Nelabprātīgo koalīcija - 26 valstu savienība (krievi gan ziņo par 32 dalībvalstīm), kas iebilst pret ES vienpusēji noteikto aviācijas izmešu tirdzniecības shēmu (ETS) - Maskavā ir izlēmusi par koordinētu pretestību.

«Pretpasākumu grozā» ir dažādas izvēles vai to kombinācijas: aizliegt savu valstu aviolīnijām piedalīties tirdzniecības shēmā, kā to jau izdarījušas ASV un Ķīna, uzlikt ES aviokompānijām simetriskus nodokļus, lai atgūtu zaudēto, un pārtraukt divpusējās sarunas par vietējo tirgu labāku pieejamību ES pārvadātājiem un nozares ražotājiem.

Pēdējais nozīmētu problēmas, piemēram, franču Airbus. Kompānijas vides jautājumu šefs Pols Nešs portālam EurActive.com komentē, ka potenciālo tirdzniecības karu gadījumā industrijai tiktu liegts tieši strauji augošais Dienvidamerikas un Ķīnas tirgus.

Strīda būtība ir kopš 1. janvāra ES teritorijā spēkā esošās izmešu kvotas aviācijai, ko savienība ekoloģijas bažu dēļ ieviesusi vienpusēji. Tieši aviācija ir visstraujāk augošais gaisa piesārņotājs. Ir aprēķināts, ka šajā sektorā starp 2005. un 2020. gadu siltumnīcas efekta gāzu izmeši pieaugs par 88%, bet līdz 2050. gadam pie pašreizējiem nozares apgriezieniem tie būs pat 700%. Attiecīgi ES prasa aviokompānijām, kas izmanto tās gaisa telpu, jau šogad apmaksāt 15% no tiem piešķirtajām piesārņojuma kvotām. Apjoms pakāpeniski pieaugtu un līdz 2020. gadam būtu 18%.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra