20 gadu laikā Liepājas osta kravu apgrozījumu no 100 tūkstošiem tonnu 1992.gadā gadā palielinājusi līdz aptuveni pieciem miljoniem tonnu pērn.

Liepājas osta 2012.gada janvārī atzīmē 20 gadus, kopš Liepājā tika likvidēta PSRS militārā bāze un ostā atjaunota komercdarbība. 1992. gadā ostā apkalpoja 63 kuģus, bet 2011. gadā - 1551, liecina Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) pārvaldes dati.

«Liepāja bija slēgta militāra pilsēta un bija grūti to ātri iesaistīt civilā apritē. Bija svarīgi, lai to zinātu ne tikai PSRS teritorijā, bet arī Eiropā un pasaulē. Mums toreiz galvenais šķita Liepājas ostas kā tirdzniecības ostas atjaunošana. Tas nebija viegli un pat bīstami,» apgalvo pirmais Liepājas pašvaldības vadītājs pēc neatkarības atjaunošanas Imants Vismins. Pirmajos gados Liepājas ostā joprojām gan tiešā, gan pārnestā nozīmē blakus bija Krievijas jūras kara flote. Militāristi Liepājas ostu atstāja tikai 1994. gada 31. augustā. Liepājas osta saņēma padomju armijas mantojumu - 37 daļēji un pilnībā grimušus kuģus, piesārņotu Karostas kanālu, bet piestātnes, pievadceļi, aizsargmoli izpostīti, bet ostas akvatorija un kuģu ceļi bija neapmierinošā stāvoklī.

Liepājas ostas attīstībā nozīmīgi impulsi bija Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izveide 1997. gadā un ES struktūrfondu līdzekļu ieguldīšana infrastruktūrā, sākot no 2005. gada, – auto un dzelzceļa pievadceļos, ostas padziļināšanā, Karostas kanāla attīrīšanā. Kanāla attīrīšana no militārā piesārņojuma joprojām ir viens no nozīmīgākajiem un aktuālākajiem Liepājas ostas attīstības projektiem.

Db.lv rakstīja, ka jau 2011. gadā vajadzēja sākties 13 miljonus latu vērtam projektam, kas paredz no bīstama piesārņojuma atbrīvot Liepājas ostas Karostas kanālu jeb likvidēt Baltijas jūras «karsto punktu Nr.48». Vides draudi līdz šim lieguši pilnvērtīgi attīstīt Karostas kanālam piegulošās teritorijas un veidot jaunas piestātnes kanālā. 2001. gadā LSEZ pārvalde realizēja projekta pirmo kārtu – uzbūvēja kanālā rievsienu un izveidoja piesārņojuma deponēšanas vietu. Diemžēl otrā kārta kavējās gandrīz desmit gadu, jo mainījās ES fondu programmu nosacījumi. Pērn tika apstrīdēts konkursa nolikums. Tuvākajā laikā LSEZ pārvalde cer izsludināt atkārtotu konkursu vēsturiskā piesārņojuma likvidēšanai.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra