Citas ziņas

Melnais PR ir modes kliedziens, lai gan kluss

Elīna Pankovska, 17.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā melnais PR vairāk skatāms kā modes kliedziens, taču tālāk par «divu gājienu» dambreti reti kad sniedzas, uzskata MMS Communications Latvia direktors un Latvijas Reklāmas asociācijas prezidents Ģirts Ozols.

«Vairumā gadījumu tie ir dažāda veida komentāri un ķengas interneta vidē un e-pasta mēstuļu formā. Spilgtāki piemēri meklējami politikā un īpaši priekšvēlēšanu cīņas laikā. Dažkārt parādās smieklīgi plakāti, video un interneta vietnes, pret kādu konkrētu zīmolu vai personu. Taču nereti šie produkti nav nekas cits, kā to pašu zīmolu vai personu popularizēšana, slēpjoties zem «it kā» melnā PR apzīmējuma,» stāsta Ģ.Ozols.

Savukārt sabiedrisko attiecību aģentūras Repute valdes locekle Iveta Antonišķe ir pārliecināta, ka Latvijā ir tikai melnā PR vājas atblāzmas, salīdzinot, piemēram, ar Krieviju vai ASV. Latvijā biežāk sastopami gadījumi, kad par melno PR dēvē vienkāršus ķengu rakstus vai negatīvu informāciju. I.Antonišķe ironiski atzīst, ka visbiežāk melno PR piemin cilvēki, kuri nepārzina mediju vidi un neizprot tā darbības specifiku.

Neskatoties uz to, ka sabiedrisko attiecību nozarē strādājošajiem ir atšķirīgi viedokļi par melno PR, lūkojoties Latvijas praksē, var identificēt vismaz dažus piemērus, kuriem piemīt melnā PR pazīmes. A.W.Olsen & Partners/Scholz & Friends Riga partnere Olga Kazaka uzskata, ka spilgts melnā PR piemērs ir anti kampaņa Tele2 Meteorīta kampaņai. Mele2.lv esot labs piemērs arī tāpēc, ka plaši tika atspoguļots medijos un guva publicitāti. Neesot gan skaidri zināms, kā šī kampaņa ietekmēja Tele2, bet viens gan ir skaidrs – līdz ar mele2.lv plašu publicitāti guva arī Tele2.

Minēti arī vairāki citi piemēri, proti, pirms vairāk nekā 10 gadiem par Ivaru Godmani tika izplatīta informācija par viņa bankas kontiem ārvalstīs, kā rezultātā viņš kopā ar Tautas fronti vēlēšanās zaudēja. Par LSDSP līderi Jūrmalas domes vēlēšanās Daini Urbanoviču tikai publicēta nomelnojoša rakstu sērija konkurentam lojālā vietējā avīzē. Pirms vairākiem gadiem par Andri Šķēli pirms vēlēšanām tika izplatītas ziņas par viņa saistību ar pedofiliju. Visi šie fakti vēlāk ir izrādījušies nepatiesi, bet tie atstājuši ietekmi uz vēlētāju izvēli, uzsver Mediju tilts pārstāve Laura Minskere.

Savukārt pēdējos gados pasaulē viena no skaļākajām melnā PR akcijām bija pret Ķīnas valdību un politiku, kad pirms Olimpiskajām spēlēm un to laikā akcentēja valsts ārpolitiskās un iekšpolitiskās nebūšanas, cilvēktiesību pārkāpumus.

Komentāri

Pievienot komentāru