Franšīzes, nomas līgumu un citu darījumu rezultātā arvien vairāk mazo degvielas tirgotāju pazūd zem lielajiem zīmoliem, šodien raksta Dienas bizness.

Tāda ir pasaules prakse, ka vienas valsts degvielas tirgū ir tikai daži DUS zīmoli, laiks izbeigt Latvijas īpašo stāvokli ar desmitiem un pat simtiem degvielas tirgotāju- tādi ir degvielas nozares speciālistu komentāri par notiekošo. Degvielas tirgotāji cer, ka tagad viņu bizness, izzūdot milzīgajai konkurencei, kļūs rentablāks un arī Latvijā varēs vismaz dubultot degvielas tirgotāju peļņas daļu, kas Latvijā pašlaik esot Eiropai neraksturīgi zema- tikai ap 5 santīmiem par vienu degvielas litru. Tomēr patērētājiem šīs tendences, visticamāk, nozīmē lielākas degvielas izmaksas. «Muļķīgi, ka Konkurences padome neļauj lielajiem tirgotājiem pirkt citu tirgotāju DUS, jo kam tad lai pārdod, ja ne šiem trim- lielajiem? Pārējās firmas nevar izvilkt pat pašas sevi. Un pat ja Statoil nepirks jaunus DUS, tad tos uzcels, vai no tā kādam paliek vieglāk?» tā Viada prezidents un līdzīpašnieks Viktors Škuratovs, viņaprāt lielajiem tirgotājiem intereses nebūšot vien par dažiem lauku rajonu DUS, kur dienas apgrozījums ir labi ja 200 lati.

«Tādu DUS pat simts gados nevar atpelnīt. Tāpēc mazie tirgotāji ar vienu DUS paliks, kur nopelnīt savai ģimenei iztiku,» piebilst V. Škuratovs. «Tirgotāju konsolidācijā zem lielajiem zīmoliem jau notiek šā vai tā, ja neļauj pārdot, slēdz nomas un franšīzes līgumus. Es prognozēju, ka Latvijā paliks aptuveni desmit degvielas tirgotāju zīmoli,» DB sacīja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns. «Lielajiem degvielas tirgotājiem šī konsolidācija ir labvēlīga- mazie izzudīs, samazināsies konkurence, varēs pacelt degvielas uzcenojumu līdz Eiropas līmenim, kas ir vismaz 10 santīmi litrā, kamēr Latvijā pašlaik ir ap 5 santīmiem. Tirgus rentabilitātes pieaugums varētu mudināt Latvijā ienākt vēl kādu lielo spēlētāju, kamēr patērētājiem savukārt šī tendence liks sadārdzināties degvielai. Tomēr ilgtermiņā tik liela konkurence nav izdevīga nevienam,» tā M. Stirāns. Trīs lielo degvielas tirgotāju- Statoil, Neste un Lukoil-  tirgus daļa Latvijā pašlaik varētu jau būt sasniegusi 70%, DB atzina Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra