Transports un loģistika

Mazāk naftas cauruļvadā

Artis Kalveits, 30.11.2004

Jaunākais izdevums

2004. gada deviņos mēnešos pa maģistrālo naftas cauruļvadu transportēja 10.8 milj. t naftas, kas ir par 12.1 % mazāk nekā 2003. gada 9 mēnešos, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotā informācija. Nafta tika transportēta tikai uz Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcu. Savukārt pieauga pa cauruļvadiem transportēto naftas produktu apjoms. Pa maģistrālo naftas produktu cauruļvadu 2004.gada janvārī — septembrī transportēja 4.2 milj. t naftas produktu, kas ir par 19.4 % vairāk nekā iepriekšējā gada attiecīgajā periodā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

LatRosTrans pārsūdzējis tiesas lēmumu par cauruļvadam uzliktajiem ierobežojumiem

Ieva Mārtiņa, 22.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspils naftas meitas uzņēmums LatRosTrans ir pārsūdzējis Daugavpils tiesas lēmumu, saskaņā ar kuru tika uzlikts aizliegums veikt darbības saistībā ar tehnoloģiskās naftas pārvietošanu no maģistrālā naftas cauruļvada Polocka-Ventspils Latvijas teritorijā uz rezervuāru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Kurp virzās naftas cenas?

Latvijas Bankas ekonomiste Krista Kalnbērziņa, 29.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenu straujās pārmaiņas pēdējo desmit gadu laikā esam jau pieredzējuši vairākas reizes.

2009. gadā naftas cenas, reaģējot uz globālo finanšu krīzi, saruka no gandrīz 140 līdz 40 ASV dolāriem barelā, lai atkal atgrieztos līdz 120 ASV dolāriem jau 2011. gadā. Šobrīd naftas cenas turpina būt ļoti zemā līmenī. 2014. gada otrajā pusē cenas saruka par 70%, sasniedzot zemāko punktu jeb 29 ASV dolārus barelā, kopš tā laika naftas cenu līmenis bijis zems.

Šobrīd naftas cenu līmenis ir nedaudz kāpis, tomēr tas turpina svārstīties tuvu 40-50 ASV dolāru līmenim un neuzrāda noturīgu kāpuma tendenci. Īsumā rakstā stāstīšu par to, kas šo naftas kritumu noteicis un kā zemais naftas cenu līmenis ir ietekmējis globālo izaugsmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ventbunkeru šobrīd nepārdos

Oskars Prikulis, 67084403, 17.04.2008

Viens no Ventspils tranzītbiznesa kompānijas Ventbunkers īpašniekiem Olafs Berķis intervijā Db atklāj, ka šobrīd vairs netiek strādāts pie uzņēmuma pārdošanas, jo Ventbunkers esot zaudējis lielu daļu vērtības. Tāpat tiekot apsvērta iespēja

piedzīt zaudējumus no Ventspils naftas, jo šīs kompānijas darbības rezultātā esot nodarīti zaudējumi Ventbunkeram, ko Ventspils nafta noliedz.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd vairs netiek strādāts pie uzņēmuma pārdošanas, jo Ventbunkers esot zaudējis lielu daļu vērtības.

Tā intervijā Db norāda Ventspils tranzītbiznesa kompānijas Ventbunkers viens no īpašniekiem Olafs Berķis. Tāpat O. Berķis norāda, ka tiek apsvērta iespēja piedzīt zaudējumus no Ventspils naftas, jo šīs kompānijas darbības rezultātā esot nodarīti zaudējumi Ventbunkeram. (1)

Cik tuvu jūs stāvat Ventbunkera lietām? Cik jums tas arvien ir interesanti?

Esmu Ventbunkera akcionārs. No dibināšanas brīža gandrīz 10 gadus biju šīs kompānijas prezidents. Pēc būtības, kompānijas izaugsme no tās metāllūžņu kaudzes, kāda tā bija dibināšanas brīdī 1994. gadā, līdz modernam terminālim un Latvijas lielākajam holdingam, kurā ietilpa tādi uzņēmumi kā Ventspils nafta, Preses Nams, virkne mediju un preses izdevumu, Latvijas Kuģniecība, nekustamie īpašumi Rīgā un Jūrmalā un daudz kas cits 2002.gadā, notika manā laikā. Protams, tas nav tikai mans nopelns, tas bija komandas darbs. Šī kompānija man tiešām ir tuva, un tas , kas ir noticis pēdējo gadu laikā, man sāp. Ne jau finansiālo zaudējumu dēļ. Diemžēl pēc manas aiziešanas no Ventbunkera prezidenta amata un Igora Skoka aiziešanas no Ventspils naftas prezidenta amata holdingā bija iestājusies regresija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Advokāts: par tehnoloģiskās naftas īpašnieci atzīstams LatRosTrans

Ieva Mārtiņa, 26.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā kā nav šaubu par to, ka cauruļvada īpašniece ir SIA LatRosTrans, tad tā ir atzīstama arī par cauruļvadā esošās naftas tehnoloģiskās rezerves īpašnieci.

