Dienas Bizness

  • 1 trešdiena,
    marts

    Ivars, Ilgvars

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8531

    USD: 1.0597

Ražošana

Sabiedriskā apspriešana par dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektu Rīgas Pārdaugavas izpilddirekcijā

Foto: LETA

Pamest mājas Rail Baltica dēļ  5

Līdz ar publisko apspriešanu Garkalnē šodien pēcpusdienā noslēgsies apmēram divas nedēļas ilgušās Rail Baltica trašu apspriedes, kas tika organizētas 16 novados. Projektētāji sola ņemt vērā visus iedzīvotāju iebildumus, un septembrī trašu varianti tiks nodoti atkārtotai publiskai apspriešanai, trešdien raksta laikraksts Diena.

Kaut gan atsevišķās reizēs projekta pārstāvjiem izdevās pārliecināt vietējos iedzīvotājus, lielākoties apspriežu telpās valdīja nokaitēta gaisotne, un viņi tā arī palika nesaprasti. Rail Baltica koridoru apspriedes pulcēja daudz vietējo iedzīvotāju – sākot no apmēram 60 cilvēkiem Olainē, beidzot ar vairākiem simtiem Mārupē. Lielajā emociju gūzmā izskanēja arī virkne argumentētu bažu.

Sējā nebija neviena iedzīvotāja, kas projektu atbalstītu. Valdīja neizpratne par to, kurus īpašumus īsti trase skars, cilvēki neguva atbildes arī saistībā ar kompensācijām gadījumā, ja līnija ies gar viņu māju.  Sējas novada iedzīvotājs Vilmārs Riekstiņš Dienai pauž sarūgtinājumu par apspriedes formu, viņam licies, ka projekta pārstāvji ieradušies tikai ķeksīša pēc un necenšas ieklausīties sabiedrības bažās. Trase ies pāri Vilmāra dzimtas mājām, kas būvēta pašu rokām. Viņš norāda, ka šajā gadījumā zaudējumu nespēs kompensēt nekāda nauda: «Tā varētu runāt par dzīvokli Rīgā, kuru var nomainīt, bet šeit tas ir kaut kas daudz vairāk.» Vīrietis tomēr vēl cer, ka atbildīgās personas to sapratīs. Viņš piebilst, ka neapmierinātība būtu mazāka, ja projektētāji iepriekš būtu atbraukuši un ar katru iedzīvotāju, kuru mājas dzelzceļš skars, aprunātos individuāli.

Kaut gan Salaspils pašvaldība uzsver, ka novads vairāk iegūs nekā zaudēs, arī šeit iedzīvotāji neslēpa pārdzīvojumu – projekta dēļ dažiem nāksies atteikties no dzimtas mājām. Līdzīgi bija arī Ulbrokā, kur projektētājiem tika uzdoti jautājumi par kompensācijām. Iedzīvotāji pauda neticību, ka viņi saņems adekvātu kompensāciju, jo projekta īstenošanas laikā zemes vērtība strauji kritīsies. Savukārt Ķekavas novadā vienlaikus ar bažām par dzīvesvietu sanākušie satraucās arī par troksni un vides piesārņojumu.

Vēl skaļāk par pārējiem novadiem negatīvu attieksmi pret plānotajām dzelzceļa līnijām pauda Mārupē. Diena jau rakstīja par iedzīvotāju bažām, ka novads tikšot sadalīts divās daļās. Projekta autori apspriedes laikā gan solīja dzelzceļu uz lidostu nebūvēt cauri Mārupes un Jaunmārupes ciematiem.

Iedzīvotāju iebildumi tiks ņemti vērā, Dienai solīja Satiksmes ministrijas Dzelzceļa departamenta pārstāvis Kaspars Vingris. Pie reālo trašu izveides vēl ir daudz darāmā, arī ietekme uz vidi pagaidām ir novērtēta tikai provizoriski, pētot kartes.

Skaidri zināms, ka tiem iedzīvotājiem, kuru mājas projekta dēļ nāksies nojaukt, tiks izmaksātas kompensācijas, taču joprojām miglā tīts ir jautājums par to, kas pienākas cilvēkiem, gar kuru māju logiem kursēs vilciens. «Paredzēts izstrādāt likumdošanu, lai arī šie cilvēki saņemtu atbilstošas kompensācijas. Ņemot vērā projekta nozīmību, ir paredzēts pētīt ārvalstu praksi, piemēram, Lielbritāniju, kurā arī tiek plānots dzelzceļš,» atklāj K. Vingris.


Plašāk lasiet rakstā Pamest mājas Rail Baltica dēļ trešdienas, 11.marta laikrakstā
Diena (7.lpp.)!
 

Saistītie raksti

Jaunākās ziņas kategorijā

Pērn zemākais pārvadāto kravu apjoms kopš 2010. gada

2016. gadā, salīdzinot ar 2015. gadu, ar sauszemes un cauruļvadu transportu pārvadāto kravu apjoms ir samazinājies par 8,1 miljonu tonnu jeb 6,6 %. Būtiskākais pārvadāto kravu kritums par 7,8 miljoniem tonnu jeb 14,1 % bija dzelzceļa...

Reklāma