Jaunākais izdevums

Prasība čeku izsniegšanai par sniegtu taksometru pakalpojumu ir apsveicams solis, bet tas ir tikai viens solis, savu viedokli pauž BalticTAXI Valdes loceklis un līdzīpašnieks Jānis Naglis.

Viņš arī norāda, ka būs nepieciešami vēl daudzi lēmumi un to iedzīvināšana praksē, lai izbeigtu pasažieru, tai skaitā Rīgas ārzemju viesu apkrāpšanu Rīgā, kā arī konkurentu nomelnošanu taksometru pakalpojumu nozarē.

Saistībā ar nepieciešamajām izmaiņām esot vairākkārt uzrunāti satiksmes un ekonomikas ministri, domes un policijas amatpersonas, bet pagaidām tas esot bez redzamiem panākumiem.

J.Naglis norāda, ka būtu nepieciešama taksometru šoferu licencēšanas ieviešana darbam Rīgas pilsētā, jo Latvija esot vienīgā valsts Eiropas Savienībā (ES), kur licencēšana šajā nozarē neeksistē.

Vajadzētu arī ieviest skaitītājus, ar kuriem ir nav iespējamas manipulācijas, kas sagrozītu tarifus un maldinātu klientus, no tiem pieprasot nepamatoti paaugstinātu cenu. Savukārt jaunu automašīnu licenču karšu saņēmējiem būtu jānosaka obligāta globālās pozicionēšanas sistēmas uzstādīšana automašīnā, kuru darbību kontrolētu Rīgas domes Satiksmes departamenta Pasažieru pārvadājumu pārvaldes Kontroles dienests.

Baltic TAXI līdzīpašnieks arī uzsver: «Lai nekropļotu konkurenci nozarē, būtu nepieciešams apturēt darbību tām taksometru kompānijām, kuras darbojas Rīgas pilsētā bez atbilstošas licences.»

Jāatgādina, ka, sākot ar nākamā gada 1.janvāri, taksometros par braucienu obligāti būs jāizsniedz kases čeks. To paredz valdības apstiprinātie noteikumi.

Pašreiz taksometra vadītājs par sniegto pakalpojumu izsniedz vai nu kases čeku vai kvīti, tomēr nereti rakstveidā aizpildītā kvīts saturot neprecīzu vai pat sagrozītu informāciju. Jaunās izmaiņas nosaka obligāti ieviest kases čeku, jo tikai šādi iespējams nodrošināt korektu informāciju par sniegtajiem pakalpojumiem.

Jaunā kārtība atvieglos patiesās situācijas noskaidrošanu domstarpību gadījumos, jo ar kases čeka palīdzību varēs fiksēt negodprātīgu taksometra vadītāja rīcību, piemēram, piemērojot neatbilstošu tarifu. Daļa taksometru pārvadātāju jau ir ieviesuši printerus kases čeku izdrukai no taksometru skaitītājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Stacijas laukuma stāvvietā izveidojies konflikts starp taksometru firmām

NOZARE.LV, 26.04.2013

SIA "Limuzīnu centrs" taksometri un AS "Rīgas taksometru parks" jeb "Red Cab" taksometri pilsētvides un tirdzniecības centru attīstītājam "Linstow Center Management" piederošajā stāvvietā Stacijas laukumā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šorīt Stacijas laukuma taksometru stāvvietā izveidojies konflikts starp taksometru pārvadātāju uzņēmumiem.

Taksometru stāvvietas zeme pieder pilsētvides un tirdzniecības centru attīstītājam Linstow Center Management, un uz nomas līguma pamata šo stāvvietu izmanto AS Rīgas taksometru parks jeb Red Cab taksometri. Šonakt stāvvietā iekļuvuši citu uzņēmumu taksometri, kuri izvietojušies pie ietves, līdz ar to Red Cab taksometriem nākas veidot paralēlu otro rindu.

Rīgas taksometru parka komercdirektore Anita Pakalniece apstiprināja, ka šāda nelikumīga iekļūšana stāvvietā naktī ir notikusi, un piebilda, ka par situācijas risinājumu patlaban domājot stāvvietas īpašnieki Linstow Center Management.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Drukātie čeki – nozares dinozaurs izmiršanas priekšvakarā

Liene Perija, "Rimi" Digitālās attīstības direktore, 08.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācijas laikmetā, no kura Covid-19 pandēmijas ietekmē izvairīties varējis vien retais, ierastos risinājumus arvien biežāk nomaina jauni inovatīvu tehnoloģiju produkti.

Tirdzniecības nozarē dabisks attīstības solis ir digitālie čeki, ko šobrīd jau ievieš Igaunijā, kamēr Latvija un Lietuva tam vēl tikai gatavojas. Vienlaikus tas ir atgādinājums – šis ir arī ilgtspējības laikmets, kurā drukātie čeki, kam vajadzīgi bezgalīgi termālā papīra ruļļi, neskaitāmi printeri un nebeidzami loģistikas resursi, lai to visu nogādātu veikaliem, apēd ievērojamus dabas resursus. Kaut arī sabiedrība Latvijā pieprasījumu pēc digitālajiem čekiem pagaidām vēl neveido, tas būtu vērtīgs ieguvums visiem.

Drukātie čeki ir daļa no milzīgas industrijas. Visvairāk datu pieejams par ASV, kur termālā papīra ražošana un tirdzniecība ik gadu ienes apmēram 4 miljardus dolāru. Drukāto čeku ietekmi uz vidi nevar vērtēt tikai papīra izteiksmē – tās ir arī loģistikas izmaksas, lai šo papīru piegādātu veikaliem, tam nepieciešamā degviela, izmeši, kas rodas šajā procesā, resursi printeru ražošanai, tintes un regulāras apkopes izmaksas utt. Apmēram 13% pasaulē nocirsto koku nonāk papīra ražošanā, taču vēl krietni vairāk iet bojā, lai saražotu degvielu, kas padara šo papīru pieejamu. Tikmēr digitālie čeki krājas attiecīgā tirgotāja mobilās lietotnes kontā vai klienta e-pastā, ievērojami samazinot nepieciešamo resursu patēriņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Par labākajiem atzīst taksometrus Londonā

Lelde Petrāne, 05.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometri Londonā ir atzīti par labākajiem pasaulē trešo gadu pēc kārtas, atsaucoties uz jaunu aptauju, vēsta thelocal.se.

Ceļojumu vietne Hotels.com veic ikgadēju apsekojumu par tūristu attieksmi pret taksometriem un aicina respondentus novērtēt sniegumu dažādās kategorijās, ieskaitot draudzīgumu, izmaksas, braukšanas pieredzi un vietējās zināšanas.

Šā gada aptaujā respondenti atzinuši, ka taksometri Londonā ir labākie pasaulē. Otrajā un trešajā vietā ierindoti attiecīgi Ņujorkas un Tokijas taksometri. Taču vienlaikus respondenti arī uzskata, ka Londonas taksometri ir dārgākie pasaulē.

Stokholma, kas pērn bija 6. vietā, tagad ierindota 23. vietā.

Hotels.com aptaujājusi 1,900 cilvēkus visā pasaulē šā gada maijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Maršruta taksometros atsevišķu kategoriju pasažierus plāno pārvadāt bez maksas

NOZARE.LV, 19.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maršruta taksometriem no nākamā gada 1.janvāra neizdosies izvairīties no atsevišķu kategoriju pasažieru pārvadāšanas bez maksas, un šeit būs jāatrod iespēja tos precīzi uzskaitīt un saņemt par to kompensāciju, sacījis AS Rīgas Taksometru parks (RTP) valdes priekšsēdis Leopolds Muižnieks.

Viņš skaidro, ka tādejādi maršruta taksometri iekļausies kompensējamu pārvadājumu terminoloģijā, vienlaikus «nepieļaujot nekontrolējamu un apšaubāmu naudas plūsmas novirzīšanu maršruta taksometriem, kā tas ir pašlaik ar Rīgas satiksmi».

Šādas pārmaiņas esot nepieciešamas, jo jaunā ES regula neatbalsta vienlaicīgu kompensējamo un komercpārvadājumu veikšanu vienā maršrutā vai maršrutu tīklā.

«Ja kāds vai kādi izlems, ka maršruta taksometri nedrīkst kursēt paralēli pamatmaršrutiem, tas būs viens no šīs maršruta taksometru darbības izbeigšanās iemesliem,» sacīja Muižnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvju tikšanās ar taksistiem, kuri otrdienas rītā pie dienesta galvenās ēkas Talejas ielā 1, rīkoja piketu, protestējot pret neskaidrajām prasībām taksometru skaitītājiem, notika sakāpinātā gaisotnē, no taksistu puses vairākkārt izskanot pārmetumiem dienesta pārstāvjiem, novēroja aģentūra LETA.

Tostarp tikšanās laikā taksisti VID pārmeta neilgo termiņu taksometru skaitītāju nomaiņai, neieklausīšanos un situācijas nozarē neizpratni, «gestapo metožu» pielietošanu u.c..

Savukārt dienesta pārstāji solīja sākotnēji nepiemērot sodus par laikus nenomainītiem taksometru skaitītājiem, izprotot, ka laika tam nav daudz, bet pieprasījums liels. Tajā pašā laikā no taksistiem VID sagaida informāciju par to, kādā termiņā skaitītājus būs iespējams nomainīt.

Latvijas Taksometru pārvadātāju darba devēju biedrības valdes loceklis Ilmārs Lancers sanāksmes sākumā paziņoja, ka galvenais iemesls piketam ir termiņš taksometru skaitītāju nomaiņai. Tam atvēlēts mēnesis, taču vienīgais uzņēmums, kas nodrošina tehniskajām prasībām atbilstošus skaitītājus, norādījis, ka kapacitāte ir nomainīt 20-25 skaitītājus dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Lidosta Rīga ziņojusi policijai par nelicencētu taksometru darbību tās teritorijā

LETA, 17.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā lidosta «Rīga» ziņojusi Valsts policijai par taksometriem, kuri bez speciālās licences kartītes tomēr mēģina sniegt pasažieru pārvadājumu pakalpojumus lidostas teritorijā, sacīja AS «Starptautiskā lidosta «Rīga»» pārstāve Laura Karnīte.

Viņa teica, ka autostāvvietā pie lidostas drīkst iebraukt jebkurš, bet veidot rindu pie atlidošanas termināla atļauts tikai tiem taksometriem, kuri ir saņēmuši speciālās licences. Taču pašreiz otru rindu starptautisko autobusu pieturā sākuši veidot arī taksometri, kuriem nav izsniegtas speciālās atļaujas.

Lidosta ir vērsusies policijā, informējot, ka taksometri, kuriem nav izsniegtas speciālās licences, veido rindu lidostas teritorijā, mēģinot piesaistīt klientus, sacīja Karnīte, piebilstot, ka policijai ir jāizvērtē, vai šie taksometri lidostas stāvvietā drīkst atrasties un, vai tie drīkst sniegt pakalpojumus.

Jau ziņots, ka no svētdienas, 15.septembra, lidostas «Rīga» teritorijā pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru var veikt tikai tie pārvadātāji vai uz līguma pamata izveidotas pārvadātāju apvienības, kas nodrošinās Autopārvadājumu likumā noteiktās prasības un kuriem būs izsniegtas licences kartītes ar speciālu atzīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taksometriem rosina ieviest patentmaksu, bet baltajiem numuriem nodokli no apgrozījuma

Zane Atlāce - Bistere, 13.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms taksometru nozarē sasniedz vismaz 80%. Vidēji nozare nodokļu deklarācijās uzrāda tikai 225 eiro (bruto) algu un 66 nostrādātās stundas vienam autovadītājam mēnesī.

Taksometru pakalpojumos tiek izmantotas dažādas metodes, lai ietekmētu skaitītāju rādījumus, piemēram, tiek piemērotas neadekvātas atlaides, līdz pat 90% un neuzrādītu patiesos ieņēmumus. Gandrīz puse Autopārvadājumu direkcijā reģistrēto vadītāju vispār nav reģistrēti kā nodokļu maksātāji. Šie ir tikai daži no galvenajiem rādītājiem, kas apkopoti 2018. gada nogalē veiktajā pētījumā par taksometru nozari Latvijā.

Pētījumu īstenoja biedrība BASE (Business against shadow economy), tā izstrādē piedalījās Ināra Pētersone, Dr. Arnis Sauka un Juris Stinka.

Kā uzsver pētījuma autori, obligāto valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu - avansa maksājumu 130 eiro apmērā par taksometru mēnesī, ieviešana situāciju Latvijas taksometru nozarē būtiski nav ietekmējusi. Proti, atbilstoši Valsts Ieņēmumu dienesta apkopotajai statistikai, neraugoties uz pavisam nelielu nodokļu ieņēmumu pieauguma tendenci, nodokļu apjoms no taksometru nozares ir nesamērojami mazs. Prognozējams, ka 2018.gadā tas varētu veidot aptuveni 3 milj. eiro, t.sk. «algas nodokļi» (valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodoklis, mikronodoklis) 2,3 milj. eiro. «Diemžēl, neraugoties uz likumdevēju un uzraugošo iestāžu centieniem, salīdzinoši nesen pieņemtie likuma grozījumi nav atrisinājuši iepriekš minētās problēmas- mazus nodokļu ienākumus, nesamērīgi zemas uzrādītās algas kā arī dažādas manipulācijas lai neuzrādītu nobraukto kilometru daudzumu. Arī pārvadātāji ar »baltajiem numuriem« nereti turpina sniedz nepilnīgu informāciju vai vispār nesniedz informāciju Valsts ieņēmumu dienestam.», secina BASE pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izrādās, ka degvielas pircējam savā grāmatvedībā ir jāsaglabā ne tikai kopējais rēķins, bet arī visi čeki, kurus izsniedz ik reizi katram uzņēmuma automašīnas vadītājam, kad viņš veic degvielas uzpildi. Tādu skaidrojumu snieguši Valsts ieņēmumu dienesta (VID) speciālisti uzziņā kādam nodokļu maksātājam.

