Loģistikas tirgus visās Baltijas valstīs sarūk, tomēr jau februārī un martā tirgus situācija kļuvusi nedaudz aktīvāka.
Pie šāda secinājuma nonākuši loģistikas kompānijas TNT eksperti no visām trijām Baltijas valstīm. Par vienu no būtiskākajiem tirgus elementiem ir izvirzījušās tieši izmaksas, tādēļ tirgū vērojams ļoti straujš cenu kritums. Ražotājiem uzsākot meklēt jaunas attīstības iespējas, viena no tendencēm, kuru novēro transporta un loģistikas uzņēmumu pārstāvji, ir mazo sūtījumu apjoma pieaugums, turklāt bieži tiek sūtīti dokumenti, kas jānogādā potenciālajiem klientiem un sadarbības partneriem. Tāpat populārāka kļūst sūtījumu piegāde ilgākā laika posmā, taču par samazinātu cenu.
TNT Latvia pārdošanas un mārketinga departamenta vadītājs Dins Remesis atzīst, ka klienti bieži nezina, ka iespējams ietaupīt uz dažādu loģistikas ķēdes elementu rēķina, tādējādi neupurējot pakalpojuma kvalitāti. «Redzam, ka šobrīd norit ļoti asa cīņa par klientiem, tāpēc ieguvēji ir tie, kas var piedāvāt jaunas iespējas vai pieeju stratēģiski nozīmīgiem, jauniem tirgiem – Dienvidamerikai, Āzijai, Indijai,» saka Dins Remesis.
Reaģējot uz jauno tirgus situāciju, pārvadātāji piedāvā jaunus nestandarta risinājumus un iespējas, piemēram, iespēju izmantot t.s. brīvā gaisa telpu – ja regulāri veiktā kravas lidmašīnā ir brīvas vietas, tad sūtījumiem, kas veikti, izmantojot brīvās vietas, tiek piemērots īpašs, ļoti izdevīgs tarifs. Uzņēmumu pārstāvji atzīst, ka šobrīd ir būtiski mainīt klientu stereotipus par to, kādā segmentā konkrēts uzņēmums darbojas.
«Izdzīvos tie, kas vislabāk pratīs vadīt izmaksas, vienlaikus saglabājot pakalpojumu kvalitāti un tirgum atbilstošas cenas,» norāda Aida Sleiniūte (Aida Sleiniute), TNT Lietuva pārdošanas un mārketinga vadītāja.
«Ļoti būtiska ir elastība attiecībā uz cenām, kā arī darbā ar klientiem. Jāapzinās, ka transporta un loģistikas uzņēmumi recesijā cieš vieni no pirmajiem, jo krīze vispirms skar cieši saistītas nozares – dažādu preču ražotājus,» skaidro Andruss Līvands (Andrus Liivand), TNT Eesti pārdošanas un mārketinga vadītājs.
Arī mūsdienās transporta un loģistikas nozare ir ļoti nozīmīga eksportētājiem, turklāt uzņēmumi ne vienmēr apzinās lielo transporta tīklu potenciālu. «Kā vienu no piemēriem var minēt faktu, ka citi pārvadātāji uzsver retu un lielu kravu priekšrocības, kad patiesībā ir iespējams ievērojami samazināt kopējās loģistikas izmaksas, sūtot bieži, bet mazos daudzumos. Īstermiņā šķiet, ka transporta izdevumi ir par lielu, bet ilgtermiņā uzņēmējs tikai vinnē, jo salētinās noliktavu izmaksas, uzkrājumu apjomi, kā arī veidojas regulāra naudas plūsma,» uzskata D. Remesis.