Dienas Bizness

  • 23 ceturtdiena,
    februāris

    Haralds, Almants

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8445

    USD: 1.0513

Ražošana

Ķīnas prezidents Sji Dziņpins vizītes laikā ASV viesojās aviobūves giganta Boeing ražotnē

Foto: REUTERS/SCANPIX

Lidmašīnu konkurence pieaug  1

Aviobūves korporācijas regulāri publicē prognozes par pasažieru lidmašīnu un pārvadājumu tirgiem nākamajiem 20 gadiem, un līdz ar to aviobūve ir viena no nedaudzajām industrijām, kura izsaka prognozes tik ilgam laika posmam. Prognozes gan neaptver konkrētus lidmašīnu modeļus, bet tikai to kategorijas, turklāt pētījumu autori nespēj paredzēt tādus notikumus kā, piemēram, 2007. gadā sākusies globālā finanšu krīze, tomēr kopējās tendences un tirgu apjomus tās iezīmē samērā precīzi, ceturtdien raksta laikraksts Diena.

Atbilstoši pēdējai Boeing prognozei līdz 2033. gadam pasaulē tiks saražots 36 770 maģistrālo aviolaineru, bet to globālais parks palielināsies no 20 910 šīs klases lidmašīnām 2013. gadā līdz 42 180 laineriem 2033. gadā. Kopējā saražoto lidmašīnu vērtība būs 5,2 triljoni ASV dolāru (4,7 triljoni eiro), kas ir gandrīz trešā daļa ASV šābrīža iekšzemes kopprodukta.

Prognozē arī teikts, ka 25 680 lidmašīnām (gandrīz 70%) būs šaurfizelāžas laineri (t. i., Boeing 737, A320, MS-21 un C919), kuru vērtība līdzināsies 48% visu jauno lidmašīnu vērtības. Reģionālo lidmašīnu šajā laika posmā tiks saražots 2490 vienību apjomā, un to daļa kopējā tirgū naudas izteiksmē būs zem 2% jeb aptuveni 100 miljardiem ASV dolāru.

Airbus prognoze nākamajiem 20 gadiem, kas tika publiskota šā gada jūnijā Parīzes aviosalona laikā, no Boeing prognozes principiāli neatšķiras, lai gan ir mērenāka. Eiropieši uzskata, ka līdz 2034. gadam pārdošanu apjomi sasniegs 4,9 triljonus ASV dolāru, bet saražoti tiks 32 585 jauni laineri (par 12% mazāk, nekā paredz Boeing), no kuriem šaurfizelāžas maģistrālās lidmašīnas būs 22 927, bet šīs klases lidmašīnu vērtība līdzināsies 55% visu jauno lidmašīnu vērtības.

Ja prognozes radikāli atšķiras, tad attiecībā uz pieprasījumu pēc lielizmēra laineriem, tādiem kā A380. Airbus paredz pieprasījumu 1550, kamēr Boeing – 620 lidmašīnu apmērā. Tas arī saprotams, jo galvenais šīs klases lidmašīnu ražotājs ir tieši Airbus, un kompānija cer, ka A380 būs pieprasīti pārvadājumu veikšanai starp galvenajiem aviosatiksmes mezgliem jeb tā dēvētajiem habiem. Pēdējo skaits nākamajos 20 gados atbilstoši Airbus prognozei pasaulē kopumā pieaugs no pašreizējiem 47 līdz 91 aviomezglam.

Tikmēr reģionālo lidmašīnu ražotāju prognozēs galvenā uzmanība veltīta tās ražoto lidmašīnu klases tirgus perspektīvām. Tā Kanādas kompānijas Bombardier mārketologi uzskata, ka līdz 2033. gadam tiks pārdoti 7100 pasažieru aviolaineri ar 100–149 pasažieru vietām par 465 miljardiem ASV dolāru. (Šajā gadījumā prognozē iekļautas arī Boeing un Airbus saīsinātās versijas.)

Savukārt Embraer līdz 2034. gadam paredz 6350 lidmašīnu ar 70–130 pasažieru vietām piegādes, bet Sukhoi prognozē teikts, ka laika posmā no 2015. līdz 2034. gadam pasaulē tiks pārdotas 2600 lidmašīnas ar 91–120 pasažieru vietām, un uzņēmums rēķinās ar 14% (364 pārdotām SSJ) šajā tirgū.

Plašāk lasiet rakstā Lidmašīnu konkurence pieaug ceturtdienas, 29.oktobra laikrakstā Diena (10.,11.lpp)!
 

Reklāma