Transports un loģistika

Lufthansas partneris Eurowings startē lēto lidojumu biznesā

Aivars Mackevics [email protected], 23.07.2002

Jaunākais izdevums

Regionālā lidsabiedrība Eurowings piesaista ceļotājus no Ziemeļreinas-Vestfālenes uz lielākajām Eiropas metropolēm ar zemajām cenām. Lidojums no Dortmundes uz Parīzi un atpakaļ maksā 158 eiro, Londona 175 eiro, Milāna 235 eiro un Nica 242 eiro. Pašlaik šīs cenas ir derīgas līdz 1. septembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas zemo cenu lidsabiedrības "Eurowings" piloti pirmdien sāka trīs dienu streiku, kas strīdā par darba apstākļiem ir jau otrais streiks šomēnes.

Pilotu arodbiedrība "Vereinigung Cockpit" (VC) izsludinājusi trīs dienu streiku.

Neskatoties uz streiku, "Eurowings" prognozē, ka pirmdien ierastā režīmā tiks veikti vairāk nekā 230 no plānotajiem 400 reisiem. Streiks neietekmē kompānijas meitasuzņēmuma Austrijā "Eurowings Europe" un Frankfurtē un Minhenē bāzētā "Eurowings Discover" darbību.

Savukārt Diseldorfas lidostā atcelti 102 no 171 plānotā "Eurowings" reisa.

Otrdien un trešdien pieejamo reisu saraksts tiks publicēts, tiklīdz būs zināms, cik daudz pilotu paziņos par ierašanos darbā, neskatoties uz streiku, norāda "Eurowings".

Tas jau ir otrais pilotu streiks pēdējās pusotras nedēļas laikā, un VC, kas pieprasa darba apstākļu uzlabošanu, norāda, ka darba devējs nav izteicis apmierinošu koplīguma piedāvājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

«Eurowings» palielinās peļņa

Aivars Mackevics [email protected], 26.05.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eurowings koncerns, kurā 49% akciju pieder sabiedrībai Lufthansa, 2004. gadā pēc nodokļu nomaksas ir sasniedzis līdz šim labāko gada peļņu 6,4 miljonu eiro apmērā. Uzņēmuma darbības rezultāti sasniedz 86,1% (14,8 miljoni eiro), neskatoties uz augstajām degvielas cenām un atteikšanos no degvielas papildmaksas meitas uzņēmumā zemo izmaksu lidsabiedrībā Germanwings. Lielākā daļa Eurowings koncerna peļņas ir no 74 000 Lufthansa veikto reģionālo lidojumu ar 20 Jet un 16 Turboprop lidmašīnām. Līdz rudenim tiks izmantotas tikai Jet lidmašīnas. Eurowings 2005. gadā ir iecerējusi sasniegt rekorda peļņu. Eurowings valdes priekšsēdētājs Vaitholcs (Weitholz) atzīst, ka vēl joprojām subsīdijas kavē brīvu tirgus attīstību un noved pie krasiem konkurences izkropļojumiem, kā rezultātā katru gadu tiek zaudēti miljoniem eiro nodokļu naudas. Jau 2004. gadā Germanwings uzņēmums sniedza savu ieguldījumu koncerna apgrozījumā ar 247 miljoniem eiro (+68%), kas ir vairāk nekā pati sabiedrība Eurowings - 245 miljoni eiro (-50%). Šī gada pirmajos četros mēnešos pasažieru skaits, kam šogad būtu jāsasniedz 8-9 miljoni, koncernā ir palielinājies par 1/5 līdz 2,2 miljoniem pasažieru. Apgrozījums ir pieaudzis par 27,9 %, sasniedzot 166,6 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Lētie lidojumi apdraud standartizētos ceļojumus

Aivars Mackevics [email protected], 18.09.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto lidojumu aviosabiedrības un internets atņem tūroperatoriem iespēju cenu manipulācijai. Lēto lidojumu straujā attīstība nopietni sāk apdraudēt standartizētos ceļojumos, kuri no citiem tūrisma piedāvājumiem atšķīrās ar zemāku cenu nekā ceļotāja individuāli noorganizētā atpūta. Čarterlidojums kopā ar viesnīcu dažreiz izmaksāja lētāk nekā lidojuma biļete regulārā gaisa satiksmē. Šāda cenu politika piesaistīja ceļotājus, taču tagad standartizēto ceļojumu lētākās cenas nešķiet vairs tik pievilcīgas, ja tās salīdzina ar lēto lidsabiedrību piedāvājumiem. Piemēram, lidojums ar lidsabiedrību Lufthansa un Eurowings meitas uzņēmumu Germanwings uz 15 Eiropas metropolēm izmaksā ceļotājam lētākajā variantā tikai 29 eiro. Tūroperatori nespēj piedāvāt lētāku variantu un tāpēc standartizētais ceļojums ar piesaisti kādai konkrētai viesnīcai nav vairs neinteresē. Tūristam ir izdevīgi pašam noorganizēt savu ceļojumu, rezervējot lēto lidojumu biļeti un izdevīgāko viesnīcu ar interneta palīdzību. Pašreiz lētās lidsabiedrības piedāvā savus lidojumus galvenokārt uz Eiropas metropolēm, taču arī atpūtas reģioni ir pievilcīgi, lai šīs lidsabiedrības pieteiktu sevi atpūtas tūristu apkalpošanas jomā. Šāds pavērsiens tūrisma tirgū izjauktu gadu gados iestrādāto biznesa mehānismu. Rietumu tūroperatori sāk pamazām pieslieties domai, ka klasiskie, standartizētie ceļojumi pēc būtības ir vakardienas produkts. Tūrisma eksperti iesaka tūroperatoriem intensīvāk piedāvāt atsevišķus ceļojuma komponentus, kurus varētu ērti kombinēt individuālu ceļojumu organizēšanā. Mūsdienu tūrists vēlas pats izvēlēties savu viesnīcu un atpūtas svarīgākos elementus ceļojuma laikā. Ceļojuma biroju loma iegūs lielāku vērtību tieši konsultāciju jomā, lai tūristam izvēloties sarežģītāku ceļojumu, piemēram, Sibīrijas, Amazones vai Latgales tūrēm, būtu iespēja saņemt kavlitātīvu informāciju. Internets samazina starpnieku lomu Pašreiz Eiropas lidojumu tirgū strauji pieaug lēto lidsabiedrību ietekme, kur lielāko lidsabiedrību tirgus daļa kā Easyjet un Ryanair ik ceturksni pieaug par vairākiem simtiem tūkstošu pasažieru. Tradicionālajām lidsabiedrībām kā Lufthansai un British Airways bija nekavējoties jāmaina tarifu politika. Viesnīcu biznesā arī ir vērojamas intensīvas mārketinga aktivitātes internetā, lai savu produktu varētu piedāvātu pa tiešo, bez starpniekiem. Par šo nepatīkamo tendenci liecina dati no ASV, kur kopš pagājušā gada jūnija ir slēgts katrs astotais ceļojuma birojs. 2002. gadā ASV ir reģistrēti 22 miljoni online pircēju, kuri nopirkuši ceļojumus apmēram 26 miljardu ASV dolāru vērtībā. Tas ir par 31% vairāk nekā pirms gada. Eiropā šī jaunā tūrisma biznesa koncepcija aktīvi nostiprinās tādos lielos Eiropas tūrisma un interneta tirgos kā Lielbritānija, Vācija un daļēji arī Francija. Latvijā tuvākajā laikā lielas izmaiņas vēl nav gaidāmas, jo lidojumu tirgus ar valsts palīdzību tiek ierobežots par labu vienai konkrētai lidsabiedrībai un interneta tirgus attīstībai ir vēl jāsagaida lētākas pakalpojumu cenas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

airBaltic turpina slēgt līgumus par savu lidmašīnu izīrēšanu citām lidsabiedrībām

LETA, 07.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" turpina slēgt jaunus līgumu par "Airbus" lidmašīnu izīrēšanu citām lidsabiedrībām.

Līdz šī gada septembra beigām bija izīrētas 11 lidmašīnas - piecas lidsabiedrībai "Eurowings", divas - "Eurowings Discover" un četras - "SAS". Šobrīd "airBaltic" izīrē deviņus lidaparātus - piecus "Eurowings", divus - "Eurowings Discover" un divus - "SAS".

"airBaltic" pārstāvji norādīja, ka šie līgumi ir sezonāla rakstura, taču konkrētus termiņus atklāt liedz līgumu konfidencialitātes nosacījumi.

Lidsabiedrības pārstāvji arī atbildēja apstiprinoši, ka "airBaltic" turpina slēgt jaunus līgumus par lidmašīnu izīrēšanu. "Šis biznesa modelis pašreizējos apstākļos tiek turpināts," norādīja "airBaltic" pārstāvji, skaidrojot, ka no 30.oktobra "airBaltic" izīrēs līdz sešām lidmašīnām Šveices lidsabiedrībai "Swiss International Air Lines".

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

«Eurowings» rēķinās ar spēcīgu pieaugumu

Aivars Mackevics [email protected], 23.07.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrība Eurowings, kurā 24,9% daļas pieder Lufthansa, sagaida ievērojamu koncerna rezultāta pieaugumu 2004. gadā, ka arī divkāršu pasažieru skaita pieaugumu. Germanwings, kas ir lidsabiedrības zemo izmaksu meitas uzņēmums šogad plāno apkalpot no 3,5 līdz 4 miljoniem pasažieru – no kopumā gandrīz 7 miljoniem (pagājušajā gadā - 5,3 miljoni) pasažieru Eurowings koncernā. "Pirmajam pusgadam mēs paredzam zaudējumus gan Eurowings, gan Germanwings", tā ir informējis Eurowings vadītājs – Frīdrihs Vilhelms Vaitholcs. Attiecībā uz lidsabiedrības zemo izmaksu meitas uzņēmumu ar zaudējumiem rēķinās uz visa gada rādītājiem. Avots: Eiropa.lv

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lufthansas un TUI meitas uznēmumi dodas cenu karā

Aivars Mackevics [email protected], 02.09.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas lidsabiedrību Lufthansas un Eurowings jaundibinātā aviokompānija Germanwings ar bāzes lidostu Ķelne/Bonna ir paziņojusi par iespējamām jaunajām cenām uz Londonu, Parīzi un Milānu, proti, 4 eiro jeb aptuveni 30 eiro ar lidostas nodevām un nodokļa maksājumiem. Tā ir atbildes reakcija uz pasaules lielākā tūrisma koncerna TUI pagājušās ceturdienas paziņojumu, ka meitas uzņēmums Hapag-Lloyd Express piedāvās šos maršrutus par 10 eiro. Tūrisma koncerna TUI jaundibinātais meitas uzņēmums Hapag-Lloyd Express, kas Rietumeiropas tūrisma tirgū ir pazīstama preču zīme, plāno uz 10 Eiropas lidostām (tajā skaitā uz Barselonu, Milānu, Parīzi un Romu) piedāvāt lidojumus sākot ar 10 eiro. Lidsabiedrības visas akcijas pieder TUI koncernam un pašlaik astoņas Boeing B-737-700 lidmašīnas tiks nomātas no lidsabiedrības Germania. TUI plānos ir pirmajā darbības gadā sniegt pakalpojumu vairāk kā 1,3 miljoniem pasažieru. Pašlaik tiek strādāts pie lidojumu maršrutu izveides ar bāzes lidostu Ķelne/Bonna. TUI vadītājs Mihaels Frencels (Michael Frenzel) uzsver, ka "Hapag-Lloyd Express izcelsies ar horizontālu organizācijas struktūru un ar zemu uzņēmuma pašizmaksu, pievēršot lielu vērību lidojuma tirgus analīzei un marketinga stratēģijai. Lidojumu biļešu tirdzniecībā tiks aktīvi iesaistīti arī TUI ceļojuma biroji." Germanwings plāno pirmos lidojumus uzsākt jau oktobrī ar 5 lidmašīnām Airbus 319, Precīza informācija par lidojuma cenām presei tiks paziņota šīs nedēļas nogalē. Jāatzīmē, ka Ķelnes/Bonnas lidostā nakotnē konkurēs trīs lēto lidojumu aviosabiedrības - vācu Germanwings un Hapag-Lloyd Express kā arī beļģu Virgin Express. Piloti ir nobažījušies par šo gigantu cenu karu, jo kritīsies sociālais standarts lidsabiedrību darbiniekiem, kuri strādā lēto lidojumu apkalpošanā. Interneta adreses sīkakai informācijai: GermanwingsHapag-Lloyd ExpressVirgin Express

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lufthansa kopā ar Eurowings plāno lēto lidojumu piedāvājumu

Aivars Mackevics [email protected], 16.07.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācu lidsabiedrības Lufthansa un Eurowings ir nolēmušas iesaistīties lēto lidojumu biznesā. To veikšanai tiks izmantotas Eurowings meitas uzņēmuma Eirowings Flug lidmašīnas. Kā bāzes lidosta izvēlēta Ķelnes/Bonnas lidosta, kur ar piecām lidmašīnām Airbus A-319 apkalpos Eiropas lidostas. Lufthansai pieder 24,9% Eurowings akciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Cenu karš lēto lidojumu tirgū. Biļetes par 4 EUR !!!

Aivars Mackevics [email protected], 02.09.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cenu karš lēto lidojumu tirgū ir pieteikts. Lidsabiedrību Lufthansas un Eurowings jaundibinātā aviokompānija Germanwings ar bāzes lidostu Ķelne/Bonna ir paziņojusi par jaunajām cenām uz Londonu, Parīzi un Milānu, proti, 4 eiro bez lidostas nodokļa un nodevas maksājumiem. Tā ir atbildes reakcija pasaules lielākā tūrisma koncerna TUI pagājušās ceturdienas paziņojumu, ka meitas uzņēmums Hapag-Lloyd Express piedāvās šos maršrutus par 10 eiro. Piloti ir nobazījušies par šo cenu karu, jo kritīsies sociālais standarts lēto lidojumu apkalpošanā. Avots: Wirtschaftsblatt

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Polijas gaisa satiksmes tirgu sagaida paplašināšanās

