Ja Eiropas Komisija (EK) nolems, ka Lietuvas valsts dzelzceļa operators Lietuvos geležinkeliai ir ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa tirgū, 2008.gadā demontējot sliedes starp abām valstīm, Lietuva izskatīs iespējas sliežu ceļu atjaunot vai vērsties Eiropas Savienības (ES) Tiesā, paziņoja Lietuvas sakaru un transporta ministrs Rimants Sinkevičs.

Viņš sarunā ar aģentūru BNS pieļāva, ka demontētais sliežu ceļa posms starp Bugeņiem Lietuvā un Reņģi Latvijā vairāk ir nepieciešams Latvijai, nevis naftas pārstrādes uzņēmumam Orlen Lietuva.

«Ja redzēsim, ka mūsu argumenti nav pietiekami, tad mēs izlemsim, vai vērsties ES Tiesā vai arī atjaunot posmu,» sacīja ministrs.

Viņš norādīja, ka tikmēr, kamēr EK lēmumu nav pieņēmusi, Lietuva ar komisiju runās par konkurences ierobežošanas jautājumu.

Sinkevičs sarunā ar BNS sacīja, ka, viņaprāt, dzelzceļa līnijas posms Bugeņi-Reņģe nav vajadzīgs naftas pārstrādes uzņēmumam Orlen Lietuva, bet gan Latvijai, jo tā cer pārvadāt daļu kravu pa šo līniju.

«Cik saprotu, Orlen ne īpaši ir vajadzīgs šis posms, bet Latvijas puse cer, ka pa to varēs pārvadāt daļu kravu no savas ostas,» apgalvoja Lietuvas sakaru un transporta ministrs.

Lietuvas Sakaru un transporta ministrijas rīcībā esošā informācija liecina, ka posma atjaunošana izmaksās nepilnus 12 miljonus eiro.

«Lai atjaunotu posmu, ir jāizvērtē, cik tas ir ekonomiski izdevīgi kompānijai un valstij. Posmu demontēja 2008.gadā, pēc tam sākās krīze. Līdzekļi, kas paredzēti investīcijām, tiek novirzīti starptautiskajiem projektiem, tiem, kas nesīs reālu labumu,» BNS sacīja Lietuvos geležinkeliai preses sekretārs Vidmants Guds.

Jau vēstīts, ka EK pirmdien paziņoja, ka tā ir nosūtījusi Lietuvas valsts dzelzceļa kompānijai paziņojumu par iebildumiem, kas ir oficiāls solis EK izmeklēšanā pret kompāniju par konkurences ierobežošanu.

Komisija pauda bažas, ka Lietuvos geležinkeliai ir ļaunprātīgi izmantojusi dominējošu stāvokli tirgū un ar sliežu demontāžu ir ierobežojušas konkurenci dzelzceļa tirgū Lietuvā un Latvijā, īpaši pretojoties nozīmīga "Lietuvos geležinkeliai" klienta plāniem novirzīt dzelzceļa kravas uz Latviju, izmantojot citu dzelzceļa operatoru pakalpojumus.

Polijas naftas kompānija Orlen, kam pieder naftas pārstrādēs rūpnīca Orlen Lietuva, 2011.gadā iesniedza sūdzību EK par Bugeņu - Reņģes sliežu demontāžu. Pamatojoties uz to, EK 2013.gada martā uzsāka oficiālu izmeklēšanu pret Lietuvos geležinkeliai, lai noskaidrotu, vai uzņēmums, demontējot sliežu ceļu, kas Lietuvu savienoja ar Latviju, ir ierobežojis konkurenci Lietuvas un Latvijas dzelzceļa pārvadājumu tirgū un pārkāpis ES noteikumus, kas aizliedz dominējoša stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu.

Nosūtot iebildumu paziņojumu, EK informē iesaistītās puses par iebildumiem. Ja EK nolems, ka ir pietiekami daudz pierādījumu par pārkāpumiem, tā var pieņemt lēmumu likt pārtraukt konkrēto darbību un noteikt soda naudu 10% apmēra no kompānijas gada apgrozījuma, norādīts EK paziņojumā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra