Transports un loģistika

Paaugstinās transporta līdzekļu ikgadējo nodevu

Māris Ķirsons [email protected], 06.04.2004

Jaunākais izdevums

Augs transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likmes kravas automobiļiem par piekabēm un puspiekabēm, tādējādi palielinās to izmaksas. To paredz valdībā akceptētie grozījumi likumā «Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu». Izmaiņas saistītas ar ES direktīvām, kuras nosaka sīkāku kravas autotransporta sadalījumu pēc svara, asīm un dzenošā tilta veida, kas sadārdzinās ikgadējās nodevas par ceļu lietošanu. Par automašīnām un piekabēm (puspiekabēm), kas Latvijā tiks reģistrētas pirmo reizi, jaunā nodeva būs jāmaksā jau no 1. maija, par jau reģistrētiem kravas automobiļiem un piekabēm — no 2005. gada 1. janvāra, skaidroja Valsts autoceļu fonda vadītājs Vilnis Millers. Plānots, ka nodeva par kravas automobiļiem ar pilnu masu vairāk par 12 tonnām, izņemot seglu vilcējus, turpmāk tiks noteikta atkarībā no šo kravas automobiļu asu skaita un dzenošā tilta atsperojuma veida. Pēc V. Millera teiktā papildus valsts budžetā tā rezultātā tiks papildu iekasēts apmēram 0.5 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Pārskatīs šobrīd uzlikto nodevu efektivitāti, nelietderīgās atcels

Lelde Petrāne, 27.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē ceturtdien, 27. oktobrī, skatīts Finanšu ministrijas (FM) izstrādāts informatīvais ziņojums par valsts (pašvaldību) nodevu un maksas pakalpojumu nošķiršanu un nodevu sistēmas pilnveidošanu ar mērķi identificēt problēmas, kas saistītas ar pašvaldību nodevu noteikšanu, kā arī izstrādāt priekšlikumus nodevu administrēšanas procesa uzlabošanai.

Šobrīd nodevu apmērus un maksāšanas kārtību nosaka vairāk nekā 100 Ministru kabineta izdotie noteikumi, kā arī astoņi likumi, kuros ir noteiktas nodevas likmes un maksāšanas kārtība. Pēdējo gadu laikā strauji ir pieaudzis maksājamo nodevu skaits – no 47 nodevu objektiem 2000.gadā līdz 107 nodevu objektiem 2011.gadā. Turklāt nereti nav skaidras robežas starp valsts nodevu, iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un nodokli.

Tādēļ informatīvajā ziņojumā FM piedāvā samazināt administratīvo slogu komersantiem, pārskatot šobrīd uzlikto nodevu efektivitāti un atceļot tās nodevas, kuru lietderība netiek pierādīta. Tāpat arī būtu nepieciešams skaidri noteikt, par kādu sniegto nodrošinājumu valsts uzliek maksāt nodevas, un kuros gadījumos tā sniedz maksas pakalpojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada valdība ir iecerējusi paaugstināt ikgadējo nodevu vieglajiem automobiļiem, motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kā arī noteikt izmaiņas maksājumu periodiskumā, kas nozīmē, ka nodeva būs jāmaksā katru gadu, neatkarīgi no tā, vai transportlīdzeklis būs veicis valsts tehnisko apskati vai nē.

Nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja tā nebūs maksāta un transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts uzskaitē Latvijā. Šai normai nebūs atpakaļejoša spēka un tā sāks darboties tikai no 2011. gada un neattieksies uz senāku laiku kā 2010. gadu. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) neatbild par nodokļu un nodevu politiku valstī, kā arī nav šīs nodevas ierosinātājs. Nodevas iekasēšanu un atmaksāšanu administrē VAS Latvijas valsts ceļi. Savukārt CSDD piedāvā iespēju nodevu samaksāt jebkurā no savām nodaļām visā Latvijā.

CSDD skaidro kā rīkoties, lai ikgadējās nodevas izmaksas atbilstu patiesajai transportlīdzekļu izmantošanai. Transportlīdzekļu reģistrā šobrīd ir daudz transportlīdzekļu, kas, spriežot pēc tehniskās apskates datiem, jau sen vairs nepiedalās ceļu satiksmē, bet joprojām reģistrā atrodas uzskaitē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Ikgadējā valsts nodeva turpmāk būs jāmaksā visiem reģistrētajiem būvkomersantiem

Rūta Cinīte, 26.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 26.septembra sēdē Ministru kabinets atbalstīja Ekonomikas ministrijas sagatavotos grozījumus būvkomersantu reģistrācijas noteikumos, kas paredz, ka turpmāk būvkomersantu ikgadējo valsts nodevu maksās bez izņēmuma visi būvkomersantu reģistrā reģistrētie būvkomersanti. Tomēr pēc ģenerālvienošanās parakstīšanas tā tiks samazināta uz pusi, informē Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļā.

Ar grozījumiem noteikumos paredzēts, ka turpmāk būvkomersantu ikgadējo valsts nodevu maksās bez izņēmuma visi būvkomersantu reģistrā reģistrētie būvkomersanti. «Pašlaik nodevu maksā būvdarbu veicēji un būvuzraugi, savukārt arhitektūras, projektēšanas un inženierizpētes pakalpojuma sniedzēji nodevu nemaksā. Nav pamata šo slogu uzlikt tikai daļai no reģistrā reģistrētajiem būvkomersantiem, šāds izņēmums arī nenodrošina vienlīdzīgus nosacījumus starp visiem būvkomersantiem. Grozījumi arī paredz, ka turpmāk reģistrā iekļaus visus komersantus, kuri norādīja būvniecību kā savu galveno darbības veidu,» norāda ministrijā.

Grozījumi paredz, ka turpmāk valsts nodevu par ikgadējās informācijas iekļaušanu būvkomersantu reģistrā būvkomersants maksās no attiecīgā gada neto apgrozījuma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Elektronisko eirovinješu pārdošanas apjoms pārsniedzis 1.5 miljonus

, 12.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada 1. oktobrī deviņās Eiropas valstīs ieviestā elektroniskā eirovinjete pirmajos tās darbības mēnešos pierādījusi savu augsto efektivitāti – pārdots 1.5 miljons eirovinješu.

Kopējais apgrozījums pirmajos divos eirovinjetes pārdošanas mēnešos bija vairāk nekā 30 miljoni eiro. Tādā veidā jaunā elektroniskā eirovinjete ir sevi pierādījusi kā lietotājam draudzīga augstākā līmeņa ceļu nodevu iekasēšanas sistēma.

Šo jauno efektīvo ceļu nodevu iekasēšanas sistēmu, kas ir pirmā vienotā ceļu nodevu iekasēšanas sistēma ne tikai deviņās valstīs Eiropā, bet arī visā pasaulē, izveidoja viens no vadošajiem Eiropas pakalpojumu sniedzējiem ceļu nodevu iekasēšanas jomā - AGES.

Elektroniskā eirovinjete ir izveidota, par pamatu ņemot tās priekšgājēju – standarta papīra vinjeti. "Būtiskākā atšķirība ir tās autorizācijas veids: agrāk eirovinjete bija dokuments papīra veidā, taču jaunās eirovinjetes darbība balstās uz elektroniski uzglabātām izmantošanas tiesībām, tādēļ papīra dokumentu izmantošana vairs nav nepieciešama un vadītājam nav jāsatraucas par uzlīmes līmēšanu logā vai vinjetes dokumentu vadāšanu sev līdzi. Šāda vinjetes iegādes sistēmas attīstība ir tikpat nozīmīga kā iespēja skaidras naudas vietā norēķināties ar maksājuma karti," stāsta AGES Produktu pārvaldības nodaļas vadītājs Dr. Ludgers Linnemans.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Palielinot transportlīdzekļu ikgadējo reģistrācijas nodevu un tās likmi diferencējot atkarībā no transportlīdzekļa vecuma un dzinēja tilpuma, valsts budžetā jau nākamgad plānots gūt papildu ieņēmumus 15 milj. Ls apmērā.

Plāno būtiski palielināt transportlīdzekļu ikgadējo reģistrācijas nodevu To pēc Ministru kabineta ārkārtas sēdes pavēstīja finanšu ministrs Einars Repše (Jaunais laiks).

Pagaidām nav zināmas konkrētas nodevas likmes, taču, kā Db atzina Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietniece Baiba Bāne, sagaidāms, ka nodevas apmērs dubultosies.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2021. gada Rīgā ieviesīs tūrisma nodevu, lai gūtu finansējumu Rīgas kā tūrisma galamērķa attīstībai un pilsētas popularizēšanai. To paredz trešdien, 25. septembrī, Rīgas domes sēdē pieņemtie saistošie noteikumi.

Noteikumos paredzēts, ka nodevas likme visām tūristu mītnēm būs viens eiro no katra atpūtnieka un tūrista diennaktī, bet ne vairāk kā desmit eiro par kopējo nepārtraukto uzturēšanās laiku. Ar nodevu netiks aplikta bērnu līdz 12 gadu vecumam uzņemšana.

Nodevas maksātājam katru mēnesi pašvaldības portālā eriga.lv būs jāiesniedz atskaiti par iepriekšējā mēnesī uzņemto atpūtnieku un tūristu skaitu un aprēķināto nodevu. Atbilstoši veiktajam aprēķinam, nodevas maksātājs katru ceturksni saistošo noteikumu norādītajos termiņos iemaksās nodevu pašvaldības budžetā.