Aivars Mackevics [email protected], 08.01.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas gaisa satiksmes tirgū pirms iestāšanās Eiropas Savienībā vēl ir gaidāma liberalizācija. Uzsākot 2004. gada vasaras lidojumu plānu (marta beigās) tiek paredzēts, ka būs vairāk lidojumu piedāvātāju un lidojumu maršrutu. Tā, piemēram skandināvu lidsabiedrība SAS ir paziņojusi, ka palielinās savu lidojumu skaitu uz Poliju par 40%. Tai skaitā palielinot arī lidojumu skaitu maršrutā Kopenhāgena – Danciga un atverot jaunu lidojumu līniju Kopenhāgena – Krakova. Iestājoties ES, Polija rēķinās ar starptautisko sadarbības kontraktu palielināšanos un jaunu lidojumu līniju atklāšanu. Eksperti prognozē, ka pasažieru skaits varētu palielināties par vienu piekto daļu. No 1999. gada līdz 2002. gadam pasažieru skaits ir palielinājies ik gadu par 7,3%. Saglabājoties pozitīvajai 2003. gada tendencei, 2004. gadā varētu sasniegt septiņus miljonus pasažieru gadā, turpretī optimisti nosauc pat 8,5 miljonus pasažieru gadā. Polijas lielākā lidsabiedrība LOT vēlas palielināt esošo lidojumu maršrutu startu skaitu, kā arī plāno uzsākt lidojumus starp Štetinu – Minheni, Varšavu – Dublinu, Varšavu – Venēciju. Tāpat plānots ir arī biežāk nekā līdz šim veikt lidojumus uz Barselonu, Madridi, Tallinu un Odesu. Patlaban netiks veidoti citi lidojumu maršruti uz Rietumeiropu, jo vietu noslogojums lidmašīnās sasniedz tikai 60%. Lidsabiedrība British Airways plāno palielināt lidojumu skaitu no Londonas uz Krakovu līdz piecām reizēm nedēļā, turpretī lidsabiedrība KLM vēlas trīs reizes nedēļā veikt lidojumus no Amsterdamas uz Varšavu. Poļu pirmā lēto lidojumu lidsabiedrība Air Polonia no vasaras sezonas sāks piedāvāt lētos lidojumus uz Londonu, Madridi, Parīzi, Romu un Atēnām. Avots: Eiropa.lv

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aviokompānijas mēģina paplašināt savas darbības nišas

Dace Preisa, 17.07.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto aviosabiedrību parādīšanās nenoliedzami ir izdarījusi apvērsumu avio tirgū, taču apgalvot, ka zemo cenu kompānijas ir aviācijas nākotne, nevar. Lēto aviokompāniju galvenā priekšrocība: tās piedāvā klientiem elastīgu cenu struktūru, proti – tie maksā tikai par to, ko vēlas saņemt. Savukārt tradicionālās aviosabiedrības šobrīd iestrēgušas, «piedāvājot visu», bet zemo cenu kompānijas dod iespēju pirkt biļeti par pārdesmit eiro, par to saņemot sēdvietu lidmašīnā, savukārt maksājot vairāk, pasažieri var pasūtīt sev ēdienu u.t.t. Paplašina lidojumu tīklu Lētās aviosabiedrības ir panākušas jaunu lielu tirgu rašanos tur, kur tas netika uzskatīts par iespējamu, it sevišķi Eiropas iekšzemes lidojumos. Mēneša sākumā EasyJet paziņoja, ka paplašina savu lidojumu tīklu no Parīzes, atklājot jaunus lidojumus uz Milānu, Barselonu un Marseļu, papildus jau trim esošajiem maršrutiem, kas tiek apkalpoti četras reizes dienā. Tikmēr no bankrota gruvešiem atjaunotā Šveices nacionālā aviokompānija Swiss paziņojusi, ka rudenī samzinās maršrutu skaitu par ceturto daļu. Piemēram, EasyJet šobrīd piedāvā 105 virzienus Eiropā, Ryanair no deviņām bāzes lidostām Eiropā veic ap 100 maršrutiem Eiropas iekšienē. Šo kompāniju piedāvātās cenas ir visnotaļ dažādas: bieži reklāmas akcijas piedāvā lidojumu no viena Eiropas gala līdz otram par padsmit mārciņām, taču ikdienā plānots ceļojums ar EasyJet, piemēram, no Kopenhāgenas uz Londonu turp virzienā maksās 20 mārciņas, savukārt atpakaļ 70 mārciņas. Taču lēto aviokompāniju klupšanas akmens lielākoties ir faktā, ka tām savā darbībā jāpaļaujas uz veiksmi. Lai spētu nodrošināt zemās cenas, kompānijas darbības izmaksām jābūt vēl zemākām. Tāpēc tās nevar atļauties rezerves lidmašīnas un operatīvu tehnisko apkopi. Ja lidmašīnai rodas tehniska problēma pāris stundu pirms pacelšanās, tad tas nozīmē, ka pasažieri droši var doties uz tuvāko ostu, dzelzceļa staciju vai citas aviokompānijas kasi, jo lētajām kompānijām rezerves lidmašīnu nav. Tādējādi brauciens var izvērsties ne tikai dārgāks, nekā iecerēts, bet arī dārgāks, nekā lidojot ar veco un dārgo kompāniju. Protams, kļūme var arī nenotikt. Dilemmas priekšā Kamēr tradicionālās Eiropas aviokompānijas norāda, ka vēl jāpaiet laikam, lai redzētu, kurš izdzīvos, kurš ne, cita pēc citas tās paziņo par jaunu cenu politiku un izmanto svētkus, lai piedāvātu zemākas cenas. Piemēram, British Airways britu laikraksta The Guardian veiktajā aptaujā par lētāko aviosabiedrību Lielbritānijā ieņēma pirmo vietu — acīmredzot, reklāmas poltika par cenu struktūras maiņu ir bijusi veiksmīga. Turklāt gandrīz visas Eiropas aviosabiedrības pirms pāris gadiem izveidoja savus meitas uzņēmumus – lētās aviokompānijas, lai uzsāktu novēlotu konkurenci ar lētajiem censoņiem. Iedvesmojušās no EasyJet, Ryanair un Virgin Express spējas gadā ievērojami palielināt pārvadāto pasažieru skaitu, tradicionālās aviokompānijas pirms pāris gadiem sāka strādāt abās frontēs. Vācu aviokompānija Lufthansa izveidoja lēto meitas uzņēmumu German Wings, SAS izveidoja Snowflake, arī Swiss paziņoja par lētās aviokompānijas izveidi. Savukārt British Airways pagājušajā gadā pārdeva savu jau krietni senāk izveidoto lēto atvasi Go. Aviokompānijas Ziemeļeiropas, Centrāleiropas un Austrumeiropas ģenerālmenedžeris Robins Heiss skaidro, ka šāda kompānijas struktūra atzīta par aplamu. «Tas nozīmē, ka ar laiku mēs sākam konkurēt paši ar sevi. Tas ir destruktīvi,» viņš norāda. Ja tradicionālā aviokompānija ir nodibinājusi zemo cenu meitas uzņēmumu, tā var rēķināties, ka šādas kļūmes gadījumā pasažieri dosies uz biļešu kasi un prasīs apmainīt, piemēram, Go biļeti pret British Airways biļeti atpakaļceļam. Tas kaitē imidžam, secinājuši tradicionālo aviokompāniju pārstāvji. Nenovērtēja konkurentu R. Heiss uzskata, ka šobrīd komplicētajos tirgus apstākļos vainojami paši lielie avio tirgus veterāni, nepievēršot īpašu uzmanību jaunajiem lētajiem censoņiem to rašanās brīdī. Speciālisti atzīst, ka lēto aviosabiedrību radītās pārmaiņas tirgū ir lielākās un ietekmīgākās, kopš brīža, kad Eiropā sāka darboties b

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

No jūnija militārie gaisa kuģi veiks zemos lidojumus Latvijas gaisa telpā

Dienas Bizness, 29.05.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

8.jūnijā militārie gaisa kuģi veiks pirmos zemos lidojumus, kas līdz šim ārpus gaisa telpas virs Ādažu poligona citviet Latvijas gaisa telpā netika veikti, bet ir nepieciešami, lai to piloti uzturētu kvalifikāciju un atbilstošas spējas, kas nepieciešamas kaujas un citu lidojumu veikšanai, informē Aizsardzības ministrija.

Pirmo zemo lidojumu Latvijas gaisa telpā veiks ASV lidmašīnas A-10 Thunderbolt II, kas šā gada februārī tika nosūtītas uz Eiropu operācijas Atlantic Resolve ietvaros, kas izveidota pēc NATO samitā Velsā pieņemtā lēmuma par sabiedroto spēku pastiprinātu klātbūtni alianses austrumos. Daļa no šīm lidmašīnām pašreiz ir izvietotas Igaunijas Gaisa spēku bāzē Emari.

Zemie lidojumi notiks tikai šādiem lidojumiem paredzētās lidojumu zonās un tikai iepriekš saskaņotos datumos un laikos, informācija par kuriem sabiedrībai jau ir pieejama Nacionālo bruņoto spēku interneta vietnē www.mil.lv.

Bruņotie spēki uzsver, ka gan zemie lidojumi, gan vispārējās un operacionālās gaisa satiksmes lidojumi, Latvijas gaisa telpā notiek tikai normatīvajos aktos noteiktajā augstumā un ātrumā, līdz ar to militāro gaisa kuģu radītais troksnis ir īslaicīgs un nenodara kaitējumu cilvēkam un īpašumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas tūrisms par zemo izmaksu lidsabiedrību ienākšanu Latvijā

Aivars Mackevics [email protected], 29.01.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā masu mēdijos un profesionāļu vidū plašu diskusiju izraisījis jautājums par, t.s., lēto aviokompāniju iespējamo "ienākšanu" Latvijas tirgū. Atbalstām viedokli, ka iespējas nokļūt uz Latviju ir jāpaplašina un lidojumu izmaksas ir jāsamazina. Starptautiskajos tūrisma tirgos mēs bieži dzirdam pārmetumus par dārgajām lidojumu cenām un aviokompāniju trikiem tikai dažas vietas uz katru reisu pārdot lēti, lai būtu ko reklamēt. Lētās aviokompānijas noteikti būtu pievilcīgs ceļošanas piedāvājums tūristiem. Un tad arī Latvijas reģioniem tiktu vairāk tūristu, jo tur ir lētākas viesnīcas un divzvaigžņu viesnīcu celtniecībai Rīgā būtu lielāks biznesa pamatojums. Taču, atbalstot viedokli, ka jānodrošina arvien vairāk un dažādas Latvijas kā tūrisma galamērķa sasniedzamības iespējas, lēto aviokompāniju piedāvājums varētu būt tikai viens no piedāvājumiem. Jautājums ir: cik tas ir reāli? Nekādā gadījumā tirgū nav pieļaujamas monopoltiesības kādai vienai aviokompānijai, jo tas mazinātu konkurenci, izkropļotu brīvā tirgus attiecības, bet rezultātā negatīvi ietekmētu pašu galveno – Latvija (kā arī citas valstis, uz kurām gribam ceļot mēs paši) nekļūtu vieglāk sasniedzama, jo no tirgus aizietu citi aviopārvadātāji, samazinot piedāvājumu kopumā, nerunājot par draudiem pakalpojumu kvalitātei un drošībai. Latvijas salīdzinoši mazais tūrisma tirgus nevar dot lielas pasažieru plūsmas garantijas. Tāpēc liekas nepamatoti kādas lētās aviokompānijas apgalvojumi, ka tā gada laikā varētu atvest uz Rīgu vairāk kā 600 000 pasažieru. 2002.gadā Latvijas valsts robežas šķērsoja 2 273 000 ārzemnieki, no tiem tikai 7% ieradās ar lidmašīnām, t.i. 159 110 pasažieru. Savukārt pēc Rīgas lidostas datiem 2003. gadā no Rīgas uz Frankfurti izlidoja 66 403 pasažieri, uz Stokholmu – 55 312, bet uz Helsinkiem – 77 941. Tas, ka tūristu skaits uz Latviju ar katru gadu pieaug, ir visu tūrisma uzņēmēju daudzu gadu pūliņu rezultāts Latvijas reklamēšanā, kā arī pēdējo veiksmīgo notikumu norise – Eirovīzija, uzvaras futbola starptautiskajās spēlēs, iestāšanās Eiropas Savienībā un citos, kuri veidojuši Latvijas atpazīstamību. Taču tā visa vēl ir par maz, lai pēkšņi daudzi simti tūkstoši tūristu no vienas valsts vēlētos apmeklēt Latviju. Pat valsts papildus atvēlētie līdzekļi tūrisma mārketingam šajā gadā rezultātus dos ne uzreiz, bet pakāpeniski. Vēlamies arī vērst sabiedrības uzmanību uz to, ka lētās aviosabiedrības parasti nodrošina pārlidojumus tikai Eiropas valstu ietvaros, un tad arī tikai no punkta A uz punktu B. Tas nozīmē, ka sekmējot kādas lētas aviokompānijas ienākšanu tirgū uz nevienlīdzīgiem noteikumiem, mēs pazaudētu iespējas sasniegt pārējo pasauli. Lēto aviokompāniju lidojumu saraksti nav saskaņoti ar citiem starptautiskiem reisiem, tām nav savstarpējo līgumu ar citām aviokompānijām par pārvadājumiem, tās izmanto lidlaukus, kuri ir 80 - 100 km attālumā no lieliem starptautiskiem lidlaukiem, daudzos gadījumos cena par lidojumu kopā ar lidostas nodokļiem un transportu no attālā lidlauka līdz ceļojuma galamērķim ir tāda pati kā citām aviokompānijām utt. Šādi noteikumi ir pilnīgi pieņemami tūristiem, kuri dodas atpūtā uz Eiropas valstīm, bet pilnīgi nepieņemami tiem, kuri dodas biznesa darīšanās vai lai piedalītos kongresā. Taču tieši šie tūristi ir mums visvajadzīgākie, jo tie arī atstāj valstī visvairāk naudas. Pēc CSB datiem katrs ārzemju tūrists 2002.gadā Latvijā iztērējis 19,9 LVL, bet katrs biznesa tūrists 40,9 LVL. Tas nozīmē, ka nekādā gadījumā nedrīkstētu pieļaut izspiest no tirgus lielos starptautiskos pārvadātājus, bet tiem arī jānodrošina labvēlīga biznesa vide Latvijā. Jau šodien daudzas no tām piedāvā arvien lētākus lidojumus gan Eiropas maršrutos, gan starpkontinentālajos pārlidojumos. Pozitīvi vērtējam lidostas "Rīga" attīstību pēdējos gados, uzskatām, ka tā arī turpmāk jāattīsta kā starptautisks lidojumu centrs, kuru ar vienādiem noteikumiem izmanto visas aviosabiedrības un kura kalpo par Rīgas vārtiem dažādu kategoriju tūristiem: atpūtniekiem, biznesmeņiem, kongresu dalībniekiem un citiem. Uzskatām, ka "lēto

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lufthansas reformē tarifu sistēmu

Aivars Mackevics [email protected], 28.08.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atraktīvajā lēto lidojumu tirgus segmentā laužas vairākas jaunas lidsabiedrības, kuras zog pasažierus tradicionālajām lidsabiedrībām. Lufthansa (LH) cenšas pretoties ar jauno cenu tarifu politiku. Lufthansas jaunā sistēma paredz efektīvāku lidojumu rezervēšanu, lai brīvās pasažieru vietas varētu intensīvāk noslogot. Piemēram, cenas Vācijas iekšzemes lidojumiem sākas ar 98 eiro, ieskaitot nodokļus un lidostas nodevas. Lidojumu biļešu rezervēšana internetā izmaksās tikai 88 eiro. Lufthansa uzsver, ka šie tarifi nav atkarīgi no pasažiera uzturēšanās ilguma lidojuma galapunktā vai arī definētiem pirmspārdošanas laikiem. Tarifu džungļi Jaunā cenu sistēma veicina laicīgu rezervēšanu un fleksibilitāti izvēloties lidojuma laikus. Vienlaicīgi pasažieriem kļūs arī komplicētāk orientēties tarifu džungļos, jo no ierastajiem pieciem Eco tarifiem kļūs desmit. Visi lidojuma maršruti turp un atpakaļ maksās 98 eiro un vienā virzienā 60 eiro. Lufthansa ieviesīs sešus tā saucamos kombi-tarifus, kuri katram lidojuma maršrutam būs dažādi. Lidojumi turp un atpakaļ būs veidojami no dažādiem tarifiem. Par šādām kombi-tarifu biļetēm nevarēs saņemt naudas kompensāciju, bet gan tikai pārrezervēt uz kādu citu laiku ar 50 eiro piemaksu. Lufthansa ar šo tarifu miksāciju vēlas aizpildīt lidmašīnu sēdvietas. Par 98 jeb 88 eiro tiks pārdotas apmēram 10% sēdvietu (150 000-200 000 lidojumu biļetes) iekšzemes lidojumos. Aviocenas atšķirsies atkarībā no dienas laika, piemēram, pirmdienas rītos no Hamburgas uz Frankfurti nebūs ne vienas biļetes par lēto cenu. Lidojuma maršrutam Berlīne - Frankfurte jauno tarifu sakarā ar konkurences padomes lēmumu drīkst piedāvāt tikai no nedēļas nogalēs ar pārnakšņošanu, tādā veidā pasargājot lidsabiedrības Germania intereses. Stabila prognoze Lufthansa ar jauno konceptu vēlas piesaistīt ceļotājus, kuri vidējos maršrutos Vācijas iekšienē izmantoja autotransportu. Jaunais tarifa koncepts sāks darboties Vācijas iekšzemes lidojumiem sākot ar 10. septembri un ar oktobri paplašināsies uz Lielbritāniju, Turciju un vēlāk uz citām Eiropas zemēm. LH šo jauno cenu tarifu politiku uzskata par ļoti perspektīvu, kura palīdzēs aviokompānijai uzlabot ne tikai pasažieru skaitu, bet arī finansiālo stāvokli. Lidmašīnu noslogojumam ir jāpalielinās Vācijas iekšējā tirgū par 5%, sasniedzot 68%. Pirms ieviešot jaunos cenu tarifus, LH ir veikusi eksperimentālus lidojumu piedāvājumus, kuri apstiprināja jauna koncepta efektivitāti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

2010. gadā Eiropas lēto lidojumu tirgus pieaugs līdz 25%

Aivars Mackevics [email protected], 27.05.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto lidojumu tirgus Eiropā 2010. gadā sasniegs 25% pašreizējo 5% vietā, prognozē uzņēmumu konsultāciju firma Mercer Management Consulting. Mercer Management Consulting savā pētījumā norāda, ka avio tirgus ir lielu pārmaiņu priekšvakarā. Lēto lidojumu piedāvājumu tirgus koncentrēsies divu vai triju aviokompāniju okās. Par to liek domāt, piemēram, nesenais darījums, kad aviokompānija EasyJet nopirka Go. "Pasažieri dažādiem ceļojuma mērķiem izvēlēsies arī dažādas aviosabiedrības.Īsiem lidojumiem individuālie ceļotāji un biznesa darījuma cilvēki orientēsies uz lētajiem lidojumu piedāvājumiem, taču tradicionālās aviosabiedrības piedāvās iekšējos Eiropas un transkontinentālos lidojumus,» teikts pētījumā. Lai lielās aviokompānijas varētu cīnīties pret lēto aviokompāniju intervenci, konsultāciju firma lielajām iesaka samazināt cenas,atsacīties no nerentabliem lidojumu maršrutiem,dibināt meitas uzņēmumus lēto lidojumu sektorā. Pētījuma studijas rezultāti parāda, ka Eiropas reģionā lidostām ir labas attīstības perspektīvas un min šādus faktorus: laba satiksme, intensīva apkārtnes urbanizācija un elastīga lidostas nodokļu un biznesa politika.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

«airBaltic» paplašina vasaras sezonā lidojumu plānu

Aivars Mackevics [email protected], 21.03.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no šā gada 27. marta līdz 29. oktobrim stāsies spēka airBaltic vasaras sezonas lidojumu saraksts, kurā ir paredzētas izmaiņas lidojumu grafikā, trīs jaunu tiešo lidojumu uzsākšana, kā arī iekšzemes lidojumu atklāšana uz Liepāju. Vasaras sezonā airBaltic no Rīgas kopumā veiks 26 tiešos lidojumus, bet no Viļņas - 11. airBaltic prezidents Bertolts Fliks komentē vasaras sezonas lidojumu saraksta izmaiņas: “Vasaras sezonā airBaltic pasažieri noteikti pamanīs ievērojamas izmaiņas, kas galvenokārt saistītas ar lidojumu skaita pieaugumu, trīs jaunu maršrutu atklāšanu - uz Barselonu, Minheni un Parīzi. Domāju, ka nozīmīgs notikums būs arī airBaltic lidojumu uzsākšana uz Liepāju, kas uztverams kā pilotprojekts iekšzemes gaisa satiksmes attīstībā. Mēs ceram, ka mūsu pasažieri pozitīvi novērtēs visas šīs izmaiņas un tas veicinās aviopasažieru skaita pieaugumu uz un no Latvijas, kā arī uz un no Lietuvas.” Vasaras sezonā galvenās izmaiņas lidojumos no Rīgas būs saistītas ar lidojumu skaita palielināšanu, piemēram, uz Helsinkiem un Tallinu līdz šim veikto divu lidojumu vietā airBaltic vasaras sezonā veiks trīs lidojumus katru darba dienu. airBaltic uz Pēterburgu lidos sešas reizes nedēļā katru dienu, izņemot sestdienas, bet uz Dublinu - piecas reizes nedēļā. Savukārt uz Stambulu airBaltic vasaras sezonā palielina reisu skaitu līdz trīs reisiem nedēļā līdzšinējo divu reisu vietā. Vasaras sezonā airBaltic uzsāks četrus jaunus tiešos lidojumus no Rīgas. Neilgi pirms vasaras sezonas sākuma, 24. martā airBaltic uzsāks tiešos lidojumus uz Barselonu, kas tiks veikti trīs reizes nedēļā. airBaltic sāks tiešos lidojumus uz Minheni, kas tiks veikti četras reizes nedēļā sākot no 27. aprīļa. Pirmais reiss uz Parīzi būs sestdien, 30. aprīlī un tiks veikts trīs reizes nedēļā. Savukārt, aprīlī airBaltic uzsāks pirmo iekšzemes lidojumu uz Liepāju. Sakarā ar AVRO RJ -70 tipa lidmašīnu izņemšanu no airBaltic flotes šī gada 4. martā, vairākos maršrutos AVRO RJ -70 lidmašīnu vietā tiks izmantotas Boeing 737 - 500 tipa lidmašīnas. Turpmāk no Rīgas uz Kijevu, Oslo, Briseli, Stokholmu, Berlīni, Štutgarti un Vīni airBaltic lidos ar Boeing 737 -500 tipa lidmašīnām. Vasaras sezonā, sākot no maija, airBaltic atsāks tiešos lidojumus no Viļņas uz Helsinkiem divas reizes dienā, bet pārtrauks lidojumus uz Ķelni. Tāpat vasaras sezonā airBaltic veiks divus reisus dienā uz Tallinu, bet uz Kopenhāgenu - trīs reisus dienā līdzšinējā viena reisa vietā. Sākot no 16. maija, airBaltic veiks lidojumus no Viļņas uz Dublinu katru dienu, līdzšinējo trīs reisu vietā. Savukārt uz Minheni airBaltic no Viļņas nodrošinās sešus lidojumus nedēļā. Pārējos airBaltic maršrutos gan no Rīgas, gan Viļņas vasaras sezonā nav paredzētas nekādas izmaiņas salīdzinājumā ar ziemas lidojumu sarakstu. Avots: airBaltic

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VIII jauno dizaineru konkursā KREATA Maskavā Jauno dizaineru konkursā nominācijā par labāko mēbeļu dizainu 1. vietu ieguva LMA Dizaina nodaļas Vides mākslas katedras 4.kursa studente Gita Baumane ar darbu abi2 (darba vadītāja asoc.prof. Barbara Ābele un doc. Juris Krūmiņš).

Arī konkursa 3. vietas ieguvēja ir LMA Dizaina nodaļas Vides mākslas katedras 3.kursa studente Indra Merca ar darbu BioSeat (darba vadītāja asoc.prof. Barbara Ābele).

KREATA ar Baltijas Arhitektūras centra atbalstu un tehnoloģiju pārneses kontaktpunkta dizainā starpniecību piedalījās Latvijas Mākslas akadēmijas dizaina nodaļas studenti Gita Baumane, Mārtiņš Vītols, Rodeons Zenevičs un Indra Merca. Konkursa tēma šogad bija Bērnu pasaule pieaugušo telpā.

Konkursa organizatoru galvenais uzdevums ir piesaistīt jaunos Krievijas mēbeļu dizainerus mēbeļu projektēšanai, izmantojot perspektīvas tehnoloģijas un materiālus, ka arī meklēt jaunus produktus un tehnoloģijas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aviotirgū izvēle būs vienmēr

Dace Preisa, 19.05.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto aviosabiedrību parādīšanās nenoliedzami ir izdarījusi apvērsumu avio tirgū, taču apgalvot, ka zemo cenu kompānijas ir aviācijas nākotne, nevar. Šo kompāniju galvenā priekšrocība: tās piedāvā klientiem fleksiblu cenu struktūru, proti – tie maksā tikai par to, ko vēlas saņemt. Tradicionālās aviosabiedrības šobrīd iestrēgušas, piedāvājot visu, bet zemo cenu kompānijas dod iespēju pirkt biļeti gan par pārdesmit eiro, par to saņemot sēdvietu lidmašīnā, savukārt maksājot vairāk, pasažieri var pasūtīt sev ēdienu u. t. t. Lētās aviosabiedrības ir panākušas jaunu lielu tirgu rašanos tur, kur tas netika uzskatīts par iespējamu, it sevišķi Eiropas iekšzemes lidojumos. Taču, vērtējot lēto lidsabiedrību servisu, zināmā mērā pareizs ir teiciens — skopais maksā divreiz. Lēto aviokompāniju klupšanas akmens lielākoties ir faktā, ka tām savā darbībā jāpaļaujas uz veiksmi. Lai spētu nodrošināt zemās cenas, kompānijas darbības izmaksām jābūt vēl zemākām. Tāpēc tās nevar atļauties rezerves lidmašīnas un operatīvu tehnisko apkalpi. Ja lidmašīnai rodas tehniska problēma pāris stundu pirms pacelšanās, tad tas nozīmē, ka pasažieri droši var doties uz tuvāko ostu, dzelzceļa staciju vai citas aviokompānijas kasi, jo lētajām kompānijām rezerves lidmašīnu nav. Tādējādi brauciens var izvērsties ne tikai dārgāks, nekā iecerēts, bet arī dārgāks, nekā lidojot ar veco un dārgo kompāniju. Protams, kļūme var arī nenotikt. Dilemmas priekšā Kamēr tradicionālās Eiropas aviokompānijas norāda, ka vēl jāpaiet laikam, lai redzētu, kurš izdzīvos, kurš ne, cita pēc citas tās paziņo par jaunu cenu politiku un izmanto svētkus, lai piedāvātu vēl zemākas cenas. Turklāt gandrīz visas Eiropas aviosabiedrības pirms pāris gadiem izveidoja savus meitas uzņēmumus – lētās aviokompānijas, lai uzsāktu novēlotu konkurenci ar lētajiem censoņiem. Iedvesmojušās no EasyJet, Ryanair un Virgin Express spējas gadā pārvadāto pasažieru skaitu palielināt pat par 40 % , tradicionālās aviokompānijas pirms pāris gadiem sāka strādāt abās frontēs. Vācu aviokompānija Lufthansa izveidoja lēto meitas uzņēmumu German Wings, SAS izveidoja Snowflake, pirms pāris mēnešiem Šveices nesen no bankrota gruvešiem atjaunotā nacionālā aviokompānija Swiss arī paziņoja par lētās aviokompānijas izveidi. Savukārt British Airways pagājušajā gadā pārdeva savu jau krietni senāk izveidoto lēto atvasi Go. Aviokompānijas Ziemļeiropas, Centrāleiropas un Austrumeiropas ģenerālmenedžeris Robins Heiss skaidro, ka šāda kompānijas struktūra atdzīta par aplamu. «Tas nozīmē, ka ar laiku mēs sākam konkurēt paši ar sevi. Tas ir destruktīvi,» viņš norāda. Ja tradicionālā aviokompānija ir nodibinājusi zemo cenu meitas uzņēmumu, tā var rēķināties, ka šādas kļūmes gadījumā pasažieri dosies uz biļešu kasi un prasīs apmainīt, piemēram, Go biļeti pret British Airways biļeti atpakaļceļam. Tas kaitē imidžam, secinājuši tradicionālo aviokompāniju pārstāvji. Nenovērtēja konkurentu R. Heiss uzskata, ka šobrīd komplicētajos tirgus apstākļos vainojami paši lielie avio tirgus veterāni, nepievēršot īpašu uzmanību jaunajiem lētajiem censoņiem to rašanās brīdī. Speciālisti atzīst, ka lēto aviosabiedrību radītās pārmaiņas tirgū ir lielākās un ietekmīgākās, kopš brīža, kad tika atcelti starpvalstu līgumi. R. Heiss norāda, ka ar bažām noraugās uz tām vecajām lidsabiedrībām, kas šobrīd cenšoties neatpalikt no lētajiem, veido pašas savus zemo cenu meitas uzņēmumus. Viņš ir pārliecināts, ka arī tām pēc kāda laika nāksies no tām atteikties, jo aviokompānija var veiksmīgi darboties tikai tad, ja koncentrējas uz galveno biznesu. Tomēr dārgāko, bet kvalitatīvāko lidojumu cienītājiem nevajadzētu satraukties, jo, visticamāk, pastāvēt turpinās arī tradicionālās aviokompānijas. Pēc speciālistu novērojumiem, šo tirgu pamest ir ārkārtīgi grūti, jo nacionālās aviokompānijas zināmā mērā tiek uzskatītas par nacionālo lepnumu un tiek attiecīgi balstītas un subsidētas. Pagājušā gada vidū zemo cenu aviosabiedrību tirgus vēl tika uzskatīts par visnotaļ pievilcīgu un ātru peļņu nesošu. Gandrīz vienlaikus parādījās vairākas jaunas kompānijas,

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lētās lidsabiedrības spiež mainīties arī citiem

Aivars Mackevics [email protected], 29.08.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto lidojumu tirgus ir licis sarosīties arī tradicionālajām lidsabiedrībām mainīt savu cenu tarifu politiku. Pirmie pionieri šajā tirgus segmentā ir īru lidsabiedrība Ryanair un britu Easyjet, kuri ir spējuši palielināt apkalpoto pasažieru skaitu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu par vairāk kā 40%. Arī tūrisma koncernu (TUI, Thomas Cook uc.) čarterlidsabiedrības kā Hapag-Lloyd Flug, Condor vai Air Berlin pievērsušās lēto lidojumu apkalpošanā. Lidojumu tirgus eksperti uzskata, ka vērojama liela lidsabiedrību piedāvājuma koncentrācija, tāpēc daudzi šo konkurenci neizturēs. Tradicionālās lidsabiedrības kā Lufthansa un British Airways vēlas piesaistīt klientus ar jauno cenu tarifiem, kur priekšplānā tiek reklamēta iespējami lētāka lidojuma cena. Lidsabiedrības vēlas mainīt savu dārgā piedāvājuma imidžu. Vienlaicīgi tradicionālās lidsabiedrības un tūrisma koncerni dibina jaunas lidsabiedrības, piemēram, LH un Eurowings izveidotā lidsabiedrība Germanwings vai TUI un lidsabiedrības Germania nodibinātā pagaidām bezvārda lidsabiedrība, lai aktīvi piedalītos konkurencē ar jaunajiem Vācijas un Eiropas tirgus līderiem kā Ryanair, Easyjet un Virgin Express.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Kas sagaida Latvijas 100 visbagātākos?

Lato Lapsa, Baltic Screen sadarbībā ar korporatīvo finanšu kompāniju LAIKA STARS, speciāli Db, 08.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007. gads Latvijas visbagātākajiem cilvēkiem solās būt ļoti veiksmīgs, un izņēmums varētu būt vienīgi tranzīta nozare, kā arī atsevišķi megauzņēmumi, kuros iestājusies neliela stagnācija, - šāds ir rezultāts Baltic Screen un korporatīvo finanšu kompānijas LAIKA STARS veiktajam pētījumam par Latvijas 100 bagātāko cilvēku biznesa izredzēm tuvākā gada laikā.

Tika izvērtēta virkne faktoru, kas ietekmē Latvijas 100 bagātākajiem uzņēmējiem piederošo īpašumu vērtību, un uz veiktās analīzes bāzes tika sagatavots iespējamais attīstības scenārijs - īpašumu vērtības izmaiņas. Uzņēmēju īpašumu vērtību ietekmē vairāki faktori, kuru izpausmes, lai gan līdzīgas pēc būtības, katru biznesu var ietekmēt savādāk.

Jāņem vērā, ka, prognozējot, kā mainīsies Latvijas 100 bagātāko cilvēku ienākumi, lielākoties tika analizēta publiski pieejamā informācija, un līdz ar to biznesa vērtības izmaiņas tika novērtētas oficiāli pieejamajai jeb caurspīdīgajai biznesa daļai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 krīzē apturēto un samazināto lidojumu skaita dēļ pērn Latvijā mainījusies civilās aviācijas drošuma risku struktūra, palielinoties atgadījumiem, kas varētu būt saistīti ar civilās aviācijas personāla nepietiekamu lidojumu pieredzi.

Tā secināts valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" (CAA) publicētajā Lidojumu drošuma pārskatā par 2020.gadu.

2020.gadā palielinājies navigācijas kļūdu izraisīto atgadījumu skaits civilajā aviācijā, kas pērn apsteidza iepriekšējo gadu otro visbiežāko kategoriju - sadursmes ar putniem. CAA navigācijas kļūdu salīdzinoši lielo skaitu skaidro ar to, ka lidojumu apkalpēm, veicot ievērojami mazāk lidojumu, ir nepietiekama prakse (gan pārvietojoties pa lidlauka peronu, gan lidojumu laikā), kas izraisa biežākas kļūdas navigācijā.

2019.gadā tika ziņots par 81 atgadījumu, kas saistīts ar navigācijas kļūdu, kamēr pērn - par 82 šādiem atgadījumiem, neskatoties uz to, ka kopējais lidojumu skaits lidostā "Rīga" 2020.gadā (35 591 lidojumi) ir ievērojami mazāks salīdzinājumā ar 2019.gadu (87 007 lidojumi).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo cenu lidsabiedrībai Ryanair Latvija ir ceturtais straujāk sarūkošais tirgus pēc lidojumu skaita samazinājuma, šodien raksta Dienas bizness.

No aviācijas analītikas portāla anna.aero apkopotajiem datiem izriet, ka, salīdzinot ar 2011. gada vasaru, šogad Ryanair no Rīgas lidostas veiks 21 lidojumu nedēļā mazāk. Salīdzinājumam Igaunijā lidojumu skaits sarucis tikai par sešiem, bet Lietuvā, kur Ryanair ir lielākais gaisa pārvadātājs ar 43% tirgus daļu, lidojumu skaits vasarā pieaugs par septiņiem nedēļā. Pēc šiem datiem sanāk, ka Latvija ir Ryanair ceturtais straujāk krītošais tirgus uzreiz aiz Marokas (37 lidojumi mazāk), Īrijas (par 31 lidojumu mazāk) un Apvienotās Karalistes (25 lidojumi mazāk). Lielākais lidojumu skaita pieaugums ir Spānijā – 167, Ungārijā – 141 un Itālijā – 113. Jāpiebilst, ka gan Spānijā, gan Ungārijā šī gada sākumā bankrotēja vietējās lidkompānijas Spanair un Malev, bet Ryanair nekavējās ar jaunu savu bāzu izveidošanu šajās valstīs. Tomēr jautājums par Ryanair lidojumu skaita samazināšanu no Rīgas jāskatās kompleksi: pirmkārt, Ryanair stiprā pozīcija Lietuvā atņem pasažierus Rīgai, otrkārt, jo stiprāka un straujāk augoša nacionālā aviokompānija, šajā gadījumā airBaltic, jo tā pievelk arvien vairāk citu aviokompāniju Rīgai, tāpēc ka augošs tirgus ir interesants visiem aviopārvadātājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

«Hapag-Lloyd Express» attīstās veiksmīgāk nekā bija plānots

Aivars Mackevics [email protected], 27.02.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

TUI lēto lidojumu lidsabiedrība Hapag-Lloyd Express (HLX) attīstās veiksmīgāk nekā bija plānots. Jau šī gada aprīlī lidmašīnu flote tiks palielināta ar sešām jaunām lidmašīnām, tas ir par divām vairāk nekā bija plānots. Abas papildus lidmašīnas turpmāk startēs no Hanoveras lidostas. Tagad no šīs lidostas lidos trīs lidmašīnas, bet no Ķelnes/Bonnas septiņas lidmašīnas. No aprīļa HLX piedāvājums tiks palielināts ar 8 jaunām lidojumu līnijām, kas savienos 17 mērķus Vācijā, Lielbritānijā, Itālijā, Francijā un Spānijā. Kopš pagājušā gada decembra HLX reģistrējis no Ķelnes/Bonnas lidostas pavisam 500 000 biļešu rezervācijas. TUI vēlas 2003. gadā kļūt par vadošo kompāniju Vācijās lēto lidojumu tirgū ar 1,3 miljoniem rezervēto biļešu. Par sīvākajiem konkurentiem tiek uzskatīta Lufthansas meitas uzņēmums Germanwings un Īrijas lidsabiedrība Ryanair. Avots: Wirtschaftsblatt

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lēto lidojumu lidsabiedrības neietekmē Irākas karš

Aivars Mackevics [email protected], 04.04.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto lidojumu lidsabiedrības nav ietekmējis Irākas karš. Piemēram, lidsabiedrība Germanwings neizjūt ietekmi Irākas kara rezultātā, bet secina, ka pasažieru ceļojumi kļūst īsāki. Arī Eiropas lielākā lēto lidojumu lidsabiedrība Ryanair darbībā nekādas negatīvas izmaiņas netiek novērotas. Lidsabiedrība Hapag-Lloyd Express atzīmē, ka patlaban notiek lielāka biļešu rezervēšana nekā parasti un apjomu samazināšanās netiek konstatēta. Tagad lēto lidojumu lidsabiedrības gūs priekšrocības no pilsēttūrisma, jo iedzīvotāji mazāk izmanto klasiskos standartizētos ceļojumus, bet vairāk seko lēto lidsabiedrību piedāvājumiem. Jāatzīmē, ka Hapag-Lloyd Express no visiem pārvadātajiem pasažieriem 40% ir darījumu biznesa pārstāvji. Turpretī lidsabiedrībai Lufthansai ir samazinājies pasažieru skaits, kā rezultātā vairs nelido jau septiņas lidmašīnas, kam sekoja arī darba vietu samazināšana, īpaši reisos uz Ameriku un Āziju. Visu līdzšinējo mērķu sasniegšanai tiek samazinātas frekvences un izmantotas mazākas ietilpības lidmašīnas. Kopš šī gada sākuma Lufthansai samazinājies lidmašīnu noslogojums, kā arī vietu rezervēšana sarukusi, īpaši biznesa klases dārgo vietu pārdošanā. Šī gada janvārī un februārī salīdzinājumā ar 2002. gadu Luhthansai palielinājās pasažieru skaits par 10,5%, sasniedzot 6,7 miljonus, bet noslogojums samazinājās par 1,2%, sasniedzot 68,9%. Avots: Wirstschaftsblatt

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropā biznesa aviācijā kā pa viļņiem, Ziemeļeiropā veidojas jauns aviācijas centrs, tirgus dalībnieki strādā pie tiešsaistes pasūtījumu veikšanas, tāpat kļūst populārāki helikopteri - tādas atziņas izskanēja septītajā Baltijas Biznesa aviācijas forumā Rīgā.

Biznesa aviācijas būtība ir savienojamība, norādīja Briselē bāzētās Eiropas Biznesa aviācijas asociācijas (EBAA) tirgus izpētes vadītājs Arturs Tomass. Viņa pārstāvētā organizācija darbojas jau 42 gadus, tajā ir 730 biedri, tostarp 150 operatori. Organizācijā ir lielākā daļa Eiropas nozares operatoru.

Eiropā biznesa aviācijā kopumā tiek izmantotas 3600 lidmašīnas, tostarp vairāk nekā 1000 gaisa kuģi pieder EBAA biedriem, bet pārējās - maziem operatoriem vai privātīpašniekiem. Kopumā pasaulē ir ap 35 tūkst. biznesa aviācijas gaisa kuģu, no tiem apmēram puse ASV, 5% Brazīlijā, 5% Kanādā un 5% Meksikā. Apmēram 60% no Eiropas flotes veido mazas lidmašīnas. Visvairāk biznesa aviācijas lidmašīnu ir Vācijā (745), Lielbritānijā (508) un Francijā (458). Nozare nodrošina apmēram 8% no visiem gaisa kuģu lidojumiem Eiropā jeb apmēram 2000 lidojumus dienā, vidējam lidojumam sasniedzot vienu tūkst. km. Apmēram 90% šo lidojumu tiek veikti Eiropas iekšienē, vidēji ietaupot divas stundas salīdzinājumā ar regulāro aviosatiksmi, bet lielākie ieguvumi ir maršrutos, kur netiek nodrošināta tieša komerciāla satiksme, atzīmē A. Tomass. Eiropas Savienībā ar nozari tieši un netieši saistītas 400 tūkst. darbavietas. Biznesa aviācijas pienesums Eiropas ekonomikai sasniedz 100 miljardus eiro gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidasbiedrību kompensācijas kļūdu gadījumos

Aivars Mackevics [email protected], 11.07.2002

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidojuma biļete kā līguma dokuments dod ceļotājam tiesības uz kompensāciju. Dažas lidsabiedrības piedāvā īpašus risinājumus. Lidojuma biļetes īpašnieks ne vienmēr var būt drošs par savu lidojumu, jo aviosabiedrības bieži vien, pildot savas lidmašīnas ar pasažieriem, vienu vietu ir pārdevušas divreiz. Šādos gadījumos ceļotājam tiek piedāvāta biļetes pārrakstīšana uz nākošo vai citu izlidošanas laiku. Šādi notikumi sevišķi bieži ir sastopami lidsabiedrībās, kuras piedāvā regulāros reisus. Lidojuma biļetes īpašniekam principā tiek lauzts vai mainīts iepriekš vienotais līgums, tāpēc ceļotājam ir jāaizstāv savas tiesības, jo lidojuma atteikšana ir saistīta ar laika un naudas papildus izmaksām. Tiesības lidojot no ES ES ietvaros ceļotājam ir dotas tiesības, kur biļetes īpašnieks var pieprasīt lidojuma cenas atmaksāšanu, visātrāko transportēšanas veidu līdz ceļojuma mērķim vai arī lidojuma pārcelšanu uz jebkuru vēlamo termiņu. Papildus šiem noteikumiem, ja biļetes īpašnieks ir savlaicīgi reģistrējies, ir tiesības uz atmaksas atlīdzību. Ceļojumiem līdz 3 500 km biļetes īpašnieks ir tiesīgs saņemt kompensāciju 150 eiro vērtībā un virs 3 500 km 300 eiro. Papildus šiem maksājumiem lidsabiedrībai jāapmaksā ēdienreizes, telefona izdevumi un naktsmītnes. Kompensācijas maksa ir paredzēta biļetes īpašniekam, ja lidojuma starts sakarā ar vietas dubulto pārdošanu ir pārcelts līdz 4 stundām. Lidsabiedrību piemēri. Lidsabiedrības Cathay Pacific un Eurowings: piedāvā ceļotājam pēc iespējas ātrāk lidot ar citu aviosabiedrību lidmašīnām. Savādāk tiek pārņemtas visas izmaksas ar naktsmītnēm un ēdienreizēm. Tiek maksāta kompensācija 150 vai 300 eiro atkarībā no ceļojuma mērķa. Emirates: lidsabiedrības līdzstrādnieks meklē brīvprātīgos savu lidojumu pārcelt uz jebkuru dienu gada laikā. Ja nākošā lidmašīna ir tikai pēc dienas, tad aviokompānija sedz visus izdevumus pārnakšņošanai un ēdienreizēm. British Airways: meklē brīvprātīgos biļetes pārrakstīšanai, vai arī tiek izmaksāta kompensācija, kuras lielums ir atkarīgs arī no lidojuma biļetes klases. Delta Air Lines: brīvprātīgie uz citu lidojuma laiku saņem īpašus "Delta Dollar Transportation Vaucher". Visi citi biļešu īpašnieki pēc ASV tūrisma departamenta normatīvajiem aktiem saņem kompensāciju līdz 4 stundām 200 ASV dolāru un virs 4 stundām 400 ASV dolāru. Lufthansa: pasažieriem tiek piedāvāts citu lidsabiedrību pakalpojumi. Biļetes īpašnieks var vēlēties naudas kompensāciju vai dubultīgu summu kā dāvanu karti nākošajam lidojumam pēc izvēles. Dāvanu karti var nodot arī trešajai personai vai arī izlietot Lufthansas veikalos.

Komentāri

Pievienot komentāru