No Krievijas tirgus pārorientējas uz Centrālāziju; kompānijas turpina taustīties Ķīnas virzienā, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Par spīti globālajiem ģeopolitiskajiem un ekonomiskajiem izaicinājumiem loģistikas kompānijas turpina strādāt pie jaunu kravu plūsmu piesaistes austrumu–rietumu maršrutā, izmantojot Latvijas tranzīta koridoru. Ķīnas–Eiropas tranzīta apkalpošanā caur mūsu zemi pagaidām labākajā gadījumā vērojami vien eksperimenti vai arī notiek sarunas, bet maršrutā Kazahstāna–Krievija‒Baltkrievija‒Polija šķērsojošo konteinervilcienu skaits pieaug.

Nākas pielāgoties

Tirgus šobrīd ir piespiedis pārskatīt kompānijas stratēģiju, norāda loģistikas uzņēmuma Gefco Baltic ģenerāldirektors Martins Keršis. Iepriekš uzņēmums bijis atkarīgs no kravu plūsmas Krievijas virzienā, bet šobrīd fokuss ir uz Centrālāziju, piegādājot uz turieni globālo ražotāju produkciju. Uzņēmums pārorientējas no importa (rietumu kravas austrumu virzienā) uz eksporta (no NVS valstīm uz rietumiem) kravu plūsmām.

Krievijas ekonomikas lejupslīde, lielo automobiļu ražotāju aiziešana no kaimiņvalsts vai to darbības apjomu ierobežošana gada pirmajā pusē negatīvi ietekmējusi arī Gefco – kas sniedz loģistikas pakalpojumus automobiļu ražotājiem – sniegto pakalpojumu apjomu gan dzelzceļa, gan autopārvadājumu jomā. Pērn imports divkārt pārsniedzis eksportu, bet šobrīd situācija ir gluži pretēja, īpaši Krievijas un Kazahstānas gadījumā, kur pat vērojams konteineru trūkums. Tāpat Gefco izstrādā piedāvājumus industriālo kravu piegādei Vidusāzijas virzienā. Pēc M. Kerša teiktā, dzelzceļa pārvadājumi no Ķīnas Eiropas virzienā kļūst konkurētspējīgi salīdzinājumā ar jūras pārvadājumiem cenu samazinājuma rezultātā. Tādēļ kompānija runā gan ar Skandināvijas partneriem, gan Ķīnas pusi par kravu plūsmas apkalpošanu šajā maršrutā. Šajā gadījumā gan būtiski ir dzelzceļa tarifi (pārvadājumi uz Eiropu tiek subsidēti), tostarp Latvijas ietvaros.

Nord Natie Ventspils Terminals valdes loceklis Māris Katranži, runājot par sadarbību potenciālās kravu plūsmas Ķīna–Eiropa apkalpošanā, pagaidām ir visai lakonisks, vien norādot, ka ar Gefco cieši sadarbojas.

Sarunas ar ķīniešiem turpina SIA Schenker, norāda kompānijas vadītājs Māris Kleinbergs, piebilstot, ka šogad bijuši nelieli pilotprojekti.

Visu rakstu Nozares uzņēmumi no austrumiem neatkāpjas lasiet 12. novembra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra