Latvijas valsts pieļauj un faktiski nekontrolē to, kā pa ceļiem pārvietojas smagi pārkrautas automašīnas, kas bojā ceļu segumu un apdraud satiksmes drošību; valsts arī nepietiekami iekasē soda naudas no pārkāpējiem, turklāt rodas iespaids, ka tā neko negatavojas darīt, lai stāvokli labotu, atsaucoties uz Valsts kontroles (VK) revīzijas rezultātiem, pauž biedrība Latvijas Ceļu būvētājs (LCB).
«Ieņēmumu no autoceļu lietošanas nodevas prognoze šim gadam ir 4,3 miljoni eiro, bet to novirzīšana autoceļu uzturēšanai likumā «Par valsts budžetu 2014. gadam» nav izsekojama. Šis secinājums apgāž Finanšu ministrijas ierēdņu apgalvojumus, ka pēc Autoceļu fonda likvidēšanas budžeta veidošana un izlietošana esot «kļuvusi caurspīdīgāka» - VK ir noskaidrojusi, ka situācija ir tieši pretēja,» pauž LCB pārstāvji.
«Valsts policijas, kas patlaban atbild par kravu kontrolēm, veiktās autopārvadājumukontroles efektivitāte ir apšaubāma. Autotransporta direkcijas likvidācija, ko veica taupīgā Valda Dombrovska valdība, ir ļāvusi ietaupīt tikai 11 336 latus gadā, taču neviens nespēj pateikt, kādi zaudējumi kontroles pavājināšanās rezultātā ir nodarīti autoceļiem - nav iespējams izvērtēt, «vai šāds būtisks kontroļu samazinājums kompensē finanšu ieguvumu un nerada tālejošas sekas ar vairākkārt lielāku finanšu ietekmi»,» komentējot VK revīzijas rezultātus, teikts LCB paziņojumā.
«Savukārt Valsts kontroles kritika Valsts kancelejai par nekvalitatīvu auditu apstiprina LCB aizdomas, ka lēmums par Autotransporta inspekcijas likvidāciju ir ticis veikts bez pienācīgas izpētes, uz pieņēmumu un vēlmju pamata un valstij drīzāk ir nesis kaitējumu,» pauž LCB pārstāvji.
Paziņojumā arī norādīts, ka «kontroles trūkums pieļauj smagi pārkrautu automašīnu pārvietošanos pa autoceļiem, kas ir projektēti un būvēti citām, krietni mazākām slodzēm. Rezultātā, ar Ministru kabineta svētību katru gadu izsniedzot tūkstošiem atļauju pārkāpt projektēto svaru uz ceļiem, tiek nopietni bojāts ceļu segums, kura remontos nākotnē būs jāiegulda daudzreiz vairāk līdzekļu».
LCB rīcībā esošā informācija liecina, ka 2012. gadā Valsts policijas Autopārvadājumu uzraudzības nodaļa ir veikusi tikai 185 faktiskās kravas masas pārbaudes, bet 2013. gadā to skaits samazinājies vēl vairāk - līdz 170 gadījumiem.
VK publicējusi revīzijas ziņojumu «Starptautisko autopārvadājumu nodrošināšanā iesaistīto institūciju darbības atbilstība normatīvo aktu prasībām un Latvijas Republikas - Krievijas Federācijas valdību nolīguma par automobiļu starptautisko satiksmi izpildes izvērtējums».