Apkopojot datus par Latvijas lielāko sabiedrisko attiecību aģentūru 2006. gada neto ieņēmumiem, redzams, ka no lielāko desmitnieka pazudusi tikai viena kompānija - monde PR. Savukārt runājot par šo gadu, nozares pārstāvji prognozē iekšējo komunikāciju nozīmes pieaugšanu.
PR aģentūras Mediju tilts saglabājusi lielākās PR aģentūras titulu pēc neto ieņēmumiem un apgrozījuma. Uzņēmuma valdes priekšsēdētāja Laura Minskere norāda, ka uzņēmuma izaugsmi pagājušajā gadā ietekmēja trīs galvenie faktori: pirmkārt, pieprasījuma pieaugums pēc PR pakalpojumiem nekustamo īpašumu attīstītāju vidū, otrkārt, aģentūras spēja būt pirmajiem jaunu un efektīvu interneta komunikācijas veidu nodrošināšanā un, treškārt, līdzšinējās pieredzes būtiskā loma jaunu klientu piesaistē.
Prognozētot nozares attīstības tendences Minskere norādīja, ka Latvijā turpināsies mainīties mediju vide, būtiski palielinot interneta mediju lomu sabiedriskā viedokļa veidošanā.
Lielāka uzmanība tiks pievērsta komunikāciju stratēģiju izstrādei, jo, mainoties mediju videi, daudz grūtāk būs sasniegt mērķa auditoriju ar līdzšinējām sabiedrisko attiecību metodēm un tradicionālajiem komunikācijas kanāliem. Īpaši tas attiecas uz ekonomiski aktīvo mērķa auditoriju, skaidro Minskere.
Turklāt arī klienti ir uzkrājuši zināmu pieredzi sabiedriskajās attiecībās, tāpēc tie kļūst daudz prasīgāki. Līdz ar to Minskere tirgū prognozē asu konkurenci par labākiem un profesionālākajiem konsultantiem, un jau šobrīd klienti prasa daudz lielākās zināšanas un pieredzi nekā vienkārši mediju attiecības.
Inflācijai tieša ietekme
Latvijas Sabiedrisko attiecību kompāniju asociācijas (LSAKA) prezidents Ainārs Ērglis komentējot nozares neto ienākumu pieaugumu norādīja, 2006. gada pieaugums ir bijis labāks nekā gadu iepriekš un pamatojums esot vienkāršs: "viss kļūst dārgāks".
Ērglis norādīja, ka ir pieaugusi arī konkurence - aizvien lielāki līdzekļi tiek ieguldīti PR, līdz ar ko iekļūšana medijos kļūst sarežgītāka un nākas meklēt jaunus veidus, kā uzrunāt cilvēkus, bieži vien jāsāk strādāt ar auditoriju pa tiešo, kas ir ļoti dārgi. Runājot par viņam piederošo PR aģentūru (P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības), Ērglis kā galveno panākumu minēja spēju noturēt klientus un uzsākt ar viņiem jaunus projektus.
Arī Hill & Knowlton Latvia direktors Ralfs Vīlands norāda, ka lielu uzmanību pievērš darbam ar esošajiem klientiem, un viņu lojalitātes stiprināšanu. Viņš norādīja, ka ieņēmumu celšanos lielā mērā ietekmējis arī tas, ka PR ir personāliju bizness, un, kā zināms, darba algas gada laikā ir augušas gana strauji.
Sāk cienīt
Ērglis kā pozitīvāko tendenci nozarē min to, ka Latvijā mainās attieksme pret PR kā tādu - sākotnēji bijis tā, izsauc PR speciālistu un pasaka, kas viņam jāsaka, nākamais attīstības posms bijis, kad PR speciālists kopīgi ar klientu vienojas, ko sacīt. Tagad jau sitācija lēnām tuvojoties ideālajai no PR viedokļa, klienti ne vien jautājot, ko sacīt, bet jautā, ko darīt.
Vīlands arī uzskata, ka pieaug vispārējā izpratne par PR nozīmīgumu: "Latvijas vadošie menedžeri lielā mērā ir sapratuši, kas ir tas arsenāls un kurā brīdī to izmantot. Kurā brīdī viņam lēmumu pieņemšanas procesā ir jājautā mums padoms. Līdz ar auditoriem un advokātiem nopietnie stratēģiskei PR konsultanti ir iekļuvuši konsultantu topā - nav vairs tā, ka iznāk no sapulces un pasaka "mēs nolēmām to un to"".
Ainars Vladimirovs, aģentūras Tēls PR direktors "Šāds apjoma pieaugums nav strauja cenu kāpuma rezultāts, jo kopumā pakalpojumu izmaksas mūsu klientiem esam atstājuši iepriekšējā gada līmenī, respektīvi, uz pamatpakalpojumiem cenas neesam cēluši. Var teikt, ka Tēls PR darba apjoma pieaugums ir rezultāts situācijas stabilizācijai tirgū kopumā, arvien vairāk klientu izvēlas sadarboties nevis ar t.s."viena klienta aģentūrām", bet gan firmām, kas tirgū jau ieguvušas vārdu. Tāpat vērojama arī uzņēmēju un citu klientu izpratnes palielināšanās par PR pakalpojumu būtību, kas nozīmē, ka PR pakalpojumi vairs nav tikai mediju attiecības un "rakstu iedabūšana", bet gan normāls pakalpojumu komplekss.
Prognozēju, ka šis - 2007. gads - vairs nebūs ar tikpat strauju izaugsmi, jo pamazām sabiedrisko attiecību pakalpojumu tirgus "piepildās", kas nozīmē, ka arvien mazāk paliek brīvo nišu. Un, protams, tas nozīmē arī konkurences palielināšanos starp aģentūrām."
Labs tēls sākas no darbinieka
Vīlands norāda, veidot sabiedrisko domu ir kļuvis daudz vienkāršāk - ir isziņas, var izveidot interneta dienasgrāmatu, vai forumu - tas darbiniekiem dod iespēju izplatīt no uzņēmuma vadības atšķirīgu viedokli bez lieliem ieguldījumiem, tādēļ lielāka uzmanība jāvelta iekšējai komunikācijai, lai darbinieku viedoklis un uzskati sakristu ar popularizēto tēlu.
Ērglis piebilst, ka svarīgi ir no sākuma veikt iekšējo komunikāciju un tad komunicēt uz āru. Viņš uzskata, ka ārējo komunikāciju PR aģentūras iemācījušās viedot diezgan labi, savukārt jaunais izaicinājums ir iekšējā komunikācija, kas būšot šī gada tendence. Iekšējām komunikācijām būtu jāvelta vismaz 25% PR veltīto resursu, kas protams var mainīties atkarībā no nišas, kurā darbojas uzņēmums.
Lielākās aģentūras pēc neto ieņēmumiem 2006. gadā* | |||||
aģentūra | Neto ieņēmumi 2006 | Neto ieņēmumi 2005 | pieaugums 2005./2006. gads | Apgrozījums 2005. gadā | Apgrozījums 2006. gadā |
Mediju tilts | 1001,1 | 870,0 | 15% | 1048,7 | 1198,1 |
Hill&Knowlton | 677,1 | 549,3 | 23% | 651,0 | 783,8 |
MRS Grupa | 574 | 366,9 | 56% | 663,4 | 969,2 |
P.R.A.E. Sabiedriskās attiecības | 515,5 | 408,2 | 26% | 637,9 | 683,2 |
Tēls PR | 441,3 | 307,9 | 43% | 357,9 | 453,3 |
Nords Porter Novelli | 400,8 | 377,6 | 6% | 585,9 | 980,8 |
Sabiedrisko attiecību birojs/Weber&Shandwick Affilate | 353,3 | 277,0 | 28% | 692,4 | 742,0 |
Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate | 317,2 | 263,6 | 20% | 354,1 | 494,3 |
Exodus Integrētās komunikācijas | 246 | 35,0 | 603% | 89,0 | 388,7 |
PR Stils | 202 | 228,9 | -12% | 305,2 | 232,0 |
Kopā: | 4728,3 | 3684,4 | 28% | 5385,6 | 6925,4 |
*Kompāniju iesūtītie vai LSAKA apkopotie net revenue rādītāji (klientu apmaksātās stundu likmes, ikmēneša maksas un komisijas maksas, PR pakalpojumu un konsultāciju jomā) Ataujātas nozares ekspertu minētās lielākās kompānijas. | |||||
**intergrētais apgrozījums kopā ar McCann un Lowe age |