SIA „A” iesniegumā VID norādījis, ka saskaņā ar likuma „Par grāmatvedību” 2. pantu grāmatvedībā uzskatāmi atspoguļojami visi uzņēmuma saimnieciskie darījumi, kā arī katrs fakts vai notikums, kas rada pārmaiņas uzņēmuma mantas stāvokli (saimnieciskie darījumi). Grāmatvedību kārto tā, lai grāmatvedības jautājumos kvalificēta trešā persona varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par uzņēmuma finansiālo stāvokli bilances datumā, tā darbības rezultātiem, naudas plūsmu noteiktā laikposmā, kā arī konstatēt katra saimnieciskā darījuma sākumu un izsekot tā norisei. Šī likuma 7. pants paredz, ka „grāmatvedības reģistros izdara ierakstus, kas pamatoti ar attaisnojuma dokumentiem. Attaisnojuma dokuments ir dokuments, kurš apliecina uzņēmuma saimnieciskā darījuma esamību [..].”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja taksometri arī atpakaļceļā vēlēsies vest pasažieri no kāda novada vai pilsētas, tiem jārēķinās ar izmaksu pieaugumu par licencēšanu.

To paredz Autopārvadājumu likuma grozījumi, kas stājas spēkā šodien. Cīņā ar citu pilsētu vai novadu taksometru kompānijām, kas «atņem klientus» Rīgā licencētām taksometru kompānijām, likumā iestrādāta norma, kas paredz, ka speciālā atļauja (licence) dod tiesības veikt vieglo taksometru pārvadājumus tikai attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī nogādāt pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus šīs teritorijas.

Tas nozīmē, ka, ja taksometru kompānijai ir licence tikai Rīgā, tad pasažierus no Jūrmalas šis pats taksometrs nedrīkstēs vest. To varēs darīt, ja būs saņemta licence arī Jūrmalā. Galvenā licence, kas dod tiesības sniegt taksometru pakalpojumus, firmai izmaksā 30 latus gadā, bet licences kartiņa vienam auto vienā mēnesī, piemēram, Rīgā un Jūrmalā maksā pa 10 Ls (kopā 240 Ls gadā). Tātad, ja taksometru kompānija vēlēsies reģistrēties vairākās administratīvajās teritorijās, tad katrā teritorijā par katru auto tām būs jāmaksā ikmēneša licences maksa, tādējādi sadārdzinot taksometru kompāniju izmaksas. Rīgā strādājošām taksometru kompānijām vidēji ir 40 – 60 izņemtas licences kartiņas (aptuveni tik pat daudz taksometri), kas nozīmē licences kartiņas izmaksas 4800 Ls līdz 7200 Ls gadā, bet lielākām kompānijām, piem., BalticTAXI, Rīgas taksometru parkam – vairāk nekā 120 licences kartiņas (tātad virs 14,4 tūkst. Ls gadā vienā administratīvajā teritorijā).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Latvijas apdrošinātājiem ievērojami augstāks OCTA izdevumu rādītājs nekā Eiropā

Žanete Hāka, 18.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurence apdrošināšanas tirgū un salīdzinoši zemais patērētāju zināšanu līmenis par apdrošināšanas produktiem ir tikai daļa no argumentiem, kādēļ Latvijā strādājošo apdrošinātāju obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas izmaksu rādītājs ir augstāks, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.

Kā liecina Eiropas apdrošinātāju asociācijas dati, vidējais OCTA izdevumu rādītājs nedaudz pārsniedz 20%, savukārt Latvijā strādājošo kompāniju izdevumu rādītājs svārstās ap 40%. Apdrošinātāji skaidro, ka izdevumu rādītājs ir tik augsts, jo Latvijā tirgus pagaidām nav tik attīstīts, lai tirgotu pakalpojumus tikai elektroniski, tādēļ nepieciešams investēt pārdošanas kanālos - gan filiāļu izveidē, gan aģentu algošanā.

Runājot par OCTA administratīvo izdevumu ietekmes faktoriem Latvijā un Eiropā, ir jāatzīmē vairāki faktori - apdrošināšanas tirgus lielums, izmantotais pārdošanas modelis, jo, piemēram, tādi pārdošanas kanāli kā internets vai telefons, kas ir iecienīti vairākās Eiropas valstīs, paredz mazākas izmaksas nekā filiāļu un aģentu kanāls, norāda AAS Balta tehniskais direktors Juris Kipļuks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru izsaukšanas mobilā platforma Taxify ar pieciem taksometriem no 15. maija būs pieejama arī Daugavpilī.

Lēmums ir saistīts ar uzņēmuma plāniem turpināt straujo attīstību, un piedāvāt mobilās platformas pakalpojumus ne tikai galvaspilsētā, bet arī reģionos.

Sākumā aplikācijā būs pieejami pieci licencēti taksometri, kas darbosies Daugavpils teritorijā: trīs Renault Scenic un divi Renault Megane markas auto. Visi pieci taksometri ir aprīkoti ar bērnu sēdeklīšiem. «Šobrīd gribam pārliecināties par pieprasījumu un potenciālo klientu interesi par Taxify tehnoloģiju un risinājumu. Vadoties no pasažieru un pilsētas iedzīvotāju aktivitātes, ja reakcija būs pozitīva - un mēs ceram, ka tā arī būs - tad jau tuvākā mēneša laikā palielināsim aplikācijā pieejamo taksometru skaitu,» uzsver Taxify reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš. Taxify pakalpojuma izcenojums par iekāpšanu būs 1.19 eiro, cena par kilometru 0.49 eiro/km, gaidīšana 0.07 eiro minūtē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētā izstrādāti jauni noteikumi vieglo taksometru pārvadājumiem; nozarē šaubas par to efektu, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Par iebraukšanu Vecrīgā taksometru uzņēmumiem būs jāšķiras no simboliskas summas speciālās atļaujas saņemšanai. To paredz Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu departamenta izstrādātie saistošie noteikumi par vieglo taksometru pārvadājumu licencēšanu un pašvaldības nodevu par vieglo taksometru iebraukšanu īpaša režīma zonā. Noteikumu projektu bez iebildumiem, virzīšanai tālāk izskatīšanai Rīgas domes sēdē, apstiprināja Satiksmes un transporta lietu komitejas locekļi. Viņi visi atbalstīja to, ka ir nepieciešams noteikt samaksu taksometriem par iebraukšanu Vecrīgas teritorijā. Noteikumu projekts paredz arī citas izmaiņas un plānots, ka jaunie noteikumi varētu stāties spēkā jau ar šī gada 1. decembri.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Rīgas Taksometru parks jauniegādātos taksometrus aprīkojis ar gāzes iekārtām

Elīna Pankovsk, 10.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecākais taksometru uzņēmums galvaspilsētā a/s Rīgas Taksometru parks (RTP) iegādājies 30 jaunas automašīnas, kas aprīkotas ar gāzes iekārtām. RTP Tehniskais direktors Kaspars Muižnieks norāda, ka vienas Ford S-MAX automašīnas cena, kas pielāgota uzņēmuma prasībām, cena ir 19 tūkst. Ls.

Jāmin, ka pērn, paplašinot autoparku, uzņēmums iegādājās 50 jaunas automašīnas. K. Muižnieks arī norādīja, ka vecās automašīnas iecerēts pārdot. Viena no senākajām ir 2007. gadā iegādāta Ford automašīna, kuras nobraukums ir vairāk nekā 600 tūkst. kilometru. Runājot par gāzes izmantošanu, viņš arī piebilst, kamēr nemainīsies akcīzes nodokļa cena gāzei, ekonomija būs jūtama. Ietaupījums varētu būt aptuveni 10%.

Arī citi taksometru uzņēmumi izmanto automašīnas, kuras ir aprīkotas ar gāzes iekārtām. Piemēram, BalticTAXI autoparkā šobrīd ir 168 taksometri, un līdz gada beigām autoparka mašīnu skaitu plānots palielināt līdz 190 taksometriem. Visas automašīnas, neskaitot mikroautobusus un taksometru Ford Mustang, ir aprīkotas un brauc ar gāzi, norāda Baltic Taxi valdes loceklis Jānis Naglis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80% taksometru firmu pašlaik darbojas pelēkajā zonā, sarunā ar DB uzsver Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Kārlis Šadurskis

Fragments no intervijas

Vai 2016. gada valsts budžets ir ēnu ekonomiku veicinošs vai apkarojošs?

Budžets ir ēnu ekonomiku apkarojošs. Pats budžets gan atspoguļo tikai ieņēmumu un izdevumu sarakstu. Jautājums ir par budžetu pavadošo likumprojektu paketi, kurā, nenoliedzami, ir ēnu ekonomikas apkarošanas elementi. Finanšu ministrija ir nospraudusi sev mērķi vismaz par 1% gadā samazināt ēnu ekonomiku. Tas ir gan reālistiski, gan ambiciozi. Mēs ēnu ekonomikas apjoma ziņā par 6% atpaliekam no tām valstīm, ar kurām gribētu līdzināties.

Kuras iniciatīvas nākamā gada budžetā ietekmēs ēnu ekonomikas apkarošanu?

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Uz ES robežas būs jādeklarē arī zelta monētas un zelts gabalos 10 000 eiro vērtībā

Db.lv, 02.06.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 3.jūnija uz Eiropas Savienības (ES) robežas būs jādeklarē arī zelta monētas un zelts gabalos 10 000 eiro vērtībā, informē Valsts ieņēmumu dienestā (VID).

Lai uzlabotu cīņu ar naudas atmazgāšanu, ir papildināts Eiropas Komisijas tiesiskais regulējums, paredzot, ka turpmāk, šķērsojot ES robežu, būs jādeklarē ne tikai banknotes un monētas, neaizpildīti čeki, ceļojuma čeki, vekseļi un maksājuma uzdevumi, bet arī zelta monētas un zelts gabalos 10 000 eiro vai vairāk apmērā.

No 2021.gada 3.jūnija jebkurai personai robežas šķērsošanas vietā jāiesniedz skaidras naudas deklarācija VID muitas amatpersonai, iebraucot ES vai izbraucot no tās ar 10 000 eiro skaidrā naudā vai līdzvērtīgu summu citās valūtās, ko veido viens vai vairāki no šādiem finanšu instrumentiem: banknotes un monētas, kas ir laistas apgrozībā un ir likumīgs maksāšanas līdzeklis, valūta, kas vairs nav vispārējā apgrozībā, bet kuru joprojām var apmainīt finanšu iestādē vai centrālajā bankā pret banknotēm un monētām, kuras ir apgrozībā kā maiņas līdzeklis, neaizpildīti čeki, ceļojuma čeki, vekseļi vai maksājuma uzdevumi, zelta monētas, kas satur vismaz 90% zelta, zelts gabalos, piemēram, stieņi, tīrradņi vai aglomerāti, kas satur vismaz 99,5% zelta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID uzņēmumu grāmatvedībā arvien biežāk atklāj viltotus degvielas iegādes čekus

Gunta Kursiša, 21.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicot nodokļu kontroles pasākumus, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbinieki vairākos gadījumos ir konstatējuši, ka uzņēmumu grāmatvedības dokumentos, iespējams, tiek uzrādīti viltoti čeki par it kā liela daudzuma degvielas iegādi degvielas uzpildes stacijās, norēķinoties par to skaidrā naudā.

Veicot nodokļu auditus uzņēmumos 2012. gada aprīlī un maijā, ir konstatēti gadījumi, kad grāmatvedībā tiek uzrādīti, iespējams, viltoti čeki arī par būvmateriālu, auto rezerves daļu, mēbeļu un citu preču iegādi, par tām it kā norēķinoties skaidrā naudā.

Šobrīd vienā no nodokļu auditiem konstatēts, ka uzņēmums, kas darbojas mazumtirdzniecības nozarē, savā grāmatvedībā uzrādījis čekus par vairāk nekā 162 288 litru degvielas iegādi 137 944,70 latu apmērā, kā arī apģērbu un mēbeļu iegādi kopumā 22 549,38 latu apmērā, it kā veicot norēķinus skaidrā naudā.

Kāda cita uzņēmuma grāmatvedībā uzrādīti 26 dažādu uzņēmumu izsniegti čeki par it kā furnitūras un instrumentu iegādi, instrumentu-darba rīku nomu, reklāmas un bukletu iegādi, norēķinoties par to skaidrā naudā. Taču pārbaudot VID rīcībā esošo informāciju, minētie uzņēmumi neveic mazumtirdzniecību un tiem nav un nekad nav bijušas VID reģistrētas kases sistēmas vai kases aparāti, kas vispār ļautu izsniegt šādus maksājumus apliecinošus dokumentus, skaidrots VID paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS) šodien Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS) iesniedzis demisijas rakstu.

Kučinskis Belēviča demisiju ir pieņēmis un izdevis rīkojumu par viņa atbrīvošanu no amata, žurnālistiem apstiprināja pats premjers.

Pamatojums no manas puses ir tāds, ka viņš meloja, ko vakar vakarā man arī atzina. Es domāju, ka ļoti labs risinājums bija mana vēršanās Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), jo šodien, jebkurā gadījumā, ja nebūtu pats šo soli spēris, šie fakti acīmredzot būtu uzzināti, sacīja Kučinskis.

Viņš pārmeta Belēvičam melošanu. «Ja esi ierauts kaut kur iekšā, jebkurā gadījumā, tas ir viens stāsts. Bet esi vīrietis un pasaki, ka esi to darījis!»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizdomās par izvairīšanos no nodokļu nomaksas organizētā grupā šonedēļ Finanšu policija veica desmit kratīšanas uzņēmuma Pica serviss struktūrvienībās visā Latvijā, kopumā nopratinot ap 300 cilvēku. Kratīšanas veiktas kriminālprocesa ietvaros, ko Finanšu policija ierosinājusi, pamatojoties uz TV3 raidījuma Nekā Personīga sniegtu informāciju.

Uzmanību iespējamajai krāpniecībai ar nodokļu nomaksu Nekā Personīga pievērsa pēc kāda skatītāja ziņojuma, kurš norādīja uz iespējamām nodokļu mahinācijām vienā no lielākajiem Liepājas ēdināšanas uzņēmumiem. Konkrētā uzņēmumu ķēde pieder Liepājā pazīstamam uzņēmējam Aloizam Norkum, kurš uz franšīzes pamata izmanto Rīgā populāro picēriju Čili Pica vārdu. Zīmols Čili Pica pieder Lietuvā reģistrētam uzņēmumam, kuram ar notikušo nav nekāda sakara.

Lai pārbaudītu skatītāja sniegtās informācijas patiesumu, Nekā Personīga žurnālisti veica eksperimentu. Sākotnēji tika izvēlētas trīs uzņēmumam piederošās picērijas - Čili picērija Rietumu centra lielveikalā ostmalā, Čili picērija Sala XL lielveikalā un pašā Liepājas sirdī – Rožu laukumā esošais restorāns Barons Bumbier’s. Pēc pasūtījumu veikšanas, žurnālisti salīdzināja visās ēstuvēs saņemtos čekus, kas izrādījās atšķirīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnijā lielveikalu tīkls Rimi Igaunijā ieviesa digitālos čekus, piedāvājot pircējiem atteikties no čeku drukāšanas. Līdzīgu attīstības soli Rimi plāno spert arī Latvijā un Lietuvā, kur šobrīd vēl tiek risināta likumdošanai atbilstoša sistēmas ieviešana, informē uzņēmums.

Digitālie čeki ir būtisks solis Rimi ilgtspējības mērķu īstenošanā, kas palīdz stiprināt klimatneitrālu uzņēmuma darbību, ietaupot čeku drukāšanai nepieciešamos resursus un izvairoties no nevajadzīgu atkritumu radīšanas.

Pirms jaunās sistēmas ieviešanas veiktais pilotprojekts atsevišķos Rimi veikalos Igaunijā liecina – līdz pat 80% pircēju ir gatavi atteikties no drukātajiem čekiem. Sagaidāms, ka rudenī šo risinājumu varētu adaptēt arī Latvijā un Lietuvā, kur pagaidām turpinās sistēmas saskaņošana ar atbildīgajiem dienestiem.

"Latvijā pagaidām digitālie čeki vēl netiek piedāvāti, jo sākotnēji kopā ar kases sistēmas apkalpojošo dienestu un atbilstības pārbaudes institūciju ir jāprecizē ar Ministru kabineta noteikumiem saistītie jautājumi attiecībā uz šāda risinājuma ieviešanu. Tomēr Rimi aktīvi strādā pie šī risinājuma ieviešanas jau šī gada rudenī. Tehniski esam gatavi šādu funkciju Latvijā ieviest un ceram, ka iespējami ātrāk tiks pabeigti visi nepieciešamie procesi, jo atteikšanās no katra papīra čeka ir mazs solis pretī zaļākai rītdienai," stāsta Rimi Digitālās attīstības direktore Liene Perija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Aizdomas, ka degvielas uzpildes staciju darbinieki negodprātīgi izmanto klientu nepaņemtos čekus

Lelde Petrāne, 26.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu kontroles pārvaldes darbinieki, veicot nodokļu kontroles pasākumus, arvien biežāk konstatē pārkāpumus, kas saistīti ar viltotu attaisnojuma dokumentu – elektronisko kases aparātu čeku - uzrādīšanu grāmatvedības reģistros ar mērķi neatspoguļot uzņēmuma patiesos izdevumus un tādējādi samazināt valsts budžetā maksājamo nodokļu apmēru.

VID Nodokļu kontroles pārvaldes amatpersonas, veicot uzņēmumu grāmatvedības pārbaudi, arvien biežāk konstatē, ka grāmatvedībā tiek uzrādīti viltoti elektronisko kases aparātu čeki. Čeku vizuālais noformējums ir ļoti līdzīgs nodokļu normatīvajos aktos noteiktajam, tomēr, salīdzinot šos čekus ar to uzņēmumu kases aparātu kontrollentām, kuri it kā tos ir izsnieguši, VID nodokļu inspektori konstatē, ka šajos čekos tiek izmantoti uzņēmuma elektronisko kases aparātu klišeju dati, datumi un numuri, taču būtiski tiek mainīti preces daudzumi un pirkuma summas.

Šādā ceļā negodprātīgie uzņēmēji, pārkāpjot nodokļu normatīvo aktu nosacījumus, cenšas grāmatvedībā uzrādīt augstākus saimnieciskās darbības izdevumus, tādējādi samazinot valsts budžetā maksājamā uzņēmumu ienākuma nodokļa apmēru, un, palielinot PVN priekšnodokli, samazināt arī valsts budžetā maksājamo PVN.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, atsevišķām taksometru pakalpojumu kompānijām «savās» stāvvietās būs jādalās ar konkurentiem.

Konkurences padome, pamatojoties uz Augstākās tiesas Senāta blakuslēmumu, sākusi vētīt taksometru pakalpojumu tirgu Rīgā, vai gadījumā nepastāv kādas aizliegtās vienošanās dalībnieku starpā, kuru rezultātā dažiem pakalpojumu sniedzējiem tiek liegta pieeja piedāvāt pakalpojumus, kā arī Senāts vērš uzmanību uz to, ka pastāv indikācijas par vienošanos attiecībā uz tirgus sadali.

Konkurences padomes pārstāve Inita Kabanova DB norādīja, ka saņemts iesniegums arī no Taksi.LV. Padome tagad vērtē, vai ir pamats ierosināt lietu par konkurences tiesību pārkāpumiem. Lēmums varētu būt zināms mēneša beigās. Tomēr DB aptaujātie lielākie taksometru pārvadājumu uzņēmumi gan kategoriski noliedz jebkādu vienošanās iespējamību. Taču netieši var noprast, ka nerakstīti likumi šajā nozarē pastāv. «Neesam saskārušies ar tirgu pārdali, jo esam jau «vecs» tirgus spēlētājs, zinām savu vietu tirgū un «nelienam» pie citiem, lai atņemtu viņu maizes gabalu. Tāpēc pārējie tirgus dalībnieki nelien pie mums,» teic SIA Smile Taxi Jūrmala īpašnieks Aleksejs Ignatjevs. Līdz 2013.gada 15. februārim Rīgā licences ir izsniegtas 219 taksometru pārvadātājiem, no tām piecu licenču darbība ir apturēta. Lielākoties saistībā ar VID sniegto informāciju par šo uzņēmumu pārkāpumiem nodokļu jautājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Riepu dūrējiem taksometram, kurā atradās Dombrovskis, var piespriest piecus gadus cietumā

Gunta Kursiša, 15.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējamais sods, kas var tikt piešķirts taksometru vadītājiem, kas aizšķērsoja ceļu Baltic Taxi taksometram, kurā tobrīd atradās ministrs Vjačeslavs Dombrovskis un divi Saeimas deputāti, un pārdūra tā riepu, ir brīvības atņemšana uz pieciem gadiem, īslaicīga aizturēšana (no trim dienām līdz trim mēnešiem) vai piespiedu darbs, naudas sods un policijas kontrole.

Taksometru vadītājiem sods tiks piemērots pēc panta par huligānismu vairāku personu grupā. Šādi gadījumi, kad «izrēķinās» taksometru vadītāji policijas redzeslokā bieži nav nonākuši, Db.lv stāstīja Valsts Policijas Rīgas reģiona pārvaldes pārstāvis Toms Sadovskis.

Interneta plašumos jau izskanēja informācija, ka Izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis un divi Saeimas deputāti kļuvuši par lieciniekiem tā dēvētajiem «taksometru kariem» - Baltic Taxi automašīnai, kurā atradušies politiķi, uzbrukuši konkurējošas kompānijas taksometru vadītāji. To Db.lv apstiprināja arī ministra padomniece komunikācijas jautājumos Una Ahuna-Ozola.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.

Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?

Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā naktī sadedzināta vēl viena BalticTaxi automašīna, informēja uzņēmumā.

Naktī no 29. uz 30.martu uzņēmuma stāvvietā Krustabaznīcas ielā Rīgā notikuša uzbrukuma rezultātā sadegusi BalticTaxi automašīna, turklāt nodedzinātas vēl divas privātās automašīnas.

Uzņēmums šo rīcību saista ar plānoto taksometru pakalpojumu patentmaksas regulējumu. BalticTaxi uzsver, ka taksometru nozare un valsts institūcijas aktīvi strādā, lai taksometru pakalpojumu patentmaksas regulējums stātos spēkā šī gada 1.jūlijā.

Pēc vairākkārtējām sanāksmēm kopējā nozares regulējuma virzība ir skaidri iezīmēta, atlicis darbs tikai pie detaļām. Līdz nākamās nedēļas otrdienai, 5.aprīlim, nozares uzņēmumi sagatavos gala vīziju par turpmāko nozares regulējumu, lai pēc tam to iesniegtu valdībā, skaidro uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Taksometra dedzināšanu nesaista ar konkurenci

Paula Prauliņa, 01.07.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnas ugunsgrēks, kas notika Riga Taxi īpašnieka Genādija Aksjonova mājas pagalmā, nav saistīts ar konkurences saasināšanos. Nozarē nav nekādu pamatu konkurentu cīņām, tāpēc ka maršrutu taksometru tirgus ir ļoti precīzi sadalīts un tiek regulēts ar valsts licencēšanu, paziņojumā medijiem norādījuši Rīgas Reģionālās Maršrutu Taksometru Darba Devēju Organizācijas biedri.

Organizācija norāda, ka Riga Taxi piederošie maršruta taksometri ar Maxi Taxi zīmolu mēģinājuši strādāt bez licences, turklāt paņēmieni, ar kuriem strādā Riga Taxi grupa, neesot pieņemami. Kompānija ir sen pazīstama ar veselu virkni masu medijos publicēto skandālu: ar «melniem mersedesiem» saistīta tūristu krāpšana, konkurējošo firmu taksometru bloķēšana lidostā un pat uzbrukums Rīgas Taksometru Parka dispečeram. Pirms astoņiem gadiem pie G. Aksjonova mājas jau notika sprādziens ar citu viņam piederošo automašīnu.

Taksometru pakalpojumu kompānijas Maxi Taxi mikroautobuss Mercedes Sprinter nodega naktī uz sestdienu, 26.jūniju, tobrīd atrodoties firmas īpašnieka Genādija Aksjonova mājas pagalmā Ozolniekos. Cieta arī divas citas G. Aksjonovam piederošas Mercedes automašīnas, kas bija novietotas netālu no nodegušā mikroautobusa. G. Aksjonovs pauda aizdomas, ka automašīna nodedzināta, turpinoties nesaskaņām starp taksometru firmām. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD) aģentūrai LETA automašīnas degšanas faktu apstiprināja, bet par iespējamajiem cēloņiem informāciju nesniedza. To noteiks ekspertīzes.

Komentāri

Pievienot komentāru