Jaunākais izdevums

Šobrīd nav skaidrības, kā valsts apņemšanās uzturēt naftas produktu rezerves ietekmēs degvielas cenu.

Savulaik, kad rezervju turēšana tika uzticēta komersantiem, tas degvielas cenu paaugstināja par aptuveni 2 līdz 3 santīmiem litrā, jo degvielas tirgotājiem tika uzliktas papildus izmaksas, atceras Jevgeņijs Kisiels, Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents.

Turpmāk degvielas tirgotājiem būs jāmaksā tikai nodeva aptuveni 1 santīms par litru, kam vajadzētu nozīmēt, ka degvielas cenai būtu jākrītas.Bet Ekonomikas ministrija savos dokumentos prognozē, ka jaunās sistēmas ieviešana varētu sadārdzināt degvielas cenas par vienu santīmu litrā, kas atbilst plānotajam nodevas lielumam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ekonomikas ministrijas struktūrvienība gādās par degvielas rezervju uzglabāšanu

Līve Melbārzde, Db, 26.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai atslogotu komersantus, kas pašlaik ir spiesti veidot degvielas uzkrājumus, un vienlaikus izvairītos no ES pārkāpumu procedūras, Ekonomikas ministrija apsver centralizētās naftas krājumu uzglabāšanas struktūras izveidi.

To Saeimas Enerģētikas apakškomisijas sēdē sacīja ekonomikas ministra Arta Kampara padomnieks enerģētikas jautājumos Klāvs Olšteins. Ar degvielas uzglabāšanu varētu nodarboties Ekonomikas ministrijas struktūrvienība, paredzot, ka nepieciešamie rezerves degvielas apjomi tiktu daļēji vai pilnīgi uzglabāti Latvijas teritorijā. Tas gan nenozīmējot, ka Ekonomikas ministrija (EM) šī uzdevuma veikšanai dibinās jaunu aģentūru, viss notikšot EM Enerģētikas departamenta ietvaros. 29. janvāra sanāksmē paredzēts apspriest arī tādu variantu, vai degvielas rezervju uzglabāšanai nebūtu izmantojama Rēzeknes pazemes degvielas glabātuve, kas ir celta padomju gados, bet kurai nepieciešama ievērojama revovācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

PVN, akcīzes nodokļu un obligāto degvielas rezervju uzglabāšanas izmaksu dēļ Latvijas degvielas uzpildes stacijās benzīns no 1. janvāra var sadārdzināties par 4-5 santīmiem.

Par to raksta Telegraf. Ekonomikas ministrija jau šovasar paziņoja, ka turpmāk privātie uzņēmēji turpmāk būs atbrīvoti no pienākuma glabāt obligātās valsts degvielas rezerves, par tām maksās valsts, bet uzņēmējiem tiks uzlikta jauna kompensējoša nodeva, kas nepārsniegs viņu līdzšinējos izdevumus par degvielas glabāšanu.

Tomēr pēc Telegraf rīcībā esošas neoficiālas informācijas, konkursā par degvielas rezervju glabāšanu uzvarējusi firma, kura prasa teju četras reizes lielākas izmaksas nekā tās bijušas, kad degvielas tirgotāji rezerves glabājuši paši – iepriekš izmaksas par vienas degvielas tonnas glabāšanu sasniedza 4 latus, bet tagad tiek prasīti 14 lati. Konkursā par degvielas rezervju glabāšanu esot startējušas trīs firmas- Lukoil piedāvājis uzglabāt dīzeli par 3.99 latiem tonnā, kamēr Kurzemes degviela, kas grasoties uzglabāt lielāko degvielas daļu, par dīzeļa tonnu prasot 7 latus, bet par benzīnu – 14 latus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar aviācijas nozares ilgtermiņa attīstības prognozēm nākamajos desmit līdz piecpadsmit gados globālā līmenī pārvadāto pasažieru skaits dubultosies. Šobrīd Eiropas gaisa telpa un arī lidostu infrastruktūra nav gatava šādam attīstības scenārijam. Tādēļ investīcijas krīzes laikā dod priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem, un pašlaik var redzēt tālredzīgo lēmumu un ieguldījumu atdevi ne tikai lidostā Rīga, bet arī nacionālās aviokompānijas airBaltic kontekstā.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Satiksmes ministrijas Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars. Viņš norāda, ka nākotnē aviācija saskarsies ar vairākiem izaicinājumiem, kā būtiskāko norādot spēju pielāgoties aviācijas infrastruktūras nākotnes kapacitātes vajadzībām un spēju saglabāt konkurētspēju, ieviešot Zaļā kursa iniciatīvas. Vienlaikus gaisa pārvadājumu brīvais tirgus veicina inovācijas, kuras paver jaunas biznesa iespējas, kādas līdz šim būtu grūti iedomāties. Par šīm un daudzām citām problēmām, kā arī iespējām un to risinājumiem tika runāts ikgadējā aviācijas nozares forumā.

Kāda ir pašreizējā situācija aviācijas nozarē?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Radīti priekšnoteikumi, lai degviela kļūtu vēl lētāka

Dienas Bizness, 09.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien Saeimā pieņemtie grozījumi Enerģētikas likumā radījuši vairākus priekšnosacījumus, lai degviela patērētājam Latvijā kļūtu lētāka. Šādu pārliecību pauž Ekonomikas ministrijas (EM) parlamentārais sekretārs Vilnis Ķirsis (RP).

Pamatojot veiktos likuma grozījumus, Ķirsis norāda, ka iepriekšējā Enerģētikas likuma 72.panta pirmās daļas redakcija noteica – piedalīties atklātos konkursos par naftas produktu drošības rezervju izveidi bija tiesības tikai degvielas tirgū esošiem komersantiem, kas saņēmuši kādu no speciālām licencēm vai atļaujām darbībām ar naftas produktiem. «Tādā veidā tika ierobežotas pārējo komersantu iespējas kļūt par pretendentiem šajos konkursos. Tajā skaitā arī dažādu starptautisku naftas fondu un citu finanšu institūciju, kurām ir atbilstoša kapacitāte un kuras jau iepriekš izrādījušas interesi par šiem konkursiem,» stāsta Ķirsis, neslēpjot, ka galvenais grozījumu mērķis arī bijis atcelt šo normu, lai nodrošinātu Latviju ar pietiekamiem degvielas krājumiem par pieņemamu cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Latvijas 75% degvielas drošības rezerves ES teritorijā par 8,968 miljoniem latu uzglabās Vitol un ar Lemberga ģimeni saistīta kompānija

BNS, 24.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijai (EM) 75% naftas produktu – degvielas – drošības rezervju uzglabāšana Eiropas Savienības (ES) teritorijā izmaksās 8,968 miljonus latu, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājaslapā publicētais paziņojums. Naftas produktu rezerves uzglabās Šveicē reģistrētā Vitol SA un ar Ventspils mēra Aivara Lemberga ģimeni saistīta Latvijas kompānija Baltimar VT.

Publiskotā informācija atklāj, ka ministrijas izsludinātajā konkursā par drošības rezervju pakalpojuma sniegšanu valsts naftas produktu – degvielas – rezervju izveidei 75% apmērā ES dalībvalstu – Dānijas, Igaunijas, Lietuvas, Somijas un Latvijas – teritorijā, pirmās kategorijas degvielas rezervju 75% apmērā uzglabāšanas konkursā saņemts viens piedāvājums, taču konkurss pārtraukts, ņemot vērā nesamērīgi augsto piedāvāto cenu par vienas tonnas naftas produktu uzglabāšanu vienam mēnesim, kas būtiski ietekmēs benzīna cenu mazumtirdzniecībā.

Otrās kategorijas degvielas rezervju 75% apmērā uzglabāšanas konkursā pieteicies viens pretendents, kas arī atzīts par uzvarētāju – Šveicē reģistrētā kompānija Vitol Sa, kuras piedāvātā līgumcena ir 8,551 miljons latu. Arī trešās kategorijas degvielas rezervju 75% apmērā uzglabāšanas konkursā pieteicies viens pretendents, kas arī atzīts par uzvarētāju – Latvijā reģistrētā kompānija Baltimar VT, kuras piedāvātā līgumcena ir 417,1 tūkstotis latu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban degvielas tirgus Latvijā ir sasniedzis savu augstāko punktu, līdz ar to tas tuvākajos gados būtiski nemainīsies un kopējie apjomi ievērojami nepieaugs.

Nākotnes attīstības būtisks komponents būs aktīva cīņa par klientu, kas noteikti saasinās vispārējo konkurenci, uzskata SIA Neste Latvija valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis. Tikpat būtisks būs tas, ko nozares spēlētāji piedāvās kontekstā ar pasaules cīņu pret klimata pārmaiņām, alternatīvajiem enerģijas resursiem transporta nozarē.

Fragments no intervijas

Kādas tendences vērojamas degvielas tirgū šogad?

Latvijā degvielas tirgus izaugsme ir mērena - pieaugums vairs nav tik straujš kā iepriekš, un jūnijā, jūlijā degvielas patēriņš ir bijis mazāks nekā iepriekšējā gada attiecīgajos mēnešos. Tas nozīmē, ka vērojama sava veida ekonomikas atdzišana. Vairāk, īpaši komersanti, izvēlas uzpildīt transportlīdzekļus degvielas uzpildes stacijās, nevis veidot rezerves paši. Benzīna patēriņa apjomi sarūk jau kopš 2008.gada, un arī šis gads nav izņēmums, jo pieprasījuma apmēri samazinājušies par aptuveni 4% - apmēram šāds kritums vērojams ik gadu. To var redzēt arī, vērtējot statistiku, jo ik gadu par aptuveni 10 tūkstošiem samazinās to automašīnu skaits, kas darbojas ar benzīnu. Latvijā labprāt cilvēki pērk automašīnas ar dīzeļdzinējiem. Tāpat jāņem vērā, ka jaunās automašīnas patērē mazāk degvielas, kas arī ietekmē kopējos pieprasījuma apjomus. Šobrīd Latvijas automašīnu tirgū tikai aptuveni 20% ir benzīna automašīnas, un es prognozēju, ka tuvākajos gados šāds īpatsvars turpinās saglabāties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Par vienu rezerves daļu cīnās desmit pretendentu

Armanda Vilciņa, 26.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas karš Ukrainā ļoti sarežģījis visas līdzšinējās piegādes ķēdes, kuras jau bija ietekmētas Covid-19 ierobežojumu dēļ, tādēļ aviācijas nozare pašlaik saskaras ar milzīgu rezerves daļu trūkumu, atzīmē Deniss Žilkins, SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs.

Šī problēma bija aktuāla arī pirms kara sākuma, taču šobrīd cīņa par detaļām ir sīvāka nekā jebkad agrāk, norāda D.Žilkins, uzsverot, ka pašlaik uz katru pieejamo rezerves daļu pretendē aptuveni desmit aviokompānijas. Rezerves daļu krājumi izsīkst, un tirgū pieejamās detaļas savā īpašumā iegūst tikai tie komersanti, kas piegādātājam var piedāvāt augstāku cenu vai izdevīgākus līguma nosacījumus, teic SmartLynx Airlines operatīvais vadītājs, prognozējot, ka šī problēma nozarē, visticamāk, būs aktuāla vēl vismaz divus, trīs gadus.

Risinājuma nav

Aviācija ir stingri regulēta joma, kas pakļauta dažādām prasībām, tajā skaitā tehniskām, pauž D.Žilkins. “Pat pilnīgi jaunai lidmašīnai atsevišķas detaļas ir jāmaina pēc iepriekš noteikta stundu skaita vai nolidotajiem cikliem, kas nozīmē, ka arī jaunām lidmašīnām ir nepieciešamas rezerves daļas, bet to šobrīd ļoti trūkst. Gatavojoties lidojumu skaita pieaugumam pavasarī, aviokompānijas sāka pārbaudīt un apkopt lidmašīnas, kas Covid-19 laikā stāvēja dīkstāvē, kas nozīmē, ka rezerves daļas bija kritiski nepieciešamas, taču to vienkārši nebija, tādēļ daudzas lidmašīnas nevarēja atsākt lidojumus,” norāda D.Žilkins, piebilstot, ka šobrīd aviācijas nozare saskaras arī ar strauju degvielas cenu pieaugumu, kā arī darbinieku trūkumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Eksperts: benzīna cenas drīz pārsniegs latu; Statoil cer, ka tas nenotiks

Jānis Rancāns, 03.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Savienības (ES) valdību lēmums par embargo izsludināšanu naftas ieviešanai no šīs valsts izraisīs strauju degvielas cenu kāpumu arī Latvijā, uzskata Rietumu Bankas eksperts Igors Zujevs. Savukārt degvielas mazumtirgotājs Statoil uzsver, ka degvielas cenas nav iespējams prognozēt.

Svarīgākais benzīna cenu kāpuma faktors tuvākajā nākotnē būs saistīts ar ES Irānas naftai izsludināto embargo, pārliecināts Igors Zujevs. ES valstīs ik dienu tiek importēti līdz 700 000 barelu naftas, tostarp no šobrīd nežēlastībā kritušās Irānas. Savukārt Latvijā tirgotā degviela tiek ražota Norvēģijā un Somijā, Krievijas benzīna tirgū tikpat kā nav, norāda eksperts.

Uz Eiropas valdību lēmumu par embargo noteikšanu Irānas valdība atbildēja ar draudiem pārtraukt piegādes, pat negaidot, kad izbeigsies spēkā esošie līgumi. I. Zujevs norāda, ka šāda notikumu attīstība izraisīs strauju naftas cenu kāpumu, kas negatīvi ietekmēs naftas pārstrādātājus Eiropā - izejvielai kļūstot dārgākai, gala produkts, šajā gadījumā benzīns un citi naftas produkti, kļūs ievērojami dārgāki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan vairāki ekonomisti norādījuši, ka Latvijas ceļu uz eirozonu varētu klupināt degvielas cenas, Finanšu ministrija iesaka neuztraukties, jo degvielas cenu kāpumam nav izteiktas ietekmes uz Māstrihtas kritēriju izpildi.

Iepriekš par lielāko draudu Māstrihtas inflācijas kritērija izpildei 2013. gada pavasarī Nordea bankas vecākais ekonomists Andris Strazds nosauca degvielas cenas.

Viņš norādīja, ka šāds drauds pastāv, ja degvielas cenas eiro izteiksmē turpinās paaugstināties, vienlaikus samazinoties eiro kursam pret ASV dolāru.

Tomēr finanšu ministrs Andris Vilks norāda, degvielas cenu kāpums nav lokāla rakstura parādība – cenas aptuveni vienādos tempos aug visā Eiropas Savienībā (ES).

Ministrs atzina, ka nelielas atšķirības mēnešu ietvaros var radīt laiks, kurā attiecīgās valsts degvielas tirgotāji ir iepirkuši kārtējās degvielas rezerves. «Tomēr arī tas ilgtermiņā nerada būtiskas cenu pieaugumu starptības,» skaidroja ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

EM izsludina 23 milj. Ls konkursu par naftas produktu rezervju izveidi

Gunta Kursiša, 06.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija (EM) izsludinājusi vairāk nekā 23,8 miljonus latu apjomīgu atklātu konkursu ar mērķi izveidot valsts naftas produktu drošības rezerves, liecina informācija Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā.

Eiropas Savienības (ES) direktīva nosaka, ka visām savienības dalībvalstīm tajā skaitā arī Latvijai, jānodrošina sev degvielas rezerves 90 dienām, gadījumam, ja iestāsies tā saucamā «X stunda» jeb iestāsies enerģētiskā krīze. Šīs degvielas rezerves var uzglabāt dažādi, piemēram, valsts pati var izveidot savu naftas bāzi un iepirkt tai rezerves degvielu, kā tas notiek Igaunijā. Vai arī vienoties ar degvielas tirgotājiem, ka tie šos naftas produktus uzglabās savās degvielas krātuvēs, kā to dara daudzas valstis, tajā skaitā Latvija. Galvenais nosacījums ir, ka vismaz 25% no šīs degvielas ir jāglabā Latvijā un atlikušo daudzumu drīkst glabāt Baltijas valstīs, Somijā un Dānijā – valstīs, ar kurām noslēgts atbilstošs sadarbības līgums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Degvielas rezervju glabāšanas konkurss izgāzies

Līva Melbārzde, 22.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saņemot nesamērīgi dārgus piedāvājumus degvielas rezervju izveidei Latvijā, Ekonomikas ministrija pārtrauc konkursu.

Par to Db.lv informēja Ekonomikas ministrijas Enerģētikas departamenta direktora vietnieks Kristaps Stepanovs. «Atsaucība nebija tik liela, kā bijām cerējuši, turklāt uzņēmēju piedāvātā cena bija ievērojami augstāka nekā koncepcijā paredzētā. Tāpēc konkursu pārtraucām, grozīsim normatīvos aktus un sludināsim drīzumā vēl vienu konkursu,» tā Kristaps Stepanovs. To, kādas cenas šajā konkursā uzņēmēji piedāvājuši, viņš neatklāja. Taču Db.lv, atsaucoties uz Telegraf rīcībā esošo neoficiālo informāciju jau rakstīja, ka konkursā prasītā cena bijusi aptuveni četras reizes augstāka nekā iepriekš rēķināts. Iepriekš, kad degvielas tirgotāji degvielas rezerves glabājuši paši –izmaksas par vienas degvielas tonnas glabāšanu sasniedza 4 latus, bet tagad tikuši prasīti 14 lati. Konkursā par degvielas rezervju glabāšanu esot startējušas trīs firmas- Lukoil piedāvājis uzglabāt dīzeli par 3,99 latiem tonnā, kamēr Kurzemes degviela, kas grasījās uzglabāt lielāko degvielas daļu, par dīzeļa tonnu prasot 7 latus, bet par benzīnu – 14 latus. Konkursā piedalījies arī uzņēmums Kalna dzirnavas, kas dīzeli piedāvājās uzglabāt par 7,5 latiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Janvārī benzīns kļūs dārgāks, bet dīzeļdegviela - lētāka

Līva Melbārzde, 28.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pienākums uzglabāt obligātās benzīna rezerves iespaidos šīs degvielas cenu 1,6 sant. apmērā par vienu litru.

Tas izriet no valdības apstiprinātajiem noteikumu grozījumiem par naftas produktu rezervju glabāšanu. Šodien 95. markas benzīns maksā ap 91 sant./l, bet gaidāmais cenu pieaugums ir gandrīz 2% apmērā. Tiesa, benzīna apjoms kopējā valsts patēriņā turpina sarukt, tā īpatsvars Latvijas degvielas tirgū pašlaik veido 25%, savukārt dīzeļdegvielai ir lauvas tiesa - 72%, bet autogāzei 3%, liecina Degvielas tirgotāju asociācijas informācija.

Līdz ar to šis benzīna sadārdzinājums nebūs patīkams benzīna dzinēju spēkratu īpašniekiem, taču kopējā ietekme uz tautsaimniecību nebūs pārāk graujoša. Turklāt degvielas rezervju veidošanas cenu ietekme, salīdzinot ar naftas produktu svārstībām pasaules tirgos, uz degvielas gala patēriņa cenu, pēc Ekonomikas ministrijas vērtējuma, atstāj nebūtisku ietekmi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija varētu pati veidot un uzturēt degvielas rezerves, kas izmaksātu 160 miljonus eiro, svētdien vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Pašlaik Latvija iepērk pakalpojumu, ka krīzes brīdī degvielu piegādās privātās kompānijas, kas nodrošina krājumus. Latvijas stratēģiskās degvielas rezerves nodrošina deviņi uzņēmumi - SIA "Pirmais", SIA "Circle K Latvia", SIA "RDZ Energy", AS "Ventbunkers", Lietuvas kompānija "Okseta", "Baltic Petroleum", "Vitol", "Gunvor" un "Mercuria Energy Trading".

Šogad beidzas līgumi ar minētajām kompānijām, un Ekonomikas ministrija gatavo valdībai ieteikumus, ko darīt ar rezervju glabāšanu. Viens no priekšlikumiem būšot rezerves veidot pašiem.

Militārais Lielvārdes lidlauks ir viena no vietām, ko iepriekšējās vadības ministri apsprieduši kā iespējamo vietu degvielas rezervju glabāšanai. Plānu par armijas iesaisti degvielas glabāšanā apstiprinājuši gan agrākais ministru prezidents Māris Kučisnskis (ZZS), gan arī bijušais aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis (ZZS).

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Naftas rezervju uzglabāšana varētu izmaksāt mazāk

Zanda Zablovska, 28.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunā kārtība konkursos par naftas drošības rezervju izveidi varētu ļaut tajos piedalīties ārvalstu naftas pārstrādes rūpnīcām, kas ļautu samazināt drošības rezervju uzglabāšanas izmaksas.

Tā prognozē Ekonomikas ministrija (EM), kas izstrādājusi grozījumus kārtībā, kādā komersanti nodrošina un sniedz drošības rezervju pakalpojumu naftas produktu (degvielas) drošības rezervju izveidei noteiktā apjomā, nosakot, ka turpmāk naftas produktu drošības rezervju pakalpojumu varēs sniegt ne tikai naftas produktos (1., 2. un 3. kategorija - benzīns, dīzeļdegviela un mazuts), bet arī jēlnaftā un naftas starpproduktos. Plānots, ka valdības atbalstītās izmaiņas ļaus saņemt konkursā par drošības rezervju izveidi plašāka spektra piedāvājumu, tostarp no ārvalstu naftas pārstrādes rūpnīcām, kas varētu piedāvāt lielu uzglabājamo apjomu par salīdzinoši zemām naftas produktu drošības rezervju pakalpojuma cenām mēnesī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Dabasgāzes drošības rezerves izveidi uztic Conexus Baltic Grid

Zane Atlāce - Bistere, 28.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien, 28.martā lēma dabasgāzes rezervju nodrošināšanu un uzglabāšanu uzticēt pārvades sistēmas operatoram – AS Conexus Baltic Grid, kas to uzglabās Inčukalna pazemes gāzes krātuvē, informē Ekonomikas ministrijā.

Kaut arī kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas Latvijā nav tikusi izsludināta enerģētiskā krīze, kas būtu saistīta ar dabasgāzes apgādi, līdz ar šo regulējumu tiks nodrošināta valsts gatavība krīzes situācijām, izveidojot dabasgāzes drošības rezerves. Līdzīgi kā degvielas drošības rezerves, arī dabasgāzes drošības rezerves tiek veidotas, lai enerģētiskās krīzes laikā traucētas dabasgāzes piegādes gadījumā nodrošināmiem lietotājiem būtu pieejama dabasgāze.

Dabasgāzes drošības rezerves tiks glabātas tādā apjomā, lai pie jebkādiem nosacījumiem nodrošināmajiem lietotājiem varētu piegādāt dabasgāzi. Pēc Eiropas Komisijas, Ekonomikas ministrijas un pārvades sistēmas operatora veiktā izvērtējuma rezerves tiks veidotas 14 dienu nodrošināmo lietotāju patēriņam ziemas sezonā (rēķinot pēc pēdējos 20 gados aukstākās ziemas patēriņa apjomiem).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No rītdienas, 1. novembra, stājas spēkā Eiropas Savienības regula par riepu marķēšanu. Uz jaunās uzlīmes ar skaidrām un viegli saprotamām piktogrammām būs attēlota informācija par trīs svarīgiem riepas parametriem (degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis), kas palīdzēs patērētājiem, pērkot riepas, tās izvēlēties, pamatojoties uz pilnīgāku informāciju.

Tāpat kā visiem zināmā sadzīves tehnikas energoefektivitātes marķējuma gadījumā preces veiktspēju klasificēs skalā no «G» (slikta) līdz «A» (vislabākā).

Tā kā riepas nosaka 20 līdz 30 % no transportlīdzekļa kopējā degvielas patēriņa, izvēloties «A» klases riepu pēc tās degvielas patēriņa efektivitātes, gadā var ietaupīt 170-230 eiro par degvielu, salīdzinot ar visvājākās veiktspējas modeli, informē Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā. Ņemot vērā to, ka «A» klases riepas maksā dārgāk nekā «G» klases riepas (240-320 eiro par četru riepu komplektu), kritiskais punkts tiek sasniegts otrajā gadā pēc to iegādes, t. i., labu laiku pirms augstas kvalitātes riepu kalpošanas laika beigām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas lielākie degvielas tirgotāji, sekojot naftas cenu samazinājumam pasaules biržās, turpina samazināt degvielas cenas.

SIA Statoil Fuel & Retail Latvia pirmdien par vienu santīmu ir samazinājusi benzīna un par diviem santīmiem dīzeļdegvielas cenu.

Kā skaidro uzņēmuma pārstāvji, naftas produktu cenu samazinājumu pasaulē veicinājuši ASV Enerģētikas ministrijas publicētie dati par naftas produktu krājumu apjomu, kas ir lielāks nekā sākotnēji prognozēts. Tas savukārt norāda uz vājāku naftas produktu pieprasījuma tendenci, uzsver Statoil. Pēdējo divu mēnešu laikā Statoil gan benzīna, gan dīzeļdegvielas cenu savā tīklā ir samazinājis par pieciem santīmiem. 95 miles benzīns Statoil maksā 0,929 lati litrā, 98 miles benzīns - 0,959 lati litrā, bet D miles – 0,899 lati litrā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Lietoti BMW X sērijas (X1–X6) modeļi. Salīdzinam ietilpību, patēriņu un citas galvenās atšķirības

Reklāmraksts, 08.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Foto: Unsplash.com/xxkvc

Orientēties BMW “cross country” X sērijas modeļos var būt mulsinoši – X1, X2, X3, X4, X5, X6, kā arī X7 ir radniecīgi modeļi, tomēr tie ir dažādi krosoveri, kas atšķiras ne tikai pēc jaudas un ietilpības, bet arī pēc galvenā “uzdevuma”. Nepāra X modeļus BMW dēvē par “Sports Activity Vehicle” (SAV), kas būtībā ir BMW īpašais nosaukums sporta apvidus automašīnām. Savukārt pāra X modeļus BMW dēvē par “Sports Activity Coupe” (SAC) – tie ir sportiskāki, kā arī dārgāki par iepriekšējiem X nepāra modeļiem.

Lai palīdzētu Tev atrast piemērotāko BMW X sērijas modeli, šajā rakstā esam apkopojuši galvenās atšķirības starp BMW X1–X6 sērijas modeļiem. Turpini lasīt rakstu un uzzini, kā atšķiras dažādo BMW X sērijas modeļu ietilpība, degvielas patēriņš, pieejamība un citi svarīgi aspekti!

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aizsardzības nozares, industrijas un pētnieku sadarbība ir noturības kodols

Jānis Goldbergs, 01.06.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valsts drošības stiprā puse ir IKT un inženiertehniskie risinājumi, kiberdrošība, bezpilotu sistēmas gan uz sauszemes, gan gaisā, 5G militārā testa vide, bet riski slēpjas apgādē reāla kara gadījumā.

Pārtikas un degvielas krājumi, decentralizēta apgāde, pat karavīru mēteļu uzšūšanai uzņēmumi jāmeklē ar īpašu degsmi, apliecināja Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas (DAIF Latvija) un Aizsardzības ministrijas (AM) rīkotās Industrijas dienas kopīgi Nacionālajos bruņotajos spēkos (NBS).

Ukrainas kara ēnā ar citu ātrumu

Lai arī parasti šādos pasākumos ministru uzrunas ir drīzāk formālas, nekā saturīgas, tad Industrijas dienās NBS Aizsardzības ministra Arta Pabrika izteikumi bija ne tikai saturīgi, bet arī ar skaidru redzējumu uzņēmējiem. Par ministra teiktā svaru pēc noklusējuma liecina arī aizsardzībai palielinātais budžets līdz 2,5% no IKP. Proti, nauda nozarē būs, un ir vērts papētīt aizsardzības iepirkumus gan šogad, gan turpmākajos gados.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Brent nafta četru mēnešu zemākajā līmenī

Žanete Hāka, 07.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien Brent markas nafta saruka līdz vairāk nekā četru mēnešu zemākajam līmenim, jo ASV pieauga naftas rezerves, bet Eiropā šogad ir siltāks laiks nekā parasti, raksta Bloomberg.

Ziemeļjūras naftas cena samazinājās par 0,9%, kritumam turpinoties jau trešo dienu pēc kārtas. Brent cena decembra piegādēm sasniedza 104,27 dolārus par barelu. Trešdienu cena noslēdza pie 105,24 dolāriem par barelu, kas ir zemākais līmenis kopš 2. jūlija.

ASV vieglās jēlnaftas cena ceturtdien piedzīvoja svārstības, pieaugot par 20 centiem līdz 95 dolāriem par barelu.

Pagājušajā nedēļā ASV benzīna rezerves saruka līdz 210 miljoniem barelu, kas ir zemākais līmenis kopš pērnā gada novembra. Pieprasījums pieauga līdz 9,29 miljoniem barelu dienā, kas ir augstākais līmenis kopš jūlija.

Šajā gadā ASV, kas ir lielākais naftas patērētājs pasaulē, veidos 21% no kopējā pasaules naftas pieprasījuma, otrajā vietā ierindojot Ķīnu, paredz Starptautiskā Enerģētikas aģentūra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Autonams izstrādās degvielas kontroles sistēmas Spānijas Würth Group

Ritvars Bīders, 21.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas uzņēmums SIA Autonams, kas pazīstams ar Skybrake produktiem, noslēdzis līgumu par attālinātas degvielas kontroles sistēmas izstrādāšanu vienam no lielākajiem pasaules rezerves daļu tirgotājiem - Würth Group.

Kā informē Latvijas uzņēmums, līguma ietvaros Autonams pēc Würth Group Spānijas divīzijas pasūtījuma izstrādās attālinātas degvielas kontroles sistēmu.

Attālinātās degvielas kontroles sistēmas mērķis būs pastāvīgi uzraudzīt degvielas atlikumu tehnikas degvielas tvertnē. Piemēram, degvielas gadījumā iedarbosies trauksme, tādējādi , izmantojot GSM un GPS tīklus, būs iespējams noskaidrot precīzu tehnikas atrašanās vietu, laiku kad degviela nolieta un nolietās degvielas daudzumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes kompānija DAF Trucks sasniegusi vēsturiski lielāko tirgus daļu, uzņēmumam kļūstot par otru lielāko kravas automašīnu zīmolu Eiropā. Uzņēmums būtiski stiprinājis savas pozīcijas arī Baltijas valstīs. Pērn kravas automašīnu ražotājs DAF, kura ražotne atrodas Eindhovenā, nosvinēja 90 gadu jubileju.

Panākumus gūt palīdzējis arī Centrako – oficiālais DAF pārstāvis Lietuvā un Latvijā. Centrako piedāvā visu nepieciešamo kravas automašīnām un piekabēm, pārdod jaunas un lietotas kravas automašīnas, nodrošina garantijas un pēcgarantijas servisu, kā arī, pateicoties veiksmīgai sadarbībai ar DAF rūpnīcas servisu, piedāvā gan jaunas, gan lietotas oriģinālās rezerves daļas. Tieši Centrako ieguva Zelta balvu 2019 par kravas automašīnu pārdošanas sasniegumiem.

Līderu izvēle

2019. gada pirmajos mēnešos DAF zīmols līdz ar Volvo un Scania stiprinājis savas pozīcijas Latvijas tirgus līderu trijniekā. 2018. gadā Latvijas kravu pārvadātāji papildināja savus autoparkus ar 346 DAF XF 480 FT kravas automašīnām ar pilnu masu, sākot no 16 tonnām, tādējādi zīmola tirgus daļu palielinot līdz 19%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Paver ceļu plašākam dalībnieku lokam naftas drošības rezervju konkursos

Zanda Zablovska, 20.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar grozījumiem Enerģētikas likumā drošības rezervju izveides konkursos varēs piedalīties uzņēmumi, kuriem nav speciālo atļauju.

Pašlaik Enerģētikas likums nosaka, ka konkursos par naftas produktu drošības rezervju izveidi var piedalīties tikai degvielas tirgū esošie komersanti ar speciālajām licencēm vai atļaujām.

Ar 87 balsīm «par» Saeima Ekonomikas ministrijas (EM) sagatavoto likumprojektu atbalstījusi konceptuāli. Atceļot ierobežojumu, kas nosaka, ka naftas produktus drošības rezervju izveides konkursos piedāvājumus var iesniegt tikai licencēti nozares komersanti, ministrija cer saņemt vairāk piedāvājumu, kas var nodrošināt iespēju saņemt zemākas piedāvātās cenas, kā arī samazināt ietekmi uz degvielas mazumtirdzniecības cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Baidens nolemj laist tirgū 50 miljonus barelu no ASV stratēģiskajām naftas rezervēm

LETA--AFP, 23.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV prezidents Džo Baidens otrdien paziņoja, ka no valsts stratēģiskajām rezervēm tirgū tiks laisti 50 miljoni barelu naftas, sadarbībā ar citām valstīm cenšoties ierobežot kraso degvielas cenas kāpumu.

"[Naftas] laišana [tirgū] notiks vienlaikus ar citām lielām enerģijas patērētājvalstīm, ieskaitot Ķīnu, Indiju, Japānu, Dienvidkoreju un Lielbritāniju," norādīja Baltais nams.

Indija paziņoja, ka tā no savām stratēģiskajām rezervēm laidīs tirgū piecus miljonus barelu naftas.

ASV valdībā norādīja, ka "šī ir pirmā reize, kad kaut ko tamlīdzīgu darām vienlaikus ar citām" valstīm.

Augsta ranga valdības amatpersona žurnālistiem sacīja, ka rezervēs esošās naftas laišana tirgū sāksies decembra vidū vai beigās. Tāpat esot iespējams, ka valdība arī turpmāk iesaistīsies, lai stabilizētu tirgu.

"Prezidents ir gatavs arī turpmāk nepieciešamības gadījumā rīkoties un izmantot visas savas pilnvaras, lai sadarbībā ar pārējo pasauli saglabātu adekvātu piedāvājumu laikā, kad pārvaram pandēmiju," klāstīja amatpersona.

Komentāri

Pievienot komentāru