājusi, ka jaunais pārvadātājs Latvijas tirgū varētu nonākt ekskluzīvā izņēmuma stāvoklī un līdzvērtīga konkurence no vietējo pārvadātāju puses kļūtu neiespējama. ERT būtu priviliģētā stāvoklī sarunās ar Krievijas un citu NVS valstu kravu nosūtītājiem. Tāpat, izmantojot Latvijas teritorijā lētāko Krievijas degvielu, ERT būtu priekšrocības iepretim Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmumam LDz Cargo un citiem vietējiem pārvadātājiem - Baltijas ekspresim un Baltijas tranzīta servisam. Savukārt valsts budžets nesaņemtu akcīzes nodokļa maksājumus. Latvijas pārvadātāji ciestu arī no tā, ka līdzīgus uzņēmumus Krievijā izveidot nevarētu, jo kaimiņvalsts tirgus nav atvērts brīvai konkurencei. Visbeidzot, «kontrolējot dzelzceļa kravu pārvadājumus, ir iespējams ietekmēt arī kravu plūsmu virzienus un tādējādi iegūt arī būtisku ietekmi pār Latvijas ostu darbību», secinājusi VDA.

Dzelzceļam un tranzīta nozarei valstī kopumā vislielākais drauds nav trešo valstu biznesa un investīciju ienākšana Latvijā, uzskata Latvijas dzelzceļa (LDz) prezidents Uģis Magonis, bet gan «attiecīgo VDA amatpersonu līdz šim aktīvi atbalstītās un Dzelzceļa likumā jau iekļautās dzelzceļa liberalizācijas prasības, kuru ieviešana 2004. gadā novedusi pie šī brīža situācijas, ka Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū var ienākt jebkura ES reģistrēta kompānija, kas nodarbojas ar dzelzceļa kravu pārvadājumiem». Viņaprāt, tas novedis pie teju visu dzelzceļa sistēmas tehnoloģiju sadrumstalotības, nopietni apdraudot dzelzceļa kustības drošību un palielinot pakalpojuma izmaksas.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra