Pērnā gada jūlija sākumā benzīns pie ražotājiem Eiropā maksāja ap 670 dolāriem tonnā, bet pašreiz tā cena sasniegusi jau 1080 dolārus tonnā.

«Tikmēr benzīns mazumtirdzniecībā Latvijā šajā pašā laika posmā kļuvis dārgāks tikai par 18%. Jūlijā tas maksāja 0,779 Ls/l, bet pašreiz benzīns maksā ap 0,919 Ls/l,» norāda Latvijas Degvielas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.
«Interneta portālu komentāros atkal populārs kļūst viedoklis, ka degvielas cenas Latvijā nav adekvātas pirktspējai. Tāpēc vēlreiz jāatgādina – degviela ir viens no tiem produktiem, kura cena ne mazākajā mērā nav saistīta ar pirktspēju valstī. Pirktspēja spēj ietekmēt to produktu cenas, kas tiek ražoti valstī un degviela,diemžēl, pie tiem nepieder,» norāda M. Stirāns.

Otrkārt, degvielas cena sastāv no saskaitāmajiem, kurus mēs jūtami nevaram ietekmēt – 48% ir degvielas iepirkuma cena pie ražotājiem par pasaules cenām, 45% ir nodokļi (akcīzes nodoklis un PVN), kam jābūt ES noteiktajā līmenī, un tikai 7% ir vietējo mazumtirgotāju uzcenojums, kurā ietilpst izmaksas un peļņa, skaidro Mārtiņš Stirāns. «Degvielas cenu kāpums Latvijā ir saistīts arī ar to, ka ar šā gada 1. janvāri tika palielināts PVN un atcelta akcīzes nodokļa atlaide obligātajai degvielas 5% bio piejaukuma daļai. Šīs izmaiņas benzīna cenu ir sadārdzinājušas par nepilniem diviem santīmiem. Savukārt dīzeļdegvielas cenas šie grozījumi vēl nebija skāruši. To nepilnu divu santīmu robežās vēl izjutīsim tuvākā mēneša laikā, kad ziemas dīzeļdegvielu apritē nomainīs vasaras dīzeļdegviela, kurai, atšķirībā no arktiskās dīzeļdegvielas, būs pievienoti 5% bio piejaukuma,» piebilst M. Stirāns.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra