Ja ceļu būvniecības un uzturēšanas finansēšanā nekas nemainīsies, Nacionālā attīstības plānā (NAP) paredzētās valsts attīstības prioritātes - «izcilā uzņēmējdarbības vide» un «izaugsmi atbalstošās teritorijas» pārvērtīsies savā pretmetā, bet prioritātes - «cilvēku drošumspēja» un «tautas saimniecības izaugsme» realizēsies kā pieaugoša emigrācija no valsts.
Tas teikts biedrības Latvijas Ceļu Būvētājs (LCB) atklātajā vēstulē Latvijas Republikas Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim, Satiksmes ministram Aivim Ronim un Finanšu ministram Andrim Vilkam.
Vēstulē norādīts, ka biedrība šā gada 12. decembrī rīkojusi diskusiju par aktualitātēm ceļu būvniecības nozarei nākamā gada budžetā un 2014. – 2020. gadu plānošanas periodā.
Diskusijā Satiksmes un Finanšu ministriju atbildīgie darbinieki prezentējuši pašreizējo situāciju gan attiecībā uz Valsts budžeta resursu pieejamību ceļu būvei un uzturēšanai, gan procesu ES finanšu piesaistei nākamo septiņu gadu finanšu periodam.
«LCB pārliecinājās - SM un FM lieliski apzinās gadiem ieilgušo degradējošo situāciju ceļu nozarē un ir veikuši analīzi par tai nepieciešamajiem piesaistāmajiem resursiem un finansējuma modeļiem, kā arī par to, kā šo brūkošo valsts infrastruktūras sastāvdaļu varētu kaut vai stabilizēt,» teikts LCB vēstulē. Biedrība norāda, ka par to valdībā esot ticis skatīts informatīvais ziņojums, kurā esot aprēķināts arī tas, ka sliktie ceļi ikgadējo Latvijas IKP samazina par 5-6 %!
Diemžēl diskusijā nācās secināt, ka resursu nepietiekamības dēļ ceļu degradācija kopumā turpināsies un «slimnieka izveseļošanās ir atstāta paša slimnieka ziņā», ka valdībai pietrūkst politiskās gribas stāvokli mainīt, ka pat Satiksmes ministrs izvairās no satikšanās ar ceļu būvnieku nozares pārstāvjiem, nemaz nerunājot par situāciju risinošiem lēmumiem, norāda LCB.
Ceļu būvētāju drošību un pārliecību par savas nozares stabilitāti tas nevairo, satraukums pārņem arī vairāk nekā 4000 ceļu būves nozarē nodarbināto darbinieku ģimenes.
«Valdības apstiprinātā Nacionālā attīstības plāna vadmotīvs ir «ekonomiskais izrāviens». Kādu izrāvienu un uz kuru pusi Jūs esat plānojuši, saglabājot ceļu sistēmu degradējošu attīstības modeli? Vai tiešām tikai ceļu būvniekiem ir skaidrs, ka pa sliktiem, nesakārtotiem ceļiem «straujš izrāviens», t.sk. ekonomiskais, var beigties grāvī?,» vaicā vēstules autori.