Pēc desmit gadu plānošanas Achema grupā (AG) ietilpstošā Transachema ir gatava pati veikt kravu pārvadājumus, izmantojot Lietuvas dzelzceļa (Lietuvos Geležinkeliai, LtDz) infrastruktūru, vēsta biznesa portāls Vz.lt. Tā būšot pirmā privātā kompānija kaimiņvalstī, kas varētu atņemt zināmu tirgus daļu LtDz, raksta laikraksts Dienas Bizness.
Uzņēmums grib sākt ar AG ietilpstošo kompāniju kravām, vedot tās uz KLASCO termināli Klaipēdā, sacīja Transachema rīkotājdirektore Gražina Urbutiene. Plānots pārvadāt ap diviem miljoniem tonnu Achema produkcijas, kas veidotu 3–4% no LtDz apkalpoto kravu apjoma. Transachema pieder teju 1000 dažādu veidu vagonu. To, ka pagaidām šis vēl ir tikai plāns, DB norādīja gan pašā uzņēmumā, gan Lietuvas Valsts Dzelzceļa inspekcijā, kur sacīja, ka uzņēmumam jāatjauno attiecīgās licences darbība.
AG loģistikas vadītāja Simona Vilke DB informēja, pašlaik Tranchema neplāno piedāvāt kravu pārvadāšanas pakalpojumus cietim uzņēmumiem, un apkalpos tikai AG ietilpstošo kompāniju kravas. Atsaucoties uz Lietuvas Valsts Dzelzceļa inspekcijas datiem viņa informē, ka Lietuvā kravu pārvadāšanas licences ir 34 uzņēmumiem, bet līdz šim kravas pārvadā tikai valsts dzelzceļa kompānija. Tomēr AG rīcībā esošā informācija liecina, ka dokumentus licences saņemšanai kravu pārvadāšanai Lietuvā iesnieguši arī divi Polijas uzņēmumi.
«Lietuvas dzelzceļš apkalpos mazāk kravu, un tas savukārt var izraisīt ienākumu samazināšanos,» uz jautājumu, kādi būs privātā dzelzceļa operatora darbības plusi un mīnusi attiecībā uz LtDz, norāda uzņēmuma preses pārstāvis Vidmants Gudas. Viņa rīcībā neesot informācijas par citu kompāniju plāniem kļūt par dzelzceļa operatoru. Šā gada sešos mēnešos LtDz pārvadājusi 23,6 milj. t kravu, kas ir par 0,9% vairāk nekā pērn, un gadā kopumā optimistiskā scenārija gadījumā apkalpos tādus pašus kravu apjomus kā pērn – 48 milj. t.
Latvijā šobrīd ir trīs dzelzceļa operatori – valsts a/s Latvijas dzelzceļš (LDz) koncernā ietilpstošā SIA LDz Cargo, kā arī divi privātie pārvadātāji – a/s Baltijas Ekspresis un a/s Baltijas Tranzīta serviss. Savukārt Igaunijā līdztekus valstij piederošajai EVR Cargo ir privātais pārvadātājs E.R.S, kurš gan apkalpo tikai vienu terminālu [naftas produktu terminālis Vopak E.O.S], norāda Igaunijas dzelzceļa (EVR) pārstāve Līna Hallika. Pēc viņas teiktā, konkurence ir paaugstinājusi pakalpojumu kvalitāti un nodrošinājusi labākus noteikumus gala klientam. Pērn Igaunijā apkalpoti 24,2 milj. t dzelzceļa kravu, Latvijā – 55,8 milj. t, bet Lietuvā – 48 milj. t.
Plašāk lasiet rakstā Achema gatavojas vest savas kravas ceturtdienas, 9. oktobra, laikrakstā Dienas Bizness (5. lpp.)!