Tā savā šā gada 13. oktobra atzinumā par tiesiskajām attiecībām saistībā ar īpašuma tiesībām uz LatRosTrans naftas vados Latvijas teritorijā esošo tehnoloģiskās naftas rezervi un iespējamiem tiesvedības riskiem trešo personu pretenziju gadījumā, secina zvērinātu advokātu biroja U.Grūbe un A.Strautiņš zvērināts advokāts Uģis Grūbe.

Atzinumā, kas ir Db.lv rīcībā, minēts, ka cauruļvada darbības nodrošināšanai nepieciešamais naftas apjoms atbilstoši Latvijas Republikas Civillikumam ir kvalificējams kā galvenās lietas (paša cauruļvada) piederums (blakus lieta). Tā kā nav šaubu par to, ka cauruļvada īpašniece ir LatRosTrans, tad arī par cauruļvadā esošās naftas tehnoloģiskās rezerves īpašnieci atzīstams LatRosTrans, norādīts atzinumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Gazprom: Nord Stream gandrīz gatavs

Gunta Kursiša, 17.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gazprom veic pēdējos soļus, kas nepieciešami, lai uzsāktu dabasgāzes iepludināšanu cauruļvadā Nord Stream, atsaucoties uz kompānijas paziņojumu, vēsta Upi.com.

«Patlaban ir pabeigta testēšana, lai iepludinātu gāzi cauruļvadā,» paziņojumā ceturtdien norādījis Gazprom, kam pieder 51% Šveicē reģistrētā starptautiskā kopuzņēmuma Nord Stream AG akciju. Paredzēts, ka gāzes iepludināšana cauruļvadā tiks uzsāka šī gada septembrī, un tas ir nozīmīgs solis pirms ekspluatācijā tiks nodotas gāzes attīrīšanas un gāzes kompresoru vienības, kas nodrošinās gāzes piegādi patērētājiem.

Pēdējā mēneša laikā ir uzbūvētas vairāk nekā 400 jūdzes no otrās Nord Stream caurules un vienas dienas laikā tiek uzbūvētas aptuveni četras jūdzes cauruļvada, paziņojis cauruļvada konsorcijs no Šveices.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas izsūknēšana no SIA LatRosTrans (LRT) piederošā cauruļvada ir nepieciešama, lai nodrošinātu cauruļvadu sistēmas drošu konversāciju.

To, reaģējot uz satraukumu, ko izraisījušas ziņas, ka SIA LatRosTrans sācis izsūknēt naftu no sev piederošā cauruļvada, paziņojis uzņēmums.

«Ja kādam patiešām rūp naftas tranzītbiznesa saglabāšana un attīstība Latvijā, tad satraukties vajadzētu nevis par naftas izsūknēšanu jeb izspiešanu no LRT cauruļvada, kas ir normāls tehnoloģisks process un vērsts uz uzņēmuma aktīvu saglabāšanu un attīstību, bet gan par vienīgo, Latvijā esošo uzņēmumu, kurš nodrošina naftas un naftas produktu transportēšanu pa maģistrāliem cauruļvadiem,» paziņojumā norādījis LRT valdes loceklis Igors Stepanovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nord Stream veic cauruļvadu iekšpuses inspekciju

Lelde Petrāne, 30.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nord Stream ir pabeidzis cauruļvadu iekšpuses inspekciju, izmantojot pašreiz pasaulē vienīgo šāda veida Cauruļvadu pārbaudes iekārtu (PIG - Pipeline Inspection Gauge).

Nord Stream izmanto Cauruļvadu pārbaudes iekārtu ar visspēcīgāko magnētisko lauku, kas līdz šim ir radīts šāda veida iekārtās. Veicot Nord Strem cauruļvada inspekciju, no Cauruļvadu pārbaudes iekārtas ir apkopotas garākās datu ķēdes, kas jebkad ir ierakstītas un saņemtas no šāda tipa iekārtām. Ar vairāk nekā 2000 mērījumu kanāliem un vienu paraugu no katriem 2.5 cauruļvada milimetriem, kas kopā veido 1’224’000’000mm - iekārta nonāks Vācijā ar vairāk kā triljons uzmērījumiem.

Lai pārbaudītu cauruļvadu, kas atrodas līdz 200 metru dziļumā uz Baltijas jūras gultnes un saņemtu apstiprinājumu tā tehniskajam stāvoklim, Nord Stream veic pašreiz pasaulē vienīgo cauruļvadu pārbaudi no iekšpuses - nosūtot iekārtu PIG paralēlo cauruļvadu sistēmā visā 1224km garumā, sākot no Krievijas līdz Eiropai. Cauruļvadu pārbaudes iekārta jeb PIG (Pipeline Inspection Gauge) ir sešus metrus gara un apmēram septiņas tonnas smaga, aprīkota līdzīgi kā kosmosa satelīti. Iekārta magnetizē un skanē cauruļvada sienas, ieraksta visus mērījumus un datus apjomīgā atmiņas kartē, kā arī kartē atzīmē precīzu cauruļvada atrašanos un izliekumus uz jūras gultnes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija ir ieinteresēta pēc iespējas ātrāk atjaunot cauruļvada Uņeča - Ventspils darbību, telefonsarunā Krievijas medijiem norādījis Latvijas ekonomikas ministrs Artis Kampars. Arī cauruļvada īpašniece, Krievijas kompānija Transņeftjeprodukt norādījusi, ka cer uz Baltkrievijas atļauju atjaunot cauruļvada ekspluatāciju.

Vienlaikus kompānija Transņeftjeprodukt aizbildinājusies, ka veic plānotu remontu cauruļvadā, kura ekspluatācija pārtraukta Baltkrievijas teritorijā, ziņo vairāki Krievijas mediji.

Db.lv jau šodien ziņoja, ka Baltkrievija nobloķējusi naftas produktu pārvadu dīzeļdegvielas eksportam no Krievijas caur Ventspils ostu, atsaucoties uz pārvada tehniskajām problēmām. Latvija caur šo cauruļvadu gadā pārsūknēja ap 10 milj. t naftas produktu.

Saskaņā ar grafiku kompānijai esot šajā gadā jānovērš 150 dažādu defektu cauruļvadā, kā arī jāveic ikmēneša profilakse. Pārbaude uzrādījusi neskaitāmus cauruļvada defektus, no kuriem novērsta tikai neliela daļa. Kompānija jūnijā samazinājusi pārsūknēto naftas produktu apjomu Baltkrievijas teritorijā cauruļvadā uz pusi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltkrievijai domātā Venecuēlas nafta, visticamāk, tiks pārkrauta caur Rīgas, nevis Ventspils ostu, uzskata Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs.

Viņš norādīja - ja tiek panākta vienošanās par cauruļvada Ventspils-Polocka izmantošanu, Venecuēlas nafta noteikti tiks pārkrauta Ventspils ostā, bet, pēc Loginova rīcībā esošās informācijas, šāda vienošanās netiks panākta un tādējādi Venecuēlas nafta tiks pārkrauta Rīgā.

«Ja politiskā līmenī tiek panākta vienošanās par cauruļvada Ventspils-Polocka izmantošanu, Ventspils ostai nav neviena konkurenta. Tomēr, viesojoties Rīgas ostā, Baltkrievijas premjers skaidrā un gaišā krievu valodā pateica, ka Baltkrievijas puse šī cauruļvada līdzīpašniecei Krievijas kompānijai Transņeftj prasījusi atļauju par tā izmantošanu, uz ko Krievijas uzņēmums atbildēja noraidoši,» viņš sacīja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nord Stream projektā šodien sasniegts vēl viens nozīmīgs attīstības posms – pabeigta otrā 1224 kilometrus garā jūras cauruļvada būvniecība. Plānots, ka pēc apjomīgiem sagatavošanas darbiem cauruļvada nodošanai ekspluatācijā, otrais cauruļvads gāzes transportēšanu uzsāks 2012. gada beigās.

Tas veidos daļu no pilnībā automatizētās divu paralēlu cauruļvadu gāzes transportēšanas sistēmas ar kopējo transportēšanas jaudu līdz aptuveni 55 miljardiem kubikmetru gadā, līdz ar to nodrošinot Eiropas Savienību ar Krievijas gāzi vismaz 50 gadu garumā.

Pēdējā no otrajam cauruļvadam paredzētajām 99 953 tērauda caurulēm tika izgatavota Europipe uzņēmumā Vācijā. Tad šī caurule tika pārklāta ar betona kārtu EUPEC rūpnīcā Mukranā, transportēta uz Slītes sagatavju noliktavu, kas atrodas uz Zviedrijai piederošās Gotlandes salas, un pēc tam nogādāta uz uzņēmumam Saipem piederošā cauruļvada ieguldīšanas kuģa Castoro Sei, kur 2012. gada 17. aprīlī to piemetināja pie kopējā cauruļvada un ieguldīja jūras gultnē. Līdz ar to ir noslēdzies loģistikas posms Nord Stream projektā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Naftas cenu ietekme uz Latvijas patēriņa cenām

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Krasnopjorovs un Andrejs Bessonovs, 09.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenai pieaugot par 10%, patēriņa cenu līmenis Latvijā vidējā termiņā palielinās par 0.6%, liecina pētījuma rezultāti. (Raksts balstīts uz Latvijas Bankas ekspertu veikta pētījuma, kas pilnā apjomā tiks publicēts vēlāk.)

Pēdējo mēnešu laikā tirgus vairākas reizes pārskatīja naftas cenu prognozes uz leju. Investoru bažas noteica gan lēnāks globālās ekonomikas attīstības temps (kas nozīmē arī mazāku pieprasījumu pēc naftas produktiem), gan arvien pieaugošā naftas ieguve ASV. Šķita, ka situācija būtiski mainījās 14. septembrī, kad uzbrukumā cieta vairāki Saūda Arābijas naftas rūpniecības objekti, tajā skaitā pasaules lielākā naftas pārstrādes rūpnīca Abkaikā. Jau pirmajās stundās pēc biržas atvēršanas tas noteica naftas cenas kāpumu par vairāk nekā 10%.

Trīs nedēļu laikā pēc uzbrukuma naftas cena atgriezās iepriekšējā līmenī. Saūda Arābijai atjaunojot naftas ieguves apjomu ātrāk, nekā to gaidīja investori. Tomēr šīs gadījums uzskatāmi parāda, cik svārstīga var būt naftas cena. Ja naftas cenas kāpums izrādītos noturīgs, cik lielā mērā tas ietekmētu patēriņa cenu dinamiku Latvijā? Kādu produktu un pakalpojumu cenas visvairāk reaģē uz naftas cenas svārstībām? Caur kādiem kanāliem un cik ātri naftas cenu dinamika izpaužas Latvijas patēriņu cenās? Vairāk par to – šajā rakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Advokāts Tihonovs mainījis viedokli par bufernaftas piederību

Māris Ķirsons, 03.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Republikas teritorijā izvietotajā naftas cauruļvadā esošā tehnoloģiskā nafta ir Latvijas Republikas valsts īpašums, tā savā paziņojumā norāda zvērināts advokāts Viktors Tihonovs, kaut arī pavisam nesen medijos bija publicēts A.Grūtupa biroja atzinums, ka tā piederot SIA LatRosTrans.

DB jau vairākārt rakstījis par īpašumtiesību strīdu uz bufernaftu, jo pēc tam, kad SIA LatRosTrans uzsāka bufernaftas izsūknēšanu no naftas cauruļvada, Baltkrievijas kompānija Družba uzsāk tiesvedību par bufernaftas īpašuma tiesībām un Daugavpils tiesa šo lietu gatavojas skatīt šā gada 16. maijā.

Jau pērn intervijā DB SIA LatRosTrans valdes loceklis Igors Stepanovs pauda pārliecību, ka bufernafta pieder uzņēmumam un noliedza Baltkrievijas pretenzijas uz šo īpašumu. Interesanti, ka SIA LatRosTrans 2009. gada pārskatā bufernaftu atzīst tikai kā iespējamu aktīvu, bet pēc BDO Zelmenis&Liberte partnera Jāņa Zelmeņa domām absolūti pirmā mantiniece pēc PSRS sabrukuma uz tehnoloģisko naftu ir Latvijas valsts. Attiecīgs atzinums no BDO Zelmenis&Liberte ticis iesniegts arī Ministru prezidenta biroja vadītājai Olitai Augustovskai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspils naftas un Krievijas Transņeftprodukt uzņēmumam LatRosTrans piederošajā naftas cauruļvadā esošās bufernaftas vērtība tiek lēsta 100 līdz 180 miljonu ASV dolāru apmērā, taču neskaidrs ir īpašumtiesību jautājums.

Intervijā DB Baltkrievijas pilnvarotais vēstnieks Latvijā Aleksandrs Gerasimenko vērsa uzmanību uz to, ka SIA LatRosTrans (LRT) ir sākusi darbus, lai izsūknētu no cauruļvada tajā esošo tehnoloģisko naftu, taču tā - 149 500 t - ir Baltkrievijas pilsētā Novopolockā bāzētās naftas pārsūknēšanas republikāniskā uzņēmuma Družba bilancē. Savukārt LRT valdes loceklis Igors Stepanovs apgalvo, ka nafta, kas atrodas cauruļvadā, piederot LRT. Vēl dīvaināk, ka, pēc ziņu aģentūras LETA ziņām, a/s Ventspils nafta (kam pieder 66% LRT kapitāldaļu) privatizācijas noteikumos par bufernaftu nekas nav minēts.

Savukārt Latvijas Tranzītbiznesa asociācijas vadītājs Ventspils pilsētas mērs Aivars Lembergs publiski norādījis, ka bufernafta pieder Latvijas valstij (saskaņā ar vienošanos ar Krieviju abi naftas cauruļvadi tika atzīti par Latvijas īpašumu, bet dīzeļdegvielas cauruļvads - par Krievijas (Transņefteprodukt) īpašumu) un nav privatizēta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pabeigta cauruļvada Nord Stream būvniecība Baltijas jūrā

Ritvars Bīders, 07.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabasgāzes cauruļvada Nord Stream būvētāji pabeiguši darbu pie pārvada pirmās līnijas ziemeļu daļas būvniecības Baltijas jūrā, tādējādi kopumā pabeigtas divas no trim dabasgāzes cauruļvada pirmās līnijas daļām, ziņo EBR.

Kopumā līdz šim ūdenī ieguldīti vairāk nekā 83,3 tūkstoši cauruļvada segmentu aptuveni 1 000 kilometru garumā.

Atlikušos Nord Stream cauruļvada pirmās līnijas būvniecības darbus plānots pabeigt līdz šā gada aprīlim.

Trīs galveno cauruļvada daļu savienošanu paredzēts pabeigt šā gada vasarā. Somijas piekrastē savienošanu plānots veikt pavasarī, savukārt Zviedrijas ūdeņos, netālu no Gotlandes, cauruļvada savienošana paredzēta vasarā.

Pēc savienošanas darbiem cauruļvada pirmās līnijas būvniecība tiks pabeigta pilnībā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Pabeigta Nord Stream cauruļvada zemūdens savienošana

Elīna Pankovska, 22.06.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nord Stream cauruļvada zemūdens savienošana pabeigta, un līdz ar to visi trīs 1,22 tūkst. kilometrus garā cauruļvada posmi ir savstarpēji savienoti zem ūdens. Pirmais cauruļvads uzsāks darbību šā gada ceturtajā ceturksnī.

Pabeigtais cauruļvads Baltijas jūrā tagad ir sagatavots vasaras beigās savienošanai ar cauruļvada sauszemes izbūvi Krievijas un Vācijas krasta zonā, DB informēja Nord Stream padomnieks Baltijas valstīs Romāns Baumanis.

Nord Stream ir dabas gāzes cauruļvads, kas pa Baltijas jūru savienos Krieviju ar Eiropas Savienību. Nord Stream nodrošinās gandrīz trešdaļu no papildus nepieciešamā gāzes daudzuma, savienojot Eiropas gāzes cauruļvada tīklu ar pasaules lielākajām gāzes rezervēm.

Nord Stream AG pirmo no diviem paralēlajiem cauruļvadiem plāno nodot ekspluatācijā šogad. Katrs cauruļvads būs aptuveni 1,22 tūkst. km garš un to transportēšanas spēja sasniegs 27,5 miljrd. kubikmetru gāzes gadā. Pilna transportēšanas spēja 55 miljrd. kubikmetru gadā tikšot sasniegta projekta otrajā fāzē, kad tiks nodots ekspluatācijā otrais cauruļvads, teikts paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad naftas tirgū turpinājās amerikāņu cenu kalniņi. Gada pirmajā pusē šī resursa cena palielinājās, ko galvenokārt noteica OPEC+ valstu apņēmība pieturēties pie melnā zelta ieguves kvotu samazināšanas politikas.

Tāpat naftas vērtībai pieaugt palīdzēja, piemēram, haoss Venecuēlā, kas lielā mērā no vienādojuma izslēdza šīs valsts naftas piegādes.

Gada vidējā daļā gan naftas cena samazinājās, kam palīdzēja pesimistiskāki spriedumi par tirdzniecības karu ietekmi uz pasaules ekonomiku un pat zināmas nozīmīgāko tautsaimniecību recesijas gaidas. Savukārt šā gada beigās, tirgus dalībnieku omai uzlabojoties un OPEC+ paziņojot par papildu savu oficiālo melnā zelta ieguves kvotu samazināšanu, naftas cena atkal ir palēkusies. Rezultātā 20. decembrī šī tirgus etalona - Brent jēlnaftas - cena Londonas preču biržā dzīvojās ap 66,4 ASV dolāru par barelu atzīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija ir nobloķējusi naftas eksportu no Kazahstānas uz Eiropu, paziņojot par negaidītu kritisku avāriju Kaspijas cauruļvada konsorcija jūras terminālī Novorosijskā, ziņo izdevums "Kommersant".

Kaspijas cauruļvada konsorcijs nodrošina naftas eksportu no Kazahstānas, pirmām kārtām uz Eiropas Savienības (ES) valstīm, kuras atsakās pirkt Krievijas naftu.

Krievijas Enerģētikas ministrija ir paziņojusi, ka vētras dēļ terminālī ir bojātas piestāšanas iekārtas, tāpēc naftas piegādes pasaules tirgum var samazināties par 1 miljonu barelu dienā.

Krievijas kontrolētā Kaspijas cauruļvada konsorcija vadība apgalvo, ka aprīkojuma remonts ilgs līdz diviem mēnešiem, tāpēc naftas pārkraušana eksportam uz Eiropu var apstāties vispār.

"Kommersant" atzīmēja, ka paziņojums par avāriju izskanējis laikā, kad Krievijai noteikto sankciju un Rietumu pircēju nevēlēšanās pirkt Krievijas naftu dēļ Krievijas "Urals" markas nafta jāpārdod ar atlaidi, kas sasniegusi rekordlīmeni - 32,6 ASV dolārus par barelu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Kāda ir naftas cenas netiešā ietekme uz inflāciju Latvijā?

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Tkačevs un Andrejs Bessonovs, 31.01.2017

1. attēls. 10% naftas šoka ietekme uz ražotāju cenām nozaru griezumā

Avots: Centrālā statistikas pārvalde (CSP), World Input Output Database, Latvijas Bankas novērtējums

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo divu gadu laikā naftas cena pasaules tirgos ir nozīmīgi samazinājusies. To savos maciņos izjutuši arī Latvijas patērētāji. Vai drīkstam pie šīs sajūtas pierast vai tomēr jāgatavojas naftas cenu kāpumam?

2015. gadā naftas cenas kritums sasniedza 47%, samazinājumu, tam turpinoties arī 2016. gada sākumā. Savukārt 2016. gadā beigās - pēc sarunām starp nozīmīgākajiem spēlētājiem starptautiskajā naftas tirgū - iezīmējās naftas cenas kāpuma tendence. Šādas naftas cenas pārmaiņas atstāj ietekmi uz Latvijas inflācijas līmeni divos veidos:

tiešā veidā (mainot degvielas cenu, kā arī dabasgāzes un siltumenerģijas tarifus);

netiešā veidā (paaugstinot/samazinot preču un pakalpojumu ražošanas izmaksas un tādējādi arī to cenas).

Tiešā veidā radīto ietekmi Latvijas patērētāji izjūt diezgan ātri (piemēram, 85% no naftas cenas palielinājuma/samazinājuma benzīna un dīzeļdegvielas cenās atspoguļojas apmēram divu mēnešu laikā). Taču preču un pakalpojumu cenu korekcija var aizņemt noteiktu laiku, kamēr uzņēmēji pārnes enerģijas cenu izmaiņas uz pārdošanas cenām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cauruļvadu ieguldīšanas kuģis Solitaire ir uzsācis Nord Stream 2 gāzes cauruļvada būvniecību Somu līcī, informē projekta pārstāvji.

Solitaire pirms būvniecības uzsākšanas ir aprīkots un pārbaudīts, precīzi ievērojot projekta izvirzītās prasības. Nord Stream 2 būvniecības plāns ir izstrādāts, ņemot vērā dažādus būvniecību ietekmējošus apstākļus, jo īpaši tos, kas attiecas uz vides ietekmes ierobežojumiem. Soltaire, piemēram, izmanto dinamiskās pozicionēšanās sistēmu, lai noteiktu precīzu cauruļvada noguldīšanas vietu uz gultnes. Līdz ar to būvniecības laikā tikai cauruļvads skars jūras gultni. Izmantot kuģi, kas savā darbībā neizmanto enkurus, ir daļa no papildus drošības pasākumiem noslogotajā Somu līcī.

Solitaire ir 300 metru garš, 41 metru plats un nodrošinās cauruļvadu ieguldīšanu visas diennakts laikā bez apstājas septiņas dienas nedēļā, uz tā ir nodarbinātas līdz pat 420 personas. Cauruļvadu piegādes kuģi Nord Stream 2 būvniecībai nepieciešamās 12 metru garās un 24 t smagās caurules piegādās no tuvākajiem projekta loģistikas centriem Kotkā vai Hanko.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Eiropa no Nord Stream saņems gāzi pēc pāris nedēļām

Gunta Kursiša; Egons Mudulis, 06.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Krievija ir uzsākusi gāzes iepumpēšnu Nord Stream pirmajā cauruļvadā. Līdz pēdējam solim – gāzes piegādei Eiropas valstīm, ir palikušas dažas nedēļas, pavēstījis Nord Stream.

Pirms Nord Stream cauruļvada atklāšanas oktobrī tam līdz noteiktam līmenim ir jābūt piepildītam ar gāzi. Tehniskās gāzes iepumpēšana cauruļvadā ilgs aptuveni četras nedēļas. Tas ir pēdējais solis pirms tiks uzsākta Krievijas gāzes piegāde Eiropas valstīm caur Nord Stream pirmo cauruļvadu, skaidrots oficiālajā interneta vietnē. Tādējādi Nord Stream cauruļvada pirmā līnija ir gatava darbam. Tiek paredzēts, ka Nord Stream Eiropai gadā piegādās 55 miljardus kubikmetru gāzes.

Par gāzes piegādi noslēgti ilgtermiņa līgumi ar vairākām valstīm, tostarp Lielbritāniju, Franciju un Vāciju, ziņo Eruronews. Gāze tiks pārdota arī Beļģijai, Dānijai un Nīderlandei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pagājušonedēļ tika gaidīts lēmums par to, ko OPEC+ veidojums (Jēlnaftas Eksportētājvalstu organizācija un vairākas valstis, kas formāli nav šī karteļa sastāvā) nolems saistībā ar savu melnā zelta ieguvi.

Līdz ar straujo ekonomikas uzrāvienu pēc pandēmijas šoka spēji audzis pieprasījums pēc naftas. Rezultātā kopš krīzes zemākajiem punktiem tās cena daudzkāršojusies. Tas savukārt teorētiski šī resursa ieguvējiem ļauj domāt par aizturēto barelu atgriešanu tirgū, lai palielinātu savus ieņēmumus un neizraisītu kādas ievērojamākas naftas tirgus nesabalansētības.

Kopumā gan notiekošais liecina, ka realitātē lēmumi par naftas barelu laišanu tirgū ir krietni sarežģītāki. OPEC+ nespējot pieņemt kādu konkrētu lēmumu, tiek apspriesta šī veidojuma krīze un pat pajukšana.

Domstarpības starp sabiedrotajiem

Pieejamā informācija liecina, ka, spriežot par naftas politiku, ievērojamas domstarpības plaukušas starp OPEC līderi Saūda Arābiju un ilggadējo tās sabiedroto – Apvienotajiem Arābu Emirātiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

LatRosTrans apsver izmantot Polocka – Ventspils naftas vadu gāzes transportēšanai

Jānis Rancāns, 30.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA LatRosTrans (LRT) sākusi sagatavošanas darbus naftas vada Polocka – Ventspils funkcionālai pārveidošanai par gāzes vadu, liecina kompānijas paziņojumums. Nākamā gada pavasarī plānotā pilotprojekta ietvaros tiks veidota speciāla 8,2 km gara cauruļvada posma diagnostika un sagatavošana tā izmantošanai par gāzes vadu.

Šā gada oktobrī LRT veica 43 tūkstošu tonnu naftas izspiešanas pasākumus no uzņēmuma piederošā Naftas cauruļvada Polocka – Ventspils. No naftas tika atbrīvots cauruļvada posms – no stacijas Džūkste līdz Ventspilij. Šajā cauruļvada posmā atradās aptuveni 43 tūkstoši tonnu naftas, kura tika pārdota par nepilniem 18 miljoniem latu, norāda uzņēmums.

«Diagnostikas veikšanas projekts mums ir ļoti svarīgs, jo, ņemot vērā ģeopolitisko un ekonomisko situāciju, mēs apzināmies, ka pa šo cauruļvadu nafta nekad vairs netiks transportēta. Tādēļ mums ir jārod jauns pielietojums naftas transportēšanas infrastruktūrai, tehnoloģijām un uzņēmuma darbinieku profesionālajām zināšanām,» sacīja LRT vadītājs Igors Stepanovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Laikraksts: Noplūdušo dīzeļdegvielu Lietuvā pie Latvijas robežas aizturējis bebru aizsprosts

LETA, 29.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dīzeļdegviela, kas naktī uz otrdienu noplūda no cauruļvada Polocka-Ventspils Lietuvā pie Latvijas robežas, paspējusi nonākt arī tuvējā meliorācijas grāvī, bet tālāku tās izplatīšanos aizturējis bebru aizsprosts, ko glābēji vēlāk papildinājuši ar zemes valni, trešdien raksta avīze Lietuvos rytas.

Roķišķu rajona Jodupes pašvaldībā, kas atrodas netālu no Aknīstes Latvijā, izsludināts ārkārtas stāvoklis. Pēc Lietuvas mediju ziņām, avārija notikusi pāris kilometrus no robežas.

Rajona ārkārtējo situāciju komiteja uzskata, ka naftas kompānijas Orlen Lietuva speciālisti būtu varējuši ķerties pie avārijas seku likvidēšanas enerģiskāk, taču acīmredzot sākumā nav pienācīgi novērtējuši tās mērogus.

Šobrīd viņi gan darījuši visu iespējamo, lai piesārņojumu apturētu, tomēr, kā atzīmē laikraksts Respublika, degviela sasūkusies zemē, nonākusi drenāžas sistēmā, un pastāv bažas, ka tā varētu sasniegt arī aptuveni kilometru attālo Mēmeles pieteku Vīžonu, ko līdzīga nelaime piemeklēja arī pagājušā gada pavasarī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kādu laiku parādās ziņas par naftas cenas pieaugumu. Tas pamanāms ar degvielas uzpildes stacijās. Situācija ir saspringta un tāda tā tuvākajā laikā saglabāsies, kā dēļ nevar izslēgt cenu pieauguma turpināšanos. Bet tas nevar būt pārmērīgs, jo draudēs ar pieprasījuma sabrukumu.

Aplēses par naftas pieprasījumu pasaulē 4. ceturksnī svārstās no 100,6 miljoniem b/d līdz 104,7 miljoniem b/d. Pašreizējie naftas un produktu krājumi ir zemi. Piedāvājuma un pieprasījuma līdzsvars ir saspringts un ļoti saspringts tādiem produktiem kā dīzeļdegviela, reaktīvo dzinēju degviela, gāzeļļa. Nenoteiktība par globālo naftas pieprasījumu nepārprotami ir Saūda Arābijas ražošanas samazināšanas pamatā kopš šā gada aprīļa.

Runa ir par bažām par globālo naftas pieprasījumu daudzu makroekonomisko izaicinājumu apstākļos un par preventīvu darbību pret pieprasījuma vājināšanos. Saūda Arābija var atcelt pašreizējo naftas cenu pieaugumu tikpat ātri, kā tā izveidoja pašreizējo cenu ralliju. Taču naftas produktu krīzes atrisināšana nav Saūda Arābijas spēkos. Talkā varētu nākt Ķīna, ja palielinātu naftas produktu eksporta kvotas, jo tai ir rezerves pārstrādes jaudas. Tomēr pirmais efekts būtu vēl spēcīgāks Ķīnas naftas imports.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ pasaulē nafta kļuvusi nedaudz dārgāka, ko daļēji noteikuši vairāk faktori. Viens no tiem ir, piemēram, tas, ka ASV krastiem pietuvojusies visai pamatīga viesuļvētra Delta, kas Meksikas līcī likusi pieslēgties gandrīz visai melnā zelta ieguvei.

Naftas tirgum arī palīdzēja spekulācijas, ka ASV tomēr izdosies vienoties vēl par papildu ekonomikas stimuliem, ko sākotnēji gan lika apšaubīt šīs valsts prezidenta Donalda Trampa tūlītējie izteikumi pēc viņa saslimšanas ar Covid-19.

Kopumā skaidrība par nedaudz tālāk nākotni naftas tirgū ir visai nosacīta. Tradicionāli liela uzmanība tiek pievērsta tam, ko saka un dara vadošie jēlnaftas ieguvēji. Šajā frontē notiekošais var pat liecināt, ka būtiski dārgākai naftai kļūt nevajadzētu.

OPEC galvas lauzīšana

Proti, Jēlnaftas eksportētājvalstu organizācija (OPEC) varētu pat turpināt palielināt savu melnā zelta ieguvi. Sākoties pandēmijas ekonomikas kraham, OPEC līderi lēma krasi ierobežot savu naftas ieguvei par 10 miljoniem bareliem dienā. Pasaules ekonomikai rāpjoties ārā no asās Covid-19 bedres, nu OPEC aiztur astoņus miljonus barelus (dienā) savas naftas ieguves. Savukārt paredzēts, ka jau no nākamā gada sākuma tie būs vairs vien seši miljoni bareli dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru