Transports un loģistika

Nestei un Statoilam pārmet negodīgu konkurenci

Miks Stroža [email protected], 08.03.2006

Jaunākais izdevums

Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība (DTRS) vērsusies Konkurences padomē, lūdzot pārbaudīt degvielas tirgū izveidojušos situāciju. Pēc DTRS domām, Neste Latvija un Latvija Statoil cenu politika ir pretrunā uzņēmējdarbības principiem, piemēram, februārī Nestes mazumtirdzniecības cenas bieži bijušas zemākas par vairumtirdzniecības cenām. DTRS biedriem radušās aizdomas, ka tiek pielietoti negodīgas konkurences paņēmieni, pārkāpjot Konkurences likuma 15. un 18. pantos minētos negodīgas konkurences aizliegumus, kuriem var sekot vietējo, mazo tirgotāju bankroti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Zīmolu eksperts: Nepatīkami, ka atņem kaut ko tik iemīlētu kā «Staķiku», bet mīl jau ne tikai nosaukumu

Dienas Bizness, 24.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepieciešamību pēc Statoil zīmola maiņas var lieliski saprast atceroties Šarla de Golla citātu — kā lai pārvalda valsti, kurā ir tik daudz siera šķirņu? Proti — menedžēt dažādību ir ļoti sarežģīti, un tādam multinacionālam, daudzmiljardu uzņēmumam, kuram degvielas staciju tīkli pieder teju puspasaules valstīs daudz vienkāršāk, skaidrāk un prognozējamāk ir strādāt unificējot visu, ko vien iespējams unificēt, un viņam ir vienalga, ka šeit Latvijā kāds tik ļoti ir iemīlējis Statoilu — jo mīl jau nevis nosaukumu, bet servisu un ērtības, tā Statoil Fuel & Retail plānus visām degvielas uzpildes stacijām Eiropā mainīt nosaukumu uz Circle K komentē zīmolu eksperts, interneta žurnāla parbrendu.lv autors Krišjānis Papiņš.

«Un serviss kļūs vēl labāks!» — paziņo mārketinga komanda Singapūrā un pārkrāso Statoilu par CircleK. Īsāk sakot — tas atvieglo multinacionālās kompānijas ikdienas dzīvi.

Vai tas ir tālredzīgi? K.Papiņš uzskata, ka jā. «No globālas kompānijas viedokļa uzturēt vienu, unificētu brendu daudzās valstīs ir vieglāk nekā katrā valstī citu. Tas izmaksā mazāk, ir prognozējami, skaidri, saprotami. Visur viena kultūra, vieni principi, vieni standarti. Viss ir viena liela impērija, nevis kaut kādi «savienotie štati», kur katrs savā valstī ir mazs karalis, kuram ir «sava» stratēģija, kas tikpat labi var būt labāka kā sliktāka,» norāda K.Papiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Eksperti: Mažeiķu naftai konkurentu netrūkstot

Miks Lūsis, Db, 09.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Mažeiķu nafta Tirdzniecības nams (MNTN) degvielas cenas nevar diktēt, jo ir vēl 6-8 spēlētāji, un piegādēm ir vismaz vēl četri varianti.

SIA Mažeiķu nafta Tirdzniecības nams bijušais direktors Jānis BlūmsDienas biznesā uzsver bijušais MNTN direktors Jānis Blūms. Kā alternatīvas piegādēm viņš min Somiju, Dāniju, Norvēģiju un Krieviju. "Ja MNTN sāks diktēt un celt cenas, tirgotāji izvēlēsies alternatīvu," uzskata J. Blūms.

Līdzīgās domās ir arī degvielas eksperts Māris Liepiņš: "Monopols ir tad, ja nav izvēles, taču lielajiem spēlētājiem kā Statoilam, Nestei un Lukoilam ir iespējas nopirkt citur. Ja neņem citur, tad, iespējams, šobrīd Mažeiķi ir ekonomiski izdevīgākais variants."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Tev nebūs zagt ...

Guna Gleizde [email protected] 67084407, 05.10.2007

Db vērsies tiesā un Konkurences padomē principa dēļ, jo tik līdzīga žurnāla izdošanu vērtē kā lasītāju maldināšanu un negodīgu konkurenci, kā arī Db preču zīmes un intelektuālā īpašuma aizskārumu, saka Izdevniecība Dienas bizness, SIA direktors Gastons Neimanis.

Foto: Edmunds Brencis, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas izdevējdarbība pieredzējusi nebijušu notikumu - iespējama plaģiātisma dēļ tiesa aizliegusi žurnāla izdošanu.

Rīgas apgabaltiesas Civillietu tiesas kolēģija otrdien apmierināja Izdevniecības Dienas bizness SIA pieteikumu un aizliedza laikraksta Bizness un Baltija (B&B) pielikuma Pulss izdošanu, reklamēšanu un izplatīšanu. Noteiktais aizliegums ir pagaidu aizsardzības līdzeklis pirms prasības celšanas tiesā. Jau vēstīts, ka pēc izdevniecības Db lūguma lietu par iespējamu negodīgu konkurenci laikraksta B&B rīcībā ierosinājusi Konkurences padome (KP). Izdevniecība uzskata, ka B&B izdevums krievu valodā Pulss ir sajaucami līdzīgs Db pielikumam Impulss. Savukārt 1.oktobrī Db vērsās tiesā ar lūgumu par pagaidu aizsardzības līdzekļa noteikšanu pirms prasības celšanas. Kopumā ideju špikošana Latvijā ir visai izplatīta, atzīst Db aptaujātie eksperti, tomēr šo gadījumu viņi vērtē kā klaju izdevējdarbības normu pārkāpumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LDDK aicina Valsts kontroli un Konkurences padomi izvērtēt iespējamu «šķērdēšanos» Latvijas Vēstnesī

Jānis Rancāns, 05.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) aicinās Valsts kontroli un Konkurences padomi izvērtēt VSIA Latvijas Vēstnesis nelietderīgu valsts līdzekļu izmantošanu, šķērssubsidējot biznesa pakalpojumu un veidojot negodīgu konkurenci.

LDDK norāda, ka jau iepriekš ir vērsusi lēmumpieņēmēju uzmanību uz to, ka Latvijas Vēstnesis izmanto uzņēmēju un privātpersonu obligātās iemaksas savas komercdarbības finansēšanai, un rosinājusi veikt strukturālas izmaiņas oficiālās publikācijas funkcijas nodrošināšanai, kas atbilstu labas pārvaldības principiem un ļautu samazināt obligātos maksājumus vismaz par sešām reizēm.

«Uzskatām, ka valstij ir efektīvi jāveic savi pienākumi, nevis jāveido komercuzņēmumi vai valsts aģentūras un jānodarbojas tajos ar saimniecisko darbību, kas nav rentabla un kropļo konkurenci,» sacīja LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone. Viņa arī uzsvēra, ka Valsts kontroles un Konkurences padomes rīcībā ir mehānismi, kā novērtēt faktisko situāciju un izsvērt minēto problēmu ieteki ietekmi uz tautsaimniecību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Konkurences likuma grozījumi jeb kā izglābt valsts budžetu?

Eva Berlaus, [email protected], 13.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valstij atrodoties ekonomiskās krīzes stāvoklī un no tā izrietošajā vispārējā administratīvo izmaksu samazināšanas bumā, š.g. 7.oktobrī Ministru Kabinets ir akceptējis projektu grozījumiem Konkurences likumā.

Diemžēl minētais projekts diezgan bēdīgā veidā kārtējo reizi parāda, ka konkurences tiesības Latvijā ir tādā kā pabērna lomā, jo tās nemitīgi tiek raustītas no viena grāvja otrā dažādu politisku iemeslu dēļ. Likumprojekta anotācijā norādīts, ka minētās izmaiņas ļaus samazināt četras darba vietas (visdrīzāk Konkurences birojā). Tai pašā laikā, anotācijā arī skaidri atzīts, ka projekts gatavots steidzamā kartībā un tādēļ NEKĀDAS konsultācijas ar citām iesaistītajām institūcijām, nedz arī ar ekspertiem, nav notikušas.

Grozījumu projekts paredz divas būtiskas izmaiņas.

Pirmkārt, tiek plānots ierobežot Konkurences padomes kompetenci lietu par negodīgu konkurenci izskatīšanā. Tādējādi lielākā daļa no pašreiz izskatāmajiem pieteikumiem par iespējamu negodīgu konkurenci tiks novirzīta uz vispārējās jurisdikcijas tiesām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Dobeles komunālie pakalpojumi pārrēķinās atkritumu apsaimniekošanas maksu

Žanete Hāka, 10.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Dobeles komunālie pakalpojumi apņēmusies grozīt atkritumu apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas kārtību un veikt pārrēķinus iedzīvotājiem, kuriem komersanta īstenotās negodīgās komercprakses rezultātā radušies zaudējumi, informē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

PTAC pērnā gada 20. septembrī pieņēma lēmumu par negodīgas komercprakses īstenošanu, piemērojot SIA Dobeles komunālie pakalpojumi administratīvo sodu saistībā ar negodīgu komercpraksi, kas izpaudās kā neatbilstoša atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu maksas aprēķināšana, kā arī, uzliekot komersantam par pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi.

PTAC atzina par negodīgu SIA Dobeles komunālie pakalpojumi īstenoto komercpraksi saistībā ar neatbilstoši aprēķinātu atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu maksu – komersants izrakstīja privātmāju īpašniekiem un daudzdzīvokļu dzīvojamo māju pārvaldniekiem rēķinus, kuros maksa par atkritumu apsaimniekošanu tika aprēķināta atkarībā no konkrētajā adresē deklarēto personu skaita, nevis faktiski radītā atkritumu daudzuma. Aprēķinos netika ņemts vērā ne lietošanā nodotā konteinera tilpums, ne atkritumu izvešanas biežums. Patērētājiem tika uzlikts par pienākumu apmaksāt normatīvo aktu prasībām neatbilstošus rēķinus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Maksājumu karšu stāsts un ne tikai ... par mērķi un par sekām

Tatjana Čaika, juriste, zvērinātu advokātu birojs Borenius, 28.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirms gada, 2011.gada 3.martā, Latvijas Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu lietā pret Latvijas komercbankām1, atbilstoši kuram par aizliegto vienošanos, tirgus dalībniekiem vienojoties par cenām, tika sodītas 22 komercbankas, uzliekot kopējo naudas sodu gandrīz 6 miljonu latu apmērā.

KP konstatējusi, ka daudzpusēja vienošanās par starpbanku komisijas maksu, kuru Latvijas bankas un banku filiāles ir noteikušas kolektīvi par karšu darījumiem POS terminālos un internetā (MIF)2 būtiski ierobežoja pieņēmējbanku konkurenci, jo MIF veidoja minimālo tirgotāja komisijas maksu (MSC), ko tirgotājs maksā pieņēmējbankai par karšu maksājumu apkalpošanu3, tādējādi slāpējot motivāciju bankām iesaistīties pieņemšanas tirgū. Tāpat par konkurenci ierobežojošu tika atzīta starpbanku vienošanās par skaidras naudas izsniegšanu ATM un bankas filiālē un konta bilances apskati.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Sadarbības ekonomika nav bizness

Rūta Kesnere - DB komentāru nodaļas redaktore, 02.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets 30. aprīlī atbalstīja Ekonomikas ministrijas priekšlikumu neradīt atsevišķu regulējumu sadarbības platformu jeb sadarbības ekonomikas jomas sakārtošanai, bet tā vietā uzlabot esošo regulējumu.

Kā sadarbības ekonomikas piemērus var minēt tādas platformas kā Taxify, airbnb, BlaBlaCar, SnappCar, Uber, Prosper, Wiseed un virkni citu. Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas datiem, kopumā Eiropas Savienībā (ES) ir 651 šāda platforma. Sadarbības ekonomikas attīstību var tikai apsveikt, vienlaikus skaidrs, ka regulējums ir jāpilnveido. Galvenokārt divu iemeslu dēļ: patērētāju aizsardzība un godīga konkurence.

Jāteic, ka ES valstu presē ir gana daudz rakstu par sadarbības ekonomiku, norādot uz tās ambivalenci. Proti, no vienas puses, pozitīvs ir sadarbības ekonomikas moto attiecībā uz resursiem: pieejamība, nevis īpašumtiesības, tāpat sadarbības platformas daudzus pakalpojumus cenas ziņā padara ļoti pieejamus klientiem, vienlaikus ļaujot gūt papildu ienākumus šo pakalpojumu sniedzējiem, kas pārsvarā nepieder pie sabiedrības turīgākā slāņa. No otras puses, problēmas rada tas, ka šīs platformas apzināti tiek pārvērstas par lieliem biznesiem, tādējādi kropļojot to radīšanas jēgu un veicinot negodīgu konkurenci. Tāpat sadarbības ekonomika izvirza jautājumu par strādājošo aizsardzību, sociālajām garantijām, nodokļu nomaksu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas kompānija BTA ir neizpratnē par Ārlietu ministrijas paziņojumiem, sagrozot faktus par pušu apdrošināšanas tiesiskajām attiecībām. Ministrija iepriekš ziņoja, ka plāno tiesas ceļā piedzīt zaudējumus no BTA par priekšlaicīgi lauzto līgumu darbinieku veselības apdrošināšanai.

BTA mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta direktore Ilva Priedniece norāda, ka, iespējams, Ārlietu ministrija (ĀM) ar savu paziņojumu vēlējusies publiski attaisnot tās likumā noteiktās privilēģijas citu valsts iestāžu acīs, ar kurām veselības apdrošināšanas tiesiskās attiecības bija jāizbeidz.

BTA izbeidza veselības apdrošināšanas līgumus, ievērojot 2009.gada 1.oktobra Ministru prezidenta rezolūciju, saskaņā ar kuru iestādēm, kas noslēgušas veselības apdrošināšanas līgumus, kas finansētas no valsts budžeta līdzekļiem, tika uzdots veikt nepieciešamās darbības, lai lauztu noslēgtos līgumus un panāktu ieguldīto valsts finanšu līdzekļu atgūšanu, skaidroja I.Priedniece.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienas nedēļas laikā pie mobilo sakaru operatora Bite Latvija vērsušies divi Latvijas Mobilā telefona (LMT) klienti, kas saskārušies ar nelikumīgu LMT rīcību šo uzņēmumu mobilā operatora nomaiņas procesā, Db informēja Bite.

Bite uzskata, ka LMT pārkāpj Regulatora apstiprinātos Numura saglabāšanas pakalpojuma noteikumus. Tā rezultātā radīti būtiski finansiālie un morālie zaudējumi diviem uzņēmumiem - Levadija Holding un Uzars celtniecība.

«Piesakoties mobilā operatora nomaiņai uz Biti, saņēmām no LMT rēķinu ar apmaksas termiņu tajā pašā dienā. Apstākļu dēļ elektronisko rēķinu atvērt varējām vien pēc divām dienām, līdz ar to arī apmaksu veicām 2 dienas vēlāk, bet, pat nesagaidot mūsu maksājumu, LMT ne tikai atslēdza ienākošos un izejošos zvanus, bet arī vienpusēji lauza līgumu, kā rezultātā mēs nevaram atgūt savus mobilo tālruņu numurus. Zvanot uz mūsu tālruņiem dzirdamais «Šāds numurs neeksistē» ir graujošs uzņēmuma reputācijai laikā, kad valstī valda krīze,» žēlojas Levadija Holding finanšu direktore Ilze Skujiņa.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslāņošanās ir ne tikai pēdējo piecu gadu parādība, ko veicinājuši dažādi ierobežojumi un karadarbība pavisam netālu, bet var būt arī turpmāko 15 gadu problēma.

Tā Dienas Biznesam intervijā apstiprināja Latvijas Pašvaldību savienības eksperts Māris Pūķis. Intervija tapusi publikāciju sērijas Paēdusi sabiedrība – stabila valsts ietvaros, kuru realizējam ar Mediju atbalsta fonda (MAF) atbalstu.

Vidusslānis ir jebkuras sabiedrības balsts. Jo tas spēcīgāks, jo stiprāka sabiedrība, jo mazāki demokrātijas kropļojumi un labāk pārstāvētas dažādās intereses. Vai ir Latvijā vidusslānis, cik tas liels, un kā to definēt?

Latvijā ir sapnis par vidusslāni. 1990. gadā, kad Tautas fronte pārņēma varas grožus, tad sapņoja, ka Latvijā būs vidusslānis, tas veidos Latvijas pilsonisko sabiedrību un uz to balstīsies jaunā iekārta, totalitārajai sistēmai aizejot. Lai spriestu par vidusslāni, ir divas metodes, kā to mērīt. Pirmais variants ir prasīt cilvēkiem, kā viņi jūtas, otra metode gūt daudzmaz ticamas ziņas par viņu ieņēmumiem. Var izmantot Centrālās statistikas pārvaldes eksperimentālo statistiku par cilvēku ieņēmumiem. Šī statistika būtiski atšķiras no citiem oficiālās statistikas datiem, jo piesaista cilvēku tā ticamākajai dzīvesvietai. Tiek apkopoti dati pa teritorijām kopš 2017. gada, ir iespējams uzzināt vidējās algas, vidējās pensijas, nekustamo īpašumu kadastrālo vērtību teritoriālajās vienībās – pagastos, pilsētās un valstspilsētās, ne tikai novados un plānošanas reģionos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvenergo: Lauksaimnieku organizācijas dalībnieki nepamatoti pārmet Latvenergo

Sandra Dieziņa, Db, 09.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (LOSP) presē izplatījusi vienpusēju, nepatiesu un akciju sabiedrību Latvenergo nomelnojošu informāciju, kurā enerģētikas kompānijai pārmests, ka tā pārtrauc elektroenerģijas padevi saimniecībām, kas nav pēdējos mēnešus nokārtojušas saistības, jo nepietiek finanšu resursu.

AS Latvenergo pārstāvis Andris Siksnis informē, ka līdz š.g. 9. janvārim uzņēmums nav saņēmis no LOSP vai tās biedriem nevienu lūgumu vai sūdzību attiecībā uz minēto problēmu, tādēļ pauž izbrīnu par presē izplatīto informāciju.

Latvenergo paskaidro, ka lauksaimnieku organizācijas aprakstītā situācija nav un nekad nav bijusi Latvenergo īstenota prakse ne ar vienu no vairāk nekā 1 milj. 40 tūkstošiem klientu. Turklāt – jebkura parāda gadījumā ar AS Latvenergo ir iespējams vienoties par īpašu sadarbības kārtību, tajā skaitā – par parāda atmaksas grafiku, kas pieņemama abām pusēm. Šāda prakse tiek pielietota, un vairakkārt ir veiksmīgi realizēta reaģējot uz problēmās nonākušo patērētāju lūgumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Fraternitas Latviensis pārstāvis neizprot tos, kuri kritizē Gaismas pili

Lelde Petrāne, 06.12.2011

Korporācijas "Fraternitas Lataviensis" pārstāvis Alfons Kalns un kultūras ministre Žaneta Jaunzeme-Grende "Gaismas pils" būvlaukumā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Es tiešām nesaprotu, uz kādiem estētiskiem pamatiem balstās cilvēki, kas pārmet Latvijas Nacionālās bibliotēkas projektam (Gaismas pils) novecošanu vai ko citu,» laikrakstam Latvijas Avīze sacījis Kanādā mītošais latvietis Alfons Kalns.

Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) pagājušajā nedēļā saņēma 50 000 latu lielu dāvinājumu no korporācijas Fraternitas Latviensis. To oficiāli pasniedza A. Kalns, korporācijas biedrs un elektroinženieris.

Vaicāts par pārmetumiem, ka celtniecībai atvēlēto naudu varētu iztērēt lietderīgāk, gan arī par to, ka projekts jau novecojis un vispār nepievilcīgs, A. Kalns teicis: «Es absolūti nepiekrītu. Vēl nesen kāds bija sarēķinājis, ka tad, ja sadalītu visiem pensionāriem vienu miljonu, katram sanāktu kādi 50 lati. Kas tad notiktu? Tos noēstu un nodzertu. Kad Andris (LNB direktors Andris Vilks) 90. gados Kanādā viesojās pirmoreiz, tad arī runāja, ka grāmatas novecos, visa lasīšana būs digitāla. Nekas tamlīdzīgs nav noticis! Tāpat kā sākumā runāja, ka līdz ar datoru izmantošanu samazināsies papīra patēriņš. Notika tieši pretēji.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī tiesa aizliedza slēgt līgumus ar vairākām autobusu kompānijām, pasažieru pārvadājumu veikšanai skandalozajā pasažieru pārvadājumu konkursā, tomēr caur apakšlīgumiem šis lēmums esot apiets.

To savā publiskajā paziņojumā pavēstījuši vairāki reģionālie pārvadātāji. SIA Blagovest Tur, a/s Nordeka, a/s Rīgas taksometru parks, SIA Norma-A ir firmas, ar kurām Administratīvā rajona tiesa aizliedza slēgt pārvadājumu līgumus maršrutu tīkla daļā Centrs1 skandalozajā pasažieru pārvadājumu konkursā. Savukārt Autotransporta direkcija uzskata, ka viss noticis likuma ietvaros.

Autotransporta direkcija ar uzviju caur Liepājas un Jelgavas autobusu parku līgumiem esot nodrošinājuši, ka Satiksmes ministrijas uzlikto pienākumu vajadzīgā apjomā pildot «vajadzīgie cilvēki». Pārvadātāji norāda, ka šobrīd ar a/s Liepājas autobusu parku noslēgto pasažieru pārvadājumu tīkla daļu pilda – 54.9 % SIA Blagovest Tur, 21.5 % a/s Nordeka,5.6 % SIA Norma-A, 18 % a/s Liepājas autobusu parks. Ar SIA Jelgavas autobusu parks noslēgto pasažieru pārvadājumu tīkla daļu 100 % pilda a/s Rīgas taksometru parks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) ierosinājusi lietu par iespējamu negodīgu konkurenci laikraksta Bizness un Baltija (B&B) rīcībā.

Lieta par B&B izdoto un izplatīto pielikumu Pulss ierosināta pēc izdevniecības Db lūguma, jo izdevniecība uzskatīja, ka B&B pielikums krievu valodā ar nosaukumu Pulss bija sajaucami līdzīgs ar Db pielikumu Impulss.

Piemāna patērētāju

Impulss tiek izdots jau ceturto gadu katra mēneša pirmajā piektdienā, izņemot jūlijā. Pulss iznāca tieši šā gada jūlija pirmajā piektdienā, turklāt bez jebkādas norādes, ka tas būtu jauns izdevums. Žurnālistikas praksē parasts, ka jauno izdevumu piesaka tā pirmajā numurā. B&B savu žurnālu bez maksas izplatīja arī Db klientiem. Kāds no tiem vērsās Db redakcijā, norādot, ka vēlas samainīt saņemto Pulsu uz latviešu versiju, uzskatot, ka Pulss ir Impulsa versija krieviski lasošajai auditorijai. db.lv jau vēstīja, ka Pulsa redaktore Olga Lobko līdzību starp izdevumiem neatzina. Arī Pulsa projekta vadītājs Aleksejs Ščerbakovs norādīja, ka tā ir sakritība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

KP: Uzņēmumi apvienojas retāk

Sanita Igaune, Db, 20.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gada laikā konkurences uzraugu izskatāmo apvienošanās lietu skaits pērn, salīdzinot ar 2007.gadu, ir sarucis gandrīz par ceturto daļu, kas varētu būt skaidrojams ar 2008.gadā vērojamo ekonomisko lejupslīdi.

Konkurences padome (KP) pērn uzraudzījusi 57 uzņēmumu apvienošanās gadījumus, no kuriem divos apvienošanās tika aizliegta, jo būtu varējusi nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei, bet piecos gadījumos konstatēts pārkāpums un piemērots naudas sods uzņēmumiem, kas par plānoto apvienošanās darījumu nebija iesnieguši ziņojumu KP, kā to paredz Konkurences likums, Db norādīja KP pārstāve Inita Kabanova.

Savukārt divos gadījumos KP uzņēmumiem atļāvusi apvienoties, nosakot saistošus noteikumus, kas novērš apvienošanās iespējamo negatīvo ietekmi uz konkurenci, atzīmēja I.Kabanova. Pagājušā gada laikā KP izskatījusi un pieņēmusi lēmumus 110 lietās par Konkurences likuma un Reklāmas likuma iespējamajiem pārkāpumiem. Tostarp 26 no izskatītajām lietām konstatēti pārkāpumi, par kuriem kopumā 41 uzņēmumam piemēroti naudas sodi 573.1 tūkst. Ls apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Vēlas veicināt godīgākas attiecības starp tirgotājiem un piegādātājiem

Žanete Hāka, 07.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz Latvijas Tirgotāju asociācijas iebildumiem, otrdien Ministru kabineta (MK) sēdē tika atbalstīts Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojekts, informē MK.

Tā mērķis ir līdzsvarot piegādātāju un mazumtirgotāju intereses, sekmējot attiecību veidošanos starp mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu un prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses un panākot lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā.

«Ne ražotājs, ne tirgotājs viens bez otra nevar, bet abām pusēm ir jābūt abpusēji izdevīgiem un skaidriem sadarbības noteikumiem. Likumprojekta izstrādes gaitā ir bijušas plašas diskusijas ar nozaru pārstāvjiem, mēģinot sabalansēt to dažādās vajadzības un intereses un vienojoties par sadarbības pamata principiem,» norāda ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Stājas spēkā bargāki sodi par negodīgas komercprakses īstenošanu

Dienas Bizness, 01.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 1.jūlijā stājas spēkā grozījumi Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā un Reklāmas likumā, kas paplašinās Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) un citu uzraudzības iestāžu pilnvaras negodīgas komercprakses gadījumos, kā arī palielinās maksimālo soda naudas apmēru par negodīgu komercpraksi līdz 100 000 eiro, informē PTAC.

Izmaiņas likumos izstrādātas ar mērķi motivēt uzņēmējus īstenot godīgu komercpraksi un ievērot reklāmām izvirzītās prasības, vienlaikus dodot iespēju komersantiem brīvprātīgi novērst pārkāpumu bez soda sankciju piemērošanas.

Līdzšinējā praksē PTAC vairākkārt ir saskāries ar gadījumiem, kad maksimālais 14 000 eiro sods nebija pietiekama motivācija komersantiem, lai pārtrauktu negodīgas komercprakses īstenošanu vai arī negodīgo komersantu finansiālais ieguvums, īstenojot negodīgu komercpraksi, bieži vien bija daudz lielāks nekā maksimāli piemērojamais sods.

Lai mainītu šo situāciju un nodrošinātu efektīvāku patērētāju aizsardzību, no 1.jūlija tiks palielināts soda naudas maksimālais apmērs. Uzraudzības iestāde ir tiesīga par negodīgu komercpraksi uzlikt komercprakses īstenotājam soda naudu līdz 10 % no tā pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne vairāk kā 100 000 eiro. Piemēram, kāda Latvijā strādājoša komercbanka īstenoja komercpraksi, kas bija vērsta uz 10 345 patērētājiem ar hipotekāro kredītu un kuriem tika piedāvāts izvēlēties: slēgt papildvienošanos ar izmainītiem būtiskiem līguma noteikumiem, vai maksāt ikmēneša konta apkalpošanas maksu LVL 5.00 apmērā. Gadījumā, ja attiecīgās personas piekrita noslēgt papildvienošanos, to zaudējumi varēja būt LVL 60.00 gadā, kas kopumā, ņemot vērā personu ar hipotekāro kredītu skaitu, varētu veidot LVL 620 700.00 gadā, kur pretim – maksimāli piemērojamais sods bija tikai 10 000 LVL.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atsaucoties uz otrdien, 10. jūnijā žurnālā Privātā Dzīve izplatīto reklāmu, kurā, tā vietā lai izpildītu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) 30.04.2008 lēmumu Nr. 21 – 06/3783 par negodīgu komercpraksi, uzliekot par pienākumu uzņēmumam atsaukt Slim Complex revolucionāras notievēšanas(citāts) līdzekļa reklāmu, uzņēmums publicējis informāciju, kas ir pilnīgā pretrunā ar PTAC lēmumu, un turpina maldināt patērētājus.

30.04.2008. PTAC ir pieņēmis lēmumu, kurā atzīst SIA Direct Office sniegto SlimComplex reklāmu par negodīgu komercpraksi un uzliek pienākumu nekavējoties atsaukt reklāmu, kurā pausta negodīga komercprakse. Publicētajā atsaukumā ir jābūt skaidri un nepārprotami norādītai informācijai, ka iepriekš izplatītā reklāma (komercprakse) tiek atsaukta, jo tajā tika sniegta maldinoša informācija par produkta SlimComplex spējām samazināt svaru atbilstoši reklāmā sniegtajai informācijai. Turpretim – 10. jūnijā izplatītajā informācijā, tā vietā, lai atsauktu maldinošu komercpraksi, ir publicēta reklāma, kurā redzams slaids sievietes stāvs un SlimComplex attēls tuvplānā, kas turpina maldināt patērētāju, kā arī Direct Office viedoklis par PTAC lēmuma nepamatotību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji biežāk kritiski nekā pozitīvi vērtē Saeimu, un, runājot par korupciju, kā negodīgu to raksturo 38,8% iedzīvotāju, bet kā godīgu – 20,3%, liecina SKDS veiktā aptauja pēc Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pasūtījuma.

Muitu kā negodīgu raksturojuši 36%, kā godīgu – 20,3% respondentu, bet Ceļu policija minēta kā trešā negodīgākā institūcijā – atbildējuši 36%, bet kā godīgu – 22,2%.

Latvijas privātos uzņēmumus par negodīgiem uzskata 31,9% gadījumos, kā godīgus tos minējuši 18,6%, bet Latvijas valdību kā negodīgu raksturo 34,4%, kā godīgu – 22,6%.

Aptaujā iedzīvotāji par visgodīgāko institūciju nodēvējuši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, baznīcu, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, valsts un pašvaldības iestādes, kā arī prezidentu.

Kā liecina veiktais pētījums, lielākā daļa no šīm institūcijām saglabājušas savu vietu un palielinājušas reitingu, divu gadu laikā gan pasliktinājies baznīcas novērtējums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ar pagaidu noregulējumu atzinis par negodīgu un aizliedzis SIA EuroParking īstenoto komercpraksi, jo pēc situācijas izpētes konstatēts, ka SIA EuroParking maksas autostāvietās nav sniegta pilnīga informācija un gadījumos, ja patērētāji nav veikuši apmaksu par autostāvvietu, attiecīgajām automašīnām tiek uzliktas riteņu bloķēšanas iekārtas, kas netiek noņemtas līdz brīdim, kad patērētājs ir veicis līgumsoda samaksu.

PTAC lietas izpēti uzsācis pēc vairākām patērētāju telefoniski sniegtām sūdzībām un no Valsts policijas saņemtajiem materiāliem. PTAC atzinis, ka SIA EuroParking īsteno maldinošu un agresīvu komercpraksi attiecībā pret patērētājiem, jo:

- patērētājiem netiek sniegta informācija par autostāvvietas pakalpojuma cenu, kā arī par to, kādas darbības patērētājam ir jāveic, lai nepieciešamības gadījumā informētu autostāvvietas uzraugošās personas par laiku, kad patērētājs ir uzsācis autostāvvietas izmantošanu.

Tika konstatēts, ka autostāvvietas teritorijā nav iespējams veikt priekšapmaksu par autostāvvietas izmantošanu (K.Valdemāra ielā 118, Rīgā), tostarp, nav iespējams saņemt apliecinājumu tam, cikos patērētājs ir uzsācis autostāvvietas izmantošanu. Līdz ar to patērētājs nevar droši izmantot pieļaujamās 45 bezmaksas minūtes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

PTAC uzliek EuroParking 8 000 latu naudas sodu par negodīgu komercpraksi

Sanita Igaune, 28.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir uzdevis EuroParking izbeigt negodīgu komercpraksi, kuras ietvaros uzņēmums patērētājiem noklusē vai sniedz maldinošu informāciju par tās apkalpoto autostāvvietu izmantošanu un piedāvātajiem autostāvvietu pakalpojumiem, kā arī uzlicis uzņēmumam 8000 Ls naudas sodu, teikts PTAC lēmumā.

Centrs uzdevis EuroParking izbeigt negodīgu komercpraksi, kuras ietvaros no patērētājiem tiek pieprasīta tūlītēja līgumsoda vai līdzīgas sankcijas maksa un kuras ietvaros no patērētājiem pieprasīto maksājumu saņemšanai tiek izmantoti transporta līdzekļu bloķētāji vai līdzīgas ierīces.

PTAC bija saņēmis patērētāju iesniegumus un policijas pārsūtītos administratīvo pārkāpumu lietu materiālus par to, ka vairākās Rīgas stāvvietās, uzņēmums, izmantojot bloķētājus, no automašīnu lietotājiem ir pieprasījusi maksu par līguma noteikumu pārkāpšanu. Automašīnu riteņiem uzliktie bloķētāji netika noņemti, līdz nebija samaksāta uzņēmuma darbinieka pieprasītā maksa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

EK: «Airbnb» cenu atspoguļošanas prakse neatbilst patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem

LETA, 16.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija un Eiropas Savienības (ES) patērētāju tiesību aizsardzības iestādes pirmdien aicinājušas naktsmītņu rezervēšanas uzņēmumu «Airbnb» saskaņot savu pakalpojumu sniegšanas noteikumus ar ES patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem un nodrošināt pārredzamību savu cenu atspoguļošanā, teikts EK paziņojumā.

Tieslietu, patērētāju un dzimumu līdztiesības komisāre Vera Jourova teica: «Arvien vairāk patērētāju naktsmītni savām brīvdienām rezervē internetā, un šī nozare atpūtniekiem ir pavērusi daudzas jaunas iespējas. Tomēr popularitāte nevar būt attaisnojums ES patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu neievērošanai. Patērētājiem ir nepieciešama viegli saprotama informācija par to, cik viņi maksās par konkrētiem pakalpojumiem, un taisnīgi noteikumi, piemēram, attiecībā uz gadījumiem, kad naktsmītnes īpašnieks atceļ rezervāciju. Sagaidu, ka »Airbnb« drīzumā ierosinās pareizos risinājumus.»

«Airbnb» pašreizējā cenu atspoguļošanas prakse un vairāki noteikumi neatbilst Negodīgas komercprakses direktīvai, Negodīgu līguma noteikumu direktīvai un regulai par jurisdikciju un spriedumu atzīšanu un izpildi civillietās un komerclietās. Tādēļ Eiropas patērētāju tiesību aizsardzības iestādes un EK ir pieprasījušas, lai «Airbnb» veiktu vairākas izmaiņas. Līdz augusta beigām tam ir jāiesniedz savi priekšlikumi. Tiklīdz «Airbnb» ierosinās risinājumus šo nepilnību novēršanai, Komisija un ES patērētāju tiesību aizsardzības iestādes izskatīs ierosinātās izmaiņas. Ja tās nebūs apmierinošas, attiecībā pret «Airbnb» varētu tikt veikti izpildes nodrošināšanas pasākumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likumu jāievēro arī dārzeņu, puķu sēklu un griezto ziedu tirgotājiem

Db.lv, 04.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) norāda, ka visiem dārzeņu un puķu sēklu, kā arī griezto ziedu, tirgotājiem ir jāievēro Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likums (NTPAL) attiecībās ar saviem piegādātājiem.

Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības (ES) regulējošos aktos dārzeņu un puķu sēklas uzskaitītas kategorijā pie "Eļļas augu sēklas un augļi; dažādi graudi, sēklas un augļi; augi rūpniecības un medicīnas vajadzībām; salmi un rupjā lopbarība", kā arī grieztie ziedi, puķu sīpoli un gumi ir uzskaitīti kategorijā pie "Veģetējoši koki un citi augi; sīpoli, saknes un līdzīgas augu daļas; griezti ziedi un dekoratīvi zaļumi", tad NTPAL piemērošanas kontekstā šie produkti vērtējami kā lauksaimniecības produkti. Līdz ar to audzētājs jeb ražotājs ir "lauksaimniecības un pārtikas preču piegādātājs" un tas tiek aizsargāts no negodīgas tirdzniecības prakses veidiem no tā audzēto produktu tirgotājiem. Turpretī dārzeņu un puķu sēklu vai ziedu tirgotājs, kas tos pērk tālākai pārdošanai saviem klientiem, tostarp patērētājiem, ir "pircējs" un tam ir saistoši NTPAL paredzētie aizliegumi, kas ierobežo pircēja negodīgu tirdzniecības praksi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

PTAC: Latvijas Biznesa koledža nepilda pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi

Žanete Hāka, 23.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Biznesa koledža nepilda Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzlikto pienākumu nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, kas izpaudās kā nepamatota vārdu «par brīvu», «bezmaksas» vai tamlīdzīgas nozīmes vārdu lietošana, un uzsācis piespiedu izpildes procesu, informē PTAC.

PTAC iepriekš ir izvērtējis SIA Latvijas Biznesa koledža īstenoto komercpraksi, solot «bezmaksas» studijas, un aicina patērētājus pirms līguma slēgšanas rūpīgi iepazīties ar līguma nosacījumiem, tai skaitā, budžeta vietu un stipendiju konkursa nolikumu.

2011.gada 16.jūnijā PTAC pieņēma lēmumu, ar kuru Latvijas Biznesa koledžai piemērots naudassods 1500 Ls apmērā un uzlikts tiesisks pienākums nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi, kas izpaudās kā patērētāja lēmuma pieņemšanai būtiskas informācijas noklusēšana un nepamatota vārdu par «brīvu», «bezmaksas» vai tamlīdzīgas nozīmes vārdu lietošana. Ņemot vērā patērētāju sniegtās ziņas, PTAC ir konstatējis, ka komersants nepilda tiesisko pienākumu izbeigt negodīgo komercpraksi.

Komentāri

Pievienot komentāru