Tāpat nodevas maksātājam būs pienākums pašvaldības portālā iesniegt paziņojumu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanas sākšanu un pārtraukšanu. Visām tūristu mītnēm būs jāreģistrējas portālā kā nodevas maksātājām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Tieslietu ministrija nepilda ST spriedumu par valsts nodevām

Diena.lv, 19.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada 17. februārī Satversmes tiesa pieņēma spriedumu lietā, ar kuru atzina juridisko personu tiesības uz atbrīvojumu no valsts nodevas samaksas vispārējās jurisdikcijas tiesās, dodot laiku likumdevējam līdz šī gada 1. oktobrim ieviest atbilstošu tiesisko regulējumu. 1. oktobris jau pagājis, tomēr no Tieslietu ministrijas (TM), kas ir atbildīga par tiesu un tiesību politikas nozari valstī, nemana nekādu iniciatīvu un rīcību, lai šo spriedumu savlaicīgi izpildītu.

Satversmes tiesa lietu skatīja pēc kāda ārvalstu komersanta pieteikuma, kuram par prasības pieteikuma iesniegšanu Latvijas tiesā tika noteikts maksāt valsts nodevu gandrīz 177 tūkstošu eiro apmērā. Nespējot samaksāt tik lielu valsts nodevu, komersantam faktiski nebija iespējas iesniegt iecerēto prasību un nodrošināt lietas izskatīšanu tiesā. Likuma regulējums arī neparedzēja tiesai iespēju attiecīgo nodevu samazināt.

Formāla atbilde

Diena vērsās tieslietu ministres Ineses Lībiņas-Egneres birojā ar lūgumu sniegt ministres viedokli par situāciju un izskaidrot, kādēļ joprojām nav izpildīts Satversmes tiesas spriedums, kad to plānots izpildīt, kā arī to, vai ministre vispār personīgi ir informēta, ka spriedums joprojām nav izpildīts un vai tiks prasīta atbildība no attiecīgajām ministrijas amatpersonām. Diemžēl pašas ministres viedoklis, tostarp atbildes uz viņai personīgi adresētajiem jautājumiem saņemti netika, un atbildi – jāatzīst – valsts pārvaldei ierasti formālā stilā sniedza TM valsts sekretārs Mihails Papsujevičs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2021. gada Rīgā plānots ieviest tūrisma nodevu, lai gūtu finansējumu Rīgas kā tūrisma galamērķa attīstībai un pilsētas popularizēšana, paredz trešdien, 18.septembrī, Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejā akceptētais saistošo noteikumu projekts.

Noteikumu projektā paredzēts, ka nodevas likme visām tūristu mītnēm būs viens eiro no katra atpūtnieka un tūrista diennaktī, bet ne vairāk kā desmit eiro par kopējo nepārtraukto uzturēšanās laiku.

Ar nodevu netiks aplikta bērnu līdz 12 gadu vecumam uzņemšana. Nodevas maksātājam katru mēnesi pašvaldības portālā būs jāiesniedz atskaiti par iepriekšējā mēnesī uzņemto atpūtnieku un tūristu skaitu un aprēķināto nodevu. Atbilstoši veiktajam aprēķinam, nodevas maksātājs katru ceturksni saistošo noteikumu norādītajos termiņos iemaksās nodevu pašvaldības budžetā. Tāpat nodevas maksātājam būs pienākums pašvaldības portālā iesniegt paziņojumu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanas sākšanu un pārtraukšanu. Visām tūristu mītnēm būs jāreģistrējas portālā kā nodevas maksātājām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieviešot tūrisma nodevu, Rīgas pašvaldība budžeta maciņā plāno papildus ieripināt trīs miljonus eiro gadā.

Tos tālāk ir paredzēts novirzīt Rīgas kā tūrisma galamērķa popularizēšanai. Tomēr pastāv bažas, ka šo nodevu varētu būt salīdzinoši grūti administrēt.

Sagatavots projekts

Šā gada otrajā ceturksnī Rīgas tūristu mītnēs apkalpoti 410,9 tūkst. ārvalstu viesu, kas ir par 2,1% mazāk nekā pagājušā gada otrajā ceturksnī. Savukārt ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits Rīgā gan ir pieaudzis par 1,1% un sasniedzis 794,8 tūkst. nakšu. Visvairāk Rīgā apkalpoti ārvalstu viesi no Vācijas (56,2 tūkst.), Krievijas (42,5 tūkst.), Somijas (27,6 tūkst.), Apvienotās Karalistes (27,4 tūkst.), Igaunijas (26,2 tūkst.) un Lietuvas (25,8 tūkst.). Pirmajā pusgadā Rīgas tūristu mītnēs uzņemti kopumā 765,9 tūkst. viesu, no tiem 661,4 tūkst. no ārvalstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Transportlīdzekļu reģistrācijas nodevu kāpums kļūst neizbēgams

Madara Fridrihsone, db, 27.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas, kas jāmaksā, izejot tehnisko apskati, automašīnām ar pilnu masu līdz 1800 kg no nākamā gada dubultosies, lielākām automašīnām tās augs nedaudz mazākā apmērā, bet motocikliem pieaugs vairāk nekā 15 reizes.

To, atbalstot galīgajam lasījumam grozījumus Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas likumā, nolēma par 2010. gada budžeta sagatavošanu atbildīgā Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija.

Noraidīti tika deputātu priekšlikumi, kas paredzēja motociklu nodevu palielināt nevis no 3 Ls līdz 50 Ls, bet gan līdz 10 Ls vai 15 Ls. Sākotnēji Budžeta komisija atbalstīja deputāta Madara Lasmaņa (Jaunais laiks) ierosinājumu motocikliem noteikt 15 Ls lielu ikgadējo nodevu, taču pēc finanšu ministra Einara Repšes (Jaunais laiks) padomnieces Baibas Brigmanes (Jaunais laiks) aizrādījuma, ka tādējādi deputāti atbalstījuši 2010.gada budžeta ieņēmumu samazināšanu par pusmiljonu Ls, priekšlikums tika pārbalsots un noraidīts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Grozīs noteikumus par ikgadējo nodevu maksājot nodevu par divasu vai trīsasu puspiekabi

Māris Ķirsons [email protected], 04.06.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts sekretāru sanāksmē Satiksmes ministrija pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 1.oktobra noteikumos Nr.443 "Kārtība, kādā iekasē, maksā un administrē transportlīdzekļu ikgadējo nodevu un piemēro atbrīvojumus no nodevas maksāšanas un nodevas atlaides"".Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši likuma "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu" un grozījumu deleģējumam. Grozījumu projekts nosaka kārtību, kādā notiek nodevas maksāšana par divasu un trīsasu puspiekabēm,norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā. Projekts paredz, ka maksājot nodevu par divasu vai trīsasu puspiekabi, nodevas likme tiek izvēlēta pamatojoties uz informāciju, kas norādīta "Deklarācijā par puspiekabes izmantošanu kārtējā gadā, kura sastādīta saskaņā ar šo noteikumu pielikumā norādīto veidlapu. Deklarāciju sastāda nodevas maksātājs (īpašnieks vai persona, kas veic maksājumu) katrai puspiekabei atsevišķi. Deklarāciju paraksta īpašnieks vai uzņēmuma vadītājs un apliecina ar uzņēmuma zīmogu. Paredzēts, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija pārbauda piemērotās nodevas likmes pareizību atbilstoši likumam "Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu un Deklarācijā norādītai informācijai.Piemērojot nodevas likmi puspiekabei, seglu vilcēja pašmasas un puspiekabes pilnas masas summa tiek noteikta puspiekabes reģistrācijas apliecībā uzrādītai puspiekabes pilnai masai pieskaitot: 7 000 kg, ja puspiekabe saskaņā ar Deklarāciju galvenokārt tiek vilkta ar divasu seglu vilcēju; 8 000 kg, ja puspiekabe saskaņā ar Deklarāciju galvenokārt tiek vilkta ar trīsasu seglu vilcēju.Ja nodeva par puspiekabi par iepriekšējo gadu nav maksāta, nodevas likmi puspiekabei piemēro, pieņemot, ka puspiekabe ir tikusi vilkta ar trīsasu seglu vilcēju ar dzenošā tilta mehānisko atsperojumu. Grozījumi paredz, ja uz lauksaimnieka vārda ir reģistrēti vairāki kravas automobiļi ar pilnu masu līdz 20000 kg un vairākas piekabes, nodevas atlaidi piemēro par vienu kravas automobili un vienu piekabi uz 50 ha lauksaimniecībā izmantojamās zemes neatkarīgi no tā, cik pašvaldību teritorijā šī zeme atrodas. Lauksaimnieks var izvēlēties, par kuru kravas automobili un piekabi piemērojama nodevas atlaide, norādīts Valsts kancelejas Komunikāciju departamenta informācijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Katra nākamā nodokļa ieviešana vai palielināšana netieši veicina, lai iedzīvotāji izvēlētos sēdēt mājās un saņemt bezdarbnieka pabalstu nevis strādāt, uzskata SIA Domenikss (Mercedes) vadītāja un īpašniece Benita Sadauska.

"Ikvienam ir skaidrs, ka, piemēram, nākamgad būtiski palielinot ikgadējo transportlīdzekļu nodevu tas nav darīts ar mērķi, lai papildus iekasēto naudu novirzītu Latvijas ceļu uzlabošanai, bet gan valsts budžeta caurumu lāpīšanai.” Pēc B. Sadauskas domām, nav māksla izgudrot jaunus vai palielināt esošos nodokļus, taču valsts neapzinās kādas sekas šie lēmumi var atstāt uz sabiedrību ilgtermiņā.

"Ņemot vērā ekonomisko situāciju, kad pēdējā gada laikā Latvijas iedzīvotājiem ir strauji samazinājušies ikmēneša ienākumi daudzi no tiem, jau ir izrēķinājuši, ka transporta izdevumi, lai nokļūtu uz darbu un atpakaļ ir pārlieku lieli, tā vietā bieži vien cilvēki nolemj kļūt par bezdarbnieku, sēdēt mājās un saņemt bezdarbnieka pabalstu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenas ir ievērojami zemākas nekā Rietumeiropas valstu galvaspilsētās, izņemot Luksemburgu un daļēji Tallinu, tomēr arī algu līmenis tur ir daudz augstāks.

Par to liecina ZAB Varul pētījums. Jārēķinās arī, ka ar sabiedrisko transportu lielākoties nepārvietojas ļoti turīgi cilvēki, bet gan vienkāršo darbu darītāji. Vienlaikus vairākas Eiropas pilsētas motivē ar sabiedrisko transportu doties uz darbu, jo tas ir izdevīgāk nekā braukt ar savu vieglo automašīnu. Arī Rīgas pašvaldība un pašvaldības SIA Rīgas satiksme aicina cilvēkus vairāk izmantot sabiedrisko transportu, kā arī popularizē park&ride principu, bet pagaidām tas nav izdevies īpaši veiksmīgi.

Luksemburga pārsteidz

«Tas, ka valstī ar mazākiem ienākumiem vidēji uz vienu iedzīvotāju būs arī lētākas sabiedriskā transporta biļetes, ir loģiski, un par to liecina arī pētījuma dati. Tiesa, ir daži izņēmumi, piemēram, Luksemburga, kur sabiedriskā transporta gada biļete ir lētāka nekā ar ievērojami mazākiem ienākumiem iztiekošajiem rīdziniekiem,» pētījumā paradoksālo situāciju iezīmē zvērināts advokāts Jānis Zelmenis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Vēlas samazināt administratīvo slogu komersantiem

Žanete Hāka, 23.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izstrādāti priekšlikumi valsts budžetā ieskaitāmo nodevu un maksas pakalpojumu ieņēmumu uzskaites, uzraudzības un kontroles sistēmas uzlabošanai, informēja Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji.

Šobrīd nodevu apmērus un maksāšanas kārtību nosaka vairāk nekā 100 Ministru kabineta izdotie noteikumi, kā arī astoņi likumi, kuros ir noteiktas nodevas likmes un maksāšanas kārtība. Pēdējo gadu laikā strauji ir pieaudzis maksājamo nodevu skaits – no 47 nodevu objektiem 2000.gadā līdz 98 nodevu objektiem 2010.gadā. Turklāt nereti nav skaidras robežas starp valsts nodevu, iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un nodokli.

Tādēļ koncepcija piedāvā samazināt administratīvo slogu komersantiem, pārskatot šobrīd piemēroto nodevu efektivitāti un atceļot tās nodevas, kuru lietderība netiek pierādīta. Tāpat arī būtu nepieciešams skaidri noteikt, par kādu sniegto nodrošinājumu valsts uzliek maksāt nodevas, un kuros gadījumos tā sniedz maksas pakalpojumus, norāda FM.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ieviesīs nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām

, 06.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu, kas paredz ieviest ikgadējo valsts nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām, informēja Satiksmes ministrija.

Ar nodevas ieviešanu iecerēts atrisināt jautājumu par elektronisko sakaru komersantiem piešķirto numuru efektīvāku izmantošanu – novērst situāciju, kad numuru trūkst, jo tie ir piešķirti komersantam, lai arī reāli netiek izmantoti.

Noteikumu projekts Par ikgadējo valsts nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām ceturtdien, 6. decembrī tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē.

Projekta mērķis ir ne vien noteikt ikgadējo valsts nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām, bet arī tās aprēķināšanas un maksāšanas kārtību, kā arī atvieglojumus.

Ikgadējās valsts nodevas bāzes likme par numerācijas lietošanas tiesībām ir 0.12 Ls gadā par vienu numuru. Nodevas apjomu aprēķina par katru numuru vai kodu, uz kuru ir piešķirtas lietošanas tiesības, ņemot vērā bāzes koeficientus piešķirtajam numerācijas resursam, kā arī dienu skaitu, uz cik ilgu laiku tas tiek piešķirts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Rīgas transporta simulācijas modelis nav pietiekami aktuāls

Elīna Pankovska, 26.03.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no galvenajām Rīgas pilsētas galvassāpēm, kas būtu jāsāk risināt, ir samilzusī transporta problēma; nepieciešami svaigāki dati, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Tā DB stāsta Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta Teritorijas plānojuma nodaļas vadītāja Inese Sirmā. Viņa norāda, ka svarīgi būtu iegūt aktuālus datus, uz kuriem tad varētu arī veidot secību, kādā attīstīt tālāk ar transportu saistītos projektus. Tādējādi, iespējams, pamainītos arī prioritātes. Jāmin, ka šobrīd ir noslēgusies Rīgas teritorijas plānojuma līdz 2030. gadam (RTP2030) publiskā apspriešana un marta beigās notiks sanāksme, kurā tiks runāts par saņemtajiem priekšlikumiem un institūciju sniegtajiem atzinumiem.

RTP2030 redakcijā minēts, ka risinājumos, ievērojot plānošanas pēctecību, tiek saglabāts līdzšinējais transporta infrastruktūras pamats, proti, ielu struktūra ar pilsētas lokiem (centra loku veido Hanzas šķērsojums, Zirņu iela, Pērnavas iela, Salu tilts un Daugavgrīvas iela; pilsētas loku veido Ziemeļu transporta koridors, Dienvidu tilts, Austrumu un Rietumu maģistrāle) un radiāliem savienojumiem, kā arī tiek saglabāta ielu kategoriju hierarhija. Tostarp saglabāts arī ilgtermiņa transporta infrastruktūras objekts Piejūras maģistrāle. I. Sirmā gan min, ka šis projekts šobrīd nav pilsētas prioritāte. Kopumā līdz ar jauno RTP2030 transporta shēma lielos vilcienos pilsētā nemainīsies, jo tā ir noteikta Ilgtspējīgas attīstības stratēģijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā «savilkt galus» - tas pēdējo gadu laikā ir būtisks jautājums ne tikai valstij, bet arī faktiski katrai Latvijas pašvaldībai. Redzot, ka jau esošo nodokļu un nodevu ienākumi nedod plānotos rezultātus, gan vieni, gan arī otri domā, kādus vēl maksājumus varētu ieviest, diemžēl nereti neaizdomājoties par to, ka šāds solis var dot arī pretējo efektu.

Šobrīd viena otra pašvaldība ir atminējusies, ka vispār jau lielās Eiropas pilsētas mēdz iegūt papildu līdzekļus, ar atsevišķu nodevu apliekot, piemēram, bankomātus, azartspēļu vietas, taksometrus utt.

Principā jāatzīst, ka teorētiski ar nodevu var aplikt pinīgi jebko, taču būtisks ir jautājums, kāds tam būs praktiskais rezultāts. Iespējams, varētu nerasties īpaši lielas problēmas, ja šadas nodevas saprātīgā apmērā tiktu piemērotas, piemēram, jau minētajām azartspēļu zālēm, diskotēkām vai taksometriem. Tiesa, tas būtu nepatīkami konkrētajā nozarē strādājošajiem uzņēmējiem, tomēr te runa ir par tām jomām, kas iedzīvotājiem ikdienā nav nepiecešamas. Pat apsveicama ir to pilsētu rīcība, kas ir ieviesušas nodevu par reklāmas bukletu izvietošanu pastkastītēs. Diez vai šāds solis radītu papildu ienākumus pilsētu budžetā, taču tādējādi varētu pasargāt iedzīvotājus no pastkastīšu piesārņošanas ar šādu drazu, it īpaši priekšvēlēšanu periodā. Tajā pašā laikā par pieņemamu diez vai var nosaukt, piemēram, Briseles soli, ieviešot nodevu bankomātiem. Vismaz Latvijas gadījumā rezultātu šādai rīcībai prognozēt ir viesai viegli - jaunās izmaksas segtu gala patērētājs. Jāteic gan, ka tālu no šāda varianta mēs neesam jebkurā gadījumā, ņemot vērā ES intensīvi apspriesto ideju par vienota kredītiestāžu nodokļa ieviešanu nākotnē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

ECB apšauba Saeimas pieņemtos likuma grozījumus mājokļu kredītņēmēju atbalstam

LETA, 18.12.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Centrālā banka (ECB) iesaka Saeimas nu jau pieņemtos, bet Valsts prezidenta vēl neizsludinātos Patērētāju tiesību aizsardzības likuma grozījumus papildināt ar rūpīgu analīzi attiecībā uz iespējamām negatīvām sekām banku nozarē, liecina ECB atzinums par hipotekārā kredīta ņēmēju aizsardzības pagaidu nodevu kredītiestādēm.

ECB atzinumu publicējusi 11.decembrī, norādot, ka jau 6.decembrī grozījumi pieņemti Saeimā, tādēļ netika dots apspriedēm ar ECB vajadzīgais laiks. Iesniegumu no Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas ECB saņēma 30.novembrī.

Atzinumā kritizēts, ka, lai gan likumprojekta īstenošana Latvijas banku sektoram radīs finanšu izmaksas, komisija nav iesniegusi ietekmes uz banku nozares rentabilitāti, kapitalizāciju un turpmāko kreditēšanas spēju novērtējumu.

Tostarp ECB skaidro - lai gan tiek lēsts, ka aptuveni 13% kredītņēmēju Latvijā varētu saskarties ar finanšu grūtībām cenu un procentu likmju pieauguma dēļ, procentu likmju pieauguma ietekme uz mājsaimniecību vispārējo maksātspēju būs mērena. Lielāku ietekmi radīšot patēriņa cenu kāpums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvijā plāno ieviest nodevu par īsā telefona numura lietošanu

, 17.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecerēts, ka ar šā gada 1.jūliju, elektronisko sakaru komersanti maksās nodevu valstij par īsā koda jeb īsā telefona numura lietošanu, šādu ierosinājumu ir iecerējusi Satiksmes ministrija (SM).

Līdz ar to uzņēmumi, kuriem ir piešķirtas īso kodu (piemēram, 118X vai 1184X) lietošanas tiesības, reizi ceturksnī veiks iemaksas valsts budžetā. To paredz 16. aprīļa Valsts sekretāru sanāksmē atbalstītais Ministru kabineta noteikumu projekts "Par ikgadējo valsts nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām”.

Tiesa, lai normatīvais akts stātos spēkā, tam jāgūst atbalsts valdībā.

SM paskaidro, ka izstrādātais dokuments nosaka ikgadējās valsts nodevas par numerācijas lietošanas tiesībām aprēķināšanas un maksāšanas kārtību, kā arī atvieglojumus. Turpmāk par katru īso kodu pēc noteiktas formulas tiks aprēķināts nodevas apmērs. To aprēķinās - ikgadējo valsts nodevu par vienu kodu gadā sareizinot ar operatoriem piešķirto īso kodu skaitu, reizinot ar dienu skaitu, kurās elektronisko sakaru komersantam ir piešķirtas vai pagarinātas numerācijas lietošanas tiesības konkrētajiem īsajam kodam, un iegūto rezultātu izdalot ar attiecīgo dienu skaitu gadā. Nodevas apmērs par vienu kodu gadā veidojas no pamatlikmes 0.12 Ls un īso kodu pamatkoeficienta reizinājuma. Piemēram, uzziņu dienesta pakalpojuma numuriem (118X) pamatkoeficients ir 57 000.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Transporta nozares pienesums zaļo mērķu sasniegšanai – alternatīvas, subsīdijas, investīcijas

Sadarbības materiāls, 24.01.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas iebrukums Ukrainā pastiprinājis Eiropas Savienības valstu centienus līdz 2030. gadam ievērojami palielināt atjaunojamās enerģijas īpatsvaru transporta nozarē, tostarp diversificēt transporta nozarē izmantotās enerģijas patēriņa struktūru. Latvijā transporta nozarē patērētais enerģijas daudzums ieņem nozīmīgu sadaļu kopējā enerģijas patēriņā, tomēr Valdības rīcība transporta nozares dekarbonizācijā bijusi kontrproduktīva, neskatoties uz to, ka tā pati Valdība paraksta pieaugošos ES mērķus. Eiropas Savienības klimata mērķi pieaug – sniegums Latvijā pasliktinās, kaut vai tādēļ, ka 2022. gada sākumā Latvija atteicās no obligātas biodegvielas komponentes prasības ar mērķi samazināt degvielas mazumtirdzniecības cenu, kas diemžēl mērķi nesasniedza, jo kaimiņvalstīs degviela mazumtirdzniecībā ir lētāka par spīti tam, ka viņi šādu soli nespēra. Tāpēc jaunajai Klimata un enerģētikas ministrijai būs jārīkojas ar divreiz lielāku apņēmību, lai šo situāciju risinātu. Ir būtiski izvērtēt alternatīvas un atdevi uz ieguldīto naudas vienību.

Proti, atbildēt uz jautājumiem – kuriem dekarbonizācijas risinājumiem, kādā laika posmā un apjomā nepieciešamas subsīdijas un / vai investīcijas, lai mēs sasniegtu progresu – atteiktos no Krievijas naftas, vairāk izmantotu vietējos un atjaunojamos resursus, un, ja valsts subsidē, tad cik CO2 tonnu mēs par šīm subsīdijām “nopirktu” jeb cik lielā mērā samazinātu emisijas. Alternatīvas, kā labi zināms, ir vairākas – transporta elektrifikācija, pirmās un otrās paaudzes biodegvielas izmantošana, arī biometāna, ūdeņraža izmantošana transportā.

Lasot jaunās Valdības deklarāciju, var secināt, ka prioritāte būs elektrifikācija, tas attiecas gan uz dzelzceļu, gan autotransportu (100. punkts).(1) Lai arī skaidrs, ka elektroauto īpatsvars transporta nozarē palielināsies, svarīgi apzināties arī elektrotransporta attīstību ierobežojošos faktorus un soļus kā samazināt siltumnīcefekta gāzes, izmantojot esošās iespējas līdz brīdim, kad esam atrisinājuši alternatīvu ierobežojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Līdz aprīļa beigām būvkomersantiem jāiesniedz informācija par sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem

Žanete Hāka, 18.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šā gada 30. aprīlim visiem būvkomersantiem jāiesniedz būvkomersantu reģistrā ikgadējā informācija par iepriekšējā gadā sniegtajiem būvniecības pakalpojumiem, informē Ekonomikas ministrija.

Līdz ar Būvniecības informācijas sistēmas pilnveidi šobrīd ir izveidots rīks būvkomersantiem - ikgadējo informāciju ir iespējams iesniegt un valsts nodevu apmaksāt elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē.

E-pakalpojumu var izmantot Būvniecības informācijas sistēmā, autorizējoties ar Latvijā populārākajām internetbankām (Swedbank, Citadele, Nordea, SEB, Norvik banka, DNB, Meridian Trade Bank, PrivatBank), e-paraksta viedkarti (e-me) vai elektronisko identifikācijas karti (eID).

Ikgadējo informāciju, atšķirībā no citiem reģistram iesniedzamajiem iesniegumiem, iespējams iesniegt, neizmantojot drošu elektronisku parakstu. Pamācība par ikgadējās informācijas iesniegšanu elektroniski pieejama šeit.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas reformai paredzēts piesaistīt Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 295 miljonu eiro apmērā, informē Satiksmes ministrijā.

Par reformas portfelī iekļaujamiem pasākumiem Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta reformai vienojusies darba grupa, kurā kopā strādāja Satiksmes ministrija, Rīgas un Rīgas plānošanas reģiona pārstāvji un transporta nozares speciālisti.

Reformas ietvaros līdz 2023. gada vidum paredzēts izstrādāt un apstiprināt integrētu sabiedriskā transporta konceptu, kas ietvers maršruta tīkla attīstības plānu, biļešu cenu un atlaižu politiku, integrētu kustības grafiku. Tāpat līdz 2023. gada beigām paredzēts ieviest vienoto biļeti, kā arī reāllaika pasažieru informācijas sistēmas.

Līdz 2026. gadam infrastruktūras uzlabojumi ir plānoti piecos no 13 multimodālajiem transporta koridoriem Rīgas metropoles areālā: Rīga–Carnikava–Saulkrasti, Rīga–Dreiliņi, Rīga–Ogre–Jēkabpils, Rīga–Jelgava un Rīga–Bolderāja. Investīcijas plānotas dzelzceļa un pilsētas sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstībai, veidojot jaunus tramvaju līniju pagarinājumus un elektrificējot atsevišķas pilsētas un piepilsētas dzelzceļa līnijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transporta attīstības plānā definēto uzdevumu īstenošanai nākamajos septiņos gados tiek lēsta kopējā summa aptuveni 4,4 miljardu eiro apmērā, šodien, prezentējot Transporta attīstības plānu 2021.-2027.gadam, stāstīja Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece Ligita Austrupe.

Attiecīgais finansējums ietver gan valsts un pašvaldību budžeta līdzekļus, gan Eiropas Savienības (ES) atbalstu, gan privāto finansējumu.

"Jau pagājušā gada laikā, apzinot nozares vajadzības Nacionālā attīstības plāna ietvaram, esam aplēsuši nākamiem septiņiem gadiem transporta nozarei nepieciešamo finansējumu. Pērn beigās tas sasniedza vairāk nekā deviņus miljardus eiro. Šobrīd, ņemot vērā Covid-19 pandēmijas radītos zaudējumus un nozares zaudējumus ģeopolitiskās situācijas ietekmē, šīs vajadzības turpina pieaugt teju ģeometriskā progresijā," teica Austrupe, uzsverot, ka diemžēl ir jārēķinās ar stipri ierobežotājiem līdzekļiem, kas savukārt "uzliek par pienākumu rūpīgi salāgot mērķu un uzdevumu plānošanu un īstenošanu ar pieejamiem resursiem".

Komentāri

Pievienot komentāru